کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

دست از خودزنی و تخریب فرزندان خود برداریم/ فرزندان کهگیلویه به میدان بیایند

13 بهمن 1396 ساعت 15:40


فرماندار لنده به همراه برخی از مسولین این شهرستان از جمله مدیران آموزش وپرورش، اداره ارشاد اسلامی، کمیته امداد، سازمان بهزیستی و دانشگاه پیام نور با گروهی از جوانان دیدار و در این دیدار جوانان مباحث فرهنگی هنری، کشاورزی، ورزشی و سیاسی را طرح و با فرماندار گفتگو کردند.
به گزارش کبنا، در این نشست که به همت مشاور امور جوانان فرمانداری لنده صورت گرفت جوانان لنده ای به واکاوی علت عدم توسعه یافتگی منطقه خویش پرداختند و از ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های که تأثیر در توسعه یافتگی شهرستان لنده خواهند داشت گفتند.
کریمی نژاد در جمع جوانان لنده گفت: حرف‌ها، گلایه‌ها و مطالبات امروز شما حرف‌ها، گلایه‌ها و مطالبات من نیز هست و از همان روزهای ابتدای که در لنده مستقر شدم روستا به روستای شهرستان رفتم و ظرفیت‌های تک تک مناطق لنده را شناسایی و بر حسب نیاز و منطقه جغرافیای نقشه راهی را ترسیم و برای گوشه گوشه این شهرستان برنامه‌های کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت تهیه کردم.
کریمی نژاد بیان داشت: شهرستان لنده با داشتن ظرفیت‌های بسیار در بخش‌های گردشگری خصوصاً مناطق خاص بومی گردی، صنایع دستی و فرهنگ وهنر غنی و اعتقاد راسخ دارم آن چیز که نجات بخش لنده است اقتصاد مبتنی بر فرهنگ و هنر، صنایع دستی و گردشگری و سپس کشاورزی است.
فرماندارلنده با انتقاد به نوع نگاه غلط به مقوله گردشگری در رأس بومی گردی بیان داشت: روستاهای بسیاری ازجمله عروه، قاشمکری و مونه و دیگر روستاهای این شهرستان جذاب‌ترین و مهیج برای گردشگرانی هستند که از سراسر جهان بومی گردی را برای تفریح خود انتخاب می‌کنند.
وی گفت: گردشگری که از سایرکشورها به مناطق مانند عروه می‌آیند، خودشان را از هتل‌های مجلل جدا کرده و از شیک‌ترین خانه‌های مجهز روز دنیا فراری می‌دهند تا سادگی و آرامش را احساس کنند، نه اینکه هتل پنج ستاره از ما در روستای عروه می‌خواهند و لذا در راستای خواسته گردشگران بسیاری از روستاهای لنده شکل سنتی آنان حفظ و فقط جاده‌های ارتباطی آنان باید ترمیم شود و آن نیز بدین معنا نیست که جاده‌های این روستاها چند بانده شوند.
کریمی نژاد با تشریح توسعه و ابزارهای لازم در راستای توسعه یافتگی و تفاوت این دو خطاب به جوانان لنده ای بیان داشت: برخی ابزار توسعه را با خود توسعه اشتباه گرفته و فقط و فقط منطقه ای را توسعه یافته می‌دانند که دودی از آن بواسطه کارخانه ای بلند شود، در حالی که راه و کارخانه و هتل و غیره ابزار توسعه و توسعه واقعی انسان‌های مهارت یافته ای هستند که ذهن و ابتکارات آنان باعث می‌شود ظرفیت‌ها بالا رفته و یک منطقه به واسطه ابتکارات و خلق آثار آنان توسعه پیدا کند، و برای مثال این تعریف خود از هنرمندان این خطه از جمله حسین پناهی، بهنام دانش و تقی زاده و پرچم و بهرامی‌ها یاد کرد که در مقوله فرهنگ و هنر خلق اثر و درآمد زایی کردند.
فرماندار لنده اقتصاد مبتنی بر هنر و فرهنگ را التیام بخش استان کهگیلویه و بویراحمد دانست و بیان داشت: اعتقاد راسخ دارم راه برون رفت استان کهگیلویه و بویراحمد سرمایگذاری در بخش اقتصاد هنر و فرهنگ و سپس کشاورزی است.
وی با این توضیح که به عنوان فرماندار در طرح مطالعاتی و نقشه راه خود اگر چه ۳ پیشنهاد بیداری معادن لنده را در نظر دارم و همچنین از مطالبات شهرستان هستند در پایلوت اقتصادی، لذا به تجربه استان‌های همجوار اگر نگاه کنیم، آنان سالهای گذاشته رو به اقتصاد کارخانه ای آورده بودند و امروز همان استان‌ها به دلیل مشکلات فراوان، اگر چه نه صد درصد ولی خیل عظیمی از سرمایه گذاری خود را به سمت اقتصاد هنرو فرهنگ سوق دادند و دراین بخش نیز نتیجه گرفتند.
وی با اشاره به خروج از بن بست فیزیکی لنده گفت: هیچ وقت قولی به مردم لنده ندادم که صد درصد فلان کار را خواهم کرد ولی همیشه قول دادم پیگیر مطالبات بحق آنان خواهم بود و دست از پیگیری بر نمی‌دارم و هرجا پیگری هایم جواب نداد از مردم معذرت خواهی خواهم کرد.
کریمی نژاد با اشاره به روند کند در پیشروی پل تراب که در سال‌ها منجر به تعطیلی این پروژه شد یادآوری کرد: خوب است شما جوانان بدانید پل تراب که مهم‌ترین عامل در خروج از بن بست فیزیکی لنده است قریب به ۴ چهار سال بود تعطیل و علناً درصد کمی که کار روی این پل انجام شده بود داشت ازبین می‌رفت و خوشبختانه امروز ۱۱ میلیارد اعتبار برای این پل در نظر گرفته شد و بزودی پیمانکار جدید شروع بکار می‌کند.
کریمی نژاد سیری به برق و پروژه دو مداره کردن برق شهرستان لنده زد و دراین باره گفت: دیگر مردم شهرستان لنده تابستان گرم و سوزان نخواهد داشت، چرا که برق به روی آنان با هزینه کرد های انجام شده قطع نخواهد شد و همین جا از مجموعه برق شهرستان و استان و ویژه از مدیر جوان این مجموعه تشکر می‌کنم.
فرماندارلنده در این بخش از سخنان خود در جمع جوانان لنده ای به سراغ کهگلیویه بزرگ رفت و خطاب به بزرگان، معتمدین و آنان که دل درگرو مرکز تصمیم گیری‌های مهم روزگار گذشته استان دارند گفت: هیبت و عزمت کهگیلویه بزرگ خدشه دار شد و دیگر مجال خاموش نشستن نیست.
وی خطاب به بزرگان این منطقه آنانکه مردمان کهگیلویه در دهه‌های گذاشته پلی برای طرقی آنان شدند بیان داشت: به نخبگان و فعالان فکری این منطقه در عرصه مدیرت های کلان استان توجه کمتری می‌شود و این بدلیل عدم حمایت و پا پس کشیدن بزرگان این منطقه از مباحث سیاسی، فرهنگی و اجتماعی روز جامعه است.
کریمی نژاد گفت: زمان آن رسیده فرزندانی از این حوزه که به جاهایی رسیدند و همچنین کسانی که عزلت گزیدند و یا قهر کردند به میدان بیایند و درراستای حمایت از فرزندان این خطه نخبه پرور مطالبه گری و از آنان حمایت کنند و سرمایه های انسانی این منطقه بزرگ از دهدشت وچرام و بهمئی و چاروسا ولنده را با یک دید ببینند.
کریمی نژاد با گلایه از سیاسیون منطقه و ویژه لنده ای‌ها گفت: دست از خودزنی و تخریب فرزندان خود برداریم که تاجدینی و امثال او سرمایه‌های هستند که امروز می‌توانند جهاد کشاورزی استان که سهل، وزارت خانه آن را مدیریت کنند.
فرماندارلنده با اشاره به انتخاب ایشان به عنوان فرزندی از دیار کهگیلویه بزرگ به سمت سرپرست موقت جهاد کشاورزی استان عنوان کرد: مهندس تاجدینی از کارشناسان با تجربه و کار آمد حوزه کشاورزی است و شایسته مدیریت سازمان جهاد کشاورزی استان است و ما تمام قد از ایشان حمایت می‌کنیم.
فرماندار لنده انتخاب شهرستان لنده به عنوان دومین شهرستان پایلوت اقتصادی در کشور را فرصتی تاریخی دانست و دراین باره گفت: مسولین استانی از استاندارمحترم که شبانه روز پیگیر اجرای این طرح است تا مدیران کل و مسولین شهرستانی برای اجرای این طرح لحظه شماری می‌کنند و منتظرهستند استارت توسعه این منطقه زده شود و انتظاری که از شما جوانان دارم این است کمک کنید، مردم پای کار بیایند، آنان را ترغیب و تشویق نمایید که با پای کار بودن مردم روزهای خوشی در انتظار لنده خواهد بود.
دراین دیدار تعدادی از جوانان لنده ای به نمایندگی از جوانان شهرستان با واکاوی موضوعات مختلف بعدازبحث و تبادل نظر در مباحث فرهنگی، اجتماعی ورزشی، کشاورزی پیشنهادات و راهکارهای خود را ارائه نمودند.
خسرو نژاد از طلاب جوان شهرستان با اشاره به عدم استقبال از کتاب خوانی به راه‌های افزایش سرانه مطالعه درلنده پرداخت ودراین باره گفت: نبود امکانات و تجهیزات لازم و همچنین نبود فضای فیزیکی کافی برای مطالعه وناکافی بودن تعداد کتاب‌های موجود در کتابخانه‌های مساجد و مدارس وهمچنین عدم سازگاری کتاب‌های موجود در کتابخانه‌های مدارس بانیازهای دانش آموزان را عواملی دانست که باعث پایین بودن کتاب خوانی در شهرستان وخصوصا در قشر جوان می‌شوند.
وی در راستای تشویق جامعه هدف به سمت کتاب خوانی گفت: قصه گویی برای کودکان و تحویل کتاب قصه به آن‌ها، فراهم کردن زمینه حضور کودکان و نوجوانان به نمایشگاه وفروشگاه های کتاب، طرح عضویت خانوادگی درکتابخانه ها، ایجاد کتابخانه‌های سیار درشهر، معرفی آثارتالیف شده همشهریان وتشویق وحمایت گسترده ازآنان، برپایی نمایشگاه کتاب با تخفیف‌های ویژه، دعوت ازطلاب، خبرنگاران، گروه‌های نمایشی و دیگرگروه های تبلیغ کننده، تشویق وترویج کتابخوانی مواردی هستند که میل به کتاب خوانی را در جامعه ما بیشتر و باعث تشویق مردم به کتاب خوانی می‌شوند.
بنی هاشمی دیگر جوان لنده ای و رئیس بسیج دانشجویی دانشگاه پیام نور لنده در این نشست گفت: مقام معظم رهبری در اهمیت دانشگاه می‌فرمایند: دانشگاه ضربان سنجش حیات ملی یک جامعه است.
وی افزود: یکی از شاخص‌های پیشرفت هر جامعه دانشگاه است وامروز دانشگاه این شهرستان بسیار مشکل دارد که می‌طلبد مجموعه دولت و در رأس فرماندار محترم اهتمام جدی در تکمیل ساختمان این دانشگاه بخرج دهند.
بنی هاشمی مسیر سخت ازدواج برای جوانان، افزایش آمار طلاق و خودکشی، اعتیاد را از آسیب‌های دانست که جوانان شهرستان با آن روبه رو هستندوبیان داشت این موارد مصیبت‌های است که گرفتار این شهرستان شده است.
این جوان لنده ای گفت: راه نجات این شهرستان از مشکلات گفته شده یک مرکز و جایگاهی است که ایده‌های نو، ایده‌های علمی بدهد و این مکان که یقیناً لازم است آرمانگرا و واقع بین و پویا باشد تا درنهایت این جایگاه باعث انسجام جامعه شود جز دانشگاه مکان دیگری نیست.
وی افزود یکی از مشکلات مهم و عدم پیشرفت این شهرستان سیاست زدگی‌های است که گریبان اکثریت مسولین و مردم را گرفته است ک دراین باره گفت: مسئولین ما به جای اینکه به سینه خود بزنند و بگویند ما انقلابی هستیم و انقلابی عمل می‌کنیم به سینه خود می‌زنند که ما اصلاح طلب یا اصول گرا هستیم و این می‌شود که وضعیت همین باشد و پیشرفت نکنیم.
ارائه پیشنهادات ونقد حوزه کشاورزی شهرستان به درفشی ازجوانان فعال این حوزه رسید و ایشان دراین باره گفت: مهم‌ترین دلایل عدم استقبال جوانان از بخش کشاورزی مواردی از جمله، تصور منزلت اجتماعی پایین از سوی جوانان، ریسک بالا در تولید محصولات مختلف با توجه به نبود بازار فروش مناسب که منجر به فروش دشوار محصولات می‌شود، کمبود زیرساخت‌ها و تجهیزات مناسب وکافی در بخش کشاورزی و دامداری، کمبود آموزش در زمینه تولید دام و تیور و محصولات زراعی و باغی، نبود الگوی کشت، نبود مزرعه تحقیقات زراعی- باغی و نبود مزرعه تحقیقاتی دامداری ودام پروری دانست.
مرضیه پیروزی از بانوان حوزه سلامت شهرستان لنده در این نشست با اشاره به مسیر سخت ازدواج و مشکلات پیش روی جوانان گفت: در اسلام هیچ بنایی نزد خداوند محبوب تر و ارجمند تراز ازدواج نیست.
وی افزود: با توجه به اهمیت نهاد مقدس خانواده و اینکه ازدواج حق اساسی و مسلم هر فردی است.، در قانون اساسی و در اسناد بین المللی حقوق بشر و در همه دولت‌ها مقررات و برنامه ریزی‌هایی در جهت حفظ قداست و استواری خانواده و روابط خانوادگی بر مبنای اخلاق حاکم بر جامعه طرح ریزی می‌شود.
ایشان با اشاره به مهم‌ترین موانع ازدواج در جامعه امروز و خصوصاً در شهرستان لنده بیان داشت: عوامل اقتصادی"مسکن و اشتغال"عوامل فرهنگی"عدم آموزش مسائل اخلاقی و معنوی مهم‌ترین عللی هستند که یا سن ازدواج را بالا و یا روند ازدواج را سخت می‌کنند.
وی با ارائه پیشنهاد در تسریع و آسان برگزاری ازدواج خاطر نشان کرد؛ با توجه به فرمایش پیامبر اکرم که می‌فرماید" بهترین ازدواج آن است که آسان تر انجام شود، با القای این فرهنگ و استفاده وجذب خیرین و همکاری همه نهادها انشالله مسیر ازدواج هموارتر خواهد شد
درادامه این نشست سجاد هاشمی از ورزشکاران لنده به مشکلات حوزه ورزش پرداخت و ضمن آن از حاضرین دراین نشست خواست باعث شویم جامعه ما بسوی ورزش رو بیاورند و هر نهادی به سهم خود از جمله نهادهای فرهنگی مانند شهرداری، بسیج، آموزش و پرورش در ترویج ورزش تلاش نمایند.


کد مطلب: 312421

آدرس مطلب :
https://www.kebnanews.ir/news/312421/دست-خودزنی-تخریب-فرزندان-خود-برداریم-کهگیلویه-میدان-بیایند

کبنانیوز
  https://www.kebnanews.ir

1