تاریخ انتشار
شنبه ۶ آبان ۱۳۹۶ ساعت ۱۵:۲۳
کد مطلب : ۲۸۷۴۲۹

هیچ مشورتی نکردند، حتی از «سید باقر» پرسیدم / حرف «تاجگردون» تکذیب شد / بعید می‌دانم استاندار این را گفته / آقای خادمی، نجیب و توسعه‌گرا بود / جوسازی علیه «وکیلی»

۴۲
۰
کبنا ؛ 
رئیس ستاد حسن روحانی در استان کهگیلویه و بویراحمد گفت: هیچ مشورتی در ارتباط با تعیین استاندار نکردند و حتی از آقای موسوی هم پرسیدم ایشان هم تکذیب کردند.
به گزارش کبنا نیوز، سیدضیاالدین رضاتوفیقی رئیس ستاد حسن روحانی در استان کهگیلویه و بویراحمد و از چهره‌های شاخص اصلاح طلبان استان در گفتگویی با خبرنگاران مواضع اصلاح طلبان و حامیان دولت را در خصوص استاندار، انتخابات ریاست جمهوری و مجلس آینده را تشریح کرد.
وی همچینین نظر خود را در خصوص جوسازی‌هایی که علیه دکتر وکیلی نماینده مردم تهران در مجلس صورت گرفت را بیان کرد.
مشروح کامل این گفتگو در پی می‌آید:
برخی معتقدند اصلاح طلبان استقبال خوبی از استاندار نکردند. چرا در بدو ورود استاندار بر علیه وی بیانیه دادید؟
در انتصاب آقای استاندار مشورتی صورت نگرفت اما آن بیانیه مربوط به شورای هماهنگی جبهه اصلاحات استان بود که من هم عضو آن هستم اما سخنگوی آن شورا نیستم و سخنگوی آن شورا رئیس دوره ای بود.
در آن بیانیه اصلاح طلبان در تقابل با استاندار نبود و تنها انتقاد از روند انتخاب بود و اینکه به آقای رئیس جمهور بگویند استان دارای پتانسیل‌هایی است و شورای هماهنگی و ستادها باید دیده می‌شدند و مشورت می‌شد.
در همان بیانیه هم تاکید شد که ما هیچ پیش داوری نسبت به استاندار نداریم و منتظریم برنامه‌ها و عملکرد ایشان را ببینیم و این صحبت به این معنا نبود که بعداً بعضی از رسانه‌ها با شکل خاصی موضوع را مطرح کردند و سعی کردند استاندار و اصلاح طلبان را به تقابل بکشانند. اصلاح طلبان دلیلی برای تقابل با استاندار ندارند تا زمانی که عملکرد ایشان دیده شود. به طور کلی اصلاح طلبان دنبال تعامل با استاندار هستند.
تاجگردون در مصاحبه ای گفته بود با برخی افراد و مشخصاً سیدباقر موسوی برای انتخاب استاندار مشورت شده است. آیا همچین مشورتی صورت گرفت؟
هیچ مشورتی در ارتباط با تعیین استاندار نکردند و حتی از آقای موسوی هم پرسیدم ایشان هم تکذیب کردند.
گفته می‌شود استاندار از شما و اعضای ستادروحانی دعوت کرده اما شما پاسخی ندادید. آیا صحت دارد؟
چندی پیش از طریق معاون سیاسی استاندار برای دیدار اعضای ستاد با آقای استاندار با بنده به عنوان رئیس ستاد آقای روحانی تماس گرفته شد. آن موضوع همزمان شد با ایام تاسوعا و عاشورا. اما چند روز بعد به آقای محمدی پاسخ دادم که بچه‌های ستاد آماده دیدار و گفتگو هستند و بعد هم تماس دیگری با آقای محمدی داشتم که شما موضوع را به آقای استاندار منتقل کردید که گفتند بله. بعد هم سفرهای شهرستانی آقای استاندار پیش آمد و بعد هم من تهران بودم. ولی در مجموع یازده روز از آن درخواست می‌گذرد. در نتیجه احتمالاً آقای استاندار فرصت پیدا نکردند و قرار شد آقای محمدی سه روز قبل از دیدار به بنده اطلاع بدهند که بتوانیم اعضای ستادها و روسای ستادهای شهرستان را دعوت کنم که ببینیم جناب دکتر احمدی برای توسعه استان کهگیلویه و بویراحمد چه برنامه ای دارند و با چه روشی و نیروهایی قرار است این برنامه‌ها را اجرا کنند. اگر می‌خواهند ما هم نظری داشتیم نسبت به برنامه ایشان حتماً دریغ نخواهیم کرد. اگر کمک و مشورت خواستند مشورت می‌دهیم. ایشان نماینده دولتی هستند که ما برای آن تلاش کردیم و به آن رأی دادیم. اکثریت مردم استان به روحانی رأی دادند پس مردم استان انتظار دارند که از مواهب و اعتبارات و امکانات ملی بیش از پیش بهره مند شوند و برای این استان قدمی به جلو برداشه شود.
آیا فقط استان ما نسبت به نحوه انتخاب استاندار ناراضی بودند یا استان‌های دیگر هم این مساله را داشتند؟ اگر جواب نگیرند آیا ساز و کاری برای این موضوع در نظر گرفته شده است؟
ساز و کار خاصی وجود ندارد در واقع چیزی عرفی است و الا قانونا وزیر کشور می‌تواند استاندار مورد نظر خود را انتخاب کند و بعد هم به هیات دولت ببرد و بعد هم رأی گیری شود و در نهایت تأیید یا رد شود. درباره استان ما هم همینطور است. منتها عرفا با افراد شاخص مشورت می‌شد و افکار عمومی را در استان‌ها در نظر می‌گرفتند. کابینه را به شکل دیگری پیش بینی می‌کردیم اما به شکل دیگری انجام شد.
در نهایت باید بگویم اصلاح طلبان در تقابل با استاندار نیستند. حتی ما اعتراض هم نکردیم و آن بیشتر انتقاد بود. و حالا هم انتظار داریم استاندار برنامه خود را به مردم، اصلاح طلبان و حتی اصولگرایان هم بگوید. همه جریانات و گروه‌ها می‌توانند نظرات خود را نسبت به برنامه‌های آقای استاندار راجع به توسعه استان بگویند. تا حجت کافی برای تقابل نداشته باشیم، فعلاً با آقای استاندار تقابل نمی‌کنیم.
در سطح افکار عمومی شائبه‌هایی هست که گفته می‌شود اصلاح طلبان در تهران با آقای جهانگیری جلسه ای داشته‌اند و رئیس جمهور به آقای جهانگیری گفته فقط نظر فلان نماینده ملاک است و کاری به دیگران نداشته باشید. شما تأیید می‌کنید؟
ستاد آقای روحانی یا شورای هماهنگی در تهران و استان و یا با آقای روحانی برای تعیین استاندار هیچ جلسه ای نداشته‌اند و آن را تکذیب می‌کنم. تا زمانی که که استاندار تعیین شد ما اصلاح طلبان هیچ گونه برنامه ای برای جایگزینی آقای خادمی نداشتیم و ما فکر می‌کردیم آقای خادمی مدت دیگری بماند.
چرا اصلاح طلب در جلسه استاندار با احزاب که چندی پیش برگزار شد شرکت نکردند؟
من سخنگوی شورای اصلاح طلبان نیستم و نظر خودم را می گویم. تا جایی که می دانم یک روز قبل از آن جلسه، یکی از کارشناسان استانداری با احزاب اصلاح طلب و اصولگرا تماس گرفت. اصولگرایان یک مزایایی دارند و آن هم این است که فقط دو سه نفر تصمیم می‌گیرند و بقیه تبعیت می‌کنند. اما اصلاح طلبان باید موضوعات خود را در شورای هماهنگی جبهه اصلاحات به رأی بگذارند و پس از بحث و بررسی در نهایت تصمیم می‌گیرند و در خصوص این جلسه هم فرصت برای تصمیم گیری نبود و بحث مختصری شد و با رأی اکثریت تصمیم گرفته شد که شرکت نکنند.
البته خیلی هم بد نشد. دوستان اصولگرا به این جلسه رفتند و در خلوت توانستند حرفهای خود را بزنند. ایرادی نداشت ولی این به منزله اینکه اصلاح طلبان نسبت به حضور اصولگراین در جلسه اعتراض داشته باشند نبود.
آقایان اصولگرا می‌دانند در ۸ ساله دولت احمدی نژاد با استاندارانی که داشتند، اصلاح طلبان هیچ وقت نرفتند بگویند ما سهمی می‌خواهیم و حتی از این حرف‌هایی که آقای پناهی می زند هم نزدند. در آن ۸ سال ما در و دروازه استانداری را ندیدیم. حتی در زمان آقای خادمی هم گفتیم اصولگرایان بروند و حرفهایشان را بزنند. این مهم‌ترین تفاوت ما با اصولگرایان است.
الان هم صحبت کردند و نظراتشان را گفتند. بعد هم رسانه‌های آن‌ها گفتند که اصلاح طلبان نباید سهم خواهی کنند و یا تیتر زدند قهر با استاندار یا تقابل با استاندار. مساله فقط این بود که ما فرصت تصمیم گیری و رأی گیری بین خودمان نداشتیم. برنامه‌های پیشنهادی به استاندار هم تهیه نشده بود. و در واقع مشکلی با حضور اصولگرایان نداشتیم.
از ناحیه کسانی که تصمیم گیری کردند و این جلسه را تشکیل دادند کمی هم کج سلیقگی شد. اصلاح طلبان به نفع اصولگرایان در آن جلسه صحنه را خالی کردند. بهتر این بود اصولگرایان و اصلاح طلبان جدا دعوت شوند. ما تا دیروز رقابت داشتیم. بنده و آقای دانشی (رئیس حزب موتلفه) در انتخابات در دانشگاه یاسوج با هم مناظره داشتیم که به تشنج و حتی دادگاه کشیده شد. ما هنوز بعد از آن مناظره همدیگر را ندیدیم. شورای هماهنگی هیچ مخالفتی با حضور اصولگرایان در جلسه نداشت.
مواضع استاندار در این مدت را چطور ارزیابی می‌کنید؟ درباره قوم گرایی و اینکه گفته گفته ده تا مرد در این استان نیست چه نظری دارید؟
بعضی حرفهای استاندار را باید همه از آن استقبال کنند. مثلاً همین که ایشان با قوم گرایی مقابله می‌کنند قابل تقدیر است. بیش از هر کسی اصلاح طلبان از آن استقبال می‌کنند. ما مرزبندی را اصولگرایی و اصلاح طلبی می دانیم. این مرزبندی هم به معنای جنگ و دعوا با اصولگرایان نیست و صرفاً تفاوت دیدگاه است. اما مرزبندی قومی و قبیله ای باعث عقب ماندگی خواهد شد و هر کس به آن دامن بزند پوپولیست است و قصد عوام فریبی دارد.
من فکر نمی‌کنم استاندار چنین حرفی زده باشد. من هم چنین چیزی در سایت‌ها دیدم اما بعید می دانم آدمی که استاد دانشگاه و مؤلف و استاندار استان و قبلاً هم نماینده بوده چنین چیزی گفته باشند. احتمالاً رسانه‌ها اشتباه کرده یا اشتباه متوجه شده باشند.
اگر آقای استاندار خدای ناکرده این حرف را زده باشد باید از مردم استان عذرخواهی کند. این استان پر از مردان سراسر دلیر و شجاع و جوانمرد است و در همه شهرستان‌ها و بخش‌ها و طوایف و ایلات ما مردان بزرگ و رادمردانی داشتیم و داریم. چه پیش از انقلاب در جنگ با پهلوی‌ها، در دوره قاجار، زند، صفویه و تا دوره آریو برزن هم می‌توانید پیش بروید. اینجا مهد دلیرمردان قهرمان بوده و هست. هم الان و هم در جنگ تحمیلی شهدای بزرگ و سردارانی داشتیم و هم در همه صحنه‌های انقلاب. بعید می دانم استاندار چنین حرفی را گفته باشند. اگر هم نگفتند باید خودشان یا رئیس دفتر و یا روابط عمومی سریعاً تکذیب می‌کردند.
رئیس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه استان در مصاحبه ای گفتند اصلاح طلبان در استان اکثریت نیستند و ۳۰ درصد مردم در انتخابات شرکت نکردند و اگر شرکت می‌کردند اکثریت با اصولگرایان بود. نظر شما راجع به این صحبت آقای پناهی چیست؟
درباره فرمایشات آقای پناهی عرض می‌کنم از اول انقلاب و بعد هم آن زمان که چپ و راست و اصلاح طلب و اصولگرا نبود ما با هم همکار بودیم. آقای پناهی روحانی پاک سرشت و پاک نیتی ست و زندگی پاکی دارد و بنده برای او احترام قائلم و به او علاقمندم اما در گفته‌ها اشتباهات زیادی دارد. پروایی از اشتباه هم ندارد. باید به ایشان یادآوری کنم زمانی پیش از انقلاب بنیان گذار جمهوری اسلامی و شاگردانش سعی می‌کردند به روحانیت و روحانیون بگویند اسلام و تشیع غیر از احکام فرعی، احکام سیاسی و مسائل اجتماعی و عمومی هم دارد اما الان باید بگوییم اسلام غیر از سیاست چیزهای دیگری هم دارد. اسلام، اخلاق، تفسیر، حدیث و کلام هم دارد. شما فقط همین سیاست را از اسلام یاد گرفتید؟! باید دقت کنید حرف خلاف واقع نزنید. البته هنوز دچار شگفتی هستم که چطور کسی می‌تواند هم رئیس ستاد اصولگرایان و هم رئیس شورا سیاستگذاری ائمه جمعه باشد؟! آیا نماز جمعه‌ها حزبی و جناحی هستند یا فراجناحی؟ حداقل یک مقداری هم باید حفظ ظاهر کرد که این دوستان حفظ ظاهر هم نمی‌کنند. حتی وی در جایی گفتند امام جمعه‌ها همه اصولگرا هستند. چرا باید ایشان چنان حرفی بزنند اگر حتی درست هم باشد نباید بگویند. این عمل خلاف عرف است.
وقتی همه وجوه را در نظر نگیرند این اظهار نظرها طبیعی است. همه هم می‌دانند از اینجا تا تهران این اصولگراها هستند که اول صبح رأی می‌دهند مگر استثنا. اما معمولاً رأی‌های خاکستری که همیشه با اصلاح طلبان هستند دیر پای صندوق‌ها می‌آیند. معلوم است آن‌هایی که نیامدند اگر پای صندوق رأی بیایند با اصلاح طلبان هستند. با این حال ما می گوییم رایی که گرفته شده ملاک و معیار است. اگر نیامده ها می‌آمدند بیش از ۸۰ درصدشان با روحانی بود.
۸ سال رئیس جمهوری در دست اصولگرایان بود. ما مطلقاً نرفتیم بگوییم ما هم مطالبه داریم حتی در آن هشت سال ما در و دروازه استانداری را هم ندیدیم! اما الان اصولگرایان سهم خواهی می‌کنند! ما می گوییم شما مطالبه گری کنید اما انصاف را هم رعایت کنید.
افزایش آرا روحانی در استان را ناشی از چه می دانید؟
وحدت مجموعه اصلاح طلبان در استان و اینکه همه در یک ستاد جمع شدند که موجب افزایش آرا شد. رأی روحانی اکثریت بود و رشد ۴۵ درصدی داشت.
طی روزهای گذشته سخنانی بر علیه استاندار قبلی استان از سوی افراد مختلف شد. عملکرد خادمی را چگونه ارزیابی می‌کنید؟
متاسفم وقتی آقای خادمی اینجا بود دوستان اصولگرا تعریف و تمجید کردند و حالا بد و بیراه می گویند. ایشان زحمت کشیدند و نقد به ایشان مثل همه مدیران وارد است اما تخطئه و تخریب را نمی‌پذیریم. آقای خادمی اصلاح طلب، نجیب و توانمند و توسعه گرا بود و تمام توان خود را به کار برد. مدیران نباید مدیران قبل از خود را تخطئه کند. خاطره ای از استاندار دولت احمدی نژاد هم دارم که برخی رسانه‌ها نسبت به آقای نوذری کم لطفی کردند و کامنتهای بسیار بدی بر علیه وی منتشر کردند. از طریق یکی از دوستان و بعد از اتمام دوره استانداریشان شماره وی را پیدا کرده و ضمن معرفی خودم از زحماتی که برای این استان کشیدند تشکر کردم و اتفاقاً از این موضوع بسیار خوشحال شد. یا موردی مربوط به آقای شورانگیز بود که اتهاماتی را متوجه وی می‌کرد و چون این اتهامات پایه و اساسی نداشت ما از وی دفاع کردیم.
 
آقای رئیس جمهور در خصوص به‌کارگیری جوانان قول مساعد داد. هم در بحث اشتغال و هم در مدیریت‌ها آیا از جوانان حامی دولت استفاده می‌شود؟
رئیس جمهور در اولین جلسه با اعضای ستادها گفت اینبار دولت با ۲۴ میلیون و گیوه ورکشیده‌ها خواهد بود. اکثریت آرا هم در میان اصلاح طلبان و اصولگراها مال جوانان است. اگر چند سال دیگر گرایشمان به دولت‌ها و مدیران پیر باشد به مشکل بر می‌خوریم. یکی از مشکلاتی که با آن روبرو هستیم حجم بالای بیکاری است. این آماری که در استان دادند بیرون و گفتند بیکاری کاهش پیدا کرد را واقعاً قبول ندارم. یعنی ایراد وارد است بر آن کسانی که در این آمار تغییر ایجاد کردند. زن‌ها در استان ما می گویند خانه دار هستیم و به عنوان شاغل حساب می‌شوند و بیکاری را کاهش می‌دهند. فکر می‌کنم در این موضوع دستکاری شد.
ظلم مضاعف این است که در ۸ ساله آقای احمدی نژاد هیچ اصلاح طلبی را به کار نگرفتند آن موقع که فله ای نیرو وارد ادارات می‌کردند. چهار سال آقای روحانی هم هیچ نیرویی به کار گرفته نشد. امیدوارم آقای استاندار فکری اساسی برای مساله اشتغال جوانان کند. اگر اشتغال نباشد درآمد نیست. از همه باید خواست برای حل این موضوع دست به دست هم بدهند.
علیرغم وعده‌های آقای روحانی، سهم زنان در مدیریت‌ها داده نشد!
آقای روحانی وعده داده بود. اصلاح طلبان هم همواره موافق‌اند حق بانوان ادا شود. منتها موانعی هم هست. زنان تاکنون هرچه کسب کردند با تلاش خودشان بوده و حالا هم باید دست به دست هم بدهند همچنان ادامه دهند تا به مطالبات خودشان برسند.
گفته می‌شود ستاد روحانی در استان پس از انتخابات موضع انفعال پیش گرفت آیا واقعاً اینطور است؟
ما بارها گفتیم تا پایان دوره آقای روحانی در کنار مردمی که به آقای روحانی رأی دادند هستیم. درست است انتخابات ۲۹ اردیبهشت تمام شد اما اعضای ستاد که هنوز هستند. ستاد توانست وحدتی خوبی بین مجموعه ایجاد کند و برای اولین بار یک ستاد در استان داشتیم. همه نماینده‌های سابق و فعلی در یک ستاد صحبت کردند. این پدیده نادری بود و خوشحالیم که این اتفاق افتاد و همچنان آن وحدت به قوت خود باقیست.
چندی پیش آماری منتشر شد که سهم استان‌ها در مدیریت‌های کلان کشور را نشان می‌داد. سهم استان ما صفر بود. آیا واقعاً نیروی توانمندی برای مدیریت کلان در استان وجود ندارد؟
ما و اصولگرایان در اینکه استان و نیروی انسانی استان باید پیشرفت کنند و در سطح ملی هم باید مدیرانی داشته باشیم نقطه نظرات مشترکی داریم.
در دستگاه قضا، مجمع تشخیص مصلحت، شورای عالی انقلاب فرهنگی، شورای نگهبان، وزارت امور خارجه در ۱۰۰ کشور دنیا نه سفیر نه رایزن فرهنگی، نه کاردار فرهنگی استان ما هیچ سهمی نداریم. کابینه، معاونین وزرا، نهادهای مستقل مثل کمیته امداد و … هیچ سهمی نداریم و این نشان می‌دهد سهم ۲۵ درصدی نفت و گاز و ۱۰ درصدی آب را به کشور می‌دهیم و اما در سیاست و مدیریت‌ها سهمی نداریم و این نشان می‌دهد باید استانداران و نمایندگان سابق و فعلی پاسخگو باشند که چرا یک استانی با این همه پتانسیل و نیروی انسانی تحصیل کرده سهمی نداشته باشد. حتی در انتخابی‌ها مثل دولت هم ما چندان سهمی نداریم.
نظرتان در خصوص اعتدال چیست؟ آیا اعتدال یک جریان و جنبش اجتماعی است؟
اعتدال یک جریان اجتماعی مانند اصولگرا یا یک جریان و جنبش اجتماعی مانند اصلاح طلبان نیست. اعتدال یک روش است. جریان‌های دیگری هم هست اما اعتدالگرایی نیست. در استان ما مرزبندی‌ها خیلی دقیق است و همه می‌دانند کی چند دوره پیش به کی رأی داده است و ادعاهای نادرست را نباید پذیرفت. در استان دو جریان اصولگرا و اصلاح طلب داریم که در همه کشور هم هستند شخصاً اگر از من بپرسند بین اصولگرا و فرصت طلبان کی بکار گرفته شود می گویم اصولگرای ناب بکار بگیرید اما فرصت طلب اصلاً. فرصت طلبی هم ریشه اصولگرایی و اصلاح طلبی و اخلاق و جوانمردی را مثل موریانه خواهد خورد. بهتر این است که آدم‌های استوار و پایدار را به کار بگیریم.
عملکرد شورای هماهنگی اصلاح طلبان استان در دوره جدید را چطور ارزیابی می‌کنید؟ آیا عملکرد مثبتی داشته است؟
این شورا از سال‌ها پیش شکل گرفته و متشکل از روسای احزاب اصلاح طلب است. پیش از آن هم بود. اما شورای فعلی که بیش از دو سال است شکل گرفته طبعاً مؤثر بوده. بحث سیاسی می‌کنند کار و عمل می‌کنند و با رأی جمعی تصمیم می‌گیرند و عمل می‌کنند. یکی از نقش‌های شورای هماهنگی در ستاد روحانی بود. آدم‌های ارزشمندی در این شورا هستند.
عملکرد مدیران استانی را چگونه ارزیابی می‌کنید؟
مدیرانی که به کار گرفته شدند بعضیهاشون کارآمد و پاکدسست و قوی هستند که باید تشویق شوند تعدادی هم نا کارآمد هستند. باید استاندار مدیران توسعه گرا را به کار بگیرند. ما معتقدیم اصلاح طلبان توسعه گرا هستند. مدیرانی که بدانند تولید و اشتغال و سرمایه گذاری و رکود چیست و از بخشهای مختلف اقتصادی، کشاورزی، صنعت، معدن، خدمات، گردشگری، قانون برنامه و بودجه و … دانش و بینش کافی داشته باشند و در این استان کم نیستند. باید از مدیران بومی استفاده شود چون مردم و استان را می‌شناسند. اینکه گفته می‌شود مدیران بومی قوم گرایی می‌کنند حرف درستی نیست. مدیران بومی داریم که قوم گرایی نکردند و مدیرانی هم داریم که در به‌کارگیری نیرو فامیل گرایی کردند. باید آدم‌های فرصت طلب و ناکارآمد کنار گذاشته شوند و آدم‌های توسعه گرا و کارآمد سرکار بیایند.
در خصوص عملکرد نمایندگان استان چه نظری دارید؟
نمایندگان چون از طرف مردم انتخاب می‌شوند پس باید توسط مردم قضاوت شوند برای ما نماینده از آن جهت که از مردم رأی گرفتند قابل احترام‌اند به شرطی که نمایندگان هم عدالت را در استان رعایت کنند. هم در توصیه برای به‌کارگیری مدیران و هم در توزیع اعتبارات عدالت را رعایت کنند.
چندی پیش از من پرسیده شد چطور فلان مدیر در فلان جا به کار گرفته شد گفتم پاسخ را از نمایندگان بخواهید و اگر نمایندگان جواب درستی به شما ندادند پاسخ آن‌ها را در سال ۹۸ (انتخابات مجلس) بدهید.
برنامه اصلاح طلبان برای انتخابات مجلس در سال ۹۸ چگونه خواهد بود؟
ما هم به عنوان اصلاح طلبان قطعاً برای انتخابات مجلس آینده فعال خواهیم بود و نمایندگانی که به خواست و مطالبات مردم توجه کردند مورد احترام ما خواهند بود.
برنامه ما این هست که برای هر حوزه یک نامزد اصلاح طلب معرفی کنیم. منتها شرایط معلوم نیست. بستگی به روند تحولات و برخورد شورای نگهبان و کاندیداها در هر حوزه انتخابیه دارد. منتها مطلوب ما همیشه اصلاح طلب ناب است. به نظر من استان ما بیشتر به نماینده ای احتیاج دارد که برای پیشبرد استان، توانمند باشد و فهم درستی از دوره مدرن داشته باشند. فهمی از توسعه و ترقی و غرب و شرق و ایران و استان و مناسبات داشته باشد و بتواند با تعامل، استان را به سمت توسعه پیش ببرند تا آدم‌های صرفاً سیاسی.
امیدواریم وحدتی که در انتخابات ریاست جمهوری به وجود آمد تا انتخابات ۹۸ و ۱۴۰۰ ادامه داشته باشد و. نسل جوان هم خواهان اجماع است و موفقیت اصلاح طلبان در اجماع و وحدت است.
صحبت‌هایی هست که آقای لاریجانی نامزد اصلاح طلبان در انتخابات آینده ریاست جمهوری است. اگر چنین شد آیا شما نیز تابع تصمیم جریان متبوع کشوری هستید؟
طبیعی است که استان‌ها تابع تصمیمات ملی جناح‌ها هستند. آنچه که من می‌فهمم و گمان می‌کنم آقای لاریجانی کاندیدای اصلاح طلبان نخواهد بود ضمن اینکه اصولگرای معتدلی است. بنا به تحلیل و اطلاعاتی که دارم.
این تحلیل و برداشت هست که چینش مدیران و برخی استانداران برای کاندیداتوری لاریجانی در سال ۱۴۰۰ است اما ایشان یکبار دیگر هم کاندیدا شد و بیشتر از یک میلیون رأی نتوانست بیاورد. اگر کاندیدا شود هم کاندیدای اصولگرایان معتدل خواهد بود.
ذهنیتشان این است که همکاری اصلاح طلبان را داشته باشند؟
البته باید این را بپذیریم که بین اصولگرایان معتدل و اصلاحطلبان از انتخابات ۹۲ نوعی تعامل و ارتباط و گاهی ائتلاف وجود داشت. این ائتلاف تا پایان دوره آقای روحانی هم احتمالاً ادامه داشته باشد اما بدان معنا نیست که امثال آقای لاریجانی کاندیدای اصلاح طلبان باشد.
چندی پیش جوسازی‌هایی در کشور علیه آقای وکیلی که از فرزندان این استان هست به وجود آمد. به نظرتان این اقدام هدفمندی برای تخریب آقای وکیلی بود؟
در تهران یک سری استان‌ها علیه بچه‌های استان ما و بچه‌های لر جو سازی کردند و بچه‌های لر را به شکل خاصی می‌کوبند و علیه آن‌ها جو سازی می‌کنند. احساس می‌کنند بچه‌های استان ما رقیبشان هستند. بالاخره در این کشور همه اقوام هستند و گروه‌های قومی خود را دارند. یکی دو نفر از بچه‌های استان ما که مسئولیت گرفتند فضایی ایجاد شد و جوسازی علیه آن‌ها شد. بعضی از این فرزندان استان با امتیاز خواهی افراد ذی نفوذ مقابله کردند. آقای وکیلی را با چه چیزی مورد حمله قرار دادند؟ در این مملکت برای دیگران اشکال ندارد، اما پسر آقای وکیلی در یک شرکتی کار بکند اشکال دارد و آن را به عنوان یک ضعف مطرح می‌کنند!!! وقتی بخواهند ترور شخصیت بکنند اینطور برخورد می‌کنند. حتی در بعضی از وزارتخانه‌ها به لهجه یک منطقه خاص کشور صحبت می‌کنند.
آقای وکیلی یک نیروی توانمند است از نوجوانی وی را می‌شناسم و بعد هم مدارج علمی را در حوزه و دانشگاه طی کرد و رسانه قوی هم دارد. کاندیدای تهران شد و رأی بالایی هم آورد و سخنگوی ستاد آقای روحانی هم بود و توانمند است. پس خیلی‌ها او را رقیب جدی برای خود می‌دانند.
نام شما

آدرس ايميل شما

دوست
Iran, Islamic Republic of
سیدضیا قبلا خیلی بهت نقد داشتم این گفتمانت باعث شد نظرم کمی عوض بشه منطقی مستدل وخارج ازافراط وتفریط خواهش میکنم همین سبک وسیاق راادامه بده ایول
خداییش اگر قرار باشه در مورد استاندار با کسی مشورت بشه چه کسی بهتر از تاجگردون در استان هست که دولت بتونه باهاش مشورت کنه. آیا میشه با نمایندهایی مشورت کنن که در دقایق آخر به رقیب دولت پیوستن یا تاجگردون که برای دولت به تمام استان سفر میکرد و چهره ای شناخته شده برای دولت محسوب میشه. این نقل که گفته شده جهانگیری خواسته تا در مورد استاندار فقط با تاجگردون مشورت بشه دور از ذهن نیست
همشهری
Iran, Islamic Republic of
یارو توهم زده این توفیقی، فک میکنه رییس جمهوره
مردم
Iran, Islamic Republic of
این آقای پناهی که رییس ستاد رییسی بود ۵۰ عدد رای ندارد ، اصولگرا فقط حاج دهراب پور
باقری
Iran, Islamic Republic of
جناب توفیقی شما ازهمه منفعت طلب ترید و از همه منفرد تر و ازخود راضی تر
همشهری
Iran, Islamic Republic of
خودت داری تاجگردون رو میکوبی بعد میگی استانهای دیگه وکیلی را میکوبند،مشکل ما خودمون هستیم که چشم دیدن همدیگه رو نداریم و لا غیر
دروغگو دشمن خداست
Iran, Islamic Republic of
بله جناب رضا توفیقی همه می دانند که انتخابات مجلس شما و حلقه به گوشان شما به محد رای دادید ! انوقت اصلاح طلبی را فراموش کردید؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ جل الخالق!!!!!!!!!!
فرزند لوداب
Iran, Islamic Republic of
درود
من هم گفته ی دوستمان را تایید میکنم/
سید انسان بزرگواری است.
گرچه تلفن مارا جواب نمی دهد..
برقرار باشند.
خشایارچشمه روشن
Iran, Islamic Republic of
اسیدباقرچکارهست
علی
Iran, Islamic Republic of
احسن به سید گرامی
دانشجو
Iran, Islamic Republic of
واعقا عاشقت منش و اخلاق و گفتارت شدم خیلی دوست داریم جناب رضاتوفیقی عزیز امیدوارم همیشه پیروز و سربلند باشید
منصور واحدی
Iran, Islamic Republic of
آقای رضاتوفیقی شما همیشه محبوب بودید و خواهید ماند،انسان با سواد و کارکشته ای مثل شما باعث پیروزی روحانی در استان شد
دوست دارم
معتدل
Iran, Islamic Republic of
به نظر بنده شما در حال حاضر قهرمان این استان هستی.هم در صداقت و هم در درستکاری و هم در پاکی
شهروند یاسوج
Iran, Islamic Republic of
آقای سید باقر موسوی و سیدضیاالدین رضاتوفیقی جاودانه های تکرار نشدنی این استان،شما باعث افتخار استان کهگلیویه بویراحمد هستید.تاریخ گواه این واقعیت خواهد بود و هست
احسان.ش.ز
Iran, Islamic Republic of
درود بر سید محبوب و رهبر واقعی و معرفت اصلاحات استان جانم فدای درستکاریت
ایمان علیپور چرام
Iran, Islamic Republic of
قربون این طرز بیانت شما چقدر دوست داشتنی حرف میزنید
غلام
Iran, Islamic Republic of
درود بر دانشمند اصلاحات این استان
علی
Iran, Islamic Republic of
درود بر سیدضیا عزیز
امید
Iran, Islamic Republic of
لایک جناب توفیقی عزیز درود بیکران
گچساران
Iran, Islamic Republic of
تاج گردون فعلا همه را داره دور میزنه
اتفاقا نیروهای زیادی خارج از ضوابط در دستگاههای مهم دولتی بکار گرفته شده است که این بخش از گفته های ایشان باید اصلاح شود.
خشایارچشمه روشن
Iran, Islamic Republic of
بچه های۰۰۰سرکوچه۰۰۰..بعدباتاجگردون۰۰۰میخوادرقابت۰۰۰کنه
اصلاحات
Iran, Islamic Republic of
سید باقرمهره سوخته اصلاحات به نفع زارعی از حمایت باقر نادمم
کریم
Iran, Islamic Republic of
آقای توفیقی متاسفانه واقعیت را نگفتند. تاجگردون پیش دستی کرد و بازی را بنفع خودش تمام کرد. ستاد روحانی هم مربوط به انتخابات بود و کسی دیگر این ستاد را نمیشناسه. الان عدل هاشمی و غلام محمد زارعی بیشتر بدرد دولت میخورند تا ستاد تاریخ مصرف گذشته
اصلاح طلب واقعی
Iran, Islamic Republic of
واقعیت مثل ماه است پشت ابر نمی ماند و معلوم بود که یک روزی همه چیز آشکار می شود .
شبوری
Iran, Islamic Republic of
کاش فرزند منم مث فرزند رضاتوفیقی استخدام فلان اداره میشد آن هم به اشارت استاندار
اون وقت منم میگفتم:
خادمی توسعه گراست....
محمد
Iran, Islamic Republic of
فقط تاجگردون
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
این اقای توفیقیان راچرا اینقد بزرگش میکنید
100
Iran, Islamic Republic of
استانداران دولت تدبیر امید با اصول گرایان جلسه تشکیل می دهند ونظرات آنها را می گیرند و خلاف نظر آنا عمل می کنند .
سمایی
تکراری هستی
دانشجو
Iran, Islamic Republic of
کبنا چرا نظرات مارو در مورد رضاتوفیقی نزدی ما زودتر از اینا کامنت زدیم آخه چرا نوبت رعایت نمیشه.تنها جایی که فکر میکردم انصاف هست تو این سایت بود که حرفمو پس میگیرم
دانشجو
Iran, Islamic Republic of
توفیقی خیلی کار بلد و زیرک هستند ایشان قابل ستایش هستن.خیلی زیبا پته بعضی هارو ریخت رو آب احسنت مرد واقعی شما یه انسان درست کار و دلسوز هستی برای این استان
مهندس
Iran, Islamic Republic of
تا صبح بگید ایشون یک مهره سوخته است هیچ چیزی تغییر نمیکنه،یه چیز برای بنده سوال شده؟اگه رضاتوفیقی یه مهره سوخته است پس چرا اینقدر از نطق ها و سخنان ایشان واهمه دارید این همه ترس برای چیه.کار خیلی از مدیرکل های ناکارآمد ساخته ست
تاجيك
Iran, Islamic Republic of
خادمی استان رو نابود کرد
سید
Iran, Islamic Republic of
توفیقی سرش بی کلاه موند.رستاد زرنگی کرد در رفت. فرصت طلبا همه کاره این دولتند. تاجگردون یعنی استان کهگیلویه و بویراحمد
جواد
United States
اقای رضا توفیقی مگه میخوای فیلم هندی بازی کنی اینطور عکس گرفتی
لنده
Iran, Islamic Republic of
عامل اصلی نفاق بین اصلاح طلبان کهگیلویه بزرگ ازسال ۷۸ تاکنون رضاتوفیقی بوده وهست نشان به اون نشان که درسال ۷۸قراربود منطقیان کاندید واحد اصلاح طلبان باشد ولی حس ناسیونالیستی رضاتوفیقی بذرنفاق را بعد ازجلسه راک در زمان فرمانداریشان پاشیدند ودر هر دوره بهش آب فرائون میده که مبادا این بذر نفاق خشک بشه حتی در مورد جناب رستاد نهایت تلاششو کرد که رای نیاره
صولت
شما که بسرتوم رفت سازمان مدیرت استخدام شد
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
توفیقی بر خودت کلاس نذار تو را سننه به توچه استاندار باید با تو مشورت کند واقعا با این بینش اصلاح طلبان مسخره دارند میشند
شهریار
Iran, Islamic Republic of
تاجگردون به وزارت ۱۴۰۰ می اندیشد ...بنشنید و تماشا کنید . دست راست لاریجانی خواهد بود . فقط کمی حوصله کنید ۱۴۰۰ نزذیک است .
محمدی
Iran, Islamic Republic of
چندتا از شاخص های جناب رضاتوفیقی که ایشون و شخصیت برجسته ، محبوب و قابل اعتمادی در میان اقشار مختلف جامعه با دیدگاه های مختلف قرار داده صداقت ایشون در گفتار ، صمیمیت ایشون در رفتار و پای بندی به ارزش های اسلامی در کنار نقد صریح و سازنده در مقابل بی قانونی میباشد .
ایشون نوه آیت الله میرمحمد لطیف رضاتوفیقی اول مجتهد استان هستن که اجازه اجتهادشون و از آیت الله اصفهانی معروف گرفتن و هم دوره با آقا صدرا پدر آیت الله ملک حسینی بودن و در میان تمام خوانین وقت و حتی صولت الدوله قشقایی مورد احترام خاصی قرار داشتند .
جناب رضاتوفیقی از یک خانواده متدین ، اصیل ، روحانی زاده ، خانواده شهید و رزمنده هستند و برای اقشار مختلف جامعه اعم از اصول گرا و اصلاح طلب واقعی قابل احترام هستند
محمدی
Iran, Islamic Republic of
زمانی که اسمی از غلام تاجگردون و افرادی از این قبیل که تازه اسم در کردن نبود اسم جناب رضاتوفیقی در کنار حاج بهرام تاجگردون دو شخصیت والا و پر استقامت اصلاح طلب بر سر محفل سیاست بود ، ایشون مرکز کشور تهران رو رها کرد برای خدمت به استان برگشت اما دوستان دیگه استان رو رها کردن و رفتن و فقط کار خویشاوندان و دوستان نزدیک خودشون و در مرکز پیگیری میکردن و الان هم که از قدرتی برخوردار شدن فقط نظرات شخصی خودشون و اعمال میکنن ولی باید عرض کنم که جهان چون من و چون تو بسیار دید ، نشاید کسی با جهان آرمید ...
مصایب اعتمادزدایی میان دولت و مردم ( به قلم؛ محسن خرامین )

مصایب اعتمادزدایی میان دولت و مردم ( به قلم؛ محسن خرامین )

«اعتماد» از عناصر لازم‌ و ابتدایی حکومت‌داری است که حکومت‌ها باید در خلق و حفظ آن گام ...
اگر بایدن پیروز شود...

اگر بایدن پیروز شود...

بايدن با مطرح کردن بحث موشک‌ها، قصد توافق دارد و قطعا ايران هم خطوط قرمزي براي مذاکره ...
اصلاح‌طلبان در سه راهی انتخاب

اصلاح‌طلبان در سه راهی انتخاب

حزب ندای ایرانیان هم یک طیف نواصلاح‌طلب محسوب می‌شود خواهان حضور در رقابت‌های انتخاباتی ...
1