کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

در گفت‌وگو با کبنانیوز مطرح شد

سکوت «روشنفکر» شکست؛ به رسمیت نشناختن و عبور از ساز و کار ناعادلانه سران اصولگری بویراحمد و دنا تا نگرانی برای ستار «هدایت‌خواه»

28 مهر 1398 ساعت 9:01

سکوت «روشنفکر» شکست؛ به رسمیت نشناختن و عبور از ساز و کار ناعادلانه سران اصولگری بویراحمد و دنا تا نگرانی برای ستار «هدایت‌خواه»، موضوعاتی است که مهدی روشنفکر در گفت‌وگو با کبنا به آنها پرداخته است.


سکوت «روشنفکر» شکست؛ به رسمیت نشناختن و عبور از ساز و کار ناعادلانه سران اصولگری بویراحمد و دنا تا نگرانی برای ستار «هدایت‌خواه»، موضوعاتی است که مهدی روشنفکر در گفت‌وگو با کبنا به آنها پرداخته است.
 مهدی روشنفکر عضو هیئت علمی دانشگاه و از فعالان سیاسی و اجتماعی کهگیلویه و بویراحمد در گفت‌وگویی تفصیلی با کبنانیوز می‌گوید: ساز و کار اصولگرایان را به رسمیت نمی‌شناسم و ما مسیر خود را به لطف الهی و عنایت اهل بیت (علیهم السلام) و توده‌های مظلوم و بی پناه با قدرت ادامه خواهیم داد.
جناب آقای روشنفکر پاسخ حضرتعالی به سخنان اخیر آقای دکتر هدایتخواه در جمع‌های مختلف در زمینه انتخابات آینده در حوزه انتخابیه بویراحمد و دنا چیست؟
روشنفکر: سلام و درود خداوند به روح و روان پاک سید و سالار شهیدان و روح بلند بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی وشهدای ایران سربلند و با آرزوی قبولی عزاداری‌ها و طاعات و عبادات تمام عزیزان در اربعین حسینی و عرض خدا قوت و آرزوی سلامتی برای حضرتعالی و سایر فعالان و مجاهدان عرصه اطلاع رسانی و مدافعان حقوق مردم و پاسداران حقیقت.
بنده بارها اعلام کردم برای شخصیت آقای هدایتخواه احترام ویژه‌ای قائلم و از نظر بنده ایشان از مجاهدان عرصه فرهنگ هستند که زحمات فراوانی در این مسیر برای شهرستان بویراحمد و دنا داشته‌اند، حفظ جایگاه ارزشی و دامنه تأثیر ایشان در عرصه فرهنگی و در ارتباط با توده‌های جوان در سطح استان نباید دستخوش مجادلات سیاسی و فضای شبه سیاسی موجود گردد.
ایشان در ادوار گذشته یک محور فرهنگی و شخصیت مرضی الطرفین داشتند که از ورود مصداقی در مجادلات سیاسی استانی و شهرستانی پرهیز می‌کردند اما متاسفانه عده‌ای از دوستان اصولگرا سطح ایشان را تنزل داده و به یک بازیگر سیاسی تقلیل داده‌اند که این امر دامنه اثرگذاری ایشان را در عرصه فرهنگی و اجتماعی کاهش داده و این امر به طور حتم به فضای فرهنگی شهر ما آسیب وارد خواهد کرد. چرا تمام هزینه‌ها و آسیب‌ها متوجه ایشان گردیده و سایر دوستان اصرار بر مصرف کامل سرمایه اجتماعی وی در این دوره بکار گرفته‌اند؟ کما اینکه در دوره‌های گذشته با همین پافشاری‌های بدون آینده نگری و ارزیابی صدمات فراوانی متوجه بدنه اصولگرایی گردیده و اغلب هزینه‌های این تصمیمات احساسی را بدنه مردمی تمام و کمال پرداخت می‌کنند.
طراحی‌های موجود دستاوردی جز لطمه جبران ناپذیر به وجاهت اجتماعی و فرهنگی وی در سطح شهرستان نداشته و چه عامدانه باشد و چه از روی ناآگاهی، نتیجه آن یکی است. به تعبیر بزرگان ارزش هر انسانی به حرف‌هایی است که برای نگفتن دارد؛ بغض‌های فراوانی در سینه ما موج می زند که امیدواریم هیچگانه نیازمند طرح آنها با مردم نباشیم. متاسفانه فضای سیاست زده اطراف ما همانند قله یخی زیر دریا است که توده‌های مردم فقط نوک قله خارج از دریا را مشاهده می‌کنند و صد افسوس بخش اعظم قله یخی زیر آب با اخلاق و انسانیت فاصله زیادی دارد و همان بهتر که از منظر مردم دور باشد.
اجازه بفرمائید پاسخ به ابهامات کنونی را بنده با چند پرسش از دوستان اصولگرا آغاز کنم:
- آیا جز این بوده که تمام ظرفیت‌های تخریبی جریان اصولگرا شهرستان بویراحمد ودنا بر علیه بنده فعال گردیده است؟ و دوستان به قصد قربت بنده را آماج تندترین حملات خود نموده‌اند؟!
- آیا کوچکترین نقد یا تعریضی به جریان حاکم و وضعیت موجود از طرف سران اصولگرا انجام گر فته؟ یا برعکس توپخانه عزیزان مدت‌هاست روی بنده تنظیم و قفل شده است!
- آیا مصاحبه‌ها، مقاله‌ها، اقدامات آشکار و پنهان برخی از دوستان با ادعای تلاش برای وحدت در تناقض آشکار نیست؟
- آیا انتساب خیزش اجتماعی عظیم 40 هزار رایی به تعصبات منطقه‌ای و قبیله‌ای و عشیره‌ای نوعی توهین آشکار به 40 هزار رأی پاک متعلق به نظام، انقلاب، امام، شهدا و رهبری معظم نیست؟
- آیا دفع و تخریب تمام عیار دوستان ما با منطق جذب حداکثری حضرت آقا در یک راستا است؟ و این گفتمان منشاء وحدت و همگرایی و یا عامل شکاف و جدایی گروه‌های اجتماعی ذیل نظام و انقلاب اسلامی است؟
- آیا این جنس اقدامات دوستان نشانگر فروپاشی اخلاقی در عرصه سیاسی شهر ما نیست؟ آیا هر فردی به هر دلیلی به نتیجه‌ای غیر از گزینه مد نظر ما رسیده، نباید امنیت آبرویی و روانی داشته باشد؟
- آیا استفاده از هر روش نامشروع و غیر انسانی و لو برای یک هدف مقدس قابل قبول است؟ آیا این جنس سیاست ورزی جز ماکیاولیزم عریان چیز دیگری است؟
خلاصه امیدواریم روزی در یک فضای عقلانی و اخلاقی به این ابهامات و سوالاتی از این دست پاسخ داده شود تا جوانان و نسل‌های نو سیاست ورزی دینی را در یک فضای اخلاقی مبتنی بر انسانیت از نزدیک لمس کنند.
 آقای روشنفکر نظر شما در زمینه ساز و کار جدید شاجا برای رسیدن به وحدت حول گزینه مطلوب و رأی آور در استان و شهرستان چیست؟
روشنفکر: اگر اقدامات در راستای وحدت و همگرایی و جلوگیری از انشقاق و تفرقه باشد، مورد حمایت قطعی ما است، اما ساز و کار موجود در حوزه بویراحمد و دنا ابهامات فراوانی دارد وقطعا منجر به همگرایی نخواهد شد و حتی موجب تفرقه بیش از پیش است؛ ساختار 30 نفره کنونی شاجا که بعضاً شامل نمایندگان احزاب و شخصیت‌های با ارزش و اثرگذار اصولگرا نیز بوده عموماً با نگاه چند فرد خاص، گزینش و انتخاب شده‌اند و قرار است که یک حرف بزنند و در راستای یک مأموریت عمل کنند. متاسفانه کوچک‌ترین اطلاع رسانی و همفکری و یا مشورتی در زمینه کیفیت ترکیب این شورا با ما و سایر دوستان اصولگرا صورت نگرفته است؛ به عنوان مثال دبیر جبهه پایداری حجت الاسلام عبدی پور، جناب آقای دهرابپور مسئول ستاد مردمی آقای احمدی نژاد، جناب دکتر جانی پور مسئول ستاد دور گذشته دکتر هدایتخواه، جناب آقای مهندس فدایی فرماندار اسبق بویراحمد، جناب آقای نیکدل مسئول شورای تبیین گفتمان امام و رهبری و دیگر دوستان بزرگوار انقلابی و ارزشی.
چند فرد خاص جریان اصولگرا معتقدند بخش اعظمی از دوستانی که احیاناً مواضع ناهماهنگ با آنها دارند، اساساً اصولگرا نیستند و باید از جمع انقلابیون حذف شوند در حالی که متاسفانه عدم حضور این دوستان در ترکیب شورا احتمال تضارب آرا و افکار را به صفر رسانده است. این سمفونی کاملاً یک دست می‌باشد و قرار است که یک آهنگ را در یک دستگاه ساز کند.
در ثانی احزاب در استان ما صرفاً به یک مهر موجود در کشوی میز دبیر تبدیل شده‌اند، فاقد مردم، بریده از مردم و جدای از مردم. هیچ مجمع عمومی واقعی با یک انتخابات سالم به اعضای شورای مرکزی منتخب ختم نگردیده، بنابراین احزاب نه نماینده مردم و افکار عمومی که عموماً محصول لابی گری ها و ارتباطات چند فرد خاص می‌باشند که ابداً نمی‌توانند نماینده حقیقی سلائق و علائق مردم باشند. پس در سطح شهرستان صلاحیت تصمیم سازی برای توده مردم را ندارند چون مردم هیچ وکالت نامه‌ای به این عزیزان نداده‌اند.
هر جمع انتصابی غیر انتخابی که برآمده از خواست و اراده توده جریان اصولگرا نباشد، ما آن را به رسمیت نمی‌شناسیم و با عرض پوزش فراوان از مردم اجازه می‌خواهیم که وارد این بازی‌های غیر مردمی نشویم. خومحوری، خودرایی، قیم مابی، انحصار و تمامیت خواهی آفت وحدت، همگرایی و همدلی است.
نظر شما در زمینه سازکار انتخاب از پایین توسط توده مردم چیست؟
روشنفکر: وقتی صحبت از دعوت 400 چهره شاخص جریان در سطح شهرستان بویراحمد و دنا می‌شود باید به چند موضوع دقت کرد: از بین 90 هزار سبد رأی دور گذشته جریان باید فقط 400 نفر برگزیده شوند، این افراد با سلیقه چه کسانی انتخاب می‌شوند؟ کدام ساز و کار عادلانه بناست برای پوشش سلیقه‌های مختلف جریان، اتخاذ گردد؟ این افراد بناست به جای مردم تصمیم بگیرند یا پژواک و انعکاس صدا وخواست مردم باشند؟ آیا اگر برای انتخاب افراد از تیم و لیدرهای یک طیف صرفاً استفاده گردد، منطقاً خروجی جز فرد مورد نظر آنان خواهد داشت؟ آیا واقعاً ما تشنه شنیدن صدای مردم هستیم یا می‌خواهیم صدای چند فرد خاص را به تمام جریان تسری دهیم؟ آیا شرعاً خروجی این جمع خاص برای توده اصولگرا حجت شرعی یا انقلابی و واحب التمکین خواهد بود؟ آیا هدف اصلی نظرسنجی است یا نظر سازی به‌نام مردم؟
برای شنیدن صدای حقیقی مردم نیازمند اندکی انصاف، عدالت و اخلاق می‌باشیم. نظرسازی هایی که مبنای تدبیرهای معیوب می‌شود، هزینه آن تماماً از مردم مظلوم پرداخت می‌شود و نه سران تصمیم ساز.
 بنده به عنوان قطره‌ای ناچیز از اقیانوس زلال مردم حق تمکین به تصمیم چنین جمع غیر انتخابی، غرضمند و غیر منصفانه را نخواهم داشت. اما اگر هدف واقعی وحدت و همگرایی و به قول محلی هم کاسه شدن این سبدهاست باید با نسبت مساوی نمایندگان هر سبد برای تمام جریان تصمیم سازی نمایند، که در صورت چنین اقدامی بنده با تمام وجود از این تصمیم حمایت خواهم نمود. پس باید به دنبال یک ساز و کار عادلانه، مردمی، منطقی و مبتنی بر حسن ظن باشیم و نه به دنبال عملیات‌های فریب و به قول سیاسیون پولیتیک های ارزشی به دوستان جریانی باشیم.
بنده صراحتاً اعلام می‌کنم چون عدالت، انصاف و مردم داری ذکر شده تاکنون در ساز و کار جدید رعایت نگردیده هیچ حجت شرعی یا تکلیف مردمی برای همراهی با تصمیمات فوق و یا احیاناً خروجی نهایی نداریم و ما مسیر خود را به لطف الهی و عنایت اهل بیت (علیهم السلام) و توده‌های مظلوم و بی پناه با قدرت تمام ادامه خواهیم داد.

بخش دوم این گفت‌وگو در رابطه با مسائل مربوط به کریم فرخیانی و گرایش سیاسی وی به زودی منتشر می‌شود.


کد مطلب: 414051

آدرس مطلب :
https://www.kebnanews.ir/interview/414051/سکوت-روشنفکر-شکست-رسمیت-نشناختن-عبور-ساز-کار-ناعادلانه-سران-اصولگری-بویراحمد-دنا-نگرانی-ستار-هدایت-خواه

کبنانیوز
  https://www.kebnanews.ir

1