کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

رازیان مسئول روابط عمومی معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی استان کهگیلویه بویراحمد در گفت‌وگو با کبنا:

جایگاه روابط عمومی‌ها در بیشتر سازمان‌ها تعریف نشده است / روابط عمومی ذهن خلاق می‌خواهد

28 ارديبهشت 1398 ساعت 1:10

جایگاه روابط عمومی‌ها در بیشتر سازمان‌ها تعریف نشده است و روابط عمومی به دیده یک عکاس، که عکاسی هم نوعی هنر و در جای خود بی نظیر است، نگاه می‌کنند و در کار روابط عمومی بیشتر باید به ذهن خلاق توجه شود.


به مناسبت روز ارتباطات و روابط عمومی گفت‌وگویی با «سید حسین رازیان» مسؤول روابط عمومی معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی و مرکز بهداشت استان کهگیلویه بویراحمد داشتیم که از نظر خوانندگان می‌گذرد؟
لطفاً خودتان را مختصراً معرفی کنید؟
سید حسین رازیان هستم مسؤول روابط عمومی معاونت بهداشتی و مرکز بهداشت استان کهگیلویه بویراحمد، داری مدرک کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی و بازرگانی بین الملل و کارشناس حرفه‌ای مدیریت پیشگیری و مبارزه با بیماریها
شما به عنوان کسی که در مسئولیت روابط عمومی قرار دارید؟ بفرمایید که آیا روابط عمومی‌ها توانسته‌اند به وظایف اصلی خودشان عمل کنند؟
واحد روابط عمومی حوزه بسیار مهمی است که نیازمند تقویت نوع نگاه‌ها به این جایگاه ویژه است، در واقع گسترش ابزارهای ارتباطی، توسعه فراگیر شبکه‌های اجتماعی در دنیای امروزی این نکته را به ما یاد آوری می‌کند که حوزه روابط عمومی صرفاً یک فرایند اجرایی نیست، بلکه رسالت مهم و تأثیر گذاری است که باید مور توجه قرار داده شود تا زمانی که نوع بینش‌ها و نگا ها در یک دوره بلندمدت تعریف نشود معانی و مفاهیم خاصی دنبال نخواهد کرد.
زمانی ما ما می‌توانیم برای مردم و جامعه تأثیر گذار باشیم که بیشتر مردم محور باشیم و باید در این راستا سه موضوع مهم برنامه ریزی، اجرا و ارزیابی توجه ویژه شود.
 در واقع واحد روابط عمومی در سازمانها ابتدا در مورد برنامه ریزی اهداف وسپس اجرا و ارزیابی عملکردها نقش خود را ایفا می‌کنند.
چه مشکلات و مصائبی سد راه روابط عمومی‌ها وجود دارد؟
مهم‌ترین مشکلات ما این است که ذهن و خلاقیت هنر روابط عمومی قابل هضم نیست یعنی باید هم عملکرد سازمان را به نحو احسن در دید عموم قرار دهیم هم رفتار و مشکلات مردم را پیگیری کنیم.
خیلی از کسانی که در روابط عمومی‌ها ها مسئولیت بر عهده می‌گیرند؟ از هیچ تخصصی در این زمینه برخوردار نیست، چرا مدیران به تخصص افراد توجه‌ای ندارند؟
چرا به تخصص توجه نمی‌شود، چونکه جایگاه آن در بیشتر سازمان‌ها تعریف نشده است و روابط عمومی به دیده یک عکاس، که عکاسی هم نوعی هنر و در جای خود بی نظیر است، نگاه می‌کنند و در کار روابط عمومی بیشتر باید به ذهن خلاق توجه شود.
نظرتان در رابطه با این جمله چیست؟ (هر کسی که از راه می‌رسد، می‌شود مسئول روابط عمومی.)
روابط عمومی‌ها در هر نهاد یا سامان به مثابه یکی از کانال‌های ارتباطی و اطلاع رسانی محسوب می‌شوند که با استفاده از ابزارهای مدرن و استفاده از دانش ارتباطاتی، رسانه‌ای، گرافیکی، فناوری اطلاعات، می‌توانند اهرامهای مهم سازمان در اعتلای آگاهی‌های عمومی جامعه باشند. اما مهمترین ویژگی انتخاب روابط عمومی در هر سازمان   دارا بودن فرهنگ سازی و سواد رسانه‌ای و علاقه مندی است.
اولویت‌های کاری شما چیست؟
اینجانب به عنوان مسؤول روابط عمومی مرکز بهداشت استان در طول مدت بیش از دوسال سعی می‌کنم از تمام توان در راستای آگاهی بخشی و اطلاع رسانی مطلوب بهترین اخبار روز حوزه بهداشت را در اختیار مردم بگذارم.
همکاران محترم اینجانب در حوزه معاونت بهداشتی باتجربه هستند و تاکنون سعی کردم تمام تجارت علمی بهداشتی آنها را طبق برنامه ریزی زمان بندی تقویم بهداشت در اختیار مردم بگذارم. رشته تحصیلی‌ام روابط عمومی نیست اما علاقه مند هستم که به عنوان عضو کوچکی از این مجموعه بزرگ علوم پزشکی اطلاعات علمی مجموعه همکاران را در اختیار مخاطبان و مردم قرار دهم. انتخاب اینجانب به عنوان روابط عمومی اول پشتکار و علاقه مندی و تجربه‌ای که در این حوزه داشتم، شاید رشته دانشگاهی بنده مرتبط نباشد، اما سابقه کاری در این حوزه را داشتم. در  طول دو سال گذشته شاهد رشد اطلاعات و اخبار روز حوزه بهداشت بودیم و این مهم را مردم به خوبی لمس کردند و این با پشتوانه و درایت خاص مافوقم ادامه دارد.
چرا نگاه سنتی هنوز بر روابط عمومی‌ها حاکم است؟
به اعتقاد من نوع نگاه سنتی به روابط‌عمومی حاکی از این است که بخش روابط‌عمومی هر سازمان و فعالیت‌های روابط عمومی صرفاً هزینه‌زا نباشد و  باید به سمتی سوق داده شود که افزایش سودآوری سازمان در جهت اهداف محوله  حسن نیت سوق داده بهترین ابزار در جهت بهترین‌ها برای رسیدن به این هدف تلاش شود امروزه اما با خلق ابزارهایی برای ارزیابی کمپین‌های روابط‌عمومی و بازگشت سرمایه، این نگرش در دنیا تغییر یافته است. در دنیای رقابتی امروز، اگر برای ارتقا و استحکام برند برنامه‌ای تدارک دیده نشود، نه تنها برند آسیب‌پذیر می‌شود، بلکه خیلی راحت به فراموشی سپرده خواهد شد.
برنامه‌های ارتباطی، پایش رسانه، خبرسازی و اثرگذاری در افکار عمومی به‌ویژه در شبکه‌های اجتماعی، از یکپارچگی، انسجام و تمامیت برند مراقبت و ارتقا و پیشرفت آن را مدیریت می‌کند. همچنین فعالیت‌های روابط‌عمومی در دنیای امروز، متناسب با نیازهای صنایع گسترش یافته که این امر نیاز به متخصصان در هر حوزه را پررنگ کرده است.
از  ارائه به‌روزترین علم و استفاده از تمام ظرفیت‌ها، از مهم‌ترین فعالیت‌هایی است که در جهت اطلاعات عامه مردم انجام می‌گیرد.
مدتی در فضای رسانه‌ای استان حضور نداشتید؟ می‌توانیم بپرسیم کجا بودید؟
همه ما وظیفه داریم در قبال امنیت و آرامش میهن عزیزمان  که با خون شهدا آبیاری شده، در تمام زمینه‌ها و فرصت‌ها گام تأثیر گذار برداریم درست است تقریباً چند روزی از دنیای روابط عمومی فاصله گرفتم و بر خود این وظیفه را تکلیف دانستم که بروم در میدانی که اگر سبز پوشان و سربازان گمنام امام زمان (عج الله تعالی فرجه الشریف) نبودند آرامش به این راحتی نخواهد بود به عنوان یک بسیجی و خاک پای دلاورمردان سپاه فقط توانستم گوشه‌ای از تلاش‌های مختلف آنها را ببینم و همه وظیفه داریم در این راستا فرمانبردار انها باشیم.
نظرتان در باره تغییرات مدیریت‌ها در دانشگاه علوم پزشکی چیست؟
به عنوان یک روابط عمومی نظرم در مورد تغییرات مدیریتی در همه سازمان‌ها و نهادها طبیعی است دانشگاه علوم پزشکی طبق تصمیم گیری کلان بوده و من هم صاحب نظر نیستم در این زمینه از دکتر ایلامی تشکر می‌کنم و به دکتر یزدان پناه امیدوارم، چرا که هم حوزه روابط عمومی را قطع یقین حمایت می‌کند هم بهداشت محور است و افزایش سطح سواد سلامت مردم برای ایشان بسیار مهم است.
از معاونت بهداشت چه خبر؟
آقای دکتر نعیمی در طول مدت سی ماه که مرا به عنوان روابط عمومی انتخاب کردند بهترین هدیه ایشان حمایت قاطع از روابط عمومی و من به عنوان روابط عمومی این واحد بزرگ هر گاه مشکلات مردم را با ایشان در میان گذاشتم در سریعترین زمان با جدیت تمام پیگیری می‌کند بنابراین  می‌توانم از ایشان مدیر پیگیر مشکلات مردم نام برد.
آیا از عملکردتان راضی هستید؟
بله خدا را شکر در بین روابط عمومی‌ها، معاونت‌ها و واحدهایی مختلف دانشگاه سعی می‌کنم همیشه کیفیت خبر را درنظر بگیرم و طبق دستورالعمل ارسالی از روابط عمومی دانشگاه کارنامه برتر در پرونده خود رقم زدم.
حرف پایانی؟
در پایان، از مدیریت سایت خبری تحلیلی کبنا تشکر می‌کنم، با امید اینکه خداوند متعال ودعای خیر مردم یاری فرمایدبتوانم بعه نوان قطره کوچکی از این مجموعه بزرگ خانواده روابط در حوزه سلامت در امور محوله سربلند بیرون بیایم و جا دارد این روز به همه روابط عمومی‌هایی ادارات و فعالان رسانه‌ای تبریک عرض نموده همچنین این روز به روابط عمومی‌هایی شبکه بهداشت ودرمان هشت شهرستان استان تبریک عرض می‌کنم.


کد مطلب: 409712

آدرس مطلب :
https://www.kebnanews.ir/interview/409712/جایگاه-روابط-عمومی-ها-بیشتر-سازمان-ها-تعریف-نشده-عمومی-ذهن-خلاق-می-خواهد

کبنانیوز
  https://www.kebnanews.ir

1