کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

هدایت‌خواه: ۸۰ درصد مردم روخوانی قرآن را بلد نیستند / مسوولان پای کار نداریم / وجود محافظه‌کاری در فعالیت‌های فرهنگی / اشکالی که به دست‌اندرکاران بر می‌گردد / زارع‌پور: استان رتبه سوم را در کشور دارد

24 مرداد 1396 ساعت 13:37


فعال فرهنگی کهگیلویه و بویراحمد گفت: ۸۰ درصد مردم روخوانی قرآن را به شکل صحیح و درست بلد نیستند.
به گزارش کبنا، قبل از ظهر امروز جلسه شورای فرهنگ عمومی استان کهگیلویه و بویراحمد با حضور اصغر امیرنیا مدیرکل تبلیغ و ترویج وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، امام جمعه یاسوج و مدیران عضو این شورا برگزار شد.

اصغر امیرنیا در این نشست، اظهار کرد: انقلاب ما یک انقلاب فرهنگی است و حوزه تبلیغ و ترویج وزارت ارشاد برنامه هایی را در دولت یازدهم تبیین کردند که شاهد استمرار آنها در دولت دوازدهم باشیم.
مدیرکل تبلیغ و ترویج وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به تدوین سند راهبردی ترویج و تبلیغ قرآن در شورای عالی انقلاب فرهنگی،گفت: قرآن و عترت با هم توامان هستند و در کنار هم کامل می‌شوند و باید از  فعالیت‌های تفرقه انگیز در این حوزه پرهیز شود.

امیرنیا با تاکید بر اینکه باید در این خصوص از ظرفیت‌های مردمی استفاده و تصدی دولتی کاهش یابد، تصریح کرد: با حمایت از استعدادهای برتر، هیئت‌های مذهبی، برپایی نمایشگاه‌ها و برگزاری مسابقات باید در این راستا برای ایجاد تعامل و هم افزایی بین مردم و نهادهای اجرایی استفاده کرد.

وی تاکید کرد: باید در حوزه‌های قرآنی گفتمان سازی در داخل و خارج کشور ایجاد شود و در این خصوص از آثار قرآنی حمایت کنیم.

امیرنیا با بیان اینکه قرآن آموزی از ۱۴۰۰ سال پیش تا کنون آغاز شده است، عنوان کرد: ولی آنطور که باید و شاید تاثیرگذار نبوده و باید روش‌ها را تغییر داد.

وی با اشاره به اینکه در دولت یازدهم یک جریان قرآنی در استان‌های کشور راه‌اندازی شد، اظهار داشت: اعتبارات قرآنی در سطح کشور کاهش پیدا کرده است.

امیرنیا با بیان اینکه مردم در ایام اربعین به صورت خودجوش مشارکت دارند، عنوان کرد: باید برای توسعه و ترویج قرآن و عترت از ظرفیت‌های مردمی و دستگاه‌های اجرایی استفاده کنیم.

 
مدیرکل حوزه تبلیغ و ترویج وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی عنوان کرد: همه دغدغه قرآن و برنامه‌های قرآنی را دارند که برای گسترش برنامه‌های قرآنی ستاد برگزاری هفته قرآن و عترت تشکیل و همه در این امور همکاری کنند.
وی با تاکید بر اینکه برنامه‌های قرآنی صرفا به این هفته محدود نشوند، گفت: سه جشنواره آیات که به صورت ملی برگزار می‌شود، جشنواره رمضان و هفته قرآن که تولیدی محور است برنامه‌های حوزه تبلیغ و ترویج است.
وی با بیان اینکه جامعه هنری و اصحاب فرهنگ و هنر دانش و آگاهی کمتری به مسائل دینی دارند، تصریح کرد: باید دانش و علم را از علما بگیریم و این دو را در کنار هم قرار دهیم تا بتوانیم آثارهای قابل قبولی را داشته باشیم.
این مسؤول اطلاع‌رسانی را بهترین زبان هنر عنوان کرد و گفت: در هفته قرآن ائمه جمعه گزارشی از وضعیت قرآن و آسیب‌های اجتماعی را بیان کنند که تشویق و ترغیب مردم به سبک زندگی اسلامی و رقابت‌های سالم و سازنده میان هنرمندان صورت گیرد.
امیرنیا با بیان اینکه هنرمندان جامعه دینی را بسته می‌دادند و جامعه دینی هم هنرمندان را بدون دغدغه دینی می‌دانند، افزود: هنرمندان برای آشنایی بیشتر و بهتر با زندگی علما از نزدیک با زندگی انها آشنا شوند که همه این اتفاق‌ها به ما در ترویج و توسعه قرآن کمک کند.

وی با بیان اینکه ایجاد وحدت و رویه بین دستگاه‌ها آثار خلاقانه تولید می‌کند، گفت: از وضعیت موجود فعالیت‌های قرآنی راضی نیستیم که همفکری و تعامل و همراهی همه دستگاه‌ها در این حوزه لازم و ضروری است ضمن اینکه داشتن شور و شعور در فعالیت‌های قرآنی لازم است.
هادی زارع‌پور مدیرکل آموزش و پرورش کهگیلویه و بویراحمد در این جلسه با اشاره به فعالیت‌های قرآنی این اداره‌کل، اظهار کرد: ترویج فرهنگ قرآن و نماز در ساختار اداری آموزش و پرورش همواره مدنظر قرار گرفته است.
وی با بیان اینکه از وظایف این اداره برگزاری برنامه‌های قرآنی است، افزود: در سطح استان کهگیلویه و بویراحمد برنامه‌های متعدد و اقداماتی مهمی را انجام داده‌ایم.
مدیرکل آموزش و پرورش کهگیلویه و بویراحمد با بیان اینکه از ۲۳ تا ۳۰ آذرماه به نام هفته قرآن و عترت نام‌گذاری شده است، اظهار کرد: از جمله برنامه‌های که در آموزش و پرورش برگزار می‌شود، مسابقات «قرآن، نماز و عترت» است که مرحله آموزشگاهی این مسابقات در این هفته برگزار می‌شود.
زارع‌پور: استان کهگیلویه و بویراحمد در این زمینه همیشه جایگاه آخر را داشت که اکنون جزء سه استان‌ اول هستیم.
وی بیان کرد: در بخش آقایان و خواهران در دوره‌های گذشته ۱۶ رتبه برتر (اول، دوم و سوم) در سطح کشور کسب کردیم و سال گذشته کلیپ استان کهگیلویه و بویراحمد از بین همه استان‌های دیگر از سوی دفتر مقام معظم رهبری انتخاب شد.
این مسوول گفت: برگزاری نمایشگاه قرآنی، محفل انس با قرآن، برگزاری ۱۲ دوره حفظ موضوعی قرآن کریم و طرح امام شناسی از جمله کارهای این اداره‌کل در سطح استان کهگیلویه و بویراحمد است.

زارع‌پور افزود: مدارس قرآنی در سطح استان با کسب مجوز از سوی اداره‌کل آموزش و پرورش به فعالیت مشغول هستند.
وی افزود: بیش از دو هزار دانش آموز در مرحله استانی و ۷۶ هزار دانش آموز در مرحله آموزشی در مسابقات قرآن و نماز شرکت کرده‌اند.
ستار هدایت‌خواه فعال فرهنگی استان کهگیلویه و بویراحمد نیز در این نشست با بیان اینکه قرآن مبنای قانون اساسی است، اظهار کرد: قرآن در زندگی شخصی ما مهجور مانده است، و مسوولانی که به صورت مداوم به شکل علنی قرآن را ترویج کنند، وجود ندارد.
هدایت‌خواه با بیان اینکه میزان اعتباری که برای ترویج فرهنگ قرآن گذاشته می‌شود، مشخص نیست، افزود: سیاست‌ها و برنامه‌های دستگاه‌های دولتی طوری نیست که افراد جامعه را به سمت قرآن ببرد.
وی با ابراز نگرانی از کم توجهی به ترویج فرهنگ قرآنی، گفت: چند درصد از فارغ‌التحصیلان ما روخوانی قرآن را درست و صحیح می‌دانند؟
عضو شورای فرهنگ عمومی استان کهگیلویه و بویراحمد در ادامه بیان کرد: کمتر از ۲۰ درصد از مردم بدون اشتباه قرآن را می‌خوانند و ۸۰ درصد مردم روخوانی قرآن را به شکل صحیح و درست نمی‌دانند.
وی با بیان اینکه باید به این موضوعات به صورت جدی توجه شود، گفت: باید تلاش شود که درصد بالایی از مردم فهم و درک و عمل به مفاهیم قرآن را داشته باشند و اینکه چند درصد به فهم درست قرآن تسلط دارد، جای سئوال دارد.
هدایت‌خواه در ادامه با اشاره به اینکه در مسائل فرهنگی و هنری از سوی متولیان محافظه کاری وجود دارد، بیان داشت: قرار شد که ۱۵۰ میلیارد تومان سالانه به حوزه قرآن اختصاص داده شود که این مسئله انجام نگرفت و این اشکال به دست‌اندرکاران برمی‌گردد.
 
وی ادامه داد: حرکت‌های مردمی در ترویج فرهنگ قرآن کاهش پیدا کرده است و این در حالی است که قرآن از دیر باز توسط مردم ترویج داده می‌شد، بنا بر این باید بخش‌هایی که به ماها و دولت‌ مرتبط است طوری برنامه‌ریزی شود که به سمت خوداتکایی در این مسیر پیش برود.
عضو شورای فرهنگ عمومی استان کهگیلویه و بویراحمد با بیان اینکه نگاه‌ها نباید در بحث قرآن، اقتصادی شود، افزود: تشکل‌های مردمی باید مورد حمایت قرار بگیرند چرا که اگر یک ریال اعتبار برای ترویج فرهنگ قرآن گذاشته شود، گام‌های خوبی از سوی این تشکل‌ها در راستای فرهنگ قرآن برداشته می‌شود.
هدایت‌خواه در ادامه با بیان اینکه باید سیاست‌ها را به سمت ترویج فرهنگ قرآن ببریم، تصریح کرد: بر اساس سیاست‌های اتخاذ شده باید تشکل‌های مردمی را مورد حمایت قرار بگیرند تا ظرفیت‌های مردمی و این تشکل‌ها در ترویج فرهنگ قرآن فعال شوند.

وی افزود: با وجود تمام نگاه‌های ما به قرآن، نماز و عترت باشد و این نگاه نیز باید مستمر و مداوم نیز باشد.
عضو شورای فرهنگ عمومی استان کهگیلویه و بویراحمد در ادامه خطاب به سخنان هادی زارع‌پور مدیرکل آموزش و پرورش کهگیلویه و بویراحمد، گفت: دانش‌آموزان در آموزشگاه‌هایی بیرون از آموزش و پرورش آموزش می‌بینند و تنها از طریق این اداره در مسابقات شرکت می‌کنند و در واقع در آموزش و پرورش هیچ آموزشی نمی‌بینند.
 
 


کد مطلب: 267132

آدرس مطلب :
https://www.kebnanews.ir/news/267132/هدایت-خواه-۸۰-درصد-مردم-روخوانی-قرآن-بلد-نیستند-مسوولان-پای-کار-نداریم-وجود-محافظه-کاری-فعالیت-های-فرهنگی-اشکالی-دست-اندرکاران-می-گردد-زارع-پور-استان-رتبه-سوم-کشور

کبنانیوز
  https://www.kebnanews.ir

1