کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

پیش‌بینی بحران شدید آب در تابستان ۹۷ کهگیلویه و بویراحمد / تجمع آبداران در جلوی ادارات / آبرسانی به ۱۴۶ روستا با تانکر (+تصاویر)

21 دی 1396 ساعت 12:58


نشت شورای هماهنگی مدیران وزارت نیرو در استان کهگیلویه و بویراحمد با حضور عزیز فیلی معاون عمرانی استاندار، حسن نوروزی رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی و جمعی از مسوولان برگزار شد.
به گزارش کبنا از یاسوج، نشست شورای انسجام‌بخشی صنعت آب و برق استان کهگیلویه و بویراحمد با حضور عزیز فیلی معاون عمرانی استاندار، حسن نوروزی رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی، شهردار و رئیس شورای اسلامی شهر یاسوج، مدیران عامل شرکت آب و فاضلاب روستایی، شهری، برق و جمعی از مسوولان بر گزار شد.
در این نشست سید علی لدنی‌نژاد مدیرعامل آب و فاضلاب شهری استان کهگیلویه و بویراحمد، اظهار کرد: در تابستان سال ۹۳، ۸ شهر استان کهگیلویه و بویراحمد دچار تنش آبی بودند که در تابستان سال ۹۶، ۴ شهر از تنش آبی خارج شدند.
وی افزود: در حال حاضر شهرهای یاسوج، سوق، دیشموک و مادوان با تنش آبی روبرو هستند.
لدنی‌نژاد با بیان اینکه استان کهگیلویه و بویراحمد وضعیت مناسبی به لحاظ بارش باران ندارد، اظهار داشت: تنش آبی تابستان سال ۹۷، بسیار شدید پیش‌بینی می‌گردد و اگر الان فکری نکنیم، در آینده با بحران مواجه هستیم.
مدیرعامل آب و فاضلاب استان کهگیلویه و بویراحمد در ادامه افزود: ۳۰ درصد از شبکه‌های آب شهرهای استان دچار فرسودگی شده‌اند و نیاز به تعمیرات دارند.
لدنی‌نژاد گریزی به مشکلات پروژه‌های آب پاتاوه زد و گفت: شهرداری پاتاوه سر خود اعتبارات ما را تا یک و نیم برابر برداشت می‌کند، قطعاً با این وضعیت در شهر پاتاوه با مشکل بر می‌خوریم و نمی‌توانیم کاری کنیم.
 
وی در ادامه استفاده از ظرفیت‌های منطقه‌ای و محلی و رسانه‌ها برای فرهنگ سازی صرفه‌جویی در آب را ضروری دانست و افزود: با چالش چگونگی رعایت ضوابط قانونی روبرو هستیم و از طرفی به دلیل عدم وجود نقدینگی با مشکلاتی نیز مواجه خواهیم شد، لذا استفاده از اسناد خزانه و اوراق مشارکت برای انجام پروژه‌ها با شرایط خاص یکی از راهکارهای فعال کردن پروژه‌ها است.
 
فیض‌الله پاسره مدیرعامل آب و فاضلاب روستایی استان کهگیلویه و بویراحمد در این نشست پراکندگی روستاها را از مشکلات این دستگاه خدمات رسان برای آبرسانی به آنها دانست و اظهار داشت: در سال ۹۶ روزانه، ۱۴۶ روستا را با تانکر آبرسانی می‌کنیم و هر روز به تعداد آنها افزوده می‌شود. و روستاهای که با افت فشار آب مواجه می‌شود، نیز با تانکر آبرسانی می‌کنیم و به طور کلی در سال ۹۶، سه هزار و ۲۳۸ سرویس آب را در بین روستائیان توزیع کردیم.
 
پاسره در ادامه به تجمع آبداران اشاره کرد و گفت: این روزها، به طور مرتب آبداران که تعداد آنها بیش از ۲۰۰ نفر می‌باشد، در جلوی سازمان مدیریت، استانداری و شرکت آب و فاضلاب روستایی تجمع می‌کنند.
وی گفت: علت این تجمعات درخواست مطالبات‌ از جمله حقوق و مزایا است. و مشکلی که در این رابطه وجود دارد، این است که حقوق این آبداران از محل اعتبارات عمرانی بخش تعمیرات و نگهداری پروژه‌ها پرداخت می‌شود، و درستش این است که از محل اعتبارات اداری و جاری پرداخت شود.
 
مدیرعامل آب و فاضلاب روستایی کهگیلویه و بویراحمد در ادامه اضافه کرد: تاکنون از محل اعتبارات عمرانی بودجه‌ای به ما اختصاص داده نشده است.
پاسره گفت: هم‌اکنون تعدادی از روستاهای اقماری توسط آب و فاضلاب شهری، آبرسانی می‌شود که بنا بر مصوبه دیوان محاسبات و قانون آبرسانی به روستاها این اقدام خلاف قانون است. یا باید به آبفای روستایی واگذار شود و یا آب بهایی که از مردم این روستاها اخذ می‌‌شود، بر پایه قیمت آب روستایی باشد.


کد مطلب: 307123

آدرس مطلب :
https://www.kebnanews.ir/news/307123/پیش-بینی-بحران-شدید-آب-تابستان-۹۷-کهگیلویه-بویراحمد-تجمع-آبداران-جلوی-ادارات-آبرسانی-۱۴۶-روستا-تانکر-تصاویر

کبنانیوز
  https://www.kebnanews.ir

1