کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

مقایسه تحلیلی عملکردی دو مدیر اصولگرا و اصلاح طلب در آموزش و پرورش باشت

21 اسفند 1396 ساعت 6:44


متن ارسالی
دوران ریاست جمهوری محمود احمدی نژاد که می‌توانست سکوی پرتابی برای اصولگرایان باشت باشد، با اختلافات ساختاری درون حزبی موسوم به طیف جعفری و حسینی، همراه بود و آنها نتوانستند حداکثر بهره برداری را از موقعیت‌های پیش آمده ببرند.
آموزش و پرورش باشت به عنوان سیاسی‌ترین سازمان در باشت محسوب می‌شود تا جایی که آقای تاجگردون در دوسال ابتدایی نمایندگی خود، به انتصاب تنها مهره موسوم به خود یعنی مدیر آموزش و پرورش باشت راضی بود.
دوران سید قدرت نیز آموزش و پرورش باشت از مقوله سیاست دور نبود و رئیس ستاد احمدی نژاد در شهرستان باشت و یکی از طرفداران پر و پا قرص خود را در راس آن قرار داده بود.
معلمان باشت به خوبی به یاد دارند تودیع و معارفه نسبتاً شلوغی را که در آن معاون پشتیبانی کنونی آموزش و پرورش استان کهگیلویه و بویراحمد برای نشستن بر کرسی مدیریت آموزش و پرورش باشت آماده می‌شد، ناگاه با کیش و مات اصولگرایان استان کهگیلویه و بویراحمد رو به رو شدند و ابلاغ وی در کمتر از ۲۴ ساعت لغو شد. حال چه اتفاقاتی رخ می‌دهد که این اداره در شهری نسبتاً کوچک به شدت سیاسی شود؟
از دیگر علل آن، جمعیت بالای شاغلین اموزش و پرورش باشت در مقایسه یا ادارات دیگر، و تاثیرگذاری بر اولیای دانش آموزان، این مدیریت را برای گروه‌های سیاسی چپ و راست جذاب نموده است.
در این میان عملکرد سیاسی و مدیریتی اصولگرایان و اصلاح طلبان در این شهرستان بسیار متفاوت بود.
در دوران مدیریت اصولگرایان، علاوه بر نیروهای منتسب به حزب راست، بسیاری از نیروهای اصلاح طلب نیز متصدی پست‌های مدیریتی و معاونتی بودند. از آن جمله می‌توان به پست‌های مدیریت و معاونت مدارس، نرجس. حضرت رقیه. از راه دور. عصمت. هفده شهریور. نمونه شهید بهشتی. شهید بهشتی و بسیاری از مدیران مجتمع‌های روستایی را نام برد که در آن زمان نیز دنباله رو آقای تاجگردون بوده‌اند. افرادی در بین آن‌ها وجود داشت که اکنون و در زمان نماینده فعلی نیز دارای پست‌های مدیریتی حتی در سطح فرمانداری نیز هستند. در بین سالهای ۸۶ تا ۹۰ آموزش شهرستان در وضعیت نسبتاً مطلوبی قرار داشت. شاخص‌های قبولی مدارس نمونه دولتی و قبولی خرداد ماه نظری، امتحان نهایی و از همه مهم‌تر قبولی‌های زیر ۱۰۰۰ و رشته‌های تاپ همچون پزشکی، تفاوت فاحشی با عددها و واقعیات امروزی داشت. معلمان هر دو حزب سیاسی در کنار یکدیگر به خدمت مشغول بودند و درصد اختلافات حزبی و سیاسی در شهرستان در مقایسه با امروز بسیار ناچیز بود. معلمانی که به دلیل استنکاف از خدمت و یا درگیری و مسائلی از این قبیل به مراجع خاص ارجاع داده می‌شدند و همچنین درصد کسر از حقوق معلمان به دلایل بیماری‌های ناخواسته و موارد مشابه بسیار کم بود.
پس از انتخاب آقای تاجگردون به عنوان نماینده شهرستان، ایشان عملاً در دوسال اول نمایندگی خود نتوانست بر این پایگاه مهم شهرستان باشت تاثیر چندانی بگذارد و در پایان دوسال اخر دولت احمدی نژاد و در نیمه دوم ۴ سال اول نمایندگی خود در حالی که خود را عاجز از تغییرات مدیریتی مد نظر خود می‌دید، دست به انتخاب زد و پس از شکست در انتصاب گزینه اول خود، دبیر علوم تجربی ناشناخته‌ای را از گچساران به باشت آورد. ماه‌های ابتدایی ریاست وی برایش بسیار سخت می‌گذشت. وی که تاکنون هیچ سابقه مدیریتی و حتی مدیر مدرسه و پست اداری در کارنامه نداشت و نیز با وجود اصلیت باوی خود، شناخت چندانی از معلمان باشت نداشت، خود را در این پست حساس شهرستان باشت می‌دید. ایشان روزانه مانند بسیاری از مدیران ادارت، مسیر گچساران تا باشت را می‌پیمود و حاضر نشد در شهرستان باشت اسکان یابد.
با وارد شدن به تابستان و پیروزی دکتر روحانی در انتخابات ریاست جمهوری یازدهم، وی دست به تغییر تمامی نیروهای مخالف خود زد و از بزرگترین تا کوچکترین مدرسه شهرستان را تغییر داد. دامنه تغییرات ایشان فقط مختص به مدارس نشد، تاجایی که کارشناسان مخالف خط سیاسی را نیز از پست‌های خود خلع کرد. فرستادن نیروهای با مدارک تحصیلی بالا از جمله فوق لیسانس و دکترا به مناطق دوردست و صعب العبور، نیز از کارهای غیرکارشناسی وی بود. اندک مدتی از این اقدامات نگذشته بود که قبولی کنکور و امتحانات نهایی شهرستان با افت شدیدی مواجه شد و جریان مهاجرت معلمان و دانش آموزان مستعد به شهرستان‌های مجاور شدت گرفت.
شاخص‌های آموزشی شهرستان و قبولی‌های امتحانات مهم از جمله کنکور گواهی بر این مدعاست.
حال پس از طی حدود ۵ سال از مدیریت مدیر فعلی در باشت، باید دید آیا آقای تاجگردون فکری به حال کیفیت بخشی به آموزش و پرورش شهرستان خواهد کرد و یا اینکه از وضعیت موجود عملکردی پسر خاله زاده خود رضایت کامل دارد؟
سوالی که ممکن است تا چند روز یا چند ماه آینده به آن پاسخ داده شود....


کد مطلب: 324695

آدرس مطلب :
https://www.kebnanews.ir/news/324695/مقایسه-تحلیلی-عملکردی-دو-مدیر-اصولگرا-اصلاح-طلب-آموزش-پرورش-باشت

کبنانیوز
  https://www.kebnanews.ir

1