کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

«مادوان» زیرساخت‌های شهری ندارد! / الحاق مادوان به یاسوج مطالبه مردمی است / شهری که پارک و مکان تفریحی ندارد

11 تير 1396 ساعت 8:08


 
شهردار مادوان از توابع شهرستان بویراحمد گفت: متأسفانه این شهر از کمبود امکانات و زیرساخت‌های لازم رنج می‌برد.
به گزارش کبنا، داریوش جهانبخش در نشست خبری با خبرنگاران افزود: زیرساختهای شهری همچون آموزشی، فرهنگی، اجتماعی و عمرانی در شهر مادوان معیوب هستند بطوریکه مردم این شهر برای همه خدمات از جمله آب، برق، مخابرات، آموزش و ورزش به شهرداری مراجعه می‌کنند.
وی بیان کرد: شهر مادوان تنها اسم شهر را یدک می‌کشد و الا از امکانات و زیرساختهای شهری لازم برخوردار نیست و تنها سه نمایندگی ادارات شامل بهزیستی، مرکز بهداشت و بسیج دارد.
شهردار مادوان خاطرنشان کرد: جوانان این شهر سردرگم هستند و اوقات فراغتشان را نمی‌دانند چطور پر کنند چراکه زمینه لازم و مناسب برای آن‌ها فراهم نشده است و تنها یک سالن ورزشی از سوی بسیج در این شهر احداث شده است که واقعا کافی نیست.
جهانبخش تصریح کرد: با بیان اینکه هشت سال از تبدیل مادوان از روستا به شهر می‌گذرد، تصریح کرد: سال ۹۱ راهنمایی و رانندگی با استقرار در این شهر خدمات ارائه می‌داد که متاسفانه مدتی است از این شهر به میدان جهاد شهر یاسوج انتقال یافت.
وی ادامه داد: مادوان شهری خوابگاهی است که مردم آن درآمد آنچنانی ندارند و بیشتر خدمات و نیازهای اولیه خود را در شهر یاسوج تامین می‌کنند و اکثر مردم این شهر تحت نهادهای حمایتی همچون بهزیستی و کمیته امداد هستند.
شهردار مادوان با بیان اینکه بیش از ۹۰ درصد کوچه‌ها و خیابان‌های شهر مادوان زیرسازی، جدول‌گذاری و آسفالت شدند، عنوان کرد: ۶۲ هزار و ۵۰۰ مترمربع از کوچه‌ها و خیابان‌های این شهر با اعتبار یک میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان آسفالت شده‌اند که در واقع انقلابی در این رابطه صورت گرفته است.
جهانبخش با اشاره به اینکه به اندازه کل دوره‌های اخیر در این شهر آسفالت انجام گرفت، بیان کرد: برخی از خیابان‌های شهر مادوان که معارضات اجتماعی داشتند بعد از سال‌ها بازگشایی و آسفالت شدند که با بازگشایی این خیابان‌ها مشکلات مردم برای تردد به سهولت انجام می‌گیرد. ۵۴۰۰م‌تر جدولگذاری با اعتباری بالغ بر ۲۷۰ میلیون تومان در سطح این شهر اجرا شده است.
وی گفت: شهر مادوان دارای جمعیت ۱۸هزار نفری و یکی از شهرهای مهاجرت‌پذیر استان نیز است بطوریکه ۸۰ درصد این شهر مهاجرانی که از روستا‌ها و شهرهای دیگر به این شهر آمدند که متأسفانه از کمبود امکانات و زیرساخت‌های لازم رنج می‌برد و می‌طلبد مسئولان استان به این شهر توجه بیشتری داشته باشند.
شهردار مادوان افزود: در شهر مادوان ۳۰۰۰نفر جمعیت دانش آموزی دارد که با احتساب سرانه آموزشی باید ۱۵ هزار متر فضای آموزشی استاندارد داشته باشد اما متاسفانه هم اکنون کمتر از ۵۰۰۰م‌تر فضای آموزشی دارد.
جهانبخش تصریح کرد: بیشتر مهاجرانی که به این شهر مهاجرت کردند به امید بهتر شدن وضعیت تحصیل فرزندانشان به این شهر آمدند اما زمینه تحصیل مناسب برای دانش آموزان فراهم نشده است بلکه بد‌تر هم شده و این شهر تنها شهری است که فاقد هنرستان است.
وی ادامه داد: با وجودی که در جلسات مختلف برای مشکل فضای آموزشی فریاد زدم اما تاکنون این زیرساخت مهم فراهم نشده است.
شهردار مادوان خاطرنشان کرد: البته یک باب مدرسه با زیربنای ۹۰۰م‌تر و زمینی به مساحت ۲۰۰۰م‌تر در حال ساخت است اما این مدرسه بازهم کفاف نمی‌کند.
جهانبخش بیان کرد: انتظار می‌رود اداره کل آموزش و پرورش، نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس و سایر دستگاه‌های اجرایی و ادارات متولی برای برطرف کردن مشکل کمبود فضای آموزشی در مادوان تلاش کنند.
وی در خصوص وضعیت تولید زباله در این شهر عنوان کرد: میزان استاندارد سرانه تولید زباله خانگی روزانه ۶۵۸ گرم به ازای هر نفر است که در این صورت باید در شهر مادوان ۱۲هزار تن جمع آوری شود اما در حال حاضر روزانه از سطح این شهر ۲۰هزارتن زباله تنها خانگی جمع آوری می‌شود و نخاله‌های ساختمانی نیز وجود دارد که باید در زمینه آموزش و فرهنگ سازی لازم صورت گیرد.
شهردار مادوان تاکید کرد: برخی روستاهای همجوار زباله‌های خود را در کنار جاده‌ها و ورودی این شهر انتقال می‌دهند که چهره و پیشانی این شهر را زشت جلوه می‌دهد.
جهانبخش با اشاره به خودروهای دوره گرد میوه فروش در سطح محور «یاسوج-سی سخت» در محدوده این شهر افزود: حضور خودروهای دوره گرد میوه فروش در ورودی شهر مادوان باعث شلوغی و آشفتگی در این شهر شده است.
وی با اشاره به نداشتن فضای سبز مناسب در شهر مادوان گفت: فضای سبز برای یک شهر همچون روح برای جسم است و این شهر فاقد پارک و پارک محله است. استاندارد میزان سرانه فضای سبز باید ۷ تا ۱۲ متر باشد در حالی که در این شهر تنها میزانی فضای سبز در بلوار‌ها وجود دارد که با این وضع فضای سبز در این شهر به ازای هر نفر ۱۰۰سانتی‌متر است. طبق استاندارد در این شهر باید ۱۲۶هزار متر مربع فضای سبز ایجاد می‌شد.
شهردار مادوان افزود: یک پارک ۷۰ هکتاری در این شهر احداث خواهد شد که کارهای مقدماتی این پارک انجام شده است و یک مرکز تفریحی و فرهنگی در این پارک ایجاد و راه اندازی خواهیم کرد تا بتوانیم از این مرکز نیز در امدزایی داشته باشیم. در صورت احداث این پارک بزرگ دیگر مردم برای رفتن به پارک به شهر یاسوج نمی‌روند، ترافیک کمتر و بخشی از بار پارکهای شهر یاسوج کاهش می‌یابد.
جهانبخش تصریح کرد: ۵۰ درصد درآمد شهرداری شهر مادوان از منابع دولتی و ۵۰ درصد از منابع داخلی شهرداری است و دولت یازدهم کمک‌های خوبی به این شهر داسته است.
وی در خصوص وضعیت الحاق شهر مادوان به شهر یاسوج عنوان کرد: با الحاق شهر مادوان به شهر یاسوج، مرکز استان می‌توان بصورت ناحیه‌ای یا منطقه‌ای در زیر مجموعه شهر یاسوج قرار گیرد تا خدمات رسانی بهتر در این شهر انجام شود.
شهردار مادوان تصریح کرد: دولت یازدهم ۵ میلیارد تومان اعتبار برای رفع مشکلات آب شرب، منبع ذخیره این شهر اختصاص داد.
جهانبخش خاطرنشان کرد: دو دستگاه خودرو حمل زباله کار جمع آوری و انتقال زباله‌های شهر را انجام می‌دهند که البته کافی و جوابگوی نیاز شهر نیست و به دو دستگاه خودرو حمل زباله دیگر نیاز داریم. آتش نشانی این شهر تنها یک دستگاه خودرو آتش نشانی دارد.
وی اضافه کرد: شهر مادوان از سال ۸۷ از روستا به شهر ارتقاء یافته است و محدوده خدمات این شهرداری ۴۰ هکتار است.
شهر مادوان از توابع شهرستان بویراحمد در ۵ کیلومتری شهر یاسوج، مرکز استان کهگیلویه و بویراحمد قرار دارد و دارای ۱۸ هزار نفر جمعیت است.
داریوش جهانبخش از خردادماه سال گذشته بعنوان شهردار شهر مادوان انتخاب شد


کد مطلب: 258114

آدرس مطلب :
https://www.kebnanews.ir/news/258114/مادوان-زیرساخت-های-شهری-ندارد-الحاق-یاسوج-مطالبه-مردمی-پارک-مکان-تفریحی

کبنانیوز
  https://www.kebnanews.ir

1