تاریخ انتشار
شنبه ۱۰ تير ۱۳۹۶ ساعت ۲۱:۴۰
کد مطلب : ۲۵۸۱۴۸

چرا چم‌گنجشکی و چرا آب؟! / قضیه تمام شده است / منافع علوم پزشکی تأمین می‌شود

۸
۰
کبنا ؛
معاون عمرانی استانداری کهگیلویه و بویراحمد گفت: پروژه تصفیه خانه اضطراری آب شهر یاسوج حتماً باید انجام بگیرد و موضوع چم‌گنجشکی از نظر استانداری تمام شده است و البته منافع دانشگاه علوم پزشکی تأمین خواهد شد.
پژمان نیک‌اقبالی عصر امروز در گفت‌وگوی اختصاصی با کبنا، با اشاره به موضوع چم‌گنجشکی و اختلافی که بین دو دستگاه آب و فاضلاب و دانشگاه علوم پزشکی وجود دارد، اظهار کرد: یکی از توقعات به حقی که مردم یاسوج داشتند، این بود که چرا با وجود رودخانه بشار در جنوب و رودخانه مهریان در غرب شهر یاسوج، دارای مشکل برای تامین آب هستیم.
وی افزود: متاسفانه در سال‌های گذشته هیچ توجهی به استفاده از این دو منبع خوب آب برای تامین آب شرب یاسوج نشد، و تنها منبع تامین آب چاه‌هایی بود که در تنگ کناره یاسوج یا در کنار رودخانه بشار که در سال‌های اخیر حفر شده بود و قسمت جزئی هم از آب آبشار یاسوج برای شرب استفاده می‌شد که با توجه به خشکسالی‌های پی در پی سال‌های گذشته این چاه‌ها با افت شدید آب روبرو شدند و آب آبشار یاسوج هم تحت تاثیر این موضوع قرار گرفت.
معاون عمرانی استاندار کهگیلویه و بویراحمد با بیان اینکه سال‌های اخیر شهر یاسوج با تنش آبی روبرو شد، اظهار داشت که به همین دلیل مسئولین به فکر چاره افتادند تا در دراز مدت با احداث سد تنگ سرخ و انتقال آب این موضوع مرتفع شود و اما تا آن موقع چون زمان بسیار طولانی خواهد بود، می‌بایست یک کار میان مدت نیز انجام می‌گرفت.
نیک‌اقبالی افزود: در سفر ریاست جمهور به استان با رایزنی‌های خیلی زیاد علی رغم اینکه پروژه‌های جدیدی برای استان مصوب نمی‌کردند یکی از پروژه‌های جدیدی که برای استان مصوب شد ایجاد تصفیه خانه اضطراری آب شرب شهر یاسوج بود. که می‌بایست از روش‌های فیلتراسیون و روش‌های نوین تصفیه، آب را از رودخانه بشار بگیریم و پس از تصفیه، تحویل شبکه بدهیم. خوشبختانه پیگیری لازم انجام و اعتباری حدود ۱۴ میلیارد تومان برای فاز اول این پروژه مصوب شد که این‌ها همه اقدامات استانداری استان برای قسمت اولیه کار بود.
وی ادامه داد: برای جانمایی احداث این تصفیه خانه گزینه‌های مختلفی بررسی و نهایتاً با کارهای کار‌شناسی که توسط امور آب استان و آبفای شهری استان انجام شد، منطقه‌ی مشهور به چم گنجشکی در جنب دانشگاه علوم پزشکی یاسوج و بیمارستان امام سجاد و جنب رودخانه بشار را به عنوان بهترین گزینه برای احداث این تصفیه خانه در نظر گرفته شد.
معاون عمرانی استاندار کهگیلویه و بویراحمد در ادامه گفت: دلیل انتخاب هم این بود که بالا‌تر از این محل، محل مناسبی برای احداث وجود نداشت، و پایین‌تر از این محل هم به دلیل آلودگی آب رودخانه و وجود برخی از تصاحب‌ها، امکان بهره برداری مناسب وجود نداشت و در ثانی نزدیک‌ترین محل برای اتصال آینده این تصفیه خانه به شبکه شهر همین محل بود.
نیک‌اقبالی بیان کرد که این محل در سال‌های گذشته در قراردادی از طرف منابع طبیعی برای ایجاد فضای سبز در اختیار دانشگاه علوم پزشکی قرار گرفته بود، البته دانشگاه علوم پزشکی مجاز به ساخت تاسیسات دائمی و ساختمانی در این محل نبوده، و فقط با ایجاد فضای سبز و درختکاری می‌توانست این منطقه را در اختیار داشته باشد.
وی افزود: با توجه به اینکه طی سال‌های گذشته تعدادی از چاه‌های آبفای شهری در این منطقه وجود داشت و از طرفی منطقه واگذار شده جز بستر رودخانه بشار محسوب می‌شد و از سویی بحث آب شرب مردم یکی از بحث‌های اساسی و حاکمیتی بود. قرار شد که بر اساس تفاهمی که بین دانشگاه علوم پزشکی و آبفای شهری وجود دارد، مقدمات اجرایی این کار انجام بگیرد. که البته مقاومت‌هایی از سوی مسئولین محترم دانشگاه به وجود آمد، و دلیل این مقاومت هم این بود که این منطقه سال‌ها در اختیار دانشگاه بوده و باید حقوق دانشگاه در این قسمت رعایت می‌شد.
این مسوول اضافه کرد: جلسات متعددی در سطح‌های مختلف با مدیران کل ستادی استانداری با دستگاه‌های ذی‌ربط و معاون عمرانی و چند جلسه با حضور استاندار کهگیلویه و بویراحمد بین دستگاه‌های اجرایی شامل دانشگاه علوم پزشکی و آبفای شهری و آب استان صورت گرفت.
نیک‌اقبالی افزود: بعد از برگزاری این جلسات مقرر شد که علی رغم اینکه منابع طبیعی و امور آب در این خصوص اجازه فسخ قرارداد با دانشگاه را داشتند اما به دلیل اهمیت جایگاه دانشگاه و احترامی که برای مجموعه‌ی دانشگاهی در استان قائل هستیم بتوانیم به نوعی جبران قسمتی از این وضعیت را داشته باشیم به همین خاطر پیشنهاد شد که زمینی در شهر یاسوج و در اطراف دانشگاه برای کارهای آینده دانشگاه مد نظر قرار بگیرد. و بتوانیم به نوعی جبران زمین کنونی که حدود ۱/۸  هکتار است را داشته باشیم. و به همین خاطر جلسات متعددی برای پیدا کردن زمین مناسب جهت جایگزین زمین مدنظر با دانشگاه برگزار شد، حداقل ۷ هزار متر مربع زمین در ضلع شمالی دانشگاه و جنب بیمارستان امام سجاد که خارج از سند واگذاری قبلی به بیمارستان بود، را برای این منظور در صورتجلسه انجام گرفته پیشنهاد داده شد و همچنین مقرر شد علاوه بر این هر زمین مناسب دیگری در هر جای استان که دانشگاه مد نظر قرار بده، و مورد نیاز باشد برای واگذاری همکاری کنیم.
وی ادامه داد: البته باید توجه داشت که زمین چم گنجشکی قابلیت ساخت و ساز و احداث هیچ فضای آموزشی را از لحاظ اینکه در بستر رودخانه قرار می‌گرفت نداشت اما زمین پیشنهادی جدید تمام کاربری‌های مرتبط با بهداشت و درمان را شامل می‌شد.
این مسوول ارشد در استانداری کهگیلویه و بویراحمد گفت: علی رغم این توافقات برای اجرای این پروژه متاسفانه باز ممانعت‌هایی از طرف دانشگاه علوم پزشکی صورت گرفت که با توجه به حساسیت موضوع و تصمیم شورای تامین استان و مسئولین امنیتی برای تامین آب شرب مقرر شد که پروژه حتماً اجرایی شود اما از سویی بتوانیم زمین‌های مناسب جایگزین هم در اختیار دانشگاه قرار دهیم.
نیک‌اقبالی افزود: آخرین اقدام صورت گرفته بازدید از چند نقطه دیگر در سطح اطراف شهر یاسوج و حاشیه بشار برای جانمایی و تهیه یک زمین مناسب برای دانشگاه برای کارهای مورد نیاز بوده و این در حال انجام است بنا بر این از نظر استانداری این قضیه کاملاً تمام شده است و باید آب شرب شهر یاسوج تامین شود چون نیاز آبی مردم مرکز استان بسیار مورد اهمیت است. که البته خود دانشگاه علوم پزشکی هم به عنوان متولیان بخش بهداشت و درمان قطعاً موظف به همکاری برای تامین آب شرب سالم خواهند بود.
وی گفت: باید مدیران دستگاه‌های اجرایی از جزیره‌ای فکر کردن و جزیره‌ای عمل کردن و تصمیمات دستگاهی خودداری و منافع استان را به عنوان منافع کلی و مورد نظر مقامات استانی بپذیرند و رعایت کنند. بنا بر این استانداری به خاطر احترام به فضای دانشگاه و حرمت مقام رفیع دانشجو و اساتید محترم، خواهان انجام کار در یک فضای آرام و بی‌حاشیه است.
معاون عمرانی استانداری کهگیلویه و بویراحمد افزود: اصل موضوع که تامین آب در این منطقه است کاملاً قطعی است و استانداری و دستگاه‌های متولی هم اکنون در مراحل پایانی تهیه زمین مناسب جهت جایگزین برای این قضیه می‌باشد، قطعاً متولیان دانشگاه علوم پزشکی باید بدانند که استانداری در قبال صورتجلسات انجام داده مسئولیت دارد و ممکن است این صورتجلسات مشمول زمان شوند اما قطعاً اجرایی خواهند سد، لذا لازم است که مسوولان دانشگاه برای اجرای این پروژه همکاری داشته باشند.
نیک‌اقبالی گفت: از سویی باید بدانیم که این فرصت‌های اعتباری کاملاً محدود است و هرگونه برگشت اعتبار در این خصوص به ضرر استان خواهد بود، از طرفی پیمانکار مربوطه هم با توجه به شرایط عمومی پیمان باید هر چه زود‌تر بتواند عملیات اجرایی را شروع کند. بنا بر این، این قضیه از نظر استانداری تمام شده و باید اجرا گردد و البته حتماً منافع دانشگاه علوم پزشکی در این خصوص تامین خواهد شد.
نام شما

آدرس ايميل شما

کارشناس مطلع
Iran, Islamic Republic of
ضمن تقدیر از زحمات مسولین استان
بهتره یه فکری به حال آلودگی شدید آب رودخانه بشار با پسماند های حاصل از مجتمع پرورش ماهی روستای قلات در بالادست رودخانه بشار که بالاتر از منطقه چم گنجشکی و مکان تصفیه خانه اضطراری است شود !
به دلایل زیر؛
آلودگی آب ناشی از فضولات مجتمع پرورش ماهی
تغییر مزه و بوی آب
تیره و کدر شدن آب
باقیمانده دارو و مواد شیمیایی ضد عفونی کننده استخرها
تلفات ماهی‌ های مجتمع
و...
Iran, Islamic Republic of
خداوکیلی یعنی دانشگاه علوم پزشکی زمینهاش رو گرفتن ؟
شهروند رستم ممسنی
Iran, Islamic Republic of
خداوکیلی دانشگاه علوم پزشکی این همه ساخت و ساز در محوطه بیمارستان امام سجاد ایجاد کرده می خواهد چکار بکند و از طرفی آب مردم بیشتر مورد نیاز است یا ساخت و ساز این هم در این سالهای خشکسالی و کم آبی در مرکز استان واز طرفی همین بیمارستان اگر دچار قطعی آب بشه مسئولین می خواهند چکار بکنند پس مسئولین دانشگاه علوم پزشکی کمی فکر خودرا باز بگذارنند و فکری به حال سلامت مردم باشند .
ع/ح
Iran, Islamic Republic of
اگر چاه ها افت داشته پس افت رودخانه که خیلی بیشتر بوده است مقدار آب رود خانه در زیر پل بشار قابل توجه است که در حال خشک شدن است
همشهری
Iran, Islamic Republic of
.. مجموعه استانداری /
ج
Iran, Islamic Republic of
خدا وکیلی مسئولان منابع طبیعی در سطح کشور واستان تا کنون هیچ توجهی به پرسنل خود نداشته اند . افسوس باید بگویم منابع طبیعی م...
علی ویس
سلام، پشت بیمارستان امام سجادکه قراربودبه عنوان پارک شهرمنظورشود، متاسفیم که این پتانسیل مهم وباارزش به عنوان پارک ومحل استراحت مردم ومسافرین، تبدیل به ساخت وسازشود.
علی ویس
سلام، بالاترازچم گنجشکی، برای تصفیه خانه که جاپیدا می شود.
دیپ‌ فیک «ایران من» همایون شجریان و هنرنمایی جمعی از قهرمانان ایران زمین

دیپ‌ فیک «ایران من» همایون شجریان و هنرنمایی جمعی از قهرمانان ایران زمین

جعل عمیق تصاویر و فیلم‌های موجود را بر روی تصاویر یا فیلم‌های منبع قرار می‌دهد و از یک ...
تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

هر چه مجلس کوتاه بیایید، دیگران او را به گوشه رینگ برده و مورد ضرباتی قرار می‌دهند. تخریب‌گران ...
اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

باور بر این است که اختلال عاطفی فصلی به دلیل اختلال در ریتم شبانه روزی بدن رخ می دهد....
1