کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

مراسم پیشواز ماه محرم ۳۰ شهریور در یاسوج برگزار می‌شود

20 شهريور 1396 ساعت 8:22


مراسم پیشواز ماه محرم ۳۰ شهریور به همت اداره‌کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در شهر یاسوج برگزار می‌شود.
به گزارش  کبنا نیوز از یاسوج ، فتاح محمدی در نشست برنامه‌ریزی پیشواز از ماه محرم اظهار کرد: مراسم استقبال از ماه محرم برای اولین سال در شهر یاسوج برگزار می‌شود که این مراسم عصر روز پنجشنبه ۳۰ شهریور از امامزاده عبدالله(ع) به سمت مسجد صاحب‌الزمان(عج) شهر یاسوج برگزار می‌شود.
معاون سیاسی امنیتی استاندار کهگیلویه و بویراحمد بیان کرد: از مداحان همه شهرستان‌های استان برای این مراسم دعوت شود و در مسیر نیز مراسم سنتی مداحی توسط مداحان ، تغزیه و سایر مراسمات برگزار شود.
وی با بیان اینکه بسیاری از آیین‌ها و سنت‌های مردم استان در ایام محرم ثبت ملی شده است، افزود: مراسم تعزیه‌خوانی، شام غریبان، موی‌خوانی زنان ثبت ملی شده و تلاش شود مراسم پیشواز و استقبال از ماه محرم نیز ثبت ملی شود.
این مسؤول تصریح کرد: اداره‌کل میراث فرهنگی از پیرغلامان استان برای حضور در این مراسم که نخستین بار در استان برگزار می‌شود دعوت کند و علاوه بر تجلیل از این افراد، پیرغلامان استان هم ثبت ملی شوند.
پیش از سخنان معاون سیاسی امنیتی استاندار کهگیلویه و بویراحمد محمود باقری مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کهگیلویه و بویراحمد اظهار کرد: مردم استان کهگیلویه و بویراحمد در مناسبت‌های مختلف دینی و مذهبی دارای سنت‌ها و آیین‌های مختلفی هستند که باید تلاش کنیم این آیین‌ها و سنت‌ها حفظ شود.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کهگیلویه و بویراحمد بیان کرد: میراث فرهنگی استان همانگونه که در مراسمات شادی و نشاط برای مردم برنامه‌ریزی می‌کند در تلاش است که سنت‌ها را حفظ کند و در همین راستا و طی برنامه‌ای مراسم پیشواز ماه محرم را با حضور هیات‌های مذهبی و مداحان سراسر استان برگزار و ثبت ملی می‌کند.
وی تصریح کرد: لباس محلی زنان یکی از سنت‌ها مردم استان کهگیلویه و بویراحمد بود که ثبت ملی شد لذا تلاش خواهیم کرد که این برنامه برگزار و ثبت ملی نیز شود.
این مسؤول تصریح کرد: دستگاه‌های مختلف از جمله فرهنگ و ارشاد اسلامی، نیروی انتظامی، سپاه فتح، حوزه هنری، اداره کل تبلیغات اسلامی، هلال احمر، صدا و سیما و استانداری کهگیلویه و بویراحمد در برگزاری این مراسم همکاری می‌کنند.


کد مطلب: 274183

آدرس مطلب :
https://www.kebnanews.ir/news/274183/مراسم-پیشواز-ماه-محرم-۳۰-شهریور-یاسوج-برگزار-می-شود

کبنانیوز
  https://www.kebnanews.ir

1