کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

تاجگردون: اولویت استان احداث پارک علم و فناوری است / ستاری: فرزندان با ارزش استان امتیاز است / هیچ تلاشی برای احداث این پارک در استان نشده است

22 آبان 1396 ساعت 20:20



سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رئیس جمهور به شهرستان گچساران سفر کرد و در این سفر ضمن ادای احترام به مقام شامخ شهدا در نشست دانشگاهیان، صنعتگران و مسوولان نفت نیز شرکت و از نمایشگاه نمایشگاه دستاوردهای دانشگاهی، صنعت نفت و دستاوردهای دانش‌آموزی در دانشگاه آزاد گچساران بازدید کرد.
به گزارش کبنا، مشروح سفر معاون رئیس جمهور به شرح زیر است؛
۱٫بازدید از نمایشگاه دستاوردهای دانشگاهی، صنعت نفت و دانش‌آموزی
با حضور معاون علمی و فناوری رئیس جمهور از نمایشگاه دستاوردهای دانشگاهی، صنعت نفت و دستاوردهای دانش‌آموزی در دانشگاه آزاد گچساران بازدید به عمل آمد.

سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رئیس جمهور، نماینده مردم گچساران و باشت، رئیس برنامه و بودجه استان،  فرماندار و نخبگان صنعتی و دانشگاهی استانی و شهرستانی  با حضور در دانشگاه آزاد از نمایشگاه دستاوردهای دانشگاهی، صنعت نفت و دستاوردهای دانش آموزی  و ساخت قطعات داخلی بازدید به عمل آورد.

در این نمایشگاه ۲۰ اثر از دستاوردهای پژوهشی دانشگاه آزاد اسلامی گچساران و ۶۰ اثر از دستاوردهای شرکت بهره برداری نفت و گاز گچساران ارائه شده بود.
گفتنی است، در بخشی دیگر از این نمایشگاه ۸۱ طرح دانش آموزان گچساران از مجموع طرح‌های منتخب جشنواره نوجوان خوارزمی و جابربن حیان نیز به نمایش گذاشته شده بود.
در میان طرح‌های دانش آموزان گچساران دو هواپیمای بدون سرنشین ارائه شده است.

 

 

 
۲٫نشست با نخبگان
اولویت استان کهگیلویه و بویراحمد احداث پارک علم و فناوری است
نماینده مردم گچساران و باشت گفت: اولویت استان کهگیلویه و بویراحمد احداث پارک علم و فناوری است.
غلام‌رضا تاجگردون در نشست با نخبگان دانشگاهی و صنعتی که با حضور معاون علمی و فناوری رئیس جمهور و مسوولان استانی و شهرستانی در سالن اجتماعات دانشگاه آزاد گچساران برگزار شد، اظهار کرد: احداث منطقه ویژه علم و فناوری و شرکت‌های دانش بنیان برای استان و شهرستان گچساران نیاز ضروری است.
نماینده مردم گچساران و باشت با بیان اینکه جامعه بدون پژوهش و علم و فناوری یک جامعه مُرده است، افزود: شهرستان گچساران با وجود تولید ۶۳۵ هزار بشکه نفت در روز به پارک علم فناوری و شرکت دانش بنیان نیاز دارد.
وی با بیان اینکه پارک علم و فناوری در افزایش درآمد و اشتغال تاثیری بسزا در جامعه خواهد داشت، بیان کرد: افزایش یک درصدی ناشی از علم و فناوری یک درآمد ۳۰۰میلیارد دلاری را می‌تواند داشته باشد.
تاجگردون با بیان اینکه با توجه به استعدادهای زیادی که در شهرستان گچساران وجود دارد، بیا ن کرد: این استعدادها موجب شد که یک شرکت دانش بنیان در این شهرستان احداث شود.
وی با بیان اینکه انسان‌ها هم جا هستند و هر شخص می‌تواند چهره متراکم علمی باشد، گفت: امیدوار هستیم که بتوانیم این انرژی متراکم و مغز انسان‌های دانش دیده را در یک مکان جمع و این مراکز دانش بنیان را به وجود آورد.
نماینده مردم گچساران و باشت ادامه داد: این ظرفیت را می‌توانیم در گچساران به وجود بیاوریم.
وی با بیان اینکه استان کهگیلویه وبویراحمد از بسیاری از فضاهای فرهنگی مانند پارک و سینما محروم است، اذعان کرد: در وهله اول نیاز این استان به شرکت دانش بنیان و پارک علم و فناوری است.
تاجگردون ادامه داد: این حرکت خوبی خواهد بود که شرکت دانش بنیان با مشارکت شرکت نفت در یک مجتمع آپارتمانی احداث شود.

ضرورت احداث پارک علم و فناوری در کهگیلویه و بویراحمد

رئیس مرکز فناوری و راه اندازی پارک علم و فناوری کهگیلویه و بویراحمد گفت: ا حداث پارک علم و فناوری ضرورتی مهم برای توسعه کهگیلویه و بویراحمد است.
سید شمس الدین هاشمی  در نشست دستاوردهای دانشگاهیان، صنعت نفت و دانش آموزان که در سالن اجتماعات دانشگاه آزاد گچساران با حضور معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری ، مسولان استانی و شهرستانی، نماینده مردم گچساران و باشت و با حضور نخبگان صنعتی و دانشگاهی گچساران و کهگیلویه و بویراحمد، برگزار شد، اظهار کرد: با وجود اینکه پارک علم و فناوری در کهگیلویه و بویراحمد در هیئت گذشته به تصویب رسیده بود لیکن تا قبل از حضور در این جلسه هیچ تلاشی نشده است.
وی با اشاره به مراکز فناوری در کهگیلویه وبویراحمد افزود: بیش از ۵۰ واحد فناوری در این استان وجود دارد که امید می‌رود با نگاه ویژه مسوولان شاهد افزایش این مراکز باشیم.
رئیس مرکز فناوری و راه اندازی پارک علم و فناوری کهگیلویه و بویراحمد تصریح کرد: در سال گذشته با تلاش بسیار موافقت اصولی احداث پارک علم و فناوری برای این استان گرفته شد.
هاشمی با اشاره به ساختمان مرکز فناوری در یاسوج گفت: ساختمانی با زیر بنای یک هزار متر مربع در شهر یاسوج برای مرکز فناوری خریداری شده است.
وی گفت: طبق قانون باید ۱۰ هکتار زمین و یک سوله نیز به پارک علم و فناوری در استان اختصاص داده شود.
رئیس مرکز فناوری و راه اندازی پارک علم و فناوری با اشاره به پتانسیل‌های موجود در کهگیلویه و بویراحمد خاطرنشان کرد: استان کهگیلویه و بویراحمد دارای پتانسیل های بسیار خوبی در زمینه‌های کشت گیاهان دارویی، نفت و گاز، گردشگری، آب و خاک توریست است که می‌توان به نحو احسن از این پتانسیل‌ها استفاده کرد.
هاشمی بیان کرد: وجود پتانسیل های خوب و ایده‌های بکر و خلاق در کهگیلویه و بویراحمد، موجب شد که به فکر راه اندازی پارک علم و فناوری در این استان شویم.
وی افزود: تلاش می‌شود با توجه به هماهنگی های لازم که با شهرستان گچساران انجام شده در آینده نزدیک شاهد ایجاد پارک علم نفت و گاز در این شهرستان باشیم.
رئیس مرکز فناوری و راه اندازی پارک علم و فناوری کهگیلویه و بویراحمد ادامه داد: از تعداد سه هزار و ۲۰۰ شرکت دانش بنیان در کشور سهم کهگیلویه و بویراحمد در حال حاضر فقط ۴ شرکت دانش بنیان است.
هاشمی با بیان اینکه به دلیل عدم نبود پارک علم و فناوری نمی‌توانیم از بودجه‌های متعلق به این پارک‌‌ها استفاده کرد، خاطرنشان ساخت: امید می‌رود به زودی با نگاه ویژه مسوولان شاهد افزایش واحدهای فناوری و شرکت‌های دانش بنیان در کهگیلویه و بویراحمد شویم.

امکانات برای نخبگان کهگیلویه و بویراحمد فراهم نیست
رئیس دانشگاه آزاد گچساران گفت: دو هزار دانشجو ارشد و دکترا در دانشگاه آزاد گچساران مشغول به آموزش هستند.
اسداله ملک زاده  در این نشست با نخبگان دانشگاهی و صنعتی استانی و شهرستانی که با حضور معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری ، مسوولان استانی و شهرستانی در سالن اجتماعات دانشگاه آزاد گچساران برگزارشد، اظهار کرد: در حال حاضر نخبگان دانشگاه آزاد گچساران رتبه‌های علمی خوبی درسطح کشور گچساران که کسب این رتبه‌ها از افتخارات این دانشگاه به شمار می‌آید.
وی با اشاره به تعداد دانشجویان و اساتید این دانشگاه عنوان کرد: هم اکنون تعداد ۲ هزار دانشجو ارشد، تعداد ۷۷ دکترا، پنج دانش‌یار در این دانشگاه مشغول به آموزش هستند.
رئیس دانشگاه آزاد گچساران دادمه داد: دانشگاه آزاد گچساران دارای ۴ دانشکده فنی مهندسی، نفت، پرستاری و علوم انسانی و است.
وی تصریح کرد: دانشگاه آزاد گچساران دارای ۵۴ کارگاه و ۲۴ آزمایشگاه و ۶۰ هکتار فضای آموزشی است.
ملک زاده عنوان کرد: استقلال دانشکده نفت شهرستان گچساران یکی از خواسته های مسوولان پژوهشی این دانشکده است.
در ادامه یونس شکاری با بیان اینکه گچساران مهد نخبگان در کهگیلویه و بویراحمد است، اظهار کرد: به دلیل فراهم نبودن امکانات برای نخبگان در کهگیلویه و بویراحمد و شهرستان گچساران بسیاری از نخبگان به استانهای دیگر مهاجرت می‌کنند.
رئیس دانشکده نفت و گاز گچساران تصریح کرد: در زمانی که توجه به اقتصاد دولتی وجود داشت این استان محروم ماند و حال در زمان توسعه علم و فناوری که وجود دارد اگر قرار باشد کهگیلویه و بویراحمد عقب بماند ما در یک محرومیت عمیق خواهیم ماند.
شکاری عنوان کرد: باید تلاش کرد تا از نخبگان استان کهگیلویه و بویراحمد حمایت شود.
وی گفت: باید فرآیند ایده پروری از آ موزش و پرورش آغاز شود تا از همان ابتدا به درستی هدایت شده و به سمت خلاقیت بروند.
رئیس دانشکده نفت و گاز گچساران خاطر نشان کرد: ما می‌خواهیم یک بازویی برای نفت و پتروشیمی کشور در گچساران شویم.
شکاری افزود: در شهرستان گچساران باید به سمت پژوهش‌های بنیادی و عمیق گام برداشت.
 
فرزندان با ارزش استان کهگیلویه و بویراحمد  یک امتیاز است
معاون علمی و فناوری رئیس جمهور در نشست با نخبگان صنعتی و دانشگاه‌های کهگیلویه و بویراحمد که با حضور نماینده مردم گچساران و باشت، مسوولان استانی و شهرستانی و نخبگان دانشگاهی و صنعتی در سالن اجتماعات دانشگاه آزاد گچساران برگزار شد، اظهار کرد: حمایت‌های دولت از شرکت‌های دانش بنیان ریسک سرمایه گذاری در این شرکت‌ها را کاهش داده است.
وی با بیان اینکه در حال حاضر در سطح کشور سه هزار و ۲۰۰ شرکت دانش بنیان وجود دارد، بیان کرد: با حمایت دولت یازدهم و دولت کنونی بسیاری از این مراکز پایه‌گذاری شد.
ستاری با اشاره به تشکیل شرکت دانش بنیان در سطح شهرستان‌ها گفت: بسیاری از شرکت های دانش بنیان از فرزندانی که از دارای محرومیت بودند پایه‌گذاری شده است.
معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری ادامه دادد: بسیاری از شرکت‌های بزرگ در دنیا با وجود چنین فرزندانی که در محرومیت به سر می‌برند به وجود آمده است.
وی با اشاره به منابع غنی نفت و گاز در این شهرستان و همچنین وجود فرزندان نفتی در این منطقه گفت: با فرزندانی که با پول نفت بزرگ شده‌اند نمی‌شود این چنین شرکت‌ها را تاسیس کرد.
این مسوول با بیان اینکه استان کهگیلویه و بویراحمد و شهرستان گچساران دارای فرزندان با ارزشی بوده که این خود برای این استان یک امتیاز است، بیان کرد: ما می‌توانیم به این فرزندان آموزش دهیم که چگونه از آموزش به ثروت برسند.
ستاری عنوان کرد: در دانشگاه‌ها نیاز به زیست بوم است که مهمترین عامل در بخش دانش بینان است که در این زمینه باید افراد را شناسایی کرد و زمینه را برای آنها فراهم کرد.
معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری افزود: این اتفاق باید در استان کهگیلویه وبویراحمد رخ دهد.
ستاری با بیان اینکه استان کهگیلویه وبویراحمد دارای منابع غنی آب و خاک و همچنین گیاهان دارویی است، ابراز کرد: گیاهان دارویی این منطقه از کشور اروپا نیز بسیار است.
وی ادامه داد: اقتصاد نفتی در این شهرستان باید به فراموشی سپرده شود و فرهنگ نفت همان فرهنگی است که باید پول مفت خرج شود که در این زمینه نمی‌شود موفق شد.
وی با بیان اینکه کشورهای که دارای منابع غنی هستند، اذعان کرد: این کشورها هیچ‌گاه موفق نبوده‌اند چرا که طبیعت فرهنگ منابع غنی و نفت این گونه است.
وی با اشاره به استانداران گفت: استانداران باید از فرزندانی که دارای استعدادی نهفته و نخبه هستند حمایت کنند و نگذارند این نخبگان از استان خارج شوند.
ستاری ادامه داد: اکو سیستم زیست بوم باید فراهم شود تا زمینه ماندگاری این فرزندان مهیا شود.
این مسوول با بیان اینکه اینکه صنعت نفت خیرش به استان و شهرستان نمی‌رسد یک بحث جداگانه است، ادامه داد: خود ما باید بخواهیم و مسوولان باید تلاش کنند تا شرکت‌های دانش بنیان و پارک علم و فناوری در این استان به وجود بیاید.
معاون علمی و فناوری رئیس جمهور با اشاره به دانشجویانی که مدرک ارشد دارند، خاطرنشان کرد: دانشگاه باید دوره‌های کار آفرینی را برای دانشجویان در دانشگاه ایجاد کند.
وی خاطرنشان کرد: در زمینه آموزش و پرورش نیز دانش آموزان در پژوهش سرا آمادگی کامل دارند و باید از این قشر نیز حمایت کرد.
۳٫در جمع خبرنگاران
نیروهای توانمندی این استان با ایجاد شرکت‌های دانش بنیان می‌توانند در اقتصاد کشور نقش بسزایی داشته باشند
معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری گفت: هم اکنون تعدا سه هزار و ۲۰۰ شرکت دانش بنیان در سطح کشور وجود دارد.
سورنا ستاری با بیان اینکه تعداد سه هزار و ۲۰۰ شرکت دانش بنیان در کشور وجود دارد اظهار کرد: بسیاری از این شرکت‌ها در چند سال اخیر پایه گذاری شده است.
معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری با بیان اینکه متوسط رشد در شرکت‌های دانش بنیان هفته‌ای ۱۰ درصد است، افزود: این شرکت‌ها موجب کاهش ریسک در سرمایه‌گذاری شده‌اند.
وی با اشاره به نقش سرمایه‌گذاران در شرکت‌های دانش بنیان گفت: وجود سرمایه‌گذاران در کنار دانشگاه‌ها می‌تواند زمینه سرعت بخشیدن را به شرکت‌های دانش بنیان را فراهم سازد.
ستاری با اشاره به استان کهگیلویه وبویراحمد عنوان کرد: این استان دارای تنوع بسیاری از گونه‌های دارویی از کوه‌های دنا تا بیابان‌های گچساران گرفته که می‌شود در این زمینه کار کرد.
معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری ادامه داد: گیاهان دارویی در کنار پتانسیل‌های کشاورزی می‌تواند گام مهمی در شرکت‌های دانش بنیان این استان شود.
وی بیان کرد: نیروهای توانمندی در این استان وجود دارد که با ایجاد شرکت‌های دانش بنیان می‌توانند در اقتصاد کشور نقش بسزایی داشته باشند.
ستاری با اشاره به اینکه دانشگاه‌ها مبدا تحرک و پویایی در حوزه‌ها مختلف هستند، اظهار کرد: ایجاد بستر های مناسب برای بیش از ۶ هزار دانشجو در شهرستان گچساران می‌تواند زمینه اشتغال را ایجاد کند.
وی با اشاره به دانشگاه‌ها گفت: دانشگاه‌های نباید متکی بر گرفتن شهریه باشند و باید بیش از ۶۰ تا ۷۰ درصد بودجه دانشگاه‌ها از محل فروش فناوری و مراکز دانش بنیان تامین شود.
ستاری اذعان کرد: برای اجرای کارهای پژوهشی و تولید فناوری باید الگو برداری کرد تا زمینه پیشرفت به وجود بیاید.
معاون رئیس جمهوری خاطرنشان کرد: برخورداری شرکت های دانش بنیان از معافیت‌های مالیاتی، گمرکی و ارائه تسهیلات با سود پایین از جمله حمایت‌های معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری است.
۴-بازدید از بافت فرسوده گچساران


کد مطلب: 291435

آدرس مطلب :
https://www.kebnanews.ir/news/291435/تاجگردون-اولویت-استان-احداث-پارک-علم-فناوری-ستاری-فرزندان-ارزش-امتیاز-هیچ-تلاشی-این-نشده

کبنانیوز
  https://www.kebnanews.ir

1