تاریخ انتشار
شنبه ۲۴ خرداد ۱۳۹۹ ساعت ۰۳:۲۳
کد مطلب : ۴۲۲۰۰۸
الیاس تاج الدینی رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان کهگیلویه و بویراحمد در گفت‌وگو با کبنا می‌گوید

خط ویژه تسهیلات مکانیزاسیون برای کشاورزان کهگیلویه و بویراحمد / وارد شدن بیش از 24 هزار تن کود شیمیایی به استان / حساسیت جهاد کشاورزی بر روی تغییر کاربری اراضی / برخورد قانونی با متخلفان ( + فیلم )

۴
۰
خط ویژه تسهیلات مکانیزاسیون برای کشاورزان کهگیلویه و بویراحمد / وارد شدن بیش از 24 هزار تن کود شیمیایی به استان / حساسیت جهاد کشاورزی بر روی تغییر کاربری اراضی / برخورد قانونی با متخلفان ( + فیلم )
کبنا ؛استان کهگیلویه و بویراحمد به دلیل زمین‌های حاصل خیز و منابع آبی فراوان می‌تواند به عنوان قطب کشاورزی معرفی شود. همچنین این استان ظرفیت و قابلیت زیادی برای سرمایه گذاری در حوزه کشاورزی دارد و آنطوری که مسئولان سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد می‌گویند، این سازمان تسهیلات زیادی دارد، برای کسانی که بخواهند در زمینه کشاورزی سرمایه‌گذاری کنند.
  
(فیلم) توضیحات تاج الدینی در باره کشاورزی مدرن کهگیلویه و بویراحمد
الیاس تاج الدینی رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان کهگیلویه و بویراحمد در گفت‌وگو با کبنا نیوز به موضوع انقلاب کشاورزی در استان پرداخت و اظهار کرد: از سال‌های خیلی دور موضوع مکانیزه کردن کشاورزی در استان ما شروع شده است.
وی با بیان اینکه مکانیزه شدن بخش کشاورزی در تمامی بخش‌ها و زیر بخش‌های کشاورزی وجود دارد، افزود: ما در زمینه‌های استفاده از ادوات کشاورزی جدید کارهای خوبی انجام داده‌ایم. از بذور اصلاح شده در سال گذشته فقط 11 تن استفاده کردیم. در بخش شیلات تسهیلات خوبی در خصوص مکانیزه کردن این بخش پرداخت کردیم. احداث طرح‌های صنعتی مرغ داری، گاوداری و باغ داری از دیگر اقدامات ما در راستای مکانیزه کردن کشاورزی استان بوده است.
تاج الدینی افزود: در زمینه پرورش زنبوز عسل و پرورش ماهیان گرم آبی قدم‌های خوبی برداشتیم. در زمینه باغبانی تقریباً 3/3 میلیون نهال گواهی شده تزریق کردیم که این از علائم و مشخصه‌های کشاورزی مدرنیته ما است.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان کهگیلویه و بویراحمد در ادامه با بیان اینکه کشاورزان ما باید از کشاورزی مدرنیته و مطابق با علم روز استقبال کنند، افزود: در زمینه کلاس‌های آموزشی، کلاس‌های بسیار خوب ترویجی با توجه به کارشناسان خبره‌ای که داشتیم، برگزار کردیم. کارشناسان ما مستقیماً با کشاورزان در ارتباط هستند و مسائل و مشکلات خود را مطرح می‌کنند.
تاجی الدینی گفت: ما خط ویژه تسهیلات مکانیزاسیون داریم که کشاورزان از آن می‌توانند به راحتی از آن استفاده کنند.
وی افزود: برداشت محصولات کشاورزی در استان کهگیلویه و بویراحمد کاملاً به صورت مکانیزه است، اکثر باغ‌های ما به صورت مکانیزه برداشت می‌شوند. آبیاری زمین‌های کشاورزی و باغات ما قبلاً به صورت سنتی بوده، الان بالغ بر 36 هزار هکتار از زمین‌های کشاورزی به صورت آبیاری تحت فشار و نوین انجام می‌گیرد. این‌ها همه تبدیل شدن کشاورزی سنتی به کشاورزی مدرن را نشان می‌دهد. در تلاش هستیم که باز هم این کارها ادامه پیدا کنند. ما از سرمایه گذاری در این زمینه‌ها کاملاً حمایت می‌کنیم.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان کهگیلویه و بویراحمد گفت: در زمینه ادوات کشاورزی به سمتی می‌رویم که ان شاء الله استان ما نیازی به دیگر استان‌ها نداشته باشد. ما در خیلی از بخش‌های کشاورزی به سمت 100 درصد مکانیزه پیش می‌رویم.
وی افزود: کمتر زمین کشاورزی داریم که مجهز به آبیاری نوین نشده است. با توجه به نسبت اراضی آبی که در استان وجود دارد، ما جزء استان‌های اول کشور در بحث آبیاری نوین هستیم به طور یکه در سال گذشته استان سوم کشور معرفی شدیم.
  
(فیلم) صحبت‌های رئیس جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد در باره کود شیمیایی
الیاس تاج الدینی رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان کهگیلویه و بویراحمد به موضوع توزیع کود شیمیایی پرداخت و گفت: کود شیمیایی دغدغه کشاورزان ما است و در سطح وزارت تا استان بیشترین تلاش برای تأمین آن انجام گرفت. خودم در سطح وزارتخانه پیگیری خیلی زیادی انجام دادم و خوشبختانه توانستیم با توجه به سهمیه‌ای که داشتیم در این زمینه موفقیت‌های خوبی را کسب کنیم. بالغ بر 20 هزار تن کود شیمیایی اوره را وارد استان کهگیلویه و بویراحمد کردیم، همچنین بالغ بر دو هزار 715 تن کود شیمیایی فسفاته و هزار و 508 تن کود شیمیایی پتاسه را وارد استان کنیم. با توجه به وضعیت پراکنش بارندگی که داشتیم و نیاز کشاورزان مراحل توزیع کود شیمیایی در سال زراعی بسیار خوب بود.
وی افزود: در سنوات گذشته شاید توزیع کود با مشکلاتی مواجه می‌شد، اما در سال زراعی جاری به صورت حواله‌هایی که الکترونیکی صادر می‌شد ما کارشناسان پهنه‌مان را وادار کردیم که سطوح زیر کشت هر کشاورزی را شناسایی کنند و بر اساس نیاز سطوح زیر کشت و نوع محصول کودهای شیمیایی توزیع شود. اکثر کشاورزان ما راضی بودند ما به مناطق دور دست در همان زمانی که نیاز به کود شیمیایی هست، شاید با دو یا چند روز تأخیر، اما رسید. مشکلاتی در زمینه توزیع کود شیمیایی نداشتیم. هم از لحاظ میزان و زمان توزیع خوشبختانه در سال زراعی گذشته موفقیت‌های خوبی کسب کنیم. در زمان این ویروس کرونا تمهیداتی برای توزیع کود شیمیایی اندیشیده شد. و در زمان این ویروس به منظور جلوگیری از تجمع کشاورزان از ظرفیت دهیاران و شوراهای اسلامی استفاده کردیم.
تاج الدینی گفت: هدف ما این است که به کشاورزان واقعی کود شیمیایی برسد. دلال‌های بسیار زیادی وجود دارد که ما به منظور حذف دست دلالان در گرفتن این کودها به هر زمین یک بار کود اختصاص داده می‌شود تا همه کشاورزان از این فرصت به راحتی استفاده کنند.
   
( فیلم ) توضیح تاج الدینی در باره تغییر کاربری اراضی کشاورزی
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به تغییر کاربری اراضی کشاورزی، گفت: وزارت جهاد کشاورزی حساسیت ویژه‌ای روی تغییر کاربری اراضی دارد. زمین‌های کشاورزی ما محدود است و تولید محصولات کشاورزی بر اساس همین زمین‌ها انجام می‌گیرد. از سال 92 به بعد با راه اندازی گشت‌های حفاظت از اراضی کشاورزی و باغ‌ها تقریباً توانستیم در سنوات 94 و 95 به بعد تغییر کاربری اراضی کشاورزی به میزان قابل توجهی کاهش دهیم.
تاج الدینی افزود: در سال 97، سامانه 131 را راه اندازی کنیم و از هم استانی‌های عزیزمان درخواست کردیم که در هر جایی که تغییر کاربری در اراضی کشاورزی را مشاهده کردند با این سامانه تماس بگیرند. تا در سریعترین زمان گشت‌های ما حضور پیدا کنند و طبق قانون برخورد لازم انجام بگیرد.
وی با قدردانی از دستگاه قضا و نیروی انتظامی، گفت: از سال 95 به بعد حدود 5 درصد تغییر کاربری اراضی داشتیم که آن راضی هم شناسایی شده و پرونده برای آنها تشکیل شده است و مطمئناً آنها نیز قلع و قمع خواهد شد. اما باید فرهنگ کشاورزی ما به سمتی برود که خود مردم و کشاورزان حساسیت داشته باشند و فقط سازمان جهاد کشاورزی نمی‌تواند با این تغییر کاربری‌ها مقابله کند. همه مشارکت‌های مردمی و دستگاه‌ها پای کار بیایند تا از این زمین‌های کشاورزی که میراثی هستند برای فرزندانمان محافظت کنیم. سازمان جهاد کشاورزی با حساسیت بیشتر این مقوله را پیگیری خواهد کرد و پایش‌های ما بیشتر می‌شود.
ادامه دارد...
نام شما

آدرس ايميل شما

Rashed
Iran, Islamic Republic of
الحق نیروی خوش فکر و با برنامه و بدون حاشیه است برای جامعه کشاورزی درود
کارشناس
Iran, Islamic Republic of
شما که جسارت چاپ نظر مخاطبان را ندارید، چرا نظرخواهی می کنید؟
حسن
Iran, Islamic Republic of
باسلام .درجواب اقای ریس کشاورزی .فرمودین کود .اولا کدام کود همون کودهایی که بجای اینکه زمین را بارور کند کشاورز را بخاک سیاه مینشونه بدلیل کیفیت پایین.دوما همین کودها کجا دست ما کشاورزهای واقعی میرسه .درصورتیکه توسط مافیا باقیمت چندبرابرسرازاستانهای همجوار درمیارن این یعنی که در خود سازمان دستهای الوده وجود دارد .درمورد ابرسانی وقتی مردم برای رسوندن اب به زمینهاشون از بیل و کلنگ استفاده میکنند درصورتیکه کوچکترین کمکی از سوی سازمان دراین زمینه به هیچ کدوم از روستاها نمیشه .پس شعار نده. درمورد زمینهایکه سیل سالهای گذشته تخریب کرد کمک شما در همه زمینه ها کجا بود و هست .درمورد بهینه سازی جداول یا همون جوی های قدیمی برای جلوگیری از هدررفت اب چکار کردین .درمورد ابیاری نوین که فرمدین کجا کار کردین نمونشو نشون اهل رسانه بدین البته بیشتر درشهرستانهای دنا و بویراحمد و کهگیلویه .من بدبخت هرجا مراجعه کردم به سازمانهای تحت امر شما هیچ کمکی که نشد تو سرمون هم زدن.زمینهای برنجکاری سادات محمودی را بروید نگاه کنید دریغ از کوچکترین کمکی از سوی سازمان شما .هنوز از بی ابی زمینهاشون از نبود بیل و لودر و..‌برای رسوندن اب رودخانه به این زمینها که بدلیل بارندگی زیادجویلشون خراب شده.معتل مانده .پس خواشن برای از دست نرفتن صندلیتون شعار ندین .این یه نمونه از هزاران است .ممنون.
Iran, Islamic Republic of
چرا نظر ما را نزدید
تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

هر چه مجلس کوتاه بیایید، دیگران او را به گوشه رینگ برده و مورد ضرباتی قرار می‌دهند. تخریب‌گران ...
اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

باور بر این است که اختلال عاطفی فصلی به دلیل اختلال در ریتم شبانه روزی بدن رخ می دهد....
سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در مصاحبه‌اش اشاره کرد که از 16 میلیون واکسن آنفولانزای ...
1