کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

از زیتون فلسطین تا زیتون شیخ حسین/تولیدکننده برتر زیتون چرام از موانع تولید می گوید/اشتغالزایی برای جوانان روستا(+تصاویر)

17 آذر 1396 ساعت 19:40


گفت و گو با حیدری تولید کننده برتر زیتون شهرستان چرام که تا دیروز در جبهه های جنگ و دفاع از کشور آرام و قرار نداشت امروزه با تغییر تاکتیک و نیازسنجی به تولید و اقتصاد کشاورزی روی آورده است.
به همین جهت گفت و گویی با این تولید کننده بخش کشاورزی چرام و استان داشتیم تا به بیان مشکلات و راهکارهای در بخش اقتصاد کشاورزی و تولید بپردازیم.

ابتدا برای آشنایی مخاطبین پایگاه خبری کبنانیوز خودتان را  معرفی کنید.
غلامعلی حیدری هستم دارای ۵۸هکتار باغ زیتون در روستای شیخ حسین چرام که ۱۱هزاراصله در آن موجود است و از بهارسال ۸۲اقدام به کاشت این باغ زیتون کردم.
به مدت ۸سال و ۲ماه و ۱۹روز به نهضت های جهان اسلام در نقاط مختلف و جنگ خدمت کردم و الان در بخش تولید و کشاورزی به کشورم خدمت می کنم.
میزان اشتغالزایی این باغ چند نفر هست؟
حیدری:۶نفرکارگر ثابت در باغ کار می کنند و ۴نفر در کارگاه روغن کشی در موقع فصل روغن کشی و به طور طبیعی کارگر فصلی ۱۱نفر ولی در برداشت کنسروی تا ۶۳نفر در باغ کار می کنند.
زمان برداشت از تاریخ ۲۵مردادماه شروع و تا ۱۵دیماه ادامه دارد که هزینه پرداخت به کارگران برای برداشت صرفا ۳۸میلیون تومان می باشد.
مشکلات شما در بحث تولید و برداشت چیست؟
به دلیل عدم توانایی کامل برای فرآورده هایی اعم از کنسروی و بسته بندی و عدم ارتباط با سبد غذایی مصرف کننده متاسفانه مجبور به خام فروشی که یک عمل غیراقتصادی برای تولید کننده است ما محصول را به خارج از استان و به استان های شمالی. ,مرکزی و اصفهان و یزد که مشتری ماهستند می فرستیم.
میزان برداشت چقدر است؟
۸۷تن میوه تولید می کنیم که به علت غیربومی بودن فرایند پس از تولید و ناتوانی در این امر با نازلترین قیمت به فروش می رسد.
مثلا میوه زیتونی. که در شمال به صورت خام کیلویی ۷هزارتومان خرید و فروش می شود ما کیلویی ۱۲۵۰تومان به دلیل مشکلاتی که گفتم می فروشیم و این هم صرفا فقط هزینه کارگر و دیگر عوامل می شود.
مسئولان چه کمکی در امر تولید و پس از تولید می توانند داشته باشند؟
مطابق قانون وظیفه سازمان های دولتی و اشخاص حقیقی و یا تعاونی ها برای توانمند کردن اقتصاد کشور با محوریت تولید است اما علیرغم بحث صراحت قانون منابع پشتیبان برای جامعه عمل پوشانیدن به این موضوع وجود ندارد و یا ضعیف است.
مشکلات تولید کننده ها از دیدگاه شما چیست؟
واقعیتش تولید و عرصه تولید الان شباهت زیادی به قمار دارد یعنی برای تولید کننده باخت است چون بهره بانکی بالای ۷درصد برای تولید کننده تقریبا سودی باقی نمی گذارد.
ما الان تولید کننده هایی داریم که زندگیشان به تاراج رفت و به زندان افتادند و عملا زندگی خانوادگی آنها بهم ریخت.
پیشنهاد بنده این است می بایست حتما منابع تکلیفی و حتی منابع دفاعی باراهبرد پدافند غیرعامل باید در عرصه تولید بکارگرفته شود.
دلیل ماندن شما در عرصه تولید با این همه مشکلات چیست؟
ما عاشق وطن و کشورمان هستیم که در تولید مانده این و امثال ما و ماندن ما در عرصه تولید شباهت زیادی به کتاب قمارعاشقانه و اشعار مولانا دارد و اگر مسئولان بخواهند بخش تولید را حمایت کنند حتما باید مثل کشورهای توسعه یافته در این زمینه یارانه تولید را مستقیما به تولید کننده بدهند.
نظرتان در خصوص شعارسال و حمایت از تولید و اشتغال چیست؟
تولید و اشتغال و شعارهای اقتصادی در هرسال بیانگر دغدغه های مقام معظم رهبری در این خصوص است و راه حمایت از جامعه برای جلوگیری از مهاجرت به شهرها و همچنین راه پشتیبان عوامل اجتماعی برای توسعه یافتگی تولید است,تولید است,تولید است ولی این تولید باید نقشه راه داشته باشد و براساس اطلس تولید شکل بگیرد به عنوان مثال توسعه براساس آمایش سرزمینی باشد.
مسئولان بخش تولید و مرتبط با آن فقط به حرف توجه نکنند و توجه ویژه داشته باشند
راه حمایت از تولید فقط نظر نیست بلکه عمل است و کشوری مثل هلند که ۱۸درصد امکان بهره وری از بخش کشاورزی دارد الان ۳۸درصد بذر دنیا را تولید می کند.
ما بستر و خاک و زمین مناسب داریم و نیروی انسانی تخصیلکرده خوبی در کشور داریم و حمایت باید حمایت جدی باشد.
مثلا صنعت بیمه باید به کمک تولید بیاید مثل آن چه که در دنیا است
آیا باغ شما بیمه است؟
باغ ما بیمه نیست و قانون فقط محصول را بیمه کرده است اما عوامل تولیدانسانی و گیاهی در قانون بیمه نیست که یا باید دیده شود و یا تبصره ای به آن اضافه شود.
بیمه امروز کشاورزی یک بیمه به تعبیری کمیته امدادی است .
مسئولان بخش تولید و مرتبط با آن فقط به حرف توجه نکنند و توجه ویژه داشته باشند.
چرا از نظامی گری به کشاورزی روی آوردید و انگیزه شما از ورود به بحث تولید کشاورزی چیست؟
نباید این موضوع سرپوشیده بماند من در کار نظامی گری جاهایی را دیدم که بدون تفنگ تصرف کردند و جوامع خودشان را با اقتصاد مستقرکردند اما من براساس ایده ای که از شغل قبل داشتم و تجربیات عینی که در دنیا دیدم به صراحت بگویم امکان ندارد انرژی هسته ای خلا تولید را پر کند بلکه شاید انرژی هسته ای را بتوان به خدمت تولید گرفت.
خلأ تولید را فقط تولید پر می کند.
باتوجه به آموزش هایی که در دول دیگر رفتم و دیدم می توانیم آب را مدیریت کنیم اما اینجا فقط تنها راه حلی که دارن فقط چاه را پلمپ می کنند شرایط استان ما با بقیه استان های دیگر با توجه به منابع خوب آب فرق دارد.
چرا در کشور ما به تولید و تولید کننده کمتر بها می دهند؟؟
انتقادی را که می شود داشت این است که در کشور ما تولید از احترام خاصی برخوردار نیست و به اندازه جامعه چشم بادامی ها هیچ احترامی برای تولید قائل نیستیم.
مثال می زنم وقتی در کشور ما دو تیم فوتبال بازی دارند و یکی از آنها شکست می خورد تدابیر خاص امنیتی برای مهارتماشاگران انجام می شود اما سابقه ندارد که کسی در کشورمان برای شکست تولید کننده صندلی را بشکند یا اتوبوسی را آتش زده باشد.
شما به برنامه های رسانه ملی هم که نگاه کنید برنامه های بخش کشاورزی هم آخر شب می گذارند که همه خواب هستند.
به عنوان یک تولید کننده بخش کشاورزی چه انتظاری از استاندار جدید دارید؟؟
از استاندار جدید انتظار دارم که چهارچوب برنامه هایشان را برای تولید و حمایت از آن اعلام کنند و ما این استاندار را برای تولید بدون حاشیه می خواهیم و خودشان مستقیم در عرصه تولید بیایند و حرف تولید کننده را بدون واسطه بشنود.
حمایت مسئولان جهادکشاورزی استان از شما چگونه بوده است؟؟
رئیس سازمان جهادکشاورزی را که ما تا به حال بغیر از ۲جلسه آن هم جلسه شورای گفت وگو ندیدیم ایشان ظاهرأمسئول کارکشاورزی نیست و نمی دانم کارهای سیاسی ایشان چیست.
لازم به ذکر است وزارتخانه کشاورزی که الان هست ,سیاسی ترین وزارتخانه کشور به نظربنده هست و این آقای حجتی,حجتی کابینه دولت خاتمی نیست.
آقای حجتی سال ۸۳سخنرانی داشتند که ۶۰۰هزارهکتار باغ زیتون با توجه به مشکل أب و ۹۸درصد نیاز کشور به روغن. هم در بحث راهبرد سلامت و استفاده بهینه از آب کشت شود ولی کسی نیست سوال کند چرا فقط ۷۰هزار هکتار زیتون در کشور کشت شده است.
میزان سطح زیر کشت در چرام بالغ بر این ۱۰۰هکتار است که ۵۸هکتار را ما کشت کردیم و در استان أماری که دادند ۳هزار هکتار اعلام کردند اما آماری که ما از باغ داران داریم و بازدیدهایی که خودمان داریم ۴۷۲هکتار در استان بیشتر زیتون نداریم.
درخصوص مراقبت و نظارت باغ چه کارهایی انجام می دهید؟؟
الحمدالله تحصیلکرده های خوبی در بخش کشاورزی بخصوص در بخش گیاه پزشکی داریم که یکی از آنها مثل مهندس فلاحتی در شهر چرام با آزمایشگاهی که و مشاوره های خوبی که می دهند و همچنین دیگرناظران کارهای مراقبت و نظارت را به ما کمک می کنند.
در پایان از مسئولان خواهش داریم که تولید قانون دیگر بس است و به حقوق تولید کننده احترام بگذارند و حقوق ما را به عنوان یک تولید کننده به رسمیت بشناسند چرا که امنیت شغلی و کاری نداریم.
به گزارش کبنا, نام «زیتون» شش بار در قرآن کریم ذکر شده است؛ یک بار هم در سوره مومنون به‌طور غیر مستقیم از آن به عنوان درختی که دارای روغن است، یاد شده است. علاوه براین، خداوند در سوره تین به این میوه معجزه‌گر قسم خورده است (والتِّینِ والزیتُونِ = قسم به انجیر و زیتون). همین کافی است که مطمئن شویم این میوه در کنار طعمی خاص و منحصر به فرد، خواص شگفت‌انگیزی هم دارد.
در واقع زیتون و روغنش خاصیت غذایی و هم ارزش دارویی دارند. به گفته‌ دانشمندان، زیتون معجزه‌گر است و در درمان بسیاری از بیماری‌ها از جمله نقرس، تصلب شرایین، فشار خون، سوء هاضمه، زخم‌های اثنی عشر، بیماری‌های پوستی، دردهای عصبی، روماتیسم، دیابت و. . . کاربرد دارد.
تصاویر:

===============
گفت و گو:علی یاری زاده
تصاویر:سیدعلی تقوی
================


کد مطلب: 298106

آدرس مطلب :
https://www.kebnanews.ir/news/298106/زیتون-فلسطین-شیخ-حسین-تولیدکننده-برتر-چرام-موانع-تولید-می-گوید-اشتغالزایی-جوانان-روستا-تصاویر

کبنانیوز
  https://www.kebnanews.ir

1