کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

موانع و راهکارهای توسعه کارآفرینی در بخش کشاورزی

23 آبان 1396 ساعت 18:08


جلسه شورای کشاورزی شهرستان کهگیلویه با محوریت بیماری‌های قرنطینه‌ای محصولات باغی و زراعی به ریاست معاون فرماندار و با حضور بخشداران تابعه و کارشناسان جهاد کشاورزی و دیگر مدعوین صبح امروز در سالن کنفرانس فرمانداری کهگیلویه برگزار شد.
اسلام خسروی با تأکید بر اهمیت بیماری‌های قرنطینه‌ای محصولات باغی و زراعی گفت: این پروژه از اهمیت بالایی برای شهرستان ما برخوردار است و بایستی مسائل و موانع پیش روی آن حل‌وفصل گردد.
معاون فرماندار کهگیلویه گفت: شهرستان کهگیلویه درزمینهٔ کشاورزی و باغداری دارای ظرفیت‌های مناسبی است که با برنامه‌ریزی و رفع مشکلات پیش روی کشاورزان و بهره‌برداران بخش کشاورزی می‌توان اقدامات مؤثری در این راستا انجام داد.
معاون فرماندار کهگیلویه در بحث قرنطینه گیاهی نیز تصریح کرد: طبق اطلاعات کسب‌شده عامل خسارت زایی گیاهی وجود دارد و بایستی بحث کنترل آفات و بیماری‌ها را در دستور کار قرار دهیم.
وی یکی از برنامه‌های مهم دولت را در اقتصادی کردن محصولات کشاورزی، کنترل آفات، امراض و بیماری‌های گیاهی برشمرد و اظهار داشت باید بر اساس امورات فنی در بخش گیاه‌پزشکی بحث‌های پیش‌آگاهی و پیشگیری را به‌صورت ویژه دنبال کنیم هرچند که تاکنون در این زمینه اقداماتی انجام‌گرفته است..
خسروی تأمین سلامت غذا و امنیت غذایی و موضوع قرنطینه برای ورود محصولات دامی و زراعی را بر عهده جهاد کشاورزی دانست و گفت: انتظار می‌رود تعاملی صورت پذیرد که از ورود میوه‌های بی‌کیفیت به سطح شهرستان جلوگیری گردد و اگر این موارد رعایت نشود با مشکلات و مسائلی مانند آلودگی و بیماری‌های متنوع مواجه خواهیم شد.
خسروی شهرداری‌ها و ادارات شهرستان را موظف نمود که هرگونه خرید نهال را با هماهنگی جهاد کشاورزی انجام داده و جهاد کشاورزی نیز با تثبیت قیمت‌های مناسب و نظارت بر کیفیت نهالستان‌های مستقر در شهرستان و برطرف نمودن مشکلات و دادن آموزش‌های لازم به آن‌ها با هماهنگی نیروهای نظامی و انتظامی و حوزه فرمانداری دوره‌گردهای مرکبات که به‌صورت غیرقانونی، غیرمجاز و فاقد گواهی بهداشتی اقدام به فروش دارند را شناسایی و با آن‌ها برخورد نمایند.
در این جلسه مدیر جهاد کشاورزی شهرستان به ارائه گزارشی از اقدامات انجام‌گرفته در حوزه جهاد کشاورزی شهرستان پرداخت و انتظارات خود را بیان کرد.
سیدعمران تقوی گفت: مبارزه با آفات و بیماری‌های محصولات باغی در سطح ۱۱۰۰ هکتار از باغات شهرستان کهگیلویه انجام‌گرفته است.
تقوی اظهار داشت: با توجه به خسارت آفات و بیماری‌ها به محصولات باغی و ضرورت پیشگیری و مبارزه با این عوامل خسارتزا در سال جاری در سطح ۴۰۰ هکتار با آفات و بیماری‌های محصولات باغی شهرستان مبارزه شده است.
در شهرستان کهگیلویه بالغ بر ۳۷۰۰ هکتارانواع باغات میوه وجود دارد که ۱۲۰۰ نفر بهره بردار در این رابطه شناسایی و مشغول کار می‌باشند.
وی افزود: در سال جاری مبارزه با شانکر باکتریایی و لکه غربالی هسته دارها، کله سیاه سیب و کرم خراط دانه دارها و آنتراکنوز گردو، پسیل زیتون و آفات برگخوار و جوانه خوار در باغات شهرستان به‌صورت زراعی و مکانیکی صورت گرفته است.
وی گفت: همچنین تدارکات نهاده‌های کشاورزی به ویژه بحث سموم و مواد غیرشیمیایی از وظایف سازمان جهاد کشاورزی است که دنبال می‌شود.
وی تأکید کرد: بهترین راهکار مقابله با آفات اجرای دقیق دستورالعمل‌های قرنطینه‌ای است تا شاهد ورود آفات و بیماری‌ها به باغات و مزارع کشور نباشیم.
تقوی اشاره نمود که جهت هر چه بهتر نحوه کاشت، داشت و برداشت محصولات مختلف دوره‌های آموزشی مختلف از جمله نحوه مبارزه با بیماری‌های گیاهی در سطح شهرستان توسط کارشناسان مجرب استانی و شهرستانی برای تهیه کنندگان مرکبات شهرستان برگزار شده است.
وی گفت: علاوه بر کنترل آفات و بیماری‌ها، کاهش مصرف سموم نیز دنبال می‌شود که در همین راستا حذف سموم پر خطر و استفاده از سموم کم خطر و کم مصرف نیز در دستور کار قرار دارد.
مدیر جهاد کشاورزی کهگیلویه اضافه کرد: در بحث مبارزه با آفات و بیماری‌های گیاهی مبارزه شیمیایی انجام‌گرفته که در بخشی از محصولات دوبار نیز اتفاق می‌افتد که بخش عمده آن مبارزه با علف‌های هرز مزارع گندم است.
تقوی اظهار داشت: نصب برچسب خطر برای ادوات کشاورزی با نظارت جهاد کشاورزی و نصب نمادین آن در دستور کار قرار گیرد.
این مسئول نظارت بر اجرای پروژه‌های باغی و مطالعه و بررسی گزارش پیشرفت عملیات در مقاطع مختلف و هماهنگی برنامه‌های مربوط به تشویق و حمایت سرمایه گذاران در امور باغبانی، تشکیل کلاس‌ها و جلسات مختلف و اظهار نظر در باره مسائل مطروحه، نظارت بر فعالیت کارشناسان و کادر تحت سرپرستی و راهنمایی آن‌ها در کلیه موارد را از جمله اقدامات در دست اقدام حوزه کاری خویش دانست.


کد مطلب: 291749

آدرس مطلب :
https://www.kebnanews.ir/news/291749/موانع-راهکارهای-توسعه-کارآفرینی-بخش-کشاورزی

کبنانیوز
  https://www.kebnanews.ir

1