کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

تغییر مدیری که از عملکردش شرمنده نبود / فرهنگ دچار لغزش است

5 آبان 1395 ساعت 8:37


مراسم تکریم و معارفه رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی چرام با حضور مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کهگیلویه و بویراحمد برگزار شد.
dehbani
به گزارش کبنا، در این مراسم که در سالن اجتماعات شبکه بهداشت چرام برگزار شد، طی حکمی از سوی مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی کهگیلویه و بویراحمد، سعید خردمند به عنوان رئیس فرهنگ و ارشاد اسلامی چرام معرفی و از زحمات سیدمحمد تقوی تقدیر و تشکر به عمل آمد.
آیین  تکریم و معارفه مدیر جدید ارشاد اسلامی چرام با حضورمدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی کهگیلویه و بویراحمد، امام‌جمعه شهرستان و مسئولین شهرستانی برگزار شد.
*از حاشیه های این مراسم تاخیری نیم ساعته بود که بسیاری از مدیران شهرستان چرام را جلوی درب ورودی سالن اجتماعات شبکه بهداشت معطل گذاشت.
دهبانی پور: از تقوی قدردانی کرد
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی کهگیلویه و بویراحمد گفت: امروز ما مفتخر هستیم که استان کهگیلویه و بویراحمد در عرصه تئاتر ظرفیت‌های خوبی دارد و یکی از مهمترین شهرستان‌هایی که می‌تواند به این عرصه کمک کند، شهرستان چرام است.
رضا دهبانی‌پور در این مراسم با اشاره به موضوع جلسه و با بیان اینکه، کار فرهنگ مقوله حساسی است، اظهار کرد: زیربنا، اساس و زیرساخت کار توسعه، فرهنگ است.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی کهگیلویه و بویراحمد، اضافه کرد: اگر ما بخواهیم در امر توسعه توفیقاتی را به دست آوریم، باید بینش مردم، آگاهی و دانش آنان را سبب شویم.
وی با تاکید بر این مطلب که ما در ابتدا باید بتوانیم در عرصه فرهنگی تغییر ایجاد کنیم، عنوان داشت: اگر چنین تحولی به وقوع بپیوندد، ما در عرصه‌های مختلف سیاسی، اقتصادی و اجتماعی به توفیق و سعادت خواهیم رسید.
دهبانی‌پور، کار فرهنگ را کاری ارزشمند و بنیادی خواند که ظرافت‌های زیادی دارد، خاطرنشان کرد: کار فرهنگ، حساسیت‌های بیشماری دارد و در جامعه دینی و اسلامی ما نیز و انقلاب ما ماهیتش تحول فرهنگی بود بنابراین پرداختن به این امور اولویت اول ما در این جامعه است.
این مسئول با اشاره به اجرایی شدن کار و فعالیت فرهنگی، گفت: در جامعه اسلامی ما دستگاه‌های متعددی فعالیت دارند که از این دستگاه‌ها انتظار انجام کار فرهنگی می‌رود و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی هم یکی از این دستگاه هاست که باید پاسخگو باشد حتی اگر بودجه زیادی نداشته باشد.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی کهگیلویه و بویراحمد، ادامه داد: گاهی در عرصه‌های هنری هفتگانه و هشتگانه ماموریت‌هایی به این وزارت واگذار می‌شود که این ماموریت‌ها گاهی انجام، برگزاری و اقدام نسبت به آنها می‌تواند برخی از ارزش‌های متفاوت را به دنبال داشته باشد.
وی با متذکر شدن این مطلب که طبیعی است که دفتر امام جمعه، سازمان تبلیغات و دیگر دستگاه‌های فرهنگی با اداره ارشاد همکاری داشته باشند، ابراز کرد: این دستگاه‌ها باید در راستای اعتلای فرهنگ دینی و ایرانی تلاش کنند چرا که با وجود اختلافات وظایفی که از حیث ساختاری داریم مامور هستیم تا از آسیب‌های اجتماعی جامعه جلوگیری کنیم.
دهبانی‌پور، خاطرنشان کرد: برای اینکه شادابی و نشاط را به جامعه ارزانی کنیم و بتوانیم جامعه‌ای داشته باشیم که بتواند به کار و زندگی ادامه دهد باید به این عرصه‌های فرهنگی بپردازیم.
وی، افزود: امروز ما مفتخر هستیم که استان کهگیلویه و بویراحمد در عرصه تئاتر ظرفیت‌های خوبی دارد و یکی از مهمترین شهرستان‌هایی که می‌تواند به این عرصه کمک کند، شهرستان چرام است.
دهبانی‌پور با اشاره به نقش تعزیه در حوزه انتقال ارزش‌ها، خاطرنشان کرد: امروز چرام یکی از شهرهایی است که در این حوزه و حوزه‌های سینما، موسیقی، شعر ظرفیت دارد.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی کهگیلویه و بویراحمد با تاکید بر این مطلب که اجرایی کردن هنرهای هفتگانه باید به گونه‌ای مدیریت شود که مغایرتی با ارزش‌های دینی، اعتقادی، ارزشی و مبانی هویتی جامعه ما نداشته باشد، گفت: ولنگاری‌ها، حواشی و گاهی انحرافاتی که در این برنامه‌ها مشاهده می‌شود ارادی نیست بلکه مسائلی هست که ممکن است در همه برنامه‌ها از جمله مراسم عزاداری سالار شهیدان مشاهده شود، تماشاگرانی دیده شوند که پوشش مناسبی ندارند، بنابراین دلیلی ندارد رای به تعطیلی چنین برنامه‌ای بدهیم.
وی، گفت: انقلاب ما یک انقلاب فرهنگی و مبتنی بر مبانی و اصول و ارزش‌هایی است که پای آن شهیدان زیادی داده و خون‌های زیادی ریخته شده که اگر قرار باشد برنامه‌های فرهنگی وجود داشته باشد باید در راستای این اهداف و مبانی و هویت کهن و دیرینه ما باشد.
دهبانی‌پور در بخش بعدی از سخنان خود با اشاره به تکریم سیدمحمد تقوی رئیس سابق اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی، ضمن تقدیر و تشکر از زحمات وی، ابراز کرد: این مدیر محترم در حالی سکان این مسئولیت را بر عهده گرفت که کمبودها و کاستی‌های زیادی وجود داشت.
این مسئول، تصریح کرد: به لحاظ اعتباری، نیروی انسانی و ساختاری محدودیت‌هایی وجود دارد که این محدودیت‌ها منجر به این می‌شود که گاهی مدیر نتواند کار را آنگونه که انتظار هست پیش ببرد.
فتاح پور: خردمند با دقت بیشتری عهده دار این سکان باشد
ابراهیم فتاح‌پور در این  آئین با بیان اینکه امروز مراسم معارفه برادر عزیز و مسلمانی است که قرار است مجدانه تلاش کند تا مجدداً با هم ادامه راه را داشته باشیم، اظهار کرد: از طرفی تکریم عزیز بزرگوار دیگری با نام آقای تقوی را داریم که با وجود کمبود امکانات و محدودیت‌ها عملکرد خوبی ارائه داد و همچنین روابط عمومی بسیار خوبی با مسئولان و مردم داشت.
فرماندار چرام اضافه کرد: امیدواریم راهی را که آقای تقوی ادامه دادند، آقای خردمند با شدت و دقت بیشتری از طریق ارتباطات در سطح استان و کشور ادامه داده و عهده‌دار این سکان باشند.
فتاح‌پور در ادامه سخنان خود با اشاره به بحث فرهنگ به عنوان واژه کوچک پرمحتوا، اضافه کرد: ما دنبال این نیستیم بین اقتصاد و فرهنگ تعیین زیربنا و رو بنا کنیم، چراکه این دو باهم می‌توانند کار کنند.
وی با بیان اینکه جامعه‌ای که بر مبنای اقتصاد صرف طراحی شود مادی‌گرایی صرف است، یادآور شد: ما معنویات و فرهنگ خود را گم کرده‌ایم و این قابل قبول نیست؛ گرچه نباید فرهنگ صرف را لحاظ کرد، چراکه اقتصاد اگر پویا نباشد متحمل آسیب‌های سیاسی، اجتماعی و اقتصادی زیادی می‌شویم.
این مسئول با تأکید بر اینکه ما فرهنگ را مبنا می‌دانیم، مطرح کرد: اگر رفتار و ایده ما درست نشود و ظرفیت‌ها، زبان و خلاقیت‌های خود را سروسامان ندهیم، قطعاً شکست خواهیم خورد.
مسؤول ارشد اجرایی شهرستان چرام با ابراز تأسف از اینکه در حال حاضر دیواری کوتاه‌تر از فرهنگ در کشور ما نیست، اضافه کرد: امروز هرکسی از هر دری در مورد فرهنگ صحبت می‌کند، در حالی که موضوع فرهنگ، یک موضوع پیچیده و گسترده است.
وی با بیان اینکه فرهنگ امروز ایران اسلامی ترکیبی از فرهنگ ملی است، خاطرنشان کرد: از طرف دیگر فرهنگ ما اسلامی است و اسلام را با آغوش باز پذیرفته‌ایم.
فتاح‌پور، تصریح کرد: متأسفانه فرهنگ امروز ما دچار لغزش شده، به گونه‌ای که آواها، نواها، موسیقی سنتی ما و حتی لباس، لهجه و گویش محلی ما هم به دست فراموشی سپرده شده است.
**از عملکرد در چرام شرمنده نیستم
رئیس سابق اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی چرام گفت: از عملکرد خود در شهرستان چرام شرمنده نیستم و در مقابل خودم ناراحت نیستم که بگویم کاری نکردم چرا که اگر نشد واقعا نمی‌شد.
سیدمحمد تقوی در این آئین با اشاره به بحث فرهنگ و با بیان اینکه می‌توان از فرهنگ هم گریز زد هم کارهای نکرده را توجیه کرد هم کارهای کرده را انکار کرد، اظهار کرد: فرهنگ، شی و قابل لمس نیست و اثرش را باید در جامعه و در رفتار نگاه کرد.
رئیس سابق اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی چرام با بیان اینکه اوج وظیفه ما ارتقا سطح فرهنگ است، عنوان داشت: آموزش در فرهنگ و ارشاد اسلامی یک اصل هست و ما در اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی چرام پیه چیزهای زیادی را به تن مالیدیم ولی آموزش را در اولویت قرار دادیم.
وی در ادامه با اشاره به اینکه مدیریت‌ها ماندگار نیست، ابراز کرد: بحث تغییر و تحول طبیعی است بنابراین با این روند دلشکسته نمی‌شوم و مطلقا دلخوش هم نمی‌شوم با پست گرفتن، چرا که هدف من این است به گونه‌ای زندگی کنم که در آخرت جوابگوی اعمال خودم باشم اما برای خدمت به مردم و خدمت در این دولت هر کاری حتی ضعیف‌ترین موقعیت کاری را انجام می‌دهم و این یک افتخار است.
تقوی گفت: گزارش کار توفیقی ندارد فقط همین بس ما وقتی به چرام آمدیم، چرام ۹ کانون فرهنگی هنری مساجد داشت در حال حاضر ۳۲ کانون دارد و چهار کانون دیگر در نوبت صف قرار دارد.
وی، افزود: همچنان انجمن فرهنگی و هنری نداشتیم اما اکنون همه انجمن‌های ما راه‌اندازی شده و مشغول فعالیت هستند.
رئیس سابق اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی چرام، ادامه داد: اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی یک اداره چند وجهی است و جمع کردن این وجه‌ها در کنار هم شاید گاهی تناقضات و تعارضاتی ایجاد می‌کند که توانستم این وجه‌ها را در کنار هم جمع کنم در مقابل خودم ناراحت نیستم که بگویم کاری نکردم چرا که اگر نشد واقعا نمی‌شد.
تقوی، تصریح کرد: ما با راه‌اندازی نمایندگی اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی در چرام برای مردم توقع ایجاد کردیم و توقع که ایجاد شد امکانات ما به اندازه توقع مردم نبود به همین خاطر سنگینی عجیبی احساس می‌شد.
در ادامه این نشست سعید خردمند با بیان اینکه اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی یکی از مهمترین ادارات در نظام مقدس جمهوری اسلامی است، اظهار کرد: این اداره منحصر به یک شخص و دستگاه خاص نیست بلکه متعلق به همه است، بنابراین می‌طلبد در شهرستان مسئولان محترم در این وظیفه خطیری که بر عهده ما گذاشتند ما را کمک کنند.
رئیس جدید اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی چرام با تاکید بر این مطلب که استعدادهای شایانی در عرصه‌های مختلف هنری در چرام نهفته است، ابراز کرد: این ظرفیت‌ها و پتانسیل‌ها جهت به حد اعلا رسیدن نیازمند همکاری و همیاری همه مسئولان و دستگاه‌هاست.


کد مطلب: 207385

آدرس مطلب :
https://www.kebnanews.ir/news/207385/تغییر-مدیری-عملکردش-شرمنده-نبود-فرهنگ-دچار-لغزش

کبنانیوز
  https://www.kebnanews.ir

1