کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

علت حمایت اصولگرایان از نماینده گچساران/ عملکرد تاجگردون قابل مقایسه با قبل نیست/ عدم کادرسازی و استفاده از مدیران اصولگرا توسط تاجگردون/ علت نارضایتی اصلاح‌طلبان

3 آذر 1396 ساعت 19:42


رئیس ستاد تبلیغاتی جوانان حسن روحانی در استان کهگیلویه و بویراحمد گفت: در مجموع عملکرد جناب دکتر تاجگردون خیلی خوب بوده، اما چند نقد هم به ایشان وارد است که امیدواریم در جهت رفع آن‌ها تلاش کند.

به گزارش کبنا از گچساران، ایمان محمدپور فتح رئیس ستاد تبلیغاتی جوانان حسن روحانی در استان کهگیلویه و بویراحمد در گفت‌وگو با کبنا، اظهار کرد: در زمینه زیرساخت‌های فرهنگی در شهرستان‌های گچساران و باشت انقلاب شده است.
شما جایگاه دو شهرستان گچساران و باشت را به لحاظ (کارهای عمرانی، طرح اقتصادی و اشتغالزایی و ....) را در این سال‌های اخیر چگونه ارزیابی می‌کنید؟
قبل از پاسخ به این سؤال، تشکر می‌کنم از سایت خبری تحلیلی کبنانیوز.
اگر بگویم که قبل از اسفند هزار و سیصد و نود و انتخاب جناب دکتر تاجگردون به عنوان نماینده مردم گچساران و باشت در مجلس شورای اسلامی، هیچ کار عمرانی، اشتغالزایی، اقتصادی و...در دو شهرستان مذکور انجام نگرفته، در واقع نا سپاسی کرده‌ام.
اما بعد از حضور دکتر تاجگردون در مجلس شورای اسلامی و با توجه به جایگاه شاخص ایشان در مجلس نهم و دهم، پیشرفت پروژه‌ها سرعت گرفت و به طور مثال در بحث اشتغالزایی؛ پتروشیمی گچساران که در دولت سید محمد خاتمی کلنگ زنی شد، تا پایان سال نود و دو واقعاً پیشرفت چندانی نداشت و تقریباً تعطیل بود، اما با پیگیری‌های دکتر تاجگردون، مشکل فاینانس این پروژه برطرف شد و با اختصاص بودجهٔ دویست و بیست میلیون یورویی به پروژه مذکور، پیشرفت فیزیکی خیلی خوبی داره و همین الان تعداد زیادی از فرزندان گچساران در پتروشیمی مشغول به کار هستند.
یا در زمینه کارهای عمرانی، فکر نکنم انسان آگاه و آزاده ای پیدا کنید که این موضوع که گچساران و باشت در زمان نمایندگی دکتر تاجگردون تبدیل به کارگاه عمرانی شده‌اند، را تأیید نکند. چه در زمینه راه سازی (پروژه گچساران به گناوه، گچساران به بهبهان، گچساران به چرام، باشت به چرام، گچساران به باشت و....)
در همین زمینه راه‌های ارتباطی، اگر بهبهان را در نظر بگیریم که هم همسایه شهرستان گچساران است و هم مثل گچساران نفت خیز است، راه ارتباطی این دوشهرستان تا پل خیرآباد که جز حوزه شهرستان گچساران است، درصدی از آن تبدیل به بزرگ راه شده و بقیه هم در حال ساخت است، اما از پل خیرآباد به سمت بهبهان جز حوزه بهبهان و استان خوزستان است، تا خود میدان ورودی شهر بهبهان هنوز همان راه قدیمی است و همیشه هم ترافیک سنگینی دارد و شاهد تصادفات زیادی در این مسیر هم هستیم. و مسیرهای دیگر هم همینطور..
و یا در زمینه‌های دیگر مثل زیر ساخت‌های درمانی (بیمارستان باشت، درمانگاه تخصصی تاجگردون باشت، بیمارستان بی بی حکیمه گچساران، بیمارستان نفت گچساران، پلی کلنیک فوق تخصصی تأمین اجتماعی گچساران، بیمارستان فلکه نرگس گچساران و.،،،) اگر این پروژه‌ها به اتمام برسند که اکثراً یا به بهره برداری رسیده‌اند و یا در حال اتمام هستند، گچساران و باشت حداقل تا پنجاه سال دیگر نیاز به زیرساخت درمانی ندارند.
در زمینه زیرساخت‌های فرهنگی که واقعاً انقلاب شده در گچساران و باشت و پروژه‌هایی در دست ساخت است که تصورش هم برای فرزندان گچساران سخت بود و غیر ممکن (مثل پردیس هنری، فرهنگسرا، چندین آمفی‌تئاتر، سینما، چندین کتابخانه در شهر و روستاها و...)
در زمینه ورزشی باز همینطور و زمینه‌های دیگر که وقت پرداختن به همه آن‌ها نیست.
پس تغییر در موضوع عمرانی کاملاً محسوس و غیر قابل انکار است و اگر کسی باشد که منکر این موضوع باشد، واقعاً بی انصاف است.
اشتغالزایی هم با توجه به وضعیت اقتصادی کشور، در دو زمینه که کارشناسان اعتقاد دارند می‌توان مشکل بیکاری را رفع کرد، کارهای خوبی انجام گرفته است؛
یکی اشتغالزایی خرد؛ می‌توانید آمار بگیرید که به طور مثال بودجه تخصیصی صندوق کارآفرینی امید (صندوق مهرامام رضا اسبق) قبل از سال ۹۰ چقدر بوده و از سال ۹۲ به بعد چقدر افزایش یافته است.
به عنوان مثال؛ در چهارسال دولت دهم به طور کلی ۷۵ میلیارد و ۱۴ میلیون ریال، صندوق مهر امام رضا ع، تسهیلات به متقاضیان پرداخت کرد، اما تنها و تنها در سال ۹۵، بیشتر از چهار سال دولت دهم تسهیلات اشتغالزایی پرداخت شد. چیزی حدود ۸۰ میلیارد و ۳۰۴ میلیون ریال.
پس تلاش شده، اما این که واقعاً این تسهیلات در حوزه اشتغال هزینه شده یا خیر را نمی‌دانم.
دیگری هم پتروشیمی و صنایع وابسته به آن؛ که قبل تر توضیح دادم در مورد پتروشیمی گچساران، تا جایی که اطلاع دارم امتیاز دو واحد دیگر پتروشیمی هم با تلاش جناب دکتر تاجگردون اخذ شده و حتی تا مرحله واگذاری زمین هم پیش رفته‌اند.
این‌ها رو بگذارید کنار کارخانه لاستیک سبز، روغن سازی، انتقال آب به دشت امامزاده جعفر، انتقال آب به دشت لیشتر، انتقال آب به دشت مور، انتقال آب به خان احمد و...
پس در زمینه اشتغال هم کارهای خوبی شده است و این که بعضاً می‌بینم دوستان معترض هستند در مورد عدم توجه دکتر تاجگردون به بحث اشتغازایی، به این دلیل است که اولاً اطلاع دقیق ندارند از کارهایی که شده است و دوم هم درصد بالای بیکاری هر دو شهرستان است که ارث مسیولین گذشته است که به جای گذاشته‌اند و الان همان‌ها مدعی هستند که در زمینه اشتغال کاری نشده است.
یکی نیست از این‌ها سؤال کند، در طی مدت زمامداری شما در این دو شهرستان، چه گلی به سر جوانان زدید؟ چه پروژه اشتغالزایی در دوره شما به بهره برداری رسید؟
شهرستان‌های گچساران و باشت آیا نسبت به سال‌های گذشته (مقایسه دو دوره هشتم و نهم مجلس) پیشرفتی هم کرده‌اند؟
قبل تر توضیح دادم در این مورد، اما واقعاً گچساران و باشت امروز در زمینه‌های عمرانی، کشاورزی، ورزشی، فرهنگی، درمانی، زیباسازی شهری و.... واقعاً قابل مقایسه با قبل نیست و انکار آن دور از انصاف است.
عملکرد نماینده فعلی گچساران و باشت را چگونه ارزیابی می‌کنید؟
در مجموع عملکرد جناب دکتر تاجگردون خیلی خوب بوده، اما چند نقد هم به ایشان وارد است که امیدواریم در جهت رفع آن‌ها تلاش کند.
یکی بحث مدیران، مخصوصاً مدیران شهرستانی هر دو شهرستان است که اگر چند مدیر از هر دو شهرستان که به تعداد انگشتان یک دست هم نمی‌رسند را فاکتور بگیریم، بقیه واقعاً ضعیف و بی برنامه هستند و به نوعی می‌توان گفت دچار روزمرگی هستند و تنها کاری که خوب بلد هستند تلمق و چاپلوسی است.
درسته که مدیران، مدیر دولت هستند نه مدیر مجلس، اما فکر نکنم کسی را پیدا کنید که اعتقاد داشته باشد که اصل تفکیک قوا در کشور ما اجرا می‌شود. همه هم خوب می دانیم که مدیران کل با دخالت نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی توسط وزیر انتخاب و برای مدیران شهرستانی هم باز همین روند طی می‌شود و با دخالت و پیشنهاد نمایندگان، مدیران کل، مدیران شهرستانی انتخاب می‌کنند.
با توجه به همین موضوع، از جناب دکتر تاجگردون انتظار داریم که هر چه سریع‌تر نسبت به تغییر مدیران اقدام کند و در انتخاب مدیران جدید هم برنامه محور بودن و شایسته سالاری مدنظر باشد نه ایل و طایفه و....
انتقاد دیگری که به ایشان وارد است، عدم استفاده از پتانسیل بانوان است، اگر توجه کنیم در هر دو شهرستان تنها و تنها یک مدیر بانو داریم که با توجه به این که حداقل نیمی از جمعیت این دو شهرستان را بانوان تشکیل می‌دهند، انتظار می‌رود که در انتخاب مدیران جدید، حق این قشر از جامعه هم داده شود.
علیرغم این که منابع انسانی با پتانسیل بالایی این دو شهرستان دارند، انتظار از دکترتاجگردون به عنوان یک چهره تأثیر گذار در سطح کشور این بود که حداقل ۵۰ جوان گچسارانی در وزارت خانه‌های مختلف به کار گرفته می‌شدند، یا تعدادی از جوانان شاغل در ادارات به وزارت خانه‌ها منتقل می‌شدند که بعدها بتوانند از پتانسیل خویش در جهت توسعه و پیشرفت این دو شهرستان گام بردارند. اما متاسفانه در این راه هم کار خاصی صورت نگرفته و هیچ گونه کادرسازی در این زمینه نمی‌بینیم که امیدواریم در این زمینه هم اقدام کنند.
 
آیا این درست است که اصلاح طلبان گچساران از نماینده اصلاح طلب این شهر رضایت ندارند؟
این سؤال یه مقدار مبهم است و مشخص نیست که منظور شما از اصلاح طلبان گچساران چیست، اگر شورای هماهنگی اصلاحات منظور شماست که خود شورا هم رییس دارد و هم سخنگو و می‌توانید از آن‌ها سؤال کنید.
اگر منظور فعالین اصلاح طلب است، باز حقیر نمی‌توانم از طرف همه نظر بدم، اگر منظور پایگاه اجتماعی اصلاحات است، که باز در حدی نیستم که خودم را نماینده این قشر که اکثریت قاطع جامعه را تشکیل می‌دهند، بدانم.
اما به طور کلی به عنوان یک عضو کوچک از جامعه اصلاح طلبی گچساران و باشت پاسخ می‌دهم؛ اگر بخواهیم به صورت کلی نگاه کنیم، رضایت نسبی وجود دارد، اما انتظارات از ایشان بیشتر از این است که می‌بینیم، مخصوصاً در زمینه انتخاب مدیران؛ اگر توجه کنید و پیشینه مدیران را بررسی کنید، اکثر قریب به اتفاق اصولگرا هستند.
همین موضوع باعث سرخوردگی نیروهای اصلاح طلب در ادارات و سازمان‌ها شده است و بعضاً می‌بینیم که نه تنها ناراحت هستند، بلکه به این نتیجه رسیده‌اند که مشارکتی نداشته باشند که این موضوع واقعاً خطرناک است..
عدم استفاده از بانوان، هم دغدغه بخشی از نخبگان اصلاح طلب است. کادر سازی همینطور.
مشورت نگرفتن از فعالین و بزرگان اصلاح طلب هر دو شهرستان هم نقد دیگری است که به ایشان وارد است.
در سطح ملی هم نقدهایی به ایشان وارد است، که اکثر لیست امید هم در این زمینه مقصر هستند، مثل؛
از نمایندگان لیست امید مخصوصاً جناب دکترتاجگردون و سایر بزرگان در مجلس شورای اسلامی انتظار می‌رفت که چاره‌ای برای عدم حاکمیت قانون و «تودرتویی نهادی» ناشی از آن در کشور بیندیشد! اما متاسفانه تا این لحظه ای تلاشی صورت نگرفته است.
انتظار داشتیم که مجدانه به دنبال گشودن مسیرهایی برای تسهیل مشارکت پایدار مردم باشند و به طور مثال در زمان رأی دادن به وزرا و بعد از آن، وزیر کشور را ملزم کنند که فرایند تشکیل سمن‌ها که این همه زمان بر و خسته کننده است و سختگیری‌های بی موردی مشاهده می‌شود، را کوتاه تر و آسان تر کنند و...
اما متاسفانه انتظار ما بی نتیجه بود.
انتظار داشتیم که با توجه به حق نظارت بر اجرای قانون، دولت را موظف کنند که به طور ویژه توجه به اقشار محذوف همچون حاشیه‌نشینان، آسیب دیدگان اجتماعی، معلولان، اقلیت‌های دینی و قومی و … را در دستور کار قراردهد، اما باز هم تا این لحظه تلاش مفیدی صورت نگرفته از طرف دوستان مجلس نشین اصلاح طلب.
به عنوان یک جوان انتظار داشتم که لیست امید تلاش کنند در جهت احیای مجدد سازمان ملی جوانان، اما متاسفانه این انتظار هم بی حاصل بوده و نزدیک به یک سال است که لایحه احیای سازمان ملی جوانان در مجلس است و خبری از تصویبش نیست.
و....
گفته می‌شود که تعدادی از اصولگرایان در انتخابات دهم مجلس از تاجگردون نماینده اصلاح طلب گچساران و باشت حمایت کرده بودند، اما اکنون ناراضی هستند؟ آیا این درست است؟
اتفاقاً چند روز پیش دیدم که یکی از دوستان در جریان اصولگرایی با رسانه‌ها مصاحبه کرده‌اند و خود را نماینده قشری از جامعه قرار داده و به نمایندگی از آن‌ها، عدم رضایت و پشیمانی اصولگرایان حامی تاجگردون از ایشان را طرح کرده بودند..!! اول از همه باید از این عزیز پرسید، آیا شما هم به دکتر تاجگردون رأی دادید؟ پاسخ مشخص است که رأی ندادید. پس نمی‌توانید به نمایندگی از بخشی از جامعه صحبت کنید که نه عضوی از آن بخش هستید و نه نماینده آن‌ها. تازه اگر شما را قبول داشتند، که به دعوت شما لبیک می‌گفتند و به کاندیدای شما رأی می‌دادند، نه به دکتر تاجگردون.
درست نیست که حقیر هم از جانب اصولگرایان به این سؤال پاسخ بدهم.
اما به طور کلی بخشی از اصولگرایان، به دکتر تاجگردون رأی دادند، اگر این اصولگرایانی که به تاجگردون رأی دادند را بر اساس مطالباتی که داشتند به چند بخش تقسیم کنیم، بهتر به نتیجه می‌رسیم.
بخش زیادی از اصولگرایان به دکتر تاجگردون رأی دادند، چون پیشرفت و توسعه گچساران و باشت برای آن‌ها مهم بود، نه منافع حزبی، جریانی و شخصی. پس بهترین شخص را برای کمک به توسعه این دو شهرستان را دکتر تاجگردون دیدند و به ایشان رأی دادند، این بخش از اصولگرایان نه تنها پشیمان نیستند بلکه خوشحال تر از قبل هم هستند.
اما بخش دیگری از اصولگرایان رأی دادند و مطالبات شخصی داشتند؛ این گروه از قبل مشخص بود که از تاجگردون جدا خواهند شد و چیز عجیبی نیست. عده ای به مطالباتشان رسیدند و جدا شدند، چون دیگر کاری با دکتر تاجگردون ندارند.
عده ای هم موفق نشدند و باز جدا شدند.
زمان انتخابات، پیش بینی می‌کردیم که سه ماه پس از انتخابات، این گروه جدا شوند که این روند به طول انجامید.
تعدادی از اصولگرایان هم به دلیل مسائل قومی (ترک و لر) رأی دادند، که تا زمان انتخابات باید صبر کرد در مورد تصمیم آن‌ها مبنی بر جدا شدن یا نشدن از تاجگردون.
البته ناگفته نماند که بخشی از اصلاح طلبان (ترک و لر) هم از کاندیدای اصولگرا حمایت کردند.
اصلاً چرا تعدادی از اصولگرایان از آقای تاجگردون حمایت کردند؟
سؤال قبل، پاسخ دادم، دلایل متفاوتی داشت؛
ضعیف بودن کاندیدای اصولگرایان در مقایسه با رقیب، مطالبات شخصی بخشی از جامعه اصولگرای گچساران و باشت و این که دکتر تاجگردون را مناسب تر می‌دیدند برای رسیدن به مطالبات، مباحث قومیتی (ترک و لر)، برای بخشی هم توسعه گچساران و باشت ارجعیت داشت بر مطالبات حزبی و شخصی...
 
به نظر شما طرح این موضوع که «حمایت بخشی از اصولگرایان از " تاج گردون " به دلیل مسائل قومی و ترک و لر بودن» درست می‌باشد؟ توضیح بفرمایید
دقیقاً، بخشی از جامعه اصولگرایی به همین دلیل حمایت کردند.
بحث قومی و قبیله ای، مبتلابه تمام نقاط استان ما و اصولاً همه استانهایی که بافت عشیره‌های و قبیله ای دارند، است و موضوع جدیدی نیست.
طبیعتاً در این بافت قومی، نژاد و قومیت کاندیدا هم برای بعضی از ریش سفیدان قبایل که بعضاً از لیدرهای اصولگرا هم هستند، مهم است و ارتباطی هم به ترک و لر ندارد، بلکه در هر دو قوم این موضوع به وضوح قابل مشاهده بود.
بعضی از بزرگان اصولگرای لر به دلایل قومیتی به سمت کاندیدای جریان اصلاحات آمدند و بخشی از بزرگان جامعهٔ ترک قشقایی که اعتقاد دارم بیش از نود درصد ایل مذکور اصلاح طلب هستند، هم به این دلیل به کاندیدای اصولگرا رأی دادند که ترک و هم زبان آن‌ها بود. یعنی هم قشقایی‌های اصلاح طلب رفتند سمت کاندیدای اصولگراها، تنها و تنها به دلیل ترک بودن، و هم از بزرگان اصولگرای لر به سمت کاندیدای اصلاح طلب آمدند، تنها تنها به دلیل لر بودن دکتر تاجگردون.
 
آیا اصولگرایان می‌توانند پیروز انتخابات آینده باشند؟
طبیعتاً هر شخص و هر گروهی می‌توانند پیروز انتخابات باشند و این که الان پاسخ بدهم که نمی‌توانند، عقلانی نیست.
بستگی به شرایط انتخابات دارد. هاله نور هم ندارم که پیش بینی کنم شرایط اسفند ۹۸ را.
.


کد مطلب: 294307

آدرس مطلب :
https://www.kebnanews.ir/news/294307/علت-حمایت-اصولگرایان-نماینده-گچساران-عملکرد-تاجگردون-قابل-مقایسه-قبل-نیست-عدم-کادرسازی-استفاده-مدیران-اصولگرا-توسط-نارضایتی-اصلاح-طلبان

کبنانیوز
  https://www.kebnanews.ir

1