کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

آنچه در جلسه کارگروه اشتغال گچساران گذشت؛ از خط و نشان کشیدن فرماندار تا انتقاد شدید «مهدی‌پور» از مدیران پتروشیمی(+تصاویر)

20 دی 1396 ساعت 0:20


فرماندارگچساران در نشست کارگروه اشتغال این شهرستان به اهمیت و اولویت اشتغال جوانان در دولت اشاره کرد و افزود: اولویت نخست دولت ،تولید و اشتغال جوانان است از این رو در بودجه سال ۹۷ برنامه های راهبردی مناسبی تدوین و ارائه شده است، مجموع منابع بانکی پیش بینی شده برای این منظور ذیل تبصره ۱۸ قانون بودجه سال ۹۶ در کشور ۲۰ هزار میلیارد تومان و برای این استان نیز ۲۱۰ میلیارد تومان است.
عبدالرحیم رحیمی افزود: با اشاره به ارائه تسهیلات اشتغال زایی پایدار، کار آفرینان و صاحبان ایده می توانند با مراجعه به دستگاه های اجرایی متولی از این تسهیلات بهره مند شوند،۱۰۷ میلیارد تومان نیز تسهیلات امسال برای ایجاد اشتغال در روستاهای استان در نظر گرفته شده است که بخشداران، دهیاران و شوراها باید برای جذب این تسهیلات به مردم اطلاع رسانی کنند.
رحیمی کارمزد تسهیلات برای طرح های اشتغال زایی پایدار روستایی را ۶ درصد برشمرد و اظهارکرد: کشاورزی  یکی از مهمترین ظرفیت های شهرستان در ایجاد اشتغال پایدار است و خروج از تک محصولی و ترویج شیوه های نوین کشاورزی یکی از راهکارهای اساسی در اشتغال زایی در حوزه کشاورزی است.
در ادامه رئیس تعاون،کار و رفاه اجتماعی گچساران با انتقاد شدید از نحوه بکارگیری نیرو در پتروشیمی گچساران افزود: نحوه جذب نیرو در پتروشیمی برخلاف قوانین و آیین نامه ها می باشد و بکارگیری افراد  بر اساس رابطه و قومیت انجام گرفته و بدون مکاتبه و هماهنگی با اداره کاربوده  که باعث اعتراض خانواده ها و جمعیت بیکار شهرستان شده است و تاسف شدید از مسئولین شهرستان که حمایت از یک پروژه و یک شرکت را بر حمایت از اداره کار شهرستان ترجیح میدهند.
مهدی پور عنوان کرد: اینکه فردی غیربومی در پتروشیمی مشغول به کار شود و از او خواسته شود که منزل خود را به گچساران انتقال دهد تا بومی شهرستان به حساب آمده و مورد ایراد بازرسی های اداره کار و فرمانداری قرار نگیرد برای اداره کار قابل قبول نیست و باید پاسخگو باشند.
وی افزود: در بازرسی بازرسان اداره کار به یک پیمانکار زیرمجموعه پتروشیمی, آن پیمانکار به صراحت عنوان کرده است که از طرف عوامل پتروشیمی تحت فشار قرار گرفته و با نامه محرمانه و تأکید چندین باره عنوان کرده اند که حق مراجعه به اداره کار را ندارد.
رئیس  تعاون، کار و رفاه اجتماعی گچساران  درادامه خطاب به مدیران پتروشیمی خاطر نشان کرد: در پتروشیمی گچساران افراد ابتدا بکار گرفته شوند و بعد منزل خود را انتقال دهد، این شخص بومی نیست و بلکه شما بومی‌سازی کرده اید.
مهدی پور با انتقاد از نحوه عملکرد عوامل پتروشیمی گچساران در بکارگیری نیرو و درخواست رشته های مورد نیاز برای این واحد صنعتی، اظهارکرد: جناب امدادی که مسئولیت اصلی و مستقیمی در این زمینه دارند باید اداره کار گچساران را در جریان تعداد نیروها و نوع رشته و تخصص های لازم برای پتروشیمی قرار دهند تا بکارگیری نیروهای بومی در اولویت قرار داده شود و هرچند اینکار باید در ابتدای کار صورت می گرفت.
وی تصریح کرد:بکارگیری اتباع افغانی در این شهرستان روز به روز در حال افزایش است وبا توجه به سوابق و بازرسی های صورت گرفته، بهانه عدم توانایی و انجام برخی شغل ها توسط جوانان به لحاظ سختی کار برخی کارفرمایان صرفاً به خاطر ندادن بیمه ،حقوق و مزایا نسبت به بکارگیری اتباع افغانی اقدام می کنند.
وی افزود:این کارفرمایان شرایط کار و کارگاه را عمداً به گونه ای ارائه می دهند که جوان گچسارانی نتواند در کارگاه مشغول به کار شود و همین را برای بکارگیری اتباع بهانه می کنند.
مهدی پور واگذاری کارهای اجرایی به پیمانکاران را از دیگر انتقادات خود برشمردو تصریح کرد: دستگاه های اجرایی واگذاری امور به پیمانکاران بومی را در راستای اشتغال هر چه بیشتر جوانان گچسارانی در اولویت قرار دهند.
در ادامه فرمانده سپاه ناحیه گچساران با اشاره به معضلات بیکاری در این شهرستان اظهار کرد: برای جلوگیری از افزایش بیکاری در شهرستان باید استخدامی‌های این شهرستان به صورت قانونی و شفاف اجرا شود.
سرهنگ علی اصغر نورایی نسب افزود: بسیاری از شهروندان گچسارانی خواهان شفاف سازی استخدامی‌هایی که در این شهرستان صورت گرفته است، هستند.
نورایی نسب در ادامه خطاب به دستگاه‌های دولتی در این شهرستان گفت: باید تلاش شود تا استخدامی‌های نیروها در دستگاه‌های دولتی به صورت قانونی و شفاف انجام گیرد وباید روند جذب نیرو و استخدامی در پروژه‌ها و نهادهای مختلف در این شهرستان مورد بررسی قرارگیرد.
وی با بیان اینکه شفاف سازی در زمینه بکارگیری نیرو در نهادها و یا سازمان‌ها باید روند قانونی داشته باشد، عنوان کرد: برخی از افراد بیکار و یا اخراجی مدعی آن هستند که در بکارگیری نیروی جدید حق آنها اجحاف شده است و این موضوع باید برای این افراد و دیگر شهروندان گچسارانی شفاف سازی شود.
فرمانده ناحیه مقاومت بسیج گچساران خاطرنشان کرد: مردم از معضل بیکاری رنج می‌برند و خواهان شفاف سازی روند استخدامی‌ها و قانونی بودن این افراد در پروژه‌ها، نهادها و سازمان‌ها هستند.
 
گفتنی است: فرماندار گچساران از عدم حضور پروانه نیک مرام مدیرکل اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی در این جلسه گلایه و عنوان کرد: مسوولان مربوطه باید بداند که برگزاری جلسات در گچساران دقیق با نظم و برنامه ریزی شده است.
عبدالرحیم رحیمی افزود: با توجه به دستور کار جلسه  قرار بر این بود که مسوولان استانی اداره‌کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی در این جلسه حضور داشته باشد.
رحیمی عنوان کرد: با توجه به بدقولی مدیرکل در این جلسه مهم  وی باید از این پس به دنبال ما بگردد تا ما به او نوبت جلسه بدهیم
 

------------------------------------
گزارش از حبیب قلندری
 


کد مطلب: 306899

آدرس مطلب :
https://www.kebnanews.ir/news/306899/آنچه-جلسه-کارگروه-اشتغال-گچساران-گذشت-خط-نشان-کشیدن-فرماندار-انتقاد-شدید-مهدی-پور-مدیران-پتروشیمی-تصاویر

کبنانیوز
  https://www.kebnanews.ir

1