تاریخ انتشار
شنبه ۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۹ ساعت ۰۴:۰۰
کد مطلب : ۴۲۰۶۸۴
در گفت و گو با امین حسین پور مدیر عامل شرکت انرژی موج خورشید وابسته به پارک علم و فناوری استان کهگیلویه و بویراحمد مطرح شد؛

ظرفیت‌هایی که مسئولان کهگیلویه و بویراحمد هنوز شناختی از آن ندارد / انرژی خورشیدی بورس همیشه سود آور است / کسب درآمدهای میلیونی با نصب سیستم خورشیدی / با آفتاب کهگیلویه و بویراحمد می‌توانیم سرمایه هنگفتی را وارد استان کنیم

۶
۶
از صفر تا صد سرمایه گذاری در نیروگاه‌های خورشیدی / ظرفیت‌هایی که مسئولان کهگیلویه و بویراحمد هنوز شناختی از آن ندارد / انرژی خورشیدی بورس همیشه سود آور است
کبنا ؛
استان کهگیلویه و بویراحمد یکی از استان‌های غنی و ثروتمند در حوزه ظرفیت‌های منابع طبیعی است، با این حال این منابع هنوز مورداستفاده قرار نگرفته‌اند و یا نسبت به آنها کم توجهی شده است، یکی از این منابع انرژی تجدیدپذیر خورشیدی است که  از سال 1980 به عنوان انرژی پاک و تجدیدپذیر مورد توجه کشورهای دنیا قرار گرفته است. در سال ۲۰۱۱، آژانس انرژی بین‌المللی اعلام کرد که توسعه تکنولوژی‌های انرژی خورشیدی پاک، مقرون به صرفه و بی‌پایان می‌تواند در طولانی مدت مزایای زیادی داشته باشد. بدین ترتیب کشورها به یک منبع داخلی مستقل و بی‌پایان وابسته می‌شوند که این امر امنیت انرژی و ثبات آن کشور را افزایش می‌دهد و آلودگی هوا و قیمت سوخت فسیلی را نیز کاهش می‌دهد.
ایتالیا بزرگ‌ترین سهم الکتریسیته خورشیدی در جهان را دارد. در سال ۲۰۱۵، ۷/۸ درصد از برق مصرفی ایتالیا از طریق منابع خورشیدی تأمین شد. همچنین در سال ۲۰۱۶، ۱/۳ درصد از انرژی برق جهان از طریق منابع خورشیدی تأمین شد.
شرکت انرژی موج خورشید با داشتن سابقة درخشان در زمینة طراحی نیروگاههای خورشیدی اقدام به سرمایه گذاری علمی، فنی و تأمین تجهیزات با کیفیت از تولیدکنندگان تراز اول جهانی نموده است. اکنون پس از گذشت چند سال، این مجموعه با تکیه بر توان علمی و مهندسی خود توانسته است جایگاه شایستهای در سیستم‌های انرژی خورشیدی بدست آورد.
عمده تمرکز این شرکت، اجرای پروژه‌های خورشیدی و بهینه سازی با کیفیت ممتاز و توزیع برندهای معتبر با قیمت مناسب می‌باشد. این مجموعه به منظور برقراری حس اطمینان در مشتریان در راستای استاندارد سازی و ارتقاء سطح کیفیت خدمات، نسبت به استقرار سیستم‌های مدیریت کیفیت و مدیریت پروژه بر مبنای استانداردهای جهانی اقدام نموده است. شایان ذکر است شرکت انرژی موج خورشید نماینده رسمی فروش پنل های خورشیدی نسل دوم CALYXO آلمان در استان کهگیلویه و بویراحمد می‌باشد.
در همین رابطه با امین  حسین پور مدیر عامل شرکت انرژی موج خورشید که زیر مجموعه پارک علم و فناوری استان کهگیلویه و بویراحمد است، گفت و گو کردیم، و حسین پور از صفر تا صد سرمایه گذاری در انرژی‌های تجدیدپذیر خورشیدی را تشریح کرد؛ که جالب توجه و خواندنی است؛
امین حسین پور در ابتدا به معرفی شرکت انرژی موج خورشید پرداخته و گفت: شرکت انرژی موج خورشید، از وضعیت اعتباری خوبی در سطح کشور قرار دارد و با امتیاز خوبی در وزارت نیرو ثبت شده است و جزء معدود کیفیت‌های کافی نیروگاه‌های خورشیدی کمیته امداد کشور هستیم.
حسین پور اظهار کرد: نیروگاه‌های خورشیدی کمیته امداد استان فارس و استان کهگیلویه و بویراحمد را در مرحله اجرایی داریم.  سابقه اجرایی حدود 2.5 مگاوات در قالب نیروگاه‌های کوچک و بزرگ در استانهای فارس، خوزستان، کهگیلویه و بویراحمد، اراک، بوشهر، را در سطح کشور داریم.
وی افزود: دفتر ما در پارک علم و فناوری یاسوج واقع است، 15 نفر پرسنل داریم، کارگاه ساخت سازه داریم و تاکنون شرکت توانسته است جایگاه ویژه‌ای در کشور داشته باشد.
حسین پور در اشاره به لزوم همکاری دستگاه‌های اجرایی برای اجرای قانون استفاده آر نیروی تجدیدپذیر خورشیدی برای تأمین برق مصرفی گفت: تمام ارگان‌های دولتی و نهادهای خصوصی دولتی موظف هستند 20 درصد از برق مصرفی خود را از طریق برق خورشیدی تأمین کنند، با وجود آنکه استان‌های تهران، فارس، اصفهان، بیشتر ارگان‌هایشان نیروگاه‌های خورشیدی دارند، متاسفانه این قانون در استان کهگیلویه و بویراحمد فقط در چند ارگان اجرایی شده است و دستگاه‌ها پایبند به این قانون نبودند. حتی استانداری که متولی اجرای قانون در استان است به این قانون عمل نکرد، که این یک ضعف محسوب می‌شود.
حسین پور با اشاره به جنبه‌های مثبت این قانون اظهار کرد: عمل به این قانون باعث پیشرفت در اشتغال زایی و کارآفرینی می‌شود.
وی درباره فواید نیروگاه‌های خورشیدی در استان کهگیلویه و بویراحمد گفت: با وجود نصب نیروگاه‌های خورشیدی در استان،  از انتشار 117 تن دی اکسید کربن در جو استان جلوگیری کردیم، حدود 90 خانواده در استان به لحاظ مالی خودکفا شده‌اند، خانوارها برق نیروگاه خورشیدی خود را به دولت می‌فروشند و با سودی بسیار مناسب درآمد کسب می‌کنند. این کار هم به لحاظ اقتصادی و هم به لحاظ زیست محیطی پارامتر مثبتی است ولی متاسفانه اجرای این قانون در استان خودمان منفعل مانده است.
حسین پور به راه اندازی خط تولید نیروگاه‌های خورشیدی در استان، اشاره کرده و افزود: در آستانه این هستیم که در سال جهش تولید بتوانیم خط تولید پنل خورشیدی را در استان کهگیلویه و بویراحمد راه اندازی کنیم. سوله و محل خط تولید را خریداری کرده‌ایم، رایزنی‌ها با کشور خارجی و مراودات مالی صورت گرفته، ولی نیازمند پشتیبانی اداره صنعت، معدن، تجارت و استانداری هستیم که بتوانیم این تکنولوژی روز دنیا را بومی کنیم، ولی تاکنون آنطور که باید و شاید، توجهی به این موضوع نشده است.
مدیر عامل شرکت انرژی موج خورشید در انتقاد به مسئولان استانی گفت: بارها از طریق پارک و از طریق شرکت نامه نگاری کرده‌ایم، که دست کم، بازدیدی از نیروگاه خورشیدی ما صورت دهند. هیچ کدام از مسئولان ما، آدرس نیروگاه‌های خورشیدی ما در استان را نمی‌دانند و این یک ضعف است.
حسین پور با اشاره به مزایای مالی نیروگاه‌های خورشیدی اظهار کرد: در مورد درآمد نیروگاه‌های خورشیدی، هر مقدار پولی که در این نیروگاه‌ها سرمایه گذاری کنید، بعد از سه سال به شما برمی‌گردد و بعد از آن، 17 سال سود خالص دارید، پلکانی و تصاعدی هر سال درآمد شما بر اساس میزان تورم بیشتر خواهد شد که این از جذابیت‌های سرمایه گذاری در این عرصه است.
حسین پور در ادامه به فواید محیط زیستی این نیروگاه‌ها اشاره کرده و تشریح کرد: در کنار این، نیروگاه‌های خورشیدی برای تولید برق از کربن استفاده نمی‌کنند و آلودگی محیط زیستی ندارند، و جالب است بدانید هر پنل خورشیدی معادل یک درخت بالغ در محیط زیست فعالیت دارد. بنابراین از انتشار کربن جلوگیری می‌کنند و هم به لحاظ درآمدی و مالی سودآور است.
وی به بحث اشتغال زایی پرداخته و گفت: اگر این صنعت در استان رشد پیدا کند، افرادی که در شرکت ما مشغول به کار هستند از 15 نفر به تعداد 150 نفر هم خواهد رسید.
حسین پور گفت: چند تا از نیروگاه‌های یاسوج را روی پشت بام‌ها اجرا کردیم، در بقیه موارد نیز نیروگاه‌ها در حیاط خانه‌ها هستند. مالکان این نیروگاه‌ها، می‌توانند بجای استفاده مستقیم از برق نیروگاه، برق حاصله را به دولت با مبلغ بالاتری بفروشند، و همان برق را با مبلغ کمتری از دولت بخرند، چون دولت بر روی برق یارانه می‌پردازد، بنابراین توصیه نمی‌کنیم که مالک از برق نیروگاه خورشیدی خودش بصورت مستقیم استفاده کند.
  
حسین پور اظهار کرد: یک کسب و کار موفق باید چند عامل را در خود داشته باشد، مردم ما کسب و کار را با میزان سود بانکی مقایسه می‌کنند، اگر پولی را در بانک بگذاریم، بصورت خوشبینانه 20 درصد سود بانکی به ما می‌دهد، بنابراین 5 سال طول می‌کشد تا پول اولیه به ما برگردد، این‌ها در حالی است که با سرمایه گذاری روی نیروگاه خورشیدی پول شما 3 ساله برمی گردد. در نیروگاه‌های خورشیدی سود 37 درصد قابل دسترسی است.
حسین پور با اشاره به اینکه نرخ تورم در میزان سود حاصله از نیروگاه اثرگذار است افزود: اگر پولمان را در بانک بگذاریم تا مدت زیادی با همان 20 درصد از بانک سود می‌بریم، پول در بانک تعدیل تورم نمی‌شود ولی در نیروگاه‌های خورشیدی بر اساس قانون، هر سال بین 20 تا 30 درصد مبلغ سود نیروگاه بیشتر می‌شود.
مدیر عامل شرکت انرژی موج خورشید تصریح کرد: دومین پارامتر در یک کسب و کار، میزان ریسک پذیری سرمایه گذاری است. وقتی می‌خواهیم کارگاه تولیدی راه اندازی کنیم، نگران هستیم که آیا محصول ما توسط مشتری خریداری می‌شود یا خیر؟ ولی برق نیروگاه خورشیدی، 20 سال تضمین فروش دارد.
حسین پور در تشریح سومین پارامتر گفت: در نیروگاه خورشیدی مالک درگیر کار نیست، شما نیروگاه را در منزلتان دارید، و بدون اینکه حتی یک ساعت در طول ماه درگیر این نیروگاه باشید، نیروگاه کار می‌کند، هر دو ماه یک بار پول نیروگاه به حساب شما می اید. بنابراین با وجود این سه پارامتر، 20 سال فروش تصمینی، توجیه پذیری اقتصادی که بسیار بالاتر از سود بانکی است، و درگیر نبودن با نیروگاه، طرح، موفق عمل کرده و مردم استان به خوبی از این نیروگاه‌ها استقبال کرده‌اند.
مدیرعامل شرکت انرژی موج خورشید با اشاره به فواید دیگر نیروگاه‌های خورشیدی گفت: به گفته اداره برق استان، نیروگاه‌های استان به پیک ساعی برق کمک کرده‌اند. در استان گاها در تابستان با مشکل نوسانات و قطعی برق مواجه می‌شویم، و این پیک باید کم شود. نیروگاه‌های خورشیدی با تزریق زیادی که در تابستان داشتند، توانستند مصرف برق را تعدیل کنند و شرایط بحرانی را رد کنیم.
حسین پور اظهار کرد: پیش از این در یکی از همایش‌های انرژی‌های تجدیدپذیر در وین اتریش شرکت کردیم، یکی از گزارش‌های جالب توجه در این همایش این بود که از سال 2014 به بعد استفاده از سوخت‌های فسیلی و نفت و گاز مقرون به صرفه نیست، و خیلی از کشورهای پیشرفته دنیا، بخصوص اتحادیه اروپا چاه‌های نفتشان را می‌بندند و به دلیل مقرون به صرفه بودن انرژی‌های تجدیدپذیر، به سمت استفاده از انرژی‌های بادی و خورشیدی رفته‌اند.
حسین پور گفت: مقایسه‌ای انجام دادیم، که در این مقایسه، از نظر مناسب بودن جغرافیای محیط در بحث انرژی‌های تجدیدپذیر، یاسوج را با کشورهایی مثل ترکیه، اتریش، عربستان، دبی مقایسه کردیم، خیلی جالب است بدانید با پارامترهای این مقایسه، یاسوج سومین یا چهارمین جای مناسب دنیا برای انرژی‌های تجدیدپذیر خورشید است. یاسوج، ارتفاع بسیار مناسبی دارد، آفتاب بسیار پاکی دارد و دمای پایینی دارد، این سه پارامتر را فقط سه جا در دنیا دارند.
حسین پور تشریح کرد: اگر مسئولین همکاری می‌کردند، همانطوری که گچساران نفت و گاز دارد، استان ما آفتاب خوبی هم دارد که هم می‌توانستیم از آن درآمدزایی کنیم و هم پول هنگفتی را وارد استان کنیم. الان در پارک علم و فناوری، بیشتر از 15 نیروگاه بالاتر از 10 مگاواتی وجود دارد، که حول و حوش 80 میلیارد تومان حجم سرمایه گذاری اش است، ولی در استان که به لحاظ موقعیت خیلی بهتر از پارک است سرمایه گذاری صورت نگرفته است.

  
حسین پور در انتقاد به فراهم نکردن تسهیلات برای سرمایه گذاری در انرژی‌های تجدیدپذیر، ابراز کرد: خیلی از سرمایه گذاران ما با کسری بودجه مواجه هستند، مشتاق هستند نیروگاه بزنند ولی سرمایه چندانی ندارند، ما این افراد را به ادارات کار و صنعت، معدن، تجارت معرفی می‌کردیم، با اینکه پول‌های زیادی از این دو اداره برگشت می‌خورد ولی متاسفانه به نیروگاه‌های خورشیدی تسهیلاتی داده نمی‌شود، که بتوانیم نیروگاه‌ها را ارتقا دهیم.
حسین پور گفت: این ادارات توجیهات مختلفی برای عدم ارائه تسهیلات می‌آورند، مثلاً اینکه نیروگاه‌ها اشتغال زایی ندارند، نیروگاه بصورت خودکار کار می‌کند، و نیازی نیست مالک کاری کند، به نظر من این یک پارامتر مثبت است.
حسین پور اظهار کرد: از مسئولین زیربط تقاضا دارم، بحث وام‌ها و تسهیلات نیروگاه‌های خورشیدی را پیگیری کنند، استان ما  ظرفیت بالایی دارد و می‌تواند از این ظرفیت استفاده کند.
حسین پور در اشاره به نیروگاه‌های مستقر در شهرک صنعتی گل کوه گفت: شهرک صنعتی گل گوه را اگر بازدید کنید، در یکی از کوچه‌های سرتاسری در گل کوه، چند نیروگاه یک سمت کوچه و چند نیروگاه در سمت دیگر هستند، در واقع شهرک صنعتی تبدیل به شهرک خورشیدی شده است که این استقبال از نیروگاه‌های خورشیدی در نوع خود جالب توجه است، ولی متاسفانه مسئولان ما در جریان این اتفاق نیستند.
  
حسین پور گفت: هزینه خریداری یک نیروگاه خورشیدی 20 کیلوواتی، 195 میلیون تومان است، که در صورت خرید توسط سرمایه گذار آن را تجهیز و اجرا می‌کنیم، این نیروگاه 180 تا 200 متر مربع فضا نیاز دارد، سال اول 60 میلیون تومان، ماهانه 5 میلیون تومان درآمد دارد، سال دوم 72 میلیون تومان یعنی 6 میلیون تومان در ماه درآمد دارد، سال سوم ماهانه 7.5 میلیون تومان درآمد دارد، این‌ها را که جمع کنیم، در طی سه سال کل پول به صاحب سرمایه برمی گردد.
حسین پور افزود: از سال پنجم به بعد هر یک سال یکبار، یکبار پول خود را برمی گرداند. این سرمایه گذاری را اگر با سرمایه گذاری در بانک مقایسه کنید متوجه میزان سود و درآمد خواهید شد.
حسین پور گفت: انرژی‌های تجدیدپذیر یک بورس انرژی است، تفاوتش با بورس این است که نمودار بورس در نیروگاه‌های خورشیدی همیشه صعودی است، و ما نگرانی از بابت نزول پول و نمودار نداریم، یک پارامتر هم این است که از پول‌های کم هم می‌توانیم نیروگاه ایجاد کنیم، به عنوان مثال، یک گروه 8 نفره، سرمایه مورد نیاز برای خرید نیروگاه صدکیلوواتی را فراهم کردند. شرکت تعاونی تأسیس کردند، ماهانه درآمد نیروگاه به حساب شرکت می‌رود و این افراد بر اساس سهامی که دارند از این پول برداشت می‌کنند.
شرکت انرژی موج خورشید مستقر در پارک علم و فناوری، سالم آباد، طبقه دوم است. شماره تماس کسب و کار بنده 09359337043 است. شرکت آدرس سایت و صفحه مجازی (اینستاگرام) نیز دارد  که به شرح زیر است؛ Sunwaveenergy.ir  و @sun.wave.energy
  
نام شما

آدرس ايميل شما

دانش
Iran, Islamic Republic of
مطلب بسیار خوبی بود که درج کردید
تشکر
سعید محمد حسینی
Iran, Islamic Republic of
تشکر از مهندس امین عزیز از نخبگان علمی کشور از این راهی ارزشمند که برای خدمت به مردم عزیز ایران انتخاب نموده اید
Iran, Islamic Republic of
سلام در استان اردبیل هم بصرفه است اقدام کنیم در ضمن از کجا باید شروع کرد
محمد علیرمضانی
Iran, Islamic Republic of
سلام اقای مهندس در یکی از روستاهای رفسنجان میخوام طرح نیروگاه خورشیدی را اجرا کنم ممنون میشم راهنماییم کنید واگر کل این مبلغ جور کنم ایا به نظر شما مقرون به صرفه هست تو اوضاع الان واز کجا باید شروع کنم ممنون
Iran, Islamic Republic of
اقای مهندس معایب نیروگاه راهم بگویدمثلاباافزایش دلارپنل خورشیدقیمت بالایی داره بعدقیمت خریدبرق پایین هست ماهیانه قسط وام که بخواهیم پرداخت کنیم بایدجیب خودمون خالی کنیم برای مابقی قسط وام اینهاهمه تبلیغ هست ازیه طرف مردم بدهکاروازطرف دیگه بانک طلبکاربعدبه اجراگذاشتن وسیقه کلی بانک منت بذاره ماهزینه وکیل نگرفتیم اصلابه صرفه نیست
Iran, Islamic Republic of
سلام اقای مهندس تورو خدا اگه این پیام به دستتون رسید لطفابا بنده تماس بگیرید میخوام این نیروگاه خورشیدی رو اجرا کنم اما نمیدونم از کجا تو رو خدا راهنمائیم کنید09157126221
ماجرای برگشت خوردن صیفی‌جات و محصولات کشاورزی ایرانی از روسیه و هند و ترکمنستان

ماجرای برگشت خوردن صیفی‌جات و محصولات کشاورزی ایرانی از روسیه و هند و ترکمنستان

ماجرای برگشت خوردن صیفی‌جات و محصولات کشاورزی ایرانی از روسیه و هند و حتی ترکمنستان یکبار ...
علاقه اصولگرایان به دولت در سایه

علاقه اصولگرایان به دولت در سایه

دولت در سایه امر سیاسی مرسومی در کشورهای توسعه‌یافته است و اگر به صورت سازمان‌یافته پیش ...
ایده آقا‌محسن در دست رئیس

ایده آقا‌محسن در دست رئیس

صاحب‌نظران معتقدند وضعیت فعلی کشور فعلا اجازه هیچ آزمون و خطایی، آن‌هم در حد تغییرات ...
1