کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

جزئیات جدید از ماجرای تماس تلفنی یکی از سرنشینان سالم هواپیما تهران-یاسوج / ۴۰۰ نیروی امدادی که حقوق نمی‌گیرند

2 اسفند 1396 ساعت 15:32



 
۲۹ بهمن امسال، لیست قرمز تقویم ۹۶ را پر کرد تا یک روز دیگر هم به حوادث تلخ روزهای پایانی سال اضافه شود. سقوط هواپیمای مسافربری آسمان و پرواز ۶۶ هم‌وطن در ارتفاعات کوه دنا چون نمکی بر زخم مردم ایران پاشیده شد.
برودت هوا و بارش برف در منطقه مانند دیواری در برابر سیل کمک‌، تلاش نیروها و مسئولان مربوطه به حادثه دیدگان قد علم کرد و باعث شد تا امدادگران پس از گذشت بیش از ۴۸ ساعت از سقوط هواپیمای ‌ART بتوانند محل را شناسایی و به آنجا بروند.
به موقعیت‌یاب مجهز بود؟در شرایطی که در میان بیشتر کشورهای دنیا، ناوگان هوایی ایران در زمره مسن‌ترین‌ها قرار گرفته است و با توجه به اینکه سن این هواپیمای حادثه دیده از میانگین سنی هواپیماهای موجود هم بالاتر بود، بی‌شک رعایت اصول اولیه موقعیت‌یابی به خصوص مجهز بودن این هواپیمای مسافربری به سیستم سیگنال دهندهELT امری ضروری بوده تا در این موقعیت محل وقوع حادثه به راحتی شناسایی شود.
آفتاب یزد- مریم مرادی: ۲۹ بهمن امسال، لیست قرمز تقویم ۹۶ را پر کرد تا یک روز دیگر هم به حوادث تلخ روزهای پایانی سال اضافه شود. سقوط هواپیمای مسافربری آسمان و پرواز ۶۶ هم‌وطن در ارتفاعات کوه دنا چون نمکی بر زخم مردم ایران پاشیده شد. برودت هوا و بارش برف در منطقه مانند دیواری در برابر سیل کمک‌، تلاش نیروها و مسئولان مربوطه به حادثه دیدگان قد علم کرد و باعث شد تا امدادگران پس از گذشت بیش از ۴۸ساعت از سقوط هواپیمای ‌ART بتوانند محل را شناسایی و به آنجا بروند.
ART به موقعیت‌یاب مجهز بود؟
در شرایطی که در میان بیشتر کشورهای دنیا، ناوگان هوایی ایران در زمره مسن‌ترین‌ها قرار گرفته است و با توجه به اینکه سن این هواپیمای حادثه دیده از میانگین سنی هواپیماهای موجود هم بالاتر بود، بی‌شک رعایت اصول اولیه موقعیت‌یابی به خصوص مجهز بودن این هواپیمای مسافربری به سیستم سینگال‌دهندهELT امری ضروری بوده تا در این موقعیت محل وقوع حادثه به‌راحتی شناسایی شود. گویا یکی از عوامل تاخیر در یافتن مکان دقیق هواپیمای آسمان  عمل نکردن این سیستم موقعیت‌یابی در آن بود که علی عابدزاده، رییس سازمان هواپیمایی کشوری هم در این خصوص گفت: «هواپیمای تهران - یاسوج مجهز به سیستم ELT بوده اما علت اینکه چرا عمل نکرده، هنوز مشخص نیست و  بسیاری موضوعات دیگر بعد از پیدا شدن جعبه سیاه هواپیما روشن می‌شود.» اگرچه این مسئول از مجهز بودن هواپیمای ART به این سیستم می‌گوید اما با ورود کارشناسان فرانسوی به تهران باید مشخص شود که اگر نصب بوده و اساسا برای چنین مواقعی طراحی شده پس چرا عمل نکرده است؟ آیا واقعا این هواپیما به ELT مجهز بوده یا فقط برای فرار از پاسخگویی به پرسش‌های ۸۰ میلیون ایرانی این سخنان گفته شده است؟
جای تجهیزات ویژه خالی است از سوی دیگر اصغر سلیمی، نماینده مردم سمیرم در مجلس هم علت تاخیر دو روزه در شناسایی منطقه مذکور را وجود ابر غلیظ در بالای کوه دنا در منطقه پادنای علیا عنوان کرد. این گفته‌ها درحالی است که خبرنگار صدا و سیما از جای خالی تجهیزات ویژه این نوع حوادث و گروه‌های خاص در این منطقه خبر داده و گفته بود: «بعداز گذشت ۱۰ ساعت از این حادثه، هیچ‌کدام از مسئولین کشوری به خصوص مسئولین هواپیمایی در محل حادثه حاضر نشده‌اند.»
تجربه مشابه کشوری اروپایی در چنین حادثه‌ای
در این میان برخی از کاربران شبکه‌های اجتماعی هم از تجربه مشابه کشور فرانسه و عملکرد سریع آنها در این نوع حوادث می‌گویند: « حدود دو سال‌و‌نیم پیش، ۴ فروردین ۹۴ یک هواپیمای آ-۳۲۰ با ۱۵۰ سرنشین در ارتفاعات برفی رشته کوه‌های آلپ فرانسه، از صفحه رادار محو و در نزدیکی یک روستای دورافتاده سقوط کرد. اتفاق حدود ۱۰ صبح افتاد. ساعت ۱۵ (پنج ساعت بعد) وزیر کشور با هلی‌کوپتر در صحنه بود و از کار تیم‌های امدادی در محل سقوط بازدید می‌کرد. فقط «یک ساعت» از سانحه تا رسیدن امدادگران به آن ارتفاعات برفی گذشت. و بالاترین مقام مسئول وزارت کشور هم عصر نشده، سر صحنه بود. آلپ هم مثل دنا و زاگرس، آن ایام برفی بود و سایر شرایط شبیه اتفاق امروز بود. اما هواپیما فقط «ده دقیقه» از دید رادارها پنهان ماند و بلافاصله محل سقوط آن رهگیری شد. همه چیز هم روی آنتن تلویزیون‌های خبری آزاد فرانسه، لحظه به لحظه پخش می‌شد و برای تردد بازماندگان، ظرف یک هفته در آن ارتفاعات یک «جاده مخصوص» کشیدند.»
جای تامل دارد که آیا چنین موضوعی در مورد کشور فرانسه صحت دارد؟ آیا در کشورهای دیگر هم در صورت بروز چنین حوادثی و با شرایط آب و هوایی مشابه این اتفاق، عملیات جستجو همزمان با کاهش دما و آغاز بارش متوقف شده و با طلوع آفتاب آغاز می‌شود؟ این توقف و کندی جست‌و‌جو به دلیل شرایط جوی است یا نبود امکانات و تجهیزات ویژه؟
امکانات عالی بود
مرتضی سلیمی، رئیس سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر به این سوال پاسخ گفته و تاکید کرد: «از چنین اتفاقی در فرانسه اطلاع ندارم. دلیل این تاخیر شرایط جوی بود و با بهتر شدن هوا، نیروها توانستند به آنجا بروند. از نظر امکانات در شرایط عالی قرار داشتیم. شدت باد هلیکوپتر را به کوه می‌زد و کاری نمی‌شد کرد. توجه به این نکته ضروری است که ۴۰۰ نیرویی که داوطلبانه با ما کار می‌کنند، حقوقی دریافت نمی‌کنند و با تجهیزات کوهستانی شب را در دمای منفی ۲۰ درجه می‌گذرانند و در سخت ترین شرایط قرار دارند.»
شاهین فتحی، معاون عملیات سازمان امداد و نجات هلال احمر هم با تایید سخنان رئیس این سازمان در خصوص شرایط سخت جوی به آفتاب یزد گفت: «امکانات کافی در اختیار نیروها بود اما به دلیل صعب العبور بودن و شرایط خاص آب‌و‌هوایی عملیات به طول انجامید.»
انتظار برای کشف حقیقت
هرچند که مسئولان امداد و نجات هلال احمر از امکانات کافی در انجام این عملیات سخن رانده و شرایط بد آب و هوایی را علت اصلی این تاخیر برشمردند اما اگر به راستی کمبود امکانات دلیل اصلی آن باشد و با بررسی‌های پزشکی قانونی بر روی اجساد، احتمال زنده بودن هم‌وطنانمان و نجات یافتن آنها مشخص شود؛ بی تردید مسئولان مربوطه ضمن عذرخواهی از مردم و خانواده‌های این عزیزان باید به سرعت درصدد تامین بودجه برای این امکانات برآیند.
‌ذکر این نکته ضروری‌ است که تلاش برای روشن‌شدن ابعاد ماجرای تاخیر سه روزه در پیدا ‌شدن لاشه هواپیما به معنای زیرسوال‌بردن اقدام نیروهای امدادی در انجام این عملیات و یافتن اجساد قربانیان حادثه نیست اما همانگونه که در فیلم‌های منتشر شده از خانواده‌های داغدار حاضر در محل حادثه حکایت از اعتراض‌ آنان از کندی عملیات داشت، باید این مسئله روشن شده تا مردم و خانواده‌های افراد جان‌باخته به جواب سوال‌های متعددی که در این‌باره دارند، رسیده و اعتماد مردم از مسئولین قطع نشود.
-----------------------------
 مریم مرادی
----------------------------


کد مطلب: 318891

آدرس مطلب :
https://www.kebnanews.ir/news/318891/جزئیات-جدید-ماجرای-تماس-تلفنی-یکی-سرنشینان-سالم-هواپیما-تهران-یاسوج-۴۰۰-نیروی-امدادی-حقوق-نمی-گیرند

کبنانیوز
  https://www.kebnanews.ir

1