کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

در گفت‌وگو با کبنا مطرح شد

سید موسی خادمی استاندار اسبق کهگیلویه وبویراحمد؛ دوره استانداری بنده از دوره‌های نسبتاً خوب استان بود / مدیریت در کهگیلویه و بویراحمد برای نیروهای بومی مشکلات زیادی دارد / آقای کلانتری تاکنون به خوبی استان را مدیریت کرده است

11 فروردين 1399 ساعت 3:21

من فکر کنم یکی از دوره‌های نسبتاً خوب استان کهگیلویه و بویراحمد بود. از نظر من مهم‌ترین و برجسته‌ترین وجه آن هماهنگی و همراستایی کم نظیری بود که بوجود آمده بود. آیت الله ملک حسینی نماینده وقت ولی فقیه در استان حمایت خیلی خوب و مؤثری داشت. گروه‌ها و شخصیت‌های اجتماعی و سیاسی از همه جناح‌ها و سلیقه‌ها همراهی خوبی داشتند و حتی کسانی که با دولت زاویه داشتند، علیرغم منتقد بودن همکاری می‌کردند و هیچ کارشکنی سازمان یافته‌ای وجود نداشت.


در معرفی نام سید موسی خادمی در ویکی پدیا اصطلاح «تکنوکرات آرام» آمده است. عنوانی که بسیاری از رسانه‌ها در دوران استانداری خادمی در کهگیلویه و بویراحمد به وی اطلاق می‌کردند. یک مدیر بومی که چه آن زمان و چه هنوز موافقان و مخالفان سیاسی‌اش از وی به عنوان یکی از موفق‌ترین و اخلاق مدارترین استانداران تاریخ استان کهگیلویه و بویراحمد یاد می‌کنند. موسی خادمی در سال ۱۳۹۸ در یک شرایط سخت و پر بحران مدیریت ارشد لرستان را بر عهده داشت که به گواه آمارها و اظهارات مقامات دولت از جمله رئیس جمهور و معاون اول کارنامه خوبی در مدیریت بحران از خود به جا گذاشت. سایت تحلیلی خبری کبنانیوز همزمان با آغاز سال نو مصاحبه‌ی مفصلی با سید موسی خادمی ترتیب داد که البته آقای خادمی به واسطه مشغله زیاد این روزهای همه مدیران کشور نتوانست به همه سؤالات پاسخ دهد و قول داد در یک فرصت دیگر به سایر سؤالات پاسخ دهد.
گفت‌وگو با استاندار اسبق کهگیلویه و بویراحمد و استاندار فعلی لرستان به خوانندگان عزیز کبنانیوز تقدیم می‌شود.

کبنانیوز - جناب آقای دکتر خادمی، ابتدا از حضرتعالی صمیمانه تشکر می‌کنم، بابت وقتی که در اختیار پایگاه خبری کبنانیوز گذاشته‌اید، لطفاً برای اطلاع بیشتر خوانندگان مختصری در باره خودتان توضیح دهید؟
در ابتدا سال نو و اعیاد شعبانیه خدمت هم استانی‌های عزیز تبریک عرض می‌کنم و از عزیران مسئول سایت خبری کبنانیوز که با رعایت اصول حرفه‌ای و انصاف به امر آگاه سازی مردم اهتمام دارند تشکر می‌کنم. امیدوارم که گفتگوی خوبی داشته باشیم و مورد استفاده خوانندگان عزیز قرار بگیرد. در پاسخ سؤال مطرح شده عرض کنم بنده در دولت اصلاحات و استانداری اقای مهندس اولیا در سال ۷۷ معاون برنامه ریزی و هماهنگی امور اقتصادی استاندار کهگیلویه بویر احمد بودم بعد اوایل سال 81 عهده دار همین مسئولیت در استانداری بوشهر شدم و در اواخر سال ۸۲ برای ادامه تحصیل در مقطع دکتری به تهران رفتم. خداوند به من دو فرزند عطا نموده یک دختر و یک پسر.
 
کبنانیوز - آقای دکتر حضرتعالی در دولت اول آقای روحانی به عنوان استاندار کهگیلویه و بویراحمد منصوب شدید، در حالی که اسامی زیادی مطرح بودند و کمتر کسی احتمال از معرفی شما می‌داد حالا بعد از چند سال از معرفی‌تان آیا امکان دارد درباره انتخابتان به عنوان استاندار توضیح بدهید؟ آیا نمایندگان از قبل روی حضرتعالی شناخت داشتند؟
در رابطه با این سؤال باید عرض کنم نمایندگان محترم استان کهگیلویه و بویراحمد در مجلس نسبت به بنده شناخت داشتند و از قبل روابط دوستانه داشتیم که در دوره استانداری بیشتر شد. با آقای دکتر تاجگردون و آقای زارعی در دهه هفتاد وقتی که معاون عمرانی جهاد سازندگی و بعداً معاون اقتصادی استاندار وقت کهگیلویه و بویراحمد بودم، روابط کاری و اداری نیز داشتم. لذا شناخت وجود داشت. اما کلاً به قبل از سال ۸۰ بر می گشت و بعد از سال ۸۰ و به ویژه در دوره نمایندگی این دوستان در مجلس ارتباطی با آنها نداشتم تا اینکه دو ماهی قبل از انتخابات ریاست جمهوری سال ۹۲ جلساتی در تهران با حضور نمایندگان استان کهگیلویه و بویراحمد و تعدادی از نیروهای هم استانی مقیم تهران تشکیل و راجع به آینده استان در تحولات بعدی کشور صحبت می‌کردند و بعد از چندین سال توفیق دیدار مجدد این دوستان را داشتم. پس از انتخابات هم لحظه‌ای به استانداری و استاندار شدن فکر نمی‌کردم و بیشتر به دنبال فعالیت‌های علمی و آموزشی بودم. اما تقدیر این بود که افتخار خدمتگذاری هم استانی‌های عزیز را پیدا کنم البته در فرآیند کار مواردی پیش آمد که فعلاً نیاز به توضیح آنها نیست.
  استاندار لرستان:مديران دولتي ملزم به رعايت قوانين مناسب سازي هستند ...
کبنانیوز - آقای دکتر سئوالات زیادی هست در باره استانداری حضرتعالی در استان کهگیلویه و بویراحمد؛ مهم‌ترین اقداماتی که در زمان شما برای استان کهگیلویه و بویراحمد رقم خورد، را می‌توانید برای مخاطبان توضیح دهید؟ آیا نگاه یکسان به هر سه حوزه انتخابیه وجود داشت؟
 من فکر کنم یکی از دوره‌های نسبتاً خوب استان کهگیلویه و بویراحمد بود. از نظر من مهم‌ترین و برجسته‌ترین وجه آن هماهنگی و همراستایی کم نظیری بود که بوجود آمده بود. آیت الله ملک حسینی نماینده وقت ولی فقیه در استان حمایت خیلی خوب و مؤثری داشت. گروه‌ها و شخصیت‌های اجتماعی و سیاسی از همه جناح‌ها و سلیقه‌ها همراهی خوبی داشتند و حتی کسانی که با دولت زاویه داشتند، علیرغم منتقد بودن همکاری می‌کردند و هیچ کارشکنی سازمان یافته‌ای وجود نداشت. نمایندگان مجلس هر سه هم بین خودشان و هم با استاندار ارتباطات مناسب و تقویت کننده‌ای داشتند و اغلب جلسات در وزارتخانه‌ها و پیگیری‌ها را به صورت مشترک انجام می‌دادیم. هم چنین با هم استانی‌های که در تهران مسئولیت ملی داشتند ارتباط مناسبی برقرارشد به نحوی که در یک و نیم سال اول ما هر دو هفته یک بار جلسات توسعه استان کهگیلویه و بویراحمد را در تهران و در دفاتر این عزیزان یا دفاتر سایر مدیران لرتبار که مسئولیت ملی داشتند، مانند؛ دکتر سید صفدر حسینی یا آقای دکتر محسن رضایی و دیگر عزیزان تشکیل می‌دادیم و نتایج خیلی خوبی در حوزه‌های اقتصادی و عمرانی داشت. شرح نتایج و فعالیت‌های عمرانی و اقتصادی زمان زیادی می‌طلبد. البته باید توجه کرد که هر چند در چهار سال اول دولت در مجموع شرایط مالی دولت نسبت به الان مناسب‌تر بود ولی به ویژه در دوسال اول و قبل از برجام شرایط مالی و بودجه‌ای اصلاً مناسب نبود اما در عین حال کارهای خوبی انجام شد. به عنوان مثال افزایش سهم تخصیص آب استان به ویژه شهرستان‌های گچساران و گهگیلویه از حوزه‌های زهره و مارون (تخصیص آب برای دشت‌های دهدشت و چرام و مجوز سد مارون ۲) و سد کوثر؛ به بهره برداری رسیدن ایستگاههای پمپاژی که از سال ۸۲ شروع و بعد متوقف شده بودند نظیر امامزاده مختار، امامزاده جعفر، ابلش لنده، شمس ابادچرام و..؛ چهار بانده شدن ۱۱۵ کیلومتر از جاده‌های اصلی؛ افتتاح فازدوم جاده پاتاوه دهدشت و اتصال لوداب به یاسوج، شروع گازرسانی به شهرهای قلعه رئیسی، دیشموک و تعداد زیادی از روستاهای مسیر؛ شروع آبرسانی به چهار شهر دهدشت، چرام، لنده و سوق از سد کوثر، شروع تصفیه خانه آب شرب یاسوج، به بهره برداری رسیدن خط آب شرب و هم چنین تصفیه خانه فاضلاب گچساران، تکمیل ورزشگاه ۱۵ هزار نفری یاسوج، توسعه و تطویل باند فرودگاه یاسوج با اعتباری بیش از ۳۰ میلیارد تومان، عملیاتی نمودن فرودگاه گچساران، شروع بیمارستان‌های باشت (که به بهره برداری هم رسید) و بهمئی، تکمیل کارخانه سیمان مارگون، بهره برداری از کارخانه روغن کشی گچساران، تکمیل زیرگذر گچساران، بهره برداری از بیمارستان نفت گچساران، تکمیل بیمارستان یاسوج و آغاز تجهیز آن، آغاز عملیات ساختمانی پتروشیمی دهدشت، احداث پارک ولایت روی تپه تخریب شده استانداری و هم چنین ایجاد پارک غدیر و ساماندهی پارک چشمه نباتی، بازآفرینی محله سادات و خیابان بلادیان، تکمیل جاده باغچه سادات، احداث مجتمع استانداری و غیره که اینها مواردی هستند که در خاطرم هست و البته تعداد زیادی پروژه‌های های عمرانی و اقتصادی شهری و روستایی اجرا شد و یا در حوزه فرهنگی برگزاری گنگره ملی بی بی حکیمه و گنگره بزرگ شهدای استان قابل ذکر است. هم چنین در قالب طرح تحول بازسازی و تحهیز بیمارستان‌ها و مراکز بهداشتی انجام شد. به نحوی که در یک سال عملیات اجرایی حدود 90 خانه بهداشت را با مشارکت استانداری و دانشگاه علوم پزشکی و کمیته امداد شروع و به بهره برداری رساندیم.
 
کبنانیوز  - در ادامه سئوال آیا نگاه یکسان به هر سه حوزه انتخابیه وجود داشت؟
یکی از اصولی که برای خودم تعریف کرده بودم ایجاد تعادل بین شهرستان‌ها بود و اینکه هیچ تبعیضی بین شهرهای استان کهگیلویه و بویراحمد و مناطق استان ایجاد نشود و رقابت‌های مخرب کاهش و تبدیل به رقابت سازنده و رفاقت و همکاری شود. البته خوب تا حدود زیادی هم موفقیت آمیز بود و در همه مناطق به نسبت کار شد. اما عملیاتی کردن اصل تعادل از دو جهت مهم‌تر و بیشتر مورد درخواست بود. یکی بحث توزیع منابع مالی و اعتبارات بین شهرستان‌ها بود که با توجه به شاخص‌ها و معیارهایی که تعریف شده بود هر سال در شورای برنامه ریزی با حضور نمایندگان مجلس و فرمانداران مطابق مقررات مربوطه انجام می‌شد و با حذف سلیقه و اختیارات فردی به همه مناطق در حد مقدورات مطابق شاخص‌ها اعتبار اختصاص داده می‌شد. جهت دیگری که باید رعایت می‌کردیم و سهم شهرستان‌ها در مدیریت استان و استفاده از نیروی انسانی همه مناطق بود. البته در این مورد مبنای کار همان تقسیم بندی قدیمی سه حوزه‌ای بود و کمتر وارد تقسیمات شهرستانی سال‌های اخیر می‌شدیم. این نکته را به عنوان ورود به توضیح عرض کنم که در همان جلساتی که در قبل از انتخابات سال ۹۲ در تهران برگزار می‌شد، مدلی را برای مدیریت استان کهگیلویه و بویراحمد پیشنهاد دادم که چکیده آن این بود استاندار غیر بومی انتخاب شود، ولی معاونین استاندار و مدیران کل و سایر مدیریت‌ها به نحوی تنظیم شود که همه مناطق و شهرستانهای استان کهگیلویه و بویراحمد به نسبت در پست‌های مدیریتی استانی حضور داشته باشند و در سطح شهرستان‌ها نیز فرماندار و مدیران ادارات از همان شهرستان انتخاب شوند و همین مدل را هنگام حضور در استان دنبال کردم که البته قسمت اولش اجرا نشده بود ولی بقیه قابل اجرا بود. به همین دلیل اولین انتصابات که مربوط به حوزه معاونین استاندار بود با لحاظ این مطلب انجام شد به این نحو دو نفر از بویراحمد یک نفر از گچساران و یک نفر نیز از کهگیلویه انتخاب شدند و من هم منتسب به کهگیلویه بودم. ذکر این نکته لازم است که همواره تذکر می‌دادم که حوزه کاری و توجه هر مدیری کل استان است و اینکه از چه منطقه‌ای باشید نباید در کار و نوع نگاه مدیر به مناطق تأثیر داشته باشد و تاکید می‌کردم دلیل اصرار من بر رعایت این تعادل آن است که مردم هر سه حوزه احساس مشارکت در مدیریت استان کهگیلویه و بویراحمد را داشته باشند نه اینکه شما فکر کنید نماینده آن مناطق هستید و نسبت به سایر جاها کم توجهی کنید. بعد از معاونین نوبت به ادارت با اهمیت و تأثیر بالا رسید که سه مجموعه آموزش و پرورش، راه و شهرسازی و دانشگاه علوم پزشکی و در مرحله بعد جهاد کشاورزی بود و چون در این دستگاه‌ها قصد تغییرات مدیریتی داشتیم باز مراقبت شد که تعادل رعایت شود و لذا آقای زارع پور از گچساران و دکتر چمن از کهگیلویه و مهندس جهانگیری از بویراحمد برای مدیریت این سه مجموعه انتخاب شدند و این کار با یک تفکر و برنامه‌ای انجام می‌گرفت و همین مدل را تقریباً تا آخر برای سایر مدیران کل ادامه دادیم هر چند کار سختی بود و برخی اوقات با نمایندگان و یا وزارتخانه‌ها برای اجرای این الگو مشکل پیدا می‌کردیم و تلاس می‌شد که حل کنیم ولی اگر جایی به هر دلیل امکان اجرای مدل نبود و اختلاف نظر پیش می‌آمد یا وزارتخانه همکاری نمی‌کرد که البته تعداد آنها خیلی کم بود ناچارا به سمت مدیر غیر بومی می‌رفتیم. لذا به نظرم توجه حتی الامکان یکسان و غیر تبعیض آمیز بود.

 گسترش عدالت و برخورد با مفاسد وظیفه خطیر قوه قضائیه است

کبنانیوز -  حضرتعالی مدیریت را در استان‌های مختلف تجربه کرده‌اید؟ آیا مدیریت در استان کهگیلویه و بویراحمد سخت‌تر است یا سایر استان‌ها؟
بله همینطوره؛ مدیریت در استان کهگیلویه و بویراحمد به جهاتی مشکل‌تر از سایر استان‌ها می‌باشد. بخش عمده آن به کوچک بودن و ارتباطات نزدیک‌تر و خفظ روحیه طایفه گرایی که البته مزایای زیادی هم دارد ولی در عین حال مشکلاتی نیز ایجاد می‌کند و هم چنین برخی اوقات اختلاف بین مناطق و شهرستان بر می‌گردد. البته نکته مهم آن است که مردم عادی تمایل دارند به سمت حذف اینگونه روحیه‌ها حرکت کنند ولی متاسفانه برخی از سیاسیون نخبگان به دنبال حفظ و تقویت این اختلافات برای بهره برداری هستند. لذا در کل باید بپذیریم که مشکل‌تر از سایر مناطق است اما اگر مدیران بومی باشند این سختی برای آنها محسوس‌تر هست.

کبنانیوز - نظرتان د ر باره عملکرد کلانتری در استان کهگیلویه و بویراحمد چیست؟
ایشان از نیروهای شناخته شده و مجرب و موفق وزارت کشور هستند و در سمت‌های مختلفی تا حالا انجام وظیفه کرده‌اند. تا الان نیز علیرغم شرایط بد اقتصادی و وضعیت نامناسب بودجه دولت تا جایی که اطلاع دارم به خوبی استان کهگیلویه و بویراحمد را مدیریت کرده‌اند در ادامه نیز برای ایشان و تیم مدیریتی استان آرزوی توفیق دارم.
 
کبنانیوز -  چه توصیه و صحبتی با مردم کشورمان و استان کهگیلویه و بویراحمد در مورد کرونا دارید؟
امیدوارم به زودی شر این ویروس کم بشه، به هر حال تجربه جدیدی برای بشر رقم زده، و مشکلات زیادی ایجاد کرده است. اما قدرتی خداوند به انسان عطا فرموده که ان شاء الله در آینده نزدیک این بیماری مغلوب اراده و علم بشر خواهد شد. الان مهم‌ترین توصیه کارشناسان به مردم اول رعایت اصول بهداشت فردی و سپس رعایت فاصله گذاری اجتماعی و پرهیز از تجمعات است. هر چند رعایت توصیه دوم برای مردم ما با داشتن روابط اجتماعی و عاطفی گسترده سخت است، اما باید بپذیریم که چاره‌ای جزء این نیست و باید برای سلامتی خود و سایرین این امر را رعایت کنیم.
ادامه دارد ...


کد مطلب: 419366

آدرس مطلب :
https://www.kebnanews.ir/interview/419366/سید-موسی-خادمی-استاندار-اسبق-کهگیلویه-وبویراحمد-دوره-استانداری-بنده-دوره-های-نسبتا-خوب-استان-مدیریت-بویراحمد-نیروهای-بومی-مشکلات-زیادی-آقای-کلانتری-تاکنون-خوبی-کرده

کبنانیوز
  https://www.kebnanews.ir

1