تاریخ انتشار
چهارشنبه ۱۸ مرداد ۱۳۹۶ ساعت ۱۲:۰۰
کد مطلب : ۲۶۵۶۹۳

قابل توجه نماینده؛ سیاست را از فوتبال نفت و گازگچساران دور کنید

۵
۰
کبنا ؛رضا عدالت‌نسب
گچساران به عنوان یکی از شهرهای با استعداد در رشته ورزشی فوتبال دوران پرفراز و نشیبی را طی سالیان گذشته تاکنون پشت سر گذاشته است.
در طی یک دهه گذشته فوتبال گچساران پس از یک دوره رکود با تشکیل تیم نفت و گاز گچساران مجدداً احیا شد و مردم فوتبالدوست این شهر در سطح لیگ دسته دوم شاهد حضور تیم‌های مختلفی در شهر خود برای رویارویی با تنها نماینده فوتبال استان در لیگ فوتبال ایران بودند.
اتفاقی که برای یک شهر ۹۰ هزار نفری به عنوان شروع اتفاقات خوب جهت رشدو معرفی استعدادهای این شهر به فوتبال کشور بود.
این اتفاق خوب همزمان بود با معرفی استعدادهای همچون محمدرشید مظاهری، میلاد غریبی، ایمان موسوی و بسیاری از جوانان این شهر به تیم‌های باشگاهی لیگ بر‌تر و تیم ملی کشور، که این موضوع پنجره‌ای جدیدی را مقابل فوتبال گچساران به سوی ملی شدن و درخشش درفوتبال کشور باز کرد.
روند توسعه و رشد تیم فوتبال نفت و گاز گچساران تا آنجا ادامه پیدا کرد که این تیم موفق شد در اردیبهشت ۹۲ با اقتدار به لیگ دسته اول صعود کند و فوتبال از دست رفته گچساران در این سال تولد دوباره‌ای پیدا کرد و بزرگان فوتبال این شهر یکبار دیگر خاطرات حضور در جام‌های معتبر کشور را لمس کردند.
فوتبال گچساران با حضور تیم فوتبال نفت و گاز این شهر در لیگ دسته اول، پس از انکه تیم شهردای یاسوج دوران پر تنشی را سپری کرد و در ‌‌نهایت در فراز و نشیب لیگ دسته اول اسیر حاشیه‌های اطراف خود شد، به عنوان تیم دوم استان و تنها نماینده فوتبال گچساران با نظمی خوب استارت زد و نیم فصل اول لیگ یک را به خوبی پشت سر گذاشت.
اما تیم فوتبال نفت و گاز گچساران که تنها امید جوانان و علاقمندان این شهر بود از ابتدای نیم فصل دوم درسال ۹۲ با حواشی بسیاری همچون دیگر تیم هم استانی خود یعنی شهرداری یاسوج مواجه شد و تیمی که تا نیم فصل ادعای صعود به لیگ بر‌تر را داشت به یکباره با حاشیه‌های بسیاری روبرو شد تا فقط برای ماندن در لیگ دسته اول دست وپابزند.
سال اول حضور تیم فوتبال نفت و گاز گچساران در لیگ دسته اول در حالی سپری می‌شد که اتفاقات حاشیه‌ای و اختلافات مدیریتی وسیاسی این تیم را تا آستانه سقوط به لیگ دسته دوم پیش می‌برد.
سال نخست حضور تیم فوتبال نفت و گاز گچساران در لیگ دسته اول را می‌توان به عنوان یکی از سال‌های سخت و البته مهم در فوتبال گچساران نام برد که در آن فوتبال در این شهر به سمت حرفه‌ای شدن پیش رفت اما بدلیل‌‌ همان اشتباهاتی که شاید سالیان دور‌تر موجب شده بود که فوتبال گچساران از بین برود اینبار نیز این تیم را تا مرحله سقوط پیش برد.
اما در سال دوم با وجود اینکه در ابتدای کار همه چیز به شکلی کاملا خوب پیش می‌رفت و هدایت این تیم برعهده یک سرمربی بزرگ در فوتبال ایران یعنی عباس چمنیان قرارگرفته بود با زهم رنگ و بوی حاشیه‌ها در این تیم به خوبی قابل مشاهده بود به گونه‌ای که پس از نتایج نامطلوب این تیم در نیم فصل اول سرمربی این تیم استعفاء داد تا پرده از رازهایی در فوتبال گچساران برداشته شود و ماهیت پر رمز و راز این رشته ورزشی در این شهر برهمگان نمایان شود.
هرچند عباس چمنیان از این تیم رفت اما به گفته برخی از منابع آگاه و نزدیک به باشگاه این سرمربی با اخلاق و حرفه‌ای تحت فشار برخی گروه‌ها و افراد با نفوذ مجبور به جذب بازیکنانی شد که هیچ استفاده‌ای در طول فصل برای این تیم نداشته‌اند و زمانی این سرمربی به شناخت خوبی از محیط پیرامون خود رسید که دیگر ادامه کار برای وی سخت شده بود.
پس از رفتن چمنیان، سنجری سرمربی قدیمی و نام آشنای فوتبال ایران به عنوان ناجی این تیم به کارگرفته شد که متاسفانه با وجود تلاشهای فراوان کادر فنی این تیم با کمال ناباوری به لیگ دسته دوم سقوط کرد تا مردم گچساران یکبار دیگر در حسرت حضور در لیگ دسته اول لحظه شماری کنند.
شاید با کمی بررسی کار‌شناسی به خوبی بتوان به دلایل سقوط آسانسوری تیم فوتبال نفت و گاز گچساران در لیگ دسته اول پی برد و تیمی با بهترین امکانات و ظرفیت‌های مالی و پشتیبانی حتی نتوانست در مقابل تیم‌هایی که امکانات مالی بسیار کمی داشتند مقاومت کند و راه سقوط به لیگ دسته دوم را باسرعت به مراتب بیشتر از صعود طی کند.
یکی از مهم‌ترین دلایل سقوط تیم فوتبال نفت و گاز گچساران در یک بازه زمانی دو ساله به لیگ دسته دوم نبود توافق نظر و همدلی در این تیم به شمار می‌رود و همچنین فشارهای سیاسیدو طایفه‌ای در بکارگیری با زیکنان در این تیم بوده است.
مشکلی که شاید هیچگاه در فوتبال گچساران به پایان نرسد و خود به عنوان سمی برای نابودی ورزش در این شهر محسوب می‌شود که ریشه آن حتی در سایر رشته‌ها نیز نمود پیدا کرده است.
این مشکلات اگر چه در لیگ دسته اول بدلیل حرفه‌ای بودن و داشتن مخاطب بیشتر نمود بیشتری پیدا کرده بود اما پس از حضور مجدد این تیم در لیگ دسته دوم تجربه‌های گذشته برای این افراد مفید فایده نشد و مجددا فشار‌ها بر این تیم که به نوعی بار سنگین نبود تیم در این شهر و استان را به دوش می‌کشید، بیشتر و بیشتر شد تا کادر فنی و مسئولان باشگاه با مشکلاتی بسیار در بستن این تیم روبرو شوند.
هرچند بایستی پذیرفت که فوتبال در گچساران در یک حالت گذار از آماتور به حرفه‌ای شدن می‌رود اما نکته قابل تامل این است که این عبور تا چه زمان به طول می‌انجامد و این شهر چه زمان به یک تفکر حرفه‌ای در فوتبال مدرن امروز دنیا می‌رسد.
جواب دادن به این سوال اگر چه برای کار‌شناسان امر ساده است اما برای مردمی که تنها تفریحشان تماشای فوتبال و تنها امید رشد فرزندان با استعدادشان وجود یک تیم فوتبال در سطح لیگ دسته دوم است توجه به این امر بسیار سخت و البته کمی غیرقابل باور است.
وقتی در این شهر و استان لیگی برگزار نمی‌شود که بتوان از درون آن چند تیم خوب و با پشتوانه مالی محکم برای جذب این استعداد‌ها ایجاد کرد توقعات از تیم فوتبال نفت و گاز گچساران بالا می‌رود و آن همه هزینه و امکانات و حضور این تیم تا مراحل نهایی و حتی پلی اف لیگ دسته دوم تحت تاثیر بسیاری از حاشیه‌های بیرونی کاری از پیش نمی‌برد و چندسالی را در لیگ دسته دوم در جا می‌زند.
هرچند طی دوسال اخیر این تیم درخشش خوبی داشته وتیم‌هایی همچون پارس جنوبی جم و سپیدرود رشت از همین تیم نفت و گاز گچساران به سختی عبور کرده و راهی لیگ یک و سپس لیگ بر‌تر شده اندودرجام حذفی شگفتی سازشدن اما بایستی از دلسوزان فوتبال این شهر پرسید که نفت و گاز چه چیزهایی از این تیم‌ها کم داشت که نتوانست این افتخار بزرگ را نصیب مردم این شهر کند.
همدلی و اتحاد را یکی از رمزهای موفقیت تیم‌های فوتبال است و تیم‌هایی که اسیر حاشیه‌های بیرونی می‌شوند هیچ‌گاه نمی‌توانند راه موفقیت را به خوبی طی کنند. و شاید همین فشار‌ها و حتی تهمت‌ها و تهدید‌ها در سال‌های اخیر اگر چه در فوتبال کشور امری طبیعی شده اما در شهر کوچکی همانند گچساران که از نظر مذهبی و اخلاقی سرآمد است بوجود آمدن این اتفاقات موجب تاخیر در امر صعود این تیم خواهد شد.
هرچند مسئولان تیم فوتبال نفت و گاز گچساران در فصل ۹۷-۹۶ دست به یک اقدام بزرگ زده‌اند و با استفاده از کادر فنی بومی ودعوت ازنسل جدید جوانان بومی ودراختیارگرفتن بازیکنان فنی وباتجربه غیربومی قصد بستن این تیم را دارند اما همچون سال‌های گذشته شنیده‌ها از تکرار مسائل سیاسی سال‌های پیش و حتی سال سقوط این تیم را خبر می‌دهد که البته با توجه به تجربه‌ای که از اتفاقات سنوات گذشته بدست آمده قطعا تکرار آن برای یک مجموعه بسیار گران تمام می‌شود.
البته نکته مهم در این خصوص عدم همکاری بسیاری از نهادهای مرتبط با امر ورزش است که راه را برای رشد و فضاسازی بسیاری از سوء استفاده کنندگان فراهم کرده است.
تحت فشار قراردادن کادر فنی بومی و تلاش‌های قومی، طایفه‌ای وحتی خانوادگی برای کسب سهمیه‌ای در این تیم منجر شده مدیران نفت تحت فشارهای زیاد اردوهای تیم را در خارج از گچساران هم به جهت فنی و هم دوری از حواشی برگزار کنند.
اما شاید آنچه مسئولان شهر گچساران بایستی به آن واقف باشند استفاده ازتجربیات گذشته برای جلوگیری از تکرار آن در فصل جدید است.
تجربیاتی که از تنش‌های قومی و سهم خواهی در این تیم آغاز می‌شود و به مشکلات بزرگتری ختم می‌شود.
هرچند تیم فوتبال نفت و گاز گچساران در طی سال‌های گذشته در آتش حاشیه‌ها دوران طلایی را از دست داده است اما سال جدید را بایستی مردم و مسئولان شهر با همدلی و ابتکار عمل برای جلوگیری از این رفتار‌های آماتور و ایجاد محیطی حرفه‌ای آغاز کنند.
هرچند توجه به این مسائل می‌تواند موجب رشد و توسعه فوتبال در این شهر شود، برعکس آن نیز در یک بازه زمانی مشخص روند سقوط مجدد فوتبال گچساران و فرصت سوزی‌های بسیار را رقم خواهد زد.
جناب آقای دکترتاجگردون حال که مدیریت صنعت نفت گچساران به دست توانمند مدیران بومی سپرده شده، باایجاد حریمی امن به همه‌ی دست اندرکاران توصیه اکید بفرمایید تا فضا را جهت پیشبرد برنامه‌ها براساس اصول فنی فراهم نمایند و سهم خواهی خانوادگی و طایفه‌ای و سیاسی دامن گیر فوتبال و سایر رشته‌ها نشود.
نام شما

آدرس ايميل شما

ناشناس
Iran, Islamic Republic of
نویسنده متن واقعا خیلی جالب نوشتند گچساران جوانان با استعداد داره این اواخر هم آرمان فرهمندیان دروازبان آتیه دارهم به لیگ برتری پیوست که نویسنده محترم چه زود فراموش کردند بهرحال موفقیت تیم نفت نیاز به همدلی دارد ونگاه تبعیض آمیز و قومیتی باعث رکود تیم خواهد شد حق نفت جایگاه بالاتراست
كارشناس فوتبال
Iran, Islamic Republic of
مطلب بسیار منطقی و واقعی بود.سالهاست که نمیدانیم چکار می کنیم ولی الان دیگر موقع عمل است.به گذشته برنگردیم ولی تجربیات گذشته را بکار ببریم و راه پیشرفت را هموار سازیم.
عمل کنیم
عمل کنیم

همدلی
همدلی و باز همدلی.


کسانی که نمیتوانند کمک کنند یا کنار بروند یا کنار گداشته شوند.

باید یک فکر نو و برنامه محور ناخدای کشتی فوتبال گچساران شود.فقط همین.
Iran, Islamic Republic of
فقط افراد با استعداد حق حضور در تیم رو دارن و مدیران باید در برابر هر گونه پارتی بازی مقاومت کنند. قرار بودی طی ۵ سال گچساران به لیگ برتر برسه ولی الان سالهاست که گذشته و ما هنوز لیگ دسته دو هستیم. همچنین باید سکو ها هم حرفه ای تر اداره بشه
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
مه تاجگردون ایله ?
گچسارانی
Iran, Islamic Republic of
مقصر اصلی خود آقای تاجگردونه گچساران را داره نابود میکنه
دیپ‌ فیک «ایران من» همایون شجریان و هنرنمایی جمعی از قهرمانان ایران زمین

دیپ‌ فیک «ایران من» همایون شجریان و هنرنمایی جمعی از قهرمانان ایران زمین

جعل عمیق تصاویر و فیلم‌های موجود را بر روی تصاویر یا فیلم‌های منبع قرار می‌دهد و از یک ...
تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

هر چه مجلس کوتاه بیایید، دیگران او را به گوشه رینگ برده و مورد ضرباتی قرار می‌دهند. تخریب‌گران ...
اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

باور بر این است که اختلال عاطفی فصلی به دلیل اختلال در ریتم شبانه روزی بدن رخ می دهد....
1