کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

جوابیه‌ی آموزش و پرورش دیشموک به خبر «سرگردانی۶دانش‌آموز/هیاهو برای هیچ»(+متن جوابیه)

19 آذر 1396 ساعت 2:17


اداره آموزش و پرورش دیشموک جوابیه ای در خصوص خبری با عنوان «سرگردانی ۶ دانش‌آموز استثنائی در دیشموک/ لج‌بازی و اختلاف قومی در آموزش‌وپرورش دیشموک (+تصاویر)» که در این رسانه خبری منتشر شد، ارسال و خواستار اطلاع رسانی آن از طریق پایگاه خبری کبنانیوز شده است.

متن به شرح زیر است:

ن والقلم و مایسطرون

هیاهو برای هیچ

مدیر محترم سایت کبنا

با سلام ؛

احتراماَ در پی درج گزارش سایت کبنا با عنوان سرگردانی ۶ دانش آموز مدرسه استثنایی جابر بن حیان روستای امامزاده میرسالار دیشموک  با شناسه تاریخ انتشار خبر: «سه شنبه, ۱۴ آذر , ۱۳۹۶ | ۱۲:۳۷ | کد خبر : ۲۹۷۵۷۰ |«بدینوسیله جوابیه زیر جهت تنویر افکار عمومی و شفاف سازی به شرح زیر ارسال می گردد خواهشمند است برابر قانون رسانه ها نسبت به درج آن اقدام شود :

۱-با تشکر از فعالیت خبری و رسانه ای سایت کبنا انتظارمی رود در درج اخبار و رویدادهای مربوط به سازمان ها و ادارات قبل از انتشار خبردر مورد صحت وسقم آنتحقیق شود و به منابع موثق و قابل اطمینان رجوع شود.بی تردید آموزش وپرورش با توجه به جمعیت تحت پوشش و گستره فعالیتهای آن با مسائل و مشکلات  مختلفی  مواجه است ورفع آنها نیازمند عزم همگانی است؛طرح مسائل آموزش وپرورش و تنگناها و مشکلات آن نیاز به بررسی دقیق و کارشناسی دارد در این میان نقش مطبوعات و همراهی رسانه‌های عمومی جهت شفاف سازی و انعکاس واقعیات و پرهیز از سیاه نمایی‌ها می‌تواند در تنویر افکار عمومی موثر باشد.

۲- درگزارش خبری شما نام  دو تن از فرهنگیان استان برده شده است امیدوارم به دلیل حفظ شان،جایگاه و منزلت جامعه زحمت کش فرهنگی استان گزارش منتشر شده با مشخصات بالا را در رسانه های استان تکذیب کنند. چون طرح چنین مسائل سخیف ،بی پایه واساس با جایگاه والای فرهنگیان تناسب نداردو طرح چنین موضوعاتی با نام فرهنگیان باعث بی اعتمادی جامعه از فرهنگیان می شود. فراموش نکنیم براساس نظر سنجی ها  بیشترین اعتماد به معلمان وجامعه فرهنگیان تعلق دارد و جامعه فرهنگیان را به عنوان گروه مرجعمی شناسند.مبادا کاری شود که این اعتماد عمومی از فرهنگیان سلب شود.

۳- یکی از منابع گزارش خبری فوق در سایت  شما همکار فرهنگی به نام محمدرحیم رضایی نیکو آموزگار ابتدایی با مدرک کاردانی با سابقه ۳۱ سال و ۹ ماه می باشد که قبل از هر چیز از زحمات ایشان در عرصه تعلیم و تربیت تقدیر و تشکر می شود. گرچه این همکار از عرصه رسمی آموزش  بازنشسته شدند اما زندگی استمرار دارد و لاجرم شیرینی آن اخلاق و تقواست.

۴-در سطر سوم مطلب شما آمدهاست و اذعان کردید که ایشان بازنشسته شدندپس از منظر حقوق اداری ادامه فعالیت  رسمی ایشان  به عنوان کارمند دولت تمام شده است و مشمول مقررات بازنشستگی شده است.معلوم نیست این هیاهو ومعرکه گیری برای چیست؟نیاز به رسانه ای کردن آن به این شکل  نبود. به فرض اگر سرپرست اداره با ایشان لج داشته – اختلاف طایفه ای داشته (که چنین چیزی وجود ندارد و کذب محض است) این موارد دلیلی بر بازنشسته شدن ایشان نبوده است ومعلوم است که ایشان دنبال جوسازی و التهاب آفرینی است. مخالفت سرپرست اداره نمی تواند عامل بازنشستگی کارمندی شود.

۵- با توجه به اینکه ۱سال و ۹ماه از زمان قانونی بازنشستگی ایشان گذشته بود وبازنشسته شدن آقای رضایی براساس فرآیند قانونی بوده است هرچند که با  اعمال نفوذ و لابی گری به تعویق افتاده است. درخصوص بازنشسته شدن ایشان دو مکاتبه از اداره کل متبوع  موجود است.در تاریخ ۶/۶/۹۶  به شماره ۵/۵۸۷۵۳/۴۲۲  نامه بازنشسته شدن ایشان به اداره دیشموک ارسال شد اما به دلیل اهمال کاری و رانت اداری در اداره دیشموک و رفیق بازی بین اداره آموزش وپرورش دیشموک و اداره استثنایی استان  این نامه در زمان مدیریت سابق اداره به بایگانی سپرده شد. در حالیکه نامه بازنشستگی ایشان و دو نفر دیگر از فرهنگیان به ترتیب و دریک روز به اداره دیشموک ارسال شد کارگزینی دیشموک آن دو نفر دیگر را بازنشسته کرد ولی ایشان با وعده و وعیدهای پشت پرده و خلاف قانون ابقا شد.ماده ۱۰۳ قانون خدمات کشوری و تبصره های آن به صورت شفاف  شرایط بازنشستگی کارکنان دستگاههای اجرایی  را اعلام کرده است. مدرک تحصیلی نامبرده (کاردانی) و شرایط استخدامی وی فاقد ویژگی پست تخصصی و کارشناسی بوده و ادامه کار نامبرده وجاهت قانونی نداشته است. وفق ماده ۱۰۳ قانون خدمات کشوری اداره کل آموزش وپرورش استان  با تاکید یکی از نهادهای نظارتی طی نامه شماره :۵/۵۸۷۵۳/۴۲۰۰   تاریخ : ۶/۹/۹۶  بازنشسته شدن ایشان را به اداره دیشموک اعلام کرده است و برابر ضوابط اداری و دستور مافوق اداره دیشموک ملزم به اجرای آن شد و ایشان  قانوناًو براساس ضوابط موجود بازنشسته شد.

۶-متاسفانه آقای رضایی اقدام به قفل نمودن درب کلاس (به دلیل نداشتن فضای آموزشی مستقل استثنایی در یکی از کلاسهای دبستان امامزاده میرسالار مستقراست)و اخراج اجباری دانش آموزان کرده است و همچنین  اقدام به تصویر برداری و انتشار عکس دانش آموزان کرده است.سریعاًاداره کلاس به یکی از آموزگاران مدرسه همجوار سپرده شد و کلاس تعطیل نشده است برخلاف ادعای نامبرده کلاس دایر بوده است.و تعطیلی مدرسه صحت ندارد و این موضوع تکذیبمی شود.

وی تلاش کرده از دانش آموزان استثنایی استفاده ابزاری نماید و به عنوان پوششی برای  طرح خواسته غیر قانونی خودکند(دنبال استمرار حق مدیریت و مزایای برای افزایش آن بعداز بازنشستگی ) بوده است. مستندات آن موجود است اما با توجه به اینکه اداره آموزش وپرورشنمی خواسته  پایان دوره فعالیت این همکار تلخ شود با این تخلفات ایشان اغماض کرده که البته حق پیگیری آن برای اداره آموزش وپرورش دیشموک محفوظ است. وی دانش آموزان را تحریک کرده که اداره آموزش وپرورش دیشموک عمداْ باعث تعطیلی کلاس شما شده (در حالیکه تامین نیروی مدارس استثنایی جزو وظایف آموزش وپرورش دیشموک  نیست و تعهدی در این مورد هم ندارد) و به اولیا گفته علیه آموزش وپرورش خبر رسانی کنید ایشان خیال کرده با بازنشسته شدنش مدرسه هم تعطیل می شودو با  این عمل غیر اخلاقی  و خلاف شئونات اداری و تربیتی انتظار برگشت به کار رادارد. البته اولیا با این حرکت ایشان مخالفت کردند وقتی تیر ایشان به سنگ خورد سراغ رسانه ها رفته و علیه آموزش وپرورش دیشموک اقدام به جو سازی و دروغ پردازی کرد بعد هم عده ای کور کورانه و از سر غرض در فضای مجازی  اقدام به تحلیل و تفسیر و تاسف خوردن در مورد آموزش وپرورش منطقه دیشموک کردندو فریاد بر آوردند که آموزش و پرورش دیشموک دچار بحران دیگری شده است(غافل از اینکه مدارس استثنایی ساختار و تشکیلاتی متفاوت دارند و زیر نظر آموزش وپرورش دیشموک نیستند)و می خواستند از این آب گل آلودی که خود عامل ایجادش بودند ماهی بگیرند ؛ شاید تخلفاتشان را بتوانند بپوشانند.این اقدام (بازنشستگی فرد مذکور )اجرای یک تبصره از قانون مدیریت خدمات کشوری است. قطعاً اجرای قانون هم سود دارد و هم زیان ممکن است افراد متعهد و دلسوزان در این بین زیان ببینند ولی سودش به نفع جامعه است و خیربیشتری نصیب جامعه و عموم می شود. ما مصصم به بستن راههای قانون شکنی در آموزش وپرورش هستیم و ذره ای هم کوتاه نخواهیم آمد.

۷-آموزش وپرورش استثنایی یکی ازسازمانهای تابعه وزارت آموزش وپرورش است به لحاظ ساختار ووظایف بودجه و اعتبارات مستقل است. آموزش وپرورش دیشموک تعهدی در قبال مسائل و مشکلات آن ندارد. اما به دلیل بی توجهی مسولان آن  به منطقه دیشموک  بخصوص در زمینه تامین نیروی انسانی مدارس استثنایی منطقه و برای پیگیری و نظارت بر روند آموزشی و تربیتی دانش آموزان استثنایی منطقه این اداره نهایت همکاری و تعامل را با اداره استثنایی داشته است. وبرای دفاع از حقوق کودکان مظلوم منطقه همکاری می کند. به طوریکه با توجه به نیاز شدید نیروی انسانی در مدارس عادی منطقه تعدادی از نیروهای خودرا در اختیار مدارس استثنایی قرار دادیم.

۸-  بخش دوم این گزارش مصاحبه است با آقای نیکنام مدیر محترم اداره استثنایی استان. انتظار می رفت در چنین شرایطی اولویت اول مدیر محترم اداره استثنایی تامین نیروی جایگزین آموزگار بازنشسته باشد و برای رفع مشکل اقدام کند و برای کلاس مذکور چاره اندیشی کند.اما افسوس ایشان بجای حل مشکلی که ناشی از سومدیریت در اداره تحت امرش بوده و خود در ایجاد آن نقش داشته فرافکنی کرده و آدرس غلط داده است. با توجه به ممنوعیت بکارگیری معلمان با مدرک پایین تر از کارشناسیدر پست مدیریت مدرسه  باید توضیح دهند علت بکار گیری نیروی بازنشسته با مدرک کاردانی  تاکنون  چه بوده است؟در این قسمت گزارش ادبیاتی  بکار رفته است قابل تأمل . سعدی علیه الرحمه در  نکته ای ظریف می فرمایند معصیت از هرکه صادر شود خوب نیست از عالمان ناخوبتر. این گونه ادبیات در شان یک معلم نیست بهتر بود ایشان با مطالعه و تحقیق بیشتر از واژه ها و کلمات بهتری استفاده می کردند.

 ای کاش حداقل همکار عزیز از امور اداری اداره کل یک استعلام ساده ای می گرفتند یا حداقل نامه های صدر الاشاره را مطالعه می کردندبعداظهارنظرمیکردند. بکار بردن ادبیات کوچه بازاری مثل لج بازی و اختلاف شخصی  در شان یک مدیر نیست واین گونه موارد از شرایط بازنشستگی نیست.بازنشستگی همکاران فرهنگی فرآیندی است که سالانه در نظام اداری کشور و آموزش وپرورش برای دهها هزار نفر اتفاق می افتداگر قرار باشد برای هرکدام به این شکل عمل شود معلوم است چه هزینه ای باید پرداخت کنیم ؟ چرا یک اتفاق ساده اداری  را تبدیل به یک مساله و بحران کنیم ؟ چرا باید در ذهن جامعه توهم ایجاد کنیم چرا مردم را به نظام اداری بدبین کنیم. مردم از ما متولیان امور انتظار اجرای قانون را دارند.اگر درجایی رویه های خلاف قانون مرسوم است باید اصلاح شود.ماهم دنبال تعامل هستیم اما تعاملی که بتواند مارا به اهداف تعلیم و تربیت برساند نه تعاملی که سود عده ای خاص در آن نهفته باشد.

ای کاش مدیریت اداره استثنایی بجای متن دیکته شده به ایشان گزارش مختصری از وضعیت مدارس استثنایی(فضای آموزشی نامناسب –کمبود امکانات و تجهیزات آموزشی – کمبود معلم تخصصی – نداشتن سرویس رفت و آمد وسایر ...) منطقه ارائه می کردند. یا حداقل به فکر چاره اندیشی و رفع مشکلات بودند....

مگر اجرای یک مورد کوچک قانونی لج و لج بازی است؟ بازنشسته شدن یک آموزگار  این همه هیاهو؟

مخلص کلام : آموزگار مقطع ابتدایی با مدرک کاردانی و مامور به اداره استثنایی  بعداز ۳۱سال و ۹ماه  بازنشسته شد اداره استثنایی باید برای جایگزین آن اقدام کند.و نیروی مورد نیاز مدارس تحت پوشش خودرا تامین نماید.

تِلکَ الدّارُ الآخِرَهُ نَجعَلُها لِلَّذینَ لا یُریدونَ عُلُوًّا فِی الأَرضِ وَلا فَسادًا  وَالعاقِبَهُ لِلمُتَّقینَ : (آری،) این سرای آخرت را (تنها) برای کسانی قرارمی‌دهیم که اراده برتری‌جویی در زمین و فساد را ندارند؛ و عاقبت نیک برای پرهیزگاران است!

      با سپاس

محمد نوروزی نیا

   سرپرست اداره آموزش وپرورش منطقه دیشموک


کد مطلب: 298544

آدرس مطلب :
https://www.kebnanews.ir/news/298544/جوابیه-ی-آموزش-پرورش-دیشموک-خبر-سرگردانی۶دانش-آموز-هیاهو-هیچ-متن-جوابیه

کبنانیوز
  https://www.kebnanews.ir

1