تاریخ انتشار
پنجشنبه ۲۶ دی ۱۳۹۸ ساعت ۱۶:۱۷
کد مطلب : ۴۱۶۶۶۷
کارگردان سینما؛

توهین به افراد در تلویزیون به امری معمول تبدیل شده است

۰
توهین به افراد در تلویزیون به امری معمول تبدیل شده است
کبنا ؛ این روزها تلویزیون و شبکه افق با حاشیه‌سازی‌های بعد از سقوط هواپیما مورد انتقاد و اعتراض قرار گرفته است. این‌بار توهین‌هایی که برخی از مهمانان و مجریان به مردم و هنرمندان کرده‌اند، باعث واکنش هنرمندان شده است.
«ایرانی‌ها به یک زندگی حماسی و جهادی احتیاج دارند و اگر کسی به این سبک اعتقاد ندارد جمع کند از ایران برود. برود همان جاهایی که همان رفاه و همان مدل زندگی را دارد.» اینها صحبت‌های یک مجری تلویزیون است که البته بعد از شدت گرفتن انتقادها از مردم عذرخواهی کرد. تلویزیونی که سال‌هاست گفته شده رسانه ملی است و متعلق به همه ایرانیان است. اما در این روزها مخاطبان این رسانه بیشتر از هر زمان دیگری حس می‌کنند یک رسانه یکطرفه را می‌بینند و دیگر رسانه ملی ندارند. البته این گفته‌ها با صحبت‌های صادق کوشکی استاد دانشگاه امام حسین(ع) کامل شد. او در برنامه «جهان‌آرا» در شبکه افق، از  «خانمی که فراخوان می‌زند»  با الفاظ خاصی انتقاد کرد و همین صدای هنرمندان را درآورد.
پایانی بر بی‌احترامی‌ها به مردم در صدا و سیما نیست؟
صحبت‌های این استاد دانشگاه به حدی تند بود که بسیاری آن را به رخشان ‌بنی‌اعتماد توهین‌آمیز دانستند. هنرمندان هم آن را برنتافتند و با انتشار بیانیه‌هایی اعتراض خود را ابراز کردند. قسمتی از بیاینه انجمن مستندسازان که خطاب به رییس سازمان صدا و سیما نوشته شده، می‌خوانید: «بخش‌هایی از این برنامه در ساعات گذشته دست به دست در شبکه‌های اجتماعی می‌چرخد و عرق شرم بر پیشانی مردم سیاهپوش کشور می‌نشاند. آیا نمی‌شود پایان و نهایتی برای این بی‌احترامی‌ها به شان و حقوق مردم در صدا و سیما متصور بود؟ بانو رخشان بنی‌اعتماد از مفاخر فرهنگ و هنر این سرزمین و از پیشکسوتان به نام انجمن مستندسازان سینمای ایران است.»
خودداری از حضور در برنامه‌های سینمایی
خانه سینما هم اعتراض و در بیانیه ای اعلام کرد: «خانه سینما به درخواست روسای صنوف و جمع کثیری از اعضای خود، طی این بیانیه ضمن اعلام وظیفه اخلاقی، فرهنگی، حرفه‌ای و صنفی خود در حراست از  حیثیت کلیه اعضا-به ویژه یکی از فاخرترین چهره‌های فیلمسازش- و ضمن اظهار تأسف برای مدیریت سازمانی که ظاهراً بر محتوای تولیدات رسانه‌اش هیچ نظارت هوشمندانه‌ای ندارد، به نمایندگی از جامعه اصناف سینمایی کشور به مردم ایران اعلام می‌کند که همسو با مطالبات مدنی و حق‌جویانه آنها، چشم بر روی اینگونه توهین‌ها و عملکردهای رسانه ملی نخواهد بست.» آنها در آخر عنوان کردند: «به همه همکاران سینمایی خود پیشنهاد می‌دهد که با خودداری از حضور در برنامه‌های به اصطلاح سینمایی و تحلیلی این رسانه، همدل و همراه، در این اعتراض حرفه ای مشارکت کنند تا این رسانه گمان نبرد که به اتکای قدرت و بودجه وافرش می‌تواند هر تهمت و توهینی را نثار سینمای ایران و چهره‌های فرهنگی این سرزمین کند.»
ضعف مدیریتی و بی‌تدبیری در تلویزیون
ابوالحسن داوودی کارگردان، و تهیه‌کننده سینما درباره رویکرد تعجب‌برانگیز تلویزیون و گفته‌های اهانت‌آمیز برخی از کارشناسان و مجریان شبکه افق به خبرنگار ایرناپلاس گفت: اتفاق  تازه‌ای نیست. یعنی چنین رفتارهایی از این رسانه که سال‌هاست بنظر می‌رسد تنها اسماً ملی  محسوب می‌شود، نه تنها بعید نیست، بلکه به امری معمول تبدیل شده است. این رویکرد شاید بیشتر ناشی از هرج و مرجی است که در این سال‌ها، بر سیاست‌های تلویزیون حاکم شده  و نه تنها دهه‌ها است برایش فکری نشده، بلکه در طول زمان بدتر هم شده است. بنظر می‌رسد تلویزیون از گذشته به جای اینکه به عنوان یک رسانه واقعاً ملی بخواهد عمل کند، عملا در اختیار جناحی خاص و بخش تندرو از یک جریان فکری بوده و به خواست و بنا بر سلیقه آنها هم عمل کرده است. حتی در این زمینه به اندازه‌ای بی‌تدبیری و ضعف مدیریت در آن وجود داشته که نتوانسته منافع همان جناح خاص را هم تامین و حفظ کند. 
وی در ادامه با اشاره به عملکرد تلویزیون افزود: این عملکرد حتی گاهی مانند دوستی خاله خرسه شده است که در اوقاتی به منافع کسانی که حمایت کننده‌اش بوده‌اند هم، لطمه زده است. نمونه‌اش برخوردهای چندش‌آور این چنینی  است که تلویزیون هر بار انجام داده و با هر اشتباهش بخش نسبتا عمده‌ای از تماشاگران خود را از دست داده است. آنهایی هم که عملاً مجبور به استفاده از این رسانه هستند یا به آن عادت کرده‌اند، کم وبیش اعتماد خود را به این رسانه از دست داده‌اند. 
صاحبان واقعی تلویزیون ملت ایران هستند
داوودی در ادامه با تاکید بر ضعف مدیریت در رسانه ملی افزود: فکر می‌کنم مدیریتی که بر تلویزیون حاکم است اصلا به مخیله‌اش هم راه نمی دهد که صاحبان واقعی این رسانه ملت ایران هستند ونه اربابان قدرت و جریان خاص فکری هدایت کننده رسانه، شاید هم  به این فکر نیست که چه وظیفه و مسئولیتی دارد و چگونه می‌تواند وظایف خود را درست و بهتر انجام دهد. رفتارهایی از این جنس و توهین به افراد در تلویزیون  باتوجه به سابقه آن چندان  دور از ذهن نیست. در این گونه موارد وقتی فکر و استراتژی کلی مدیریتی  وجود نداشته باشد، معمولا شاهد اینگونه رفتارها می‌شویم. هیچ‌وقت هم توجه نمی‌کنند که این رفتارها عملا چه ضربه‌های مهلکی بر اعتماد مردم نسبت به این رسانه می‌زند. متاسفانه با مطرح کردن اخبار کذبی که خیلی‌هایشان نه تنها ممکن است واقعیت نداشته باشند، بلکه خلاف واقع هم باشند؛ به مرور تلویزیون را به رسانه‌ای تبدیل می‌کنند که حتی آنهایی که موافقش هستند هم با جبهه‌گیری و پیش‌داوری با آن برخورد می‌کنند. 
رفتارهایی ناشی از عصبیت و بی‌دانشی محض
کارگردان فیلم «زادبوم» در پاسخ به این پرسش که نظر شما درباره صحبت‌های مطرح شده در شبکه افق چیست، عنوان کرد: چه می‌توانم بگویم. اصطلاح معروفی است که می‌گوید برای بعضی بدنامی از گمنامی قابل قبول تر است، به هر حال بعضی از این رفتارها و اظهارنظرها به اندازه‌ای سخیف هستند که به نظر می‌رسد ناشی از یک نوع عصبیت عکس العملی نسبت به بی اثر بودن تلقینات دایمی شان بر روی اکثریت جامعه  است. این عصبیت وقتی یک تریبون مجانی در اختیار بگیرد، حاصلی جز این نخواهد داشت.  برای مورد دوم که عنوان کردید ناشی از بی‌دانشی محض است. برای اینکه کسانی از این دست نه جایگاه خود را  و نه تاثیر مثبت و منفی چنین برخوردهایی را می‌دانند. و نه نگران این هستند که چه وظیفه‌ای را به عهده دارند و چه ویژگی‌هایی در آن وظیفه نهفته است. طبعا خیلی نمی‌شود در این شرایط انتظار داشت همه بر مبنای عقل، شعور و احترام  به مخاطبشان صحبت کنند.» (ایرنا)
نام شما

آدرس ايميل شما

تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

هر چه مجلس کوتاه بیایید، دیگران او را به گوشه رینگ برده و مورد ضرباتی قرار می‌دهند. تخریب‌گران ...
اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

باور بر این است که اختلال عاطفی فصلی به دلیل اختلال در ریتم شبانه روزی بدن رخ می دهد....
سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در مصاحبه‌اش اشاره کرد که از 16 میلیون واکسن آنفولانزای ...
1