تاریخ انتشار
دوشنبه ۸ ارديبهشت ۱۳۹۹ ساعت ۰۵:۳۶
کد مطلب : ۴۲۰۲۱۹
رئیس به تمام مسائل ریز و درشت دانشگاه یاسوج پاسخ داد؛

سیر تا پیاز دانشگاه یاسوج در گفت‌وگوی 3 ساعته کبنانیوز با «احمد عریان»؛ از بازگشت ارژنگ تا کنایه‌های سنگین عریان به برخی نمایندگان فعلی و انتصاب‌هایی که حاشیه ساز شد / توصیه‌های مهم «عریان» به روشنفکر، موحد و تاجگردون / آیا عریان با نهاد رهبری دانشگاه یاسوج اختلاف دارد؟

۳۴
۳
سیر تا پیاز دانشگاه یاسوج در گفت‌وگوی 3 ساعته کبنانیوز با «احمد عریان»؛ از بازگشت ارژنگ تا کنایه‌های سنگین عریان به برخی نمایندگان فعلی و انتصاب‌هایی که حاشیه ساز شد  / توصیه‌های مهم «عریان» به روشنفکر، موحد و تاجگردون / آیا عریان با نهاد رهبری دانشگاه یاسوج اختلاف دارد؟
کبنا ؛«من احساس می‌کنم رغبت برخی افراد نسبت به انجام کارهای جنبی بیشتر از انجام کارهای علمی است، پس قطعاً این افراد راه را اشتباه آمده‌اند. یک فرد علمی و آکادمیک حتی اگر ساعت تدریس نداشته باشد، کتاب می‌نویسد و پروژه تعریف می‌کند از وقت آزادش برای انجام کار تحقیقاتی استفاده می‌کند. ما تا زمانی که با علم و دانش خود زندگی نکنیم و لذت نبریم هنوز نمی‌توانیم در سطح دنیا ادعای چندانی داشته باشم.» «منتخبین استان کهگیلویه و بویراحمد در مجلس به معنای واقعی نماینده کل استان باشند و وقت‌شان را تلف کارهای محلی نکنند و تا پایان دوره مسئولیت‌شان نماینده بمانند...» این بخشی از صحبت‌های عریان رئیس دانشگاه یاسوج است.
به گزارش کبنا، احمد عریان متولد خرداد سال 33 در شهرستان داراب استان فارس است، او در دانشگاه شیراز شروع به تحصیل کرد و در سال 59 با درجه دکترای عمومی دامپزشکی از آن دانشگاه دانش آموخته شد. تا اینکه سال 64 برای ادامه تحصیل در مقطع دکترای تخصصی (PhD) آسیب شناسی مقایسه‌ای به عنوان بورسیه دانشگاه شیراز عازم انگلستان شد و در دانشگاه بریستول شروع به تحصیل کرد. و در سال ۱۳۷۷ به درجه استادی ارتقا یافت. معاون پژوهش و فناوری دانشگاه شیراز از بهمن ۱۳۹۲ تا دی ماه ۱۳۹۵، رئیس کمیسیون دائمی هیأت امنا و عضویت هیأت امنای دانشگاه هرمزگان از ۱۳۹۲ تاکنون، رئیس کمیسیون دائمی هیأت امنا و عضویت هیأت امنای دانشگاه خلیج فارس بوشهر از ۱۳۹۲ تاکنون، رئیس دانشگاه خلیج فارس بوشهر ۱۳۷۹ تا ۱۳۸۴، معاون تحصیلات تکمیلی دانشگاه شیراز ۱۳۷۶ تا ۱۳۷۹، رئیس مرکز نشر دانشگاه شیراز ۱۳۷۵ تا ۱۳۷۶، مدیر گروه پاتوبیولوژی ۱۳۷۵ تا ۱۳۷۷ و رئیس دانشکده دامپزشکی دانشگاه شیراز ۱۳۶۸ تا ۱۳۷۴ بخشی از مسئولیت‌های اجرائی وی است. کبنا نیوز در خصوص مسائل مختلف دانشگاه یاسوج از جمله؛ جابه‌جایی مدیران، جایگاه دانشگاه یاسوج در کشور و دنیا، اختلاف حوزه ریاست با نهاد رهبری دانشگاه، مسائل رفاهی دانشجویان، بازگشت ارژنگ و... با احمد عریان رئیس دانشگاه یاسوج به گفت و گو نشسته است که از نظر خوانندگان می‌گذرد.

کبنا؛ سلام جناب آقای دکتر عریان؛ ضمن تشکر از وقتی که در اختیار پایگاه خبری کبنا نیوز قرار داده‌اید، لطفاً برای اینکه وارد بحثمان شویم، توضیح بفرمایید در شرایط کرونایی دانشگاه یاسوج چه تدابیری را برای دانشگاه، دانشجویان و اساتید اندیشید؟
ابتدا حلول ماه مبارک رمضان و سالروز تشکیل سپاه پاسداران را تبریک می گویم، امسال به نام جهش تولید نامگذاری شده است که امیدوارم جهش واقعی هم به لحاظ کمیت و هم کیفیت در کشور داشته باشیم.
از هفته دوم اسفند برای ارائه دروس بصورت مجازی برنامه ریزی شد، در اسفندماه قریب 700 کلاس درس مجازی برگزار شد، به غیر از دروس عملی، در حال حاضر تمام دروس بصورت آموزش مجازی به دانشجویان ارائه و برگزار می‌شود، تدریس به شکل مجازی با یک سرور شروع شد و در حال حاضر با ۴ سرور دروس بصورت مجازی ارائه می‌شوند. ولی مشکلات زیرساختی وجود دارد. زیرساخت‌ها در استان باید تقویت شود، پوشش سراسری اینترنت در استان موجود نیست، و همینطور ممکن است بعضی از دانشجویان موبایل هوشمند نداشته باشند و در گرفتن دروس مجازی مشکل پیش خواهد آمد.
در هفته اول اسفندماه به ضدعفونی کردن اماکن، اتوبوس‌ها، کلاسهای درس، اقدام شد. احتمال این هست که بعد از ماه رمضان حضور فیزیکی دانشجویان در دانشگاه را داشته باشیم، بنابراین در برنامه‌های ما ضدعفونی اماکن دانشگاه بصورت فشرده وجود دارد. همینطور توسط اساتید گروه شیمی و دانشجویان دکتری، مواد ضدعفونی کننده و ژل تولید و با همکاری بسیج اساتید در اختیار دانشگاه قرار گرفت. ۱۸۰۰ بسته مواد ضدعفونی کننده از طریق علوم پزشکی در اختیار نیازمندان قرار گرفت.

کبنا؛ دانشگاه یاسوج در زمان آقای دکتر عریان چه تفاوت‌هایی با گذشته کرده است؟ مهم‌ترین رویکردهای مدیریتی جنابعالی چه بوده است؟
از مهمترین رویکردهای دانشگاه، مسئولیت پذیری دانشگاه در قبال جامعه بود. نیازهای استان به واسطه جلسات مکرری که با سازمانها و نهادهای مختلف برگزار می‌شد استخراج شد و دانشگاه به عنوان پیشرو در اجرای پروژه‌های تحقیقاتی عمل کرد، در حالی که در سال 96، فقط 6 طرح پژوهشی در رابطه با حل مشکلات استانی انجام گرفت، در دو سال اخیر بیش از 80 طرح پژوهشی انجام گرفته است که عمده آنها به مشکلات استانی پرداخته است، تعداد کمی از این طرح‌ها به استان‌های همجوار مربوط است، و چند طرح نیز جزو طرح‌های ملی محسوب می‌شوند. در واقع مبلغ طرح‌های پژوهشی دانشگاه از مبلغ 600 میلیون تومان در سال 96 به بیش از 5 میلیارد تومان در سالهای 97-98 و 99 افزایش یافته است که برای رسیدن به این جایگاه، دانشگاه با بخش‌های دولتی و خصوصی و نهادها همکاری خوبی داشته است.
رویکرد دیگر دانشگاه استفاده از منابع اعتباری استان بوده است. برای اولین بار از بودجه‌های توازن استفاده شد که در سال 97، 1 میلیارد و 800 میلیون تومان و در سال 98، 3 میلیارد و 500 میلیون تومان اعتبارات استانی از محل بودجه‌های توازن دریافت کردیم. برای اولین بار دانشگاه پذیرش دانشجوی غیرایرانی را داشت. همینطور با رایزنی‌ها و پیگیری‌هایی که شد، افزایش بودجه جاری را در سال 97 تاکنون داشتیم. برای اولین بار دانشگاه در رنکینگ‌های بین المللی حضور پیدا کرد. بر اساس رنکینگ تایمز جزو 500 دانشگاه برتر در دنیا، و دومین دانشگاه برتر در کشور، و در رنکینگ شانگهای در رشته مهندسی شیمی جزو 400 دانشگاه برتر شدیم، همینطور در رشته‌های فیزیک و شیمی در رنکینگ تایمز جزو 400 دانشگاه برتر شدیم. در رنکینگ جهان اسلام جزو 10 دانشگاه برتر کشور هستیم. حتماً شاهد این خواهیم بود که دانشگاه یاسوج کم کم به دانشگاهی کارآمد و مقتدر و تاثیرگذار در سطح جامعه تبدیل شود. از شانزده دانشمند Highly cited که در سال جاری در کشور ثبت شد و همچنین سیزده استاد نمومه کشوری هم هر کدام یک نفر به دانشگاه یاسوج تعلق داشت.. مرکز آموزش‌های آزاد و دوره‌های کوتاه مدت را در جهت رفع نیازهای مختلف آموزشی جامعه مثل برگزاری دوره‌های زبان خارجه یا ورزش، برای دانشجویان و شهروندان راه اندازی کردیم که پیش از این چنین مرکزی در استان نداشتیم. ما دوره‌های کوتاه و آموزش‌های آزاد را برای عموم مردم در نظر گرفتیم، مثلاً کسی که دوست دارد حرفه‌ای را آموزش ببیند، حرفه جدید یا هر رشته ورزشی را که بخواهد فراگیرد، ما برای آنها کلاس‌های آموزشی کوتاه مدت و بلند مدت برگزار می‌کنیم. از دیگر اقدامات دانشگاه تجهیز کتابخانه، و 9 سالن مطالعه‌ی خوابگاه‌ها را داشتیم که توسط خیرین صورت گرفت.
تفاهم‌نامه‌های متعدد درون استانی، ملی و بین المللی امضا شد، همچنین با خیرین ارتباط خوبی برقرار شد. با 8 دانشگاه بین المللی توافقنامه امضا شد برای اینکه در حوزه‌های مختلف؛ اساتید و یا دانشجو رد و بدل شوند و از تجارب همدیگر اطلاعات بیشتری کسب کنیم. بطور کلی الان داریم به تدریج به دانشگاهی کارآمد، مقتدر و تاثیرگذار دست پیدا می‌کنیم.
https://cdn.kebnanews.ir/images/docs/files/000420/nf00420219-2.jpg
کبنا؛ آقای دکتر عریان طرح‌های عمرانی دانشگاه به کجا رسیدند؟ اینگونه بیان می‌شود که برخی از طرح‌های عمرانی تعطیل و راکد مانده‌اند.؟
 پروژه سردرب دانشگاه یاسوج اجرا شده است، فاز اول سلف سرویس، زمین ورزشی، دیوارکشی دانشکده گچساران، پارکینگ خورشیدی گچساران اجرا شد. محوطه‌سازی دانشکده چرام را داشتیم، زمین چمن دانشگاه یاسوج، فاز اول زمین ورزشی خوابگاه خواهران، تعمیرات اساسی خوابگاه‌ها، موتور خانه‌ها، تعمیرات اساسی دانشکده‌ها، سیستم فاضلاب دانشگاه و خوابگاه‌های خواهران در دست اجرا است و یا تکمیل شدند. اتمام مناقصه پارکینگ خورشیدی و انعقاد قرارداد دانشگاه یاسوج با پیمانکار نجام شده است و عنقریب ساخت آن شروع خواهد شد. برای آمفی تئاتر دانشکده منابع طبیعی و همینطور آسانسور و چیلر ساختمان منابع طبیعی حدود 8 میلیارد تومان هزینه شده و در حال اجراست. سلف سرویس صنعتی دانشگاه یاسوج در حال اجرا است، پروژه احداث دانشکده مهندسی در حال اجرا است که ۴۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد، زمین دانشکده کشاورزی بالای مبلغ 2 میلیارد تومان خریداری شده است. دانشگاه مرحله سخت افزاری کلان خود را پشت سر گذاشته است و الان نوبت توسعه علمی دانشگاه است.
این نکته را باید بگویم که همه هم اطلاع داشته باشند، سیاست دولت به دلیل تحریم‌ها و فشارهای اقتصادی و کمبود منابع مالی شروع نشدن طرح جدید عمرانی است، و بر روی اتمام طرح‌های عمرانی فعلی تاکید دارد. با این حال زیرساخت‌های اساسی دانشگاه از جمله علوم انسانی، و ساختمان فیزیکی دانشکده‌های مختلف را ساخته شره و آماده داریم و ما باید انرژی و وقت خود را روی آموزش و پژوهش بگذاریم.
برای ساخت کامل دانشکده فنی و مهندسی نیاز به 56 میلیارد تومان داریم، اما کل مبلغی که تخصیص پیدا کرده کمتر از 5 میلیارد تومان است. در هر حال طرح‌های عمرانی مشکلات بودجه و اعتبار دارند و این مشکل در تمام کشور وجود دارد. با این حال اگرچه اعتبارات برای طرح‌های عمرانی کم است ولی پروژه‌های عمرانی در دست اجرا را در دانشگاه داریم.

کبنا؛ خیلی شاهد فعالیت‌های فرهنگی در سطح دانشگاه یاسوج نبودیم؟ آیا علت خاصی دارد؟ یا اینکه ما اطلاعاتمان در این رابطه کم است؟
حجم زیادی از فعالیت‌های فرهنگی در حوزه دانشجویی و همکاران و کارکنان اجرا شده است. اولین جشنواره دانشگاهی رویش همزمان با کشور، برگزاری ‌ نخستین جشنواره اقوام، فرهنگ و هنر ایران زمین، برگزاری نخستین محفل انس با قران تحت عنوان شبی با خاطرات قرانی با حضور قاری بین المللی، کمیته صیانت از عفاف و حجاب به عنوان زیرگروهی از مجموعه شورای فرهنگی، جلسات مکرر شورای فرهنگی، برگزاری مراسم بزرگداشت هفته دفاع مقدس، فضاسازی دانشگاه به مناسبت‌های فرهنگی و مذهبی، برگزاری جشنواره‌ه‌های قرآنی، نقاشی، برگزاری جلسات دستورالعمل‌ها و قوانین، تشکیل جلسات ویژه دهه فجر و برگزاری جلسات و نشست‌های بزرگداشت دهه فجر، برگزاری مراسم سردار قاسم سلیمانی، غالب بر 400 مورد فعالیت‌های کانون‌های فرهنگی، هنری انجام شده است.
در سال 98، تعداد 103 مورد تحت عناوین مختلف مناظره‌های دانشجویی، فعالیت‌های فرهنگی، پخش مستند، اجرای جشن، اردوهای دانشجویی خواهران به مشهد، حمایت از دانشجویان برای شرکت در مسابقات قرآنی، تعداد زیادی همایش‌های ورزشی، هم در قالب منطقه‌ای با شرکت استان‌های هم جوار، هم در استان خودمان داشتیم. در این مورد دانشجوهای دانشگاه یاسوج دانشجوهای سرزنده و فعالی هستند.
  
کبنا؛ آقای دکتر عریان نهاد رهبری دانشگاه یاسوج با حوزه ریاست تعامل مثبتی برای اجرای برنامه‌های فرهنگی، دینی و ... دارد؟
در رابطه با تعامل حوزه ریاست و نهاد مقام معظم رهبری، هر کدام شرح وظایفی داریم و نهاد رهبری نیز مشغول به فعالیت‌های خود است. به هر حال انسان موجودی است اجتماعی، و ممکن است در مسائل مختلف اختلاف سلیقه داشته باشد. این اختلاف سلیقه‌ها کشور را می‌سازد، اما در هر حال جلسات ما بدون اختلال و هیچ مشکلی برگزار می‌شود. تعامل خیلی خوبی برقرار است و هر کدام طلب کمک کنیم، دست مقابل دراز خواهد شد. نهاد رهبری نیز مشغول فعالیت‌های مورد علاقه خود است.
کبنا؛ دانشگاه یاسوج الان چه جایگاهی بین دانشگاه‌های کشور دارد؟ (آموزشی، علمی و ...)
دانشگاه یاسوج در بین دانشگاه‌ها جایگاه خوبی دارد، در رنکینگ مربوط به ISC جزو ۱۰ دانشگاه جامع شناخته شده‌ایم، در رنگینگ های بین المللی مانند تایمز که بر اساس 13 شاخص آموزشی و پژوهشی تعیین رتبه می‌کند، دومین دانشگاه کشور و در دنیا جزء ۵۰۰ دانشگاه برتر هستیم، در رشته فیزیک و فنی مهندسی جزو 4 دانشگاه برتر کشور هستیم و در شیمی و مهندسی شیمی در رتبه بندی شانگهای جزو ۳۰۰ تا ۴۰۰ دانشگاه برتر هستیم و در تعدادی دیگر از رنکینگ‌ها رتبه‌های خوبی داشتیم.
از ۱۶ محقق پراستناد دنیا در سال گذشته، یکی از آنها در دانشگاه ما است و از ۱۳ استاد نمونه کشوری در بین دانشگاه‌های وزارت بهداشت و وزارت علوم، یکی از این اساتید متعلق به دانشگاه ما در استان کهگیلویه و بویراحمد است و جالب است بدانید که 8 نفر از اساتید نمونه کشور مربوط به تهران و فقط 5 استاد نمونه در استان‌های غیرپایتخت انتخاب شدند. از نظر ارجاع به مقالات جزو پرافتخارترین دانشگاه‌های کشور هستیم.
ولی به هر حال ما هنوز راه طولانی در پیش داریم و باید برای دانشگاه اینگونه تصور کنیم که در مرحله طفولیت هستیم و تا تبدیل شدن به دانشگاه فراگیر، کارهای زیادی باید صورت گیرد و همه باید این موضوع را درک کنند و تلاش زایدالوصفی انجام دهند. هر چقدر محیط با نشاط و آرام، با انگیزه، رفتار آکادمیک تر باشد، راه رسیدن به ایده آل‌ها را کوتاه‌تر خواهد کرد. در همین مدت، همکاران واقعاً درک کردند که توانستیم به این جایگاه برسیم. تولید علم را رئیس دانشگاه انجام نمی‌دهد، بلکه اساتید و اعضای هیئت علمی این کار را انجام می‌دهند و البته همه دانشگاه در این فرایند نقش دارد و حمایت مدیریتی در این خصوص لازم است.

کبنا؛ چرا آنطور که انتظار می‌رود، دانشگاه یاسوج (اساتید و دانشجویان) در مسائل مختلف مردم و جامعه نقش چندانی ایفا نمی‌کنند؟ یا ما ندیدیم؟ به طور مثال هیچ وقت ندیدیم که اساتید دانشگاه به موضوع زمین خواری و سیاست زدگی استان مقاله‌ای یا گردهمایی و یا حرکت اصلاحی داشته باشند.
بیش از ۸۰ پروژه تحقیقاتی، در دست اجرا داریم که توسط اساتید دانشگاه و اعضای هیئت علمی ما اجرا شده که شامل مسائل اجتماعی، اقتصادی، فنی مهندسی، کشاورزی، نفت و گاز، گردشگری، مقاوم سازی مصالح ساختمانی، ساخت دستگاه‌های لازم و غیره و اغلب مشکلات مربوط به استان خودمان است، ولی هنوز راه طولانی در پیش است که به نقطه ایده آل برسیم.
استان ما یک استان صنعتی نیست. ادارات و بخش خصوصی ارتباط با دانشگاه را نوعی هزینه می‌دانند که در واقع اینگونه نیست، ما باید بپذیریم که استفاده از اساتید دانشگاه‌ها، هزینه کردن نیست بلکه نوعی سرمایه گذاری و حتی درآمد محسوب می‌شود. اینکه دانشگاهیان حرف نویی برای اجرا و حل بسیاری از مشکلات دارند، و اینکه توسعه پایدار استان بدون تردید از مسیر دانشگاه می‌گذرد را باید مسیولین و جامعه ما بپذیرند. در هر جایی که امکان داشت با نهادها و دستگاه‌های مختلف گفت و گو درباره این موضوعات را شکل دادیم تا این باور شکل بگیرد. با این حال هنوز به 10 درصد استفاده از پتانسیل‌های دانشگاه در صنعت نرسیده‌ایم! باید ارتباط دانشگاه و صنعت به ده برابر بیشتر از ارتباط کنونی برسد. باید هر عضو هیئت علمی یکی دو مشکل این استان را شناسایی و حل کند. مشکل حاشیه نشینی، طلاق، مشکل صنعت، آب، گردشگری، گیاهان دارویی، خودروسازی و مشکلات دیگری داریم که نیاز به تحقیق و پژوهش و حل مشکل دارند. از طرفی باید نهادها، دستگاه‌ها و شرکت‌های صنعتی و اقتصادی به ایجاد ارتباط بیشتر با اساتید دانشگاه مبادرت ورزند، همچنین اساتید باید مدنظر قرار دهند برای آنکه کار ماندگار و کاربردی در دانشگاه انجام دهیم باید به مسائل و مشکلات جامعه بپردازیم.
برای ایجاد ارتباط بیشتر میان جامعه و دانشگاه؛ قرار بود همایش بزرگی درباره مسائل اجتماعی و اقتصادی مختلف استان کهگیلویه و بویراحمد برگزار شود که ان شاء الله بعد از رفع بحران کرونا این همایش را برگزار خواهیم کرد که قطعاً در این همایش گفت و گوی خوبی درباره مسائل مختلف توسط نخبگان و جامعه نخبکان شکل خواهد گرفت.
اگر از من بپرسید که در روند فعلی از ارتباط میان دانشگاه و جامعه راضی هستید؟ قطعاً پاسخ من خیر است، ولی با وجود اتفاقات خوبی که به وجود آمده، به نظر می‌رسد ریل‌گذاری صحیحی انجام گرفته است.
در مورد فعالیت اساتید در موضوع انتخابات؛ اساتید فعال بودند، ولی به هر صورت مشکلاتی در انتخابات وجود دارد، از جمله آنکه ما هنوز مصالح ملی و مشکلات مملکت را به منافع شخصی ترجیح نمی‌دهیم و با نقطه مطلوب فاصله داریم.
از زمانی که اینجا آمدم چند کلیدواژه داشتم، اول آنکه دانشگاه باید علمی مدیریت شود، نباید از مسائل سیاسی و مسائل طایفه‌ای جامعه تأثیر بگیرد. طی این مدت استقلال دانشگاه را به خوبی حفظ کردیم، هیچکس در آمدن من به این دانشگاه ذی مدخل نبود، بنابراین وامدار کسی نبودم و شفاف و علمی عمل کردم، سعی کردم با آحاد مختلف جامعه ارتباط داشته باشم. در زمینه انتخابات هم همینطور بود و موضوع مهم برای دانشگاه حضور مردم در انتخابات بود.

https://cdn.kebnanews.ir/images/docs/files/000420/nf00420219-1.jpg
کبنا؛ علم را بعد از کرونا چگونه تعریف می‌کنید؟
پس از این اتفاق، یک درک عمومی نسبت به نجات بخشی و سودآوری علم ایجاد شده و خواهد شد، جامعه ما از علم غافل بود. امیدوارم بعد از کرونا، به جای توجه به برخی مسائل، بیش از همه به مسئله علم بپردازیم و بدانیم که مسیر توسعه از تولید علم می‌گذرد. تولید داروهای جدید وابسته به دانشگاه است. ممکن است در فرایند ساخت یک دارو رشته‌های کشاورزی، مهندسی شیمی، شیمی و پزشکی دخیل می‌باشند، بنابراین دانشگاه می‌تواند توسعه بخش و کمک کننده در این موضوعات باشد.
در تولید علم نوین ما باید تجهیزات به‌روز داشته باشیم، امیدوارم بعد از کرونا به این مسائل بیشتر پرداخته شود. در سالهای گذشته نآنطور که باید و شاید تجهیزات‌های تک در مرزهای دانش بنیان برای دانشکاهها خریداری نشده است. مگر می‌شود با تجهیزات 30 سال قبل علم امروزی را تولید کنیم؟ امیدوارم در مقطع پسا کرونا این کمبودها سریعتر حل شود.
نکته دیگر آنکه قطعاً پس از بین رفتن این ویروس پایان نامه‌های ما کاربردی‌تر خواهد شد. بطور متوسط بین 1800 تا 2 هزار پایان نامه در هر مقطع در حال اجراست، این یعنی می‌توان به اندازه 2 هزار مشکل را با این پایان نامه‌ها حل کرد. اگر 10 درصد هم کاربردی باشند یعنی آنکه حدود 200 مشکل این استان را می‌توان حل کرد. به نظر بنده در آینده اساتید و دانشجوهای ما به پروژه‌های کاربردی‌تر و سودمندتر خواهند پرداخت. قطعاً به کارورزی و کارآموزی توجه بیشتری خواهد شد. مگر کشور ژاپن چه منابعی دارد؟ مگر جز به منابع انسانی‌اش که وابسته به دانشگاه‌هایش است و اینکه به تخصص، فناوری و نواوری توجه بیشتری کرده‌اند، سرمایه دیگری دارند؟. چه بسا در آینده اولین قدرت‌های جهانی کشوری مثل چین باشد که در حال حاضر متکی به منابع انسانی‌اش است و از کجا معلوم که یکی از قدرتهای پسا کرونا جمهوری اسلامی نباشد البته اگر به علم توجه کنیم و از موقعیت‌ها عالمانه بهره ببریم.

کبنا؛ سطح دانشگاه‌های استان کهگیلویه و بویراحمد را چگونه ارزیابی می‌کنید؟ به لحاظ اساتید، زیر ساخت‌ها، کیفیت آموزش و...؟
برای اینکه دانشگاه توانمند و بالنده‌ای داشته باشیم، باید نیروی انسانی به روز، توانمند و قوی داشته باشیم، باید زیرساخت خوبی داشته باشیم. اگر نیروی انسانی خود را از دانشگاه‌های سطح پایین جذب کنیم، نمی‌توانیم بر روی نیروی انسانی خود سرمایه گذاری کنیم و از آنها انتظار نوآوری و خلاقیت داشته باشیم. متاسفانه جذب نیروی انسانی در دانشگاههای استان درگیر چنین مسائلی بوده است. گاه دخل و تصرف و فامیل بازی در جذب نیرو صورت می‌گرفته، تلاش این است که جذب نیروی هیئت علمی دانشگاه در آینده بر اساس شایستگی و فراخوان در مجامع علمی باشد. همینطور رشته‌های ما باید بر اساس نیازهای منطقه ایجاد شود، در حالی که گاها اینطور نبوده، و می‌بینیم که گاه رشته‌ای بر اساس «رشته تحصیلی یک فرد» در دانشگاه راه اندازی می‌شود نه بر اساس نیاز جامعه.
 
گاه در دانشگاههای ما فرهنگ فردگرایی و محوریت فرد بر فرهنگ توسعه ملی ترجیح دارد که این یک ضعف است. در عین حال اگر بخواهم دانشگاه یاسوج را ارزیابی کنم، این دانشگاه در حال جذب اعضای هیئت علمی خوب از دانش آموختگان دانشگاه‌های برتر کشور و دنیاست. اگر فردی عضو هیات علمی رشته «بیماری شناسی گیاهی» هست، باید کاری کند که در کل کشور برای مسائل مهم این رشته و کاربرد آن در جامعه به او مراجعه کنند. بنابراین دور از شأن اساتید است که بجای انجام کارهای علمی و پژوهشی، مشاوره دادن و کمک به دانشجوها و رفع مشکلات جامعه وقت خود را با مسائل بیهوده و سنتی تلف کنند. امروزه قطعاً نیاز است که اعضای هیئت علمی به روز باشند، نیازهای کشور را نوآورانه رفع کنند. اعضای هیئت علمی بایستی خود را به سطح دانش روز برسانند و در سطح منطقه در رشته خود مرجع شوند با آموزش سنتی و پایان نامه تکراری و سنتی فاصله بگیرند. اگر روزی توانستیم پیش قدم تر از جامعه باشیم، دانشگاه  ما ساخته خواهد شد. اگر بخواهم خاضعانه دانشگاه یاسوج را ارزیابی کنم خواهم گفت: ما شرایط متوسطی داریم، ما باید بتوانیم اعضای هیئت علمی خوبی جذب کنیم تا شرایط بهتری را رقم بزنیم.

کبنا؛ از تجربه کار در استان کهگیلویه و بویراحمد بگویید؟
باید بپذیریم هر سازمان شرح وظایف و مسئولیت‌هایی دارد، اگر روی انجام صحیح فعالیت‌های خود تمرکز کنیم، دخالت سازمانی در سازمان دیگر صورت نخواهد گرفت، و هم افزایی صورت می‌گیرد تا توسعه پایدار ایجاد کند. دانشگاه‌ها در دنیا جایگاهی رفیع دارند و محور توسعه ملی هستند. بهتر است هر سازمانی به وظایف ذاتی خود بپردازد و از انجام کارهای غیر تخصصی بپرهیزد. دانشگاه یک مرکز بین المللی است و از واژه universe به معنای «جهان» گرفته شده است، یعنی دانشگاه جایی برای همه افراد جهان است و باید بر اساس شایستگی علمی شکل بگیرد. آن را در سطح پایین محلی، منطقه‌ای و ایلی تنزل ندهیم.
   
بپذیریم که توسعه اصلی ملی از مسیر پژوهش می‌گذرد و ثروت اصلی ما مغز متفکر دانشگاهیان، محققین و کارآفرینان است و نه نفت و گاز و معدن. بنابراین باید به دانشگاه‌ها توجه بیشتری کنیم. اقتدار ملی و بازدارندگی نظامی نیز امروز از طریق علمی و ساخت سلاح‌های امروزین و مهمات امروزی محقق می‌شود که محققین دانشگاهی در ساخت آنها دارای نقش موثرند.

کبنا؛ دکتر عریان بعنوان فردی که ریاست دانشگاه خلیج فارس بوشهر و معاونت دانشگاه شیراز در گذشته فعالیت داشته جامعه دانشگاهی استان را چگونه می‌بینند؟
قبلاً معاون تحصیلات تکمیلی دانشگاه شیراز، معاون دانشکده، رئیس دانشکده، رئیس کمیسیون دائمی هیئت امنای دانشگاه هرمزگان، رئیس کمیسیون دائمی هیئت امنای دانشگاه خلیج فارس بوشهر و معاون پژوهشی دانشگاه شیراز بوده‌ام. اگر منافع ملی را به منافع شخصی ترجیح دهیم، با در آزمایشگاه بودن زندگی کنیم و از آن لذت ببریم، با کارهای علمی غرق در تلذذ شویم، دانشگاه وضعیت بهتری خواهد به خود خواهد گرفت و بالنده‌تر خواهد شد..
من احساس می‌کنم رغبت برخی افراد نسبت به انجام کارهای جنبی بیشتر از انجام کارهای علمی است، پس قطعاً این افراد راه را اشتباه آمده‌اند. یک فرد علمی و آکادمیک حتی اگر ساعت تدریس نداشته باشد، کتاب می‌نویسد و پروژه تعریف می‌کند از وقت آزادش برای انجام کار تحقیقاتی استفاده می‌کند. ما تا زمانی که با علم و دانش خود زندگی نکنیم و لذت نبریم هنوز نمی‌توانیم در سطح دنیا ادعای چندانی داشته باشم.

کبنا؛ نکته بارز کارنامه اجرایی دکتر عریان چیست؟
جایگاه دانشگاه یاسوج  بر اساس ارزشیابی‌های وزارت علوم، امروز جایگاه فاخری است و بر اساس شاخص‌های بسیار دقیقی که وزارت علوم دارد، دانشگاه یاسوج به عنوان یک پدیده شناخته شده است و کسی فکر نمی‌کرد که دانشگاه یاسوج به همچنین جایگاهی برسد و نمودی داشته باشد.
دانشگاه بین المللی شده است، هنوز در شروع کار هستیم، ارتباط جامعه و دانشگاه بیشتر شده است، به موضوع رشته کشاورزی توجه خوبی شده است. با نهادها و خیرین ارتباط خوبی برقرار کرده‌ایم. با معاون علمی ریاست جمهوری، وزارت فناوری اطلاعات و وزرات صمت، قراردادهای سنگین و خوبی داریم. دانشگاه در مقوله آموزش و پژوهش جایگاه خوبی پیدا کرده است. اینکه اسم دانشگاه در رنکینگ‌های جهانی آورده شود آرزو بود. اینکه اساتید نمونه در دانشگاه داریم، همچنین در حال حاضر در کل دنیا جزو حدود 100 دانشگاه برتری هستیم که به کارهای پژوهشی‌اش استناد می‌شود افتخار بزرگی که اخیراً کسب شده است. دانشگاه یاسوج به تدریج در حال تبدیل شدن به یک دانشگاه جاافتاده و علمی است.

کبنا؛ برخی از دانشگاهیان معتقدند تاکید بیش از حد دکتر عریان بر امور پژوهشی سبب کمرنگ شدن مسائل اموزشی و فرهنگی در دانشگاه شده است، موافقید؟
خوشبختانه اساتید ما از نظر آموزشی در حد مناسب و یا در شرایط خیلی خوبی هستند و از این نظر هیچ مشکلی ندارند، اما در شرایط فعلی چیزی که جایگاه دانشگاه را ارتقا می‌دهد توجه به هر دو مقوله آموزش و پژوهش در دانشگاه است. ما در رفع مشکلات جامعه سهمی نداشتیم ولی اینکه الان سهم خوبی از حل این مشکلات را داریم نشان می‌دهد که راه درستی را پیش گرفته‌ایم.
 من می‌خواهم از همین رسانه، این پیام را به مردم جامعه، همشهریان و مسئولان بدهم که رویکرد جدید دانشگاه این است که حتی در زمینه اموزشی نیز پاسخگوی نیازهای جامعه باشد و حتی اگر متخصص موضوعی را نداشته باشیم باید از دانشگاه دیگر، اساتیدی بیاوریم و نیاز جامعه را برطرف کنیم. کار معلم یافتن نقطه ضعف‌ها و برطرف کردن آنها است. ما قبلاً تقریباً نقشی در رفع مشکلات جامع نداشته‌ایم و وانگهی اداره دانشگاه هم در آینده بدون کسب درآمدهای اقتصادی میسر نیست. پیشرفت خوبی داشتیم ولی هنوز تا نقطه ایده آل فاصله داریم.

کبنا؛ برخی‌ها بر این باورند دکتر عریان صرفاً به هر کسی که با دکتر رحیمی (ریاست قبلی دانشگاه) زاویه داشته باشد مسئولیت می‌دهد مانند دکتر نیکدل، دکتر گودرزی، اقای احسانی، مجید رضوانی و....
ـتصادفاً افرادی که نام بردید اغلب در زمان جناب آقای دکتر رحیمی در مسیولیت اجرایی بودند و یا احکام ایشان را جناب آقای دکتر رحیمی صادر کرده بود و مدیریتشان در زمان اینجانب هم ادامه یافت. دانشگاه یاسوج حدود 80 نفر مدیر، از جمله 31 نفر مدیر گروه و تعداد زیادی مدیر میانی دارد. انتخاب‌های بنده اصلاً بر اساس ایل و طایفه و منطقه و شهر و تفکر حزبی نیست، بلکه بر اساس شایسته سالاری است بوده است.
 
من دنبال افرادی هستم که تخصص داشته باشند، کسانی که بیشتر وقت بگذارند، دنبال منافع شخصی و باند و طایفه بازی نباشند منافع سازمانی را به منافع شخصی ترجیح دهند بوده‌ام. کسانی که برنامه داشته باشند و بتوانند از منابع ملی استفاده کنند. من خیلی از مدیران را جابجا نکردم، با خیلی از مدیران دوره قبل کار کردم، به حکم دو ساله مسئولیت مدیریت پایبند هستم که این دوره در حالت طبیعی به اتمام برسد. نگاه من به انتخاب مدیر نگاه علمی است و هر کسی باشد که بتواند کار شایسته انجام دهد او را بکار می‌گیرم، برایم دیگر موارد اهمیتی ندارد.
اینکه شما می‌فرمایید بعضی از مدیران نتوانستند همکاری کنند و کار نکردند، این یک امر طبیعی است و گاهی یک برادر هم با برادرش نمی‌تواند کار کند. نمی‌دانم کدام درست است، بعضی‌ها هم نوشتند بیشتر به سمت مدیران قبلی گرایش نشان می‌دهم.

کبنا؛ بسیاری معتقدند افتخاراتی که در یکی دو سال اخیر توسط دانشگاه یاسوج کسب شده است با واقعیت‌ها همخوان نیست... برای مثال وجود  چند پژوهشگر برتر بین المللی در گروه شیمی سبب چنین عنوان‌هایی شده است، نظرتان چیست؟
توانمندی اساتید دانشگاهها با هم متفاوت است. برخی در آموزش سطح خوبی دارند، برخی در بحث‌های پژهشی آزمایشگاهی و برخی در ارتباط با صنعت و جامعه فعالیت خوبی دارند. در همه دانشگاه‌ها درصد بخصوصی از اعضای هیئت علمی به عنوان گروه پیشرو عمل می‌کنند. البته در دانشگاه یاسوج الان تحقیقات فراگیرتر شده است و اگر قبلاً ۱۰ نفر در تولید علم نقش بی‌بدیل داشتند، امروز این تعداد فراگیرتر شده است و اغلب اعضای هیأت علمی بیشتر از قبل در تولید علم نقش دارند و تعداد پیش رو هم از سی نفر پیشی گرفته است یعنی حدود ۱۲ درصد کل اعضا هیات علمی دانشگاه.
  
در دانشگاه یاسوج شرایط متفاوت است و درصد زیادی از اساتید دانشگاه وارد تولید علم فاخر شده‌اند. قطعاً بالای 10 تا 15 درصد اعضا در مرزهای دانش حرکت می‌کنند و تولید علم فاخر می‌کنند. در دانشگاه‌های دنیا همینطور است، در دانشگاه شیراز که بنده معاون پژوهشی آن بودم حدود 40 نفر مسیولیت پنجاه درصد تولید علم آن دانشگاه را عهده دار بودند در حالیکه آن دانشکاه نزدیک به هفتصد نفر عضو هیات علمی دارد. بنابراین این طبیعی است. ما در رشته ریاضی افراد افتخارآفرینی داریم که در حال رشد هستند. برخی افراد را در رشته‌های فیزیک، شیمی، کشاورزی، فنی مهندسی و علوم انسانی داریم که در حال رشد هستند و خوب عمل کرده‌اند.

کبنا؛ در دوره دکتر رحیمی شاهد فعالیت‌های عمرانی مانند احداث دانشکده منابع طبیعی و ... بودیم چرا این پروژه‌ها در دوره دکترعریان تا حدودی کمرنگ‌تر شد؟
کمرنگ نشده، تعداد پروژه‌های زیادی به اتمام رسیده و یا فعال است، تعداد زیادی پروژه‌های عمرانی در حال اجراست، به زمین‌های ورزشی دختران و پسران اشاره کردم، محوطه سازی، دیوار سازی، سلف سرویس صنعتی، تعمیر خوابگاه‌ها، موتورخانه‌ها، سلول‌های خورشیدی و پارکینگ‌های خورشیدی که در گچساران اجرا شده و مناقصه آن در یاسوج هم انجام گرفته، پروژه‌های سنگینی هستند که اجرا شده است.
سیاست دولت بر این بوده که پروژه جدیدی تعریف نشود و از طرفی وضع اعتبارات عمرانی خیلی تعریفی ندارند. کل اعتبار تعمیر تجهیز و عمرانی مصوب عمرانی سال 1399 معادل حدود 10 میلیارد تومان است، خوب،10 میلیارد تومان کجا 56 میلیارد تومان مورد نیاز جهت اتمام دانشکده فنی مهندسی کجا، بنده خودم خیلی هم بچه پولدار نیستم که بخواهم پول بگذارم، این مبلغی هم که تصویب می‌شود کامل تخصیص پیدا نمی‌کند، در عین حال و با توجه به اعتبارات تخصیص یافته دانشکده مهندسی و دانشکده منابع طبیعی خوب دارند پیش می‌روند. اعتباراتی که از محل اعتبارات استانی و توازن به دانشگاه پرداخت شد را هم هزینه همین پروژه‌ها کردیم.
پنج میلیارد و 300 میلیون تومان در دو سال گذشته ما از محل اعتبار گرفتیم، مبلغ زیادی هم دانشگاه از قبل بدهکار بود که ما باید آنها را پرداخت می‌کردیم.
دانشگاه یاسوج، 7 دانشکده دارد که ساخته شده است و کارهای سخت افزاری دانشگاه انجام گرفته است و الان باید به سمت و سوی خرید تجهیزات برویم.
ما اولین سالی بود که خوابگاه خودگردان نداشتیم و ما از این نظر خودکفا بودیم. و سعی می‌کنیم در آینده از سرمایه گذار استفاده کنیم و کارهای عام المنفعه انجام بدهیم.
منابع ملی اعتباری ناچیز است برای اتمام دانشکده مهندسی بیش از ۵۰ میلیارد تومان اعتبار لازم است، در صورتی که در سال ۹۹ کمتر از ۵ میلیارد تومان به آن اختصاص یافته است.

کبنا؛ چرا با بازگشت دکتر ارژنگ به دانشگاه موافقت نکردند؟ آیا اقای رضاتوفیقی برای ایشان وساطت کردند؟
در جذب نیرو؛ وجود رشته تخصصی؛ نیاز به عضو هیئت علمی؛ وجود مجوز پذیرش عضو هیئت علمی در آن رشته، تصویب شوراهای ذیربط ضروری است.
 بسیاری علاقمندند از دانشگاهی به دانشگاه دیگر منتقل شوند. مطابق مقررات ایشان عضو هیأت علمی دانشگاه یاسوج نیستند. با میل و اراده خود از این دانشگاه به دانشگاه دیگر منتقل شده است. بنابراین موضوع مخالفت با حضور ایشان مطرح نیست چون وی عضو هیئت علمی دانشگاه یاسوج نمی‌باشد مگر دانشگاه می‌تواند هر ساله با تقاضای تعداد زیادی متقاضی بدون نیاز به تخصص آنها موافقت کند.
پذیرش یک عضو هیئت علمی تابع فاکتورهای مختلف است! آیا در آن رشته به عضو هیات علمی جدید نیاز است؟ اصلاً پستی وجود دارد که فرد بتواند در آن حضور داشته باشد؟ دکتر ارژنگ و هر کسی که از این دانشگاه رفتند دیگر عضو هیئت علمی دانشگاه نیستند. ایشان به خواست خودشان از این دانشگاه استعفا دادند و رفتند و هر کسی که بخواهد برگردد و یا عضو هیئت علمی شود،  دانشگاه باید طبق پروتکل‌های قانونی و علمی که دارد، بررسی کند ما نیازی به عضو هیئت علمی نداشتیم. بعضی از اعضای هیئت علمی ما بر اساس حکم دیوان عدالت اداری آمده‌اند، اما درسی نداریم که به آنها بدهیم و خودشان هم کلافه هستند.
بنا بر این اصلاً مسئله سیاسی دخیل نبوده است. کسانی که از دانشگاه پیام نور و آزاد فارع التحصیل و... شده‌اند، در دانشگاه یاسوج استخدام نمی‌شوند. بنابر این دانشگاه چارچوب‌هایی دارد و اگر الان آقای روحانی رئیس جمهور هم بخواهد بیاید ما نمی‌توانیم خارج از چارچوب‌ها او را بپذیریم و ناچاریم مسیر به کار گیری ایشان را همانند سایرین مورد بررسی قرار دهیم. دانشگاه شرایط خاص خودش را دارد.

کبنا؛ چرا دانشگاه یاسوج به دلیل مسائل رفاهی دانشجویان مانند خوابکاه و سرویس حمل و نقل  همواره حاشیه ساز بوده است؟
دانشگاه یاسوج به لحاظ زیرساخت‌ها ضعیف است کل زمین فعلی دانشگاه یاسوج در سطح یک آموزشکده هست و کل زمینی که به این دانشگاه تعلق گرفته حدود 30 هکتار است که خیلی از آنها تپه بوده که قابل استفاده و در اختیار ما نیست. اگر ما می‌خواهیم یک دانشگاه جامع و مادر و پیشرو داشته باشیم و در خیلی از زمینه‌ها بخواهیم رشد کنیم، مثلاً دانشکده انرژی‌های نو، دانشکده هنر، معماری و گردشگری، دانشکده محیط زیست و ... را بخواهیم داشته باشیم، این‌ها را کجا باید بسازیم؟ دانشگاه جامع کمتر از 200 هکتار معنایی ندارد. 10 سال است که از نظر توسعه و ساخت و ساز جدید به بن بست خورده‌ایم. در این شهر اصلاً زیرساخت‌های لازم وجود ندارد. ما به جای دو تا خوابگاه دخترانه و پسرانه هر کدام با ظرفیت 2 هزار نفر، الان 16 خوابگاه داریم، یعنی بجای به کارگیری تعداد هشت سر سرپرست و نظافتچی ناچاریم قریب پنجاه کارمند فقط به همین منظور به کار بگیریم و عملاً بیش از ضض برابر هزینه کنیم. شهر ما هنوز حمل و نقل عمومی و اتوبوس رانی شهری ندارد. سالانه 1 میلیارد و 200 میلیون تومان پرداخت می‌کنیم تا دانشجویان ما را جابجا کنند.
ما حدود 400 میلیون تومان پرداخت می‌کنیم که زباله‌های دانشجویان را از خوابگاه‌ها ببرند. دانشگاه‌های دیگر چنین هزینه‌هایی پرداخت نمی‌کنند. هیچ کدام از اعضای هیئت علمی ما خانه ندارند و زمینی به ما نداده‌اند که با قیمت مناسبت‌تر در اختیار اعضای هیئت علمی‌مان قرار دهیم، که بتوانند خانه بسازند. عملاً اتوبوس‌ها متعلق به ما نیست. خوابگاه‌ها 16 تا است که مدیریتشان کمی سخت است.
این مختصات دانشگاه است و راه حل آن این است که زمینی در اختیار این دانشگاه قرار دهند و دو رئیس جمهور تشریف آوردند و تصویب کردند این را اما عملی نشده است. من نظر شما را کاملاً تأیید می‌کنم.
 
 کبنا؛ بیشترین ایرادات و ضعف‌های دانشگاه یاسوج از نظر شما در چه بخش‌های است؟
امیدواریم در دانشگاه‌های ما، روزی برسد که دغدغه اصلی‌مان، تولید علم فاخر باشد و هم رفع مشکلات مردم باشد. تا آن روز فاصله زیادی داریم. آن روز هم روزی است که هر عضو هیئت علمی در هر زمان بتوانند دو تا از مشکلات مردم را بر طرف نمایند. سالی دو یا سه مقاله فاخر در سطح عالی و ژورنال‌های بین المللی داشته باشد. هنوز با این شرایط فاصله داریم. ارتباطات بین المللی مان خیلی کار دارد که تبدیل به دانشگاه بین المللی شویم، یک مقداری وقت بعضی‌هایمان صرف چیزهای جنبی می‌شود. به جای آنکه تولید علم، آموزش فاخر و تحقیق کنیم، گاهی در فضای مجازی از افراد بیکار که هیچ دغدغه‌ای ندارند، بیشتر ورود می‌کنیم.
ما باید در دوره‌های تحصیلات تکمیلی رشد بیشتری کنیم و فتیله رشته‌های پایه را پایین بکشیم. دوره‌های کاردانی و کارشناسی را به دانشگاه‌های اقماری واگذار کنیم.
جذب هیئت علمی باید علمی و کارآمدتر شود. هنوز لازم است که با وزارتخانه و سازمان‌های علمی ارتباط برقرار کنیم و مسئولیت بپذیریم ما هنوز در مرحله طفولیت هستیم و راه طولانی در پیش داریم.
وقت مدیران بایستی به رشد علمی و توسعه دانشگاه مصروف شود و دغدغه آنها حضور دانشگاه در مجامع بین المللی باشد نه اینکه همه دغدغه آن‌ها تأمین غذای دانشجو و هتلداری و التهاب تأمین اتوبوس و .... باشد.

کبنا؛ حضرتعالی الان بیش از دو سال ریاست دانشگاه را بر عهده دارید؟ چه توصیه‌ای به مردم مسئولان و منتخبین جدید استان در مجلس شورای اسلامی دارید؟
هیچ کاری بدون تحقیق نتیجه مطلوب را نمی‌دهد. دوره سعی و خطا گذشته است. دوره‌ای که پل بسازیم برای 100 سال آینده و دو سال بعد خراب شود و کسی از سازنده و یا کارفرما سئوال نکند گذشته است. باید از دانشگاه‌ها مشورت بگیرند. ما در دانشگاه افراد علمی و توانمند زیاد داریم. افرادی که در نقاط مختلف دنیا تحصیل کرده‌اند و علم به روز دارند و می‌توانند استان را برای توسعه پایدار کمک کنند. از دانشگاهیان کمک بگیریم،  باید بپذیریم همکاری کردن با دانشگاه،  هزینه کردن نیست و عین سود است! یک سیل نباید این همه در استان تخریب به وجود بیاورد، ما در این استان گروه عمران داریم. باید بیشتر از دانشگاهیان کمک بگیریم. البته نسبت به قبل خیلی شرایط بهتر شده است.. اگر در خون و پوستمان بشود که کارهایمان را با نظارت و مشورت دانشگاه انجام بدهیم می‌توانیم جواب بهتری بگیریم. بعضی‌ها فکر می‌کنند که مرغ همسایه غاز است! بعضی مسئولان با فلان دانشگاه دیگری خارج از استان کار می‌کنند. دانشگاه یاسوج الان جایگاه بهتری دارد چهره‌های علمی توانمندی دارد و خیلی بهتر می‌تواند مشکلات را رفع کند. اگر دانشگاه یاسوج هم رشته‌ای  را ندارد و یا هنوز ضعف در آن داریم، چرا باید برای کارهایمان نیروهای رده سوم جاهای دیگر را بیاوریم، چرا نیروهای قوی‌تر را نیاوریم. کسانی که آزمایش خودشان را پس داده‌اند دانشگاه یاسوج می‌تواند توانمندترین متخصصین را از سایر نقاط کشور جهت همکاری در اجرای. پروژه‌ها به یاسوج فرا بخواند. دانشگاه باتوجه به رنکینگ و نیروهایش، من بعد سطح بالاتری پیدا خواهد کرد و قطعاً می‌تواند در حوزه‌های مختلف نقش مهم‌تری ایفا کند.

https://cdn.kebnanews.ir/images/docs/files/000420/nf00420219-3.jpg
توصیه به منتخبین؛
به منتخبین جدید تبریک می گویم، همینکه یک نفر اعتماد عمومی را برای این جایگاه به دست می‌آورد، آن هم در استانی که انتخابات در آن همانند تورنمت نفس‌گیر و با حساسیت بالا برگزار می‌شود، واقعاً مهم است و من تبریک می گویم، اما چند نظر دارم؛  
برای آنها آرزوی توفیق دارم، اولاً خود را نماینده کل استان بدانند و برای توسعه استان همه همانند ید واحده تلاش کنند!
نماینده مرکز استان خودش را نماینده کل استان بداند، نماینده گچساران خودش را نماینده مرکز استان و نماینده کهگیلویه بزرگ بدانند. نماینده کهگیلویه بزرگ هم خودش را نماینده کل استان بداند. همینطور خودشان را نماینده مملکت بدانند و مهمترین وظایف نمایندگان، تصویب قوانین و نظارت بر آن است و این وظیفه اصلی آنها است. اگر چه در دوره‌ای که گذشت همین گونه بوده است. اگر این را خوب انجام بدهند، خیلی از مشکلات بر طرف می‌شود.
 نکته بعدی این است که ما باید تا کی استان برخورداری نباشیم، 41 سال از انقلاب گذشته است و کماکان لفظ نازیبای محروم و غیر برخوردار بر تارک این استان خود نمایی می‌کند تا کی می‌خواهیم در محرومیت باشیم. 10 سال دیگر، 20 سال دیگر، این را مشخص کنند. اگر 10 سال دیگر است، 4 سال آن در دوره همین منتخبین جدید است. بالاخره معنی‌اش این است که 40 درصد از محرومیت در همین 4 سال ختم به خیر شود. استان کهگیلویه و بویراحمد ظرفیت بیشتری دارد که از منابع ملی استفاده ببرد. استان کهگیلویه و بویراحمد  از منابع ملی کم استفاده کرده است.
کمبودها زیاد است و بسیاری از حقوق استان هنوز محقق نشده است. بخشی از اعتبارات و ردیف‌های ملی را به سمت کارهای کلان جهت دهند و مدیران استانی را با وزارتخانه‌ها آشتی بدهند و دست آنها را در دست وزیران معاونین ایشان و مدیران تأثیر گذار مرکز نشین بگذارند.
به جای اینکه وقتشان را به جابه جایی نیروها در راهروهای ادارت تلف کنند، به دنبال کارهای کلان باشند. مدیران را با مسئولان کشوری آشتی دهید.
زیبنده این استان نیست که هنوز بر آن لقب محرومیت گذاشته شود. این استان چه کم دارد؟ 20 درصد نفت کل کشور در این استان تولید می‌شود. بهترین منابع طبیعی در اختیار این استان است، حدود 10 درصد آب کشور در اختیار کهگیلویه و بویراحمد است، ظرفیت قابل توجه گردشگری، درامد گردشگری می‌تواند ده برابر پول نفت و گاز باشد، صنایع دستی که جای خودش را دارد. یک استان که شایسته بر خوردارترین است شایسته نیست تا این حد در محرومیت بسر می‌برد. در آینده من مدیر را باید شماطت کنند که چرا این استان در محرومیت مانده است و باید از نمایندگان هم سئوال شود برای برون رفت کهگیلویه و بویراحمد از فقر چه کار کرده‌اند.
دانشگاه‌ها مبدع توسعه پایدار یک منطقه است. دانشگاه را مبدع و مبدأ توسعه بدانند هم شروع کننده و هم خالق توسعه پایدار یک منطقه بدانند. ثروت یک مملکت پتروشیمی، معدن، نفت و گاز آن نیست، ثروت یک مملکت مغز، انسان‌های علمی، کارآفرین و پژوهشگران است. اگر می‌خواهیم به توسعه برسیم، به دانشگاه‌ها کمک کنند. اگر ما روی مسائل علمی کار می‌کردیم به خیلی جاها می‌رسیدیم. دانشگاه‌ها در طول این 40 سال خیلی کار کردند.
دانشگاه یاسوج از نظرمراجعه دانشمندان به کارهایش جزء 100 دانشگاه برتر دنیاست. به رشد دانشگاه‌ها کمک کنند ما نیازمند به‌روز کردن تجهیزاتمان هستیم. به دلیل مشکلات اعتباری و... به کارهای بزرگ بپردازند. کی مدیر فلان جا بشود، کی کجا برود؟ برای این استان مسکن است و سودی ندارد، به رشد ملی استان بپردازند. نهایتاً به رشد دانشگاه توجه ویژه داشته باشند با کارهای کوچک محلی وقت خود را تلف نکنند و با تمام وجود نماینده بمانند.

کبنا؛ اقای دکتر اگر بخواهید سخنی را به نمایندگان فعلی استان که بعضاً به مجلس هم راه نیافته‌اند، بزنید، آن سخن چیست؟
 به آنها خدا قوت و خسته نباشید می‌گویم. امیدوارم مملکت از توان تخصصی و تجربه گرانسنگ کسب شده آنها در اداره مملکت استفاده کند. انتخاب نشدن افراد چیزی از ارزش‌های آن‌ها کم نمی‌کند. من از زحماتی که برای رشد و ارتقاء دانشگاه کشیدند صمیمانه قدردانی می‌کنم.
بعضی از آنها نماینده استان بودند نه یک شهر، به تمام معنا نماینده استان کهگیلویه و بویراحمد و برایشان فرق نمی‌کرد پروژه‌ای اینجا شروع شود یا دیشموک یا قلعه گنج. مقدار زیادی ما هم مدیون هستیم به کمک‌هایی که به ما کردند. امیدوارم در آینده از وجود آنها بیشتر استفاده کنیم.
همه دغدغه رشد دانشگاه و استان را داشتند. چقدر آقای تاجگردون همراه بودند و کمک کردند و ایشان سهم بزرگی در توسعه کهگیلویه و بویراحمد دارند. فرزند گچساران نیستند و فرزند ایران است. ایشان یک شخصیت ملی بودند. متأسفانه چیزهای منفی پیدا می‌کنیم و حرف‌هایی را می‌زنیم. یک فرد 98 درصد توانمندی و ویژگی‌های خوبی دارد و نباید فقط به آن 2 درصد بپردازیم.

کبنا؛ صحبت‌های پایانی شما؟
باید این روحیه در جامعه ایجاد شود که مشکلات جامعه را با واسطه دانشگاه حل کند. آزمایشگاه مرکزی دانشگاه از آخرین تجهیزات به روز دنیا برخوردار است که برای مسائل مختلف صنایع، کارخانجات نفت و گاز، پتروشیمی، صنایع غذایی و کشاورزی می‌تواند مورد استفاده قرار بگیرد، و بخش خصوصی و دولتی بجای کمک گرفتن از آزمایشگاههای آزمایشگاهی شهرهای دیگر از ظرفیت بومی همین استان استفاده کنند.
مرکز آموزش‌های آزاد دانشگاه جهت رشد علمی شهروندان راه اندازی شده است و آماده است برای آموزش‌های مختلف از یادگیری زبان‌های خارجه گرفته تا یادگیری ورزش و موسیقی و رشته‌های فنی و کامپیوتر که جامعه طالب آنها است، دوره‌های آموزشی برگزار کند. در شرایط فعلی آموزش‌های مجازی و بعد از بحران کرونا آموزش‌های حضوری را خواهیم داشت و شهروندان می‌توانند برای ثبت نام در دوره‌های مرکز آموزش دانشگاه یاسوج اقدام کنند. گواهی اتمام و موفقیت در دوره به کارآموزان داده می‌شود.
دانشگاه را یک مدیر اداره نمی‌کند، قریب ۸۰ نفر در دانشگاه مسئولیت‌های مختلف دارند و همه موظفند در ارتقاء حوزه‌ای که تحویل گرفته‌اند نقش داشته باشند. مسئولین اجرایی و بخش خصوصی توجه داشته باشند که در دانشگاه ۲۵۰ عضو هیئت علمی حدود ۴۰۰ دانشجوی دکترا و بیش از ۱۵۰۰ دانشجوی کارشناسی ارشد در رشته‌های مختلف در حال تحقیق‌اند و قادرند مشکلات استان را در قالب پایان نامه و پروژه تحقیقاتی به شکل علمی و با دانش روز به انجام برسانند.
اساتید محترم هم رفع مشکلات جامعه را جزء وظایف معمول خود تلقی کنند و در اجرای این رسالت اجتماعی کمر همت ببندند، صرف هدایت و مشاوره پایان نامه نباید محل اهمیت برای اساتید ما باشد، چرا که اساتید ما از این مرحله گذشته‌اند و باید در حال حاضر پایان نامه‌های به‌روز و عملی برای رفع مشکلات جامعه را هدایت و تدوین کنند.
 دوره‌های مدیریتی مدیران میانی در دانشگاه یاسوج، دو سال است، که ممکن است فردی خود مایل به شروع دوره جدید نباشد و یا لازم باشد شخصی جدید، با انرژی و انگیزه بیشتری جایگزین شود. این یک امر بدیهی است، من بدهکار و یا طلبکار هیچکس نیستم و این حق را دارم که از همه نیروهای دانشگاهی کمک بگیرم.
نکته آخر آنکه بنده وامدار کسی نیستم و کسی در آمدن به این دانشگاه نقش نداشته است، متعهد به این نیستم که به افراد خاصی مسئولیت بدهم، بلکه رویکرد بنده این است که از همه آحاد و افراد دانشگاهی، افرادی که متعهد و پاکدست باشند را دعوت به کار کنم. افرادی که اولین بار برای دعوت به کار به سراغشان رفتم قطعاً به این دلیل بوده که ویژگی‌های خوبی در این افراد دیده‌ام و دلیل دیگری نداشت. انصاف حکم می‌کند که اگر ایراد و اشکالی هست طی دو سال مطرح شود، چرا زمانی که مدیری عوض می‌شود انتقادات را شروع می‌کند؟ تا به حال دانشگاه بی نقص و پرکار بود و دستاوردهای گرانسنگی داشت؟ و حالا بلا فاصله با اتمام دوره آن مدیر همه مشکلات یکباره هویدا می‌شوند؟
در دانشگاه‌های دنیا اگر پست مدیریتی خالی شود باید به ده نفر خواهش و التماس کرد تا کسی این پست را قبول کند، چون برای این افراد مهم است که بر روی فعالیت‌های آموزشی پژوهشی و علمی خود تمرکز کنند نه چیز دیگری. اینطور نیست که حاضر باشیم برای رسیدن به یک پست و مسئولیت به برادر تنی خودمان هم آسیب برسانیم.
ما هم قطعاً دانشگاه جوانی هستیم و به روزی خواهیم رسید که بفهمیم آمده‌ایم کار علمی انجام دهیم و معلم و محقق موفقی باشیم و بتوانیم مشکلی از مشکلات جامعه را حل کنیم. روزی که جذب دانشگاه شدیم کسی نگفت قرار است چه پست مدیریتی به شما داده شود، شغل اصلی ما معلمی است و خوش‌ترین زمان برای ما این است که در اتاق خود بنشینیم و به فعالیت‌های آموزشی پژوهشی و علمی خود برسیم.
نام شما

آدرس ايميل شما

کارمند
Iran, Islamic Republic of
مجری محترم باید از ایشان سوال میکردی چرا در حوزه خدمات رفاهی برای کارکنان هیچ گامی بر نمیداری و همه ناراخت هستند. چرا صرفا نگاه شما بطور ویژه به بخش هیات علمی است.
Iran, Islamic Republic of
عالی بود مرحبا بر رییس علمی فعال و توانمند دانشگاه در ضمن کنایه ای هم ندیدم کبنا
دانشجو
Iran, Islamic Republic of
سلام جناب دکتر عریان خواهش داریم به دقت و جد بررسی کنید تا بیشتر از این آسیب نبینیم دانشکده کشاورزی بالخص/ همشون بدنبال پست مدیریتی هستند و دارند چطوری انتظار داری فرسخها ما از خانواده بدوریم آمده ایم چیزی یاد بگیریم ولی استاد دنبال کار اداری است تو را خدا دقت کنید یا جمعش کنید ما برویم دیگر عمرمان را هزینه نکنیم
یوسف
Iran, Islamic Republic of
خداییش همینکه عدالت رو برقرار کردی کافیه
وحید
Iran, Islamic Republic of
من نمی گم دکتر عریان بی نقصه ولی قابل مقایسه با روسای قبلی نیست
بعد آدم فکرش رو می کنه که کی دنبال اینه که بیاد سرجاش
غیرقابل هضمه
سیدمجتبی
Iran, Islamic Republic of
با سلام
ممنونم از کبنا
مدیریت جناب دکتر عریان بسیار ضعیف هستش و اصلا در حد دانشگاهی مثل این دانشگاه نیست و هر کسی ایشون رو نقد میکنه حذف میشه
دانشجوی سابق
Iran, Islamic Republic of
جناب دکتر فقط یک کار در دانشگاه یاسوج‌بطور رسمی انجام‌ نداده ای ان هم بستن دانشگاه است که در عمل ان را انجام دادی محققان ونخبه گان را کنار گذاشتی پروژه ها را تعطیل نمودی . مسولین ونمایندگان کاری نداشتی از حالاهم شروع کردی/ نمایندگان این یعنی عدم استقاال پس اگر توسعه طلب هستی دست سیاسیون راقطع کن که این کار از شما ساخته نیست پس استعفایت رابده تا دانشگاه نجات یابد
کشاورزشوشتی
Iran, Islamic Republic of
اقای عریان از همین حالا داری شروع کردی به ستایش‌تاجگردون ودیگران اما بدان که فرزندان استان دیگر خواهان‌شما نیستند
دنا
United States
۱- نیکدل در زمان رحینی برکنار شد.
۲- رضوانی رو رحیمی برکنار کرد.
۳- گودرزی در زمان عریان معاون مالی شد.
مرتضی
Iran, Islamic Republic of
همینکه جلوی رانت خواری رو گرفت خوبه
ولی اگه می خوای ماندگار باشی یکم از اون خارج از شمولی تو دستته هزینه کن
اون رو دادن برا خرج کردن
هنر نیست همشو برگردونی
استاد
United States
واقعا عجیبه این همه تناقض!!!
زمین چمن دانشگاه یاسوج، تعمیرات اساسی خوابگاه‌ها، موتور خانه‌ها، تعمیرات اساسی دانشکده‌ها، سیستم فاضلاب دانشگاه،
به پیر، به پیغمبر، به تمام مقدسات قسم، تمام اینها، بعلاوه ساختمان داشکده مهندسی، ساختمان کلاسها، تکمیل و راه اندازی استخر، تعمیر اساسی و راه‌اندازی ساختمان مرکزی جدید و خوابگاه ۴۰۰ تختی جدید، همه و همه در دوره فبلی بود. از درگاه خداوند؟ ختی اونایی که از رحیمی هم بدشان می آید می دانند که تمام اینها در دوره رحینی انجام شده.
اما الان، برا هر پروژه، چندبار مناقصه انجام می دهند و آهرش هم بدلیل اینکه مثلا پروژه ۴۰۰-۳۰۰ میلیونی الان هزینه اش شده ۱/۵ میلیارد، دیگر کسی به سراغ مناقصه‌اش نمیاید. آیا این چیزی بجز سوئ مدیریت و صدمه به بیت‌المال نیست؟
بخدا اینا اینکاره نیستند! فقط حلسه و جلسه و جلسه! جلسات بی فایده و بدون هیچ نتیجه و خروجی.
کبنا، خواهشمند است کامل این کاکنت رو بذار، چون فقط خق و حقیقته.
کارمند
Iran, Islamic Republic of
در این بحبوحه کرونا نیروهای شرکتی را اخراج کرده است چرا این سوال را فراموش کردید که دایل اخراج نیروها را بپرسید
Iran, Islamic Republic of
. تا چه حد؟
شما هیچ اقدام مهمی شروع نکرده اید و فقط کارهای نیمه تمام گذشتگان را به نام خود ثبت میکنید.
این افرادی که نام بردید که دکتر رحیمی عزلشون کرده بود به خاطر ضعف عملکردشون بود شما از راه رسیدید هر کس علیه رحیمی کاری کرده بود دوباره در منصب گذاشتید.
هیچ کار عمرانی جدید انجام ندادید همه از قبل فعال بوده و بودجه داشته اند.
زمین کشاورزی هم که چند بار رحیمی اعلام کرد هیات امنا مصوب کرده و بودجه گذاشته برای خرید
چمن مصنوعی و سردر دانشگاه و سلف صنعتی و مجتمع ورزشی دانشگاه و تعمیرات تمام خوابگاهها و ساختمانها در زمان رحیمی بود و چند خوابگاه هم زمان رمضانی بود .
اشغال مهمانسرا و هزینه تراشی برای دانشگاه بود
با تاخیر در تصمیم گیری و مناقصات هزینه ساخت و سازها را چند برابر کردید، اگر همین امفی تیانر و اسانسور دانشکده منابع طبیعی با سو مدیریت شما و معاون مالی شما چندین برابر شد و باید نهادهای نظارتی ورود کنند و بابت ضرر و ریان به بیت المال جواب دهید.
دنا
Iran, Islamic Republic of
با سلام!
آقای دکتر رحیمی اصلا رشته کشاورزی رو قبول نداشت و کاربری ساختمان منابع طبیعی رو هم علی رغم اعتراض اساتید و مسئولین دانشکده کشاورزی عوض کردند!
ج
Iran, Islamic Republic of
نه ارژنگ بیاونه ایشان باشند
سعید
Iran, Islamic Republic of

تو که لالایی بلدی پس چرا برای یک پستی اومدی اینجا
Iran, Islamic Republic of
ان 80 درصد هیات علمی رییس نابی پیدا کرده اند خواهان رییس بودن ایشان هستند ان اقلیت تمامیت خواه بدو مسیولیت کاره ای نیستند
پیش کسوت
Iran, Islamic Republic of
از عجایب انتصابات ایشان هم انتصاب افراد مطیع و تابع فرمان است مثل همین/ جدیدش که تا قبل از انتصاب آستین کوتاه میپوشید
X
Iran, Islamic Republic of
من فقط یه کلام میتونم به اقای دکتر عریان بگم اونم اینکه اخرتی هم وجود دارد اقای دکتر با این همه یخواهی تا کجا بروی
از نظر شما ظاهرا در این دانشگاه اصلا استاد علمی و‌خوب نداریم و شما قرار است اساتید مجرب به این دانشگاه بیاورید!!!!!
ایا واقعا در زمان شما اولین سالی بود که خوابگاه خودگردان نداشتید !!!!!! یه کم بیشتر به خودتون فشار بیارید به یاد می اورید که اینطور نبوده
شما تعداد انگشت شمار از مسیولین زمان دکتر رحیمی نگه داشتید و تمام افراد کلیدی عوض کردید البته بله این حق هر رییسی است ولی نباید گفت این اقایون که نام بردید هم از مخالفان سر سخت دکتر رحیمی بودند و جز افرادی بودند که میتینگ بر علیه دکتر رحیمی می کذاشتند
کدام پروژه شما انحام داده اید !!!!البته بله ظاهرا یک دیوار ده سانتی بالا اورده اید یادم نبود خسته نباشید
واقع بین
Iran, Islamic Republic of
پروژه سردرب دانشگاه فاز اول سلف سرویس، زمین ورزشی، دیوارکشی دانشکده گچساران زمین چمن دانشگاه یاسوج سلف سرویس صنعتی، در زمان دکتر رحیمی به اتمام رسیده در زمان عریان کاملا راکده، بوده اند، سیستم فاضلاب دانشگاه و خوابگاه‌های خواهران در زمان دکتر رحیمی و دکتر ارژنگ به اتمام رسیده در زمان عریان کلا ۱۰۰۰ متر کار شد، پروژه احداث دانشکده مهندسی در زمان دکتر رحبمی شروع در مدت ۱۲ ماه ۶۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشت در زمان عربان ۲۰ درصد پیشرفت دارد..
ارش
Iran, Islamic Republic of
اه وناله نیروهای شرکتی دودمانتان را به باد‌می دهد خدایا ما دستمان وزورمان به این نمی رسد خدایا تو حق وباطل کن وداد ما بستان
United States
قبل از دکتر عریان
همه چیز برای یه عده خاص بود
اضافه کار و..
نیروها از یه روستای خاص
از زمان دکتر عریان هرکس به اندازه شایستگی وتلاش
دانشجو
Iran, Islamic Republic of
جناب دکتر عریان عزیز ایادرحوزه مدیریت ها به ویزه مدیریتهای پشتیبانی که زنجیراتصال تمامی مجموعه دانشگاه ست وبه فرموده امام راحلمان دربحث اخلاق مداری وبعد دنبال رویی درکارها ومدیریت فرهنگی که باید درمرحله اول یک شاخصه هنری داشته باشد وبا جامعه فرهنگی وهنری ومذهبی درتعامل وارتباط مستقیم باشد رابراساس چه رزومه علمی وعقلی انتخاب نموده ای
بسیجی
Iran, Islamic Republic of
اقای دکتر خوب از پاسخ دادن نخواستی کم بذاری به نوعی با زنجیربولدوزرعملکردوسای قبلی را یا له ویا به اسم خودت خاکریز کردی مقبره شهید گمنام دانشگاه راکه نماد فرهنگی وایثار دانشگاست رابلدی کجاست اما خوب ساز جشنواره فرهنک ها رانواختید که رسانه های بیگانه هم دست تکان دادند
Iran, Islamic Republic of
از زمانی دکتر عریان اومده یه نفر بدون ضابطه استخدام نشده
یه ریال از اموال بیت المال جابجا نشده
یه پیمان بدون ضابطه واگذار نشده
علی رغم مشکلات مالی دولت در همه زمینه ها مشکلات تا حدودی حل شده
حقوق کارکنان وهیئت علمی افزایش چشمگیری داشته
دنا
United States
کبنا، چی شده که پیامهای انتقادی از عریان را نمی‌ذاری؟ چی شده؟ خبرایی هست؟ نه؟ 😂😂😂😂😂
Iran, Islamic Republic of
کبنا دیده شماها دارید زحمت نوشتن این نامه ها را می کشید گفته دیگه لااقل کامنتهاتون را نزاره خنننننندددددددهههههههه
ناسناس
Iran, Islamic Republic of
درود بر شرفت خداوند عزت وآبرویت را بیشتر کند که محکم واستوار ایستادید وبه دانشگاه یاسوج صلابت دادید
حق گو
Iran, Islamic Republic of
سلام. اصلا مشکل گروه و قبیله نیست مشکل رانت و فساد است لطفا این موضوع را بررسی کنید بعضی از مدیران دکتر عریان حامی سرسخت .بوده و هستند دکتر عریان از افراد مشکلدار استفاده کرده و حرف انها را عملی میکند./مد نظر ایشان است چرا یک مدیر گروه گرداننده دانشگاه شده. شرح وظایف مدیر گروه چیست معتقدم همانهایی که یاران دکتر رحیمی بودند و دکتر رحیمی را بر زمین زدند اکنون دوردکتر عریان جمع شده اند و او را به زمین خواهند زد باشد تا روز موعود فرا رسد
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
جات زیاد خوب نیست!!! کی معاونش بود و کی رئیس دفترش بود و کی مشاورش بود!!!!!!!!
Iran, Islamic Republic of
در منجلاب دست و پا میزنید خبری برایتان نیست
Iran, Islamic Republic of
مشکل دانشگاه اون / هست که به جای جذب حداکثری سینه چاک و مطیع جناح تمامیت خواه شده
و ارامش دانشگاه رو به هم زده
Iran, Islamic Republic of
اینایی که این شب نامه ها را برعلیه رییس محترم پاک دست و قانونمند و معاونین دانشگاه مینویسند افراد منفور و تمامیت خواهی هستند که فقط عاشق پستند و برای داشتن پست هر کاری می کنند
حسین
Germany
جون دلم. عریان سیستم را توسط گودرزی قفل کرده. هیچ کاری هم نمی کنه و نخواهد کرد. بیا د زور نزنید دانشگاهی که مشاورش اصلی مدیر گروه.... است دیگه واویلاست. مهمان سرای دانشگاه با یک نگهبان در اختیار ایشان است. در ضمن خواب هیچ سوالی را هم نداده.
تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

هر چه مجلس کوتاه بیایید، دیگران او را به گوشه رینگ برده و مورد ضرباتی قرار می‌دهند. تخریب‌گران ...
اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

باور بر این است که اختلال عاطفی فصلی به دلیل اختلال در ریتم شبانه روزی بدن رخ می دهد....
سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در مصاحبه‌اش اشاره کرد که از 16 میلیون واکسن آنفولانزای ...
1