کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

کارگاه آموزشی انعکاس اخبار «خودکشی» در گچساران برگزار شد (+ تصاویر)

22 آبان 1396 ساعت 23:21


کارگاه آموزشی راهنمای انعکاس اخبار خودکشی در رسانه ها با حضور جمعی از مدیران سایت های خبری  و مسئول روابط عمومی ادارات گچساران در سالن اجتماعات اداره شبکه بهداشت و درمان  گچساران برگزار شد.
به گزارش کبنانیوز: دکتر حافظ محمد حسین پور متخصص اعصاب و روان بعنوان مدرس این کارگاه آموزشی به موارد ذیل اشاره کردند:
مطالعات متعدد و معتبر علمی نقش موثر رسانه ها را در پیشگیری از رفتارهای پر خطر و آسیب رسان نشان داده  و امروزه نقش رسانه ها هدف بسیاری از مداخلات حوزه بهداشت و سلامت قرار گرفته است در سالهای اخیر در جهان پویش های آگاهی رسانی در مورد خودکشی و حمایت از افراد در معرض خطر نیز به راه افتاده  و باعث افزایش آگاهی عمومی، بهبود نگرش جامعه و تا حدی کاهش آمار خودکشی شده است.
کارهایی مانند انتشار مکرر اخبار و ارجاعات زیاد به این خبرها ، طرح خودکشی به عنوان یک اپیدمی، استفاده از کلمه ی «خودکشی» در سر تیتر خبرها ، بیان هویت افراد و خانواده افرادی که اقدام به این کار کرده اند(به ویژه چهره های مشهور) ذکر جزییاتی در مورد روش و محل اقدام به خودکشی (در مواردی که این کار در یک محیط جمعی انجام گرفته باشد)، انتشار عکس و فیلم از واقعه و همچنین تقدیس ، تکریم یا شرافتمندانه توصیف کردن خودکشی می تواند خطر خودکشی های تکانشی و تقلیدی را در افراد مستعد افزایش دهد.
نتایج بررسی ها نشان داده انعکاس نامناسب اخبار مرتبط با خودکشی بر افزایش این رفتار در افراد مستعد در بازه ی زمانی پس از آن تاثیر دارد. همچنین تاثیر «اقدام به خودکشی» و «خودکشی » یک فرد بر وابستگان و نزدیکان بسیار سهمگین است و باعث بروز احساساتی مانند عذاب وجدان و غم شدید می شود.
# قبل از انتشار خبر خودکشی، با یک جستجو ساده از صحت و سقم خبر و میزان انعکاس آن مطلع شویم و مراقب باشیم به فضای هیجانی جامعه دامن نزنیم.
# خبر مرتبط با خودکشی را در صفحات پربیننده مانند صفحه اول یا آخر کار نکنیم.از بیان جزییات حادثه مانند هویت فرد، نحوه دقیق اقدام، زمان و مکان آن، هر گونه روایت احساسی از خودکشی و انتشار عکس، فیلم، یادداشت یا هرگونه مدرک دیگری از حادثه اجتناب کنیم.
# خوب است به خاطر داشته باشیم مصاحبه با افراد غیر متخصص، خانواده ی قربانی و یا شاهدانی مانند پلیس و غیره ممکن است به شدت آسیب زا باشد.
# در مورد خودکشی چهره های مشهور علاوه بر موارد فوق توصیه می شود در متن گزارش به خطر تاثیر پذیری افراد مستعد جامعه از این رفتار اشاره و به ماهیت چندعاملی این پدیده و ارتباط قوی آن با اختلالات روانپزشکی نیز پرداخته شود.
# باید در مورد علائم خطر و همین طور افکار و اقدامات خودکشی به عنوان یک مشکل مرتبط با بهداشت روان و آسیب های اجتماعی اطلاع رسانی شود. این کار می تواند در مناسبت های خاص و مرتبط، مانند هفته ی سلامت (یکم تا هفتم اردیبهشت) روز جهانی پیشگیری از خودکشی (۱۹شهریور) یا هفته جهانی بهداشت روان (۱۸ تا ۲۴مهر) انجام شود.
گزارش: حبیب قلندری
 


کد مطلب: 291495

آدرس مطلب :
https://www.kebnanews.ir/news/291495/کارگاه-آموزشی-انعکاس-اخبار-خودکشی-گچساران-برگزار-تصاویر

کبنانیوز
  https://www.kebnanews.ir

1