کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

گفت‌وگوی بی‌پرده و کامل سه نقطه با عدل هاشمی‌پور نماینده کهگیلویه بزرگ؛

همه حرف‌های «عدل هاشمی‌پور» در باره فرزندانش / در انتخابات آینده فقط ترسم از خدا است / اگر مردم تشخیص دادند، در انتخابات شرکت می‌کنم / با طرح شفافیت مالی موافقم / فیلم

14 مهر 1398 ساعت 0:09

تا این طرح‌ها به نتیجه نرسد هرچه مردم تشخیص دادند تا این طرح‌ها به نتیجه نرسد و توقفی در کارمان دیگر نیز با همین شرایط خراب نگذاشتم متوقف شود و امیدوارم که فضا در آینده بهتر هم بشود و من مطمئنم از این پیچ عبور خواهیم کرد و یأس و ناامیدی نصیب خود دشمنان می‌شود شرایط ما هم بهتر می‌شود سرعت بیشتری می‌گیرد طرح‌ها و تنها چیزی که باعث شده من دوباره در این مسیر حرکت کنم تکمیل این طرح‌ها است


 برنامه اینترنتی گفت‌وگو محور سه نقطه میزبان عدل هاشمی‌پور نماینده مردم شهرستان‌های کهگیلویه، بهمئی، چرام و لنده بود. در ادامه متن کامل این گفت‌وگو تقدیم خوانندگان گرامی می‌شود؛ 
    
متن کامل این مصاحبه را در فیلم بالا ببینید.
مجری: نام خداوندی که آدمی را به فضیلت نطق و مزیت عقل بر دیگر خلق برتری گردانید.
سلام، با یکی دیگر از برنامه‌های اینترنتی گفتگو محور سه نقطه در خدمت شما هستیم.
در این برنامه میزبان مهندس عدل هاشمی پور نماینده شهرستان‌های کهگلویه، چرام، بهمئی و لنده در مجلس شورای اسلامی هستیم. قبل از شروع برنامه، در خدمت آقای مهندس هاشمی هستیم که با مخاطبان سلام و احوالپرسی داشته باشند.

- عدل هاشمی: بسم الله الرحمن الرحیم، بنده هم عرض ادب و احترام دارم خدمت همه بینندگان و شنودگان عزیز در ابتدای برنامه تشکر می‌کنم از این برنامه خوبی که شما دارید در کنار صدا و سیما جوانانی بیایند به صورت خودجوش با مسئولین مسائل و مشکلات و موانع را مطرح کنند و یا مسئولین را به چالش بکشند نقد بکنند، ایران اسلامی این ایده‌ها را می‌پسندد و بویژه اگر همراه با نقد منصفانه و به دور از غرض باشد.
مجری: سپاسگزارم آقای هاشمی مایلم سؤالات درباره نحوه ورود شما به حوزه سیاست، اگر نمایندگی مجلس را بتوانید ذیل مفهوم سیاست یا کنش سیاسی قلمداد کنیم مطرح کنیم. جریان سیاسی و گفتمان سیاسی که شما از آن حرف می‌زنید چه جریانی هست و به زبان ساده شما برآمده از چه جریان سیاسی و اجتماعی هستید؟
هاشمی: عرضم به حضور شما هم جنابعالی و هم بینندگان و شنوندگان عزیز استحضار دارند. اینجانب بعد از سال ۱۳۶۰ وارد سپاه پاسداران انقلاب اسلامی شدم، جنگ تمام شد وارد کارهای مهندسی شدیم و شش سال هم شهردار بودیم مسجدسلیمان بودیم، پروژه‌های بزرگ ملی را در کشور اجرا کردیم حتی مسئولیت آخر بنده هم در بنیاد توسعه و عمران موقوفات کشور، طبیعی است که یکی از شاخص‌های یک آدم سیاسی یا یک چهره سیاسی این است که باید سیر مسئولیت باشد. بنده شاید یکی از آن کسانی باشم که فکر نمی‌کنم گرایشی یا تخصصی باشد شاید که من کمتر آنجا حضور داشته باشم، یعنی شما هر گرایشی فکرش را بکنید در رابطه با توسعه یافتگی من آنجا حضور داشتم همین جا دیگر کاملاً شفاف است، ورود من به این عرصه سیاسی که اصلاً اعتقاد من برای اینکه استان من نیاز به سیاست ندارد.
مجری: همین نقدهایی است که در این چند ساله مردم از شما در تریبون‌های مختلف می‌شنوند برای مثال جمله معروفی دارید«کت من کت سیاسی نیست» بارها در سخنرانی‌ها عنوان کردید و مواردی از این دست. آیا منظور شما این است که شما وابسته به هیچ جریان و حزب سیاسی نیستید یا قائل به دوگانگی اصلاح‌طلبی و اصولگرایی نیستید؟!
هاشمی: من چون واقعاً یک آدمی بودم تا الان سرباز این نظام بودم و سرباز و مقلد امام بودم همچنین سرباز رهبر فرزانه انقلاب بوده و هستم، بنابراین ته آن معلوم است و چون خروجی و برون دادی نه در چپ دیدم و نه در راست دیدم، خصوصاً در استان خودم هیچ دولتی نه چپ و نه راست هر چه هم زحمت کشیده باشند ولی کار بزرگ و عامل المنفعه در جهت توسعه یافتگی، در جهت اشتغال جوانان، در جهت توسعه کشاورزی، ورزش ودرمان و... ندیدیم. بنابراین اعتقادی به دو (چپ و راست) ندارم. در یک کشور و جامعه‌ای شاید احزاب نیاز باشند ولی بنده اسم آن را گذاشتم (کار کاسبی) که بنده به آن اعتقاد ندارم. ضمن این که سیاست را خوب می‌فهمم، سیاست ما عین دیانت ماست، با این سیاستی که من فقط وابسته به یک حزب خاصی باشم تفاوت دارد و بنده نمی‌خواهم فقط خودم و حزبم را حفظ کنم، در حالی که خبری از کارآمدی در آن نباشد.
مجری: از اونجایی که برنامه ما اینترنتی و رسانه‌ای است ما کامنت‌های سایت‌ها را می‌خوانیم، اینستاگرام فضای مجازی را رصد می‌کنیم، یک تیم تحقیق که داریم در مورد مهمان‌های ما تحقیق می‌کنند. یکی از مسئله‌ای که برای ما مشهود و مبرهن جلوه می‌کردد این بود که منتقدین شما بر این باورند که آقای هاشمی چون خودشون بیشتر برآمده از جریان سنتی، ریش سفیدی و کدخدایی وارد حوزه نمایندگی شدند به این خاطر علاقه‌ای به ورود به مباحث سیاسی ندارند، خواستیم نظر خودتان را در این رابطه بدانیم.
هاشمی: من در سازمانی بزرگ شدم سازمانی به نام سپاه پاسداران انقلاب اسلامی که خودش کاملاً ته اش معلوم است، ما در این سازمان بزرگ شدیم، سنتی هم نیستیم ولی چون می‌دانم سیاست‌زدگی که در استان ما است و همین موضوع هم باعث عقب‌ماندگی و توسعه نیافتگی استان شده است، بنابراین وقت خودم را تلف نکردم، امروز می‌خواهند یک مدیر عوض کنند، این را دیگر خیلی خودمانی عرض می‌کنم امروز می‌خواهند یک مدیر عوض کنند اولاً دولت باید متوجه بشود که این مدیر یا کارآمد است یا ناکارآمد، ارزیابی دقیقی از این فرد داشته باشد از اختیارات من هم نیست، چه دلیلی دارد من بیایم دخالت بکنم در جایی که آن مدیر از یک طایفه است آنکه می‌خواهد تودیع بشود از یک طایفه است، آنکه می‌خواهد معرفی بشود از طایفه‌ای دیگر، طبق قانون وظیفه دولت است نیرو کارآمد بگذارد و وظیفه اینجانب نیز نظارت کردن.
مجری: بنظر شما چرا این مسائل در استان ما پیش می‌آید؟ ریشه این مسائل را به عنوان کسی که چند سال در این حوزه فعالیت می‌کنید چه میدانید؟ چرا فضای سیاسی استان ما به این سمت رفته که فعالیت سیاسی به تودیع و معارفه انتصاب مدیران تقلیل پیدا کرده است، در حالی که این مسائل تأثیر چندانی در زندگی روزمره مردم ندارند.
هاشمی: کار و کاسبی دکوری که خدمتتان عرض کردم و فرهنگ غلطی که نهادینه شده ست، در این استان همان‌هایی که ۳۰ سال پیش این فرهنگ را پیاده کردند هر کسی هم که آمده بعد از آنها همین را ادامه کرده کسی نیامده با این فرهنگ مبارزه کند.
مجری: آقای هاشمی اگر موافق باشید ما می‌خواهیم به یک نقد دیگری که در فضای رسانه‌ای در مورد همین موضع‌گیری‌های شما وجود دارد را مطرح کنیم، مسئله‌ای که در مورد شما وجود دارد می‌گویند آقای هاشمی در همه تریبون‌ها می‌گوید من نه چپ هستم نه راست! فراجناحی هستم! ولی در عملاً در انتخابات ریاست جمهوری ابتدا یک موضع گرفتید که ما بی‌طرف هستیم درست است؟ بعد در روزهای منتهی به انتخابات از آقای رئیسی حمایت کردید خواستیم این تناقضی با بحث قبلی شما ندارد؟
هاشمی: الان شما ببینید همین وقت نیم ساعته ما می‌گویم افراط و تفریط داریم، ما الآن پیرامون همان مباحثی که دیگران به غلط و یا صحیح رفتند، نصف وقت ما باید به همین چیزهای چپ و راست و این فرهنگ غلطی که نهادینه کردند تلف شود! ولی گفته نمی‌شود که امید به آینده، امید به زندگی و توسعه یافتگی باید بیشتر وقتمان را بگذاریم. شاید ۱۰ درصد کارهای سیاسی که دیگران انجام می‌دادند بنده طی کردم ۹۰ درصدش دیگه را رفتم دنبال آن هدفگذاری که از روز اول خودم طراحی کردم.
مجری: هدفگذاری روز اولتان چیست؟
هاشمی: روز اول بحثم روی زیرساخت‌ها بویژه زیرساخت‌های فرهنگی، عمرانی، صنعتی، ورزش، درمان، گردشگری، اشتغال و... بود. امروز دلم میخواد حضرتعالی از من سؤال کنید آقای هاشمی شعارهایی در انتخابات دادید شعارهای بزرگی هم دادید در این سه سال و ۳ ماهی که از عمر کاری شما دارد می‌گذرد چه کار برای مردم کرده‌اید؟
مجری: آقای هاشمی به عنوان یک مدیر عمرانی به عنوان کسی که رزومه عمرانی و سازندگی خیلی مشخصی داشت وارد انتخابات شدند یک سری شعارها داد، در این چند سال هم پیگیری جاده سازی، انتقال گاز، پتروشیمی، معدن فسفات چرام و خیلی مسائل از این دست بودید اینها تا چقدر توانسته تحقق پیدا کند؟ می‌خواهیم در مورد تحقق پیدا کردن آن شعارها صحبت کنیم.
هاشمی: می‌توانم از شما سوالی بکنم البته اگر این اجازه را دارم؟ به نظر شما که الان بحث‌های خوبی هم کردید شما در رابطه با مسائل سیاسی با توجه به مشکلات سوالی نپرسیدین!
مجری: عذر می‌خواهم! به هر صورت خواه یا ناخواه همه می‌دانند که شما نگاه منفی به نهاد سیاست و سیاسیون در استان دارید و به ما حق بدین در مورد اون سؤال بپرسیم.
هاشمی: نه سیاست درست را من قبول دارم، سیاست غلطی که اینجا در این استان است را قبول ندارم. در سطح کشور بالا با اجازه حضرتعالی بنده به عنوان یک چهره اصولگرای اصلاح‌طلب مطرح هستم، ولی افراط و تفریط و تندروی، شتابزدگی، یکسو نگری، سطحی نگری، وابستگی بیش از حد را قبول ندارم. این‌ها باعث سقوط انسان می‌شود خیلی انسان‌های بزرگی داشتیم که این خصیصه‌ها را داشتند ولی به زوال رفتند. سؤال من را اجازه ندادی من بپرسم سؤال من این است: به نظر شما به عنوان یک جوان خودت را خارج از این دایره تلقی کن خارج از این دایره خودت را ببین، آیا با شرایط سیاسی، توسعه نیافتگی و عقب ماندگی‌هایی که ما داشتیم، ضمن اینکه احترام می‌گذارم به خدماتی که همه هم نمایندگان ادوار گذشته انجام دادند و همه مسئولین در چهل سال کار کردند، آیا با توجه به شرایط موجود که در استان داریم مانند سیاست بازی و جناح بندی‌ها، آیا کار درست را من کردم که رفتم دنبال توسعه یافتگی، کارهای عمرانی، زیربنایی و اشتغالزا یا باید می‌رفتم مثل دیگران، روی آبدارچی دعوا می‌کردم؟ روی رئیس‌دفتر دعوا می‌کردم؟
مجری: آقای هاشمی شما در همین شرایط (سیاست گرایی و سیاست زدگی) می‌خواهید فعالیت کنید با این نگاه آیا در این بستر می‌شود کار مثبت و مفید انجام داد؟
هاشمی: بله اگر وقت بگذارید، بله وقت گذاشتم شد یکی یکی شما بپرس در حوزه عمران، صنعت، ورزش و درمان چه کار کردید؟ اگر فرصتی که در اختیار داشتم می‌رفتم دنبال مسائل سیاسی شک نکن که از قافله عقب می‌افتادم.
مجری: فعالیت‌هایی که شما در این سه سال داشتید فعالیت‌های سد سازی، انتقال گاز، جاده خطوط مواصلاتی و... شعارهای زیادی داده شد. از نظر شما آن شعارهای ایام انتخابات تحقق پیدا کرد؟
هاشمی: ما یک زیرساخت در صنعت داریم، در حوزه صنعت برویم ما یکی از حرف‌هایی که زدیم به جوان‌ها خوب استحضار دارید ما ۱۰۷ هکتار زمین در صحرای کلاچو داشتیم که فنس‌کشی شده بود برای پتروشیمی یک تابلویی هم داشت به نام پتروشیمی دهدشت همان پتروشیمی که ۱۶ سال پیش می‌خواست هزار روزه ساخته بشود و آقای باهنر هم کلنگ آن را زد، خیلی‌ها روز اول گفتند این پروژه امکان پذیرنیست و ما ان را شروع کردیم، کلیه کارهای مهندسی طراحی در این پتروشیمی انجام شده شاید نزدیک ۵ هزار متر مربع فقط دیوارچینی نیاز داشته انجام شده، کارهای سوله سازی و ساختمان‌های غیر صنعتی شروع شده است. کل پول از صندوق توسعه ملی تأمین شد و سه ماه آینده هم ساختمان‌های صنعتی شروع می‌شوند همین الان نزدیک ۳۰۰ نفر آدم آنجا کارگر، بنا، جوشکار در فاز اول مشغول به کار است، شما استحضار دارید فاز دو پالایشگاه بید بلند اتان را می‌دهد به گچساران، گچساران اتیلن را می‌دهد به دهدشت که الان حتی لوله‌های ما هم از گچساران تا دهدشت لوله‌هایمان هم خریداری شده که خط اتیلنی که ما خوراکمان را از گچساران بگیریم و تبدیل به اتیلن بکنیم.
مجری: حالا مربوط به شما نیست ۱۶ سال پیش بود قائدتا ارتباطی به شما ندارد ولی یک نقدی که وارد است عنوان بحث کشاورزی چرام را به خطر می‌اندازد؟
هاشمی: این‌ها همه شایعه است، ببخشید چند تا پتروشیمی در ماهشهر و اطراف ماهشهر اطرافش هم کشاورزی هست من نمی‌توانم قضاوت کنم بگویم درست انتخاب کردند جایش را یا غلط انتخاب کردند یک چیزی بود که آمد به ارث رسید، من که نمی‌توانستم دوباره بردارم زمین مال سهامدارها است بردارم ببرم یک جای دیگر باید می‌ساختم، آن را هنر من در این است که بسازم در ساخت تا تمام بشود متوسط 2-3 هزار نفر در آن کار می‌کنند. پس آنهایی که نقد می‌کنند به نظر من دیگر باید اجازه بدهند انصاف داشته باشند کمک کنند تا ساخته شود اینها که می‌دانند دیگر فایده ندارد، این صحبت‌ها دیگر چیزی که کارهایش انجام شد ۱۰۰ میلیارد تومان در این مدت هزینه کرده‌ایم.
مجری: در مورد پتروشیمی دهدشت اخیراً یکی دو ماه پیش اعلام شد در لیست تحریم‌های آمریکا است از لیست اولویت‌های اقتصاد مقاومتی خارج شده خواستیم صحت و سقم آن را از شما بپرسیم.
هاشمی: من هم یک مصاحبه کردم و گفتم هیچ قدرتی غیر قدرت لایزال الهی متوقف نخواهد کرد پتروشیمی دهدشت را متوقف کند چرا؟ چون ۷۰ درصد متریال تجهیزات مورد نیاز پتروشیمی دهدشت داخلی است ۳۰ درصد دیگه هم راهش را پیدا کردیم که از کجا بیاید، ما هیچ نگرانی برای پتروشیمی نداریم.
مجری: در همین بحث پتروشیمی ما سرچ می‌کردیم یک کامنت ها خیلی جالبی بود در فضای مجازی در واکنش به همین مصاحبه شما مردم گفته بودند از همان موقع تاکنون هیچ قدرتی تا الان نتوانسته این پتروشیمی را راه‌اندازی کند.
هاشمی: ببین دلم میخواد آن کسانی که اولاً کارشناس شیمی هستند نقد اصولی و علمی کنند. الان ۸۸ نفر فرستادیم پتروشیمی مسجدسلیمان آموزش می‌بیند، آینده نگری برای پتروشیمی دهدشت که فردا غیربومی نیاید آنجا بچه خودمان را فرستادم آنجا هم حقوق می‌گیرند هم در کنار چینی‌ها دارند پتروشیمی مسجدسلیمان را می‌سازند صاحب تجربه شوند در آزمون پتروشیمی مسجدسلیمان بچه‌های ما استعدادشان بالا بود ۱۸ نفر قبول شدند و رسمی شدند. لطف خداست و افتخارش هم برای بنده است به عنوان کسی که عاشق این جوان‌ها هستم می‌خواهم این را عرض کنم ببینید کسی که رفته باشد جایی کار کرده باشد در پتروشیمی می‌فهمد که پتروشیمی ساختن یعنی چه؟ کار فنی و مهندسی کردن یک شیر آب نیست که بروید ببندید کسی که میخواد 3000 میلیارد پول هزینه کند آنجا باید زیرساخت‌هایش آماده باشد 50 مگابات برق و آب می‌خواهد که الان از رودخانه مارون برایش آب می‌آورند، خط لوله‌اش از وارد می‌شود، اگر این پتروشیمی 5 سال پیش 6 سال پیش کلید می‌خورد حالا 700 نفر در آن مشغول بود ثابت مستقیم و غیر مستقیم می‌آید روی هزار و ۵۰۰ نفر ضمن اینکه من در شرایط فعلی دلم نمی‌خواهد تمام شود چرا؟ چون تا فعال است متوسط ۲۰۰۰ تا در آن است کار می‌کند ولی وقتی تمام شد و به بهره برداری رسید می‌آید روی هفتصد نفر.
مجری: یک سؤال دارم در پرانتز به نظر خودتان آقای هاشمی آدم نقدپذیری است؟
هاشمی: آقای هاشمی که اینجا نشسته کوچک همه جوان‌هاست نقد منصفانه را بدون غرض و مرض می‌پذیرم می‌پذیرم و روی چشمم می‌گذارم ولی نقدی که نقدی که همراه با بی‌عدالتی و بی‌انصافی و فقط دنبال این باشد که از و به آن هدف خودت برسی و تخریب کنی این نقد را من نقد منصفانه نمی‌دانم. متاسفانه اکثر نقدهایی که در اینجا می‌شود نه در این ساختمان را می‌گویم در بیرون نقدهایی که نشأت گرفته از حسادت است.
مجری: سعی برنامه سه نقطه این که جانب انصاف را رعایت کند نقاط قوت به جای خود باید به آنها پرداخته شود ولی رویکرد برنامه ما نقادانه است پروژه‌های گازرسانی ما می‌بینیم در فضای رسانه‌ای خیلی به نیکی از شما یاد می‌شود حالا بحثی که وجود دارد آمارها و بودجه‌هایی که اعلام می‌شود؟
هاشمی: ابتدا در ادامه جواب سؤال قبلی، باید عنوان کنم در صنعت فاز دوم کارخانه آجر را ما ۵ میلیارد پول دادیم الان ۶۰ -۷۰ نفر دوباره اشتغال ایجاد شد آنجا کار می‌کنند، کارخانه آجر فاز اولش را خدا خیرش بدهد آقای بزرگواری زحمت کشیدند جای تشکر دارد فاز دوم هم دوباره تسهیلات دادیم راه انداختند کارخانه سوله‌سازی چرام حدود ۱۰ سال پیش سرمایه‌گذارش ول کرده بود رفته بود آبادان الآن برگردانیم نزدیک ۳۰ نفر در کارخانه سوله‌سازی چرام دارد کار می‌کند و سوله‌های مورد نیاز پتروشیمی دهدشت را الآن همین کارخانه سوله‌سازی می‌سازد اگر این کارخانه نبود یا باید می‌رفت گچساران می‌ساخت یا می‌رفت یاسوج یا اصفهان ولی الان ۵ کیلومتری کارخانه سوله ازی از همانجا می‌سازد نصب می‌کند.
مجری: خیلی از منتقدان شما عنوان می‌کنند آمارها به خصوص آمارهایی که آقای هاشمی اعلام می‌کند روی کاغذ درست است ۵ میلیارد ۱۰ میلیارد برای فلان بودجه اختصاص یافته ولی خیلی از افرادی که تخصص اقتصادی دارند اعتقاد دارند این بودجه‌ها تخصیص نمی‌شو و صرفاً این بودجه‌ها روی کاغذ هستند و واقعی نیستند!!
هاشمی: این موضوعی که عنوان کردین معضلی در سطح ملی ست، بنده به اعضای شورای اداری اعلام کردم که دلمان را به این بودجه‌ها و کاغذها خوش نکنیم برویم دنبال سرمایه‌گذار برای سرمایه گذاری کردن بخش خصوصی را تقویت کنیم و دلمان را به این کاغذها و عددها و آمار و ارقام خوش نکنیم، الآن حدود ۸۰۰ میلیارد تومان روی کاغذ اعتبار ماست جای تشکر دارد، اگر وضع مملکت خوب بود تخصیص داده می‌شد تحول می‌کرد فوقش امسال من می‌گویم اگر بتوانیم ۵۰ درصد را بگیریم کلاهمان را باید بیندازیم الآن در نیروگاه 750 مگاباتی دهدشت که برق استان را تأمین می‌کند در حوزه کهگیلویه است اینها خصوصی هستند و ربطی به دولت ندارد.
مجری: در مورد تخصیص و اختصاص بودجه‌ها ابهام‌هایی وجود دارد البته باید گفت صرفاً مربوط به دوره شما نیست بلکه سؤال کلی است. از دوره‌های قبل تا کنون، شائبه‌ای در فضای سیاسی وجود دارد برای نمونه بودجه‌ای که برای استان اختصاص پیدا می‌کند درصد تخصیص یافتگی مثلاً در بویر احمد و گچساران بیشتر از کهگیلویه است نظر شما در مورد این شائبه چیست؟
هاشمی: عمق محرومیت در حوزه کهگیلویه بالاست ولی من این حرف رو بی‌انصافی می‌دانم اولاً این دوره من کار به ادوار گذشته ندارم این دوره‌ای که بنده در کنار عزیزان آقایان تاجگردون و زارعی هستم این اتحاد و وحدت و همدلی و تعاونی که الآن بین نماینده‌ها هست در هیچ دوره‌ای نبوده این را شما می‌توانید از مجلسی‌ها هم سؤال کنید و امروز اگر رقابتی بین ما هست منهای اختلاف سلیقه و از لحاظ فکری شاید با بعضی از دوستان بالاخره اختلاف داریم ولی برای منافع استان و حوزه انتخابی‌ام با هم اتحاد داریم.
مجری: مردم خواه ناخواه چون شفافیت وجود ندارد قضاوت‌های خودشان را انجام می‌دهند، دریچه‌ی مهمی که مردم اطلاعاتشان را کسب می‌کنند رسانه‌هاست؟
هاشمی: اتفاقاً می‌خواهم بگویم اینها مردم نیستند اینها خواص هستند که اینها را به خورد مردم می‌دهند.
- خوب همین است ما باید در رسانه این‌ها را شفاف کنیم یا نه؟
- یکی از وظایف رسانه همین است رسانه ما امروز به جای پرداختن به واقعیت‌ها دنبال یک مسائل حاشیه‌ای می‌روند یک چیزهایی درست می‌کنند من دنبال خرد کردن شما هستم چون هوادار فلانی‌ام یا شما دنبال تخریب بنده هستی و کسی نیست که بیاید این واقعیت‌ها را تحقیق کند در حوزه کهگیلویه بزرگ یک قلم حساب کردم ۸ هزار میلیارد تومان الان در حوزه انتخابی من دارد پروژه اجرا می‌شود بخش خصوصی و دولتی
مجری: نقدی که وجود دارد می‌گویند آقای هاشمی تمرکزش از ابتدا بر روی مسائل عمرانی و سازندگی است این تمرکز بیش از حد باعث شده که از اوضاع فرهنگی و اجتماعی به نحوی غافل شوند آیا قبول دارید؟
هاشمی: من مقلد هستم روز اول حضرت آقا دو تا جمله فرمودند خدمت اول کار مجلس رسیدیم فرمودند بروید روی دو مقوله کار کنید فرهنگ اقتصاد نفرمودند بروید چپ و راست کار کنید، فرمودند بروید روی اقتصاد و فرهنگ کار کنید من از شما سؤال می‌کنم این ۱۰ تا جوانی که الآن اینجا هستند فردا می‌خواهند فارغ التحصیل بشوند.، مشکل اولتان بیکاری است پس مشکل شما این نیست که وابسته به کدام باند و جناح هستید مشکل این است که شما می‌خواهید زندگی کنید، شغل داشته باشید پس حرکت من حرکت درستی بوده است. در این مسیر من از قافله در این کار عقب نیستم، در مورد سؤال شما و مساله فرهنگ قبل از شما اداره اوقاف بودم گفتم در چند سال گذشته چقدر خرج مساجد کردید؟ خوب است در این سه سال و خورده با سند می‌گویم کپی هم خواستید براتون می‌فرستم بالای دو و نیم میلیارد تومان فقط مساجد تنها را از خیرین فقط 350 تومان از نفت گرفتند و بقیه را از خیرین گرفتند.
مجری: برای مثال می‌پرسم در دوره نمایندگی شما در بهمئی، دهدشت و یا چرام فرهنگسرا، کتابخانه احداث شده؟
هاشمی: دولت باید این کار را بکند این کار دولت است کار من نیست بروم خیر بیاورم فرهنگسرا بسازد.
مجری: این نقد نه تنها به کهگیلویه به حوزه کل استان وجود دارد مثلاً شهر یاسوج هنوز سینما ندارد، در استان ما زیرساخت‌ها وجود ندارد ولی مثلاً نمود عینی فرهنگ می‌شود سینما، کتابخانه، فرهنگسرا یک ضعف کلی در استان وجود دارد؟
هاشمی: یک چیزی به شما بگویم که درد بی درمان کجاست؟ امروز که من اینجا دارم صحبت می‌کنم شما باید از قانون و نظارت بر اجرای قانون از من سؤال کنید و موانع بر سر راه تولید چیست؟ ولی امروز طوری شده که من باید در فاضلابی که مثلاً یک دهستان هم هست که یک لوله شکسته در آن هم باید دخالت کنم این نشانه بدبختی ما است، وظیفه نماینده قانونگذاری و نظارت بر اجرای آن است، تازه الان قانون گذاری را ول کن ما قانون نمی‌خواهیم دیگر به اندازه کافی قانون داریم باید برویم دنبال نظارت نظارت بر قوانینی که تصویب شده مثل اصل 44 مثلاً من دلم می‌خواهد جنابعالی اصل 44 من را به چالش بکشانید چرا اصل ۴۴ اجرا نمی‌شود؟ ولی امروز طوری شده که من باید بروم در قطع برق با یک لودر برای فلان جا می‌خواهند کانال کشاورزی خراب شده دنبال این کارها باید باشم.
مجری: آمار مهاجرت‌ها در استان نشان می‌دهد: کهگیلویه در طی ده سال اخیر بیشترین مهاجرت به سایر شهرستان‌ها و استان‌های دیگر به ویژه یاسوج و استان‌های بوشهر و خوزستان را داشته و کارشناس‌ها این مسئله مهاجرت را و معیشت می‌دانند نگاه و رویکرد شما در مقابل چنین بحرانی چه بوده است؟
هاشمی: کلیات بحث تون قبول دارم، ولی با ضرس قاطع اعلام می‌کنم به نقل از امام جمعه دهدشت به من گفتند: آقای هاشمی این کارهای زیربنایی که شروع شده روند مهاجرت تا حدودی کاسته شده است، به برکت این نظام زیرساخت‌هایی که امروز آغاز شده مانند جاده دهدشت/ پاتاوه که هم اکنون به بالای 70 یا 80 رسیده و دیگه مراحل پایانی‌اش را باید بگذراند و سد مارون که الان تجهیز کارگاه شروع شده است. در کل همه این موارد سبب معکوس شدن روند مهاجرت در کهگلویه خواهد شد.
مجری: در مورد آسیب‌های اجتماعی مانند خودکشی به ویژه خودکشی‌های دختران دیشموکی شما بعنوان نماینده ملت تحرکات خاصی نداشتید؟ آیا نقطه ضعفی در کارنامه شما تلقی نمی‌شود؟
هاشمی: این قضیه دیشموک واقعاً محروم است اطرافش محروم است هر چه بروی آن طرف تر من بارها گفتم غیر از خدا هیچ کس را ندارند، ولی ما هم یه کارهایی را آنجا شروع کردیم، نیترات دیشموک را مرحله پایین را دارند کار را شروع کردند ۴ میلیارد تسهیلات تصویب کردیم که فعال شود از ۴ تا معدنی که در دنیا به نام معدن نیترات است یکی در دیشموک است. حقیقتاً به یک جاهای خوبی رسیدیم بحث گازرسانی بود که تمام شد خوشبختانه الان روستاها را دارند انجام می‌دهند بحث جاده خوزستان است که ۶ میلیارد تومان از آقای زنگنه گرفتم من فکر می‌کنم این کارها را انجام بدهیم که در حال انجام هستند خود به خود مبارزه کردیم با آن آسیب‌های اجتماعی ولی چیزهایی را ما بزرگ می‌کنیم تاریخ‌ها را در بیاوریم در خیلی از جاهای همین استان افرادی خودکشی کردند یا در درگیری خود کشته شدن یا فرار کردند یا زندان شدند یا حکم ابد خوردند ولی حرفی از اینها نیست یک مسئله را می‌آوریم انقدر بزرگ می‌کنیم که دیگر طوری شده مردم هم فرهنگشان هم دارد زیر سؤال می‌رود که چی؟ بله می‌خواهیم کاری انجام بدهیم نباید با جنجال همایش با این همایش‌ها چه از تویش درمی‌آید می‌گویند ما بودجه برای آسیب‌های اجتماعی در استانداری گفتم چقدر اعتبار دارید در آسیب‌های اجتماعی گفت ۶۰۰ میلیون و ۶۰۰ میلیون را به کجا دارید من به عنوان یک آدمی که کار نظارت می‌کنیم به آقای فرماندار گفتم: شما خبر دارید گفتند نه ۶۰۰ میلیون چی؟ ۶۰۰ میلیون در چهار تا شهر ستان من برای مبارزه با آسیب‌های اجتماعی تخصیص داده بودند نبردند ولی بالاخره عدد و رقمی را روی کاغذ اعلام کردند همین چیزی که شما دارید می‌گوید نمی‌گویم در وسط راه اختلاس شده است.
مجری: شاخصه‌های توسعه در کهگیلویه نسبت به بویراحمد و گچساران پایینتر است به نظر خودتون دلایل چیست؟
هاشمی: ببینید شاخص‌های توسعه اول از من سؤال کن که شاخص‌های توسعه چیست اولین شاخص توسعه فرهنگ است دومین شاخص توسعه امنیت است سومین شاخص توسعه عمران و امور زیربنایی است چهارمین شاخص مشوق‌های سرمایه گذاری است پنجمین تولید توزیع بعد هم صادرات اینها دیگر شاخص‌های توسعه که هر جامعه‌ای به این شاخص‌ها اهمیت داد توسعه پیدا می‌کند شما نگاه کنید نیروگاه می‌خواهید بسازید وقتی شب بیاید آن طرف دو تا گلوله بگذارند در دیوارش سرمایه‌گذار دیگری آنجا سرمایه گذاری می‌کند؟ می‌گوید من دیوانه‌ام ۳ هزار میلیارد پول بریزم اینجا امنیت اول فرهنگ بعد امنیت بعد عمران و امور زیربنایی راه سازی سد سازی راهبان راه آهن این چیزها کشاورزی این‌ها دیگر کارهای عمرانی است مشوق‌های سرمایه گذاری در گرجستان 72 ساعت مجوز را به تو می‌دهند یعنی پروانه بهت می‌دهند برو معدن را فعال کن برو کارخانه بزن یکسال تمام سرمایه گذار معرفی شده است هنوز که هنوزه پروانه به آن ندادند یا منابع طبیعی گیر می‌دهد یا زیست محیطی گیر می‌دهد بروکراسی‌های اداری پیچ و خم‌های اداری بانکها که دیگر پدر مردم را در آوردند اینها باعث می‌شود این‌ها را درست کنید طرف وام ۲۰ تومان داشته الان ۴۰۰ میلیون شده است کارخانه‌اش را در شهرک صنعتی بسته است، دردها را شناسایی کنیم بعد شناسایی تنها نه، درمان کنید. درمان هم با حرف و شعار و سخنرانی و ... که درست نمی‌شود.
مجری: شما از نمایندگانی بودین که در مخالفت با سیاست‌های دولت موضع گیری میکردین آیا همین مساله باعث نشد که به برنامه‌های اجرایی کهگلویه ضربه وارد شود؟
هاشمی: نه خوشبختانه این نکته را عرض کنم که این تنگ نظری‌هایی که بعضاً در خیلی از افراد حتی افرادی که ازشان انتظار نمی‌رود این تنگ نظری‌هایی که اینجا هست در کشور نیست بالاخره ما باید قبول کنیم که مجلس سیاسی است نماینده در فضای سیاسی قرار گرفته و باید متوجه جهان اطرافش باشد متوجه دور وری ها هم باشد از مسئولیت واگذاری هم اطلاعات کافی داشته باشد ولی شما ببینید برای توسعه منطقه و جاهایی که نیاز بود من اهل تعامل بودم جاهایی که می‌دانستم واقعاً برای نظام مهم است برای توسعه کشور مهم است برای اقتصاد مهم است برای اولین بار یک کسی مثل بنده با آن تجربه‌ای که داشتم در کمیسیون انرژی قرار گرفتم و در سال سوم به عنوان نایب رئیس کمیسیون انرژی انتخاب شدم خب این لطف خدا و توفیق الهی بود و نظر لطف دوستان و همکاران بود که با توجه به تجربه‌ای که داشتم در حوزه انرژی در سی و پنج شش سال گذشته دوستان رأی دادند ما به عنوان نایب رئیس انتخاب شدیم از قبل همین کمیسیون من خیلی جاها کمک استان کردم یک جاهایی همکار من آقای تاج گردان کمک ما می‌دهد یک جاهایی هم بنده در حوزه انرژی کمک می‌دهم به گچساران اینطوری نیست از فکر هم دیگر از توان همدیگر استفاده می‌کنیم و این تعامل وجود دارد ببینید برای اولین بار رئیس مجلس رو ما به کهگیلویه آوردیم آقای لاریجانی که الان طوری شده هر وقت من را می‌بیند هفته یکبار جلسه خصوصی یا دو هفته یک بار داریم می‌گوید اگر جایی موانعی داشتی برای سد برای نیروگاه جای دیگر بگو من کمک کنم آمدید اوضاع و احوال را یا مثلاً ۲ بار آقای زنگنه فقط پتروشیمی دهدشت را بازدید کردند در صورتی که حالا شما پخش می‌کنید نمی‌کنید پتروشیمی داریم که الان ۹۵ درصد پیشرفت فیزیکی دارد- تعامل می‌خواهم بگویم تعامل با دولت بعضی جاها رأی اعتماد است وزرایی که کارآمد هستند بنده دفاع کردم بنده دفاع کردم، بعضی از وزرا شما استحضار دارید تعارف نداشتم با آقای آخوندی من چه برخوردی کردم روی قضیه هواپیما محکم وایسادم.
مجری: بحثی که وجود داشت آن موقع موضع گیری شما با آقای تاجگردون در مورد این مسئله خیلی شفاف بود ولی نماینده بویراحمد موضع شفاف نداشتند! مسئله‌ای که در مورد خود شما وجود دارد آینه جزء ۱۸ نماینده که طرح استیضاح رئیس جمهور را امضا کردید چرا؟!
هاشمی: الان هم بیاورند باز امضا می‌کنم و دلایل این دلایل خودتان میدانید، دیگر اولین چیز هم خودت درگیری من جز ۱۲ تایی بودم که آخر امضایم را پس نگرفتم مگر اینکه وضعیت موجود تغییر کند.
مجری: حالا چون انتهای برنامه است سوال‌های شخصی‌تر بپرسیم در مورد شخص آقای هاشمی اگر یک زمانی بخواهم طرح شفافیت مالی نمایندگان را مطرح کنند حاضرید اموال خود را شفاف کنید و لیست آنها را منتشر کنید؟
هاشمی:  الان طرح شفافیت را امضا کردم بله محکم همه را هر طرح شفافیت آن جا اعلام شد بنده امضا کردم اگر بگویند در استان مناظره بگذارند باز حاضرم.
- شما منتشر می‌کنید؟
کسی که ریگی در کفشش باشد وارد در استان کهگیلویه و بویراحمد نمی‌شود، بنده که همه چیز برایم آماده بود جایم خوب بود متوسط دو تا نماینده را در هفته جلو دفترم بودند می‌رفتم برای خودم در تهران می‌نشستم کاری به کار کسی هم نداشتم مانند خیلی‌ها که رفتند و پشت سرشان را هم نگاه نکردند! خدا کمک کرد پله پله آمدم از کارگری شروع کردم زمانی که درس می‌خواندم کارگری و بنایی شروع کردم کشاورزی شروع کردم آمدم تا اینجا و برکت این نظام و خون شهدا بوده تا این نیت را دارم تا صداقت و اخلاص در کار باشد مطمئنم خدای متعال نمی‌گذارد کسی زمین بخورد بیشتر باید منافع مردم را در نظر بگیریم بنده یک جایی بودم حقوقم هم خیلی خوب و همیشه هم ۴-۵ هزار نفر آدم که داشتم در پروژه‌ها سه هزار نفر از کهگیلویه و بویراحمد بود هیچکس هم منت روی سر من نمی‌گذاشت ولی الان دیگر همه چیز باید بارمان بکنند این فضای سیاسی را من قبول ندارم اول باید خودمان را درست کنیم ما باید پله اول را فهمیدن قرار بدهیم ما هنوز الفبای سیاسی آن سیاستی که می‌گویند سیاست ما عین دیانت ماست هنوز که هنوز است الفبای آن را بلد نیستیم بعد این سیاست را بند می‌کنیم با آن سیاستی که در خیلی از جاهای دیگر است درست است ما می‌آییم می‌خواهیم مثل آنها عمل کنیم این طور نیست من می‌گویم مردم خیلی از ما جلوتر هستند
مجری: حاضرید به هشتک فرزندت کجاست بپیوندید؟!
هاشمی: اگر می‌خواستم همین را بگویم خدا وکیلی تحقیق کنید از من تنها هم نشنوید ولی باور کنید باور کن بچه بزرگ من به دلیلی که خودم به آن نرسیدم همه دردسر بودم شاید در طول دوران زندگی کاریم ۵۰ مرحله در خانه با بچه‌ام غذا نخوردم، می‌توانم به جرئت بگویم یا همیشه ساعت ۱۲ و ۱ برگشتم خانه زمان جنگ جنگ بود سازندگی سازندگی بود قرارگاه قرارگاه بود شهرداری که دیگر من سه سال شهردار مسجد سلیمان بود می‌آمدم پنجشنبه شب می‌رسیدم دهدشت جمعه عصر برمی‌گشتم زندگی نداشتم بچه من دیپلم است می‌گویند خارج از کشور است! یک روزی بچه من گفت بابا تو که ما را یکبار در طول عمر نبردی تفریحی نمی‌شود یک جای زنگ بزنید دوستان و رفقایی داریم با مادر دو سه روز برویم شمال و برگردیم ما یکجای بود با یکی از دوستان صحبت کردیم یه جایی همین دستگاه‌ها چه می‌گوید من خیلی سر در نمی‌آورم در فضای مجازی یک ویلا در دبی اومدم رفتم آدرس سند خانه طرف را همه اینها را آوردم دادم به حراست مجلس شما ببینید فرهنگ را جت اسکی رفته بود با ۵۰ هزار تومان می‌شود بروی دریا در آوردن نامه زده بودند به حراست اینکه فرهنگی است شما داری چه اوضاعی که گفتم اجازه بدهید جلوی خودش زنگ زدم روی آیفون گذاشتم گفتم مجموعه نفت است دو روز این بچه‌ها رفتن با رفقا برگشتند آمدند دریای خزر هم می‌رفتن با ۵۰ تومن پول می‌دادند سوار آن می‌شدند امروز این است که چند روز پیش مادرش گفته نمی‌شود این بچه را بفرستی برود یک جایی از بس که دلم می‌سوزد برای جوانهایی که به من مراجعه می‌کنند نمی‌دانم چه باید کنم!
 مجری: در انتخابات آینده شرکت می‌کنید؟
هاشمی: مگر شما شک داشتید؟
- گفتم از زبان خودتان
- تا این طرح‌ها به نتیجه نرسد هرچه مردم تشخیص دادند تا این طرح‌ها به نتیجه نرسد و توقفی در کارمان دیگر نیز با همین شرایط خراب نگذاشتم متوقف شود و امیدوارم که فضا در آینده بهتر هم بشود و من مطمئنم از این پیچ عبور خواهیم کرد و یأس و ناامیدی نصیب خود دشمنان می‌شود شرایط ما هم بهتر می‌شود سرعت بیشتری می‌گیرد طرح‌ها و تنها چیزی که باعث شده من دوباره در این مسیر حرکت کنم تکمیل این طرح‌ها است
مجری: یعنی مهمترین رقیبتان در انتخابات آینده می‌توانید اسم ببرید؟
هاشمی:  بالاخره شما می‌دانید دموکراسی معنایش همین است، نه، من ترسم فقط از خداست به خود او توکل کردم و چون می‌دانم اگر هم موفق نشوم مردم اعتماد نکنند یقین داشته باشید جایی که می‌روم آخر هم هر نماینده در کهگیلویه باشد باید بیاید آنجا و کمک از من بگیرد.
مجری: نماینده‌ها وقتی به پایان دوره نمایندگی می‌رسند، بیشتر استرسی می‌شوند؟
هاشمی: من تنها چیزی که برایم مهم است و همیشه برای آن ارزش قائلم حقیقت است این جمله مولا علی است. از این فرصتی که در اختیار من هست نمی‌دانم این فرصت فرصت عمری که دارم چقدر به من اجازه می‌دهد که بتوانم خدمت بیشتری انجام بدهم از این فرصت بین آینده و گذشته که فرصت فعلی است می‌خواهم استفاده کنم برای چه؟ برای خدمت بیشتر و جمله اول من خدمتتان عرض کردم گفتم یکی از شاخص‌های چهره سیاسی این است که سیر مسئولیت باشد شما امروز بگو مترو من می‌گویم بودم متروی مشهد متروی تبریز بگو تونل می گویم تونل ۴۵ میلیون کیلومتری؟؟ بگو شهرسازی مبلمان شهری مسجدسلیمان دهدشت بگو راه‌سازی جاده اتوبان ساوه بگو خط لوله خط لوله هزار کیلومتری صلح از عسلویه تا پاکستان ده‌ها مورد دیگر بنابراین چه غصه داشته باشم چه نگرانی داشته باشم برای خدمت کردن چهار روز دیگر می‌خواهم عمر کنم می‌روم یک جای دیگر خدمت می‌کنم.
مجری: صادقانه به سؤالات ما جواب دادید و اولین نماینده مجلسی بودید که وارد برنامه ما شدید امیدوارم این برنامه ادامه داشته باشد و با تشکر از بینندگان و همراهان ما در برنامه گفتگو محور اینترنتی سه نقطه خیلی خوشحالم.
هاشمی: ممنون از بینندگان عزیز که ما را دیدید و شنیدید تا برنامه دیگر و سه نقطه دیگر شما را به خداوند منان می‌سپارم.


کد مطلب: 413543

آدرس مطلب :
https://www.kebnanews.ir/interview/413543/همه-حرف-های-عدل-هاشمی-پور-باره-فرزندانش-انتخابات-آینده-فقط-ترسم-خدا-اگر-مردم-تشخیص-دادند-شرکت-می-کنم-طرح-شفافیت-مالی-موافقم-فیلم

کبنانیوز
  https://www.kebnanews.ir

1