تاریخ انتشار
يکشنبه ۲۶ خرداد ۱۳۹۸ ساعت ۲۱:۰۸
کد مطلب : ۴۱۰۳۹۷
دولت‌خواه فعال سیاسی اصلاح‌طلب کهگیلویه در گفت‌وگو با کبنا؛

خودرأیی «لاهوتی» و «منطقیان» مانع اجماع /مانور «حاج عدل» با خدمات دولت / «نیکبخت» توانایی برگزاری انتخابات را ندارد / نیروهای خودخوانده اصلاحات به درد نمایندگی کهگیلویه نمی‌خورند

۱۸
۲
خودرأیی «لاهوتی» و «منطقیان» مانع اجماع /مانور «حاج عدل» با خدمات دولت / «نیکبخت» توانایی برگزاری انتخابات را ندارد / نیروهای خودخوانده اصلاحات به درد نمایندگی کهگیلویه نمی‌خورند
کبنا ؛سید کمال الدین دولت خواه از فعالان سیاسی اصلاح طلب کهگیلویه به شمار می‌رود، او در گفت‌وگو با کبنا نیوز به مسائل سیاسی شهرستان کهگیلویه پرداخته که از نظر خوانندکان می‌گذرد:

کبنا؛ گفته می‌شود که شما در سمن یاران مانا، به اسم فرهنگی و اجتماعی به مسائل سیاسی دامن می‌زنید، جریان از چه قرار است؟
سازمان مردم نهاد یارن مانا از موفق ترن و اثرگذارترین سمن‌های حال حاضر استان است که یک دهه کامل در حوزه اجتماعی و فرهنگی در کهگیلویه فعالیت کرده و قریب به 100 همایش مختلف برگزار کرده است.
به هیچ عنوان مقوله سیاست را در کار فرهنگی اجتماعی دخالت نخواهیم داد، چرا که ورود سمن‌ها به کار سیاسی یعنی عدول از ساختار تعیین شده آنها که سمی مهلک برای سمن‌هاست.
بنابراین سمن یاران مانا فعالیت خود را در چهارچوب اهداف مندرج در اساس نامه و مجوزی که در حوزه اجتماعی دارد انجام می‌دهد و به دنبال کار سیاسی اصلاً نیست، در آینده نزدیک هم پیرامون نقش سمن‌ها و تأثیر آنها در جامعه همایش بزرگی را برگزارمی کنیم.
ساختار سمن‌ها با ساختار احزاب فرق دارند، سمن‌ها در حوزه اجتماعی فعالیت می‌کنند، اما احزاب در فرایند توسعه سیاسی کمک می‌کنند.
 فلسفه سازمان مردم نهاد چیزی نیست جز اینکه خاکریزی هستند که مردم پشت آنها قرار می‌گیرند و به خواسته‌های به حق خود می‌رسند، سازمان مردم نهاد جز جامعه مدنی محسوب می‌شود و تحقق و پیشرفت و توسعه کشور مستلزم بهره گیری از استعداد، توان، حضور فعالانه مردم و مشارکت آنها در مراحل توسعه است.

کبنا؛ عملکرد احمدی، دومین استاندار دولت تدبیر و امید در استان را چگونه دیدید؟
داشتن استقلال در عمل و تصمیم گیری، مقاومت در برابر فشارهای برون سازمانی، توانمندی تشخیص شایسته سالاری از جمله ملاک‌های یک مدیر مقتدر است که در دوره احمدی این موارد رعایت نشدند.
همانطور که می دانید علی محمد احمدی دومین استاندار دولت تدبیر و امید است که در این در استان گماشته شد و جایگزین خادمی شد.
هر کدام از استانداران دارای نقاط ضعف و قدرتی بودند و هر کدام هم بر اساس شاخصه‌ها و ظرفیت‌های استان تلاش‌هایی را انجام دادند.
هر دو انسانی آرام، دانشگاهی وآکادمیک بودند و اما آنچه که می‌توانیم بیان کنیم در بحث مدیریت تیم آقای خادمی یک تیم قوی و مدیریت ایشان در تمامی زمینه‌های مختلف در سطح استان قوی بود، توانست کار انجام دهد.
 بعد از تغییر و تحول و آمدن آقای احمدی، درست است که نگاه‌های کلان به توسعه استان داشتند ولی تیم مدیریتی ایشان نیروهایی را جایگزین کردند که اگر بررسی کنیم، می‌بینیم تیم مدیریتی ایشان تیم تقریباً ضعیفی بود.
 سیاست‌های دولت تدبیر و امید به نحو مطلوب می‌توانست در این استان پیاده شود که به لحاظ نیروی انسانی متناسب با اهداف و رسالت دولت تدبیروامید در پست‌های مدیریتی گماشته نشدند و این بر می‌گردد به عدم شایسته گزینی با اهداف و رسالت‌های دولت تدبیر و امید.
احمدی  بر خلاف طرح واره های اولیه شخصی خود نتوانست اهداف و برنامه‌ها را به مرحله اجرا درآورد و این بر می‌گردد به اینکه در بعضی از حوزه‌ها دست ایشان خالی بود، اگر چه یک انسان با اخلاق و دانشگاهی بود که نگاه توسعه گرا به استان داشتند.
برای احمدی ارزوی موفقیت دارم هر کجا که باشند.

کبنا؛ برخی نداشتن قدرت نفوذ سیاسی نماینده کهگیلویه بزرگ را باعث بی توجهی احمدی به کهگیلویه می‌دانند، تحلیل شما چیست؟
نماینده کهگیلویه بزرگ از جریان اصولگرا است و از همان ابتدای حضور احمدی در استان رفتارها و خواسته‌های خارج از عرف سیاسی را ملاک عمل قرار داده بود، ودر جاهای مختلف با احمدی بگو مگوها و برخوردهای لفظی داشتند اما بحثی که وجود دارد این مسئله برای نماینده عالی دولت در استان ملاک عمل نبود و به چشم توسعه همه جانبه نگاه می‌کرد.
 از طرف دیگر استقلال در عمل و تصمیم گیری و مقاومت در برابر فشارهای درون سازمانی قطعاً احمدی راتنها گذاشته بود وبی مهری‌هایی در این دوره نسبت به نیروهای کهگیلویه صورت گرفت و نیروهای شهرستان‌های دیگر به کار گرفته شدند که باید گفت نفوذ و ارتباط تاجگردون با دولت و نیروی دولت در استان، این فضا رابرای هاشمی پور هموار نکرده بود که از نیروهای اصولگرای مد نظر هاشمی پور استفاده شود.

کبنا؛ چه سخنی با استاندار جدید دارید؟
استاندار جدید قطعاً با برنامه‌های مختلفی وارد استان می‌شود و کسی که در این استان بخواهد کار اجرایی انجام دهد بایدشناخت از لحاظ جغرافیایی، قومی و قبیله‌ای در استان را مد نظر داشته باشد.
استاندار جدید باید طرح و برنامه‌های عملیاتی و عینی جهت توسعه در ابعاد مختلف استان را داشته باشد، افزایش دانش و آگاهی در زمینه قومیت شناسی و طوایف مختلف را داشته باشد، ظرفیت سازی نیروهای استان را داشته باشد، شایسته گذاری و فراهم سازی بسترهای مناسب در زمینه استفاده از تمام پتانسیل‌های موجود دراستان را فراهم کند، ارائه برنامه و طرح‌های مختلف در راستای توسعه سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی داشته باشد و از نقاط مثبت استانداران دیگر در راستای توسعه پایدار هم بتواند استفاده کند.

کبنا؛ عملکرد نمایندگان استان به ویژه نماینده کهگیلویه بزرگ را چگونه می‌بینید؟
مجلس قوی از نمایندگان قوی تشکیل می‌شود، داشتن مجلس قوی در گرو انتخاب بهینه و مناسب نمایندگان کارآمدبا ویژگی‌های چون تعهد قوی به ارزشهای ملی و مذهبی نظام، به روز بودن و متخصص بودن در حوزه‌های مختلف، داشتن تجربه‌ای کافی و کارآمد، داشتن سوابق مدیریتی قوی است.
 نقدی که هست در استان ما متاسفانه و در کشور گرایش‌ها و قومیت‌های مختلفی وجود دارد، مجلس آن مجلس قوی و بالنده نیست چون نقش قومیت گرایی در انتخاب نیروها هست و گاهی اتفاق می افتد که  چون قومیت یک انسان بیشتر است می‌بینیم  افرادی که شاید تخصص لازم را هم نداشته باشند ولی آرای طائفه خود را کسب کردند به مجلس می‌روند.
 در استان ما همینطور بوده یعنی نماینده قدری که در سطح کشور بتواند حرف بزند و به عنوان پژواک صدای مردم باشند، نیستند و در بحث قانون گذاری به هیچ عنوان دخالت اساسی نمی‌کنند، وقت خود را صرف کارهای خرد و پایین دست می‌کنند که شاید اینها از عهده شورای شهر و شهرداری هم برآید و در کلان نگری توجه لازم را ندارند.
 در میان نمایندگان فعلی استان یکی از موفق‌ترین نمایندگان بعد از انقلاب جناب تاجگردون است، به لحاظ اینکه توجه همه جانبه، سیاسی، فرهنگی و اجتماعی به حوزه انتخابیه خود داشته و بهره گیری لازم از ظرفیت‌های کلان مالی، هدایت و کانالیزه کردن این سرمایه‌های مادی به امور منطقه خودش داشته و به این دلیل یکی از موفق‌ترین نمایندگان می‌توان او را قلمداد کنیم.
طرح‌های عمرانی که هاشمی پور دنبال می‌کند در زمان بزرگواری و موحد کلنگ زنی شدند و الان در دوره نمایندگی ایشان دارد آنها را پیگیری می‌کند.
وقتی نگاه ما در توسعه همه جانبه باشد، می‌توانیم به آرزوهای واقعی برسیم لذاچشم اندازی که برای توسعه شهرستان کهگیلویه باید داشته باشیم همه جانبه باید باشد، اما نماینده کهگیلویه فقط به دنبال توسعه عمرانی است و درحوزه های فرهنگی، سیاسی، اجتماعی به هیچ عنوان ورود نکردند، توسعه در نگاه او تک بعدی است نه ایشان بلکه نمایندگان اصولگرا در ادوار گذشته هم به همین شکل کار کردند.
اگر نماینده‌ای می‌خواهد موفق شود باید توسعه در نگاه او نگاه حذفی نباشد و نباید توسعه اقتصادی اجتماعی و فرهنگی را کنار بگذارد و تنها به یک مسئله بپردازد.
نماینده نتوانست انتظارات مردم در شهرستان کهگیلویه را به نحو مطلوب برآورده کند، معتقدم که مردم کهگیلویه نیازمند فکر و اندشه جدید و نیروهای کارآمدتری هستند که بتوانند در چرخه توسعه کمک بزرگی را انجام دهند.
به عنوان مثال پتروشیمی دهدشت که در منطقه حاصلخیز و دارای وضعیت مطلوب کشاورزی زده شده است که این خود یک نقد اساسی بر ان است، سالیان سال از کلنگ زنی آن می گذردو هنوز به وضعیت مطلوب نرسیده است چون نگاه تک بعدی است، خود را درگیر مسائل خرد کردند و معتقدم به جای اینکه روز به روز به پتروشیمی و این مسائل می‌پردازند بهتر است به فکر میراث قدیم شهر دهدشت باشند و بتواند بودجه‌ای را در این راستا تأمین کنند چرا که اگر به این توسعه فرهنگی توجه کنند که بخشی از هویت ماست، بهینه سازی بافت قدیمی دهدشت می‌تواند کمک شایانی را به توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی استان داشته باشد ولی متاسفانه مغفول مانده و باید فکری به حال پیشرفت و توسعه کاری در این استان باشیم و به اشتغال توجه کنیم.

کبنا؛ بلاتکلیفی وضعیت فرماندار کهگیلویه پس از 11 ماه آیا درشان شهرستان است؟
یکی از مهترین تغییرات در شهرستان کهگیلویه و مخصوصاً در شهرستان‌هایی که نگاه قومیتی در آنها وجود دارد، بحث انتخاب فرماندار است و من معتقدم که مجموعه استانداری، هوشمندی لازم را در معرفی فرماندار کهگیلویه انجام ندادند و شتاب زده عمل کردند.
برخورد غیر اخلاقی با آقای پوزش داشتند و با تغییر آقای پوزش که فردی متخصص بود در حوزه خودش و کاربلد بود که خوب توانست در فرمانداری کهگیلویه کار انجام دهد، خیانت بزرگی را مجموعه استانداری نسبت به کهگیلویه داشتند.
عدم توجه به توانایی، نداشتن تخصص لازم و عدم  نگاه درست به مشکلات شهرستان، عدم تعامل با نخبگان سیاسی در شهرستان از جمله ضعف‌های جعفر نیکبخت سرپرست فرمانداری شهرستان کهگیلویه است.
 معتقدم که سرپرست فرمانداری کهگیلویه که هنوز حکم آن هم نیامده است، توانایی لازم برای برگزاری انتخابات سال 98 را به هیچ عنوان نداردو می‌طلبد که مجموعه استانداری و مجموعه وزارت کشور تدابیر هوشمندانه‌ای را در راستای انتخاب یک فرماندار که دارای تخصص لازم در این راستا باشد انجام دهد و هوشمندی لازم را حتماً به خرج دهد که کهگیلویه را از این بلاتکلیفی نجات دهد.
نیکبخت از روزی که آمده است هیچ گونه دغدغه‌ای برای کهگیلویه ندارد و به دنبال رزومه است.
ما متاسفانه فقط نیروهایی را میاوریم و رزومه کاریشان را پر می‌کنیم، انتخاب نیکبخت انتخاب هوشمندانه‌ای برای شهرستان کهگیلویه نبوده و باز تاکید می‌کنم آقای دکتر نیکبخت توان برگزاری انتخابات و رفع مشکلات اجتماعی اقتصادی و فرهنگی شهرستان را ندارد.

کبنا؛ یک فرماندار برای برگزاری انتخابات چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟
اولاً باید از نیروهای درونی دولت باشد یعنی دلبسته  دولت باشد و بتواند اهداف و برنامه‌های دولت را پیاده کند، اصلاً جناب نیکبخت تعاملی با نیروهای اصلاحات نداشته است، بلکه بیشتر واگذاری اختیارات را به نیروهای اصولگرا از جمله نماینده و حتی شائبه‌هایی که ایشان با نماینده ادوار هم ارتباط دارد بیان می‌کنند.
وقتی کسی تخصص در حوزه اجرایی نداشته باشد چگونه می‌تواند توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی را هموار کند، از طرف دیگر تا حالاایشان در حوزه وزارت کشور هیچ گونه انتخاباتی برگزار نکرده است. ضعف‌های درونی هم وجود دارد، در شهرستان هر وقت کسی به فرمانداری مراجعه کند، خود دکتر نیکبخت در فرمانداری نیست و فعلاً می‌بینیم آقای خنجری فرمانداری می‌کند.
 تحقیقات میدانی لازم برای رفع مشکلات مردم را نداشت، ضمانت اجرا وخروجی بازدیدهای نیکبخت از روستاها چه بوده است.
کبنا؛ آیا تداخل قوا در کار همدیگر تأثیر سویی در پیشرفت شهرستان دارد/احمدی می‌گفت، هاشمی پور کارهای دولت را تصاحب می‌کند نظر شما چیست؟
تفکیک قوای مطلقی در ایران وجود ندارد و به این خاطر که تاثیرات قوا بر همدیگر وجود دارد.
 این یک رسمی شده بود که نماینده کهگیلویه بزرگ آقای هاشمی پور، کارهایی که متعلق به دولت هستند، دولت آنهارا انجام می‌دهد، دولت بودجه برای آن‌ها تأمین می‌کند و اعتبار تخصیص داده می‌شود، برخی نمایندگان از جمله هاشمی پور به نام خودشان مصادره می‌کنند.
 نمایندگان باید وظیفه ذاتی خودشان را بدانند و در کارهای عمرانی وکارهای خُرد ورود نکنند، نمایندگان قانون گذاری که مهمترین وظیفه آنهاست را رها کردند وبه دنبال این هستند که بیشتر روی پروژه‌های دولت مانور اساسی دهند تا بتواند از این قِبَل آرایی را جذب کنند.
کبنا؛ علت شکست اصلاحات در کهگیلویه از نظر شما چیست؟
برای موفقیت و ناکامی یک جریان عوامل درونی و بیرونی دخیل هستند.
اگر چه جریان اصلاحات از سال 76 با گفتمان اصلاحات و در دوره خاتمی موجودیت جدیدتری پیدا کرد و در این دوران خاتمی به نحو مطلوب به توسعه همه جانبه اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی و...پرداخت.
شکست اصلاحات در کهگیلویه به بافت سنتی منطقه بر می‌گردد که مردم درگیر قومیت گرایی خاص هستند و کمتر به احزاب سیاسی به عنوان چرخ و دنده سیاسی توجه می‌کنند، شناخت نیازهای منطقه‌ای و شعارهایی که برخی نمایندگان می‌دادند  بر اساس خواسته‌های مردم بود، در حالی که نگاه جریان اصلاحات یک نگاه نخبه پرور وآکادمیک بوده که این نگاه‌های مختلف نتوانستند اثر گذاری اساسی بر توده مردم داشته باشند.
معتقدم وحدت یکی از مهمترین عناصر زندگی بشر قلمداد می‌شود و شکافت‌های آشتی ناپذیر و عدم وحدت در جریان اصلاحات هم مانع اجماع کلی شده است و این قطب بندی‌های آشتی ناپذیر به جریان اصلاحات ضربه زدند و همین قطب بندی‌ها باعث شد در دو طیف منطقیان و لاهوتی قرار گیرند که ریزش اجتماعی اصلاحات و روی آوردن برخی از افراد به جریان‌های دیگر هم از تبعات این شکاف‌های اجتماعی بود.
فقدان نقد از درون و نقد از بیرون یکی دیگر از عوامل شکست بود و اگر اصلاحات امروز می‌خواهد موفق باشد باید این ضعف خود در فرآیند تصمیم سازی و تصمیم گیری را از بین ببرد و واگذاری اختیار به افراد کوچه بازی و کسانی که توان لازم در تجزیه و تحلیل مسائل سیاسی را ندارندکنار بزنند.
 اگر اصلاحات می‌خواهد از این مخمصه نجات یابد باید به وحدت و یکپارچگی برسد و از این شکاف‌های آشتی ناپذیر عبور کند.
همچنین برخی نیروها در درون استانداری به شکاف جریان اصلاحات بیشتر دامن زدند، مجموعه استانداری در وحدت و یکپارچگی اصلاحات، در چینش نیروها در سطح شهرستان و کهگیلویه بزرگ درست عمل نکردند و انشقاق بین لاهوتی و منطقیان را بیشتر کردند.

کبنا؛ برخی لاهوتی و منطقیان را باعث پسرفت اصلاحات کهگیلویه می‌دانند که باید از این دو عبور کنند و حذف شوند، نظر شما چیست؟
قطعاً در شکوفایی و نهادینه شدن جریان اصلاحات در کهگیلویه نیروهای مختلفی تاثیرات اساسی خود بر رفتار مردم را داشتند و لاهوتی ومنطقیان هم در این فرآیند کمک شایانی به جریان اصلاحات داشتند، شناسنامه هویت جریان اصلاحات قلمداد می‌شوند، البته شاید یکی از عوامل به اجماع نرسیدن اصلاحات هم خود رایی این دو فرد بوده اما معتقدم حذف منطقیان و لاهوتی از صحنه سیاست کاری ساده نیست، زحمات زیادی منطقیان و لاهوتی برای جریان اصلاحات کشیدند به طوری که در کامیابی و ناکامی جریان می‌توان سهمی برای آنها در نظر گرفت.
اما در صورت وجود نیرویی کارآمد که دارای شخصیت کاریزماتیک باشد به عنوان آلترناتیو مناسب، می‌تواند جایگزین مناسبی برای رهبران فکری و سیاسی اصلاحات در شهرستان باشد.

کبنا؛ کاندید مجمع چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد، کامرانی چند درصد این ویژگی‌ها را دارد؟
مجمع اصلاح طلبان که برای انتخابات گذشته در شهرستان صورت گرفت و متشکل از اشخاص ذی نفوذ در جریان اصلاحات و بخشی از نیروهای نمایندگان احزاب بود.
مجمع به این نتیجه رسید که کامرانی به عنوان خروجی باشد که من در همان موقع بیان کردم کامرانی محصول شرایط موجود است نه مطلوب شرایط موجود، بنابراین از ایشان حمایت کردم و آرایی را کسب کرد ولی معتقدم خروجی کاندید مجمعی اگر وجود داشته باشد باید یک نیروی کارآمدی باشد تا اصلاحات بتواند از این گردنه عبور کند.
باید آن شخصی که انتخاب می‌شود الگوی عینی و واقعی از جریان اصلاحات، خاک خورده این فرهنگ و جریان و شناسنامه دار باشد، هویت اساسی داشته باشد، دارای توانمندی‌های ذاتی و اکتسابی باشد و دارای شخصیت منحصر به فردی باشد که بتواند تأثیر گذاری اساسی را بر رفتار توده‌ها در این مسئله داشته باشد.
 صداقت، خلوص و یک رنگی در درون او  باشد که مردم بر اساس چنین شاخصه‌هایی او را انتخاب کنند.
 بدون در نظر گرفتن این ملاک‌ها نمی‌توان کسی را به عنوان کاندید مجمع معرفی کرد، باید به این موضوع هم فکر کرد که مردم به چه شاخصه‌هایی توجه دارند در رأی دادن، در واقع مردم به آیتم‌های مختلف و ویژگی‌های منحصر به فرد افراد توجه می‌کنند، بنابراین رهبران فکری سیاسی و نخبگان، در انتخاب و گزینش نیروها جهت شرکت در انتخابات آینده در این راستا توجه شایانی به این الگوها و ملاک‌ها داشته باشند.

کبنا؛ شما به عنوان یک اصلاح طلب حمایت نکردن منطقیان از کاندید مجمع (کامرانی) را اشتباه می دانید؟
 با توجه به اینکه ما طیف منطقیان تعریف می‌شدیم، در چندین جلسه مختلف در این راستا با منطقیان صحبت کردیم که از این مسئله حمایت شود و مسئله‌ای که وجود داشت شناختی بود که آقای منطقیان نسبت به آقای کامرانی داشت، مسئله شخصی شاید، اصلاً نگاه ایشان به این مسئله طور دیگری بود و نمی‌توانم ورود کنم، چون برای منطقیان و فکری که آن لحظه داشته باید احترام قائل شوم، اما در هر صورت اگر منطقیان حمایت می‌کرد شاید وضعیت بهتر بود، با همین شرایط شایدم به گذشته برگردیم این انشقاق‌ها در زمان اقای رستاد وجود داشت در زمان کامرانی هم به وجود آمده است.
معتقدم که باید این مسائل را کنار بگذاریم و الان یک طرح جدید و نو برای موفقیت اصلاحات داشته باشیم وبهتر است نبش قبر نکنیم گذشته را.
منطقیان دلایل خاص خودش را دارد که از نیروی مجمع حمایت نکرده و  باید از خودشان سؤال کنید.
رستاد یکی از نیروهای شاخص جریان بوده در آن دوره لاهوتی به دلایل شخصی خود از او حمایت نکرد که تا حال بازگو هم نشده علت چه بوده و در زمان آقای کامرانی این اتفاق افتاد و هنوز هم دلایل شخصی که منطقیان حمایت نکرده مشخص نشده است و در یک فاصله زمانی این سؤال را از منطقیان بپرسید.

کبنا؛ نیروهای اصلاح طلب مطرح شده در سطح شهرستان برای جریان اصلاحات را چگونه ارزیابی می‌کنید؟
 یکی ازمهمترین انتخابات شهرستان در پیش است، می‌بینیم که در فضای عمومی ورسانه ای شهرستان نیروهای اصلاح طلبی برای حضور در انتخابات مطرح می‌شوند.
بررسی‌ها که داشتم با توجه به شکست‌های جریان اصلاحات در ادوار گذشته، من معتقدم که هیچ کدام از نیروهای اصلاح طلب موجود در افکار عمومی ویژگی و کاراکتر خاص و تأثیر گذار بر توده مردم وبرای نمایندگی را ندارند.
یکی به لحاظ ناشناخته بودنشان و نداشتن تخصص لازم در این حوزه، و معتقدم این افراد که افراد خود خوانده از آنها نام می‌برم نه تنها کاراکتر ویژه ندارند که حتی برخی از این افراد هم در گذر زمان به عنوان پژواک صدای اصلاحات در عمل و الگوی رفتاری به هیچ عنوان نبودند و کمکی به جریان اصلاحات نداشتند.

کبنا؛ منظورتان از افراد خودخوانده و بدون کاراکتر ویژه برای نمایندگی، آقای دهبانی، کامرانی و اسلام خسروی و...است؟
شما را به سؤال قبل ارجاع می‌دهم.

کبنا؛ قصد حضور در انتخابات را دارید؟
تا الان که با شما در حال گفتگو هستم، هیچ گونه نظری در رابطه با حضور در انتخابات به عنوان نامزد انتخابات در کهگیلویه بزرگ را ندارم، و به عنوان یک کُنشگر مسائل سیاسی، فعالیت چشمگیری را در راستای موفقیت جریان اصلاحات در شهرستان انجام می‌دهم.

کبنا؛ چه اتفاقی باید بیفتد تا یک اصلاح طلب از کهگیلویه وارد مجلس شود؟
شکاف‌ها و قطب بندی‌های آشتی ناپذیر یکی از دلایل عدم موفقیت جریان اصلاحات در کهگیلویه بود، الان هم می گویم اجماع اصلاح طلبان به گزینه واحدِ موجود منطقه‌ای که در عرصه مدیریتی کشور در سطح کلان مسئولیت دارد و می‌تواند اصلاحات را به موفقیت نزدیک کند.
نمی‌توانیم با رفتارهای کارشناسی نشده و از نیروهای ضعیف استفاده کنیم، استفاده از نیروهای ناتوان و تاکید صرف بر نیروهای صرفاً سیاسی که تخصص نداشته باشند اینها لطمه‌های زیادی را به جریان اصلاحات می زند ما معتقدیم که باید از نیروهای موجود در مرکز کشور که فرزند منطقه هستند و در پست‌های کلان هستند بهره ببریم، آن‌ها را شناسایی کنیم، وقت هم که هنوز باقی است.
زمان پروردگی و شرایط پروردگی ایجاب می‌کند که جریان اصلاحات در شهرستان به دنبال وحدت باشند، اگر به وحدت نرسند اصولگرایان دیگر بارقدرت را در دست می‌گیرند.

کبنا؛ مدیریت شهری دهدشت را چگونه را می‌بیند، آیا انتخاب شهردار دهدشت بر اساس شایستگی بوده است؟
این شورای شهر را قوی می دانم که به مشکلات شهر توجه می‌کنند و شهردار هم از هم فکران (سیاسی) ما هست و در این دوره به زیر ساخت های مختلف، آسفالت، زیبا سازی شهر، سیستم اتوماسیون و  حاکمیت قانون توجه کرده است وتنها ضعفی که باید اصلاح کنند، کمی باید به زیبا سازی شهر بپردازند.
زیر ساخت های لازم صورت گرفته است اما برای رسیدن به یک شهر ایده آل و زیبا فاصله زیادی داریم، ورودی‌های شهر ما چشم انداز مطلوبی ندارند، شورای شهر و شهرداری باید همه تلاش خود را در بحث ورودی‌های شهر و زیبا سازی جاهای مختلف شهر را داشته باشند، و سرانه فضای سبز را بالاتر ببرند.
شهرداری با بودجه‌ها و عوارضات مختلف محدود ماهانه نمی‌تواند شهر را اداره کند و شهرداری هم در شهر دهدشت نیروهای زیادی دارد و حقوق کارگران و پرسنل زیاد است، بنابراین تعاملات اساسی میان شهروندان و شهرداری و شورای شهر این مثلث است که به توسعه همه جانبه شهر دهدشت کمک می‌کند و انشاالله بتوانیم با این تعاملات شهری درشان مردم دهدشت داشته باشیم.
شهرداری‌ها تلاشی برای ایجادطرح های درآمدزایی مطلوب انجام ندادند و باید به سمت و سوی طرح‌هایی که درآمد زایی دارد برای شهرداری بروند و از این منابع استفاده کنند، تا الان هم وزارت کشور و جاهای مختلف بودجه‌هایی را به شهرداری و شورای شهر برای عمران و آبادانی شهر داده است، به عنوان مثال برای تعریض جاده آرامستان جدید و قدیم دهدشت بودجه گذاشتند.
به نظر من این شورا و شهرداری خوب کار کرده است اگر چه با شهر ایده آل و مدینه فاضله فاصله زیادی داریم.

کبنا؛ فکر می‌کنید، طیف منطقیان این دوره نیز بر اساس قومیت از هاشمی پور حمایت می‌کنند؟
به صورت دقیق نمی‌شود گفت که چند درصد از اصلاح طلبان به هاشمی پور رأی دادند.
بافت قومی و قبیله‌ای، نگاه‌های منطقه‌ای و سنتی، آثار و تبعات قطب بندی‌ها باعث شد ریزشی در جریان اصلاحات صورت گیرد و به سمت و سوی قومیت و قبیله‌ای برود.
ولی متاسفانه در صورتی که نیروها و رهبران سیاسی در این شهر ستان به فکر اجماع  و آوردن گزینه مطلوب برای شهرستان نباشد که درقامت یک نماینده قوی ظاهر شود این امکان هم وجود دارد.

کبنا؛ آیا فکر می‌کنید، این انتخابات کهگیلویه همچنان همان دو قطبی بین موحد و هاشمی پور است؟
امید زیادی داریم اصلاح طلبان به وحدت برسند، و جلوی این رفتار را بگیرند و قطعاً ما اصلاح طلبان در این دوره با جلسات مختلفی که برگزار می‌کنیم بتوانیم، شکوفایی پیشرفت و وحدت را ببینیم.

کبنا؛ هدف شما از برگزاری ضیافت افطاری اصلاح طلبان کهگیلویه چه بود؟
افطاری دادن یک امر مرسوم در سراسر کشور است، ما هم بدون اینکه هدف خاص و مطرح کردن چهره خاصی را داشته باشیم، به این نتیجه رسیدیم که جلسه برگزار کنیم و بعد از مدتها دیداری داشته باشیم و در کنار همدیگر باشیم.
تعدادی را دعوت کردیم و کنشگرهای سیاسی مواردی را مطرح کردند اگر چه در آنجا شائبه‌هایی به وجود آمد، رسانه‌ها شیطنت بازی کردند و حرفایی را زدند و انعکاس دادند، ولی مسئله مسائل درونی و به شکل شوخی بود، این رفتارها نمی‌تواند مانع عزم و یکپارچگی اصلاحات شود و در کنار هم انشاالله بتوانیم به نتیجه مطلوب و اتحاد برسیم.
----------------------------------
گفت‌وگو: سیده فاطمه خطیبی
----------------------------------
 
نام شما

آدرس ايميل شما

Iran, Islamic Republic of
ککا ای آدمی که تو میخوای ازتهران بیاری
چند درصد مردم اورا میشناسند
درمراسمات شادی وشیون مردم چه اندازه حضور داشتندچه کاری برای شناخت خود انجام داده
دیشموک وچاروسا وبهمیی وچرام ودهدشت چقدر رفت وامد داشته وچه کاری برای مردم انجام داده
خداوکیلی یارنسب که تو دنبال میکنی
.
دست بردار .آن دوره هم حرکات نسنجیده ات باعث
اختلاف بیشتر اصلاحات شد
کاندیدا باید از همین بچه هایی باشد
که تابحال درفقر وبدبختی مردم درهمین استان وشهرستان
خدمتگزار بوده است
Iran, Islamic Republic of
کمال دولتخواه بدان هیچ کمکی به اتحادنمی کنی زیرا دراجرای نظرخود خیلی متعصبانه برخوردمیکنی
آقای تهرانی که تو دنبال میکنی حرف برای مردم چه دارد چه خدمتی کرده .چنددرصد مردم او را می شناسند؟
حیات قلی
Iran, Islamic Republic of
جناب دولتخواه شما درهیچ دوره ای حامی لاهوتی ومنطقیان نبودید،

نقل وقول است دودوره ای که لاهوتی ومنطقیان درصحنه بوده اند،جنابعالی حامی حاج آقا موحد بوده اید،

صدای بوقتون زیاد هست،اما درعمل فقط به منافع
خود می اندیشید،

دربین اصلاح طلبان هیچ اعتمادی به شما وجود ندارد،

شما که خودتان سابقه دودوره حمایت ازاصولگرایان را دارید نمیتوانید برای کاندید اصلاح طلبان پارامتر تعیین کنید،،،

سنگ اول رو کسی باید بزنه که خودش منزه ازهر خطایی باشد
حیات قلی
Iran, Islamic Republic of
جناب دولتخواه شما درهیچ دوره ای حامی لاهوتی ومنطقیان نبودید،

نقل وقول است دودوره ای که لاهوتی ومنطقیان درصحنه بوده اند،جنابعالی حامی حاج آقا موحد بوده اید،

صدای بوقتون زیاد هست،اما درعمل فقط به منافع
خود می اندیشید،

دربین اصلاح طلبان هیچ اعتمادی به شما وجود ندارد،

شما که خودتان سابقه دودوره حمایت ازاصولگرایان را دارید نمیتوانید برای کاندید اصلاح طلبان پارامتر تعیین کنید،،،

سنگ اول رو کسی باید بزنه که خودش منزه ازهر خطایی باشد
جلیلی نسب
Iran, Islamic Republic of
سلام.مهمترین مشکل ما این است که امثال آقای دولتخواه که زیاد هم هستند،.دچار نوعی خودبزرگ بینی شده اند.این مشکل کمی نیست.
مهقلی
Iran, Islamic Republic of
شورای شهر بسیار ضعیف و شهردار بسیار ناکارآمد است.
یاران مانا همایشهای زیست محیطی و منابع طبیعی محدودی برگزار کرده است ولی خیلی خوب است.
Iran, Islamic Republic of
ببخشید ولی همش حرفهای تکراری و تکراری ... حرف مفت زدن و فک زدن که کاری نداره
بویراحمد گرمسیر
Iran, Islamic Republic of
بنظرم مطلب شما که امیدوارم راجه به استاد لاهوتی و استاد منطقیان با عنوان " خودرایی " گفته اید نه در شآن آن عزیزان باشد و نه در شآن شما/دلیلی ندارد برای بزرگ و نامدار شدن به بزرگان توهین بشود/من اگر جای شما باشم از آن 2 بزرگوار طلب حلالیت می کنم
Iran, Islamic Republic of
چرا نظرافراد را نزدید
اصلاح طلب
Iran, Islamic Republic of
جناب آقای دولت خواه ،عزیز چرا امثال دولت خواه نباید تصمیم گیرنده باشند ، چرا در لنده نیروهای منطقیان که به اندازه انگشتان یک دست هم نیستند باید تصمیم گیرنده اصلاحات در لنده باشند آیا پیامد آن را در آیند ه ای نزدیک خواهیم دید بله خیلی واضح است که نیروهای اصلاح طلب در لنده از ۴۰۰۰ به چهارصد هم نخواهد رسید من این را به جد خواهم گفت که سهم اصلاحات در لنده برای انتخابات آتی ۴۰۰ است و اگر هم نیاز باشد صد بار هم تکرار خواهم کرد خود رایی مدیر آموزش و پرورش لنده هم باعث انشقاق نیروهای اصلاحات در لنده شد
Iran, Islamic Republic of
جناب دولتخواه به چند مورد اشاره کردند که باعث .خواهدشد!
1- خادمی و تیم مدیریتی ایشان را قوی و قابل قبول دانستند!!!!
عملکرد مثبت خادمی را بیان کنید! تنها کسی که قومگرایی و بی برنامه بودن در استان را به اوج خود رساند خادمی بود!
2-تیم احمدی را ضعیف و عملکرد انها را باعث شکاف بیشتر در کهگیلویه دانستید!
نه خادمی با احمدی قابل مقایسه هست نه تیم قومی خادمی با تیم احمدی که بدون توجه به قومگرایی انتخاب شدند!
شکاف بیشتر در بین اصلاح طلبان کهگیلویه هدف و ماموریت خادمی بود که در انتخابات 94 به اوج خودش رسید!!!!!!!
3-علت عدم توفیق اصلاح طلبان را توجیه کردید! با مقایسه دروره رستاد و کامرانی!
اولا دوره رستاد تمام طیف اقای لاهوتی از رستاد حمایت کردند و خود را هزینه کردند.و لاهوتی به هر دلیل شخصا حمایت نکرد و دلیل ایشان پس از سالها قابل توجیه و منطقی بوده و اثبات شدهو
اما منطقیان با عهد شکنی در رای مجمع خودش و انصارش با هماهنگی خادمی از هاشمی پور حمایت کردند گرچه خودش از نظرها غایب شد!
اگر اندک یاری از منطقیانیها به صورت صوری از کامرانی حمایت کردند! ولی قطعا در روزپایانی حامی کامرانی نبودند! قرائن و شواهد ارای دهدشت بود!
پس کار لاهوتی با کار منطقیان قیاس مع الفاق هست!
4-مشخصات مدیر قوی را به نوعی ذکر کردی ! ایا مدت زمانی که سرپرست بنیاد شهید بود نشان دادی یک مدیر قوی و اصلاح طلب هستید؟؟؟؟؟ قطعا خیر تازه باعث شرمندگی اصلاحات شدی!
5- به نوعی از شورا و شهردار تعریف نمودید!که این هم باعث شرمندگی شما خواهد شد! زیرا عملکرد این شورا حتی با شورای لوی جرگه قبلی هم قابل مقایسه نیست!!!!!
6-به موضوع افطاری اشاره داشتید. که صادقانه صحبت نکردی!
همه میدانند که هزاران پشت این نشست بوده ! پس لطفا دم از اتحاد و وحدت و ...... نزنید!
...
مخلص کلام با این مصاحبه. جناب دولتخواه!!!!!!!!!!!!!
علی
Iran, Islamic Republic of
با چه رویی هنوز اصلاح طلب ها میخوان ادامه بدن
حميد طاهرى بويراحمدى
Iran, Islamic Republic of
جناب دولت خواه خودت مي دانى حرف هايي كه درموردجناب دكترنيك بخت فرماندارمحبوب ومردمي كهگيلويه زده ايد همه بي أساس مي باشد چون شما نتوانستيد انطوركه شايسته مردم خوب وفهيم كهگيلويه باشد خدمات آرائه بدهيد دكتر شماراعزل نمود لذاحق به شما مي دهيم كه عليه ايشان سمپاشى نماييد
Iran, Islamic Republic of
آفرین عالی بود یکی از نیروهای خودخوانده آقای دهبانی است!!!!
اصلاح طلبى از سر آسياب
Iran, Islamic Republic of
بدون ترديد سيد كمال الدين دولتخواه را بايد برژينسكى اصلاحات كهگيلويه بزرگ ناميد سياسى بودن و سياستمدار بودن نه به تحصيلات آكادميك است و نه اكتسابى است بلكه ذاتى است و سيد كمال الدين ذاتا يك سياستمدار است همانطور كه مرحوم آيت الله هاشمى رفسنجانى نه درس سياست خوانده بود و نه دانشگاه رفته بود
شايد هر پنجاه سال يك سياستمدار در اسكيل سيد كمال الدين در سپهر سياسى شهرستان طلوع كند و بايد قدر اين نخبه سياسى را دانست
اصلاح طلبان كهگيلويه بزرگ
به گوش باشيد و بدانيد تنها راه پيروزى اصلاحات حمايت ااز سيد كمال الدين دولتخواه است و بس
من
Iran, Islamic Republic of
منطقیان لاهوتی
دوستان لی لی پوتی
محمد
Iran, Islamic Republic of
دولتخواه عزیز شما هم بی خیال شو

اصلاحات مرد
بهمیی
Iran, Islamic Republic of
انصافا" در بحث ها دیگه حرف از کامرانی نزنید یک اشتباه و انتخاب تاریک بود تمام شد واقعا یاداوری ان عذاب اور است کامرانی فقط و فقط با رفتار و گفتار نسنجیده انشقاق اصلاح طلبان را زیاد کرد. ........ پیراهن کاندیدی خیلی خیلی ... براش گشاد بود
تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

هر چه مجلس کوتاه بیایید، دیگران او را به گوشه رینگ برده و مورد ضرباتی قرار می‌دهند. تخریب‌گران ...
اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

باور بر این است که اختلال عاطفی فصلی به دلیل اختلال در ریتم شبانه روزی بدن رخ می دهد....
سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در مصاحبه‌اش اشاره کرد که از 16 میلیون واکسن آنفولانزای ...
1