کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

از بدهی‌های سنگین تا مهرماه بدون ریال مدارس کهگیلویه و بویراحمد

14 شهريور 1396 ساعت 21:34


نشست شورای آموزش و پرورش کهگیلویه و بویراحمد به ریاست فتاح محمدی معاون سیاسی استاندار و مدیران عضو این شورا برگزار شد.
بدهی سنگین مدارس کهگیلویه و بویراحمد
 
معاون توسعه مدیریت وپشتیبانی آموزش وپرورش استان کهگیلویه و بویراحمد گفت: بدهی بهاء آب، گاز و برق سنگین مدارس استان مانده و پرداخت نشده‌اند که باید برای این مساله هم فکر شود.

اردشیر یاری افزود: سه سال و اندی از برگزاری نشست‌های شورای آموزش و پرورش استان می‌گذرد اما تاکنون در این شورا حتی یک ریال به اموزش و پرورش کمک نشده است.
وی بیان کرد: اگر قرار است در این جلسات حضور پیدا کنیم اما نتیجه ای نگیریم به جایی نمی‌رسیم و مشکلات فضاهای آموزشی و مدارس استان حل نمی‌شود.
معاون توسعه مدیریت وپشتیبانی آموزش وپرورش استان کهگیلویه و بویراحمد خاطرنشان کرد: تاکنون از محل فصل ۵ اعتبارات آموزش و پرورش یک ریال برای سرانه دانش اموزی استان پرداخت نشده است. بدهی بهاء آب، گازف برق و تلفن مدارس استان مانده و پرداخت نشده‌اند که باید برای این مساله هم فکر شود.
یاری اضافه کرد: آموزش و پرورش این استان نیازمند جدی کمک است و به سوی همه کسانی که می‌توانند به ما کمک کنند دست دراز می‌کنیم.
کهگیلویه و بویراحمد با کمبود تجهیزات و مشکلات فضای آموزشی مواجه است
مدیرکل آموزش و پرورش کهگیلویه وبویراحمد گفت: برای مهر ماه سال تحصیلی جاری در سطح استان با مشکلات و کمبودهای تجهیزاتی و فضای آموزشی مواجهیم.

"هادی زارع پور" افزود: باید قبل از آغاز سال تحصیلی جاری برای رفع این مشکلات تجهیزاتی، فضای آموزشی و مدرسه تلاش شود.
وی با بیان اینکه ۱۱۳ مدرسه این استان شامل ۶۷۸ کلاس درس تخریبی و قابل بازسازی هستند، بیان کرد: ۱۲۰ مدرسه نیازمند مقاوم سازی در سطح استان وجود دارد.
مدیرکل آموزش و پرورش کهگیلویه وبویراحمد با اشاره به اینکه باید در این استان ۱۱۸ مدرسه احداث شود، خاطرنشان کرد: ۲۵۸ مدرسه استان نیازمند تعمیرات است. همچنین ۱۱۷ مدرسه کانکسی یا پیش ساخته برای روستاهای کم جمعیت استان نیاز داریم.
زارع پور تصریح کرد: برای مدارس استان ۱۱۴ سرویس بهداشتی نیاز داریم که باید احداث شود.
وی ادامه داد: با توجه به اینکه در آستانه بازگشایی مدارس طی مهر ماه قرار داریم مدارس استان کهگیلویه و بویراحمد ۲۲۷ دستگاه فتوکپی، ۲۴۰۷ صندلی معلم، ۱۴۰۹ میز آموزگار، ۵۶۵۰ صندلی دانش آموز، ۶۱۰۰ میز دانش آموز (نیمکت) و ۱۷۸۸ وایت برد نیاز دارند.
مدیرکل آموزش و پرورش کهگیلویه و بویراحمد عنوان کرد: ۸۶۴ دستگاه رایانه، ۳۶۹ دستگاه چاپگر، ۷۴۱ کمد بایگانی، ۵۶۸ فایل ۴ طبقه، ۴۵۰ کیت علوم، ۴۲۰ کیت ریاضی و ۴۲۰ کیت جغرافیا و ۳۸۴۰ متر موکت از دیگر نیازمندی‌های مدارس این استان هستند.

زارع پور تاکید کرد: ۴۵۰ نفر از نیروهای آموزش و پرورش استان طی سال تحصیلی ۹۶- ۹۷ بازنشسته می‌شوند در حالی که تنها ۵۱۳ نفر از بین فارغ التحصیلان دانشگاه فرهنگیان و از طریق آزمون سازمان سنجش ورودی داریم. علاوه بر آن ۱۴۴ نفر که دارای کد هشت رقمی و حق التدریس بودند در صورت اجازه وزارت وارد خواهند شد.
وی بیان کرد: در شهر مادوان با مشکل جدی فضای آموزشی مواجهیم که با ۱۰۰ میلیون تومان این مشکل رفع خواهد شد. هم چنین در بلهزار با همین مشکل مواجه هستیم.
مدیرکل آموزش و پرورش کهگیلویه وبویراحمد گفت: متاسفانه در شهرک سازی های استان فضای لازم آموزشی و مدرسه پیش بینی، ساخته و تحویل آموزش و پرورش نمی‌شود اما برخی مشکلات فضای آموزشی مربوط به همین مناطق است.
زارع پور افزود: انتظار داریم به‌صورت فوری و در سریع‌ترین زمان ممکن تدبیری اندیشیده شود تا اعتبارات لازم قبل از مهر ماه در اختیار اموزش و پرورش و نوسازی مدارس قرار داده شود که مشکلات و کمبودهای مدارس استان کمتر شود.
وی تصریح کرد: در رابطه با مشکلات و کمبودهای فضای آموزشی و تجهیزات چندین مکاتبه با وزیر آموزش و پرورش، نوسازی مدارس کشور، استاندار و برنامه بودجه انجام داده‌ایم و تنها راه حل این مشکلات تخصیص اعتبار است.
مدیرکل آموزش و پرورش کهگیلویه وبویراحمد اضافه کرد: در شهر مادوان با مشکل زمین برای فضای آموزشی و مدرسه مواجهیم که در صورت مساعدت و همکاری شورای شهر و شهرداری این شهر می‌توانیم مشکلات این شهر را به‌صورت استیجاری یا از طریق دیگر رفع کنیم.
 
بحران فضای آموزشی در شهرستان بویراحمد
مدیر اداره آموزش وپرورش شهرستان بویراحمد گفت: نه تنها در حاشیه شهر یاسوج بلکه در این شهر بحران فضای آموزشی و مدرسه داریم.
سید علی اکبر هاشمی  ضمن انتقاد از در نظر نگرفتن فضاهای آموزشی در برخی مناطق شهر یساوج افزود: در برخی نقاط پرجمعیت شهر یاسوج اصلاً مدرسه وجود ندارد.
وی بیان کرد: برای سال تحصیلی جدید در یک مدرسه به اندازه سه کلاس درس اضافه بر ظرفیت مدرسه دانش آموز ثبت نام کرده‌ایم.
مدیر اداره آموزش وپرورش شهرستان بویراحمد خاطرنشان کرد: در یک مدرسه شهرک جهاد یاسوج ۵۶۰ دانش آموز ثبت نام کرده‌اند که تاکنون به‌طور موقت با کانکس مشکلات و کمبودها را رفع کرده‌ایم.
هاشمی تصریح کرد: ما به‌عنوان آموزش و پرورش موظف به ثبت نام دانش آموزان هستیم و باید جلوی ترک تحصیل دانش آموزان را بگیریم اما متاسفانه فضای لازم را نداریم.
وی ادامه داد: در بیشتر مدارس شهر یاسوج، مرکز استان کهگیلویه و بویراحمد با اتاقک‌های چوبی و کانکس مشکلات را به‌صورت موقت رفع کرده‌ایم.
مدیر اداره آموزش وپرورش شهرستان بویراحمد عنوان کرد: در شهر مادوان سفلی از توابع این شهرستان بحران فضای آموزشی و مشکل اساسی داریم و فضاهای موجود جوابگوی نیاز مردم نیست.
هاشمی تاکید کرد: مشکلات فضای آموزشی در این شهرستان آنقدر زیاد است که در یک فضای اموزشی ۴ مدرسه فعالیت می‌کنند.
وی بیان کرد: در برخی مناطق این شهرستان ازجمله" بلهزار " فضای آموزشی استاندارد وجود ندارد و در همین فضاهای غیر استاندارد تنها یک سرویس بهداشتی وجود دارد.
مدیر اداره آموزش و پرورش شهرستان بویراحمد اضافه کرد: برخی مدارس شهرستان بیوراحمد استیجاری هستند و یا اینکه در برخی مناطق حتی فضای استیجاری گیر ما نمی‌آید.
 
ریالی برای تجهیز مدارس کهگیلویه و بویراحمد نداریم
مدیرکل نوسازی و تجهیز مدارس کهگیلویه و بویراحمد گفت: یک ریال برای تجهیز مدارس در سال تحصیلی جاری استان نداریم.
 

جهان محرابی  افزود: در حالی که مهر ماه و سال تحصیلی جاری در حال آغاز است اما متاسفانه هنوز یک ریال برای تجهیز مدارس در سال تحصیلی جدید استان نداریم.
وی بیان کرد: برای تجهیز مدارس استان نیازمند کمک و مساعدت مسئولان اقتصادی و برنامه بودجه هستیم.
مدیرکل نوسازی و تجهیز مدارس کهگیلویه و بویراحمد خاطرنشان کرد: مشکل اصلی کمبود فضا و تجهیزات در سطح استان بخصصو شهرستان بویراحمد مهاجرت بی رویه است در حالی که زیر ساخت‌های لازم از جمله فضاهای آموزشی فراهم نشده است.
محرابی تصریح کرد: در صورت اختصاص ۱۰۰ میلیون تومان اعتبار در اختیار ما قرار داده شود مشکل مدرسه در حال ساخت شهر مادوان حل خواهد شد و تا مهر ماه تحویل خواهیم داد. همچنین در زمینه مدرسه تنگاری بویراحمد نیز با مشکل مواجهیم.
وی ادامه داد: ۸۰۰۰ ثوب البسه برای دانش آموزان روستایی و مناطق محروم استان با مشارکت و کمک خیرین تامین شده که برای اول مهر تحویل این دانش آموزان خواهد شد.
مدیرکل نوسازی و تجهیز مدارس کهگیلویه و بویراحمد اضافه کرد: طی سال گذشته به ارزش پنج میلیارد تومان تجهیزات به مدارس استان اختصاص داده‌ایم و در تلاش هستیم که ۵۶۰۰ میز و نیمکت برای مدارس استان تامین شود.
 
 
 
آژیر خطر حاشیه نشینی در یاسوج به صدا درآمد
 
مدیرکل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری کهگیلویه و بویراحمد گفت: از روند وضعیت حاشیه نشینی در شهر یاسوج اعلام خطر می‌کنم.
حجت الاسلام سید علی فتح میرمحمدی با اشاره به اینکه وضعیت حاشیه نشینی در بعضی از شهرهای استان حاد و نگران کننده است، افزود: حاشیه نشینی در شهر یاسوج بحران‌های مختلفی را ایجاد می‌کند که یکی از آن‌ها کمبود فضای آموزشی و مدرسه است.
وی ۸۰ هزارنفر حاشینه نشین در استان وجود دارد، بیان کرد: بیش از ۶۰ هزارنفر از این جمعیت در شهر یاسوج زندگی می‌کنند و این میزان جمعیت نیازمند امکانات شهری هستند که انتظار می‌رود براساس شاخص جمعیت اعتبارات در استان توزیع شود.

مدیرکل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری کهگیلویه و بویراحمد با بیان اینکه باید آدم از اعمال نفوذ در توزیع اعتبارات گریه کند، خاطرنشان کرد: در ستاد باز آفرینی شهری از سوی وزارت کشور مبلغ پنج میلیارد تومان اعتبار به استان اختصاص داده که متاسفانه این اعتبار در جای که نیاز ندارد، هزینه شد و یاسوج با این همه جمعیت حاشیه نشین تنها ۵۰۰ میلیون اعتبار دریافت می‌کند.
حجت الاسلام میر محمدی تصریح کرد: به شهر دیگری چهار میلیارد اعتبار تخصیص داده می‌شود و می‌طلبد از این اعمال نفوذها جلوگیری شود.
وی ادامه داد: آنطور که باید و شاید در مورد حاشیه نشینی برنامه‌ریزی و دغدغه نداریم و حاشیه نشینی مرکز استان بحران‌های زیادی ایجاد کرد. کمبود فضای فیزیکی در شهر یاسوج به ویژه منطقه مادوان به مرز بحران رسیده و نیازمند همکاری و توجه تمامی مسئولان استان است.
مدیرکل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری کهگیلویه و بویراحمد با بیان اینکه مشکلات زیادی در استان وجود دارد و حل آن‌ها نیازمند تامین اعتبار است، اضافه کرد: اکنون تعمیر، تجهیز و احداث مدارس و فضاهای آموزشی مهم‌ترین اولویت استان کهگیلویه و بویراحمد باشد.
 


کد مطلب: 272716

آدرس مطلب :
https://www.kebnanews.ir/news/272716/بدهی-های-سنگین-مهرماه-بدون-ریال-مدارس-کهگیلویه-بویراحمد

کبنانیوز
  https://www.kebnanews.ir

1