تاریخ انتشار
چهارشنبه ۲۳ مرداد ۱۳۹۸ ساعت ۰۹:۴۰
کد مطلب : ۴۱۱۹۰۵
یک کارشناس اشتغال مدعی شد؛
بحران جدید بیکاری در جامعه؛ جوانان بیکار پرادعا!
۰
کبنا ؛بیکاری و تبعات آن یکی از معضلاتی است که همواره گریبانگیر جوامعی خواهد بود که با مشکلات اقتصادی و نوسانات اقتصادی دست و پنجه نرم میکند، اما یکی از مسائلی که در این بین مغفول مانده موضوع تن ندادن به بسیاری از کارها است که برخی از افراد آن کار را متناسب با شان و جایگاه اجتماعی خود نمیدانند، به شکلی که افراد حاضر هستند بیکار بمانند اما مشغول به حرفهای که آن را حقیر میشمارند، نشوند. در نگاه اول شاید با دلایلی همانند حقیر بودن و نبود جایگاه اجتماعی این مشاغل در سطوح بالای جامعه بتوان این موضوع را توجیه کرد، اما نکته حائز اهمیت افزایش تعداد بیکاران در سطح کشور است که مشکلات فراوانی را به همراه خود دارد.
به گزارش برنا، محمد عنبری، کارشناس حوزه اشتغال در رابطه با این موضوع که افراد به چه دلیل شغلهایی را که در سطوح پایین جامعه قبول نمیکنند، بیان کرد: عدم آگاهی اصلیترین موضوع در این خصوص است تا زمانی که افراد به میزانی از آگاهی نرسند که بدانند هر شغلی از لحاظ اجتماعی شریف است و نباید هیچکدام از مشاغل را حقیر بشماریم، این موضوع به همین منوال خواهد بود.
وی ادامه داد: از دلایل عمده دیگر در این رابطه عدم آموزش به فرزندان از سنین پایین در خصوص آشناییت با مشاغل است، بهشکلی که به کودکان و نوجوانان تفهیم نمیشود جامعه به انواع و اقسام شغلها و حرفههای مختلف نیاز دارد و با نبود یکی از مشاغل احتمال دارد چرخه فعالیتهای اقتصادی متوقف شود، آموزشها از درون خانواده و محیط مدارس باید داده شود تا ملکه ذهن فرزندان در خانواده و دانشآموزان در مدارس شود.
عنبری در ادامه نیز به تفکرات غلط که در این رابطه وجود دارد نیز پرداخت و بیان کرد: متاسفانه اصلیترین مشکل در این رابطه اشاعه تفکرات نادرستی است که در سطح جامعه در خصوص احراز مشاغل وجود دارد، به شکلی که خانوادهها از سنین پایین کودکان را به سمت پشت میزنشینی، کارمند شدن و رشتههای پزشکی و مهندسی سوق میدهند و فکر میکنند با این موضوعات میتوانند در آینده درآمدهای کلان و خوبی کسب کنند و زندگی خودشان را از بعد مالی بینیاز کنند، اما باید دانست این تفکر نادرست و غلط است، چون خود زمینه ساز این موضوع خواهد شد که باقی مشاغل را در رتبههای کمتر جامعه البته به صورت ناخواسته جای دهیم و ارزشی را بر آن حرفهها قائل نباشیم.
وی ادامه داد: در خصوص اشاعه این تفکر غلط چندین نهاد تاثیر بسزایی دارند، اولین نهاد بنیان خانواده است که اجازه نمیدهد فرزندان با باقی مشاغل آشنا شوند و هیچ تصوری از مشاغل دیگری که در سطح جامعه وجود دارد را به فرزندان القا نمیکنند، دومین نهاد در این رابطه مدارس و به صورت کلی سیستم نظام آموزش عالی کشور است که هیچ برنامهای در رابطه با معرفی مشاغل و حرفهها برای دانش آموزان ندارند و حتی گاها با برخی از رفتارهایی که در سطح مدارس از سوی متولیان آموزش در خصوص مشاغل و پست خواندن آنها اتفاق میافتد زمینه سازی کوچک شمردن باقی مشاغل فراهم میشود.
این کارشناس در انتقاد از سیستم آموزشی کشور برای تربیت نیرویهای زبده و متخصصهایی که در کارهای فنی تبحری داشته باشند نیز گفت: متاسفانه سیستم آموزشی کشور ما به شکلی است که به رشتههای فنی و کار و دانش که میتوانند درآمدهای نسبتا خوبی برای متخصصین در آینده داشته باشد کمتر بها داده میشود و بیشتر به شاخههای نظری در دوره دبیرستان توجه میشود، زمانی که به این گونه باشد افراد دیگر خواهان مشاغل فنی نخواهند بود و هیچ میلی برای احراز آن ندارند و با سیلی از فارغ التحصیلانی که در هیچ زمینهای تخصص ندارند و فقط تحصیلات دانشگاهی دارند مواجه خواهیم بود.
وی ادامه داد: باید بدانیم مشاغل فنی همچون رشتههایی مانند جوشکاری، تراشکاری و مشاغلی از این قبیل نیز با ارزش هستند و افراد خواهان این حرفه قطعا میتوانند به درآمدهای نسبتا خوبی دست یابند، پس چه بهتر است به این بخش نیز توجه ویژهای داشته باشیم و در خصوص سیستم آموزشی عالی کشور و برنامههای آن تجدید نظرهایی را داشته باشیم تا افراد نیز به سوی چنین مشاغلی سوق داده شوند، زمانی که این توجهات بیشتر شود و میزان بهای داده شده به شغلهای فنی بیشتر شود موج بیکاری قطعا از بین خواهد رفت و هیچ فردی نیز چنین مشاغلی را در زمره مشاغل درجه چند جامعه که پست و حقیر باشد، نمیداند.
به گزارش برنا، محمد عنبری، کارشناس حوزه اشتغال در رابطه با این موضوع که افراد به چه دلیل شغلهایی را که در سطوح پایین جامعه قبول نمیکنند، بیان کرد: عدم آگاهی اصلیترین موضوع در این خصوص است تا زمانی که افراد به میزانی از آگاهی نرسند که بدانند هر شغلی از لحاظ اجتماعی شریف است و نباید هیچکدام از مشاغل را حقیر بشماریم، این موضوع به همین منوال خواهد بود.
وی ادامه داد: از دلایل عمده دیگر در این رابطه عدم آموزش به فرزندان از سنین پایین در خصوص آشناییت با مشاغل است، بهشکلی که به کودکان و نوجوانان تفهیم نمیشود جامعه به انواع و اقسام شغلها و حرفههای مختلف نیاز دارد و با نبود یکی از مشاغل احتمال دارد چرخه فعالیتهای اقتصادی متوقف شود، آموزشها از درون خانواده و محیط مدارس باید داده شود تا ملکه ذهن فرزندان در خانواده و دانشآموزان در مدارس شود.
عنبری در ادامه نیز به تفکرات غلط که در این رابطه وجود دارد نیز پرداخت و بیان کرد: متاسفانه اصلیترین مشکل در این رابطه اشاعه تفکرات نادرستی است که در سطح جامعه در خصوص احراز مشاغل وجود دارد، به شکلی که خانوادهها از سنین پایین کودکان را به سمت پشت میزنشینی، کارمند شدن و رشتههای پزشکی و مهندسی سوق میدهند و فکر میکنند با این موضوعات میتوانند در آینده درآمدهای کلان و خوبی کسب کنند و زندگی خودشان را از بعد مالی بینیاز کنند، اما باید دانست این تفکر نادرست و غلط است، چون خود زمینه ساز این موضوع خواهد شد که باقی مشاغل را در رتبههای کمتر جامعه البته به صورت ناخواسته جای دهیم و ارزشی را بر آن حرفهها قائل نباشیم.
وی ادامه داد: در خصوص اشاعه این تفکر غلط چندین نهاد تاثیر بسزایی دارند، اولین نهاد بنیان خانواده است که اجازه نمیدهد فرزندان با باقی مشاغل آشنا شوند و هیچ تصوری از مشاغل دیگری که در سطح جامعه وجود دارد را به فرزندان القا نمیکنند، دومین نهاد در این رابطه مدارس و به صورت کلی سیستم نظام آموزش عالی کشور است که هیچ برنامهای در رابطه با معرفی مشاغل و حرفهها برای دانش آموزان ندارند و حتی گاها با برخی از رفتارهایی که در سطح مدارس از سوی متولیان آموزش در خصوص مشاغل و پست خواندن آنها اتفاق میافتد زمینه سازی کوچک شمردن باقی مشاغل فراهم میشود.
این کارشناس در انتقاد از سیستم آموزشی کشور برای تربیت نیرویهای زبده و متخصصهایی که در کارهای فنی تبحری داشته باشند نیز گفت: متاسفانه سیستم آموزشی کشور ما به شکلی است که به رشتههای فنی و کار و دانش که میتوانند درآمدهای نسبتا خوبی برای متخصصین در آینده داشته باشد کمتر بها داده میشود و بیشتر به شاخههای نظری در دوره دبیرستان توجه میشود، زمانی که به این گونه باشد افراد دیگر خواهان مشاغل فنی نخواهند بود و هیچ میلی برای احراز آن ندارند و با سیلی از فارغ التحصیلانی که در هیچ زمینهای تخصص ندارند و فقط تحصیلات دانشگاهی دارند مواجه خواهیم بود.
وی ادامه داد: باید بدانیم مشاغل فنی همچون رشتههایی مانند جوشکاری، تراشکاری و مشاغلی از این قبیل نیز با ارزش هستند و افراد خواهان این حرفه قطعا میتوانند به درآمدهای نسبتا خوبی دست یابند، پس چه بهتر است به این بخش نیز توجه ویژهای داشته باشیم و در خصوص سیستم آموزشی عالی کشور و برنامههای آن تجدید نظرهایی را داشته باشیم تا افراد نیز به سوی چنین مشاغلی سوق داده شوند، زمانی که این توجهات بیشتر شود و میزان بهای داده شده به شغلهای فنی بیشتر شود موج بیکاری قطعا از بین خواهد رفت و هیچ فردی نیز چنین مشاغلی را در زمره مشاغل درجه چند جامعه که پست و حقیر باشد، نمیداند.