تاریخ انتشار
چهارشنبه ۱۵ شهريور ۱۳۹۶ ساعت ۱۲:۳۱
کد مطلب : ۲۷۳۰۸۲

یا از این ور بام؛ یا از آن ور بام/مرگ یک مادر و دو نوزاد، چرا؟

۳
۰
کبنا ؛ 
پیمان فرامرزی

در چند روز گذشته یک مادر و دو نوزاد بخاطر آنچه اطرافیان آنها عدم انجام عمل سزارین از سوی بیمارستانهای یاسوج و دهدشت اعلام کردند، جان باختند. مرگ‌های دردناکی که خبر از حادثه تلخ دیگری در ساختار پزشکی کشور می‌دهند، حادثه ای بنام افتادن از این ور بام سزارین!
روزگاری نه چندان دور در وزارتخانه پزشکان همه ملزم به ترویج عمل سزارین بودند این بهترین فرصت برای تجارتی دیگر در عرصه پزشکی بود همین یک سیاست ساده، پزشکان زنان و زایمان را به نان و نوا رساند. دیگر هیچ پزشکی، زایمان طبیعی را توصیه نمی‌کرد. یادمان نرفته که چه زیرمیزهای تپلی هم بخاطر همین عمل در مطب پزشکان می‌گرفتند اصلا مگر می‌شد که برخی‌ها بی‌دستمزدهایِ زیرمیزیِ خودساخته به وظیفه‌ عمل کنند.
این شد که سزارین به کوه بزرگی مقابل بچه داری در ایران تبدیل شد و اصلا هزینه به دنیا آوردن بچه با هزینه بزرگ کردن او برابری می‌کرد. ناگهان سیاست وزارت پزشکان تغییر کرد و تصمیم گرفت که زایمان طبیعی را جایگزین عمل سزارین کند البته برخی پزشکان که دست بردار نبودند و حاضر نبودند از چنین پول هنگفتی بگذرند آنها سیستمی راه انداختند که هرکس پول داشت خب بچه‌اش با سزارین به دنیا می آید هرکس هم نداشت تشریف می‌برد اورژانس بیمارستان و اگر لازم باشد سزارین شود، هم نمی‌شود چون دستمزد خود ساخته پزشک عزیز پرداخت نشده و او قانع به دستمزد بیمارستانی نیست.
از طرف دیگر بیمارستان‌ها هم برای انجام عمل سزارین محدود شده‌اند، تعداد اعمال سزارین ملاک ارزیابی آنها شده و به قول معروف حالا از این ور بوم افتاده‌اند. این طور می‌شود که اگر مادری نیاز به سزارین داشت زمین و زمان در بیمارستان دست به دست هم می‌دهند که این عمل انجام نشود، اصلا کسی گوشش بدهکار نیست بالاخره یا بچه به دنیا می‌آید یا می‌میرد چرا باید کوپن سزارین بیمارستان خرج شود.
خدا را شکر بعضی پزشکان عزیز هم که این روزها نه تنها ۱۱ برابر هم صنف اروپایی و آمریکایی خود درآمد دارند بلکه در تجارت، ساختمان سازی و بساز و بفروش هم دستی بر آتش دارند، هیچگاه مقصر نمی‌شوند در بحث زیرمیزی تا یادمان هست متولیان امر پشتشان ایستاده و تکذیب شده اما همه خوب می‌دانند هست مثل آن "ر" چهار نقطه‌ای که دیده می‌شود و خوانده نمی‌شود.
طرح تحول سلامت هم البته طرح خوبی بود و از بودجه بیت‌المال شاسی بلندها و ویلاهای عده‌ای از پزشکان را به روزتر کرد حالا به نقطه‌ای رسیده‌ایم که باید در دانشگاه‌های پزشکی واحد "وجدان" هم تدریس شود و قرص اخلاق هم ساخته شود تا شاید جان بیمار مهمتر از هر پول و ارزشیابی وزارتی و هزاران شیوه نامه دیگر باشد، شاید!
پیشاپیش از پزشکان محترم عذرخواهی می کنم چون اولا هیچکس حق انتقاد از آنها را ندارد و حتی "در حاشیه" مهران مدیری را به حاشیه می‌برند و هم در صورت انتقاد تا یادمان هست همیشه منتقد متهم بوده لذا امیدوارم به بزرگواری خودشان ببخشند!.
نام شما

آدرس ايميل شما

جلیلی
Iran, Islamic Republic of
آدم دلش به درد میاد بابا دکتر ایلامی عزیزم شما پزشک خوبی هستی اما مدیر خوبی نیستی استعفا بده برادر من استعفا بده قیام و قیامتی هست
محسن
South Africa
حرف حق و کاملا درستی و متاسفانه طرح تحول سلامت با این همه شعار و تبلیغات فقط حقوق و مزایای پزشکان را افزایش داد و عملا در کیفیت خدمات و کاهش هزینه های درمان تاثیری که مردم احساس کنند نداشت. در حالی که بخش زیادی از بودجه هدفمندی یارانه ها را بلعید و به قول نویسنده تبدیل به ماشینهای شاسی بلند و ویلاهای پزشکان شد.
محمدي
Iran, Islamic Republic of
از چیز دیگه ای داره میسوزه دوست نگارندمون !!! درسته پزشک شدن عرضه میخواد
واکنش حقوقدانان به اظهارات جلیلی درباره برجام

واکنش حقوقدانان به اظهارات جلیلی درباره برجام

مذاکره کننده سابق هسته ای در دوره ریاست جمهوری محمود احمدی نژاد در یکی از این پیام های ...
رضا ضراب در خانه امن اف‌بی‌آی | مافیای کاسبان تحریم با شیپور هم شناسایی نمی‌شوند

رضا ضراب در خانه امن اف‌بی‌آی | مافیای کاسبان تحریم با شیپور هم شناسایی نمی‌شوند

غلامحسین دوانی معتقد است: در ایران با وجود تصویب قانون سوت‌زنی اما هنوز عدم اعتماد افراد ...
آقای وزیر! از کدام مردم حرف می‌زنید؟

آقای وزیر! از کدام مردم حرف می‌زنید؟

مردمی که به سختی و یا قرض کردن ماه را به پایان می‌رسانند و به قول معروف صورتشان را با ...
1