کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

لزوم توجه به «فرهنگ» در استان کهگیلویه و بویراحمد و انسجام دستگاه‌های فرهنگی؛

رواج تفریح خطرناک در آبشار یاسوج / دودی که بلند می‌شود به چشم همه می‌رود

21 تير 1398 ساعت 15:37

زنگ خطر در اماکن عمومی یاسوج از خیلی وقت پیش به صدا درآمده و اماکنی که می‌توانند محل درآمدزایی و اشتغال جوانان بیکار شوند تبدیل به محل کشیدن قلیان و گاه مصرف مواد مخدر و سایر بزهکاری‌های دیگر شوند.


«یاسوج مکان‌های تفریحی و گردشگری منحصراً به فرد، چشم‌نواز و دل انگیز کم ندارد، این مکان‌های تفریحی فرصتی را در اختیار متولیان امر قرار می‌دهد تا علاوه بر ایجاد زمینه اشتغال جوانان در راستای ترویج فرهنگ ناب اسلامی قدم بردارند. فرهنگ مقوله‌ی مهمی است که متأسفانه گاهاً مورد بی‌توجهی بعضی مسئولان قرار می‌گیرد. در استان کهگیلویه و بویراحمد به ویژه شهر یاسوج با وجود مکان‌های تفریحی بکر همانند؛ آبشار یاسوج که یکی از مکان‌های پر تردد است، به جای اینکه جوانان درآمدی داشته باشند، قبل از هر چیز با کشیدن قلیان، سیگار و گاهی مصرف مواد مخدر و سایر بزهکاری‌ها آشنا می‌شوند. و جای کارهای فرهنگی درست و درمان هم خالی است. نبود مدیران متعهد، دلسوز، توانمند و متخصص در حوزه فرهنگی حلقه مفقوده این حوزه است تا علاوه بر کنترل شیب تند سیاست برای پیاده کردن بیش از گذشته فرهنگ ناب اسلامی تلاش کنند. چرا که انتخاب مدیران فرهنگی هم از کانال سیاست کاری انجام می‌گیرد.»
سردار حمید خرمدل فرمانده سپاه فتح کهگیلویه و بویراحمد وضعیت فرهنگی آبشار یاسوج را فجیع می‌داند و آن را مکانی به در و پیکر معرفی می‌کند.
فارس در مطلبی آورده؛ استان کهگیلویه و بویراحمد یکی از استان‌های مورد توجه گردشگران در فصول مختلف سال است در همه چهار فصل سال از نقاط مختلف کشور به خصوص از مناطق جنوبی گردشگران به استان می‌آیند تا چند روز شاد و مفرح را در کنار خانواده در استان چهار فصل کهگیلویه و بویراحمد بگذرانند.
از سوی دیگر در استان کهگیلویه و بویراحمد شاهد مهاجرت‌های بیش از اندازه از مناطق مختلف استاه به این شهر هستیم شهری که از یک سو مرکز استان است و از سیوی دیگر هب دلیل آب و هوای خوبی که دارد موجل مهاجرت‌ عده زیادی از مردم استان از سایر نقاط شده است.
همین حضور گسترده به اضافه جوانان و نوجوان ساکن شهر یاسوج که برای آن‌ها اوقات فراغت درست و حسابی تدارک دیده نشده و جذابیتی از سوی مسؤولان جهت پرهیز از برخی اقدامات همچون پناه بردن به سفره‌خانه‌ها و محل‌های آسیب‌زا در نظر گرفته نشده باعث گردیده که اماکن گردشگری و فضاهای تفریحی مبدل به محل بروز آسیب‌های اجتماعی شوند.
زنگ خطر این اماکن از خیلی وقت پیش به صدا درآمده و اماکنی که می‌توانند محل درآمدزایی و اشتغال جوانان بیکار شوند تبدیل به محل کشیدن قلیان و گاه مصرف مواد مخدر و سایر بزهکاری‌های دیگر شوند.
فرماند سپاه فتح استان کهگیلویه و بویراحمد در نشستی که با فعالان فضای مجازی شهر یاسوج داشت به این نکته اشاره کرد و هشدار لازم را داد که برای مثال پارک آبشار یاسوج به مرحله بحرانی رسیده و وضعیت خوبی ندارد.
عین سخنان سردار خرمدل است که وضعیت پارک آبشار یاسوج را فجیع می‌داند و میگوید مجموعه‌ای بی در و پیکر شده که بدون مجوز و یا بی‌مجوز ساخت و ساز‌هایی در آن صورت می‌گیرد و باید همه دستگاه‌ها از سپاه گرفته تا اماکن و نیروی انتظامی و ارشاد و سایرین پای کار بیایند و جلوی این وضعیت را با کار فرهنگی بگیرند.
اماکنی که می‌توانند در کنار تفریح به فضای اشتغال و رفع بیکاری تبدیل شوند اکنون به صورت وارونه به مکانی پر خطر برای جوانان تبدیل شده‌اند.
سایر اماکن نیز وضعیتی بهتر از این ندارند از روزی که شهر یاسوج به عنوان مرکز استان تیمی مانند شهرداری یاسج را از دست داد بسیاری از جوانان سر خورده شدند و اکنون فضای ورزشگاه تختی شهر یاسوج بهترین و امن‌ترین مکان برای کشیدن سیگار توسط جوانان و نوجوانان کم سن و سال شده است.
به گزارش کبنا، «از طرفی دستگاه‌های فرهنگی استان کهگیلویه و بویراحمد برای برنامه‌های فرهنگی خودشان از هماهنگی چندان قابل توجهی برخوردار نیستند. به فرض اگر قرار است در آبشار یاسوج برنامه‌ی فرهنگی به اجرا درآید هر کدام از این دستگاه‌های فرهنگی ساز خودشان را می‌زنند. در صورتی که این دستگاه‌ها می‌توانند با طراحی یک برنامه‌ که همگی آنها در آن دخیل باشند. برنامه‌ای به مراتب بهتر، با کیفیت‌تر و تأثیرگذارتری برگزار کنند. در گوشه کنار شهر یاسوج و استان برنامه‌های فرهنگی برگزار می‌شود که از تاثیرگذاری، انسجام و کیفیت چندانی برخوردار نیستند و صرفاً رزومه کاری برای متولیان به حساب می‌آید که باید از این فضا دور بشویم و در کارهای فرهنگی ظرافت‌ها و پارامترهای خاص خودش مدنظر قرار بگیرد و دستگاه‌ها همدیگر را به خوبی پوشش بدهند و فرهنگ را کاملاً از سیاست کاری جدا کنند. و این را هم در نظر داشته باشیم که هدف از برگزاری برنامه‌های فرهنگی، نشاط اجتماعی و رشد و تعالی انسان‌ها است. لذا حسین کلانتری استاندار کهگیلویه و بویراحمد که خود را خادم امام حسین(ع) معرفی کرده و یقیناً هم همینطور است، انتظار بیشتری می‌رود که امر حسنه امر به معروف و نهی از منکر در این استان بیش از گذشته مورد توجه باشد و از مدیرانی در حوزه‌های فرهنگی و اجتماعی استفاده نمایند که بیشتر به آدم‌های فرهنگی و دین‌دار مشهور باشند نه به فعال سیاسی.» و این دودی که از آسیب‌های اجتماعی بلند می‌شود و خواهد شد به چشم همه خواهد رفت...


کد مطلب: 410974

آدرس مطلب :
https://www.kebnanews.ir/interview/410974/رواج-تفریح-خطرناک-آبشار-یاسوج-دودی-بلند-می-شود-چشم-همه-می-رود

کبنانیوز
  https://www.kebnanews.ir

1