تاریخ انتشار
چهارشنبه ۸ مهر ۱۳۹۴ ساعت ۱۹:۳۸
کد مطلب : ۱۲۸۳۶۷

بازتاب دست دادن ظریف به اوباما / ردپای هفت بانک کشور در پرونده زنجانی

۱۰
۰
کبنا ؛
اخبار ایران و جهان
خانه ملت امروز چهارشنبه در صحن علنی خود شاهد اعتراض نمایندگان به دست دادن ظریف با رئیس‌جمهور آمریکا بود.



 نشست علنی صبح امروز چهارشنبه (۸ مهر ۹۴) نمایندگان مجلس شورای اسلامی به ریاست ابوترابی فرد نائب رئیس اول مجلس و با تلاوت آیاتی از کلام الله مجید آغاز شد.

 ۱۹۸ نفر از وکلای ملت در صحن علنی حضور داشتند که بر این اساس کرسی ۸۹ نفر نماینده مجلس خالی بود. در پی آن اسامی تاخیرکنندگان از سوی هیات رئیسه اعلام شد که این اسامی عبارت است از:

۱- ابراهیم آقامحمدی نماینده مردم خرم‌آباد

۲- محمد دامادی نماینده مردم ساری

۳- محسن صرامی‌فروشانی نماینده مردم خمینی‌شهر

۴- سلیمان عباسی نماینده مردم گنبد کاووس

۵- مهدی عیسی‌زاده نماینده مردم میاندوآب

عضو هیات رئیسه مجلس اعلام کرد در تاریخ ۳۰ شهریور ۹۴ نام محمدصالح جوکار نماینده مردم یزد در لیست متاخرین اعلام شده بود که وی در جلسه حضور داشت که بدین وسیله اصلاح می‌شود.

شعار «مرگ بر آمریکا»ی بهارستان‌نشینان در اعتراض به دست دادن ظریف و اوباما

در ابتدای جلسه بهرام بیرانوند نماینده مردم بروجرد در مجلس قصد داشت در اعتراض به دست دادن ظریف و اوباما در صحن پارلمان تذکر دهد که ابوترابی‌فرد این اجازه را به نماینده بروجرد نداد و اعلام کرد که این نماینده در پایان جلسه امروز می‌تواند تذکر خود را بیان کند.

بیرانوند هم پس از آنکه اجازه بیان نطقش را نیافت با صدای بلند در صحن پارلمان گفت  «اجازه دهید که تذکر خود را بیان کنم. این مطلب در شلوغی جلسه امروز گم می‌شود. اینها با اجازه چه کسی با اوباما دیدار کردند. دفعه قبل که با اوباما به صورت تلفنی صحبت کردند و این دفعه نیز معلوم نیست ظریف با اجازه چه کسی به بغل اوباما رفته است.»

سپس بیرانوند در صحن مجلس مجلس شعار «مرگ بر آمریکا» سر داد؛ جمعی از نمایندگان هم برای نشان دادن اعتراض خود به دست دادن ظریف و اوباما شعار «مرگ بر آمریکا» سر دادند.

*گزارش کمیسیون عمران درباره توزیع قیر رایگان به طرح تبدیل می‌شود

نمایندگان مجلس پس از قرائت گزارش کمیسیون عمران درباره بند «ی» تبصره ۲ قانون بودجه سال ۱۳۹۴ کل کشور، جهت رفع ۲ ابهام موجود در این گزارش و تبدیل آن به طرح، آن را به کمیسیون عمران ارجاع دادند.

این دو ابهام مربوط به متولی دریافت و توزیع قیر رایگان میان شهرهای کوچک و سهم شهرهای زیر ۲۰ هزار نفر است که پس از روشن شدن آنها در کمیسیون عمران و تدوین طرح مربوطه به گفته حجت‌الاسلام حسن ابوترابی‌فرد نایب‌رئیس اول مجلس که اداره جلسه را بر عهده داشت در جلسه علنی هفته آینده مجلس به صحن خواهد آمد.

گزارش خبرنگار فارس حاکیست بر اساس طرحی که کمیسیون به مجلس ارائه خواهد داد وزارت نفت موظف خواهد شد از طریق شرکت‌های دولتی تابعه ذی‌ربط معادل ارزش ریالی ۲ میلیون تن قیر رایگان تا سقف ۲۴ هزار میلیارد ریال به نسبت ۶۵ درصد در اختیار شرکت‌های تابعه ذی‌ربط وزارت راه و شهرسازی جهت روکش آسفالت، آسفالت راه‌های روستایی فاقد آسفالت و ۲۰ درصد در اختیار بنیاد مسکن انقلاب اسلامی جهت آسفالت معابر و بهسازی روستاها و ۱۵ درصد در اختیار سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور برای آسفالت معابر شهرهای با جمعیت زیر ۲۰ هزار نفر قرار دهد.

*بیانیه نمایندگان مجلس در اعتراض به دست دادن ظریف با اوباما

مجتبی رحماندوست نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری فارس، گفت: نمایندگان مجلس در حال امضای بیانیه‌ای هستند که در آن اعتراض خود را نسبت به دست دادن وزیر امور خارجه با رئیس جمهور آمریکا اعلام کرده‌اند.

وی افزود: ذهنیت عمومی مجلس این اقدام وزیر امور خارجه را محکوم می‌کند و ارزش‌مداران عالم باید بدانند که ایران هیچگاه با آمریکا دست نمی‌دهد و این دست دادن به معنای دست دادن ایران با آمریکا نیست.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس اظهار داشت: پیام ملت ایران و فرزندان امام و رهبری و بسیجیان این کشور این است که این دست دادن از سوی نظام جمهوری اسلامی ایران انجام نشده و مردم از دست دادن به کثیف‌ترین عنصر عالم به نام اوباما خشنود نیستند و آن را تقبیح می‌کنند.

*با مخالفت نمایندگان مجلس:کلیات طرح اصلاحیه قانون تجارت رد شد

نمایندگان امروز کلیات طرح اصلاحیه ماده ۲۴۱ قانون تجارت را مورد بحث و بررسی قرار داده و به تصویب نرساندند.

وکلای ملت با ۹۷ رأی موافق، ۴۱ رأی مخالف و ۱۲ رأی ممتنع از ۱۹۴ نماینده حاضر در صحن علنی با کلیات طرح مذکور مخالفت کردند و بدین ترتیب این طرح کلاً از دستور کار پارلمان خارج شد.

*طبق مصوبه مجلس:مهلت اجرای آزمایشی قانون ثبت اختراعات و علائم تجاری ۲ سال دیگر تمدید شد

به دنبال آن اعلام وصول لایحه حمایت از حقوق افراد دارای معلولیتعلیرضا منادی عضو هیأت رئیسه مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی امروز چهارشنبه ۸ مهر لوایح وصول شده توسط هیأت رئیسه مجلس را از سوی دولت اعلام کرد.

گزارش خبرنگار فارس حاکی است موارد وصول شده به شرح ذیل است:

لایحه حمایت از مالکیت صنعتی

لایحه حمایت از حقوق افراد دارای معلولیت

لایحه عضویت دولت جمهوری اسلامی ایران در کنسرسیوم زیرساخت کلید عمومی آسیا

لایحه موافقتنامه تشویق و حمایت متقابل از سرمایه‌گذاری بین جمهوری اسلامی ایران و جمهوری تانزانیا.

*نامه ۲۲۰ نفر از نمایندگان برای قدردانی از خدمات وزارت نفت در گازرسانی به مناطق محروم

۲۲۰ نفر از نمایندگان مجلس شورای اسلامی با امضای نامه‌ای از خدمات دولت و وزیر نفت در حوزه گازرسانی به شهرهای کوچک به ویژه مناطق محروم قدردانی کردند.

*رسایی: مبادا به طور اتفاقی سند ذلت ملت در مجلس تصویب شود/ انتقاد از دست دادن ظریف با اوباما

حمید رسایی نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی پیش از پایان نشست علنی امروز پارلمان در تذکری شفاهی اظهار داشت: ۲ سال قبل دولت گفت به طور اتفاقی آقای روحانی با اوباما تلفنی صحبت کرد، سال قبل گفتند به طور اتفاقی ظریف با «جان‌ کری» وزیر امور خارجه آمریکا نیم ساعت قدم زده است، امسال گفتند به طور اتفاقی آقای ظریف و اوباما رئیس‌جمهور آمریکا مواجه شدند و با هم دست دادند، حتما سال آینده می‌گویند به طور اتفاقی پریدند بغل هم و روبوسی کردند.

وی افزود: تاریخ از این اتفاقات اتفاقی پر است، به طور اتفاقی یک عده غدیر خم را فراموش کردند، به طور اتفاقی یکسری از فرماندهان امام حسن (ع)، آن امام را تنها گذاشتند، به طور اتفاقی یک عده‌ای به لشکر یزید پیوستند و عاشورا رقم خورد و بهانه همه این موضوعات اتفاقی بودن بود.

رسایی تأکید کرد: ما از یاد نبردیم به طور اتفاقی همه این افراد از گندم ری محروم شدند، آقای ظریف! چطور به طور اتفاقی راهت را کج نکردی تا با آن دست چدنی مواجه نشوی؟ چرا به طور اتفاقی راهت را کج نکردی تا با دستی که به خون ملت ایران و ملت‌های دنیا آغشته است، دست ندهی؟ ما این موضوع را بررسی می‌کنیم.

به گزارش فارس، پس از این سخنان رسایی، کلیپی که رسایی به اتاق فرمان مجلس داده بود، پخش شد. در این کلیپ یک دقیقه‌ای محسن محسنی جانباز روشندل ۷۰ درصد در دیدار با مقام معظم رهبری انتقاداتی را نسبت به برجام مطرح می‌کند و رهبر معظم انقلاب هم خطاب به وی می‌فرمایند که اگر برجام با دقت نظر در مجلس بررسی نمی‌شود، این مسئله را به اعضای برجام بگویید.

پس از پخش این کلیپ، رسایی خطاب به نمایندگان مجلس گفت: مبادا به طور اتفاقی سند ذلت این ملت در این مجلس تصویب شود.

به گزارش فارس، پس از پایان تذکر رسایی،‌نمایندگان مجلس و همچنین میهمانان حاضر در صحن علنی با صدای بلند ضمن تأیید سخنان رسایی شعار «مرگ بر آمریکا» و «الله اکبر» سر دادند.

*بیرانوند:ظریف پس از جنایت سعود‌ی‌ها در منا به طور اتفاقی خود را به آغوش اوباما رساند

بهرام بیرانوند نماینده مردم بروجرد در مجلس شورای اسلامی نیز در تذکری شفاهی خود نسبت به دست دادن ظریف با اوباما رئیس‌جمهور آمریکا به شدت انتقاد کرد و اظهار داشت: دقیقاً زمانی که صدها حاجی ایرانی به واسطه جنایت سعودی به آغوش مرگ خفتند یا مفقود شدند، ظریف به طور اتفاقی خود را به آغوش اوباما رساند.

وی با بیان اینکه آقای ظریف غلط زیادی کرده است، گفت: اگر به عنوان وزیر خارجه این خطا را انجام داده، باید بداند از چارچوب اختیاراتش تخطی کرده است و باید مجازات شود، اگر به عنوان یک شخص عطش روبوسی با اوباما و کری را دارد، از سمت خود استعفا نموده و درب خانه کری و اوباما بساط کند.

بیرانوند بر همین اساس یادآور شد: ملت رشید ایران سالهاست که تاوان رفتار استکباری شیطان بزرگ را می‌دهند، هنوز بسیاری از شهدای ما به خانه بازنگشتند که آمریکا قصد ریشه‌کنی ملت ایران را دارد، لااقل به اندازه یک جوجه خروس غیرت داشته باشید.

وی با بیان اینکه ایران فروختنی نیست، تصریح کرد: غیرت در رگ‌های ملت ایران جاری است و ایران تسلیم آمریکا نخواهد شد.

در ادامه ابوترابی‌فرد نایب رئیس اول مجلس در پاسخ به تذکر بیرانوند توضیح داد: غیرت دینی افرادی مانند ظریف برای دفاع از انقلاب، رهبری و خون شهدا از بنده کمتر نیست، ممکن است بر اساس تصمیمی، اقدامی انجام داده باشند و این اقدام آقای ظریف مورد نقد بنده و شما و بسیاری از دوستان باشد، اما بنا نیست که یک انسانی که در تاریخ زندگی‌اش نشان داده در خدمت امام و رهبری ایفای نقش می‌کند، با ادبیاتی که شایسته نیست، او را نقد کنیم.

وی با بیان اینکه ما خطوط قرمزی نسبت به آمریکا داریم، تأکید کرد: ملت بزرگ ایران جنایات آمریکا را در طول تاریخ هرگز فراموش نخواهد کرد، امروز چالش‌های دنیای اسلام در عربستان، سوریه و یمن ناشی از سیاست مذبوحانه مخالف با منافع ملت اسلام است که از سوی سیاستمداران آمریکا رقم می‌خورد.

ابوترابی‌فرد گفت: قطعاً ملت ایران و مجلس شورای اسلامی موضع قاطعی را نسبت به رفتار سردمداران آمریکا خواهد داشت و کمترین رفتاری که زمینه نفوذ غرب را فراهم کند، رصد خواهد کرد.

*در تذکر تعدادی از نمایندگان به وزیر علوم به عملکرد رئیس دانشگاه فنی و حرفه‌ای کشور اعتراض کردند

تذکرات کتبی نمایندگان و مسئولین اجرایی کشور در جلسه امروز مجلس (۸مهر ۹۴) از سوی هیأت رئیسه قرائت شد که این تذکرات به شرح زیر است.

علی اکبر ناصری، حسین نیازآذری، عزت‌الله یوسفیان ملا، ابوالقاسم جراره بندرعباس، روح‌الله عباس‌پور، سید هادی حسینی، نادر قاضی‌پور، احمدعلی مقیمی، رحمت‌الله نوروزی، حمیدرضا مشهدی عباسی، قاسم احمدی‌لاشکی و مقداد نجف‌نژاد نمایندگان بابل، آمل، بندرعباس، بوئین‌زهرا، قائم‌شهر، ارومیه، بهشهر، علی‌آباد، دماوند، نوشهر و بابلسر در تذکری به وزیر علوم اعتراض خود را نسبت به ناکارآمدی و عملکرد نامناسب و مشکل‌ساز رئیس دانشگاه فنی و حرفه‌ای را اعلام کردند.

فرهاد بشیری نماینده پاکدشت در تذکری به وزیر امور خارجه خواستار پیگیری جدی فاجعه منا و اتخاذ راهکارهای مناسب برای جلوگیری از تکرار حوادث مشابه برای حج شد.

فاطمه آلیا نماینده مردم تهران در تذکری به وزیر امور خارجه خواستار توضیح علت دست دادن با مقامات آمریکایی و انگلیسی در شرایط حساس کنونی و خواستار اعلام دیپلماسی مناسب در مواجهه با رفتار غیردیپلماتیک حکام سعودی و وزیر امور خارجه عربستان شد.

فاطمه آلیا نماینده مردم تهران به رئیس‌جمهور لزوم اعمال دقت بیشتر در به کار گیری جملات دوپهلو در مصاحبه‌ها و سخنرانی‌ها را متذکر شد.

احمدعلی مقیمی نماینده مردم بهشهر در تذکری به وزیر امور خارجه خواستار توضیح علت دست دادن با مقامات آمریکایی و عبور از خطوط قرمز و عملکرد خلاف توصیه‌های امام و شهدا شد.

محمدحسن آصفری نماینده مردم اراک به وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی لزوم جلوگیری از قطع یارانه نقدی مردم نیازمند و نظارت بر امور مربوط به یارانه‌ها را متذکر شد.

نادر قاضی‌پور و علیرضا محجوب نمایندگان ارومیه و تهران در تذکری به رئیس‌جمهور خواستار تسریع در جذب نیروهای پیش‌دبستانی توسط وزارت آموزش و پرورش شدند.

بهرام بیراوند نماینده مردم ارومیه به وزیر امور آموزش و پرورش به لزوم لغو بخشنامه ممنوعیت ادامه تحصیل فرهنگیان در مقاطع بالاتر را متذکر شد.

یک حاشیه کوتاه از صحن علنی

*ابوترابی‌فرد: قبول نیست؛ دوباره رأی‌گیری می‌کنیم

زمانی که ابوترابی‌فرد ریاست صحن علنی را بر عهده داشت، ۲ طرح در صحن به تصویب رسید، اما بعد از گذشت ساعتی، ابوترابی‌فرد گفت: به دلیل به حد نصاب نرسیدن تعداد نمایندگان و بعضی از مشکلات جانبی، مجدداً باید در جلسه آینده برای این دو طرح رأی‌گیری شود.

نمایندگان مجلس شورای اسلامی در نشست علنی امروز خود کلیات طرح اصلاح قانون تجارت را بررسی و با آن مخالف دادند و همچنین با تمدید مهلت اجرای آزمایشی قانون ثبت اختراعات طرح‌های صنعتی به مدت ۲ سال دیگر موافقت کردند.

اما پس از رأی‌گیری مجلس برای این دو طرح، ابوترابی‌فرد نایب رئیس اول مجلس که در غیاب لاریجانی ریاست ساعتی از صحن علنی را بر عهده داشت، گفت: این مصوبات به دلیل به حد نصاب نرسیدن حضار قابل قبول نیست.

وی گفت: به دلیل به حد نصاب نرسیدن تعداد نمایندگان و بعضی از مشکلات جانبی، به نظر اعضای هیأت رئیسه مجدداً باید در جلسه آینده مجلس برای این دو طرح رأی‌گیری شود.

نشست بعدی صحن،  ۱۲ مهر

نشست علنی امروز (چهارشبه) نمایندگان مجلس شورای اسلامی با اعلام ابوترابی‌فرد نایب رئیس پارلمان پایان یافت.

ابوترابی‌فرد پیش از پایان جلسه اعلام کرد که جلسه بعدی مجلس یکشنبه هفته آینده ۱۲ مهر تشکیل می‌شود.



 

برخورد قانونی با ظریف درباره دست دادن با رئیس‌جمهوری آمریکا
بسیج اساتید کشور در نامه‌ای به هیأت رئیسه مجلس اعلام کرد: با توجه به این که موضوع و چگونگی برخورد با آمریکا، در اختیار نظام جمهوری اسلامی و نه دولت‌هاست و ظریف این قاعده را نادیده گرفته است، انتظار برخورد قانونی با وی را داریم.


پسازمان بسیج اساتید کشور با صدور نامه‌ای خطاب به هیأت رئیسه و نمایندگان مجلس شورای اسلامی در واکنش به دست دادن اتفاقی ظریف با اوباما در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل اعلام کرد: با عنایت به اینکه موضوع و چگونگی برخورد با رژیم جنایتکار آمریکا، در اختیار نظام جمهوری اسلامی و نه دولت‌ها، از شما نمایندگان محترم تقاضای، رسیدگی استیضاح و برخورد قانونی در این خصوص را داریم.
در ابتدای این نامه آمده است: با عنایت به اینکه موضوع و چگونگی برخورد با رژیم جنایتکار آمریکا، در اختیار نظام جمهوری اسلامی و نه دولت‌ها است و از آنجا که بارها عدم ملاقات با مسئولین جنایتکار دولت آمریکا به عنوان خط قرمز نظام اعلام شده، اما متأسفانه آقای محمدجواد ظریف، وزیر خارجه به خصوص در سفر اخیر خود این قاعده را نادیده گرفته و دست رئیس جنایتکارترین دولت معاصر و دشمن سرسخت ملت قهرمان و نظام اسلامی ایران را فشرده است.

سازمان بسیج اساتید در نامه خود تأکید کرده است: به جهت ضعف مفرط وزیر امور خارجه در برخورد لازم و در شأن نظام مقتدر جمهوری اسلامی با حکام فاسد و مفلوک رژیم آل سعود در رسوایی اخیر و قتل عام حجاج در حرم امن الهی، بدین وسیله از نمایندگان محترم تقاضای، رسیدگی استیضاح و برخورد قانونی دارد. با آرزوی توفیق روزافزون الهی در عمل به وظایف قانونی و الهی برای نمایندگان و دیگر خدمتکاران صدیق نظام جمهوری اسلامی.




 
تعیین الزامات پذیرش و اجرای برجام/ تشریح ابهامات موجود در توافق هسته‌ای
طرح ۲فوریتی «الزام دولت به رعایت منافع ملی در توافقات هسته‌ای» که توسط برخی نمایندگان تهیه شده، الزامات پذیرش و اجرای توافق هسته‌ای را تعیین و ابهامات موجود در توافق را تشریح کرده است.



جمعی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی طرح ۲ فوریتی «الزام دولت به رعایت منافع ملی در توافقات هسته‌ای» را تهیه و تدوین کردند.
 

این طرح در ۱۴ ماده تهیه شده و قرار است تقدیم هیأت رئیسه پارلمان شود.

متن طرح پیشنهادی:

پذیرش محدودسازی فعالیت هسته‌ای ایران در مذاکرات هسته‌ای، نباید به منزله تأیید برنامه هسته‌ای غیرصلح‌آمیز تلقی گردد، بلکه گامی برای شفاف‌سازی و پرده‌برداری از دروغ‌پردازی و تبلیغات ایران هراسی مستکبرین می‌باشد. در مقابل مطالبه رفع کامل تحریم‌های ظالمانه و غیرعادلانه همه جانبه و یکجانبه می‌باشد. لذا دولت موظف است در صورت پذیرش و اجرای توافق هسته‌ای الزامات ذیل را رعایت نماید:

۱)موضوع ادعاهای مربوط به مسائل حال و آینده هسته‌ای (PMD) می‌بایست قبل از شروع هر اقدام عملی از سوی ایران مختومه شود.

۲)لغو کلیه تحریم‌ها اعم از بانکی، مالی،‌اقتصادی، تجاری، خدماتی و آموزشی در قبال پذیرش محدودیت در فعالیت هسته‌ای متناسب با هر اقدام متناسب از سوی طرف‌های مقابل باشد.

۳)سرعت تحولات در فناوری، ایجاب می‌کند، پذیرش محدودیت در فعالیت هسته‌ای صرفا دربازه زمانی محدود قابل قبول بوده و از محروم‌سازی کشور از سایر ابعاد فناوری در غنی‌سازی هسته‌ای و محدود نمودن توسعه علمی و صنعتی کشور به فناوری خاصی جایز نمی‌باشد.

۴)اجرای پروتکل الحاقی صرفا به صورت داوطلبانه و برای مدت دو سال خواهد بود،‌و تداوم آن منوط به تصویب مجلس می‌باشد.

۵)دسترسی بازرسان به مراکز هسته‌ای صرفا در چارچوب مفاد پادمان مجاز می‌باشد و بازرسی از مراکز نظامی و امنیتی به دلیل صلح‌آمیز بودن فعالیت‌ها ممنوع می‌باشد.

۶)برنامه فعالیت موشکی و تسلیحات متعارف نظامی کشور اعم از تولید، بکارگیری، فروش و انتقال آن به سایر کشورها و حمایت از خط مقاومت ضد صهیونیستی باید با قوت ادامه یابد.

۷)نسبت تحقیق و توسعه و اقدامات عملی در زمینه پدافند هسته‌ای اقدام لازم ادامه و تداوم یابد.

۸)تحقیق و توسعه در همه زمینه‌های مورد نیاز کشور به ویژه فناوری‌های نوین (فناوری اطلاعات، فناوری زیستی، فناوری هسته‌ای، فناوری نانو) در صنعت، کشاورزی، محیط زیست، انرژی باید بدون هیچگونه محدودیتی تداوم یابد.

۹)اولویت در برقراری و گسترش روابط اقتصادی، سیاسی و فرهنگی با دولت‌ها و شرکت‌هایی است که در تحریم‌های ظالمانه و غیرقانونی نقش کمتری داشته‌اند و هرگونه روابطی با دولت آمریکا و شرکت‌های آمریکایی تا تغییر اساسی در رویکرد زیاده‌خواهانه آنان ممنوع می‌باشد.

۱۰)دستگاه‌های فرهنگی، اقتصادی، امنیتی و اطلاعاتی کشور موظفند هوشیاری و دقت عمل لازم را در ممانعت از نفوذ جریان‌های خارجی به عرصه‌های مختلف فرهنگی، اقتصادی و سیاسی به عمل آورند، و اقدامات پیشگیرانه لازم را اعمال نمایند.

۱۱)وزارت خارجه و دستگاه‌های فرهنگی موظفند برای مقابله با اختلاف‌افکنی بین مذاهب و فرق اسلامی و خنثی‌سازی توطئه اسلام‌هراسی و ایران هراسی و پروژه نفوذ فرهنگی برنامه‌ریزی و هماهنگی اجرایی لازم را داشته باشند. توسعه روابط با همسایگان بالاخص کشورهای اسلامی و کمک به رشد و پیشرفت آنان مورد اهتمام جدی قرار گیرد.

۱۲)در صورتی که اعضای ۱+۵ به هر بهانه واهی دیگری اقدام به صدور و اعمال تحریم‌های جمعی یا یکجانبه جدیدی نمایند، ادامه همکاری‌ها باید متوقف گردد.

۱۳)به منظور نظارت بر حسن اجرای برجام، کمیته‌ای مرکب از نمایندگان وزیر امور خارجه، رئیس سازمان انرژی اتمی، وزیر اطلاعات، وزیر دفاع، وزیر اقتصاد و دارایی، رئیس ستاد کل نیروهای مسلح، فرماندهان ارتش و سپاه پاسداران و رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی به ریاست دبیر شورایعالی امنیت ملی تشکیل و ضمن پیگیری کلیه موارد مرتبط با توافق هسته‌ای، گزارشی از نحوه فعالیت‌های صورت گرفته را هر ۶ ماه به مجلس ارائه می‌نماید.

۱۴)وزارت خارجه موظف است طی مذاکره با طرف‌های مقابل نسبت به رفع ابهام از نکات حقوقی ایهام‌دار و قابل تفسیر و امکان سوءاستفاده از توافق انجام شده اقدام نماید. از جمله موارد ذیل:

۱)بند یک کلمه «نخست» حذف شود.

۲)بند ۸ عبارت «همه سوخت مصرف شده در اراک برای دوره عمر راکتور به خارج از ایران منتقل خواهد شد» حذف گردد.

۳)بند ۱۰ حذف گردد.

۴)بند ۱۱ حذف گردد.

۵)بند ۱۲ عبارت «و پس از این مدت نیز قصد چنین کاری را ندارد» در انتهای پاراگراف حذف گردد.

۶)بند ۱۳ کلمه «فقط» حذف گردد.

۷)بند ۱۶ ج کلمه «تجهیزات انفجاری هسته‌ای» به «تسلیحات انفجاری هسته‌ای» تغییر یابد.

۸)بند ۱۸ و ۱۹ و ۲۰ عبارت «و بدون داشتن قصدی برای بعد از آن» در متن و پیوست الف حذف گردد.

۹)بند ۲۶ به طور کلی حذف و یا محدود به ۱۰ سال گردد.

۱۰)بند ۴۴ محدود به ۸ سال شده و گویا گردد.

۱۱)بند ۶۳ عبارت «به همین مقدار در سال» در متن و پیوست الف حذف گردد.

۱۲)بند ۶۴ عبارت «اجرای موقت پروتکل الحاقی» در متن و پیوست الف به «اجرای داوطلبانه پروتکل الحاقی» تغییر یابد.

۱۳)بند ۲-۶۷ عبارت «حضور طولانی مدت آژانس» در متن و پیوست الف به «حضور ۱۰ ساله و پس از آن در چارچوب پادمان تغییر یابد.

۱۴)بند ۷۸ انتهای عبارت «در صورت عدم وجود یک توافق ....» در متن و پیوست الف تا آخر حذف گردد.

۱۵)پیوست پنج بند ۱-۱۶ بخش ۴-۱-۱ اضافه شود.

۱۶)پیوست پنج بند ۱-۲۰ بخش ۴-۱-۱ حذف شود.




تیم حاکم بر عربستان برادر شاه را مسموم کرد؛ آیا مجتهد افشاگر توییتری ترور شد؟
مرگ «نواف» برادر شاه عربستان تنها چند روز بعد از هک شدن حساب کاربری مجتهد افشاگر توییتری؛ گمانه‌های زیادی را درباره هویت واقعی مجتهد و احتمال ترور پسر موسس خاندال آل سعود بر سر زبان‌ها انداخته است.



 در حالی که بعد از وقوع فاجعه منا در جریان مراسم حج در عربستان تمام توجهات به سوی این مسأله جلب شده بود؛ اتفاق دیگری در حوزه سیاسی این کشور رخ داد.

حساب کاربر معروف توییتری «مجتهد» که حدود دو میلیون دنبال کننده دارد هک شد؛ بعد از این ماجرا گمانه زنی‌های متعددی درباره هویت واقعی مجتهد فردی که اخبار دست اول دربار آل سعود را در شبکه‌های اجتماعی فاش می‌کرد مطرح شد.

در اولین واکنش‌ها به این خبر گروهی در شبکه‌های اجتماعی اعلام کردند که «سعد الفقیه» معارض عربستانی و رئیس «جنبش اسلامی اصلاح» که در لندن زندگی می‌کند صاحب حساب کاربری مجتهد است و اطلاعات زیادی از دربار عربستان را منتشر می‌کند.

با وجود این ادعاها اما الفقیه به سی ان ان گفته بود که این ادعاها قدیمی است و پیش از این نسبت به آنها واکنشی نشان نداده و اکنون نیز به دنبال پاسخ دادن به آنها نیستم.

اما اطلاعاتی که هکرها از حساب کاربری مجتهد منتشر کرده‌اند وجود ارتباط میان مجتهد و سعد الفقیه را تأیید می‌کند اما برخی به این اطلاعات نیز خرده گرفته و اعلام کرده‌اند گفت‌وگوهایی که تحت عنوان ارتباط الفقیه با حساب کاربری مجتهد منتشر شده دست کاری شده است.

شایعات مربوط به هویت واقعی مجتهد به همینجا ختم نمی‌شود بلکه بعد از مرگ ناگهانی «نواف بن عبدالعزیز آل سعود» برادر «سلمان بن عبدالعزیز» پادشاه عربستان و مشاور ویژه «عبدالله بن عبدالعزیز» پادشاه درگذشته این کشور برخی از کاربران فعال عربستانی در شبکه‌های اجتماعی اعلام کرده‌اند که مرگ نواف با هک شدن حساب کاربری مجتهد بی ارتباط نیست.

این کاربران معتقدند حساب کاربری مجتهد متعلق به این شاهزاده ۸۲ ساله بوده که از نزدیکان پادشاه پیشین عربستان نیز بوده و پست‌های مهمی چون ریاست سازمان اطلاعات عربستان و عضو هیأت بیعت این کشور را عهده داده بوده است.

بر اساس این شایعات بعد از اینکه هکرهای دولتی عربستان حساب مجتهد را هک کرده و هویت واقعی او را کشف کرده‌اند شاهزاده نواف به وسیله حلقه قدرت فعلی مسموم شده و از صحنه سیاسی این کشور حذف شده است.

شایعات مربوط به ترور شاهزاده نواف با انتشار نامه‌ای از سوی یکی از شاهزادگان سعودی که خواستار برکناری سلمان بن عبدالعزیز شده بود همراه شده است (جزئیات بیشتر).

انتشار این اخبار به صورت متوالی در رسانه‌ها نگاه‌ها را به سوی این مسأله منعطف کرده که خاندال آل سعود که به تأیید کارشناسان از اختلافات اساسی در بدنه داخلی خود رنج می‌برد به صحنه جدال پسران ناراضی عبدالعزیز و نوادگان او بدل شده است.

این شاهزاده سعودی در گفت‌وگو با روزنامه گاردین گفته بود نامه‌هایی برای خلع ید ملک سلمان از قدرت در میان فرزندان عبدالعزیز منتشر شده و افزوده بود «شرایط شاه ثبات ندارد و در واقع این پسر شاه است که حکومت می‌کند. بنابراین ۴ یا ۵ نفر از عموهای من به زودی این نامه‌ها را به بحث می‌گذارند. تعداد بسیاری در میان نسل دوم آشفته هستند. عموم مردم، رهبران قبایل به شدت از این [نامه] حمایت می‌کنند و می گوید باید اینکار را انجام دهید یا کشور به نابودی خواهد رفت.»

بر اساس آخرین گزارش‌ها مجتهد نیز طی بیانیه‌ای اعلام کرده که به دنبال بررسی حقوقی مسأله هک شدن حساب کاربری‌اش در توییتر است و این مسأله را به وسیله یک وکیل از لندن پیگیری خواهد کرد.

با توجه به اینکه اغلب اطلاعات منتشر شده از سوی مجتهد تا کنون تأیید شده‌اند اغلب کارشناسان معتقد بودند که وی باید یکی از اعضای خاندان پادشاهی این کشور باشد.

آخرین پستی که مجتهد در توییتر گذاشته بود نامه شاهزاده سعودی بود که طی آن از وجود انقلابی در دل خاندان پادشاهی خبر داده بود گفته بود که قرار است شاهزاده‌های سعودی در این انقلاب مشارکت داشته باشند تا طی آن علاوه بر کنار گذاشتن ملک سلمان؛ «محمد بن نایف» ولی‌عهد و «محمد بن سلمان» وزیر دفاع و جانشین ولی‌عهد نیز که مخالفان زیادی در دربار دارد از قدرت برکنار شوند.





کلاف پیچیده انتقال پیکرها به ایران




1443180956393_3.jpg

با آن‌که عربستان تا کنون در برابر خروج اجساد فاجعه منا از کشورش مقاومت نشان داده، اما معاون کنسولی وزارت امور خارجه ایران تاکید کرده که اجازه نمی‌دهند حتی یک پیکر زائر جان باخته ایرانی در عربستان بماند.
به گزارش خبرنگار حج و زیارت ایسنا، شناسایی و انتقال اجساد هفت روز پس از فاجعه منا شکل پیچیده‌ای به خود گرفته، از یک سو فشار بازماندگان و مسوولان داخلی برای انتقال اجساد و از طرف دیگر ممانعت‌ها و سنگ اندازی‌های عربستان موجب شده تا بحث انتقال پیکرهای جان‌باختگان ایرانی به کشور حساسیت دو چندانی پیدا کند.
وزیر بهداشت ایران که در مکه به سر می‌برد، از درخواست بازماندگان فاجعه منا برای برگشت اجساد به کشور سخن گفته است. دکتر سیدحسن هاشمی گفته که همراهان همه جان‌باختگان درخواست دارند انتقال اجساد به ایران صورت بگیرد.
این درحالی است که عربستان تا کنون حتی برای خروج ۱۳۰ جسد شناسایی شده که مقامات کنسولی ایران چند روزی است از پایان تشریفات قانونی آن خبر داده‌اند، مجوزی صادر نکرده است.
طبق آنچه سعید اوحدی، رییس سازمان حج و زیارت گفته، قرار بوده شب گذشته (سه‌شنبه) دو فروند هواپیما برای انتقال اجساد شناسایی شده به فرودگاه جده برود، اما به دلیل پاره‌ای از مشکلات تا کنون هیچ هواپیمایی از ایران به این منظور و به قصد جده بلند نشده است.
از سوی دیگر عربستان اعلام کرده، به دلیل شرایط آب و هوایی در این کشور، حجم زیاد اجساد و احتمال انتقال بیماری از این طریق، می‌خواهد خاک‌سپاری را زودتر آغاز کند. عربستان نمایندگان برخی کشورها را برای حضور در مراسم خاکسپاری خواسته است، با این حال وزیر بهداشت ایران اطمینان داده که تا به حال هیچ یک از پیکرهای متعلق به حجاج ایرانی اینجا (عربستان) دفن نشده است.
حسن قشقاوی، معاون کنسولی وزارت امور خارجه نیز گفته از نظر فرهنگ ایرانی به هیچ‌وجه نمی‌توانیم بپذیریم حتی یک پیکر زائر جان باخته ایرانی در عربستان بماند.
علی لاریجانی، رییس مجلس شورای اسلامی نیز با تاکید بر این خواسته دولت و مردم ایران، گفته: آنچه هم اکنون مهم است آن است که تا نفر آخر از ایرانیانی که دچار این حادثه شدند سریعتر شناسایی شده و با احترام به ایران برگردند.
به دنبال این فشارها معاون عربی و آفریقایی وزیر خارجه نیز از ارسال یادداشت رسمی به سفارت عربستان به منظور بازگرداندن پیکر مطهر همه جان‌باختگان منا به ایران اسلامی خبر داد.
مقاومت و اصرار عربستان برای خارج نشدن اجساد از این کشور و از سوی دیگر درخواست و اصرار خانواده‌های جان‌باختگان و همچنین مقامات کشور برای برگشت آن ها به ایران، وضعیت را به گونه‌ای پیچیده کرده که معاون کنسولی وزارت خارجه در چنین شرایطی گفته است، این کار کمی به تشریفات و تعامل بیشتر با سعودی‌ها نیاز دارد.
قشقاوی حتا از رسانه‌ها خواسته برای تسهیل این امور، فضا را تلطیف‌ کنند و دست از تندروی‌ها بردارند. قشقاوی گفته، هر نوع حرکت و شعار و تندروی که این موضوع را مخدوش کند، خلاف مصلحت ملی ماست.





در گفت و گو با خانه ملت مطرح شد:

لبیک نمایندگان‌ملت به ‌فرمانده‌کل‌قوا/پاسخ کوبنده ایران به موذی‌گری‌های آل‌سعود

لبیک نمایندگان‌ملت به ‌فرمانده‌کل‌قوا/پاسخ کوبنده ایران به موذی‌گری‌های آل‌سعود
نمایندگان مجلس در گفت و گو با خانه ملت لبیک گویان به فرمایشات رهبر معظم انقلاب ، تاکید کردند که پاسخ ایران به موذی گری های عربستان سخت خواهد بود


به گزارش خبرگزاری خانه ملت، حضرت آیت الله خامنه ای فرمانده معظم کل قوا صبح امروز -چهارشنبه ۸ مهر- در مراسم دانش آموختگی، تحلیف و اعطای سردوشی دانشجویان دانشگاههای افسری ارتش جمهوری اسلامی ایران در دانشگاه علوم دریایی امام خمینی(ره) نوشهر حضور یافتند.

در این مراسم، حضرت آیت الله خامنه ای با اشاره به حادثه تأسف بار و خونین منا، آن را بدلیل جان باختن هزاران نفر از حجاج بویژه صدها نفر از حجاج ایرانی، عزا و مصیبتی واقعی برای ملت ایران خواندند و با اشاره به لزوم تشکیل کمیته حقیقت یاب با حضور کشورهای اسلامی و از جمله ایران، گفتند: دولت عربستان در انتقال ابدان مطهر جان باختگان به وظایف خود عمل نمی کند و جمهوری اسلامی ایران نیز تاکنون با خویشتنداری و ادب اسلامی، حرمت برادری را در دنیای اسلام نگه داشته است، اما این را بدانند که اندک بی احترامی به دهها هزار نفر از حجاج ایرانی در مکه و مدینه و عمل نکردن به وظایف برای انتقال ابدان مطهر، عکس العمل سخت و خشن ایران را در پی خواهد داشت.(اینجا بخوانید).
در پی این موضوع نمایندگان مجلس نیز در گفت و گو با خانه ملت لبیک گویان به فرمایشات رهبر معظم انقلاب ، تاکید کردند که پاسخ ایران به موذی گری های عربستان سخت خواهد بود.
حقیقت پور:سه خطای بزرگ عربستان در فاجعه منا/اشتباهات سعودی ها دولت عربستان که غیر قابل گذشت است

منصورحقیقت‌پور در گفت‌وگو با خبرنگار خانه ملت، با قریب به عمد خواندن فاجعه منا، اظهار داشت: علائم نشان می‌دهد که فاجعه منا می‌تواند به صورت عمدی اتفاق افتاده باشد و این نیازمند حضوردر صحنه و جمع آوری اطلاعات لازم است.

عضو شورای مرکزی فراکسیون اصولگرایان رهروان ولایت با اشاره به اینکه دولت عربستان در فاجعه منا سه خطای بزرگ را انجام داده است، بیان کرد: اولین اشتباه عربستان مربوط به تدبیر و برنامه‌ریزی است و اگر بنا را بر این بگذاریم که این اشتباه آن‌ها عمدی نبوده است، پس بی تدبیری صورت گرفته است.



نایب رئیس دوم کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی متذکر شد: بی تدبیری و بی انضباطی دولت عربستان سبب کشتار هزاران مسلمان بی گناه شده است و نمی‌توان از این بی تدبیری به راحتی گذشت.

حقیقت‌پور با بیان اینکه اشتباه دوم دولت عربستان که غیر قابل گذشت و لازم است که این دولت مجازات شود، عدم مدیریت بحران است، گفت: در حضور مسئولان این کشور هزاران آدم از تشنگی درگذشته‌اند در حالی که می‌توانستند به افرادی که در این قائله حضورداشته‌اند، کمک کنند.

وی با بیان اینکه در مدیریت بحران نیز کشورعربستان دچار اشتباه شده و باید مسببین و مقصرین این فاجعه محاکمه شوند، اظهار داشت: اشتباه بعدی دولت عربستان که غیر قابل بخشش است، مسائل بعد از فاجعه منا است که مسئولان این کشور چهره حق به جانب گرفته‌اند.

نماینده اردبیل، سرعین، نمین و نیر در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه مسئولان عربستان مدعی شده‌اند که ما خطائی را مرتکب نشده‌ایم، گفت: عده‌ای از حاکمان ابله حاضر در منطقه خلیج فارس پیام تبریک می‌فرستند و رجب طیب اردوغان نیز عربستان  را بی‌گناه می‌داند.

حقیقت‌پور افزود: این‌ها بجای اینکه عذر خود را بپذیرند و بگویند ما خطا کاریم و کوتاهی کرده‌ایم، چهره حق به جانب گرفته‌اند و می‌گویند جان باختگان فاجعه منا در حال شعار دادن بوده‌اند، در حال حاضر نیز آن‌ها حاضر نیستند جنازه‌ها را تحویل دهند و این جرم عربستان از جرم‌های اول و دومش به مراتب بزرگتر است.

منصوری آرانی: دولت عربستان در انتقال پیکرهای جانباختگان حادثه منا به وظایف خود عمل نمی کند
عباسعلی منصوری آرانی در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت،با اشاره به فرمایشات امروز رهبر انقلاب درباره فاجعه منا گفت: جمهوری اسلامی ایران براساس دکترین روابط بین الملل سعی کرده است روابط خود را با کشورهای اسلامی به صورت پایدار نگه دارد و تاکنون نیز علیرغم مشکلات بسیاری که عربستان به وجود آورده بود اغماض کرده بودیم.



نماینده مردم کاشان،آران و بیدگل در مجلس ادامه داد: امابه نظر می رسد اغماض ما موجب جریح تر شدن عربستان و انجام فجایعی در حد گسترده تر شده است و شاهد رفتارهایی خارج از عرف بین المللی و اخلاقی از سوی این کشور هستیم به گونه ای که کاسه صبرملت ایران در حال پایان است و تصور می کنم تکرار اینگونه رفتارها برای رهبری، مردم، دولت و مجلس قابل قبول نیست.

منصوری آرانی ادامه داد: فاجعه منا آنقدر حجمش گسترده است که قابل توصیف نیست و امکان آرام کردن احساسات مردم وجود ندارد.متاسفانه دولت عربستان در انتقال پیکرهای جانباختگان حادثه منا به وظایف خود عمل نمی کند.این در حالی است که عربستان بداند حتی بی احترامی اندک به حجاج ایرانی و عمل نکردن دولت این کشور به وظایفش در قبال پیکرهای حجاج، عکس العمل ایران را در بر خواهد شد.

این عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی با تاکید بر لزوم تشکیل کمیته حقیقت یاب با حضور کشورهای اسلامی و از جمله ایران، گفت: تیم حقیقت یاب باید از محل های مورد نظر بازدید کند و تحقیقات لازم را درمورد فاجعه منا انجام دهد و پس از آن جامعه اسلامی تیم هایی را برای نظارت مداوم در سیستم مدیریتی حج داشته باشند.

حیدرپور:واکنش قاطعانه و سخت ایران مقابل عربستان /عربستان به وظایف خود در قبال انتقال پیکرهای جانباختگان به خوبی عمل نکرده و عناد می ورزد

عوض حیدرپورشهرضایی در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت،با اشاره به فرمایشات امروز رهبر معظم انقلاب،درباره فاجعه منا گفت: فاجعه منا قلوب تمام مسلمانان و به خصوص حجاجی که در مکه بودند را آزرده کرد و به همین دلیل عربستان موظف به جبران خسارت های مادی و معنوی به حجاج است و هر گونه اغماض در این زمینه و کوچکترین اهانت به حجاج از طرف ما پذیرفتنی نیست.



نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی  با اشاره به اینکه بنا بر برخی گزارش ها احتمال دارد آمار جانباختگان منا به بیش از ۵ هزار نفر برسد تصریح کرد: به نظر می رسد عربستان به وظایف خود در قبال انتقال پیکرهای جانباختگان به خوبی عمل نکرده و عناد می ورزد.

وی افزود: در صورت اصرار عربستان بر اینگونه عملکردش درباره نحوه برخورد با انتقال اجساد و یا اینکه قصد دفن آنها را در مکه داشته باشد قطعا با واکنش قاطعانه و سخت ایران مواجه خواهد شد که این واکنش ها شامل اقدامات دیپلماتیک و سیاسی تا سایر اقدامات دیگر می شود.

حیدرپور با اشاره به اینکه تا کنون در مقابل عربستان به عنوان کشور همسایه و اسلامی خویشتنداری کرده و حرمت برادری در دنیای اسلام را داشته ایم تصریح کرد:  از آنها انتظار داریم حقوق مادی و معنوی حجاج را رعایت کنند در غیر این صورت با عکس العمل سخت ایران مواجه خواهند شد.

این نماینده مجلس تاکید کرد: مردم ایران از مقامات کشورمان می خواهند که نسبت به این حادثه عکس العمل صحیح و شایسته ای داشته باشند.

وی با تاکید بر لزوم تشکیل کمیته حقیقت یاب درمورد حادثه منا گفت: حادثه ای که در منا رخ داد ناشی از سلسله سوء مدیریت قبل از حادثه همچنین سوء مدیریت در زمان حادثه و پس از آن بود به همین دلیل قطعا می بایست گروه حقیقت یابی شامل کشورهای اسلامی از جمله ایران و یا نهایتا در سطح شورای امنیت سازمان ملل تشکیل شده و به این مضوع رسیدگی کنند.

این عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی افزود: اینگونه حوادث ممکن است در سال های دیگر هم اتفاق بیفتد بنابراین باید برای جلوگیری از آن کمیته حقیقت یابی تشکیل شود و سازمان ملل هم نقش خود را در این زمینه ایفا کند.

دهقان: ایران ازهیچ اقدامی برای تنبیه رژیم منحوس عربستان دریغ نخواهد کرد/زمان خویشتن‌داری جمهوری اسلامی به پایان رسیده

محمد دهقان در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، در واکنش به کارشکنی دولت آل سعود درباره انتقال پیکر مجروحان و جان باختگان منا، گفت:‌ به طور حتم جمهوری اسلامی ایران نمی تواند به هیج وجه نسبت به اقدامات عربستان در کشتار حجاج بی تفاوت باشد، از این رو به مقامات آل سعود هشدار می‌دهیم که دیگر با حرمت حجاج و ملت ایران بی احترامی نکنند.



نماینده مردم چناران و طرقبه در مجلس شورای اسلامی، ادامه داد: اگر سیاست های خصمانه عربستان به این گونه ادامه پیدا کند، قطعا ملت ایران ساکت نخواهد نشست و ازهیچ اقدامی برای تنبیه رژیم منحوس عربستان دریغ نخواهد کرد.

وی ادامه داد: به طور حتم اگر مقامات آل سعود نسبت به بی کفایتی خود از مردم ایران عذرخواهی نکرده و تمام جان باختگان را به ایران انتقال ندهند، با پاسخ سخت جمهوری اسلامی روبه‌رو می شوند، زیرا تاکنون ایران در این رابطه خویشتن‌داری نشان داده و بیش از این جایز نیست، از این‌رو باید اقدام عملی برای این جنایت از سوی جمهوری اسلامی دیده شود.

دهقان ادامه داد: تصاویری وجود دارد که بر اساس آن سربازان آل سعود، افراد را از میان حجاج ربوده‌اند، که این نشان دهنده آن است که حادثه منا یک مسئله عادی نبوده و یک جنایت عمدی بوده است.

وی با تأکید بر اینکه رژیم آل سعود عملا وارد یک آتش بازی خطرناک شده است، تصریح کرد: جنایت عربستان در کشتار مسلمانان به هیچ وجه قابل چشم پوشی نیست، زیرا با این اقدام دل میلیون‌ها مسلمان در سراسر جهان آزرده شده و حتی پس از این اتفاقات به جان باختگان این حادثه رحم نکرده و سربازان عربستانی با پوتین‌های خود بر روی جنازه‌ها راه رفته‌اند.

دهقان تأکید کرد: حکام نالایق عربستان در شرایط کنونی دچار توهم شده‌اند، آن‌ها فکر می‌کنند که در منطقه می‌توانند دست برتری داشته و برای این موضوع به‌دنبال ماجراجویی و همکاری قوی‌تر با رژیم صهیونیستی هستند.

این نماینده مردم در مجلس نهم، گفت: عربستان در این شرایط نگران موقعیت خود در منطقه بوده و حوادث رخ داده در یمن و جهان را به ضرر خود می‌دانند، از این رو به‌دنبال تشدید فشار بر جمهوری اسلامی ایران است.

وی با بیان اینکه حادثه منا، به هیچ وجه یک حادثه طبیعی نبوده است، افزود:‌ به نظر من این حادثه می‌تواند طراحی شده از سوی رژیم صهیونیستی و رژیم عربستان باشد، زیرا با توجه به اینکه تعدادی از حاضران در مناسک حج از مسئولان جمهوری اسلامی بوده و آن‌ها در شرایط کنونی جزء مفقودان و گمشدگان هستند، امکان دارد که عربستان در یک پروژه امنیتی اطلاعاتی این افراد ربوده و آن‌ها را به رژیم صهیونیستی تحویل داده باشد.

دهقان ادامه داد: از طرف دیگر اخباری به گوش می‌رسد که سربازان آل سعود، حاجیانی که در اثر حادثه منا هنوز زنده بودن را در کیسه‌های مخصوص حمل جنازه قرار می‌دادند، که با این اقدام عملا موجب قتل عمدی حجاج شدند، همچنین برای اینکه پرده از توطئه پیچیده آن‌ها برای ربایش مسئولان ایرانی برداشته نشود، جنازه‌ها را در کانتینرها نگه داشته‌اند، تا بر اثر مرور زمان چهره آن‌ها تغییر پیدا کند.

صادقی: جمهوری اسلامی از حیثیت خود دفاع خواهد کرد/ایران گزینه‌های بسیاری درباره عربستان مورد نظر دارد

ضرغام صادقی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، با اشاره به حادثه تأسف بار و خونین منا و جان باختن هزاران نفر از حجاج به‌ویژه صدها نفر از حجاج ایرانی، گفت:‌ این حادثه نشان‌دهنده بی کفایتی و بی عرضگی مقامات آل سعود در اداره مناسک حج است.

نماینده مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی، ادامه داد:‌ از طرف دیگر مقامات عربستانی به جای عذرخواهی و جبران اشتباهات خود، دست به فرافکنی، عدم همکاری با کشورهای اسلامی و تبلیغات رسانه‌ای برای کاهش فشار در این رابطه کرده‌اند.



وی بر لزوم تشکیل کمیته حقیقت‌یاب در باره حادثه منا تأکید کرد و گفت: این کمیته باید هر چه سریع‌تر متشکل از کشورهای اسلامی تشکیل شود، تا مقصران اصلی شناسایی و تصمیم مقتضی درباره نحوه اداره مناسک حج اتخاذ شود.

صادقی با بیان اینکه فاجعه منا ابعاد گسترده و بسیاری دارد، تصریح کرد: متأسفانه عربستان در این رابطه نه تنها با کشورها و حجاج همکاری نکرده، بلکه جسورانه مواضعی را در این حوزه گرفته، که این اقدامات نیازمند واکنش جدی از سوی ایران و کشورهای اسلامی است.

وی با اعلام اینکه عملکرد عربستان در بحث حجاج، مصداق بارز موذی‌گری است، افزود:‌ ما تردید نداریم که عربستان در بحث حادثه منا و اتفاقات پس از آن، رفتارهای شیطنت‌آمیز وموذی‌گرانه را انجام داده است.

عضو هیأت رئیسه مجلس، با اشاره به فرمایشات رهبر معظم انقلاب مبنی بر عکس العمل سخت و خشن ایران علیه عربستان در صورت عدم انتقال اجساد جان باختگان به ایران، گفت:‌ هشت سال دفاع مقدس به همگان نشان داد که اگر کشوری بخواهد حرمت‌شکنی کند، جمهوری اسلامی به دفاع از حیثیت و شخصیت خود خواهد پرداخت و هر گزینه‌ای در این زمینه مورد نظر ایران است.

بذرپاش:شواهد رسیده نشان از عمدی بودن برخی اقدامات رخ داده دارد/ با کوچکترین تعرض و یا اقدامی با هدف عدم تحویل پیکرهای متوفیان برخورد خواهد شد

مهرداد بذرپاش در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت با بیان اینکه رژیم سعودی با مردم خود سالیان سال به بدترین صورت برخورد می کند و هیچ اقدامی در جهت تکریم حیثیت انسانی آنها انجام نمی دهد، گفت: این دولت فکر می کند که باید با سایر مردم دنیا و زائرین و حجاج سرزمین وحی بی شرمانه رفتار کند.

نماینده مردم تهران، ری و شمیرانات در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه  عربستان نیازی به پاسخگویی در رابطه با مسئولیت های خود در رابطه با فاجعه احساس نمی کند، افزود: عربستان تصور نکند که هر گونه که دلش می خواهد می تواند تصمیم بگیرد و اقدام کند.



بذرپاش با تاکید بر اینکه با کوچکترین تعرض و یا اقدامی با هدف عدم تحویل پیکرهای متوفیان برخورد خواهد شد، ادامه داد: دولت و مجلس و تمام ملت ایران با تمام توان خود در مقابل هر گونه شیطنت آل سعود اقدام متقابل انجام خواهد داد.

وی با بیان اینکه بنابر اظهارات مقام معظم رهبری  نظام جمهوری اسلامی اجازه هتک حرمت به شهروندان خود را در هیچ جای دنیا نخواهد داد، اظهار داشت: ایران پیگیری حقوق متوفیان را وظیفه ذاتی خود می داند

این نماینده مردم با اشاره به اینکه آل سعود باید پاسخگوی اقدامات خصمانه خود باشد، افزود: شواهد رسیده نشان از عمدی بودن برخی اقدامات رخ داده دارد، هزینه های اختلاف در دربار سعودی بر دوش ملت مسلمان حاضر در آن سرزمین افتاده است.

عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه دیکتاتوری رسانه ای که در عربستان وجود دارد با هزینه کردن دلار در سایر رسانه ها و کشورها دنبال می شود، تصریح کرد: عربستان حتی حاضر نیست تعداد متوفیان را به طور دقیق اعلام کند و هر رسانه ای اقدام به انتشار خبری خلاف نظر آنها کند آن رسانه را از سر راه بر می دارد.

یوسفیان ملا:ایران اهرم های لازم برای تنبیه آل سعود را در اختیار دارد

عزت الله یوسفیان ملا در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، با انتقاد از بی کفایتی آل سعود در برگزاری مناسک حج و شهادت بسیاری از حجاج در چی این بی کفایتی، گفت: ادامه بی حرمتی آل سعود به ابدال مطهر حجاج واکنش های سخت از سوی ایران را به همراه خواهد داشت.



نماینده مردم آمل و لاریجان در مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه ایران اهرم های لازم برای تنبیه و ادب عربستان را  اختیار دارد، افزود: ارتش ایران برای نابودی آل سعود تا دندان مسلح است.

این نماینده مردم در مجلس نهم، با بیان اینکه بی حرمتی به ابدان مطهر حجاج از سوی آل سعود تبعات بدی برای این کشور به همراه خواهد داشت، تصریح کرد: به طور حتم در صورت هم مرز بودن ایران با عربستان تاکنون ایران برای بازگرداندن اجساد خود وارد عمل می شد.

وی با تاکید بر اینکه آل سعود با روحیه وحشی گری خود با حجاج برخورد کرده اند، گفت: مجامع بشری باید در قبال رفتار خلاف انسانی عربستان واکنش داشته باشد.

عضو شورای مرکزی فراکسیون اصولگرایان رهروان ولایت، یادآور شد: متولیان حقوق بشر باید رفتارهای خلاف انسانی آل سعود را در خصوص حجاج پیگیری کنند.

سالک: جمهوری اسلامی ایران در برابر موذی گری های سعودی ساکت نخواهد نشست

احمد سالک در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت حادثه منا را جنایت بزرگی دانست و گفت: این فاجعه همه ملت های مسلمان به ویژه ملت شریف ایران را داغدار کرد از این رو باید عوامل این موضوع روشن شود که علت های اصلی حادثه چه بوده است.

نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی در ادامه با بیان اینکه مسئولیت مستقیم جنایت منا به عهده حکام سعودی است، عنوان کرد: تمام تبعات و حوادثی که بعد از فاجعه منا رخ داد به عهده سعودی هاست اما با کمال تأسف حکام سعودی در یک توهم تکبر به سر می برند و حاضر به پاسخگویی نیستند.

وی افزود: ضروری است هرچه سریع تر کمیته حقیقت یاب با حضور کشورهای ذینفع، کنفرانس سران کشورهای اسلامی، سازمان ملل تشکیل شود و قوه قضاییه ایران نسبت به ارائه شکایت بین المللی اقدام کند.



سالک در ادامه به واکنش صریح امروز رهبری نسبت به اقدامات سعودی ها اشاره کرد و گفت: پیش از این مقام معظم رهبری در صحبت های خود آرامش را برای کار خواستند و ابتدا تلاش معظم له این بود که سعودی ها مسولیت فاجعه منا را بپذیرند اما وقتی نپذیرفتند اکنون باید از نمایش اقتدار جمهوری اسلامی استفاده کرد که ایشان نیز فرمودند ایران واکنش خشن و سختی خواهد داشت.

رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی در ادامه با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران در مقابل اهمال سعودی ها ساکت نخواهد ماند، خاطرنشان کرد: صحبت های وزرای بهداشت و مفتی های سعودی که فاجعه منا را قضا و قدر الهی می نامند، پخش انیمیشن حجاج در عربستان به صورت توهین آمیز و مقصر دانستن حجاج ایرانی در فاجعه منا، نشان از موذی گری سعودی ها دارد که معظم له به آن اشاره کردند و جمهوری اسلامی ایران در برابر این موذی گری ها واکنش سختی نشان خواهد داد.

فولادگر: حکام سعودی موضع قاطع معظم له را جدی بگیرند/مسئولان سعودی کمکی برای نجات جان حجاج نکردند

حمیدرضا فولادگر در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت با بیان اینکه زواری که به خانه خدا رفتند ضیوف الرحمان بودند که برای اعمال حج به محیط امن خانه خدا سفر کرده بودند، گفت: وظیفه ای بالاتر از خدمت به حجاج نیست اما حوادث امسال مکه نسبت به سال های گذشته بسیار زیاد بود که مشخص شد سعودی ها کمترین اهمیتی به جان مردم نمی دهد.

نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی در ادامه به دیده های شاهدان عینی اشاره کرد و یادآور شد: شنیده ها و دیده های شاهدان عینی نشان می دهد که مسئولان سعودی کمکی برای نجات جان حجاج نکردند و جان خیلی از آنها بعد از وقوع واقعه گرفته شد در حالی که ممکن بود بسیاری از آنها جان سالم به در ببرند و تلف نشوند.



وی افزود: مرحله بعدی بی توجهی حکام سعودی در انتقال مجروحین و جان باختگان بود که در این زمینه کمترین حرمت انسانی را قائل نشدند و طلباکارانه فرافکنی کردند همچنین به جای عذرخواهی به کشورهای اسلامی حمله می کنند که تمام این ها نشان می دهد شایستگی هدایت و اداره حج را ندارند.

فولادگر تأکید کرد: سعودی ها باید اجازه دهند گروه های حقیقت یاب از کشورهای اسلامی به محل حادثه بروند تا حقیقت ماجرا کشف شود که هرگونه مانع تراشی برای ورود این هیئات درست نیست.

این عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس نهم ادامه داد: اولین موضع رهبری در روز عید قربان بود که با آرامش درخواست همکاری حکام سعودی را داشتند و بعد که جلوتر رفتند در موضع گیری دوم گفتند عربستان باید عذرخواهی کند ولی وقتی واکنشی از سوی سعودی نشان داده نشد، اکنون لحن انقلابی و قاطعانه ای را استفاده کردند که عربستان سعودی باید به شدت آن را جدی بگیرد.

عضو شورای مرکزی فراکسیون اصولگرایان رهروان ولایت مجلس شورای اسلامی در پایان با اشاره به موضع گیری قاطع رهبری در برابر بی توجهی های سعودی ها خاطرنشان کرد: اگر سعودی ها مواضع خود را ادامه دهند و همکاری و عذرخواهی نکرده و مسئولیت کار خود را نپذیرند طبق فرمایش رهبری جمهوری اسلامی ایران واکنش سخت و خشنی نشان خواهد داد.

قاضی پور:واکنش ایران در قبال زیاده خواهی آل سعود دیگر از روی برادری عالم اسلام نخواهد بود

عضو شورای مرکزی فراکسیون اصولگرایان رهروان ولایت، با تاکید بر اینکه واکنش ایران به بی حرمتی آل سعود به حجاج از این پس از روی برادری نخواهد بود، گفت: بی حرمتی به مقدسات اسلام و مسلمین تبعات بدی برای آل سعود به همراه خواهد داشت.



نادر قاضی پور در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، با بیان اینکه واکنش ایران به بی حرمتی آل سعود به ابدان مطهر حجاج از سوی عربستان واکنشی خشن خواهد بود، گفت: بی حرمتی به مقدسات اسلام و مسلمین تبعات بدی برای آل سعود به همراه خواهد داشت.

نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی، با تاکید بر اینکه تمام ملت ایران گوش به فرمان ولایت هستند، افزود: در صورتی که رهبر فرزانه ایران در نتیجه بی حرمتی آل سعود فرمان به مقابله با این کشور دهند همه گوش به فرمان هستیم.

وی ادامه داد: تاکنون رویکرد ایران به عربستان رعایت احترام بوده اما از این پس با ادامه روند فعلی رویکرد سختی در انتطار این کشور خواهد بود.

عضو شورای مرکزی فراکسیون اصولگرایان رهروان ولایت، گفت: حق و حقوق حجاج جانباخته در فاجعه منا باید ازسوی آل سعود رعایت شود.

سبحانی‌نیا: ایران به هیچ وجه موذی‌گیری و جسارت مقامات آل سعود را بر نمی‌تابد

حسین سبحانی‌نیا در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، در واکنش به کارشکنی دولت آل سعود درباره انتقال پیکر مجروحان و جان باختگان منا، گفت:‌ به‌طور حتم بی‌کفایتی و بی لیاقتی عربستان در برگزاری مراسم حج برای تمام مسلمانان و کشورهای اسلامی واضح و مبرهن است.

نماینده مردم نیشابور و فیروزه در مجلس شورای اسلامی، ادامه داد:  افزون بر بی عرضگی مقامات سعودی در مدیریت مناسک حج و عدم تلاش مقامات و سربازان آل سعود در نجات حجاج مسلمان، شاهد هستیم که این کشور منحوس در انتقال جان باختگان نیز تعلل کرده و در این رابطه موانع بسیاری را ایجاد کرده است.



سبحانی‌نیا با تأکید بر اینکه جمهوری اسلامی به هیچ وجه موذی‌گیری و جسارت مقامات آل سعود را بر نمی‌تابد، گفت: کشورهای اسلامی یک بار برای همیشه باید درباره نحوه مدیریت مناسک حج تصمیم‌گیری کنند، البته نخست لازم است که کمیته حقیقت‌یابی برای بررسی ابعاد متخلف حادثه منا تشکیل شود.

وی ادامه داد: در شرایط کنونی ایران منتظر عذرخواهی رسمی مقامات آل سعود نسبت به بی لیاقتی در اداره مناسک حج است، از طرف دیگر جمهوری اسلامی به دقت نحوه اقدامات صورت گرفته در رابطه با حجاج و انتقال جان باختگان را رصد می‌کنند و در تکرار اقدامات عربستان، ما پاسخ سخت و شدید به آن ها می‌دهیم.

این نماینده مردم در مجلس نهم، ادامه داد: به طور حتم خویشتن‌داری جمهوری اسلامی نسبت به اقدامات عربستان علیه کشورهای اسلامی و ایران و ایجاد آتش نزاع و جنگ در منطقهو عملکرد این کشور در بحث حادثه منا حدی دارد، از این‌رو مقامات آل سعود بدانند که ایران پاسخ جسارت‌ها و بی احترامی ها رژیم سعودی را می‌دهد.

اسفنانی:براساس مقررات حقوق بین المللی می‌توان از دولت عربستان به دادگاه‌های بین المللی طرح دعوا کرد

محمدعلی اسفنانی در تشریح ابعاد حقوقی سوء مدیریت عربستان در روند اداره مناسک حج به خصوص فاجعه منا گفت: ناتوانی عربستان در اداره مناسک حج برای همه محرز شده است‌. اما موضوع بر سر آن است که وقتی برای فردی جهت ورود به کشوری ویزا صادر می‌شود مسئولیت حفظ جان آن تبعه از زمان ورود تا خروج از آن کشور با دولت پذیرنده اتباع بیگانه است.



وی ادامه داد: از طرف دیگر از آنجا که حادثه منا در زمانی رخ داده است که زوار به صورت قانونی وارد عربستان شده و به انجام اعمال عبادی می‌پرداختند‌، مسئولان عربستانی به صورت مستقیم و از لحاظ حقوقی مسئول حفظ جان زائران به شمار می‌آمدند که به دلیل بی تدبیری و بی‌لیاقتی آنها چنین فاجعه ای رخ داده است.

سخنگوی کمیسیون حقوقی وقضایی مجلس با بیان اینکه دولت از لحاظ قضایی می‌تواند قصور مسئولان عربستان را مورد پیگیری قرار دهد‌، گفت: براساس مقررات حقوق بین المللی می‌توان از دولت عربستان به دادگاه‌های بین المللی طرح دعوا کرد چون اعتقاد ما بر این است که در عربستان جرمی به وقوع پیوسته و آنها در کمترین حد ممکن در انجام وظیفه‌اشان اهمال کرده‌اند.

اسفنانی ادامه داد: باید این اهمام در انجام وظیفه در محاکم عربستانی مورد قضاوت و بررسی قرار گیرد البته اگر اطمینانی به محاکم ایرانی وجود ندارد می‌توان این موضوع را از طریق دیوان لاهه مورد پیگیری قرار داد زیرا لازم است دادستان کل کشور به این موضوع ورود کرده و نسبت به دولت عربستان اعلام جرم کند.

سخنگوی کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس توضیح داد: براساس قواعد حقوق بین المللی دادگاه صالحه مسئول رسیدگی به جرم ارتکابی است حال در فاجعه منا ما بر این موضوع معتقدیم که قطعا جرمی رخ داده و باید در دادگاه صالحه مورد رسیدگی قرار گیرد.

اسفنانی در توضیح دلایلش برای وقوع جرم در فاجعه منا گفت: به طور مثال اگر راننده‌ای به دلیل بی‌احتیاطی منجر به فوت فردی شود،‌ باز هم مجرم می‌شود و محکوم به قتل غیرعمد است در مورد عربستان نیز در کمترین حد ممکن می‌توان گفت که بی‌احتیاطی و عدم رعایت مقررات رخ داده است به همین دلیل دولت و حکام عربستان مسئول مستقیم این فاجعه هستند و تقصیر بر گردن آنهاست.

وی با بیان اینکه کارگزاران عربستان در روند تامین امنیت حجاج بی‌توجهی کرده‌اند گفت: آنها شرایط لازم را برای امنیت زوار مهیا نکردند از این رو دادستان کل کشور می‌تواند شکایت کیفری را در دادگاه‌های عربستان از طریق قوه قضاییه ارائه و مورد پیگیری قرار دهد در صورتی که به این شکایت رسیدگی نشود و یا رسیدگی‌شان مورد قبول ما قرار نگیرد می‌توان آنرا از طریق مراجع بین المللی همچون دیوان دادگستری لاهه و یا دیوان دادرسی لاهه مورد پیگیری قرار داد.

اسفنانی با بیان اینکه دادستان به عنوان مدعی العموم باید از حقوق مردم دفاع کند گفت: در فاجعه منا ایرانیان با مجوز از ایران خارج شده و با چنین حادثه‌ای مواجه شده‌اند بنابراین دادستان باید از حق آنها دفاع کند و حمایت‌های لازم را از آنها انجام دهد.

سخنگوی کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس در ادامه با تاکید بر لزوم پرداخت خسارات مادی به مجروحان و بازماندگان گفت: خسارات معنوی و دردی که به مردم وارد شده قابل جبران و فراموشی نیست شاید تنها دولت می‌تواند از حیث سیاسی روابطش را با عربستان کم کند.

وی افزود:به نظر بنده حق بود که دولت جمهوری اسلامی بلافاصله از سران کشورهای اسلامی درخواست جلسه اضطراری سازمان کنفرانس اسلامی را بدهد تا در این جلسه ضمن صدور قطعنامه ای در محکومیت این فاجعه بی‌تدبیری دولت عربستان مورد اشاره قرار گیرد.

وی با بیان اینکه سازمان کنفرانس اسلامی متعلق به کل مسلمانان جهان همچون کعبه است،‌ گفت: باید هیاتی متشکل از کشورهای اسلامی کمیته حقیقت یابی برای بررسی ابعاد فاجعه منا تشکیل دهند همچنین هیات دیگری باید عهده دار مناسک حج و یا نظارت بر روند انجام این مناسک باشد تا دیگر شاهد چنین اتفاقاتی نباشیم.

عزیزی:عذرخواهی سعودی ها از حجاج و خانواده های آنها و پرداخت غرامت، کمترین کاری است

عبدالرضا عزیزی در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت با بیان اینکه پیش از این نیز سعودی ها با صهیونیست ها علیه مسلمانان هماهنگ شده بودند، گفت: قضایایی که در یمن، سوریه و عراق رخ داد حاکی از همدستی سعودی ها با صهیونیست ها بود که امروز در مکه مکرمه که حرم امن الهی است، شاهد آن بودیم.

نماینده مردم شیروان در مجلس شورای اسلامی بر همین اساس تصریح کرد: در شرایطی که حجاج در گرمای بالای ۵۰ درجه منا در حال پرپر شدن بودند، سعودی ها به آنها کمک نکردند و بسیاری از آنها در شرایطی که می توانستند نجات پیدا کنند، جان باختند.



وی افزود: در چنین شرایطی سعودی های با بولدوزر، اجساد را در کانتینرها ریختند که این مسأله نشان می دهد آنها بویی از انسانیت نبرده اند.

عزیزی ادامه داد: عذرخواهی سعودی ها از حجاج و خانواده های آنها و پرداخت غرامت، کمترین کاری است که باید انجام دهند اما انجام نمی دهند.

رئیس کمیسیون اجتماع مجلس شورای اسلامی در پایان خاطرنشان کرد: رفتار زننده سعودی ها بعد از فاجعه منا با مصدومان و کشته شدگان را حیوان با حیوان انجام نمی دهد از این رو مقام معظم رهبری بعد از توصیه هایی که با آرامش دادند و بی توجهی که از سوی عربستان شد، در نهایت واکنش قاطع و تندی نشان داده و امروز به عنوان فرمانده کل قوای جمهوری اسلامی ایران به دولت سعودی هشدار جدی دادند که واکنش سخت و خشنی خواهند داشت لذا لازم است سعودی ها هرچه سریع تر اقدام عاجل در زمینه سازماندهی وضعیت پیش آمده صورت دهند.

کوثری:برخی کشورهای اسلامی در فاجعه منا سکوت اختیار کرده‌اند چراکه وامدار عربستان سعودی هستند

اسماعیل کوثری نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی بااشاره به سکوت برخی کشورهای اسلامی در خصوص فاجعه منا اظهار داشت: اگر کشوری به کشور دیگر وامدار باشد، زیر سلطه آن قرار می‌گیرد. هم اکنون مشاهده می‌کنیم که برخی کشورهای اسلامی در فاجعه منا سکوت اختیار کرده‌اند چراکه وامدار عربستان سعودی هستند.

وی ادامه داد: عربستان با پول خود این کشورها را زیر سلطه خود برده است، لذا هیچ حرف و عکس العملی از آنها نشان داده نمی‌شود.

نماینده مردم تهران در مجلس درباره سکوت سازمان‌های بین المللی و سازمان حقوق بشر دربرخورد با فاجعه منا گفت: سازمان‌های بین المللی نیز درباره فاجعه منا سکوت اختیار کرده‌اند، چراکه همیشه وامدار عربستان بوده‌اند و به همین خاطر هیچ وقت جرئت گفتن کلمه حق را ندارند.



کوثری با بیان اینکه مسئولان این کشورها خودفروخته و وابسته به عربستان هستند، تأکید کرد: کشورهای اسلامی باید سریعاً تشکیل جلسه داده و نسبت به فاجعه منا عکس العمل نشان دهند و موضع گیری کنند.

وی تصریح کرد: کشورهای اسلامی باید با همکاری یکدیگر به دنبال این حقیقت باشند که چرا عربستان از علل فاجعه منا به صحنه بین الملل و کشورهای اسلامی و کشورهایی که قربانی داده اند، گزارش نمی‌دهد و موضوع را دنبال نمی‌کند

نماینده مردم تهران در مجلس درباره سکوت سازمان‌های بین المللی و سازمان حقوق بشر دربرخورد با فاجعه منا گفت: سازمان‌های بین المللی نیز درباره فاجعه منا سکوت اختیار کرده‌اند، چراکه همیشه وامدار عربستان بوده‌اند و به همین خاطر هیچ وقت جرئت گفتن کلمه حق را ندارند.

کوثری با بیان اینکه مسئولان این کشورها خودفروخته و وابسته به عربستان هستند، تأکید کرد: کشورهای اسلامی باید سریعاً تشکیل جلسه داده و نسبت به فاجعه منا عکس العمل نشان دهند و موضع گیری کنند.

وی تصریح کرد: کشورهای اسلامی باید با همکاری یکدیگر به دنبال این حقیقت باشند که چرا عربستان از علل فاجعه منا به صحنه بین الملل و کشورهای اسلامی و کشورهایی که قربانی داده اند، گزارش نمی‌دهد و موضوع را دنبال نمی‌کند

 قادری:عربستان باید به خاطر اشتباهاتش مسئولیت فاجعه منا را بپذیرد

جعفر قادری در گفت‌وگو با خبرنگارخانه ملت، با اشاره به فاجعه منا، اظهار داشت: در جریان فاجعه منا اگر خیلی خوشبینانه هم به موضوع نگاه کنیم و بگوئیم که تعمدی از سوی دولت عربستان در کار نبوده، ولی بیشترین سوء مدیریت را از خود نشان داده‌ است.

وی با بیان اینکه امکانات خوبی در اختیار عربستان قرار دارد، بیان کرد: آن‌ها می‌توانستند با اعمال مدیریتی صحیح، مانع از رخ دادن این اتفاقات شوند و تعداد تلفات را به حداقل برسانند.



عضو شورای مرکزی فراکسیون اصولگرایان رهروان ولایت مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه رفتار دولت عربستان در قبال حاجیان چه از روی بی تدبیری باشد، چه از روی سوء مدیریت، بدترین شیوه برخورد را با حاجیان جهان اسلام، در پیش گرفته‌ است، متذکر شد: جائی که باید امن ترین نقطه دنیا باشد در معرض نا امنی قرار گرفته و طبیعی است که جهان اسلام از این نوع برخورد با حاجیان و سوء مدیریت عربستان بسیار خشمگین باشد.

نماینده مردم شیراز در مجلس شواری اسلامی با بیان اینکه قطعا اگر بنا بر این باشد که با این رفتار عربستان برخورد کنیم، وضعیت عربستان وضعیت خوبی نخواهد بود، گفت: در حال حاضر عربستان در وضعیت خوبی قرار ندارد چون درگیر تنش‌های داخلی و جنگ‌‌های فرسایشی در سوریه، بحرین و یمن است و به همین دلیل امکانات وظرفیت‌های عربستان تحلیل رفته است.

قادری با بیان اینکه ایران این توانایی را دارد تا به گونه‌ای عمل کند که مشکلات عربستان تشدید شود ولی جمهوری اسلامی ایران همواره قصد داشته تا نقشی محوری و کلیدی در جهان اسلام را در جهان اسلام ایفا کند و تلاش می‌کند.

وی با بیان اینکه امیدوارم حساسیتی بین کشورها به وجود نیاید، اظهار داشت: عربستان باید به خاطر اشتباهات خودش مسئولیت قضیه را بپذیرد و شرایطی را ایجاد کند تا این بحث تبدیل به حساسیتی در جهان اسلام نشود و همچنین آلام و دردهای خانواده‌های داغدار تسکین یابد./








گودرزی در گفت‌وگو با خانه ملت مطرح کرد:

تکذیب کمک 8میلیاردتومانی به سرخآبی‌ها/اداره سرخآبی‌ها ازطریق اسپانسر

تکذیب کمک ۸میلیاردتومانی به سرخآبی‌ها/اداره سرخآبی‌ها ازطریق اسپانسر
وزیر ورزش و جوانان با اشاره به اینکه امور سرخآبی‌ها از طریق اسپانسر رتق و فتق می‌شود، کمک ۸ میلیاردتومانی دولت به سرخآبی‌ها را تکذیب و تصریح کرد: وزارت ورزش بودجه‌ای به باشگاه‌های استقلال و پرسپولیس اختصاص نداده و هیچ کمک ۸ میلیاردی‌ هم پرداخت نشده است.


محمود گودرزی در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت در واکنش به مصوبه هیأت دولت مبنی بر پرداخت ۸ میلیارد تومان بودجه به باشگاه‌های استقلال و پرسپولیس که خبر آن هفته گذشته منتشر شد٬ گفت: چنین مبلغی از سوی وزارت به این باشگاه‌ها پرداخت نشده و سرخآبی‌ها تنها از طریق اسپانسر اداره می‌شوند.

وزیر ورزش و جوانان تاکید کرد: وزارت ورزش بودجه‌ای به این باشگاه‌ها اختصاص نداده و هیچ کمک ۸ میلیاردی‌ هم پرداخت نشده است؛ چراکه اصلا بحثی برای کمک به این دو باشگاه وجود ندارد و استقلال و پرسپولیس صرفا اسپانسر گرفته‌اند و کارهای آن‌ها از طریق اسپانسر رتق و فتق می‌شود.

وی در پاسخ به این‌که آیا اداره باشگاه‌های استقلال و پرسپولیس مشکلاتی را برای وزارت ایجاد نکرده است٬ گفت: اگرچه من به عنوان وزیر ورزش موافق واگذاری این دوباشگاه هستم ولی برای اداره آنها مشکلی ایجاد نشده است؛ با این حال، خصوصی‌سازی مشروط براین‌که شرایط و بسترهای مناسب آن ایجاد شود، اتفاق خوبی است.

مؤسسات فرهنگی-ورزشی شامل قانون خصوصی‌سازی نمی‌شوند

وزیر ورزش ارائه مصوبه هیأت وزیران به مجلس مبنی بر فرهنگی بودن باشگاه‌های استقلال و پرسپولیس گفت: در اساسنامه این باشگاه‌ها عنوان «فرهنگی-ورزشی» قید شده و این اساسنامه از گذشته به همین شکل بوده و طبیعا «مؤسسات فرهنگی-ورزشی» هم شامل قانون خصوصی‌سازی نمی‌شوند.

وی  توضیح داد: مصوبه اخیر هیأت وزیران به منزله تمایل وزارت ورزش برای اداره سرخآبی‌ها نیست بلکه تنها تاکید بر این موضوع است که اطلاق کلمه فرهنگی در عنوان باشگاه‌ها، مانع واگذاری آنها می‌شود.

فدراسیون فوتبال باید برای پاداش بانوان فوتسالیست برنامه داشته باشد، نه وزارت ورزش


این مقام مسئول وزارت ورزش درباره قهرمانی تیم ملی فوتسال بانوان در آسیا نیزعنوان داشت: وزارت عموما از ورزش بانوان حمایت می‌کند در خصوص فوتسال هم همین‌طور خواهد بود.

وی در پاسخ به این‌که چرا پاداش‌های نائب قهرمانی بانوان فوتسالیست در دوره قبلی مسابقات قهرمانی آسیا هنوز پرداخت نشده است٬ گفت: دستگاه کنونی وزارت ورزش مسئول پاسخگویی دوره قبل نیست؛ درخصوص این دوره هم وزارت نباید برنامه‌ای در ارتباط با پاداش‌ها داشته باشد؛ درواقع فدراسیون باید پیشنهاد دهد و وزارت بررسی کند.

وزیر ورزش و جوانان خاطرنشان کرد: ورزشکاران تحت حمایت فدراسیون‌ها هستند و اگر هم قرار به کمک، حمایت یا پاداش باشد، فدراسیون‌ها باید پیشنهاد بدهند تا وزارتخانه پیگیری کند.





ناگفته‌های امیر عباس سلطانی از پرونده بابک زنجانی:
 
ردپای5مقام ذی نفوذ درپرونده مردسه شناسنامه‌ای

ردپای۵مقام ذی نفوذ درپرونده مردسه شناسنامه‌ای
رئیس کمیته پیگیری پرونده بابک زنجانی در مجلس با بیان اینکه تخلف بابک زنجانی به فروش نفت ختم نمی‌شود، گفت: بابک زنجانی برای پرداخت بودهی خود گردن کلفتی می‌کند و این فردا با یادداشت یک شخص خاص به بانک مرکزی معرفی شد.


امیرعباس سلطانی در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، با بیان اینکه شخصیت، آغاز فعالیت و پرونده بابک زنجانی داستان جذاب و جالبی دارد گفت:وی عملا از سال ۸۰ با ثبت حدود ۶۰ شرکت خارجی و داخلی وارد عرصه اقتصادی کشور شد.

نماینده مردم بروجن در مجلس شورای اسلامی با طرح این سوال که چگونه فردی که به عنوان سرباز در بانک مرکزی مشغول به خدمت بوده، می تواند ۶۰ شرکت ثبت کند افزود:‌تاسیس چندین بانک در کشورهای مالزی و تاجیکستان نیز از ابداعات زنجانی است.

وی تصریح کرد: جای سوال دارد  که چه شرایطی ایجاد می‌شود که حجم بده و بستان این فرد به ۲۵ میلیارد دلار می‌رسد و این مبلغ از کجا و به چه شکلی بوجود آمده است.

مهر تایید پنج عضو دولت احمدی نژاد بر فعالیت بابک زنجانی سه شناسنامه ای!

رئیس کمیته پیگیری پرونده بابک زنجانی در مجلس با اشاره به اظهارات زنجانی در دو سال گذشته در کمیسیون انرژی مجلس گفت: جلسه‌ای در بانک مرکزی و اتاق رئیس کل این بانک به همراه محمود بهمنی ریاست سابق بانک مرکزی و چهار وزیر دولت دهم تشکل می‌شود، که ما حصل آن تاییدیه ۴ وزیر مبنی بر اینکه بابک زنجانی می‌تواند در معاملات بانکی کشور ورود کند شد.

این نماینده مردم در خانه ملت ادامه داد: سوالی که برای ملت مطرح است این است که فردی که قبلا تخلفات مالی انجام داده و دارای چک برگشتی و ۳ شناسنامه جعلی است و مواردی از این قبیل، چگونه یکباره مورد تایید ۴ وزیر کابینه دولت احمدی ن‍ژاد قرار می گیرد.

تاریخ سررسید بدهی‌های زنجانی متعلق به ژیش از زمان اعمال تحریم است/زنجانی با گردن کلفتی نخواست پول ها را پرداخت کند

سلطانی تصریح کرد: بابک زنجانی می‌گوید از زمانی که تحریم‌ها تشدید شد، نتوانستم پول‌ها را برگردانم، در حالی که آخرین سررسید بدهی‌های زنجانی چند روز قبل از تحریم بانکی بوده است؛ یعنی اگر می‌خواست پولی پرداخت کنند و یا اراده‌ای برای پرداخت داشت، می توانست پرداخت کند.

عضو کمیسیون انرژی مجلس ادامه داد: آن زمانی که تحریم بانکی آغاز نشده بود، موعد سررسید چک‌های ایشان بود که باید پرداخت می‌کردند، اما بعداً تحریم بانکی را بهانه کردند، البته زنجانی ادعای طلب می‌کرد و می‌گفت بدهکاری ندارم و گردن کلفتی می‌کند.

بدهکاری که طلبکار شد/ کارنامه سیاه بانک مرکزی در پرونده بابک زنجانی/ تایید و تکذیب های بانک مرکزی در مورد جعلی بودن حواله های زنجانی

وی با بیان اینکه بابک زنجانی حتی چند بار اعلام کرد که اصلا به وزارت نفت نه تنها بدهکار نیست، بلکه طالبکارهم است، اظهار داشت: این را به این دلیل می‌گفت که چون کشتی اجاره کرده بود و اگر بدهکار اعلام میشد معادلات تجاری آن بهم می خورد و این مطالب را در جلسه کمیسیون انرژی  نیز مطرح کرد که تمام مستندات این جلسات ضبط شده  و قابل ارائه است.

رئیس کمیته پیگیری پرونده بابک زنجانی در مجلس، گفت: بحثی که اکنون مطرح است نقش بانک مرکزی در این معامله نفتی است و ایرادی که به نقش این بانک وارد  می باشد این است که چرا این بانک چنین معامله‌ای را پذیرفته است.



سلطانی تاکید کرد: بابک زنجانی حتی یک حواله جعلی به عنوان پرداخت بدهی به وزارت نفت از بانک مرکزی تاجیکستان تهیه و به بانک مرکزی ارائه می‌کند، که زنجانی برای این حواله ۳ میلیون دلار پول به معاون بانک مرکزی تاجیکستان پرداخت می‌کند؛ که بعدا مشخص شد این حواله جعلی است، اما بانک مرکزی ابتدا آن تایید و بعد از مدتی تکذیب کرد.

ردپای هفت بانک کشور در پرونده زنجانی/تلاش ۶ تیم از وکلای خبره برای عدم برگزاری دادگاه زنجانی 

وی با اعلام اینکه بابک زنجانی نه تنها با بانک مرکزی بلکه با ۶ بانک دیگر نیز ارتباط مالی داشته است افزود:‌ متاسفانه بانک مرکزی برای تبدیل دلار به ریال از برخی افراد که نقش دلالی داشتند استفاده می‌کرده است که یک از آنها هم بابک زنجانی بود که نسبت به بقیه دلالان سهم بیشتری داشت، البته در گذشته  از این افراد زیاد داشتیم و ممکن است هم اکنون نیز وجود داشته باشند.

دبیر کمیسیون انرژی مجلس با اشاره به برگزاری دادگاه بابک زنجانی در یازدهم مهرماه  تصریح کرد: برگزاری جلسه دادگاه زنجانی همچنان در هاله‌ای از ابهام  قرار دارد  چرا که وکلای وی به دنبال عدم برگزاری دادگاه زنجانی در روز شنبه آینده هستند

وی ادامه داد: آنطورکه ما اطلاع داریم  ۶ تیم از وکلای خبره در حال تلاش برای عدم برگزاری تشکیل دادگاه‌اند، زیرا زنجانی حدود ۲۲ ماه در زندان است و اگر حضور وی به دو سال برسد، نگه داشتن وی در زندان با مشکل مواجه خواهد شد.

این نماینده مجلس گفت: در خواست ما به قوه قضایی این است که دادگاه زنجانی را برگزار و رای صادر و پرونده وی را مفتوح کنند، چرا که جرم زنجانی مشخص است همانطور که  معاون اول محترم قوه قضاییه بارها اعلام کردند برخی موراد جرم زنجانی برای قوه قضاییه قطعی شده است.

زنجانی ویترین یک مجموعه رانت خواری است/ زنجانی همکاری خوبی با دستگاه قضا نکرد

سلطانی با بیان اینکه بابک زنجانی ویترین است و افراد رانت خوارپشت سر زنجانی‌ هستند گفت: نام افراد خاصی  در پروند زنجانی مطرح است که نام  ۵ نفر از آنها مشخص شده و که یا دستگیر شدند  و یا آزاد هستند.

وی با بیان اینکه پرونده زنجانی یک پروند عادی نیست و نباید به راحتی از کنار آن گذشت گفت:‌ قطعا افرادی و مافیایی پشت سر رنجانی هستند ساکت نیستند و همانگونه که سخنگوی محترم قوه قضاییه اعلام کردند وی در این ۲۲ ماه همکاری مناسبی با دستگاه قضا نکرده است.

رضا ضراب اموال زنجانی را در ترکیه مدیریت می کند

این نماینده مردم در خانه ملت با بیان اینکه حدود ۸۰ درصد اموال زنجانی در خارج از کشور است و بارها خودش با شهامت این موضوع را اعلام کرده افزود: بخش زیادی از اموال وی در ترکیه  است که توسط رضا ضراب مدیریت می‌شود و بخش دیگر در تاجیکستان قرار دارد.

رئیس کمیته پیگیری پرونده بابک زنجانی در مجلس با بیان اینکه حجم دارایی زنجانی در ایران حدود به ۲۳۰۰ میلیارد تومان  اظهار داشت:‌ پول نفت و میعانات گازی را پرداخت نکرده است و آخرین سررسید پرداخت وی ۲۰/۱۲/۲۰۱۲ بود و در حالی که تشدید تحریم‌ها و و ورود نام وی به لیست تحریم‌ها ۲۲/۱۲/۲۰۱۲ بوده است، یعنی خیلی راحت مرتکب جرم شده است.

سلطانی در مورد میزان قرارداد نفتی زنجانی با وزارت نفت، بیان داشت: ایشان ۱۲ محموله کشتی نفت و میعانات تحویل گرفته که ۸کشتی را به فروش قطعی رسانده است و هم به عنوان دلال نفتی وارد موضوع شده که نفت را گرفته و فروخته است و از طرفی دیگر یک درصد از فروش نفت را دریافت کرده است.



وی  با بیان اینکه اختلال در نظام اقتصادی کشور بزرگترین جرم زنجانی است، گفت: جرم وی محرز است و مورد نفت هم نفت گرفته و پول آن را نداده است و این علاوه بر جرم‌های دیگر وی می باشد.

اعتراف زنجانی به واریز ۱۷ هزار میلیارد تومان به حساب تامین اجتماعی با واسطه سعید مرتضوی

این نماینده مجلس تصریح کرد: برخی آقایان هنوز ترید دارند و می‌گویند و جرم ثابت نشده است و زنجانی هیچ وقت به مسوولین حرف راست نگفته است؛ زنجانی در مورد بدهی خود ده‎ها بار اعلام کرد در سررسید پرداخت می‌شود، اما هیچ وقت پرداخت نکرد و پول نفت را نداده؛ البته وی تخلفات مالی هم داشته است.

دبیر کمیسیون انرژی مجلس با بیان اینکه زنجانی آخرین مبلغی که زنجانی به خارج از کشور منتقل کرده است واریز ۲۵ میلیارد یورو در یکی از بانک  های ژاپن است گفت: زنجانی پول‌ها را به ترکیه، تاجیکستان و مالزی انتقال و معمولا در این سه کشور فعالیت داشته است

سلطانی در مورد میزان بدهی زنجانی نیز گفت: وی حدود ۲٫۷ میلیارد دلار و حدود ۱۰ هزار میلیارد تومان بابت پول نفت بدهکار است در حالی که فقط در ژاپن ۲۵ میلیارد یورو پول دارد و این چند برابر بدهی او به کشور است.

وی در مورد رابطه زنجانی با تامین اجتماعی و چک ۱۷ هزار میلیارد تومانی، اظهار داشت: بابک زنجانی گفته بود ۱۵میلیارد یورو پول داشتم که می‌خواستم آن را به کشور منتقل کنم و و برای اینکه شامل تحریم نشود با واسطه آقای مرتضوی ۵ هزار میلیارد آن را به حساب تامین اجتماعی واریز کردم.

بابک زنجانی کمک کرده است یا سوءاستفاده؟!؟

این نماینده مجلس در مورد اینکه بابک زنجانی مدعی است در زمان تحریم به کشور کمک کرده است بیان داشت: شاید وی در مواردی به کشور کمک هم ‌کرده باشد اما وی از شرایط کشور و مسوولین نهایت سوء استفاد را انجام داد.

وی با بیان اینکه ‌فضای به وجود آمده در کشوردریچه‌ی بود که زنجانی تلاش کرد بیشترین سود را از آن ببرد گفت:‌ وی علاوه بر دریافت یک درصد از بابت فروش نفت از طرف دیگر حق دلالی نیز می‌گرفت و نفت را به قیمتی به فروش می رساند و بعد هر میزان که می‌خواست به وزارت نفت می‌پرداخت یا اینکه ‌پولی پرداخت نمی داد. این فرد به طور قطع منافع خود را بر هر چیز  و نه از جمله شرایط کشور ترجیح می‌داد.

راه برای تربیت بابک زنجانی ها باز است!

رئیس کمیته پیگیری پرونده بابک زنجانی در مجلس در خصوص این سوال که ممکن است این مافیا بعد از بابک زنجانی شخصی دیگر را جایگزین وی‌ کنند، پاسخ داد: فقط نگرانی من همین است که اگر افرادی که پشت سر بابک زنجانی هستند، محاکمه و محکوم نشوند و با آنها  برخوردی صورت نگیرد و شاید فردا و چند روز دیگر چند بابک زنجانی داشته باشیم.

سلطانی ادامه داد: باید با کسانی که رانت سازند برخورد شود ورانت سازها همان‌هایی هستند که بابک زنجانی را پرورش دادند و می‌دهند.باید مشخص شود که در فلان ارگان و یا اداره چه اشخاصی رانت سازی می‌کنند. اگر زنجانی محاکمه  و وامل پشت پرده محاکمه نشوند، خود به خود در آینده نزدیک  باز بابک زنجانی دیگری متولد خواهد شد.

وی تصریح کرد: نگرانیم دادگاه وی تشکیل نشود و باید دادگاه زنجانی تشکیل شود، البته قاضی پروند باید نظر دهد، و اگر می خواهیم ریشه فساد را بخشکانیم، راهی نداریم جز اینکه با مردم شفاف حرف بزینم.

این نماینده مجلس با بیان اینکه باید دادگاه علنی برگزار شود؛ گفت: باید برای افراد اختلال گر و آنهایی که سوء استفاده کردند درس شود و پروند زنجانی بزرگترین فساد اقتصادی قرن است و مردم و تمام افکار عمومی پیگیر آن هستند.

رئیس کمیته پیگیری پرونده بابک زنجانی در مجلس در مورد چرایی تولد و رشد  بابک زنجانی‌ها گفت: متاسفانه نظام اقتصادی و مالی کشور شفافیت ندارد در جایی مدیری و یا شخصی۵۰۰ میلیون تومان پاداش می‌گیرد و این فرد هیچ وقت نمی‌خواهد مردم سر از وی در بیاورند و یا مردم بدانند که افرادی حقوق های ۲۰۰ یا ۳۰۰ میلیون تومانی می‌گیرند.

این نماینده مردم در خانه ملت با طرح این سوال که قبل از قرارداد نفتی با بابک زنجانی ایشان تخلفات عدیده‌ای داشتند، بیان کرد: امروز فردی نیازمندی که می‌خواهد یک میلیون تومان وام بگیرم، باید تمام بانک‌ها استعلام دهند که وی بدهکاری و یا چک برگشتی نداشته باشد، اما با فردی که می‌خواهیم قراردادی به این بزرگی و حجم ببنیدم، چرا نباید آن را بررسی کنیم.



سلطانی ادامه داد: برخی می‌گویند زنجانی با یک یادداشت ساده به بانک مرکزی معرفی شده است، چه کسی می‌تواند با یک یادداشت ساده این کار را انجام دهد، حتما باید فرد خاصی باشد.

وی افزود:آقای احمدی‌نژاد خودش را پاکترین دولت قلمداد می‌کرد، در حالی که دیدم بدترین و بزرگترین فساد در زمان ایشان رخ داده است و اگر مردم حجم فساد در دولت وی را بدانند خیلی عذاب می‌کشند.

دبیر کمیسیون انرژی مجلس اظهار کرد: تاکنون  بابک زنجانی ثابت کرده است دهن‌اش قرص بوده و خطری نداشته است زیرا چون حرفی نزده چون حرف نزده خطری ندارد و قطعا اگر بابک زنجانی ۴ کلمه حسابی می زد الان معلوم نبود کجا بود.

حداقل ۵۰ الی  ۶۰ درصد افراد سیاسی خاص در پرونده زنجانی دست داشتند

سلطانی در باره نقش افراد سیاسی در پرونده زنجانی، گفت: خیلی از افراد سیاسی را می‌ببینیم که پشت این افراد هستند، حداقل ۵۰ الی  ۶۰ درصد افراد سیاسی خاص در این ماجراها دست داشتند.

وی تاکید کرد: تولد بابک زنجانی‌ها بر اثر تحریم‌ها است و این افراد آمده بودن تا تحریم‌ها  را دور بزنند، اما به بهانه تحریم، نظام و کشور را دور زدنند. ۵۴۰ صفحه مدرک و سند در مورد حجم قراردادها و پولشوی‌های وی، چگونگی انتقال پول‌ها و افرادی که در این قیضه نقش داشتند در این زمینه وجود دارد.

رئیس کمیته پیگیری پرونده بابک زنجانی در مجلس گفت: در مورد بابک زنجانی سخن ناگفته خیلی زیاد است و تخلف بابک زنجانی به این موراد ختم نمی شود و نخواهد شد.

گفت وگو از محسن نظری






 
نام شما

آدرس ايميل شما

مهدی
Iran, Islamic Republic of
دکتر روحانی و ظریف حالا که تصادفا مکالمه تلفنی و تصادفا دیداری در راهرو با اوباما انجام دادند(که بعید در سطح چنین مقاماتی تصادفا صورت گرفته باشه)------ چرا "تصادفا" مشکلات کشور حل نمیـــــکنند !!!!
................................................................................................
دکتر روحانی و ظریف بهتر است از امام خامنه ای(حفظه الله) نحوه برخورد با عربستان یاد بگیرند --- امام خامنه ای در جمع "نظامیان" سخنانشان را خطاب به عربستان بیان کردند
................................................................................................
بابک زنجانی سربازیش رو در دولت اقای رفسنجانی راننده رئیس بانک مرکزی بود ۸سال رشد کرد و در ۸سال دولت اقای خاتمی بال و پر دید
.
جالب اینکه در دولت دوم آقای احمدی نژاد بعنوان سرمایه گذاران ایرانی خارج از کشور وارد معاملات نفت ایران شد و توسط همان دولت دزدیش برملا شد
و دارند وصلش میکنند به دولت دهم
...............................................................................................
همشهری
Iran, Islamic Republic of
بابا دست بردارید از این حرفها.یه کم به فکر بیکاری جوانان باشید.البته شماها به غیر از این سوژه ها حرفی برای گفتن در مجلس ندارید .یه چند سالی فتنه رو تو دست داشتید و الان هم ظریف.حدود ۶ سال هم طیفان شما رفتند مذاکره و جز تحریمهای بیشتر ما چیزی ندیدیم .از لحاظ وزارت خارجه کشور رو منزوی کردید و الان تازه کشور داره به جایگاه وافعی خودش برمیگرده.
Iran, Islamic Republic of
درودبرظریف
مهدی
Iran, Islamic Republic of
کبنانیوز بعضی نظرات دیر به دیر تایید میکنی. درصورتی که حاوی هیچ توهین، افترا، اتهامی نیست
"در زمان نوشتن این نظر، این خبر هیچ نظری براش تایید نشده"
حسین
Iran, Islamic Republic of
جناب دکتر ظریف، وزیر مقتدر کشورم سلام

شنیدم در سالن فرعی اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل، هنگام خروج با رییس جمهور امریکا روبرو شده ای و بی هیچ ترس و لرزی با وی دست داده ای.
دستی که حامل صدها پیام بوده، کاری ندارم به اظهار نظر برخی دلسوز نماهای دلواپس اما از زاویه ای دیگر و به عنوان یک شهروند خواستم بگویم:

جناب ظریف عزیز
دست دادنت با اوباما نشان داد که ما همیشه به دنبال صلح هستیم و برای رسیدن به این مهم حتی حاضریم دست دشمن را هم بفشاریم.

جناب ظریف عزیز
دست دادی تا بگویی ملت ایران به دسته ای از اصول انسانی معتقد است که مهمترین آن می گوید:
تمام گیتی تفسیر این دو حرف است/با دوستان مروتبا دشمنان مدارا.

جناب ظریف عزیز
دست دادی تا سرت را پایین نیندازی و حقیرانه عبور نکنی، تا مبادا دشمن با خود بیندیشد وقتی اینان از حضور یک گروه سیاسی اینقدر می رمند در برابر مقابل قوای نظامی مان حتما خواهند رمید.

جناب ظریف عزیز
دست دادی تا بگویی نماینده ۷۰۰۰سال تمدن و فرهنگ غنی ایرانی و اسلامی هستی و اصول حرفه ای حاکم بر محافل دیپلماسی جهانی را خوب می شناسی.

جناب ظریف عزیز
دست دادی تا بگویی مردم بزرگ ایران بزرگتر از آنند که بخواهند دست رد بر سینه ای بزنند حتی اگر ان سینه مملو از کینه علیه خودش باشد.

جناب ظریف عزیز
دست دادی تا بگویی دست های بسته امروز مردم ایران در مناسبات سیاسی، اقتصادی جهان نتیجه ۸سال دست ندادن دولتمردان بی تدبیرمان به نفع منافع ملت بوده است.

جناب ظریف عزیز
دست دوستی ات همیشه دراز باد و هرگز فکر نکن که جمعی کاسبان سیاسی و کینه توزان تو را تخریب یا رد می کنند به این بیندیش که با هر دست دادنت گره از کار فرو بسته ملت بگشایی.

جناب ظریف عزیز
درخت دوستی بنشان که کام دل برآرد/ درخت دشمنی برکن که رنج بی شمار آرد
Iran, Islamic Republic of
خطاب به حسین
احتمالا به عقیده شما مردم ایران قبل از دولت روحانی جنگ طلب بودند و مسئولین ترسو
Iran, Islamic Republic of
واقعا تاسف برای مردمی که چنین نمایندگانی به مجلس بفرستن فقط به فکرمنافع شخصیشان باشن واقعاتوهین به مردمن چنین نمایند گانی ..درودبرپدرومادری که چنین فرزندی مثل ظریف راپرورش داده اند
حسین
Iran, Islamic Republic of
اقا حسین گل ممنون بابت نظر و بیان زیبای شما
من هم جا داره که بگم:جناب ظریف تمام روشن فکر ها و صلح طلب ها پشتیبان این عمل پر مفهوم شما هستند...به امید آن روز که سطح مطالعاتی مردم ایران و بعضی مسعولین محترم بالا برود تا مفهوم این عمل شما را بهتر درک کنند و بفهمند با گفتن مرگ بر آمریکا...آمریکا نمیمیرد...جناب ظریف به امید آن روز که با همین دست ها دانش هسته ای ایران بالا رود...جناب ظریف ما این پیام صلح شما را درک کرده و پشتیبان شما هستیم...به امید ایران پر از علم و صلح شما را یاری میکنیم
حسین
Iran, Islamic Republic of
اقا حسین گل ممنون بابت نظر و بیان زیبای شما
من هم جا داره که بگم:جناب ظریف تمام روشن فکر ها و صلح طلب ها پشتیبان این عمل پر مفهوم شما هستند...به امید آن روز که سطح مطالعاتی مردم ایران و بعضی مسعولین محترم بالا برود تا مفهوم این عمل شما را بهتر درک کنند و بفهمند با گفتن مرگ بر آمریکا...آمریکا نمیمیرد...جناب ظریف به امید آن روز که با همین دست ها دانش هسته ای ایران بالا رود...جناب ظریف ما این پیام صلح شما را درک کرده و پشتیبان شما هستیم...به امید ایران پر از علم و صلح شما را یاری میکنیم
ایرانی
Iran, Islamic Republic of
سلام بر وزیری که " دست داد " ولی " دست نداد" السلام علیک یا ابوالفضل (ع) پیام صلح دولت تزویر دیپلماسی ترس بود که مقابل امیر کویت زانو زد ، آب سنگین را فدای خواب سنگین کرد ، خلع سلاح شدیم تا گروه تروریستی داعش توسط آل سعود تجهیز هسته ایی شود
مگر نه این است که مولایمان علی (ع) فرمود هرکس با ندای رهبرش از خواب بیدار نشود با لگد دشمن بیدار خواهد شد ، تفکر شیعه تفکر صلح و دوستی است اما فراموش نکنیم که امام فرمود آمریکا شیطان بزرگ است با شیطان مسافحه نمکنند مبارزه میکنند روشنفکری های شما بو ی قاجار و بوی گندم ری میدهد خداکند با همین دست برجام را امضا نکرده باشی ؟؟!!
تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

هر چه مجلس کوتاه بیایید، دیگران او را به گوشه رینگ برده و مورد ضرباتی قرار می‌دهند. تخریب‌گران ...
اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

باور بر این است که اختلال عاطفی فصلی به دلیل اختلال در ریتم شبانه روزی بدن رخ می دهد....
سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در مصاحبه‌اش اشاره کرد که از 16 میلیون واکسن آنفولانزای ...
1