کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

واکنش مدیرکل منابع طبیعی استان به انتقادهای تاجگردون

9 تير 1396 ساعت 21:19


 

مدیرکل منابع طبیغی و آبخیزداری به انتقادات تاجگردون در خصوص آتش سوزی‌ها در استان واکنش نشان داد.
به گزارش کبنانیوز از چرام، مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری در گفت‌و‌گوی اختصاصی با خبرنگار کبنانیوز در چرام در رابطه با آتش سوزی جنگل‌ها و انتقادهای غلامرضا تاجگردون در این خصوص به صحبت‌های نماینده گچساران واکنش نشان داد.
عزت الله بهشتی فر در واکنش به صحبت‌های تاجگردون گفت: با توجه به آمار و اطلاعات امسال نسبت به سال گذشته ۱۰۰هکتار از نظر مساحت کمتر آتش سوزی داریم ضمن اینکه سال گذشته تا این موقع ۱۷ فقره، و هم اکنون بالغ بر ۴۰فقره آتش سوزی، وقتی تعداد سطح بیشتر است یعنی عملکرد خوب است.
وی افزود: در مقایسه با سایر استان‌ها، ما از همه استان‌های زاگرس نشین جنگلی تریم و ۵۳درصد جنگل است که نزدیک به ۹۰۰هزار هکتار نسبت به بقیه استان‌ها که جنگل کمتریی دارند ما آتش سوزی کمتری در کهگیلویه و بویراحمد داریم.
 
وی با اشاره به اینکه یکسری راهکارهایی برای کاهش آتش سوزی‌ها در استان داشتیم بیان کرد: با کمک تشکل‌های مردمی ۲۶نقطه بحرانی تشخیص دادیم که این کمک بیشتر از سایر ادارات بود و قریب به ۱۰۰فقره آتش سوزی پیش از آنکه به مرحله خسارت برسد خاموش کردند یعنی استفاده از توان کسانی که در عرصه‌های جنگلی حضور دارند.
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان اظهار داشت: علاوه بر این ما در شهرستان‌ها و بقیه بخش‌های استان مرتب کشیک داریم و طبق آمار و اطلاعات ما در روزهای تعطیل آتش سوزی‌ها بیشتر است و به همین علت کشیک دو برابر می‌شود و تمامی پرسنل از اول خرداد تا آخر مهرماه کشیک می‌مانند.
وی در خصوص دیگر راهکار برای کنترل و مهار آتش سوزی‌ها گفت: یکسری تجهیزات که از سازمان جنگل‌ها دریافت کردیم از قبیل ۸ماشین کمک دار مجهز به سیستم اطفا حریق هستند و بیش از ۲۰۰دستگاه فلس بک پشتی و تعدادی وسایل دستی و ملزومات برای افراد از قبیل اره و کوله پشتی و چراغ قوه تهیه کردیم.
بهشتی فر با اشاره به اینکه اعتبارات استانی در مقابل ملی بسیار ناچیز است و جوابگوی نیرو‌ها نیست بیان کرد: مشکلی که ما داریم به ازای هر ۲۰هزار هکتار یک قرق‌بان داریم در صورتی که در نرم جهانی به ازای هر ۲هزار هکتار یک قرق‌بان وجود دارد که وقتی این عدم تناسب است قطعا آتش سوزی‌ها هم وجود دارد.
وی افزود: اما عملکرد ما را از دستگاه‌های نظارتی و سازمان بازرسی و دادرسی و سازمان مرکزی سئوال کنید جز استان‌هایی خوب از نظر جلوگیری از اطفا حریق هستیم.
مدیرکل منابع طبیعی کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به آتش سوزی‌های اخیر که از طریق مزارع شروع می‌شود تاکید کرد: در این خصوص تاکنون ۱۰ پرونده که عاملان آن‌ها شناسایی شده تشکیل پرونده و به مراجع قضایی ارجاع داده شد که امیدواریم با صلابتی که در دستگاه قضایی وجود دارد برخورد قانونی انجام می‌گیرد.
بهشتی فرگفت: ما جلساتی که در شورای اداری استان و ستاد بحران و تشکل‌های مردمی داشتیم تصمیامات خوبی اتخاذ شدکه امیدواریم با با توجه به خروجی جلسات بقیه ادارات و نهاد‌ها با توجه به امکانات بر اساس تبصره ذیل ماده ۴۷قانون حفاظت از جنگل‌ها و مراتع در قبال آتش سوزی‌ها همه دستگاه‌ها را موظف به کمک برای خاموشی آتش کردند همانطور که ما هم اکنون ۲۶تشکل مردمی داریم.
وی تصریح کرد: طبق قانون ماده ۱۲افزایش بهره وری خساراتی که دستگاه‌ها به عرصه‌های منابع طبیعی وارد می‌کنند در‌‌ همان مرحله امکان سنجی وقتی پروژه تعریف می‌شود نه وقتی شروع کردند و موقع اجرا در‌‌ همان مرحله باید خسارت پرداخت شود و سازمان جنگل‌ها این را به ادارات باز می‌گرذاند برای احیا مراتع تخزیب شده.
وی بیان کرد: خیلی از این انتقاد‌ها به خاطر اجرای قانون توسط این اداره و ممانعت از تخریب جنگل در نقاط مختلف استان می‌باشد.
به گزارش کبنا، غلامرضا تاجگردون علاوه بر انتقاداتی در جلسات استانی به منابع طبیعی استان امروز با گذاشتن پستی در صفحه شخصی خود نسبت به عدم تصمیم گیری و اعمال نفوذ برخی مسولان سیاسی و اجرایی استان نسبت به آتش سوزی‌ها در منطقه پای طوف گوهرکان انتقاد کرد.


کد مطلب: 257939

آدرس مطلب :
https://www.kebnanews.ir/news/257939/واکنش-مدیرکل-منابع-طبیعی-استان-انتقادهای-تاجگردون

کبنانیوز
  https://www.kebnanews.ir

1