تاریخ انتشار
شنبه ۱۵ مهر ۱۳۹۶ ساعت ۰۸:۱۳
کد مطلب : ۲۸۱۷۳۶

سیمان سپوی دهدشت، سرمایه‌گذاری روی مهره سوخته/ کارخانه سیمان، هندوانه تولید کرد!

۹
۱
کبنا ؛پیمان فرامرزی
همین چند روز پیش بود که خبری ناگوار از آخرین وضعیت سیمان سپوی دهدشت رسانه‌ای شد. از قرار معلوم زمین‌هایی که قرار بود در خدمت سرمایه‌گذاری و توسعه کهگیلویه باشد به‌عنوان زمین کاشت هندوانه به مردم اجاره داده‌شده است تا بدین‌وسیله برگ زرین دیگری در دفتر انحراف سرمایه‌گذاری در استان ورق بخورد و نه‌فقط سرمایه‌گذار کارا نابلد و سیاسیون بی‌سیاست که وام‌ها و املاکی که از مردم گرفته‌شده است همه کج‌راهه برود و محصول نهایی کارخانه سیمان، هندوانه باشد. در این مقال قصد داریم مهم‌ترین علل به نتیجه نرسیدن سیمان سپو را بررسی کنیم.
سرمایه‌گذار رفوزه!
مهم‌ترین بحث در زمینهٔ سیمان سپو و به نتیجه نرسیدن آن، مربوط به سرمایه‌گذار پروژه است که چندین کار ناموفق را در کارنامه دارد. مدیرعامل سیمان سپوست که تاکنون علی‌رغم بهره‌مندی از چند فقره تسهیلات بانکی هنوز نتوانسته در احداث این کارخانه که در مصاحبه مدیران، به‌تنهایی ستون توسعه کهگیلویه و عامل کاهش مهاجرت خطاب می‌شد، کاری پیش ببرد.
او از این‌ دست تجربه را در زمینهٔ پتروشیمی بویراحمد نیز دارد. او سال ۸۶ مجوز پتروشیمی در منطقه سقاوه بویراحمد را اخذ می‌کند اما تا سال گذشته که سرمایه‌گذار دیگری برای این پروژه پیدا شد، هیچ خبری از پتروشیمی بویراحمد و به‌ اصطلاح سرمایه‌گذار آن نبود. این سرمایه‌گذار در مدت این چند سال حتی نتوانست پتروشیمی بویراحمد را در حد یک کلنگ زنی جلو ببرد و یک آجر روی آجر بگذارد او فقط مجوز گرفته بود و معلوم نیست از این تکه کاغذها بدون ریالی سرمایه‌گذاری چه سودی عاید استان می‌شود. او تجربه پتروشیمی بویراحمد را در سیمان سپو تکرار کرد ولی در ماجرای کارخانه سیمان کهگیلویه، کمی بیشتر از پتروشیمی بویراحمد پا پیش گذاشت، او در این کارخانه به مرحله اخذ تسهیلات هم رسید و به لطف نبود نظارت و حمایت سیاسیونِ بی‌اطلاع از وضعیتِ اقتصاد و سرمایه‌گذاری، اینجا حتی وعده هم داد و صدالبته که سرخرمن وعده‌هایش هم رسید و بالاخره کارخانه سیمان محصول داد فقط به‌جای سیمان، هندوانه خروجی این کارخانه بود.

ناگفته نماند که این حرکت سرمایه‌گذار سیمان سپو مانند مهره‌های شطرنج نیاز به رمزگشایی دارد، وقت خریدن و تسهیلات گرفتن احتمالاً مهم‌ترین کلید حل معماهای مدیرعامل سیمان سپوست. یک روز قرار است سرمایه‌گذار خارجی بیاید و سیمان سپو را بسازد اما آلمانی‌ها می‌آیند و یک دور می‌زنند و می‌روند و چینی‌ها می‌آیند تا با حاج عدل یک عکس یادگاری بگیرند و درنهایت مدیرعامل کلید دیگری را برای گشودن قفل سیمان سپو عنوان می‌کند و آن تغییر مجوز از سیمان خاکستری به سیمان‌سفید است که این هم محقق می‌شود و سیمان تولید نمی‌شود.
حالا جالب‌ترین بخش این ماجرا مربوط درخواست جدید این سرمایه‌گذار است که قصد دارد مجوز احداث یک پتروشیمی در دهدشت را اخذ کند و حالا که کارخانه سیمان هندوانه تولید کرد، معلوم نیست در آینده محصول پتروشیمی این سرمایه‌گذار چه باشد؟
مدافعان همه‌جوره!
شاید بیشترین تقصیر انحراف سرمایه‌گذاری در سیمان سپو بعد از سرمایه‌گذار متوجه عدل هاشمی‌پور، نماینده کهگیلویه بزرگ باشد که برای عکس یادگاری با به‌اصطلاح چینی‌های سرمایه‌گذار مجبور به حمایت تام و تمام از پروژه سیمان سپو و سرمایه‌گذار آن شد. حاج عدل که «آماده‌باش» هایش در زمان انتخابات کار دستش داد برای جامه عمل پوشاندن به این وعده‌های بزرگ که یکی از آن‌ها خطاب به سیمان سپو بود، کنار چینی‌ها ایستاد و عکس گرفت، سپس مصاحبه داد که این سرمایه‌گذاران خارجی سیمان سپو را به سرانجام می‌رسانند اما غافل که سرمایه‌گذار سیمان سپو، جنس چینی پیداکرده بود و کاربری این سرمایه‌گذاران در حد همان عکس است. حاج عدل خوراک رسانه‌ای ساخت و با رسانه‌هایش شانتاژ کرد که «اقدامی دیگر از حاج عدل»؛ اما این هم چیزی شبیه همان پتروشیمی دهدشت بود که فقط روی ویترین روزنامه‌فروشی‌ها قشنگ می‌نمود اما پایانی خوش نداشت.
برای مدیرعامل سیمان سپو اما وجود حاج عدل یک پتانسیل خوب بود، نماینده کهگیلویه پیش می‌افتاد تا موانع را رفع کند اما علی‌رغم حمایت یک نماینده مجلس هم باز سرمایه‌گذار نتوانست سیمان سپو را به تولید سیمان برساند حالا عمداً یا از روی ناتوانی در انجام فعالیت اقتصادی و سرمایه‌گذاری. حاج عدل هم حالا روی یک‌مهره سوخته که در امتحان‌هایش مردود شده سرمایه‌گذاری کرده، کسی که هنوز سیمان سپویش روی هواست قرار است که مجوز پتروشیمی، احتمالاً با حمایت محتمل و قریب‌الوقوع نماینده کهگیلویه بزرگ بگیرد.
**نبود ناظر
در ماجرای سیمان سپو، ناظران و صادرکنندگان مجوز هم تقصیر کمی ندارند. آن‌هایی که بدون توجه به سبقه سرمایه‌گذار فرش قرمز زیر پایش پهن می‌کنند. بدون اینکه بگویند: «کارخانه‌ات کو؟ شرکت و تجارتت کجاست؟ سابقه‌ات چیست؟» تسهیلات اعطا می‌کنند حالا هم باید به‌جای سیمان، هندوانه درو کنند.
سیمان سپو نشان داد که سازمان‌های اجرایی، تیم مدیریت ارشد استان، سازمان‌های صنعتی و نظارتی باید حواسشان را در حوزه اعطای مجوزها بیشتر جمع کنند. هنگام اعطای این مجوزها باید دقت کنند که آیا سرمایه‌گذار توان انجام کار را دارد، چون معطل ماندن فرصت بهتر از خراب شدن آن توسط یک سرمایه‌گذار بی‌تجربه است. اعطای مجوز به کسی که نمی‌تواند بدترین نوع فرصت سوزی است و البته مدیران دولتی هم نشان می‌دهند که با حرف و شعار پای فرصت سوزی‌شان می‌ایستند و هیچ‌گاه حاضر نیستند بپذیرند که اشتباه کرده‌اند.
هرگاه درزمینهٔ سیمان سپو از مسئولان صنعتی و مدیران اجرایی استان سؤال شد، چنان اخبار خوشحال‌کننده‌ای را رسانه‌ای کردند که انگار همین فردا کیسه کیسه سیمان از کارخانه خارج می‌شود و دهدشت، تریلی تریلی سیمان صادر می‌کند. حالا امروز از همین مسئولان می‌پرسیم پس کجاست آن همه وعده‌های رنگین، سیمان چه شد؟ اصلاً چطور شد که یکی برای تولید سیمان وام می‌گیرد، زمین می‌گیرد و هندوانه زیر بغل برخی مدیران کهگیلویه و بویراحمد می زند؟
امیدواریم این سوالها بی پاسخ نماند...
نام شما

آدرس ايميل شما

امیر65
Iran, Islamic Republic of
حاج عدل دوود کارخونه ها کورمون کرد
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
همش باید تو کشور جوک بشیم و مسخره مون کنند. آقای استاندار تغییر مدیران ناکارآمد خواسته مردمه
شهریکپارچه
Iran, Islamic Republic of
کبنا نیوز محترم : با سلام گرچه در صدر مطلب فرمودی این نظر یکی از مخاطبین است ولی بهتر بود شان وجایگاه سایت خود را با مطالبی که نشان می دهد بیشتر جنبه تسویه حساب شخصی دارد تا درد وانتقاد دلسوزانه خراب نمی کردی اولا بر کسانی که در حوزه های سرمایه گذاری فعال هستند پوشیده نیست که شرایط خاص کشور در سالهای گذشته بسیاری از طرحها واهداف سرمایه گذاری را متوقف وسرمایه گذاران زیادی از این دست را در شرایط بسیار سختی قرار داده است وسیمان سپو وپتروشیمی سقاوه که قرار بود با حضور سرمایه گذار خارجی اجراء شوند از این طرحها مثتثنی نبودند.ولی این را بدانید آفتاب همیشه پشت ابر نمی ماند وبر خلاف میل حسودان وبد خواهان در آینده نزدیک واقعیتها روشن وپاسخ این تهمتها در عمل داده خواهد شد
گرمسیر
Iran, Islamic Republic of
این هم از همت والای اقای زارعی عضو کمیسیون صنعت و معدن مجلس و ارادت ایشان به استان
دوست قدیمی
سرمایه گذارسیمان سپو,هم مثل پیمانکارانی هست که جاده دهدشت-قلعه رئسی-دیشموک راکار میکنند.لیدرنماینده که باشی,یعنی همین.
شاهد
Iran, Islamic Republic of
فرزند شهید برای اخذ یک وام ازدواجی ماهها در نوبت است اما.. دهها میلیارد تومان وام گرفت نه یک ریال پس داد و نه یک آجر روی آجر گذاشت ، چه کسی در این استان پاسخگو است
Iran, Islamic Republic of
زنده باد مخالفان سردار هاشمی.....
شهروند
Iran, Islamic Republic of
انصاف اگه داشته باشید حاج عدل توی این یک سال به اندازه ۳۰ سال، کار و پیگیری کرده، ولی قرار نیست که بهانه گیران و کسانی که دستشان از رانت کوتاه شده همیشه راضی باشند.
میرزا
Iran, Islamic Republic of
واقعا اوایل ۳سال اول خوب فعال بودن تحریم ها کمر سیمان سپو را شکست
دیپ‌ فیک «ایران من» همایون شجریان و هنرنمایی جمعی از قهرمانان ایران زمین

دیپ‌ فیک «ایران من» همایون شجریان و هنرنمایی جمعی از قهرمانان ایران زمین

جعل عمیق تصاویر و فیلم‌های موجود را بر روی تصاویر یا فیلم‌های منبع قرار می‌دهد و از یک ...
تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

هر چه مجلس کوتاه بیایید، دیگران او را به گوشه رینگ برده و مورد ضرباتی قرار می‌دهند. تخریب‌گران ...
اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

باور بر این است که اختلال عاطفی فصلی به دلیل اختلال در ریتم شبانه روزی بدن رخ می دهد....
1