تاریخ انتشار
جمعه ۲۷ فروردين ۱۳۹۵ ساعت ۱۵:۱۴
کد مطلب : ۱۷۴۸۱۴

جزئیات میزان خسارت بارندگی در استان +تصاویر

۰
کبنا ؛ سیل راه ارتباطی بیش از ۷۰ روستای شهرستان کهگیلویه را قطع کرد
رئیس اداره راه و شهرسازی کهگیلویه گفت: بارش شدید باران در دو روز گذشته و وقوع سیل راه ارتباطی بیش از ۷۰ روستا در بخش های مرکزی، قلعه رئیسی، دیشموک و سوق در این شهرستان را قطع کرده است.
علی اصغر تارم افزود: نیروهای راهداری شهرستان کهگیلویه از شبانه روز گذشته مشغول بازگشایی جاده های ارتباطی و امدادرسانی به مردم این روستاها هستند.
وی برخی از روستاهای مسدود شده در بخش مرکزی شهرستان کهگیلویه را شامل قلعه گل، عمارت، زیرنا، کری کری، دره لی، چم مور، گاودانه و آب ریز اعلام کرد.
تارم برخی از روستاهای مسدود شده در بخش دیشموک شهرستان کهگیلویه را نیز شامل رودسمه، دلی دیراحمد، سرپر، فارتر، لیراب، تنگ تیب، مال خانی، تنگ سوخته، مورخانی بناری، آجم، رودریش و میدون دانست.
وی روستاهای بی سیدون، قلعه بنی، کلاغا، کل مسی، کمردوغ، آبله، مهتاب لاش، کوه پنبه، گوراب، نخودکال، دره خواجه، دارگنجی، لاپوره، آب چندار و ده انار را مهمترین روستاهای مسدود شده در بخش قلعه رئیسی برشمرد.
تارم مهمترین روستاهایی که در بخش سوق و بر اثر وقوع سیل راه ارتباطی انها قطع شده را نیز شامل برم شیر، بردکشکی، بی بی زلیخایی، آب مو و برم سبز دانست و بیان کرد: تمامی جاده های ارتباطی مسدود شده خاکی هستند.
وی طول جاده های ارتباطی روستایی در کهگیلویه را حدود ۹۷۰ کیلومتر برشمرد و اظهار کرد: شاخص آسفالت راه روستایی در این شهرستان حدود ۴۱ درصد است.
شهرستان کهگیلویه با جمعیتی افزون بر ۱۳۲ هزار نفر دارای چهار بخش، چهار شهر و ۱۰ دهستان است.
بارش شدید و کم سابقه باران و وقوع سیل همراه با طوفان ظرف سه روز گذشته تمامی نقاط مختلف کهگیلویه و بویراحمد را در نوردیده است.
کارشناس اداره کل هواشناسی کهگیلویه و بویراحمد میزان بارش در بخش های قلعه رئیسی و دیشموک شهرستان کهگیلویه را تا صبح امروز حدود ۱۲۳ میلیمتر اعلام کرد.
ولی بهره مند گفت: ۶۵ میلیمتر از این میزان در شبانه روز گذشته باریده است.
به گفته سید علی وفایی مقدم مدیرکل مدیریت بحران استانداری کهگیلویه و بویراحمد و بر اساس برآورد اولیه تا روز گذشته میزان خسارت وارده به بخش های مختلف عمرانی، تاسیسات زیربنایی ، جاده های ارتباطی و بخش کشاورزی و باغ های این استان افزون بر یک هزار میلیارد ریال بوده است.
 
خسارت بیش از ۲۰۰ میلیارد تومانی بارندگی‌های اخیر در کهگیلویه و بویراحمد
مدیرکل بحران استان کهگیلویه و بویراحمد از خسارت بیش از ۲۰۰ میلیارد تومانی بارندگی‌های اخیر در این استان خبر داد.
سیدعلی وفایی‌مقدم با اشاره به بارندگی‌های اخیر در استان کهگیلویه و بویراحمد گفت: در مجموع خسارات زیادی به زیرساخت‌های استان در این بارندگی‌ها وارد شد.
این مسئول گفت: در حوزه زیرساختی در راه‌ها و ابنیه خرابی‌های زیادی به بار آمد، به طوری که برخی از پل‌ها ریزش کرده و یا ترک خورده‌اند.
مدیرکل بحران استانداری کهگیلویه و بویراحمد با ابراز خوشحالی از این که در بارندگی‌های سیل‌آسای اخیر در استان تلفات انسانی نداشته‌ایم، افزود: هر چند به باغات، دام‌ها و منازل روستایی خساراتی وارد شده، اما تلفات انسانی از هیچ نقطه‌ای در استان گزارش نشده است.
وی بیان کرد: در مناطقی همچون دیشموک و روستاها و همچنین بهمئی و چرام در هر دو منطقه سردسیری و گرمسیری، لوداب و سوق و لنده و همچنین شهرستان کهگیلویه خسارات زیادی به باغات و طرح‌های ماهی وارد شده و بسیاری از سر درختی‌های باغداران نیز از بین رفته است.
این مسئول در پاسخ به سؤالی درخصوص پیش‌بینی و برآورد خسارات وارده از بارندگی‌های شدید طی چند روز اخیر در استان کهگیلویه و بویراحمد خاطرنشان کرد: برآوردها از خسارات ۲۰۰ میلیارد تومانی حکایت می‌کنند که ممکن است این رقم بیش از این مبلغ باشد.
در همین حال ولی بهره‌مند کارشناس هواشناسی استان در گفت‌وگو با فارس از شدت بارندگی‌ها در برخی مناطق استان خبر داد و گفت: برای مثال در عرض ۱۰ دقیقه در یکی از مناطق استان ۲۱ میلی‌متر و در عرض دو ساعت در شهرستان لنده مقدار ۴۰ میلی‌متر بارندگی داشته‌ایم.
بارندگی بیش از ۵۰ میلیارد تومانی به کشاورزان کهگیلویه و بویراحمد خسارت زد
رئیس جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد از برآورد خسارت بیش از ۵۰ میلیارد تومانی به کشاورزان استان همزمان با بارندگی‌های شدید در مناطق مختلف خبر داد.
جعفر گوهرگانی اظهار کرد: بارندگی‌های اخیر خسارات زیادی به بخش کشاورزی استان اعم از باغات و زراعت‌ها وارد کرد.
وی بیشترین خسارت را در حوزه باغات استان ذکر کرد و گفت: برآورد اولیه ما این است که بیش از ۵۰ میلیارد تومان خسارت طی این چند روز بارندگی در استان به حوزه کشاورزی وارد شده است.
گوهرگانی تصریح کرد: در بخش دام و جداول آبیاری، طرح‌های ماهی و ایستگاه‌های پمپاژ آب نیز خسارت‌هایی به تأسیسات کشاورزی استان در مناطق مختلف وارد شده است.
این مسئول گفت: البته از بارندگی‌های اخیر نمی‌توان صرفا به عنوان آفت نام برد بلکه بارندگی ۱۰۰ میلی‌متری در لنده برای کشاورزی نعمت است که بیش از ۵۰ میلیارد تومان خسارت کنونی برای سفره‌های زیرزمینی ارزش دارد.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان کهگیلویه و بویراحمد در خصوص چگونگی برآورد کلی خسارات‌ وارد شده ناشی از بارندگی‌های اخیر در استان و ارائه آن به مدیریت بحران اظهار کرد: به همه مدیران خود در سراسر استان اعلام کرده‌ایم تا با همکاری فرمانداری‌ها این میزان خسارات را به صورت کامل برآورد کرده و به مدیریت بحران برای رسیدگی ارائه کند.
وی به خسارات وارد شده به مزارع صیفی‌جات در استان هم اشاره کرد و گفت: کسانی که مبادرت به کشت صیفی می‌کنند، ریسک بالا را می‌پذیرند و به تبع خسارات زیادی هم به مزارع آن‌ها وارد شده است.
این مسئول در پاسخ به سؤالی که بعد از بارندگی‌های اخیر باید شاهد کاهش شدید محصول باغات در استان باشیم، اظهار کرد: چنین چیزی صحیح نیست، هر چند خساراتی وارد شده اما امیدوار به سال خوبی در زمینه کشاورزی استان به خصوص باغداری و محصولات آن هستیم.
بخشداری‌ها پیگیر خسارات ناشی از بارندگی‌ها در روستاهای کهگیلویه و بویراحمد
مدیرکل دفتر روستایی استانداری کهگیلویه و بویراحمد از پیگیری خسارات ناشی از سیل و بارندگی‌های شدید در روستاهای استان از سوی بخشداری‌ها خبر داد.
داریوش مظفر اظهار کرد: همزمان با بارندگی‌های شدید چند روز اخیر در استان کهگیلویه و بویراحمد پیگیری‌های لازم از سوی مسئولان به خصوص بخشداری‌ها صورت گرفته است.
وی گفت: بخش زیادی از خسارت‌ها در طول بارندگی‌های اخیر در روستاهای مناطق مختلف استان بوده که بر همین اساس بخشداری‌ها همراه با سایر دستگاه‌ها از جمله ستاد بحران پیگیر رفع مشکلات و برآورد خسارات هستند.
این مسئول در استانداری کهگیلویه و بویراحمد بیان کرد: با این که خساراتی به برخی ابنیه و همچنین کشاورزی و باغداری روستاها وارد آمده اما خوشبختانه خسارت جانی تاکنون گزارش نشده است.
وی در خصوص وضعیت راه‌ها و جاده‌های ارتباطی روستایی در استان نیز گفت: گزارش آنچنانی در خصوص تخریب ابنیه نداشته‌ایم اما موضوع از سوی معاونت راه روستایی اداره‌کل راه و شهرسازی استان در دست پیگیری است.
بارندگی‌ها در کهگیلویه و بویراحمد که از نخستین ساعات روز سه‌شنبه هفته جاری در استان آغاز شده تا امروز جمعه ۲۷ فروردین ادامه دارد.
بارندگی در برخی مناطق گرمسیری از جمله لنده و قلعه‌رئیسی بی‌سابقه گزارش شده به نحوی که در مدت یک تا دو ساعت در برخی مناطق همانند لنده بیش از ۴۰ میلی‌متر باران باریده است.
بارش تگرگ در استان نیز در برخی مناطق همچون یاسوج موجب ایجاد خسارات زیادی به کشاورزان و باغداران شده به طوری که بسیاری از شکوفه‌ها و سردرختی‌ها از بین رفته است.
بارش باران راه‌های ارتباطی منطقه دیشموک را قطع کرد


رئیس شورای اداری دیشموک گفت: بارش اخیر باران تمام راه‌های ارتباطی مناطق دیشموک را از مرکز این شهر قطع کرد.
 حسن امیریان اظهار کرد: کلیه راه‌های ارتباطی مناطق دیشموک به مرکز شهر دیشموک قطع است.

وی در ادامه گفت: بر اثر بارش باران در چند روز اخیر خسارت زیادی به راه‌ها، خانه‌های مسکونی و مزارع وارد شد.





رئیس شورای اداری دیشموک گفت: در حال حاضر به همت و تلاش راهداری شهرستان کهگیلویه درصدد باز کردن راه‌های ارتباطی مناطق دیشموک هستیم و با همکاری شهرداری این شهر مسیر دیشموک به قلعه‌رئیس در حال باز شدن است.

امیریان تصریح کرد: راه ارتباطی دیشموک به بخش صیدون بر اثر طغیان رودخانه سفید در تنگ‌چویل قطع است و به بسیاری از وسایل نقلیه مردم خسارت وارد شد.

وی گفت: دیشموک منطقه کوهستانی و صعب‌العبور است که رانندگان باید به هشدارهای هواشناسی توجه کامل داشته باشند و در حال حاضر از مسیر صیدون به دیشموک مسافرت نکنند چون مسیری خطرناک و فاقد راهداری است.





امیریان متذکر شد: راه‌های ارتباطی دلی، ده‌احمد، رودسمه، پای پره در شمال غربی دیشموک و راه‌های ارتباطی شمال‌شرقی دیشموک، دشتک، مورخانی، بناری، لیراب و تنگتی تنگ سوخته و به طور کامل قطع است.

وی از خسارت وارده به مزارع، کشتزارهای گندم و جو خبر داد و گفت: به مزارع خسارت زیادی وارد شده است.


 
نام شما

آدرس ايميل شما

مصایب اعتمادزدایی میان دولت و مردم ( به قلم؛ محسن خرامین )

مصایب اعتمادزدایی میان دولت و مردم ( به قلم؛ محسن خرامین )

«اعتماد» از عناصر لازم‌ و ابتدایی حکومت‌داری است که حکومت‌ها باید در خلق و حفظ آن گام ...
اگر بایدن پیروز شود...

اگر بایدن پیروز شود...

بايدن با مطرح کردن بحث موشک‌ها، قصد توافق دارد و قطعا ايران هم خطوط قرمزي براي مذاکره ...
اصلاح‌طلبان در سه راهی انتخاب

اصلاح‌طلبان در سه راهی انتخاب

حزب ندای ایرانیان هم یک طیف نواصلاح‌طلب محسوب می‌شود خواهان حضور در رقابت‌های انتخاباتی ...
1