تاریخ انتشار
شنبه ۲۳ دی ۱۳۹۶ ساعت ۲۰:۵۸
کد مطلب : ۳۰۷۴۱۰

مسئولیت، شوخی یا جدی

۰
کبنا ؛حجت‌الاسلام امرالله اندرزیان
یکی از مسائلی که در نظام مقدس جمهوری اسلامی حدود، ثغور و جایگاه آن بطور دقیق تبیین نشده و یا مورد غفلت واقع می‌شود، مسئلهٔ مسئولیّت، آثار و آفات آن است، که جهت تنویر افکار و تأمل و تعمق بیشتر نکاتی را یاد آوری می‌کنیم:
۱- هیچ جای ریب و تردیدی نیست که هر مسلمانِ مؤمنی نسبت به دین خدا، انسان‌های مسلمان، مؤمن و مستضعف تکالیف و وظایفی دارند که کوتاهی در آن‌ها موجب خروج از جرگهٔ مسلمانی می‌شود.
رسول خدا صلی الله علیه و آله فرمودند: مَن اصبَحَ و لا یَهتَمَّ بِاُمُورِ المُسلمین، فَلَیسَ بِمُسلِم ) و یا فرمود: کُلُکُم راع و کُلِکُم مسئولٍ عَن رَعِیَتِه )
۲- پذیرش مسئولیت باید به اندازهٔ توانایی و توانمندی در ادای آن باشد، که اگر نتواند ادای وظیفه نماید بطور قطع توان پاسخگویی در محضر خدا و بندگان خداوند را نخواهد داشت و گرفتار عذاب دردناک می‌شود: ((لاَ تَحْسَبَنَّ الَّذِینَ یَفْرَحُونَ بِمَا أَتَواْ وَّیُحِبُّونَ أَن یُحْمَدُواْ بِمَا لَمْ یَفْعَلُواْ فَلاَ تَحْسَبَنَّهُمْ بِمَفَازَهٍ مِّنَ الْعَذَابِ وَلَهُمْ عَذَابٌ أَلِیمٌ- آل عمران ۱۸۸)) گمان مبر آن‌هایی که از کارهای زشت خودشان خوشحال می‌شوند و دوست دارند (مردم آن‌ها) را به خاطر کار (خوبی) که نکرده‌اند مورد تعریف قرار دهند از عذاب الهی برکنارند، (بلکه برعکس) برایشان عذاب دردناکی است.
افرادی که مسئولیت‌های متعددی پذیرفته و جایگاه‌ها را اشغال و همه را نیمه کاره رها می‌نمایند چه پاسخی در مواقف (ایستگاه‌های) قیامت دارند
۳- مسئولیت با نگاه طُعمه ای یعنی همان روش و سنّت غلطی که سقیفه و اهل سقیفه بنیاد نهادند، یعنی سیرهٔ انسان‌های گندم نمای جَو فروش، یعنی پیروی و تقلید از اسلام ابوسفیانی و معاویه ای، یعنی پرورش خوک و گرگ با غلبهٔ شهوت و خشم بر عقل در درون، یعنی غلبهٔ حرص و طمع به دنیا و یعنی خیانت در دین، ایمان، اخلاق، بیت المال و.....
۴- در نظام مقدس اسلامی حضور حداکثری پای صندوق‌های رأی و انتخاب عده ای برای ریاست جمهوری و مجلس شورای اسلامی و.... کاری قانونی و پذیرفته شده است، که رأی دهنده و رأی آور هر دو در محضر خدا باید حجت شرعی داشته باشند، آن کسی که رأی آورد و عده ای از قِبَلِ او مسئولیت می‌گیرند موَظف است افراد عالِم، عاقل و عادل را برای خدمت به مردم و اقامهٔ دین الهی به کار بگمارد و گر نه بر اساس روایت نبوی به خدا، رسول و مؤمنین خیانت کرده است.
۵- هر کسی مسئولیت پذیرفته در مواقف قیامت بازداشت و سپس او را باز خواست می‌کنند (وَقِفُوهُمْ ۖ إِنَّهُم مَّسْئُولُونَ –صافات ۲۴)
پس اگر فردای نه چندان دوری در محضر خدا باید پاسخگو باشیم و صدای واویلایمان نیز بلند می‌شود که هیچ ریز و درشتی نیست مگر اینکه آمده است (وَ یَقُولُونَ یَاوَیْلَتَنَا، ما لهذا الْکِتَابِ لَا یُغَادِرُ صَغِیرَه وَ لَا کَبِیرَه إِلَّا أَحْصَئهَا – کهف ۴۹) چرا اینقدر برای رسیدن به میز و صندلی خودکشی می‌کنیم، چرا بعضی خرج‌های سنگین و حتی میلیاردی می‌نمایند، چرا در ایام انتخابات یاد خدا و معاد فراموش می‌شود، چرا برای تصرف مقامی؛ اخلاق زیر پا گذاشته می‌شود، چرا از هر وسیله ای برای رسیدن به هدف بهره می‌بریم و چرا......
 
۶- در حکومت اسلامی و مکتب علوی پذیرش مسئولیت باید با نگاه امانتی باشد، یعنی مسئول بداند حکومت اسلامی، پست و مقام، بیت المال، مردم و... همه امانت الهی هستند و کسانی می‌توانند بار امانت را به منزل مقصود برسانندکه لیاقت و شایستگی لازم را داشته باشند (أن تؤدوا الأمانات إلی أهلها- نساء ۵۸)
بنابراین آن‌هایی که از طریق امتیاز طبقاتی، رانت و پارتی و تبعیض روی کار آمده، مسئولیت پذیرفته و آلوده به اختلاس، رشوه، زیر میزی، رو میزی و..... گردیده امانتدار نبوده بلکه خائن‌اند و حرام است که به اینگونه افراد مسئولیت بدهند.
 
۷- امام علی (علیه السلام) دربارهٔ زمامدار و مسئول در حکومت اسلامی می‌فرماید:
الف- نباید بخیل باشد و گر نه به اموال مردم طمع می‌ورزد،
ب- نباید نادان باشد چون به سبب جهل خویش مردم را گمراه می‌کند،
ج- نباید ستمکار باشد، چرا که با ستمگریِ خود موجب کشتار مردم می‌شود،
د- نباید بزدل باشد و گرنه به جهت ضعف نفس گروهی را بر گروه دیگر، بی جهت ترجیح می‌دهد،
ذ- نباید رشوه خوار باشد چون حقوق مردم را پایمال می‌کند،
ر- نباید واگذارندهٔ سنت پیامبر (صلی الله علیه و آله) باشد، چون سبب هلاک امت می‌باشد،
قابل توجه کسانی که صاحب نفوذند و به دیگران مسئولیت می‌دهند باید آگاه‌ترین و شایسته‌ترین‌ها را از حیث علمی وعملی برای خدمت به مردم انتخاب نمایند.
 
۸- مسئول در نظام اسلامی به صورت مداوم و مستمر اعتراف به تقصیر کند و از دعای سی و دوم صحیفه از امام سجاد علیه السلام اینگونه با خدا حرف بزند که:
الهی به تو پناه می‌برم از آتشی که به سبب آن بر هر که تو را معصیت نموده سخت گرفته‌ای، و هر که را روی از خشنودیت گردانده وعدهٔ عذاب داده‌ای، و از آتشی که نورش تاریکی، و ملایمش دردناک، و دورش نزدیک است، و از آتشی که بعضی از آن بعض دیگر را می‌خورد، و بخشی بر بخش دیگر حمله می‌برد، و از آتشی که استخوان را می‌پوساند، و ساکنین خود را از آب جوشان سیراب می‌کند، و از آتشی که بر زاری کنندگان رحم نمی‌آورد، و به کسی که از او مهر جوید مهر نمی‌ورزد، و دارای آن قدرت نیست که از رنج کسی که نزد او فروتنی می‌کند و در مقابلش سر تسلیم به زیر می‌آورد بکاهد، آتشی که با ساکنین خود با دردناک‌ترین عذاب و سخت‌ترین وَبال برخورد می‌کند. و به تو پناه می‌برم از عقربهای دهان گشوده‌اش، و مارهای نیش زننده‌اش، و از آشامیدنی‌اش که أمعاء و احشاء ساکنین خود را پاره پاره می‌کند، و دل‌هایشان را برمی‌کَنَد. و راهنمایی تو را به آنچه مرا از آن آتش دور سازد و عقب اندازد خواستارم.

*کارشناس فرهنگی و دینی
 
نام شما

آدرس ايميل شما

تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

هر چه مجلس کوتاه بیایید، دیگران او را به گوشه رینگ برده و مورد ضرباتی قرار می‌دهند. تخریب‌گران ...
اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

باور بر این است که اختلال عاطفی فصلی به دلیل اختلال در ریتم شبانه روزی بدن رخ می دهد....
سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در مصاحبه‌اش اشاره کرد که از 16 میلیون واکسن آنفولانزای ...
1