کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

موسوی چلک: خشونت دومین پرونده قضایی در کشور است/ عدم توجه به سلامت اجتماعی در جامعه/ شاخص نشاط در ایران نگران کننده است

22 مرداد 1396 ساعت 12:40


مشاور رئیس سازمان بهزیستی کشور گفت: برای نهادینه کردن اندیشه ارتقای سلامت اجتماعی در عرصه سیاسی و اجتماعی زمان فراوانی نیاز دارد، تاکنون حتی یک مرتبه در کشور عرصه سلامت اجتماعی را رصد نکرده‌ایم.
به گزارش کبنانیو از یاسوج، قبل از ظهر امروز همایش سلامت اجتماعی با حضور مشاور رئیس سازمان بهزیستی کشور، معاون امنیتی سیاسی استانداری کهگیلویه و بویراحمد، مدیرکل بهزیستی استان و مدیران استانی در سالن شهید فیاض بخش سازمان بهزیستی استان برگزار شد.

سید حسن موسوی چلک مشاور رئیس سازمان بهزیستی کشور در این همایش اظهار کرد: امروز دیدگاه‌های گوناگونی در زمینهٔ سلامت، جسم، روان و سلامت اجتماعی وجود دارد، سلامت یک فرایند مهم برای یک جامعه سالم است.
موسوی چلک بیان کرد: یکی از مؤلفه‌های ویژه در امنیت، تهدید امنیت ملی در زمینه اجتماعی است، که متأسفانه در زمینهٔ اجتماعی به دلایل مختلف مورد غفلت و فراموش‌کاری مسئولین کشوری قرار گرفته است.
وی با اشاره به ارائه آمارهای مسئولین دادگستری در هفته قضایی، اظهار داشت: بیش از ۱۵ میلیون پرونده قضایی در کشور در حوزه‌های آسیب‌های اجتماعی وجود دارد و این در صورتی است که کشور هندوستان با جمعیتی بیش از یک میلیارد نفر تنها  یک‌میلیون و ۲۰۰ پرونده دادرسی دارد. آمار ورودی‌های زندان کشور بیش از ۴ میلیون نفر است، و طبق آمارهای ارائه شده در سال های اخیر ۴ میلیون و ۴۰۰ هزار معتاد در کشور وجود دارد، که از این تعداد ۲ میلیون و ۸۰۰ هزار نفر دائمی و بقیه تفننی هستند.
وی بیان کرد: خشونت دومین پرونده قضایی در کشور است، و بر پایه آمار بهداشت-روان حدود ۲۳ درصد از مردم کشورمان دست‌کم یک نوع اختلال روانی دارند.
وی بابیان اینکه سلامت روانی-اجتماعی در ایران برجسته قلمداد نمی‌شود، گفت: گسترش خشونت‌های فراوانی که به‌تازگی هم شاهد آن بودیم، که کودک‌آزاری یکی از خشونت‌های خانگی است؛ که باید روی این مؤلفه بیش از هر موضوع دیگری تمرکز شود.
وی بر همبستگی و انسجام در راستای کاهش آسیب های اجتماعی تاکید کرد و بیان داشت: مقام معظم رهبری به اهمیت حوزه آسیب های اجتماعی و لزوم مقابله با آن تاکید کرده اند و جلسات مهمی نیز در این راستا برگزار شده است.
موسوی چلک همچنین ازتلاش برای تدوین سند سلامت اجتماعی در کشور خبر داد.
مشاور رئیس سازمان بهزیستی کشور گفت: حوزه سلامت اجتماعی نباید درگیر مسائل سیاسی شود.
وی نقش آموزش و پروزش در حوزه آسیب های اجتماعی را مهم دانست و عنوان کرد: اگر نیروی انسانی سالم نداشته باشیم، سلامت اجتماعی امکان پذیر نیست.
وی بابیان اینکه برای نخستین بار در کشور رویدادها خوبی در عرصه سیاسی رخ‌داده است، اظهار کرد: برای نخستین بار موضوع سلامت اجتماعی در سند رسمی کشور مورد توجه قرار گرفته، و همچنین در برنامه ششم توسعه کشور به‌سلامت و تدوین ارتقای سلامت اجتماعی توجه ویژه‌ای شده است.
موسوی چلک اضافه کرد: برای نهادینه کردن اندیشه ارتقای سلامت اجتماعی در عرصه سیاسی و اجتماعی زمان فراوانی نیاز است، و تاکنون حتی یک‌مرتبه کشور ما در عرصه سلامت اجتماعی رصد نکرده است.
وی بیان داشت:  اگر دنبال شکوفایی، انسجام و پذیرش مسوولیت‌های اجتماعی هستیم، باید شالوده و طرح جدیدی بر پایهٔ امورات اجتماعی داشته، و در این عرصه گام  جدی‌تری داشته باشیم.
وی بابیان اینکه شاخص نشاط و شادابی در ایران وضعیت خوب و آمار بالایی ندارد، گفت: اگر آمار پرخاشگری و مواد مخدر صنعتی گسترده می‌شود، باید به‌جای گسترش ساختمان‌های دادگاه، کلانتری و زندان‌ها به اندیشه بزرگ کردن مسئولیت اجتماعی، کمیته امداد و بهزیستی باشیم، و بر روی این موضوع بیشتر از هر بخش دیگری توجه شود.


کد مطلب: 266626

آدرس مطلب :
https://www.kebnanews.ir/news/266626/موسوی-چلک-خشونت-دومین-پرونده-قضایی-کشور-عدم-توجه-سلامت-اجتماعی-جامعه-شاخص-نشاط-ایران-نگران-کننده

کبنانیوز
  https://www.kebnanews.ir

1