کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

از اعتراص صادقانه «نیک‌اقبالی»، شعری که لو رفت و سنگ‌تمام استاندار برای «فیلی»

22 آذر 1396 ساعت 3:19



بالاخره انتظارها به سر آمد و معاون جدید عمرانی استاندار کهگیلویه و بویراحمد که دو ماه پیش بحث آمدنش از ایلام به اینجا بود، با حکم وزیر کشور و معارفه علی‌محمد احمدی رسما کار خود را شروع کرد.


مجید محنایی نخستین کسی بود که پشت تریبون رفت تا بعد از قرائت قرآن جلسه را رسما" شروع کند و از جانب بدنه مدیریتی این استان از پژمان نیک‌اقبالی معاون قبلی قدردانی کند و به عزیز فیلی معاون جدید، خوش‌آمد بگوید.



محنایی که خودش معاون توسعه منابع و امور اقتصادی استاندار است و به احتمال نزدیک به قطعیت در همین ماه از این مسئولیت خداحافظی می‌کند، در این آیین صحبت‌های مهمی داشت.

آخرین محافظه‌کاری فتاح محمدی

او قبل از هر چیز گفت که حق این بود و بنا هم بر همین بود که آقای فتاح محمدی، معاون سیاسی استاندار اینجا صحبت کنند اما شاید او محافظه‌کاری کرده و این کار را بر عهده من گذاشته است که هم خوشحالم که از یک عزیز زحمت‌کش قدردانی کنم و عزیز دیگری را برای یک مسئولیت مهم معرفی کنم اما حقیقتا هم کار سختی است در حضور رئیس خودم این کار را کنم.

او بعد از این برای نیک‌اقبالی سنگ‌تمام گذاشت و گفت که شهادت می‌دهم وی هر آنچه در توان داشت برای عمران و آبادانی این استان مایه گذاشت و چیزی کم نگذاشت.

معارفه نیک‌اقبالی به عنوان شهردار، تودیع  در معاونت عمرانی به دست مجید محنایی/ نظرم در مورد نیک‌اقبالی عوض شد

محنایی گفت که روزی خودم آقای نیک‌اقبالی را به عنوان شهردار معارفه کردم و به خوبی از او شناخت دارم اما باید اعتراف کنم که روزی که برای معاونت عمرانی انتخاب شد، فکر کردم که از عهده این کار بر نمی‌آید و کار سختی برای او است اما بعد از چند ماه حقیقتا نظرم عوض شد و بسیار خوشحالم که او اکنون به عنوان یک معاون عمرانی ماهر از این مسئولیت کنار می‌رود.

این را کسی می‌گوید که با ۶ استاندار کار کرده و به صراحت می‌گویم او خیلی زود در معاونت عمرانی مهارت خود را نشان داد و بر امور مسلط شد تا جایی که از پرکارترین معاونین استاندار بود. (او با خنده گفت البته با اجازه دکتر نوروزی و دکتر محمدی.)

اظهارنظر پیرامون تفکر سرحدی و گرمسیری در افکار نیک‌اقبالی

او نیک‌اقبالی را از یک خانواده بزرگ و با ذکاوت معرفی کرد و ادامه داد: یکی از خصوصیات بسیار باارزش وی این بود که هر چند خودش یک سردسیری بود اما هیچ‌گاه این تفکر را در او ندیدم و حتی توجهش به گرمسیر هم بیشتر بود و لنده و چاروسا و گچساران برایش فرقی نمی‌کرد؛ او واقعا این استان را به یک کارگاه عمرانی تبدیل کرد.

شوخی محنایی با نیک‌اقبالی

محنایی به شوخی گفت که نیک‌اقبالی کارش را در حوزه عمرانی خوب انجام می‌داد و حتی گاهی هم در حوزه ما یعن حوزه اقتصادی هم ورود می‌کرد؛ هر چند توجه به زیرساخت‌های عمرانی به ما کمک کرد تا نرخ بیکاری را از رتبه ۳۱ کشور به حدود ۲۰ کاهش دهیم.

او برای عزیز فیلی، معاون جدید نیز آرزوی توفیق کرد و گفت که امیدوار است در دوره استانداری آقای احمدی، شاهد سربلندی بیشتر این استان عزیز باشیم.

بعد از محنایی، پژمان نیک‌اقبالی در میان تشویق‌های حضار به پشت تریبون رفت.

نیک‌اقبالی: در ماندن رکورد زدم/ یادی از خادمی

او با صدایی رسا و مطمئن از عملکرد چهار ساله استان در دوره استانداری سید موسی خادمی دفاع کرد و گفت همه خدمات این دوره، حاصل یک کار تیمی و هماهنگ بوده است.

نیک‌‌اقبالی افزود: خوشحالم که امروز بعد از چهار سال و ۲ ماه و چند روز که خودش یک رکورد برای ماندن در این مسئولیت بود، بار سنگینی از دوشم برداشته شد؛ باری که فقط با لذت خدمت به مردم قابل تحمل بود.

او همان ابتدا از سید موسی خادمی، استاندار قبلی یاد کرد و گفت در دورانی که پولی در بساط نبود، یک تیم کاری هماهنگ شکل گرفت و کارهای ماندگاری انجام شد.

معارفه ۳ معاون خادمی در فضایی محقر و ساده

او گفت که یادمان نمی‌رود که هر سه معاون آقای خادمی که یادش به خیر باشد در یک روز و در یک مراسم ساده معارفه شدند تا در دومین باری که سکان هدایت این استان به دست نیروهای بومی افتاد، آزمون بزرگ و حساسی با موفقیت پشت سر گذاشته شد.

اعتراف صادقانه نیک‌اقبالی؛ در گمنامی آمدم

نیک‌اقبالی با صداقت اذعان کرد روزی که سید موسی خادمی برای این مسئولیت سنگین به او اعتماد کرد یک مدیر گمنام بودم و برای همیشه از او قدردانی می‌کنم که در گمنامی من را آورد و معرفی کرد.

او از محنایی نیز به نیکی یاد کرد و گفت که او همواره در طول خدمتم به من لطف داشته تا تیم کاری استان در دوران مدیریت بومی هماهنگ و در کمال آرامش با وجود شرایط سخت پولی در مملکت به این مردم خدمت کند.

از بشقاب‌پرانی نمایندگان با استاندار تا آرامش دوران خادمی

معاون سابق عمرانی استاندار کهگیلویه و بویراحمد ادامه داد که معاونین استاندار هیچ‌گاه در افکار عمومی اختلافی با هم نداشتند و اختلاف‌نظرها را در در یک فضای منطقی حل می‌کردند تا فضای کار و خدمت به مردم تحت‌الشعاع قرار نگیرد.

یادمان نمی‌رود که در دوره‌های قبلی حتی بین نمایندگان و استانداران برخورد فیزیکی هم بود اما در دوران مدیریت بومی آقای خادمی کمترین تنش‌ها در استان بوده و فضایی کاملا متفاوت بر استان حاکم بود.

جمله اختراعی خادمی

او از جمله اختراعی استاندار قبلی هم یادی کرد و گفت که برای همه امورات برنامه داشتیم و بحث بودجه و پیگیری آن به نحوی بود که خادمی همیشه از شب احیای بودجه حرف می‌زد.

نیک‌اقبالی با بیان اینکه محنایی به نکات خوبی اشاره کرد، ادامه داد: افزایش اعتبارات استان از ۳۰۰ میلیارد تومان به ۱۲۰۰ میلیارد تومان حاصل هماهنگی تیم مدیریتی این استان و پیگیری، رایزنی و تعامل بود.

دوستانم در سردسیر به من انتقاد داشتند اما من دنبال استانی یکپارچه بودم

او به نکته دیگری در حرف‌های محنایی هم اشاره کرد و گفت که در استانی بودیم که تفکرات سرحدی گرمسیری و بحث‌های منطقه‌ای بسیار زیاد بود اما در این شرایط اعتقادات من به گونه‌ای بود که حتی دوستانم در سردسیر و حتی زادگاهم انتقاد می‌کنند که به سردسیر توجه کمی داشتید اما واقعیت این است که هم به سرحد توجه داشتم هم به گرمسیر و یک استان یکپارچه برای من مهم بود؛ لنده و چاروسا و دیشموک و لیکک و باشت و سی سخت برای من فرقی نداشت.

او این را هم گفت که تفکر سیاسی من هم برای همه مشخص بود اما این را نیز در کارهایم دخالت ندادم چرا که در حوزه عمرانی کار سیاسی از من نخواسته بودند؛ اگر جایش بود کار سیاسی هم بلد بودم اما کارهای عمرانی خط و جناح و گرمسیر و سردسیر نمی‌شناسند.

او گفت که در همین فضا، رقابت‌های سیاسی نمایندگان مجلس جای خود را به رقابت‌های عمرانی داد و این موضوع هم به من در پیشبرد اهداف کاری‌ام کمک کرد.

ماجرای کاهش وزن آقای معاون و مثال طنز او

معاون سابق عمرانی با بیان اینکه سلامتی‌ام را هم برای کارم دادم به مثالی واقعی اما ظنزگونه اشاره کرد و ادامه داد: در انگلیس شهرداران را قبل و بعد از مسئولیت وزن می‌کنند و اگر اضافه وزن داشتند می‌گفتند شما با پول بیت‌المال فربه و چاق شدید اما من امروز خوشحالم که در دوران مسئولیتم، وزنم از ۱۲۰ کیلو به ۸۵ کیلوگرم کاهش پیدا کرد.(خنده حضار)

جمله‌ای که نیک‌اقبالی در تودیع قبلی خود گفت

او بعد از این حرف‌ها آنقدر از کارهای عمرانی ۴ سال گذشته گفت که صحبت‌هایش طولانی شد و خودش هم گفت در مراسم تودیع قبلی‌ام در شهرداری فقط یک جمله گفتم که هر کاری که انجام شد، وظیفه بود و هر کاری که نشد نیز کوتاهی و عذرخواهی! اما امروز پرحرفی کردم.



کار نکرده معاون سابق و خواهش از معاون جدید

نیک‌اقبالی از یک کار نکرده خود هم گفت و از معاون جدید خواهش کرد که این کار را پیگیری کند؛ او گفت که به دنبال اتصال این استان به آزادراه شیراز به ترهان بودم اما با وجودی که بخشی از کارها انجام شد اما موفق نشدم آن را نهایی کنم که از آقای فیلی می‌خواهم این موضوع را نهایی کند.

وی همچنین از همه عوامل دولتی و غیر دولتی و حتی نظامی‌ها نیز قدردانی کرد و در بخش تقدیر و تشکرها با نام بردن از زارعی، تاجگردون، هاشمی و بزرگواری گفت که ندیدم هرگز این عزیزان در حوزه کاری من مشکل و نگرانی داشته باشند.

یک شعبه حل اختلاف بودم؛ قدردانی از اصحاب رسانه

او این را هم گفت که به دنبال کار و آرامش بودم به طوری که خودم یک شعبه حل اختلاف بین ادارات بودم و متأسفانه این جزیره‌ای و منطقی فکر کردن تقابل‌های زیادی بین ادارات در این استان ایجاد می‌کند.

معاون سابق عمرانی همچنین از اصحاب رسانه به شکل ویژه قدردانی کرد و افزود که هر چند هیچ‌گاه نتوانستم با آنها نشست خبری داشته باشم اما با لطف و مسئولیت‌شناسی آنان اطلاع‌رسانی خوبی انجام دادند و ما را شرمنده می‌کردند.



دوستی دو ساله با آقای فیلی دارم

او از دوستی ۲ ساله خود با معاون جدید هم حرف زد و بیان کرد که به آقای فیلی خوش‌آمد می‌گویم، او باتجربه است و از شما می‌خواهم که به او کمک کنید تا بتواند موفق باشد.

شعری که لو رفت/ پیش‌بینی برای روز مبادا و شوخی استاندار

نیک‌اقبالی در پایان حرف‌هایش گفت شعری آماده کرده بودم که بخوانم اما آقای مجری آن را خواند و من را خلع سلاح کرد؛ بعد استاندار از او خواست که با صدای خودت دوباره همان شهر را بخوان، نیک‌اقبالی هم با حاضر جوابی گفت که برای روز مبادا همیشه چند قطعه شعر در جیب‌هایم دارم؛ او دست در جیبش کرد و شعر "سراسر اگر زرد و پژمرده بودیم اما دل ه پاییز نسپردیم" را خواند.

جمعیت حاضر در این آیین تکریم و معارفه، گرم و پرشور نیک‌اقبالی را تشویق می‌کردند.

مهمانانی از استان‌های ایلام، لرستان، چهار محال و بختیاری، مرکزی و تهران در مراسم بودند.

بعد از نیک‌اقبالی، نوبت به استاندار کهگیلویه و بویراحمد رسید.





علی‌محمد احمدی گفت که امروز یک مرد زحمت‌کش را تکریم می‌کنیم و یکی از چهره‌های عمرانی کشور را معارفه می‌کنیم و این جای خوشحالی دارد.

احمدی زحمات نیک‌اقبالی و تیم کاری قبلی را فراموش‌ناشدنی و قابل تقدیر خواند و افزود که اگر به فکر تغییر معاون عمرانی افتادیم به معنای نفی خدمات قبلی‌ها نیست بلکه با بازدیدهایی که از همان ابتدا داشتم ضمن احترام به زحمات آقای نیک‌اقبالی احساس کردم به تجدید قوا و ایجاد فضایی جدید با انرژی و رویکرد جدید در این حوزه نیاز داریم.

استاندار گفت که فرسایشی شدن پروژه‌ها و مشکلاتی از جمله صعب‌العبور بودن راه‌ها و محورهای استان، مردم را بسیار اذیت کرده است و دولت برای تغییر این وضعیت تلاش خودش را کرده و می‌کند.

او بیان کرد که معتقد است اگر تزریق منابع شرط لازم برای خدمت به مردم است اما مدیریت جهادی و پای کار شرط کافی است.

او ادامه داد: بله جذب بودجه رایزنی و تلاش لازم دارد و به قول آقای نیک‌اقبالی شب احیا هم دارد اما برای من مهم این است که از این شب احیا تا آن شب احیا با این بودجه‌ها چه کردیم و چه کاری برای مردم می‌توانیم انجام دهیم.



او در بخش بعدی حرف‌هایش برای عزیز فیلی سنگ‌تمام گذاشت و حتی گفت که برای آمدن او به این استان خواهش و تمنا کردم؛ او تجارب گرانقدری دارد و درجات پیشرفت را پله به پله طی کرد.

احمدی این را هم گفت که درست است زادگاه آقای فیلی ایلام است اما خدا را شاهد می‌گیرم سرسوزنی  تعلقات قومی، منطقه‌ای و حتی رفاقتی در کار من نیست و هیچ‌کدام از این‌ها را در انتخابم لحاظ نکردم و او را برای تجاربی که دارد، انتخاب کردم تا بلکه در چهار سال آینده فضای عمرانی بهتری در این استان حاکم شود.

او برای اثبات حرف‌هاش گفت که استاندار فارس، مرکزی، یزد برای جذب آقای فیلی رایزنی‌های زیادی داشتند اما چون وی اخلاقا به من قول داده بود به قولش عمل کرد و به اینجا آمد.

استاندار کهگیلویه و بویراحمد در درخواستی عمومی خواست که معاون جدید عمرانی را حمایت و کمک کنند تا بلکه تجارب و توانمندی او به درد مردم این استان بخورد و اثرش را ببینیم چرا که این استان مال شما و امانتی است که باید برای پیشرفتش دست به دست هم دهیم.

این آیین یک معارفه دیگر هم داشت و آقای مجتبی مرادی به عنوان مدیرکل حوزه استاندار حکمش را از استاندار تحویل گرفت.

مرادی در نخستین اقدامی که نشان داد جوانی اهل برنامه و ایده است، تابلویی را از قبل طراحی کرد که تصویر آقای نیک‌اقبالی روی آن حک شده بود؛ در این مراسم از این تابلو رونمایی شد و همه مدیران دلنوشته‌های خود را پای آن می‌نوشتند.



استاندار هم در معرفی آقای مرادی او را جوانی توانمند خواند و گفت او از خانواده وزارت کشور و جامعه جوان است که انتظار دارم با او نهایت همکاری را داشته باشید.

بعد از همه این‌ها، مجری برنامه، عزیز فیلی معاون جدید را فراخواند تا پشت تریبون برود.

او اولین حضورش در این استان بود و حضار منتظر دیدن چهره او و حرف‌هایش بودند، استاندار هم چنان از او تعریف و تمجید کرده بود که انتظارات از او بسیار بالا رفته بود.

اما عزیز فیلی با صحبت‌های آرامش نشان داد که حداقل آن طور که انتظار می‌رفت اقتداری در حرف زدن ندارد اما کارنامه‌اش نشان می‌دهد در عمل مدیر عمرانی قابلی است.

او با بیان اینکه وقت اذان نزدیک است و من قصد صحبت کردن ندارم، از مزیت‌های تکراری این استان چند کلامی صحبت کرد و چندتا از حرف‌های استاندار را نیز تکرار کرد.

فیلی، از اعتماد استاندار این استان قدردانی کرد و گفت که اگر خدا بخواهد پاسخ اعتماد او را می‌دهم.

معاون جدید عمرانی استاندار کهگیلویه و بویراحمد اظهار امیدواری کرد با رهنمودهای نماینده ولی فقیه، ائمه جمعه، نیروهای نظامی و امنیتی، فرمانداران و بخشدارن و شهرداران راه آقای نیک‌اقبالی را ادامه می‌دهد و اولویت او نیز پروژه‌های نیمه‌تمام است.

فیلی این را هم گفت که در مدت مسئولیتم در مدیرکلی نگه‌داری راه‌های کشور چند بار از راه‌های این استان بازدید داشتم.

او از مشکل آب شرب شهر یاسوج، جاده پاتاوه به دهدشت، سد تنگ‌سرخ، چهار خطه کردن برخی محورها به عنوان پروژه‌های مهم این استان نام برد.

فیلی همچنین به پیشنهاد نیک‌اقبالی پاسخ مثبت داد و گفت که با جذب سرمایه‌گذار و بودجه پادار، این استان را به آزادراه شیراز به تهران متصل می‌کنیم تا این مسیر ۲ ساعت کمتر شود.

او همچنین در حرکتی به جا، از دو مدیر فقید این استان یاد کرد و گفت لازم است یاد و خاطر مرحوم رودشتیان و مرحوم نادر پروانه را گرامی بداریم و برای آن‌ها صلواتی بفرستیم.

فیلی با قدردانی از زحمات نیک‌اقبالی گفت که او گزارش کاری بسیار خوبی داده است و قطعا از تجارب او استفاده می‌کنیم.

او در پایان از مردم خواست تا برایش دعا کنند.(تسنیم)


کد مطلب: 299552

آدرس مطلب :
https://www.kebnanews.ir/news/299552/اعتراص-صادقانه-نیک-اقبالی-شعری-لو-رفت-سنگ-تمام-استاندار-فیلی

کبنانیوز
  https://www.kebnanews.ir

1