تاریخ انتشار
دوشنبه ۱۰ آبان ۱۳۹۵ ساعت ۲۳:۵۱
کد مطلب : ۲۰۷۸۴۲

از «بهرام تاجگردون» تا «اله کس راهی» و «سید قدرت»

۱۶
۰
کبنا ؛
 
 
بخش دوم - سید ابوالحسن حسینی نیک

در سال ۱۳۴۶ عده ای از فرهنگیان، دانشجویان، بازاریان، کارکنان صنعت نفت و… ، جلسات مذهبی تشکیل داده و از آقای محمد زید بهبهانی که مردی فاضل، مبارز و شجاع بود و توسط ساواک از شرکت نفت بندر ماهشهر به گچساران انتقال داده شده بود، کسب فیض می نمودند. تیمسار علیزاده فرماندار کل منطقه، در سالن مهمانسرا (گست هاوس آن­زمان) شرکت نفت به صراحت در جمع مردم گفت “سیاست آریامهری این است که گچساران در محدودیت بوده و توسعه پیدا نکند. کسی حق ساخت و ساز ندارد تا به صنعت نفت آسیبی نرسد. بروید دیگر شهرها زندگی کنید.”
(محمد ابراهیم شریعتی ۵/۸/۱۳۹۴).
انقلاب اسلامی ایران۱۳۵۷
همانگونه که در مقدمه این نگارش گفته شد، شروع اولیه انقلاب اسلامی ایران، توسط امام خمینی (ره) در سال ۱۳۴۲ به مخالفت با لایحه انجمنی و ولایتی (کاپیتولاسیون) در شهر قم بود. این امر موجب تبعید حضرت امام (ره) به عراق، ترکیه، کویت و فرانسه شد و بعد از آن حوادث مهم سال ۱۳۵۶ از قبیل: شهادت سیدمصطفی خمینی، مقاله توهین آمیز احمدی رشیدی مطلق به حضرت امام (ره) در روزنامه اطلاعات و در واکنش به آن قیام خونین مردم قم و پشت سر آن قیام مردم تبریز و نهایتا سراسر کشور زمینه پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی به رهبری حضرت امام خمینی(ره) را در ۲۲ بهمن سال ۱۳۵۷مهیا کرد.
به هر حال، نکته مهم و اساسی اینجاست که برخلاف برخی از تغییر دولتها که در قالب کودتاهای یک شبه شکل می­گیرند، انقلاب اسلامی از دل بیانیه­ها، اطلاعیه­ ها، شعارها، تظاهرات­ها، تحصن­ ها، سخنرانی­ ها وکتاب­هایی که به مدت پانزده سال آن هم در منظر افکار عمومی در داخل و خارج شکل گرفته­ اند، بیرون آمده است.
به رغم این، جریان رقیب (اعم از سیاستمداران، نویسندگان و تئوریسین­های غرب و شرق)، نه تنها نتوانست تحقق آن را پیش­ بینی کند حتی برعکس، تا چند ماه قبل از پیروزی انقلاب اسلامی، کسی همچون کارتر رئیس جمهور وقت آمریکا با همه اطلاعاتی که از کانال­های مختلف دراختیار وی گذاشته می­شد، در غفلتی بسیار آشکار، وضعیت ایران را به جزیره ثبات تشبیه کرد! اما چیزی نگذشت که این جزیره ثبات، طوفان زده شد.
از این رو، بعضی از نظریه پردازان غربی شوک نفتی(افزایش و کاهش قیمت) دهه هفتاد و تاثیر آن بر زندگی مردم ایران، بعضی دیگر مذهب، اما خود محمدرضاشاه بحث انقلاب سفید و توسعه ایران به عنوان دروازه تمدنهای بزرگ و نهایتا قدرت­های غربی به خصوص آمریکا را موجب وقوع انقلاب می­دانست.
میشل”فوکو” معتقد است که «آنچه به انقلاب ایران قدرت بخشیده، یک ویژگی دوگانه است: ازیک سو، اراده ­ای جمعی به تغییر هیئت حاکمه و از سوی دیگر اراده به تغییر ریشه ­ای زندگی خود». فوکو قدرت ناشی از این اراده را بیش از همه دانسته و این قدرت را ریشه در اسلام شیعی می­داند. او در توصیف این مردم می­گوید: “ایرانیان با قیامشان به خود گفتند … ما باید همه چیز را در کشور … تغییر دهیم؛ اما به ویژه باید خودمان را تغییر دهیم”. در تحلیل فوکو “درست همین جاست که اسلام ایفای نقش می­ کند: مذهب برای آنان نوید و تضمین وسیل ه­ای برای تغییر ریشه­ ای ذهنیت شان است”.[۱]
پس برای کاوش در زمینه چگونگی وقوع انقلاب اسلامی مانند هر انقلاب دیگر باید به تاریخ سیاسی کشور رجوع کرد. از سوی دیگر توجه به ماهیت مذهبی انقلاب و رهبری هوشمندانه و قاطع امام خمینی(ره) هم بسیار راهگشا می­باشد.
 
 
img_20161030_194853
 
 
کهگیلویه و بویراحمد و پیروزی انقلاب اسلامی
پس از سال ۱۳۴۲ به بعد دو جریان در مقابل همدیگر قرارداشته و هرکدام در تلاش بودند تا جامعه را به سوی اهداف خود سوق بدهند. یکی جریان حکومت در قالب قدرت دولت و فعالیتهای ادارات به ویژه ادارات آموزش، احزاب، انجمن ها، رادیو و تلویزیون و مطبوعات و دیگری جریان علمای دینی در قالب فعالیتهای فرهنگی.
البته در این دوره در استان”سرلشکر علیزاده” به مدت ده سال (از ۱۳۴۲ت ۱۳۵۷) در مقام فرماندار کل، مسئولیت اجرای سیاستهای دولت را به عهده داشت. پس از او فردی غیر نظامی به نام “فریدون امیر ابراهیمی” به عنوان فرماندار کل بدین ماموریت گمارده شد. پس از دو سال امیر ابراهیمی جای خود را به فرد غیرنظامی دیگری به نام “احمد جوهرزاده” داد. در زمان ایشان بود که در سال ۱۳۵۵ فرمانداری کل کهگیلویه و بویراحمد به استان تبدیل گردید.[۲] اما با توجه به حوادث سال ۱۳۵۶ که در مطالب فوق به آن اشاره شد نه تنها کشور بلکه منطقه کهگیلویه و بویراحمد به خصوص شهرستان گچساران دستخوش حوادث دیگری شد که به تدریج موج انقلاب اسلامی به رهبری حضرت امام خمینی (ره) سراسر کشور را گرفت و مردم منطقه کهگیلویه و بویراحمد که عموما مردمی شیعه مذهب و غیرتمند بودند از انقلاب اسلامی استقبال کردند.
آنان هم، همانند سایر مردم کشور، مجموعه سیاستهای اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی حکومت پهلوی را در جهت وابستگی به بیگانگان، مسخ هویت دینی، ملی و عقب ماندگی از کاروان تمدن تشخیص دادند و فرصت یافتند تا با ارزیابی سیاستها و اقدامات حکومت پهلوی، به مقایسه آنچه “بودند” با آنچه که باید “باشند” بپردازند.[۳]
در نتیجه گروه گروه فریاد انقلاب اسلامی را لبیک گفتند. بدین سبب هنگامی که نخستین گروه از جوانان در شهرستان ­های استان به تظاهرات اقدام کردند از طرف هواداران شاه مورد سرکوب قرار گرفتند که بیشترین درگیری و سرکوب در جنوب کشور در شهرستان نفت­ خیز گچساران اتفاق افتاد که در این نگارش سعی بر آن است به شرح وقایع و فعالیتهای انقلابی مردم این شهرستان از سال ۱۳۴۲ تا سال ۱۳۵۷ پرداخته شود.
نقش مردم گچساران در پیروزی نهضت امام خمینی(ره)
یکی از اولین شهرهایی که در استان کهگیلویه و بویراحمد به ندای حق طلبانه امام خمینی (ره) علیه حکومت پهلوی پاسخ مثبت داد، مردم مبارز گچساران بودند. نخستین آثار این حرکت در ماه مبارک رمضان و عید سعید فطر سال ۵۷ آشکار شد. تظاهرات، تعطیل شدن بازار و پس از آن اعتصاب کارکنان صنعت نفت و قطع صادرات نفت به یک خیزش عمومی تبدیل شد. این شهر به خاطر نفت آنچنان مهم شده بود که ساواک، نیروهای مسلح نظامی اعزامی از استان های فارس و خوزستان برای سرکوب و جلوگیری از تظاهرات بسیج شدند.[۴]
پس از سال ۱۳۴۲ تا سال ۱۳۵۷همزمان با شهرهای بزرگ و مذهبی کشور چندین طبقه و گروه در شهرستان گچساران فعالیت­ های مبارزاتی و انقلابی با حکومت پهلوی داشتند که عبارتنداز:
۱٫ روحانیون
روحانیون در تاریخ سیاسی معاصر ایران فراز و فرودهای زیادی داشته ­­اند. در اعتراضات علیه نفوذ اقتصادی بریتانیا اواخر قرن نوزدهم، در جریان انقلاب مشروطیت (۱۹۰۶ تا ۱۹۰۸) ، در ملی شدن صنعت نفت ( ۱۹۴۴- ۱۹۵۳) و پیروزی انقلاب اسلامی ۱۳۵۷ نقش مهمی داشتند.
همان گونه که در شهرهای بزرگ به ویژه مذهبی، علما و روحانیون نقش مهمی را در هدایت مردم برای مبارزه با حکومت شاهنشاهی داشتند در منطقه کهگیلویه و بویراحمد به همین شکل بود.
به گونه­ ای که علمای منطقه از جمله حضرت آیت­ الله ملک حسینی (ره)، حجه الاسلام میراحمد تقوی، مرحوم حجه­ الاسلام سید جهان غلامی، حجه السلام حاج یونس هاشمی، حجه الاسلام سید نادر حسینی، مرحوم حجه الاسلام سید غلامحسین بلادی و.. همه اعتبار معنوی خود را در جهت بسیج مردم به صحنه انقلاب به کار گرفتند.[۵]
img_20161030_194955
شهید بشارت
img_20161030_195022
مرحوم مغفور ” متقی کاشانی “
در شهرستان گچساران هم حجه السلام “شهید محمد تقی بشارت” و مرحوم حجه الاسلام “متقی کاشانی” به ویژه شهید بشارت نقش بسیار مهمی داشته­ اند به گونه ­ای که مردم شهرستان گچساران را به انقلاب دعوت کردند و خود رهبری فعالیت­های انقلابی و تظاهرات مردم را به عهده گرفتند.
نبرد سیاسی میان علما و مقامهای حکومت شدت گرفت و هر کدام سعی داشتند مردم را در جبهه خود قرار دهند. مقام­های حکومتی (ساواک) حتی درصدد برآمدند که عده ­ای از افراد ناآگاه منطقه گچساران به عنوان چماقدار، مامور سرکوبی انقلابیون در این شهرستان بکنند اما در این ایام دیگر چنین افرادی به چنگ آنان نیفتاد. مردم این شهرستان همه پشت سر علما قرار گرفته و در جهت تحقق انقلاب اسلامی می­کوشیدند. در این میان با تلاش علما و روحانیونی از قبیل شهید حجه الاسلام محمد تقی بشارت حتی نخبگان سنتی و جدید منطقه گچساران هم به صف توده­های مردم پیوستند.[۶]
۲٫ دانشجویان و دانش ­آموزن (دانشسراهای مقدماتی و عشایری)
معمولا در اکثر انقلابهای دنیا، نخبگان دانشگاهی، نقش چاشنی و مردم نقش باروت را دارند. در انقلاب اسلامی ایران و به تبع آن مردم استان و به خصوص شهرستان گچساران هم بدین گونه بود. فعالیت انقلابی دانشجو و دانش آموزی گچسارانی در سالهای اولیه پراکنده، نامنظم و بیشتر زیر زمینی و به ترس از ساواک و مقام­های حکومتی، خیلی آشکار و علنی نبود و بیشتر به صورت تیم­ های غیر ساماندهی شده مشغول به فعالیت­های انقلابی خود بودند که این تیم ها شامل :
الف) کلاسهای تفسیر قرآن و نهج البلاغه
تشکیل این هسته بیشتر توسط محمد زید بهبهانی و تدریجا چند نفر شرکت نفتی و فرهنگی نیز به این جمع پیوستند و به مناسبت­های مختلف در این مجالس به تفسیر قرآن مجید و بخش­هایی از نهج البلاغه و دعای کمیل می پرداختند.
 
img_20161030_195044
زید بهبهانی
img_20161030_195110
حاج فریدون شریفی
img_20161030_195200
اله کس راهی
img_20161030_195228
بهرام تاج گردون
 
“حاج بهرام تاجگردون”، “حاج الله کس راهی”، “هوشنگ مقام”، “نعمت الله ممتازان”، “محمد رحیم لبافی نژاد” ، باغ سرداری  و.. از دیگر اعضای این هسته بودند. البته “محمدزید بهبهانی” به خاطر فعالیتهای انقلابی خود در ماهشهر از سال ۱۳۴۶ به گچساران تاپیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی ۱۳۵۷ تبعیدشد. وی نقش محوری و کلیدی در این تیم و جریان انقلابی شهرستان گچساران که بعدا به همراه حاج بهرام تاجگردون و شهید محمد تقی بشارت، حلقه اتصال تمامی این گروهها تا بهمن ۱۳۵۷ را بر عهده داشت.[۷]
یا نقش موثر و مفید آقای محمد رحیم لبافی نژاد، مربی هنرستان و آموزش قرآن گچساران در تربیت دانش آموزان آن هم به صورت مختلط (دختر و پسر) را نباید نادیده گرفت. به گونه ­ای که از کلاس­های درس قرآن ایشان، “مجتبی موسوی” و “محسن گلستان” و از هنرجویان هنرستانش، “عیسی پناهی”، “صدرالله نوری نژاد”، “حسین لیراوی” و “غلام لرکی” بعد از انقلاب در جنگ تحمیلی به فیض شهادت نائل شدند و این نتیجه آموزش مخلصانه آن دوران فرهنگیان شهرستان نفت خیز گچساران بود.[۸]
همچنین، مرحوم حاج “فریدون شریفی” از دیگر فرهنگیان قدیمی و با شرافت منطقه، در فعالیت­های چه قبل و چه بعد از انقلاب هم نقش داشت به گونه ­ای که بعد از پیروزی انقلاب اسلامی در سال ۱۳۵۷، حجه الاسلام شهید محمد تقی بشارت با دست خط خود (در حال حاضر این نامه موجوداست) این چهره فرهنگی محبوب و معتمد را به عنوان یکی از اعضای کمیته انقلاب در شهرستان باشت معرفی کرد.
ب) برادران صابری (عبدالله ، ذوالفقار و قنبر)
برادران صابری با توجه به اینکه در شهر قم بودند از این طریق نقش مهمی را در رساندن اعلامیه­ های حضرت امام(ره) و شعارهای انقلابی به تیمهای دانشجوی و دانش ­آموزی داشتند. به گونه­ ای که علاوه بر شهرستان گچساران، شهرهای جنوبی را هم به نوعی تغذیه می­ کردند و جریان انقلابی شهرستان گچساران هماهنگ با شهرهای بزرگ و مذهبی مسیر خود را طی می ­نمود.[۹]
 
img_20161030_195251
برادران صابری و علیمراد جعفری
ناگفته نماند مرحوم حاج محمد نبی زاده یکی از افراد موثر و کلیدی جریان انقلاب بود که ­اقدام به تشکیل هسته‌های مطالعاتی از جوانان مبارز و مذهبی نمود و با هماهنگی سایر انقلابیون شهر و روحانیت مبارز به عنوان یکی از محورهای برپایی تظاهرات مردمی و اعتراضات عمومی، تحصن و اعتصاب فرهنگیان، بازاریان و کارکنان صنعت نفت گچساران با تمام توان و دقت و ظرافت انجام وظیفه نمود. با پیروزی انقلاب شکوه‌مند اسلامی و از‌‌ همان روزهای اولیه هماهنگ با انقلابیون کشور حزب جمهوری اسلامی را تشکیل داد و به عنوان دبیر توانست در سایر بخش‌های استان به عنوان یک محور تعیین کننده مدیریت جریان انقلابی را عهده دار شود. به گونه ­ای که ایشان در در دهه شصت توسط منافقین ترور و به درجه رفیع جانبازی نائل شد.[۱۰]
البته افرادی هم مثل جلالی­ های دیل (شهید علی­ویس، غلامعلی و امرالله)، علیمراد جعفری، علی رفیع پور، ابراهیم عسکر زاده هم بی ­تاثیر نبودند.[۱۱]
ج) خواجوی­ ها (جلیل و علی)
خواجوی­ها هم مثل برادران صابری، فعالیت انقلابی چشمگیری داشتند. بدین گونه که اگر براداران صابری نقش تغذیه تبلیغاتی و ارسال اعلامیه­ های حضرت امام (ره) را از قم برای گروههای فعال انقلابی گچساران داشتند، خواجوی­ها هم نقش ساماندهی مردم را جهت راهپیمایی و تظاهرات بر علیه رژیم پهلوی را بر عهده داشتند. [۱۲]
به گونه ­ای که علی خواجوی، آقایان “سید اکبر علیزاده”، مرحوم “علی خوان­پایه” و “اصغر جمشیدی” را به طور ویژه
مامور این امر مهم کرده بود .img_20161030_195352
دکتر محمد تقی شریعتی
img_20161030_195419
جلیل خواجوی
img_20161030_195442
علی خواجوی
البته ناگفته نماند مقامات حکومتی متوجه حرکت­های انقلابی گروه­های فوق شده بودند و با توجه به فشاری که به آنها وارد می­کردند باعث شد که تعدادی از اعضای این گروه­ها دامنه فعالیت خود را به سایر استان­ها گسترش دهند و بیشتر نقش حمایتی را ایفا کنند.[۱۳] مثل آقای موسی بلادیان (برادر شهید بلادیان) که در واقع جرقه اولیه انقلاب (۱۳۴۵) در گچساران توسط ایشان و محمد زید بهبهانی زده شد و نهایتا در خوزستان مستقر شد.
عده ­ای هم مثل حاج بهرام تاجگردون، برداران خواجوی، شهید بشارت و… سعی بر میدان داری و صحنه را در مقابل عوامل حکومت شاهنشاهی هیچ موقع خالی نکردند.[۱۴]
شایان ذکر است، تیم تقریبا “چهل نفری” از دانشجویان منطقه از قبیل : برادران جلالی دیل، دکتر بهادر مرودشتی، شهید عبدل خواجه زاده، سید قدرت الله حسینی، دکتر محمدتقی شریعتی، مرحوم دکتر حمزه پردال، سردار احمد خورشیدی، مرحوم سردار مهدی درخشان، شرافتی، اسفندیار پورکرم، رهام عبدی ­­پور و… بیشتر نقش حمایتی را داشتند. به عنوان مثال سید قدرت ­الله حسینی در دانش سرای عشایری شیراز خیلی فعال و ارتباط تنگاتنگی با انقلابیون منطقه داشت به­ گونه­ ای که ایشان از اواخر سال ۱۳۵۶ تا ۱۳۵۷ به مدت چهارده ماه در زندان اوین هم بند هاشمی رفسنجانی بسر می­برد. [۱۵]
 
img_20161030_195504
کوکب حاتمی
خانم “کوکب حاتمی” از مبارزین قبل از انقلاب ایشان بیشتر در مسجد سلیمان فعالیت می­کردند و از سال ۱۳۵۲ تا اوایل ۱۳۵۷ در زندان اوین بسر می­برد و بعد از آزادی هم به گچساران تبعیدشد.
همچنین خانم “زهرا عدالت­ جو” از مبارزین انقلابی خرمشهر که با گروه شهید محمد جهان آرا بیشتر همکاری داشت و به گچساران تبعید شد و در حال حاضر بازنشسته سپاه پاسداران است. [۱۶]
همچنین، از خانم “بلقیس بیگدلی” یکی از سخنرانان، فعالین مذهبی و از اعضای کلاسهای تفسیر قرآن و نهج البلاغه دهه اول انقلاب اسلامی هم می­توان نام برد.
 
img_20161030_195533
سردار درخشان
img_20161030_195553
خورشیدی
img_20161030_195614
شهیددقایقی
یا سردار مهدی درخشان، سردار خورشیدی و سردار دقایقی (بیشتر در حوزه بهبهان و آغاجری) ارتباط تنگاتنگی با گروههای چریکی منصورون در خوزستان داشتند.
 
img_20161030_195653
شهید عبدل خواجه زاده
img_20161030_195715
سید قدرت حسینی
البته ناگفته نماند، تعدادی از این گروه “چهل نفره” بعد از پیروزی انقلاب اسلامی، هسته اولیه­ نه فقط سپاه پاسداران گچساران بلکه استان (مرحوم مهدی درخشان، سردار عبدالله صابری، سردار دقایقی، سردار خورشیدی و…) را تشکیل دادند. تعدادی دیگر هسته اولیه جهاد سازندگی شهرستان باشت ( سید قدرت الله حسینی ، شهید عبدل خواجه زاده، سید اکبر علیزاده، ستار هدایت خواه و یدالله مرادی) و بعضی هم هسته ابتدائی حزب جمهوری اسلامی شهرستان گچساران (لبافی نژاد (پایه گذار)، شهیدواعظی، جلیل خواجوی، ناصر دیمی کاشانی، علی رفیع پور، علی فولادی وندا، امرالله احمدی، رهام عبدی­پور، موسی شرافتی، اسفندیار پور کرم، دکتر بهادر مرودشتی، امرالله جلالی و…) و دیگر نهادها و ادارات این شهرستان را تشکیل دادند.[۱۷]
۳٫ بازاریان
پس از شهریور ۱۳۲۰ و به دلیل نوسانات شدید مناسبات سیاسی و اجتماعی به ویژه بحرانهای اقتصادی در جامعه ایران، زمینه فعالیت اصناف و بازاریان افزایش یافت.
با این وصف بعد از برکناری رضاشاه با توجه به تحولاتی که در عرصه سیاست پدید آمد زمینه برای دخالت بیشتر بازاریان فراهم شد. این گروه در بسیاری از رخدادهای سیاسی از جمله نهضت ملی شدن نفت نقش موثری را ایفا کردند.
از این رو، اصناف و بازاریان شهرستان گچساران که بیشتر متشکل از بهبهانی و اصفهانی‌ها بودند چه قبل و چه بعد از انقلاب اسلامی و چه در دوران دفاع مقدس در راستای سربلندی کشور و استان کهگیلویه و بویراحمد از هیچ کوششی دریغ نکرده‌اند.
عامل اساسی همگامی روحانیون و بازاریان گچساران با مردم در جریان انقلاب بیشتر شهید محمد تقی بشارت بود آن هم به خاطر پدر بزرگوارش که یکی از معتمدین و متنفذین آن روز بازار گچساران محسوب می­شد. اوج همکاری این دو گروه در مهر و آبان ماه ۱۳۵۷ رقم خورد.[۱۸]
img_20161030_195741
حاج محمد ابراهیم شریعتی
img_20161030_195801
شهید سید نجف بلادیان
img_20161030_195822
حاج جابر نصریان
xs-1
سخنرانی بلقیس بیگدلی در سال ۱۳۵۷
 
به عنوان مثال شهید حاج سید “نجف بلادیان” در بازار خیاطی داشت. از طرفداران و علاقمندان امام(ره) بود.مدتی مسئولیت مجله (نشریه)”مکتب اسلام” را داشت و آن­را توزیع می­کرد. در بخشی از مغازه این شهید بزرگوار کتاب­های مذهبی فراوانی همیشه به چشم می­خورد.
یا مرحوم “حاج رمضان منصوری اصفهانی” که در این تظاهرات نقش مهم و ارزنده­ای داشت و بدون ترس از ماموران حکومتی راه اندازی دستگاه­های صوتی و تنظیم بلندگوهای راهپیمایی و مراسم را به عهده داشت.وی یکی از مبارزین فعال دوره انقلاب بود که جوانان تحت تعقیب را در خانه خود پناه می­داد. مرحوم حاج “علی هاشمی” که ایشان هم یکی از بازاریان فعال و همیشه جلودار تظاهرات بودند به گونه­ای که در حادثه ۱۹ آبان وقتی ماموران ساواک به طرف مردم شلیک می­کردند با صدای بلند می­گفت نترسید تیر مشقی است.
همچنین مرحوم حاج آقا “بابا اصاغر”،حاج سید “مهدی موسوی” و مرحوم حاج “عبدالحسین پروان” و حاج “جابر نصریان” که از ریش سفیدان بازار گچساران بودند با شعارهای افشاگرانه از مسجد صاحب الزمان (عج) و از وسط بازار به سمت مسجد شهیدان حرکت کردند.[۱۹]
بر این اساس، باید به چهره‌های سر‌شناسی همچون شهید حاج سید نجف بلادیان، حاج محمد ابراهیم شریعتی، حاج بابا بشارت، حاج آقا بابا اصاغر، حاج سید مهدی موسوی، حاج عبدالحسین پروان، حاج رمضان منصور اصفهانی، حاج جابر نصریان و… که در بازار گچساران وجودشان الگو و درس بود، باید برای همیشه تلاش کرد تا این افراد به عنوان الگو و اسوه‌ای ارزنده برای جوانان امروز منطقه شناخته شوند.
۴-مساجد
تنها کانال بسیج بازاریان گچساران در اتحاد با سایر گروه‌ها، مساجد بودند. زیرا مساجد محل امنی برای بازاریان فراهم کرده بودند تا گردهم آیند و به مخالف با رژیم پرداخته و فشارهای حکومت را افشا کنند. از لحاظ اقتصادی نیز بازار هم نقش مهمی در پشتیبانی و حمایت از مبارزات انقلابی و انقلابیون داشت.
مساجدی مثل صاحب الزمان(به همت بازاریان و مرحوم حجت الاسلام وهابی)، بیت العباس (به همت اصفهانی­های مقیم گچساران) و مسجد جامع یا شهیدان (به همت شرکت نفت و حاج آقا موسوی) در قلب بازار بود و این سه مسجد نقش بسیار مهمی در حوادث قبل از انقلاب گچساران به خصوص ۱۹ آبان ۱۳۵۷ داشتند.
مصداق عینی آن هم ماه مبارک رمضان سال ۱۳۵۷ بود. حجت­ الاسلام مصباحی ­مقدم (مسجد صاحب الزمان(عج) بازار) و حجت­ الاسلام معلمی (مسجد بیت العباس(ع)) از دفتر مرحوم آیت­الله عظمی گلپایکانی از قم به گچساران اعزام شدند که در شبهای این ماه مبارک سخنرانی داشتند به گونه­ای­که با بیان شیوا و سخنان جذاب خود، مستمعین زیادی گرد هم جمع می ­آمدند.[۲۰]
پس می­توان گفت:موارد فوق بیانگر پیوند عمیق مساجد و بازار و تأثیر این دو نهاد در پیروزی انقلاب اسلامی در شهرستان گچساران است. به گونه­ ای که از یک طرف بازاریان؛ نیازهای فکری، فرهنگی و عقیدتی خود را از طریقاین مساجد برطرف می‌کردند و از طرفی دیگر با کمک‌های خود نیز نیازهای مساجد مذکور را برطرف کرده و مبارزات مردمی را از طریق این مساجد وسعت می‌بخشیدند.
۵- اعتصاب پرسنل شرکت نفت گچساران
پس از کشتار خونین مردم در راهپیمایی ضد رژیم ستم شاهی در ۱۷ شهریور ۱۳۵۷ که «جمعه سیاه» نامیده شد، صدها نفر از کارگران و کارمندان صنعت نفت پالایشگاهای تهران، تبریز، اصفهان، شیراز و کرمانشاه همزمان اعتصاب و بر شدت بحران سیاسی رژیم ستم شاهی افزود.
برای اولین بار کارگران نفتی میدان‌های نفتی اهواز، که بزرگ ترین میدان نفتی کشور را زیر پوشش خود قرار می‌داد، تصمیم به اعتصاب گرفتند. پس از آن کارکنان پالایشگاه آبادان و سرانجام در ۲۷ مهرماه ۱۳۵۷ تمام کارکنان میدان­های نفتی اهواز که گچساران یکی از این میادین نفتی بود به اعتصاب می‌پیوندند. البته در روزهای آغاز اعتصاب پراکنده و بصورت غیر سازماندهی شده بود.
در این بین برخی از گروهک های انحرافی قصد داشتند با شعارهای اقتصاد و سیاسی مانند “نان، مسکن، آزادی و… “در بین اعتصاب کنندگان نفوذ کنند. اما کارگران انقلابی برای جلوگیری از هر گونه شائبه در ۱۴ بهمن ۵۷ با برگزاری نماز جماعت جهت گیری حرکت خود را اعلام کردند.
در همین ایام با توجه به اینکه مناطق نفت خیز گچساران حدود یک سوم نفت کشور را تولید می­کرد و از حساسیت ویژه­ای برخوردار بود. برخی از مقامات حکومتی به ویژه ساواک مانع اعتصاب پرسنل شرکت نفت می­شدند که مورد تهدید مردم قرار گرفتند.
پرسنل شرکت نفت گچساران در آن محیط کوچک و حساس کار بزرگی انجام دادند و یکی از مبارزان که (احتمالا آقای نجیمی قشقایی یا مختار باطولی) در مخابرات شرکت نفت کار می­کرد به شدت مورد ضرب و شتم ماموران ساواک قرار گرفت به گونه ­ای که برای حفظ جان کارکنان صنعت نفت و خانواده ­هایشان آنها را به شهرهای مجاور بردند.
همچنین برای هزینه زندگی آنان مبالغ زیادی از طرف روحانیت شیراز، اهواز، بهبهان و بازار گچساران تامین و پرداخت می­شد.[۲۱] سرانجام اعتصاب کارکنان صنعت نفت، رژیم پهلوی را مستاصل کردند بطوریکه حضرت امام خمینی ( ره) طی سخنرانی در جمع کارکنان شرکت نفت در همین زمینه فرمودند:
«نهضت ما گر چه مرهون همه اقشار ملت است، گر چه همه اقشار ملت نهضت را همراهی کردند، چه بانوان تمام ایران و چه مردان برومند ما، لکن بعضی اقشار یک ویژگی خاصی داشتند، و از آن جمله، کارکنان و کارمندان صنعت نفت، برای اینکه اینها در مقامی می‌بودند که شریان حیات اجانب به دست آنها بود، شریان حیات رژیم منحوس در دست آنها بود. اعتصاب آنها یک ویژگی خاصی داشت، و همراهی آنها از نهضت، یک خصوصیت بیشتری داشت. از این جهت، ما به آنها بیشتر از سایر اقشار شاید ارج بگذاریم وتشکر می‌کنیم. شما برادران بودیدکه در اعتصابات خودتان در مقابل رژیم طاغوتی ایستادید، و نهضت را پیش بردید و اسلام را تقویت کردید. من باید از شما تشکر کنم، من دعا به شما می‌کردم و می­کنم».[۲۲]
.فوکو، میشل،” ایران روح یک جان بی روح” ، ترجمه نیکو سرخوش و افشین جهاندیده، چ۲، تهران، نی،۱۳۸۰، ص۶۷٫[۱]
. تقوی مقدم، سید مصطفی، تاریخ سیاسی کهگیلویه، موسسه مطالعات و پژوهشهای سیاسی، تهران، ۱۳۷۷، ص ۵۴۰٫[۲]
. همان، ص ۵۴۱٫[۳]
. مصاحبه با حاج محمد ابراهیم شریعتی.[۴]
. مصاحبه با حجه الاسلام حاج سید یونس هاشمی بیان و حجه الاسلام حاج سید نادر حسینی.[۵]
. مصاحبه با سید قدرت الله حسینی پور[۶]
. مصاحبه با حاج الله کس راهی.[۷]
. مصاحبه با محمد رحیم لبافی نژاد[۸]
. مصاحبه با عبدالله صابری.[۹]
. مصاحبه با حاج یدالله مرادی.[۱۰]
. مصاحبه با غلامعلی جلالی دیل.[۱۱]
. مصاحبه با جلیل خواجوی[۱۲]
. مصاحبه با سید اکبر علیزاده.[۱۳]
.مصاحبه با حاج الله کس راهی.[۱۴]
. مصاحبه با سید قدرت الله حسینی.[۱۵]
. مصاحبه با کوکب حاتمی.[۱۶]
مصاحبه با جلیل خواجوی..[۱۷]
. مصاحبه با حاج یدالله مرادی.[۱۸]
. مصاحبه با حاج محمد ابراهیم شریعتی.[۱۹]
. مصاحبه با محمد زید بهبهانی و حاج محمد ابراهیم شریعتی .[۲۰]
. مصاحبه با محمد زید بهبهانی.[۲۱]
. صحیفه امام (ره)، ج۷، ص ۴۱۸٫[۲۲]

بخش اول -تبیین تحولات تاریخی و ریشه‌های قیام ۱۹ آبان ۱۳۵۷ گچساران
نام شما

آدرس ايميل شما

Iran, Islamic Republic of
خیلی ازاین افراداین مطالب رامیخوانندخودشون تعجب میکنندگچساران اولین شهربودکه انقلاب کردو۷شهیددادتاچندین ماه درشهرهای دیگرخبری نبودروحانی بزرگی مثل شهیدبشارت واقعاانقلابی بودودرکنارش بزرگ مردی مثل حاج بهرام تاجگردون روحانی مثل سیدنادرحسینی وانقلاب واقعاعجیبه افرادی مثل الله کس راهی یدالله مرادی اکبرعلیزاده علی فولادی و۰۰۰عزیزم اینهاکجابودندچرامسیرانقلاب گچساران رابه ب..
دشت گز دریلا و گچ عوض سفارت بویراحمد
Iran, Islamic Republic of
درود بر شما. بهترین مطلبی بود که تا به حال خوندم... درود برشهدای وطن...
Iran, Islamic Republic of
فکر نمیکنی رتبه بندی که برای این افراد کردی با رتبه بندی خدا خیلی فرق میکنه؟
باوی باغیرت
Iran, Islamic Republic of
سلام اقایان اکبر علی زاده,هدایت خواه,به این مجموعه پیوستند,و اقای هدایت خواه سال شصت وسه بعنوان معلم در منطقه شاه بهرام در مدرسه راهنمابی مشغول به تدربس شد. و باتوجه به پتانسیلی کخ از خود نشان داد در مدت کمی تا معاونت اموزش پروش باشت,ارتقاء پیدا کرد و معاون گردان مالک اشتری گردید,که هنگام رفتن سید قدرت الله حسینی,به احترام ایشان تشکیل,و بعد از ایشان منحل میشد,و کسانی که میخواستند,مدت بیشتری در جبهه بمانند,به گردان های دیگر اضافه میشدند. البته اینها همه سرمایه های گچساران و باشت میباشند,که به نحو بهینه از انان استفاده نشد,بخصوص نیروهای منتسب به چپ یا اصلاحطلب,,الیته کادر نیرو هایی که در مجموعه سید قدرت در اموزش پروش باشت بودند,در سال هشتاد وشش نا نود اکثر سکان های استان را بدست گرفتند,مثلا عنبری رییس مدرسه دبیرستان ایشان ریی اموژش پروش بویراحمد شد,اکبر علی زاده فرماندار گچساران,قلی رضا فرماندار بهمیی,جلال فر بخشدار بویراحمد,ایاز افایی مدیرکل فنی و حرفه ای,یدالله مرادی مدیرکل میراث فرهنگی,و رییس اموزش پروش گچساران,, اگر چه عبدل خواجه زاده به شهادت رسبده بود,اما برادرش بینصیب از مسوولیت نشد,,شیخ خواجه زاده رییس دانشگاه پیام نور,,و امام جماعت موقت گچساران,,اقای هدایت خواه نماینده بویراحمد,و اقای بزرگواری که اکثریت اعضاء حزب از او روی بر گردانده بودند,فقط سید قدرت و هسته ایشان از اقای بزرگواری حمایت کرده بودند. شاید بتوانذگفت,,که سید قدرت الله حسینی ثابت کرد که بسیار کیاس و سیاست مدار است, بزرگی کار ایشان زمانی محرز تر میگردد,,ایشان باید اصولگرا از مناسب ساقط میکرد و نیروهای نیقخود را بر ان مناسب میگذاشت. ولی متاسفانه از پتانسیل نیروی چپ گچساران و باشت در هشت سال حاج بهرام شاید بتوان گفت اصلا استفاده نشد,و اشخاص متشخصی همچون فریدون شریفی ریی اموزش پروش گچساران و اقای امام‌ بخش حبیبی شهردار باشت گردید,کخ شاید بتوان ان را نه بر رابطه چپ و راست,بلکه بر اساس خویشاوندی از انان استفاده شد که این مناسب برای انان بسیار کوچک بود.قطعا اگر سید قدرت بجای حاج غلام نماینده میشد باتوجه به ریاست چمخوری روحانی و یکه تازی اصلاحطلبان و بخصوص شخص تاجگردون,در مجلس نهم,و اصولگرا بودن بزرگواری و زارعی,میتوانست همه اداره کل ها اصلاحطلبان باشت و گچساران قرار دهد. اما معتقدم این خانواده قرار نیست به بچه‌های اصلاحطلب این حوزه شاخ و برگ دهد تا برابشان در اینده شاخ شوند. اگر در دور اینده اقای تاجگردون از اقای سید قدرت الله حسینی حمایت کند,اصلا جای تعجب نیست, بخاطر اینکه یک رای قرضی میدهد و چهار سال دیگر ان را دوباره پس میگیرد. اما اگر از اصلاحطلبی حمایت کند,میداند که مجموعه ای از اصلاحطلبان را شاید در اینده از دست دهد,,و این سیاست خانواده تاجگردون نیست. با تشکر از سید ابوالحسن حسینی,که مطالب زیبای تاریخی به رشته تحریر در میاورند
Iran, Islamic Republic of
متاسفانه خیلی ها رو از قلم انداختین
مارادونا
Iran, Islamic Republic of
میرزا عجب تحلیل.. کردی، کم کم داری ..میروی شاید اثر پیری هست
Iran, Islamic Republic of
چرا آقای ی.. نمیگه که خودش کجا بوده؟ از رفرنس هایی که دادین بپرسید که..کجا بوده.
یار
Iran, Islamic Republic of
منبع راقید کن کبنا نیوز
خبر خوب کش میری از سایتهای دیگه
فانوس زاگرس و خبر دنا قید کن بعنوان منبع
تابلو
Iran, Islamic Republic of
آقای حسینی نیک عزیز! هر چه فکر کردم نتونستم معنای عکس آقای موحد را در تیزر تبلیغاتی این مقاله متوجه بشوم! این ظاهراً یک یاد داشت تاریخی است و در محتوای آن هیچ صحبتی در بارۀ این بندۀ خدا نیست! اگر انتخاب خود شمااست که وا اسفا! چون به هدف و کار شما آسیب میزند و هدف شما را نه روشنگری، بلکه به تبلیغ عامیانه و سطحی از برخی افراد تنزل میدهد. و اگر سایت این انتخاب را کرده هم یک بی سلیقه‌ای کرده و به کار شما آسیب میزند!
برافتابی
Iran, Islamic Republic of
خداوکیلی چراالله کس راهی وجابرنصریان الکی بزرگ میکنی مثل الانشون بودن
ارویی
Iran, Islamic Republic of
متن خوبی بود البته افراد دیگری هم بودند که از قلم افتادهاند مثل اقای اشکو وخیلی دیگر افراد
بازی
Iran, Islamic Republic of
درود بر مخاطبان فهیم کبنانیوز
تشکر از برادر عزیزمان جناب حسینی نیک که همیشه در راستای معرفی چهره های شاخص و تاثیرگذار این مرز و بوم گام های استواری برداشته اند. بی شک ورق زدن وقایع تاریخ جسارت علمی و انصاف قلم می طلبد. در این راستا نقش نخبگان و چهره های خاص علمی، امری اجتناب ناپذیر است. چرا که اگر تاریخ در گوشه ای از این مرز و بوم قابل بررسی و نگارش باشد،نقش نخبگان در تحقق صفحه های تاریخ به عنوان بازیگر اصلی مطرح است. به کلام دیگر خواص میتوانند تاریخ ساز باشند. جای امیدواری است که چند صباحی است تحصیلکردهای واقعی استان ما،مانند برادر عزیزمان جناب آقای حسینی نیک گام استواری در جهت شناسانیدن فرهنگ و تاریخ این دیار به نسل جوان برداشته اند. امیدواریم دیگر نخبگان استان نیز با هم اندیشی و نگارش متونی از این دست زمینه را برای توسعه واقعی در تمامی ابعاد بردارند. چرا که توسعه عملی با گردش فکری و ایدولوژی ناب نخبگان محقق میشود. به امید روزی که در کنار هم و بدون تنگ نظری، چراغ توسعه و پیشرفت استانمان را زنده نگه داریم.
نفتی
Iran, Islamic Republic of
آقای مختار باطولی کارمند شرکت نفت نقش زیادی راهپیمایی و تظاهرات و تشکیل مجالس ضد شاه و اعتصاب کارکنان شرکت نفت داشت که توسط ساواک دستگیر و به زندان کارون اهواز برده شد. و ایشان در زندان هم بند دیگر انقلابیون گچسارانی که حدود ۸نفر بودند از جمله آقایان: زید بهبهانی، شریعتی، حاج عباس مختاری، بهرام تاجگردون، باغسرداری، رمضان عبدی نژاد آرویی و.....
Iran, Islamic Republic of
درجواب نفتی درست میفرمایی کارهابرعکس شده بقول حمیدتاجگردون اینهارامابرای دانش اموزان خودمیگیم باتعجب نگام میکنندچون بعضی افراددراین شهرستان ذهن مردم رتخریب مینندچه میدانندسردمدارمردم اول انقلاب حاج بهرام شهیدبشارت افرادی مثل خواجوی باطولی بوده
علیرضا
Iran, Islamic Republic of
خدا رحمت کند رفتگانمان را و مخصوصا مهدی درخشان را
بعد از جنگ خیلی گمنام زیست.......
دهدشت//
Iran, Islamic Republic of
هم یه دون گل میدون خدا دون حاج بهرام تاجگردون/// تاجگردون همیشه در قلب و دل مردم کهگیلویه بزرگ است

تاجگردون بزمانده هفت تیر
تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

هر چه مجلس کوتاه بیایید، دیگران او را به گوشه رینگ برده و مورد ضرباتی قرار می‌دهند. تخریب‌گران ...
اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

باور بر این است که اختلال عاطفی فصلی به دلیل اختلال در ریتم شبانه روزی بدن رخ می دهد....
سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در مصاحبه‌اش اشاره کرد که از 16 میلیون واکسن آنفولانزای ...
1