کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

سرقفلی برخی «پست‌»ها در کهگیلویه و بویراحمد

18 مهر 1396 ساعت 12:29


مهدی قاسم‌خانی
«چرا برخی افراد نمی‌خواهند از قدرت و پست‌های خود دست بکشند؟» سئوالی است که شاید خیلی‌ها آن را با خود پرسیده‌اند. قحط‌الرجال نیست که فردی سال‌های متمادی در استان کهگیلویه و بویراحمد مدیرکل است و به قول خودش مدیرکلی در بین ما «مادرزادی» می‌باشد.
فقدان احزاب یکی از عواملی است که دولت‌های مختلف با کمبود نیرو مواجه می‌شوند و معمولاً مدیریت‌ها بین افرادی به چرخش در می‌آید. کارشناس مسائل سیاسی و اقتصادی می‌گوید: «حکومت مردم سالار بدون وجود حزب به ناکارآمدی می رسد. و افراد باید بر اساس سلسله مراتب به کار گرفته شوند تا برای پذیرش مسولیت های بزرگ تر آمادگی پیدا کنند. حزب با تربیت کادر در طول زمان نیرو تربیت می کند. و این حزب است که امکان سپردن تعهد در سطح ملی را می دهد. وقتی حزب نداریم، داوطلبان نمایندگی مجلس برای اینکه رای بیاورند خود دست به کار می شوند و وعده هایی به مردم بدهند، که غیر ملی است. چون وقتی به مردم یک منطقه بگویی فلان جاده را سه بانده می کنم،خیلی بیشتر برای آنها قابل درک است تا اینکه از اهداف ملی صحبت کنید. این نماینده وقتی به مجلس می رسد اگر فرد خوبی باشد به دنبال محقق کردن وعده هایش می رود و در بهترین حالت باید با وزرا وارد تعامل شود؛ حال چنین نماینده ای می خواهد کابینه دولت را هم تعیین کند! اغلب افرادی هم که قرار است به عنوان وزیر انتخاب شوند یک ارتباط قبلی به لحاظ قومی، صنفی و ... باهم دارند، بنابراین گردش نخبگان معنا پیدا نمی کند. مضاف برآنکه یک باوری در بین ما وجود دارد و آن اینکه گویا قرار نیست بازنشسته شویم و تصور می کنیم همیشه باید کار کنیم و در عرصه حضور داشته باشیم! بنابراین میدانی هم وجود ندارد که جوانان وارد شوند. ترس از اینکه ممکن است جوانان از پس کار برنیایند نیز وجود دارد. البته زمانی خواستند این تابو را بشکنند برای همین مشاوران جوان را ایجاد کردند. اما آن هم تجربه موفقیت آمیزی نبود. فقط یک عده جوانی که پخته نبودند، می خواستند انگور نشده کشمش شوند. بنابراین این یک موضوع ساختاری است که باید موانع و ایراداتش را بر طرف کنیم».
 
در استان کهگیلویه و بویراحمد همین گونه است، اگر فردی در انتخابات با فلان کاندیدای مجلس عکس انداخت و به او دست داد و یا در فلان ستاد انتخاباتی آمد و رفتی درست کرد، او در آینده مدیر می‌شود و متأسفانه شاهد هستم در این استان اغلب افراد بر اساس نگاه صرف سیاسی انتخاب می‌شوند و تخصص، تعهد و شایسته‌سالاری نادیده گرفته می‌شود.
علی محمد احمدی استاندار کهگیلویه و بویراحمد در دیدار با ائمه جمعه شهرهای استان به این مسئله اشاره می‌کند و می‌گوید؛ «من در مدیریت و چینش آن علاوه بر بحث گفتمانی و اعتدال به شایسته سالاری، قدرت تعهد، تخصص و تجربه نگاه می کنم و اینطور نیست که مدیری صرف داشتن فقط نگاه سیاسی مسئولیت بگیرد. و از طرفی با پروازی بودن مدیران در شهرستان ها مخالفم و اینکه مدیران با ماشین های بیت المال رفت و آمد می کنند، مخالفتر می باشم.»
اما «متاسفانه مطامع دنیوی هم به غرور بعضی‌ها اضافه شده است. برخی به دنبال انباشت ثروت هستند و همین موضوع مانع از آن می شود که این افراد بتوانند از قدرت و پست‌های خود دست بکشند و می‌بینیم برخی پست‌ها و مدیریت‌ها قیمت و سرقفلی پیدا کرده است!
آقای استاندار العجل؛
آقای استاندار تغییر هر چه سریعتر بعضی از مدیران و انتخاب مدیران تازه نفس در استان یک ضرورت اجتناب ناپذیر می باشد.
۱-تغییر بعضی از مدیران خود استانداری که از یک فامیل و طایفه خاص می باشند. و فلان مدیرکل اقتصادی استانداری در تمام دولت‌ها مسوولیت داشته و دارد.
۲-دربعضی دانشگاه‌ها به دلیل حاکمیت فردی و قبیله‌ای و خویشاوندسالاری وضعیت مدیران، روسا و کارکنان از یک قوم و منطقه و طایفه خاص عملاً با فامیل بازی اعمال سیاست می‌کنند نه مطابق با ساختار و قانون همانند:...
۳-تغییر مدیران سازمان‌های حمایتی و خدمات رسان که بهترین اقدام ممکن با توجه به رسالت های سازمانی آن انتصاب یک پزشک توانمند به عنوان مدیرکل جمعیت هلال احمر می باشد.
۴- مدیرانی که باید زیرساخت‌های تولید و اشتغال و توسعه بیشترین دغدغه آنها باشد به دلیل رکود-سکون در همه بخش های آنها و نبود برنامه ریزی برای حوزه اشتغال و کارآفرینی عملاً به دلیل روزمرگی وظایف خود را کمرنگ نموده اند مثل راه و مسکن و شهرسازی، بنیاد مسکن، صنعت و معدن و تجارت کار و تعاون و رفاه اجتماعی و ...  نیاز به مدیرانی جهادی و پای کار و صاحب نظر دارند.
۵- انتخاب مدیران بعضی از سازمان ها مثل .... و... از خود سازمان های مربوطه و جلوگیری از انتصاب مدیران این سازمان ها از بیرون از ساختار سازمانی آنها جهت جلوگیری از سرخوردگی خود کارکنان همان سازمان ها.


کد مطلب: 282856

آدرس مطلب :
https://www.kebnanews.ir/news/282856/سرقفلی-برخی-پست-کهگیلویه-بویراحمد

کبنانیوز
  https://www.kebnanews.ir

1