تاریخ انتشار
سه شنبه ۲۹ آذر ۱۴۰۱ ساعت ۱۹:۱۶
کد مطلب : ۴۵۵۹۲۳
گفت‌وگوی اختصاصی کبنانیوز با مدیرعامل باشگاه فرازبام خائیز دهدشت؛

رسالت فرازبام خائیز همراهی با مردم است / در چهار سفر ریاست جمهوری به استان، نتوانسته‌ایم هتل ورزشی را به بهره‌برداری برسانیم / ریشه توسعه‌نیافتگی کهگیلویه را باید در شخص نماینده مجلس جست‌وجو کرد / حکایت مدیران کهگیلویه و بویراحمد و غوره‌های مویز نشده

۱۳
۰
رسالت فرازبام خائیز همراهی با مردم است / در چهار سفر ریاست جمهوری به استان، نتوانسته‌ایم هتل ورزشی را به بهره‌برداری برسانیم / ریشه توسعه‌نیافتگی کهگیلویه را باید در شخص نماینده مجلس جست‌وجو کرد / حکایت مدیران کهگیلویه و بویراحمد و غوره‌های مویز نشده
کبنا ؛
مجید پارسایی‌ مدیرعامل باشگاه هندبال فرازبام خائیز دهدشت در گفت‌وگوی صمیمی با کبنا نیوز به تشریح روند شکل‌گیری تا قهرمانی این تیم از ابتدا تا به امروز پرداخت.
با مجید پارسایی می‌توان از هر موضوعی سخن گفت، از ورزش و سیاست گرفته تا پروژه‌های عمرانی، مسائل فرهنگی و بومی منطقه و استان. او می‌گوید سال‌هاست در خوزستان زندگی می‌کند اما همچنان دل در گرو کهگیلویه و بویراحمد دارد، با وجود همه بی‌تفاوت‌ ها و دیده نشدن‌ها همچنان با عزم راسخ از اهداف خود می‌گوید. ‌ با عشق  و علاقه خاصی از هندبال  سخن می‌گفت و هندبال را دروازه و دریچه‌ای می‌داند که می‌توان از طریق آن مسائل جوانان و آسیب‌های فرهنگی و اجتماعی را حل و فصل کرد.  در ادامه بخشی از صحبت‌های صمیمانه پارسایی با اعضای تحریریه کبنا نیوز را می‌خوانیم.
پارسایی می‌گوید: شاید به نوعی هندبال را بتوان مادر همه ورزش‌های توپی دانست؛ یک هندبالیست خوب باید دو متر قد و 110 کیلوگرم وزن داشته باشد. با این حال باید همچون یک دونده سرعتی بدود، همچون یک جدلکار جدل کند و در عین حال مثل یک بازیکن شطرنج، با آرامش شطرنج بازی کند.
وی با بیان اینکه در المپیک باستان هم آثاری از این ورزش بوده است، اظهار داشت: در زاگرس نیز زمینه برای ورزش‌های پرتابی فراهم بوده است.
مجید پارسایی
پارسایی‌ ادامه داد: دهدشت هم شهری بود که امکان توسعه این ورزش در آن فراهم بود.
وی گفت: در دوران تحصیل در مدرسه، ورزش هندبال را به عنوان ورزش مورد علاقه‌ام انتخاب کردم.
پارسایی گفت: در یکی از محله‌های قدیمی دهدشت به نام محله امامزاده جابر زندگی می‌کردم و از اول راهنمایی تا سوم دبیرستان، تنها دهدشتی بودیم که در تیم متتخب استانی به مسابقات هندبال می‌رفتم و سپس که در دانشگاه شهرکرد مشغول به تحصیل شدم وارد تیم جوانان هندبال و پس از آن به عنوان سرپرست تیم ملی هندبال کشور انتخاب شدم. آن زمان آرزو داشتیم روزی یک تیم در لیگ برتر کشور با بازیکنان بومی داشته باشیم؛ آرزویی که تقریباً غیرممکن به نظر می‌آمد.
پارسایی ادامه داد: در همان دوران مربی تیم ملی را متقاعد کردیم که به دهدشت بیاید؛ پس از آن در یک بازه دو ساله، تیم مدرسه ابتدایی دهدشت، نایب قهرمان المیپاد دانش‌آموزی کشوری شد.
وی افزود: در آن زمان با همکاری برخی از دوستان یک مربی از استان‌ خوزستان آوردیم و به صورت دُنگی ماهی 450 هزار تومان در آن سال به او حقوق می‌دادیم.
پارسایی‌ اضافه کرد: با اینکه دوستان تا چند ماه همراهی کردند، اما همان اتفاق باعث شد یک جرقه زده شود تا این کار را ادامه دهیم.
وی اظهار داشت: آن دانش‌آموزانی که در سال 1395 نایب قهرمان شدند، الأن نایب قهرمان جوانان آسیا در سال 2022 شده است. شش نفر از آنها از همان تیم ابتدایی است.
وی با بیان اینکه در ایران هندبال از سال 1354 رسمیت پیدا کرد، گفت: در زمانی که اسمی از این ورزش در کهگیلویه و بویراحمد نبود، در شهر سبزوار مجسمه‌ای به عنوان یادمان هندبال نصب شده بود. بعد از آن، که صنعت وارد حوزه ورزش شد، این ورزش در اصفهان پیشرفت کرد؛ چرا که مربیان تراز اول را با هزینه‌های فولاد آوردند و مرکزیت هندبال کشور از سبزوار به اصفهان نقل مکان کرد. کم‌کم استان اصفهان تبدیل به قطب اولیه هندبال ایران شد و رقابت شدید بین ذوب آهن و فولاد باعث شد هندبال در این استان رشد کند.
این مدیر ورزشی ادامه داد: در چنین فضایی بود که تیمی از یک شهر 57 هزارنفره توانست در جایگاه رقابت با غول‌های اقتصادی و صنعتی هندبال کشور، خود را مطرح کند.  شاید پذیرفتن این موضوع در یکی دو سال اول، یک پدیده اتفاقی در نظر گرفته می‌شد. اما وقتی امروز تیم ملی به مسابقات بحرین اعزام می‌شود، برای نخستین بار، 6 بازیکن و یک کادر از این استان در آن حضور دارد و مهمتر از همه امروز در اغلب مسابقات هندبال کشور، سایر استان‌ها می‌دانند فرازبام قهرمان است و آنها باید برای تیم دومی بجنگند.
وی تصریح کرد: امروز جامعه هندبال ایران مجبور است به استان کهگیلویه و بویراحمد احترام بگذارد و این احترامی بود که با تلاش و زجر به وجود آمد.
این مربی هندبال کشور در مورد چشم‌انداز فرازبام خائیز گفت: آنچه به‌عنوان یک اتفاق دست‌یافتنی به آن نگاه می‌کنیم المپیک لس‌آنجلس است که در آن تیم ملی ایران برای اولین بار به المپیک راه پیدا می‌کند و هم بازیکنان و هم کادر از استان کهگیلویه و بویراحمد در آن تیم حضور دارد.
وی یکی از عامل‌های پیشرفت این تیم را محدودیت‌ها عنوان کرد و اظهار داشت: در حالی که در یک برنامه تلویزیونی گفته شد در سال جاری 45 میلیارد تومان برای هندبال ارومیه در نظر گرفته شده است، اما من هیچوقت این آرزو را ندارم. چرا که تیم ما در محدودیت به اینجا رسیده است.
مجید پارسایی
پارسایی تصریح کرد: اگر به اینجا برسیم و رشد کنیم، به درآمد هم خواهیم رسید. اما چشم‌انداز ما این است که فرازبام تبدیل به یک چشمه زاینده بازیکن‌ساز شود.
این مدیر ورزشی در ادامه به مشکل مدیریت در کهگیلویه و بویراحمد اشاره کرد و عنوان کرد: متأسفانه در کهگیلویه و بویراحمد برخی از افراد می‌خواهند غوره نشده، مویز شوند. به عنوان مثال من به عنوان یک شاگرد مکانیک که هنوز بستن یک پیچ را نیز به درستی بلد نیستم، می‌خواهم مکانیکی بزنم؛ مدیریت در استان ما نیز به همین صورت است و برخی همین‌که توان کت و شلوار پوشیدن را داشته باشند، دوست دارند مدیر شوند و من به عنوان یک مدیر ورزشی نمی‌توانم از چنین مدیرانی در کهگیلویه و بویراحمد انتظار چندانی داشته باشم.
متأسفانه برخی اوقات تنها نگاه مادی به ورزش دارند و مدام به من می‌گویند پرورش چنین تیمی چه میزان برایت منافع مادی دارد. این در حالی است که یکی از مهمترین پیامدهای توسعه ورزش، توسعه فرهنگی است. همین که این بازیکنان به خارج از کشور می‌روند و با فرهنگ‌های مختلف آشنا می‌شوند و تساهل فرهنگی آنها افزایش می‌یابد.
مدیرعامل باشگاه فرازبام عنوان کرد: من استاندار را انسان پاسخگویی می‌دانم؛ به او گفتم که کف‌پوش سالن شهید باهنر نامناسب است و بهتر است که تعویض و برای آن اعتباری در نظر گرفته شود و با وجود اینکه دو سال است استاندار در این خصوص به مدیران دستور می‌دهد، ولی هنوز هیچ اتفاقی نیفتاده است.
سرپرست تیم ملی هندبال در ادامه به مسئولیت‌های اجتماعی و فرهنگی تیم فرازبام اشاره کرد و گفت: ما در باشگاه افرادی با دغدغه‌های فرهنگی و اجتماعی داریم و رسالتمان این است که فرازبام همیشه با مردم باشد و در مشکلاتی که در جامعه وجود دارد، بتوانیم اثرگذار باشیم.
برای مثال در مسابقات نوجوانان هندبال ایران که در شهر یزد برگزار شده بود، تصویر سجاد رزمجو خواننده معروف کهگیلویه و بویراحمدی بر پیراهن این تیم نقش بسته بود و در مسابقات آسیایی بحرین، با تصویری از کاریکاتور احسان گنجی با موضوع سد آبریز بر روی پیراهن این تیم، در مراسم اهدای جوایز حضور پیدا کردند.
پارسایی در خصوص طراحی پیراهن این تیم گفت: زمانی که پیراهن را طراحی کردیم دنبال این بودیم که المان و اصالتی از فرهنگ بومی استان در آن باشد تا بتوانیم هویت استان و مردم خطه زاگرس را احیا کنیم.
وی در ادامه با گریزی به مسائل استان، به علت‌های توسعه‌نیافتگی شهرستان دهدشت اشاره کرد و با انتقاد از نماینده این حوزه انتخابی عنوان کرد: به عقید شخص بنده، یکی از عناصر اثرگذار در توسعه‌نیافتگی کهگیلویه، شخص نماینده است.
پارسایی با اشاره به جاده پاتاوه-دهدشت اظهار داشت: اگر یک فرد متخصص که دارای تخصص و تجربه در حوزه عمرانی می‌بود، این جاده 15 سال پیش به بهره‌برداری می‌رسید. اما در حال حاضر، هنوز بخشی از تونل‌های این جاده به بهره‌برداری نرسیده‌اند.
مجید پارسایی
وی اضافه کرد: با این وضعیت، زمانی هم که جاده به بهره‌برداری برسد، نمی‌تواند محور توسعه باشد و تها یک جاده استاندارد بین استانی خواهد بود.
مدیرعامل باشگاه فرازبام خائیز در ادامه به داستان سد آبریز، پتروشیمی دهدشت و برخی دیگر از موضوعات این شهرستان اشاره کرد و به تأخیر افتادن و نارسایی‌های موجود در آنها را به غیرمتخصص بودن نماینده و طایفه‌گرایی‌های شدید در شهرستان مربوط دانست.
پارسایی در ادامه به یک خاطره اشاره کرد و گفت: در فینال نونهالان هندبال کشور در قزوین، نماینده بویراحمد بدون اینکه ما او را دعوت کنیم، در سالن حضور پیدا کرده و تا آخر بازی را مشاهده نمود. این در حالی است که نماینده کهگیلویه حضور نداشت.
پارسایی اضافه کرد: در آن بازی، پس از اتمام مسابقه روشنفکر از ما پرسید که مطالبه شما چیست و ما کفپوش را به او گفتیم. سپس به همراه او به دیدار وزیر ورزش رفتیم و قرار شد این کمبود پیگیری شود.
سرپرست تیم ملی هندبال کشور در ادامه با انتقاد از مسئولین استانی عنوان کرد: دو دوره رئیس جمهور پیشین و یک دوره هم رئیس جمهور کنونی به این استان سفر کرده و در همین روزها هم به استان سفر خواهد کرد و سر جمع در چهار سفر دو رئیس جمهور، ما هنوز نتوانسته‌ایم هتل ورزشی در استان را به بهره‌برداری برسانیم و ممکن است مشکل از ما باشد که تاکنون نتواسته‌ایم این موضوع را مطرح کنیم.
پارسایی با بیان اینکه امیدواریم بخض خصوصی برای ورزش پای کار بیاید، گفت: برای توسعه ورزش در استان، نیازمند حضور بخش خصوصی هستیم؛ در غیراینصورت هیچ ورزشی به صورت دولتی نمی‌تواند توسعه پیدا کند.
وی در پایان با تشکر از همراهی مدیرکل ورزش و جوانان کهگیلویه و بویراحمد گفت: دهقان از جنس ورزش است؛ او کسی است که با همراهی‌اش می‌توانیم ورزش در استان را توسعه دهیم.
-------------------------------------------------------
گفت‌وگو: صیاد خردمند / احسان خانمحمدی
نام شما

آدرس ايميل شما

Iran, Islamic Republic of
جای تحسین دارد با حداقل امکانات توانستید نام دهدشت بر بام ایران بنشانید.اما این مصاحبه بیشتر دنبال انتقام های شخصی خود شما از نماینده هستش
امیر۶۵
United States
جناب پارسایی تو با حاج عدل هاشمی عزیز
داخل همین جاده خدا تومن پول پیمانکاری به جیب زدی
داخل پروژهای نیروگستر از دهدشت تا اهواز صورت وضعیت های پاس شده شرکتتون در بیار ببینم چقدر پول گرفتی
۱۵سال پیش جنابعالی مهره تاثیر گذاری بودی
چرا نکردی!!!!!
بهنام
Iran, Islamic Republic of
برو جمع کن،هندیال چیه،،،احتمالا موحد تحویلت نیگره،،،چی تیش نبافتی،، طوری صحبت ایکنی انگار منجی کشورخودتی
دیوجام
United States
مجید پارسایی ی دونه هستش
آگاه مدیر مدبر دانا و بقولا همچی تمام
افتخارات ماندگارت ایشان دست نیافتی هستش
علی
Iran, Islamic Republic of
هوس نمایندگی کردی؟
تو هم غوره نشده مویز نمیشی
پیمانکاران رانتی و رفاقتی الان هوس نمایندگی کردن
تا دیروز رفیق عدل و موحد بودید
مردم خداراشکر آگاهند
Iran, Islamic Republic of
بابا جلوی رسانه خوب حرف می زنین اما ...
Iran, Islamic Republic of
ادبیات آقای پارسایی جالبی بکار نبردید
اما ایشان نام دهدشت در کشور مطرح کردن کامنت های توهین آمیز حق ایشان نیست

نمایندگان دهدشت فقط دنبال منافع خودشان هستن
و
Netherlands
اقای پارسایی دمت گرم زحمات زیادی میکشی ولی میشه بگین دهقان از جنس کدوم ورزش هست
..
تیام
Iran, Islamic Republic of
درود بر مهندس پارسایی عزیز
واقعا جا داره آفرین گفت به مردی که یه تنه جور مسئولین را در بعد فرهنگی و شناخت استان کشیده.
واقعا در همه ابعاد بهترینی.
سر صحبتم با دوستانی است که حرف بی ربط می زنن. دوستان شما جنم داشته باشید قدمی در جهت بعد فرهنگی شهرستان بر دارید
مهندس جان درودت باد
بلاد شاپور
Iran, Islamic Republic of
درود بر مهندس پارسایی
زحمات شما برای کهگیلویه در جهت شناخت به کشور جای تقدیر و تشکر داره
Iran, Islamic Republic of
آفرین و درود بر مهندس پارسایی
شما باید نماینده بودی
Iran, Islamic Republic of
مهندس پارسایی نام دهدشت را برای اولین باردرکل ایران مطرح کرد این پولی هم که شما میگین از عدلو بهم زده خودش بیست سال پیش تا حالا پروژه پیمانکاری داشته ربطی به عدل نداشته
اراد
Iran, Islamic Republic of
نمایندگی فقط برازنده ی جناب مهندس پارسایی یه ایشاله روزی نوبت خودت بشه که دهدشت رو مثل هندبال که جهانی کردی ترقی بدی به کوری چشم حسودانت
مهاجری: چرا اصلاح‌طلبان بهانه‌جو را خلع‌سلاح نمی‌کنید؟

مهاجری: چرا اصلاح‌طلبان بهانه‌جو را خلع‌سلاح نمی‌کنید؟

در دو انتخابات اخیر (۱۳۹۸ و ۱۴۰۰) رکورد کاهش مشارکت شکسته شد و اصولگرایان پیروز میدانی ...
عیدی کارگران در ۱۴۰۳ چقدر است؟

عیدی کارگران در ۱۴۰۳ چقدر است؟

عیدی سال ۱۴۰۳ کارگران که در اسفند ۱۴۰۲ دریافت می‌کنند اعلام شد. با توجه به مصوبه جدید ...
در این کشور مردم مادام العمر مستاجر هستند

در این کشور مردم مادام العمر مستاجر هستند

در زمانی که بسیاری از جوانان در مکان ‌هایی مانند کالیفرنیا و نیویورک نمی‌توانند راهی ...
1