کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

مدیرکل‌هایی که در زمان «احمدی‌نژاد» تاکنون در استانداری مدیریت می‌کنند

23 دی 1396 ساعت 19:46



احسان دری

آهنگ تغییر مدیران در کهگیلویه و بویراحمد به صدا درآمده و این روزها خبرهایی در این خصوص منتشر می‌گردد.
هر چند در رویه و نحوه انتخاب مدیران، انتقاداتی بر استاندار و نمایندگان کهگیلویه و بویراحمد وارد است اما خب نفس تغییر همیشه نوعی امید به همراه دارد که شاید در پی این تغییرات، اتفاقات و گام‌های خوبی در جهت توسعه استان کهگیلویه و بویراحمد برداشته شود.

همواره در دولت‌های جدید، استانداری‌ها مبدأ تغییرات مدیریتی بوده که طی روزهای اخیر استانداری کهگیلویه و بویراحمد شاهد چند مراسم تودیع و معارفه بوده و سکانداری برخی سمت‌ها مثل معاونت سیاسی، عمرانی و … به افراد   جدید سپرده شده است.
دولت‌های مختلفی از بعد از انقلاب اسلامی بر سرکار آمده‌اند که هم از جریان اصلاح طلبی بوده و هم اصولگرا که متناسب با جریان‌های سیاسی حاکم شاهد انتخاب مدیران ارشد بوده‌ایم و در هر دولت چهره‌های نزدیک به آن جریان در سمت‌های مهم کشوری و استانی گماشته می‌شود که با بر سرکار آمدن دولت تدبیر و امید که با کمک و سبد رأی جریان اصلاح طلبی پنجمین سال فعالیت خود را می‌گذارند این انتظار از استانداران خصوصاً استانداران کهگیلویه و بویراحمد بود که نحوه چینش مدیران بگونه ای باشد که گزینه‌های منتخب با جریان سیاسی دولت فعلی همدلی و همخوانی داشته باشد زیرا مدیرانی که نگاه سیاسی آنان با جریان حاکم همخوانی نداشته باشد بیم آن است که انگیزه لازم جهت پیگیری آرمان و برنامه‌های دولت حاکم را نداشته باشند که در دولت دکتر روحانی این بحث مطرح گردید که استاندار و مدیرانی در بدنه دولت ورود پیدا کرده‌اند که اساساً هیچ سنخیت فکری با تفکر حاکم بر دولت نداشته و به باور برخی تحلیل گران عدم موفقیت دولت در برخی امور به وجود همین مدیرانی بر می‌گردد که در دولت نهم و دهم بوده و اکنون در دولت یازدهم و دوازدهم همچنان در سمت‌های مهم هستند.
اکنون شاید برای مخاطبان جالب باشد که بدانند در استانداری کهگیلویه و بویراحمد همچنان مدیرکل‌هایی هستند که در دولت احمدی نژاد مدیرکل بوده و اکنون در دولت فعلی نیز همچنان در سمت‌های مدیرکلی هستند که با توجه به وجود نخبگانی از تفکر اصلاح طلبی و جریان دولت در استان، قابل درک نیست که چرا بعد از بیش از یک دهه این مدیران تغییر نیافته‌اند؟


آیا خروجی عملکرد این مدیران برای سید موسی خادمی و احیاناً علی محمد احمدی آنقدر روشن و پربار بوده که دست به تغییر آنان نزنند؟
مدیرکل دفتر اقتصادی، مدیرکل مدیریت بحران استانداری، و … از جمله سمت‌هایی است که در دولت محمود احمدی نژاد در اختیار اصولگرایان بوده و متاسفانه با تغییر دولت و استقرار سیاست‌های جدید این مدیران تغییر جهت داده‌اند و در مسئولیت‌های خود ابقا شدند.
که البته ضعف‌ها و ناکارآمدی این حوزه‌ها در کنترل وضعیت اقتصادی و همچنین نظارت بر پروژه‌های عمرانی کاملاً مشهود است.
در حوزه منابع انسانی آزمون‌ها مساله ساز و تخلفات استخدام‌های فله ای همچنان مورد توجه رسانه‌ها و اصلاح طلبان قرار داشته و حتی صدای اعتراض امامان جمعه را به همراه آورده ولی مدیر و مسئول مستقیم این حوزه علیرغم ضعیف‌ها و نا کارآمدی به دلیل هم طایفه ای بودن با استاندار سابق نه تنها عزل نشد بلکه به پست مدیریت بحران ارتقا یافت. آتش سوزی‌های بی سابقه در حوزه منابع طبیعی و بحران‌های عظیم خشک سالی از جمله نگرانی‌هایی است که کنترل و برنامه ریزی آن‌ها از عهده مدیر فعلی برنمی آید. طی روزهای آینده انتظار جدی است شاهد تغییرات جدید در سمت‌های ذکر گردیده باشیم.
در خصوص انتقادات شکل گرفته در خصوص عدم عدالت در انتخاب مدیران استانی از حوزه کهگیلویه بزرگ نیز باید گفت در حال حاضر نزدیک به هفتاد درصد مدیریت‌ها و معاونت‌های استانداری در اختیار کهگیلویه ای‌ها بوده که به واسطه ۴ سال اعمال قدرت سید موسی خادمی اولین استاندار دولت تدبیر و امید ارتقا یافته و یا از ادارات و دستگاه‌های دیگر به استانداری مأمور شده و مدیر کل شدند. باید گفت انتقادات اخیر عادلانه نیست.
در حال حاضر (ادارات کل؛ اداره کل مدیریت بحران، اداره کل دفتر شهری و شوراها معاونینش، اداره کل جذب سرمایه گذاری و معاونینش، اداره کل تحول اداری و نوسازی و معاونینش. اداره کل مالی و امور اداری. مشاورین اصلی استانداری در امور ایثارگران و امور اجرایی. اداره کل سیاسی و انتخابات. در اختیار نیروهای های حوزه انتخابیه عدل هاشمی پور هست. از مجموع نیروهای انتقال یافته با استانداری در طول ۴ سال اخیر بالای ۹۰ درصد از حوزه کهگیلویه بزرگ است.
لذا انتقادات نماینده کهگیلویه و برخی تحلیل گران این حوزه چندان منصفانه به نظر نمی‌رسد.
امید است متولیان چینش مدیران جدید استان در نحوه انتخاب مدیران رعایت اصول شایسته سالاری، کارآمدی و سیاسی را داشته باشند.


کد مطلب: 307373

آدرس مطلب :
https://www.kebnanews.ir/news/307373/مدیرکل-هایی-زمان-احمدی-نژاد-تاکنون-استانداری-مدیریت-می-کنند

کبنانیوز
  https://www.kebnanews.ir

1