کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

رئیس هیات مدیره انجمن عکاسان درباره جشنواره فرهنگی چه گفت؟

31 فروردين 1396 ساعت 13:41


رئیس هیئت‌مدیره انجمن عکاسان میراث فرهنگی گفت: با توجه به اینکه دانشجویان در فضای درمانی قرار داشته و علم و تسلط در حیطه بهداشت و سلامت دارند انتظار می‌رود در این حوزه عکس‌هایی زیبا، پر مفهوم و تأثیرگذار را از آن‌ها ببینیم.
حسن غفاری در گفتگو با ستاد خبری هشتمین جشنواره فرهنگی وزارت بهداشت گفت: با توجه به اینکه در جشنواره‌ای قرار داریم که حجم بالایی از آثار تجسمی ازجمله عکاسی به آن ارسال‌شده و جشنواره‌ای فرهنگی و هنری و کاربردی است و قرار است در خدمت سلامت جامعه باشد، می‌بایست بخش موضوعی آن‌که همان سلامت باشد پررنگ‌تر و غنی‌تر از بخش آزاد باشد.
وی افزود: هرگاه بخواهیم کاری آماری انجام دهیم و یا فضایی را به وجود آوریم که علاقه‌مندان از کارهای آرشیوی‌شان استفاده کنند بحث آثار آزاد را پیش می‌کشیم. این موضوع کمک می‌کند که استعدادهای برتر را شناسایی کرده و در سال‌های آتی مباحث موضوعی را در اختیارشان قرار دهیم و از آن‌ها آثاری با توجه به محوریت‌های مختلف درخواست کنیم. امیدوارم این اتفاق برای جشنواره فرهنگی وزارت بهداشت هم در سال‌های بعد رخ دهد و ما شاهد تولید بیشتر آثاری در حوزه سلامت در بخش‌های مختلف به‌ویژه بخش عکس باشم.
غفاری درباره کیفیت آثار عکاسان جوان شرکت‌کننده در جشنواره گفت: از دیدگاهی کلی کیفیت آثار ازنظر فنی و مضمونی مقبول است. همچنین ابعاد عکس‌ها و چیدمان نمایشگاهی‌شان استاندارد است. البته من اینجا لازم میدانم انتقادی داشته باشم و آن‌هم نورپردازی بالای این عکس‌هاست. استفاده از لامپ‌ها در این  نورپردازی‌ها به شکلی است که اولاً آثار را خوب پوشش نمی‌دهد و دوما در برخی موارد روی عکس‌ها رنگین‌کمان به وجود آورده که بخشی از اثر شده است. این اتفاق مخاطب را از دریافت موضوعی عکس‌ها دور می‌کند.
این عکاس پیشکسوت گفت: اگر از این نظر که این عکس‌ها از کانون‌های فرهنگی و هنری دانشگاه‌های علوم پزشکی که در رشته‌های غیر هنری تحصیل می‌کنند ارسال‌شده به آثار نگاه کنیم می‌توانیم به آن‌ها نمره قبولی بدهیم اما چقدر خوب است که ما از توان و سواد تخصصی این عزیزان بیشتر در آثارشان استفاده کنیم و از فضایی که دانشجویان در آن قرار دارند و مشغول کار و تحصیل هستند عکس‌هایی را ببینیم.

او در ادامه گفت: من نمی‌توانم دوربینم را به بیمارستان و فضاهای درمانی ببرم اما یک پزشک و یا یک دانشجوی رشته پزشکی و پرستاری می‌تواند چنین کاری کند و با توجه به اینکه دانشجویان در این فضا قرار داشته و علم و تسلط در حیطه بهداشت و سلامت دارند انتظار می‌رود در این حوزه عکس‌هایی زیبا، پر مفهوم و تأثیرگذاری را از آن‌ها ببینیم.
غفاری در پایان گفتگو جشنواره فرهنگی را قطبی پرنفوذ برای تحقق شعارهای بهداشتی دانست و گفت: وزارت بهداشت در سال‌های قبل شعاری داشت با این مضمون که پیشگیری بهتر از درمان است ولی هیچ‌وقت برای این شعار فرهنگ‌سازی نشده و فضای تبیین آن در جامعه شکل نگرفت. حالا جشنواره فرهنگی وزارت بهداشت با سرمایه‌گذاری در بخش فرهنگ می‌تواند زمینه درک این شعار را در جامعه فراهم کرده و از تحمیل هزینه‌های گزاف درمانی بر وزارتخانه در آینده بکاهد.


کد مطلب: 244436

آدرس مطلب :
https://www.kebnanews.ir/news/244436/رئیس-هیات-مدیره-انجمن-عکاسان-درباره-جشنواره-فرهنگی-گفت

کبنانیوز
  https://www.kebnanews.ir

1