کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

مهمترین شاخصه و علل ماندگاری کربلا

19 شهريور 1398 ساعت 16:30

ای کاش وعاظ و مبلغان دینی در جلسات به جای اینکه بیشتر به داستان‌ها و حکایت‌هایی که بارها در جامعه مطرح شده است بپردازند، به انتشار مبانی مد نظر اسلام و سیره اهل بیت (ع) می‌پرداختند؛ البته که این امر بی‌ارزش نیست اما باید حضور در این مجلس انسان را به هدف سیدالشهدا نزدیک کند. بهتر است به اصل دین به دور از خرافه و پرداختن به مسائل حاشیه‌ای نزدیک شویم چرا که اینگونه خون سید الشهدا (ع) پایمال نمی‌شود.


یک کارشناس و خطیب دینی گفت: از جمله علت‌ها و شاخصه‌های ماندگاری کربلا اخلاص در رفتار و عمل حضرت سید الشهدا(ع) و اصحاب ایشان بوده است. بسیاری از کسانی که همراه امام (ع) بودند هم مسلک امام حسین (ع) نبودند اما چون اخلاص داشتند و می‌دانستند که راه حضرت راه حق است به حضرت پیوستند. دلیل دیگر ماندگاری حادثه عاشورا اراده حضرت حق و وعده الهی است. نقش اهل بیت (ع) و ایرانیان را نیز نمی‌توانیم در این موضوع نادیده بگیریم؛ چرا که ایرانی‌ها دژ محکمی در مقابل عمال معاویه و یزیدیان بودند.
حجت‌الاسلام والمسلمین سید امیر عبدالملکی، عاشورا را قیامی تاثیرگذار و جزو اثرگذارترین و ماندگارترین حادثه‌های تاریخ مطرح کرده و اظهار کرد: عاشورا واقعه‌ای است که گذر زمان هم باعث کمرنگ شدن آن نشده است. بزرگان سایر ادیان و مکاتب دیگر ادیان هم در مورد سید الشهدا (ع) مطلب دارند. آنها بر این موضوع که برای رسیدن به آزادی باید از امام حسین شیعیان پیروی کرد تاکید دارند.
وی گفت: امام حسین (ع) یارانی دارد که یاران آن امام برای کل جهان مثال‌زدنی هستند و اگر ۷۰ بار به شهادت برسند دست از یاری امام خود بر نخواهند داشت. اینها در ادبیات نوین جهانی همواره مد نظر بوده است و اینکه آنها به خاطر دنیا نجنگیده‌اند و اگر اینچنین بود توجیهی برای بردن زن و بچه وجود ندارد. از جمله عواملی است که انسان‌های بزرگ در تاریخ و اثرگذاران سایر مکاتب و مذاهب و جریان‌های سیاسی و اجتماعی در جهان بر آن تاکید داشته‌اند.
مهمترین شاخصه و علل ماندگاری کربلا اخلاص و فداکاری در رفتار و عمل است که از حضرت سید الشهدا (ع) و یاران ایشان مشاهده می‌کنیماین کارشناس خطیب دینی با تاکید بر این مطلب که مهمترین شاخصه و علل ماندگاری کربلا اخلاص و فداکاری در رفتار و عمل است که از حضرت سید الشهدا (ع) و یاران او مشاهده می‌کنیم، گفت: بسیاری از یاران امام(ع) هم‌مسلک امام نیستند. همچون ظهیر عثمانی و یا وهب که از آیین و مسلک دیگری بودند. اینها هم از عوامل ماندگاری حادثه کربلا بودند. بالاتر از هر عاملی، اراده و مشیت حضرت حق بود. خداوند در آیه ۸ سوره صف می‌فرماید: «یُرِیدُونَ لِیُطْفِئُوا نُورَ اللَّهِ بِأَفْوَاهِهِمْ وَاللَّهُ مُتِمُّ نُورِهِ وَلَوْ کَرِهَ الْکَافِرُونَ؛ کافران می‌خواهند تا نور خدا را به گفتار باطل (و طعن و مسخره) خاموش کنند و البته خدا نور خود را هر چند کافران خوش ندارند کامل و محفوظ خواهد داشت.» این آیه به این موضوع اشاره می‌کند و اراده حق بر این بوده است که امام حسین (ع) الگویی برای تمام جهانیان باشد؛ از یار ۶ ماهه تا ۹۶ ساله در کاروان کربلا حضور داشته‌اند که این موضوع می‌تواند در جامعه امروز الگویی بزرگ محسوب شود.
عبدالملکی خاطرنشان کرد: در کنار این علل به وعده الهی نیز می‌توانیم توجه کنیم و می‌توانیم بگوییم از جمله علت‌هایی که در بقای حرکت امام حسین (ع) نقش داشته است وعده‌های الهی بوده است. خداوند در آیه ۱۶۹ سوره آل عمران می‌فرماید: «وَلَا تَحْسَبَنَّ الَّذِینَ قُتِلُوا فِی سَبِیلِ اللَّهِ أَمْوَاتًا بَلْ أَحْیَاءٌ عِنْدَ رَبِّهِمْ یُرْزَقُونَ ؛ هرگز کسانی را که در راه خدا کشته شده‏‌اند مرده مپندار بلکه زنده‏‌اند که نزد پروردگارشان روزی داده می‌شوند.» در تاریخ اتفاقات بسیار زیادی رخ داده و برخی از آنها فاجعه آمیز بوده است اما هیچ کدام اثر و ماندگاری کربلا را نداشته است. موضوع بعدی که در بقای حرکت امام حسین (ع) نقش بسزایی داشته است رفتار اهل بیت (ع) در زنده نگهداشتن یاد و خاطره کربلا بوده است. اهل بیت (ع) از هر فرصتی برای اینکه جامعه را به سمت این امر سوق بدهند استفاده می‌کردند.
وی در ادامه با توضیح این مطلب که سیدالشهدا (ع) درس انسان‌سازی داده است، گفت: شب عاشورا زمانی که برخی از افراد امام(ع) را ترک می‌کنند و قریب به ۴۰ نفر از اصحاب بیشتر باقی نمی‌مانند و مابقی آنها که به ۷۲ تن می‌رسند در صبح عاشورا به امام حسین (ع) می‌پیوندند. در همان شب امام ندای حق الناس را سر می‌دهد. اگر انگیزه خدایی نبود برای احقاق حق الناس تلاش نمی‌کرد. این نیز یکی دیگر از مولفه‌های ماندگاری عاشوراست. علما و مومنین نیز با برگزاری محافل آئینی نقش بسزایی در به یادگار ماندن قیام کربلا داشته‌اند. همچنین می‌توانیم در این بین به نقش ایرانی‌ها نیز اشاره ویژه‌ای داشته باشیم. در قیام مختار ایرانی‌ها تاثیر بسزایی داشتند و می‌بینیم که در زمان خلفای عباسی و بنی‌امیه هرگز نمی‌توانستند با ایرانیان ارتباط خوبی داشته باشند و از سال چهلم هجرت که حضرت علی (ع) به شهادت رسیدند سخت‌ترین فشارها بر روی ایرانیان بوده است؛ چرا که آنها می‌دانستند اعتقاد ایرانیان به حضرت علی (ع) و فرزندانشان یک اعتقاد راسخ و مثال زدنی هست و دژ محکمی در مقابل عمال معاویه و یزیدیان بودند.
وی اظهار کرد: یکی از دلایلی که در جامعه امروز نمی‌توانیم آنگونه که باید و شاید شاهد تاثیرگذاری مجالس عزاداری باشیم دوری از سخن حق و چگونگی ارائه آن برای نسل جوان است. پیامبر (ص) قبل از رحلت می‌فرمایند: "دو یادگار یعنی قرآن و اهل بیت را در بین شما به امانت می‌گذارم. هر زمانی که به این دو نزدیک شوید از آسیب‌ها در امان هستید." ما اگر به مبانی که در دین مطرح شده بازگردیم هرگز شاهد این نیستیم که مجالس عزاداری دچار خرافه و تحریف و یا فقط شور باشد. ای کاش وعاظ و مبلغان دینی در جلسات به جای اینکه بیشتر به داستان‌ها و حکایت‌هایی که بارها در جامعه مطرح شده است بپردازند، به انتشار مبانی مد نظر اسلام و سیره اهل بیت (ع) می‌پرداختند؛ البته که این امر بی‌ارزش نیست اما باید حضور در این مجلس انسان را به هدف سیدالشهدا نزدیک کند. بهتر است به اصل دین به دور از خرافه و پرداختن به مسائل حاشیه‌ای نزدیک شویم چرا که اینگونه خون سید الشهدا (ع) پایمال نمی‌شود.


کد مطلب: 412607

آدرس مطلب :
https://www.kebnanews.ir/interview/412607/مهمترین-شاخصه-علل-ماندگاری-کربلا

کبنانیوز
  https://www.kebnanews.ir

1