کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

آیا زنان مردان قدرتمند یاسوج را شکست می‌دهند؟

28 بهمن 1395 ساعت 2:34


کمال صالحیان‌فر
تا اردیبهشت ۹۶ فاصله زیادی نیست و در این فاصله کوتاه رویدادهای مهم سیاسی در کشور و استان کهگیلویه و بویراحمد در حال شکل‌گیری است، انتخابات شورای شهر به دلیل اهمیت و جایگاهی که قانون اساسی برای آنها در نظر گرفته، رفته رفته به یک اتفاق مهم تبدیل خواهد شد، اما هیچ‌گاه چهره‌های شاخص شهرها به لحاظ علمی، سیاسی و تخصص برای حضور در این رقابت تمایلی نشان ندادند و از این رو معمولاً کارشناسان ارشد آزاد و یا به ندرت دولتی در رشته‌های مختلف مرتبط و غیر مرتبط برای حضور در پارلمان محلی شوراهای اسلامی شهر به میدان آمده‌اند.

متأسفانه بی‌توجهی احزاب سیاسی، جریان‌های فکری و علمی به شوراهای شهر، این انتخابات در استان کهگیلویه و بویراحمد رنگ و لعاب کاملاً طایفه‌ای و قومی به خود گرفته که این رویه ضربات مهلکی به پیکره شهر خواهد زد و شاید دلیل ناکارآمدی برخی شوراها در این استان همین موضوع باشد.
عدم حضور چهرهای شناخته شده دانشگاهی، علمی و مهندسین کاربلد و همه چیز دان در انتخابات شورای شهر سبب ظهور و مانور کوتوله‌های اجتماعی گردیده است و این امر انتخابات را به سمت قبیله‌گرایی کشانده است، امری که با تداوم سیاست‌های فعلی قطعاً در آینده رشد بیشتری خواهد داشت و این آفت مانع از پیشرفت و توسعه استان کهگیلویه و بویراحمد خواهد شد که می‌طلبد در مطلبی جداگانه به آن پرداخته شود.

در این مقاله صرفا به تحلیل وضعیت انتخاباتی در حوزه شهر یاسوج خواهیم پرداخت. در کنار مردان قدرتمندی همانند «محمدرحیم دهراب‌پور»، «هدایت امیری»، «هدایت اکبری»، «مرتضی فروغ فر»، «خلیفه خلقی‌پور»، «سرخاب بیننده» و ... زنان شناخته شده‌ای به لحاظ عملکرد مدیریتی و فعالیت‌های اجتماعی و دانشگاهی نیز برای حضور در پنجمین دوره انتخابات شورای شهر یاسوج در میدان سخت و طاقت فرسای این رقابت ایستاده‌اند. «زهرا زمانی»، «آزیتا حکمتی‌اصل»، «فتانه توحیدی» زنانی هستند که به دلیل فعالیت‌های اجتماعی، دانشگاهی و سیاسی نسبت به سایر زنان شناخته شده هستند. در کنار آنها زنان دیگری حرف از آمدن زدند که معروف نیستند.
«زهرا زمانی» اولین بانوی راه یافته به شورای شهر یاسوج است، او در طول دوره چهارم حضور فعالی از خود نشان داد، پیگیری وی برای احداث و بهره‌برداری از اولین پارک بانوان در مرکز استان کهگیلویه و بویراحمد از فعالیت مهم او شمرده می‌شود، پارکی که در نهایت با حضور معاون رئیس جمهور و استاندار کهگیلویه و بویراحمد افتتاح شد. «زمانی» اکنون کوله‌باری از تجربه است و همچنان زنان شهر یاسوج می‌توانند به او اعتماد کنند.
«آزیتا حکمتی‌اصل» بانوی شناخته شده شهر یاسوج او سال‌ها در فعالیت‌های ورزشی، فرهنگی و اجتماعی خوش درخشید و تاجایی که در میادین ورزشی سه سال قهرمان کیک بوکسینگ شد. وی فعالیت‌های اجرایی در برخی از پروژه‌های مهم استان و خارج از استان دارد او از نخبه‌های مردمی و محبوب جامعه است که باید از توان و ظرفیت چنین شخصیت‌ها و سرمایه‌های اجتماعی استفاده شود.
«فتانه توحیدی» از چهره‌های دانشگاهی که حضور همچنین افرادی در پنجمین دوره انتخابات شورای اسلامی شهر یک مطالبه گسترده مردمی بود مطالبه‌ای که همچنان ادامه دارد و هر روز که می‌گذرد افکار عمومی منتظر او هستند و بدون شک اعتماد به «توحیدی‌ها» نه به سیاست‌زدگی و قوم‌گرایی است. البته «توحیدی» هنوز حضور خود را قطعی اعلام نکرده است.
اما همه چیز به تاکتیک‌های زنان حاضر در صحنه انتخابات شورای شهر یاسوج بستگی دارد و اینکه آنها با چه ساز و کارهای با مردان صاحب نام و گاهاً پول‌دار رقابت خواهند کرد، بعداً راهکارهای شکست مردان و پیروزی احتمالی زنان را در پنجمین دوره انتخابات شورای شهر یاسوج ارائه خواهیم داد.
 


کد مطلب: 230949

آدرس مطلب :
https://www.kebnanews.ir/news/230949/آیا-زنان-مردان-قدرتمند-یاسوج-شکست-می-دهند

کبنانیوز
  https://www.kebnanews.ir

1