تاریخ انتشار
چهارشنبه ۲۸ فروردين ۱۳۹۸ ساعت ۱۸:۰۵
کد مطلب : ۴۰۸۷۳۸
در گفتگوی اختصاصی کبنا با «محمود منطقیان»:

«اصولگریان» پشت پرده رد صلاحیت «اصلاح طلبان» / چرایی رد صلاحیت منطقیان و لاهوتی / چرا «منطقیان» از «کامرانی» حمایت نکرد / اصلاحات کهگیلویه به اتحاد نیاز دارد اما...! / تصمیم اصلاح‌طلبان برای انتخابات آینده چیست؟

۱۱
۲
«اصولگریان» پشت پرده رد صلاحیت «اصلاح طلبان» / چرایی رد صلاحیت منطقیان و لاهوتی / چرا «منطقیان» از «کامرانی» حمایت نکرد / اصلاحات کهگیلویه به اتحاد نیاز دارد اما...! / تصمیم اصلاح‌طلبان برای انتخابات آینده چیست؟
کبنا ؛محمود منطقیان از چهره‌های شاخص اصلاح‌طلب کهگیلویه به شمار می‌رود که با او گفت‌وگویی انجام داده‌ایم که در ادامه از نظر خوانندگان می‌گذرد:

کبنا: بسیاری از مردم و مقامات سیاسی معتقدند که شما و آقای لاهوتی باعث پَسرفت کهگیلویه و جریان اصلاح طلبی در کهگیلویه هستید، نظرتان در خصوص این تحلیل چیست؟
در رابطه با اینگونه مسائل برداشت‌ها متفاوت است، منتهی هر کسی هر برداشتی هم دارد باید بر پایه یکسری مستندات، دلیل و برهان باشد.
در هر جا هم بررسی کنید در مسائل سیاسی اختلاف نظر و رویه متفاوت وجود دارد، تنها بنده و آقای لاهوتی نیستیم که فرض کنید اختلاف نظری یا روشی متفاوت داشتیم، در همه جای کشور، ازجمله در یاسوج، گچساران هم اختلاف نظر و روش بوده، هم در میان اصلاح طلبان و هم اصولگرایان چند کاندیدی وجود داشته بنا براین، امر خیلی بعیدی نیست.
به نظرمن کسانی که اینگونه فکر می‌کنند خیلی به ماهیت کار سیاسی توجه ندارند و خوب نمی‌دانند که دنیای سیاست یک دنیایی پر از اختلاف نظر و روش متفاوت است.
همانطوری که در انتخابات ریاست جمهوری در مثلاً دوره‌های گذشته ما دیدیم هم از جناح اصلاح طلب و هم اصولگرا چندین نفر کاندیدای ریاست جمهوری بودند یا برای مجلس چندین نفر ازیک جناح کاندید شدند بنابراین این یک امر خیلی فوق العاده و خارق العاده ای نیست و این برداشت، برداشتِ خیلی دقیقی نیست.
از طرفی میدان باز است، ما و اقای لاهوتی هر دویمان را رد صلاحیت کردند، دیگران بیایند در میدان، فعال و پرکار باشند و در جهت وحدت و همدلی گام بردارند و مخصوصاً آنها که ادعا می کننداین زمینه را به وجود بیاورند، ما هم خیلی مشتاقیم و باهاشون همکاری می‌کنیم، البته اختلاف و دوگانگی که درکهگیلویه وجود دارد پسندیده نیست، امیداست با گفت‌وگو و رایزنی وحدت حاصل شود و ادامه این وضع به صلاح نیست.
کبنا: شما اختلاف نظر خود و آقای لاهوتی را امر طبیعی می دانید، اختلافات شما در تفاوت نوع نگاهتان نسبت به اندیشه اصلاح طلبی است یا به مسائل دیگری مربوط می‌شود؟
ایشان به این سووال پاسخ ندادند.
کبنا: چرا در کهگیلویه اصلاح طلبان بر روی یک کاندید اصلاح طلب به توافق نظر نمی‌رسند، بسیاری معتقدند در حالی که معرفی کامرانی از سوی مجمع می‌توانست باعث اتحاد اصلاحات شود، ولی از وی حمایت نشد حتی خود شما هم حمایت نکردید؟
در این رابطه صحبت زیاد است و هر کسی می‌تواند در اینباره صحبت و اظهار نظر کند، اما با توجه به اینکه آقای موحد و هاشمی پور دو چهره‌ای بودند که سال‌ها کار کرده بودند و زمینه اجتماعی مناسبی هم داشتند، بعد کاندیداهای تازه به میدان آمده  اصلاح طلب به استثنای آنهایی که رد صلاحیت شدند، خیلی شناخته شده نبودند و هیچکدام توان رقابت با این دو نفر را نداشتند.
نه تنها اقای کامرانی بلکه دیگران هم زمینه اینکه آرایی بیشتر از این دو نفر (موحد و هاشمی پور) به دست بیاورند را نداشتند، به این خاطر از قبل نتیجه کارمشخص بود و این بود که برای 6 روز ما وقت داشتیم که یک نفر را حمایت کنیم تا موفق و پیروز انتخابات شود.
آیا در مقابل آقایان موحد و هاشمی این زمینه برای بقیه وجود داشت که در این 6 روز موفق یا برنده شوند؟
به نظر من که نداشت، بنده برداشتم این بود که ما یک تلاش بیهوده می‌کنیم و این بود که ضمن اینکه همه را آزاد گذاشتیم از هیچکس هم نخواستیم که حمایت نکند، بلکه گفتیم شما به رأی و نظر و انتخاب خودتان عمل کنید، بنده خودم را درگیر همچنین کاری نکردم، اگر آقای کامرانی هم نبود این مشکل را داشتیم و معتقدبودم که ما کارمان به جایی نمی‌رسید و توفیقی حاصل نمی‌شود، یعنی در آن وقت کم و آن شرایط نا مساعد ما توفیقی نداشتیم.

کبنا: اصلاح طلبان کهگیلویه، همیشه مدعی هستند که هم سابقه سیاسی زیاد و هم طرفداران زیادی دارند، با این حساب فکر نمی‌کردید شاید، اتحاد اصلاحات بر روی کامرانی یا هر کاندیدی که مجمع انتخاب می‌کرد، می‌توانست یک اصلاح طلب را پیروز انتخابات کند حتی با حضور موحد و هاشمی پور؟
خیر اینگونه نبود، ببینید بیشتر مردم کهگیلویه به صورت منطقه‌ای و قومی فکر می‌کنند و رأی می‌دهند، همه آنها که تقسیم نشده‌اند به اصولگرا و اصلاح طلب.
طرفداران ما هم بخشی بین توده مردم هستند، بین مردمی هستن که درمناطق مختلف روستایی وشهری پراکنده‌اند، و همه به فرمان ما هم نیستند که ما هر موقع خواستیم پشت سر ما باشند.
مردم بیشتر با توجه به شرایط زندگی خودشان تصمیم می‌گیرند، بعضی‌ها به مقتضای حال خودشان عمل می‌کنند، باتوجه به شرایطی که در پیش دارند نیارهای خود را در نظر می‌گیرند و هم باتوجه به شناختی که نسبت به افراد دارند، به وابستگی‌های قومی و منطقه‌ای هم توجه دارند، و اینگونه نیست که ما کل مردم را به اصولگرا و اصلاح طلب تقسیم کنیم، روش مردم در حمایت و رأی دادن ثابت نیست.
کبنا: بسیاری معتقدند که سکوت شما در حمایت نکردن از کامرانی بیشتر به مسئله قوم گرایی دامن زد و باعث شد طرفدارن شما از بین دو کاندید اصولگرا به قومیت (بویراحمد و ثلاث) توجه کنند و به سمت عدل هاشمی پور بروند، این تحلیل را چه طور می‌بینید؟/به نظر می‌رسد اصلاحات کهگیلویه همیشه پشت یک اصولگرا مخفی می‌شوند و برای این همیشه یک اصولگرا به مجلس راه می‌یابد
سکوت ما حاصل تصمیمی بود که از نظر سیاسی درکشور گرفته شد، در کل با توجه به رد صلاحیت‌ها، زمینه‌ای برای فعالیت ما باقی نماند باید به ریشه مسائل توجه کرد.
ببینید وقتی شورای نگهبان آمد افرادی که شناخته شده تر بودند رد صلاحیت کرد، خود به خود یک زمینه و شرایط دیگری به وجود آمد، بعد از طرفی دیگر آقای هاشمی پور و آقای موحد دو تا چهره شناخته شده بودند و زمینه اجتماعی واقتصادی مناسبی هم برای این کارداشتند، اما چهره‌های اصلاح طلبی که تازه آمدند هرچند اغلب شایسته بودند، اما برای مردم چندان شناخته شده نبودند، به این خاطر بنده حمایت نکردم.
مسئله این بود نه به این خاطر بود که ما آمدیم پشت سر یک اصولگرا، ما از هیچ اصولگرایی حمایت نکردیم، منتها مردم خودشان به سلیقه خودشان و با توجه به شناخت و شرایط قومی و منطقه‌ای به کس خاصی رأی دادند.
شاید به دلیل اینکه مثلاً جناب اقای موحد 20 سال در مجلس بود، مردم تصمیم گرفتند که یک تجربه دیگری داشته باشند و این دست ما نبود و دست خود مردم بود و واکنشی بود که خود مردم نسبت به شرایط انتخابات داشتند.

کبنا: ماجرای جسله شما با خادمی استاندار سابق و عدل هاشمی پور در یاسوج برای حمایت از هاشمی پور (کاندید اصولگرا) چه بود/برخی هم می گویند لیدرهای شما در جلسه بودند
 این شایعه را افراد مغرض سیاسی و محلی پخش کرده‌اند اصلاً  صحت ندارد، نه بنده با این آقایان جلسه داشتم و نه دوستان بنده با آقایان جلسه‌ای داشته‌اند.
و این را ما به شدت رد می‌کنیم و ما همانطورکه نشان دادیم درانتخابات مجلس بی طرفی در پیش گرفتیم و از کس خاصی حمایت نکردیم.
کبنا: چرا درست زمانیکه موحد رقیب شما، حوزه انتخابیه خود را تغییر داد، شما و آقای لاهوتی رد صلاحیت شدید در حالی که احتمال پیروزی شما و آقای لاهوتی برای رفتن به مجلس خیلی بالاتر رفته بود؟
ببینید به نظر ما در رابطه با رد صلاحیت‌ها یکسری نگرش‌های خاصی هست که با توجه به آن نگرش‌ها در مورد برخی اشخاص تصمیم می‌گیرند.
تا زمانیکه اقای موحد بود، برداشت این بود که آرای اصلاحات تقسیم می‌شود (بین دو طیف منطقیان و لاهوتی) و این به نفع آقای موحد بود، اما بعد از تغییر حوزه موحد، شانس قبولی ما و یا آقای لاهوتی بالاتر بود، بنا براین تصمیم دیگری گرفتند.
به نظر من کسانی که تصمیم گرفتند و ما را رد صلاحیت کردند به این موضوع توجه داشتند، که با رفتن و رد صلاحیت ما یک اصولگرا قبول می‌شود، ولی با ماندن ما یک اصولگرا قبول نمی‌شود و یک اصلاح طلب قبول می‌شود!
برداشت من این بود، چون هیچ دلیلی برای رد صلاحیت ما نداشتند، جز به نظر می‌رسد فشار های سیاسی-محلی باعث رد صلاحیت ما شدند، این فشارها تنها از ناحیه خود شورای نگهبان نبود، یکسری نهادها و شخصیت‌های وابسته به اصولگرا در واقع باعث شدند ما را رد صلاحیت کنند، یعنی عواملی که مربوط به جریان اصولگرا بودند باعث رد صلاحیت ما شدند.
کبنا: چه اتفاقی باید بیفتد تا یک اصلاح طلب وارد مجلس شود، نظر شما چیست؟
باید اول یک فضای انتخاباتی سالم به وجود بیاید، رقابت‌ها عادلانه باشد و چهره‌های شاخص اصلاح طلب رد صلاحیت نشوندو در میان اصلاح طلبان هم وحدت وهمدلی بوجود آید.
کبنا: آیا جلسه و نشستی تاکنون برای اتحاد اصلاح طلبان یا انتخاب کاندید مجمع برای دوره آینده مجلس داشتید یاخیر؟
خیر هنوز زود است، چه فردا شود، فکرفردا کنیم.
کبنا: توصیه شما به جوانان اصلاح طلب چیست و چه سخنی با آنها دارید؟
در رابطه با وضعیت جوانان سخنمان این است که ما از شرایطی که جوانان امروز دارند بسیار نگران هستیم، جوانان باید به آینده امیدوار باشند، مشکل شغلی آنها حل شود تا بتوانند تشکیل زندگی بدهند و آرامش روانی و امید به آینده داشته باشند که شرایط فعلی پاسخگو نیست.
آن‌ها نیازدارند که دریک فضای بازفرهنگی و سیاسی اندیشه‌ها و مطالبات خود را عرضه و پیگیری کنند و درجامعه شهروند پرتلاشی باشند.
در اکثر خانواده‌ها جمعی از جوانان تحصیل کرده بیکار داریم که اسمش را می‌گذاریم به عنوان یک بمب‌های عصبی نگران و پریشان و متاسفانه حاکمیت خیلی توجهی به حال آنان ندارد.
چون این قشر زاینده و مولد در واقع این وسط دارند ازیاد می روندچرا باید حتی فارغ التحصیلان دکترای ما هم بیکار باشند.
نمی‌دانم که اینها در شرایط فعلی باید چه کار کنند و به نظر می‌رسد که نوعی پریشانی روانی و فشارهای روحی بر این سرمایه‌های مولداجتماعی می‌گذرد وادامه این حال به صلاح مملک و ملت نیست.
 نکته دیگرکه برای نسل جوان مهم است، وضعیت نامناسب فضای سیاسی  است که این فضا برای مانور عده‌ای آزاد است و برای عده‌ای دیگر آزاد نیست، اصلاح طلبان الان دارند شرایط دشواری را می‌گذرانند، ولی می‌بینیم آنکه اصولگرا است و می‌خواهد درآینده کاندیدای مجلس شود و یا کاندیدایی داشته باشد، راحت دارد تبلیغ می‌کند و راه براشون باز و آزاده ولی اصلاح طلبان با آن پایگاه مردمی که دارند حس می‌کنند که به هر حال گذر از مسیر، خیلی براشون آسان نیست، تنها تمجید از جوانان کارساز نیست باید به نیازهایشان توجه کرد.
کبنا: چه اتفاقی باید بیفتد تا آزادیی که اصولگراها دارند، اصلاح طلب ها هم داشته باشند؟
به نظر ما باید چهارچوب کار، قانون وحقوق شهروندی باشد و بر پایه قانون عمل شود و قانون هم باید برای همه یکسان باشد و همه را در چهارچوب قانون نگاه کنند نه در چهارچوب نگاه یک گروه سیاسی خاص، بنا براین باید تبعیض‌ها در کشور از بین برود، تمام اقشار، قومیت‌ها و عقاید باید محترم شمرده شوند یعنی تبعیضی نباشد و یکایک جامعه بتوانند در پناه قانون به خواسته‌ها و حقوق شهروندی خود برسند اما الان اینگونه نیست.
برای عده‌ای راه گذر راحت است و یک عده‌ای هم نگرانند که فضا به رویشان بسته است و وضعیتی که الان جامعه ما را پریشان کرده همین تبعیض‌هاست حتی از نظر امتیازها می‌بینید که عده‌ای خاصی این امتیازها را می‌گیرند و درنگاه عده‌ای جامعه به یک طیف درجه اول ودرجه دوم، شهروند درجه اول و درجه دوم تقسیم می‌شود  
این روش که فضای سیاسی برای یک گروه آزادباشد و برای گروه دیگر محدود باشد به صلاح حکومت ومردم نیست و تلاش و انگیزه سیاسی را به شدت کاهش می‌دهد.
 پیشنهاد ما این است که فضایی آزاد ایجاد شود تا همه در چهارچوب قانون بتوانند به حق و حقوق شهروندی خود برسند.
کبنا: اگر از مسائل اصلاحات در سطح  کلان جامعه کمی دور شویم، می‌بینیم که اصلاح طلبان در خود کهگیلویه هم تلاشی برای اتحاد ندارند شما علت شکست اصلاحات در کهگیلویه را چه می دانید؟
شکست اصلاح طلبان دریک دوره خاص مهم نیست و شاید طبیعی باشد ولی در کهگیلویه  دلیل عمده شکستها، رد صلاحیت‌هاست.
البته زمینه وحدت هم باید فراهم شود و ما به آن نیازفوری داریم حالا اگر دوگانگی‌ها هم از بین رود بازاین مشکل هست. 
به نظر بنده رد صلاحیت‌ها واختلاف هردو می‌تواند عامل شکستها باشد.
حالا در دو دوره اتفاق افتاد که اقای موحد برنده انتخابات بود و ایشان رأی بیشتر آوردند و در آن دوره شاید هم اگر ما با هم بودیم بازهم همین اتفاق می‌افتاد اما پس از آقای موحدشانس و شرایط با ما یاربود ولی رد صلاحیتها توفیق را ازما گرفت.
 البته یک مشکل هم نبودن وحدت سیاسی درکهگیلویه است واین هم خیلی مؤثر است و برای حل آن هم  باید چاره اندیشی کرد که تمام اصلاح طلبان کهگیلویه درکنار هم باشند و این دوگانگی نباشد بدون تردید ما به وحدت نیازداریم.
 کبنا: رفع این دوگانگی بین اصلاحات که آن را یکی از دلایل شکست اصلاحات در کهگیلویه می دانید، چگونه میسر است؟/چه تلاشی در این خصوص داشتید؟
 راه حل این است که گفت و گو کنیم، باید باهم گفت و گو کنیم و به یکسری معیارها تن  بدهیم، من پیشنهاد دادم به برادرمون اقای لاهوتی که با هم دریک جمعی ازاصلاح طلبان گفت وگو کنیم، که اولاً چرا دوگانگی به وجود آمد و بعد راه حل وحدت ویگانگی چیست.
بنده چندین بار در رسانه‌ها اعلام کردم ما و ایشان در جمعی از اصلاحات از هر دو طیف، حضور یابیم، دوستان سؤال بپرسند و ما پاسخ بدهیم و علت دوگانگی را بررسی کنیم و بعد از تشخیص علت این دوگانگی زمینه وحدت را ایجاد کنیم.
 منتها در وحدت هم باید به پتانسل ها و توانایی‌ها توجه کنیم، اساس دموکراسی رأی اکثریت است.
کسانی که دموکراسی را خوب قبول دارند باید به رأی اکثریت گردن بگذراند، حالا ببینید وقتی بخواهیم کسی را برای کاندیدای نمایندگی معرفی کنیم باید یک فردی باشد که پایگاه او در مجموع بالاتر از دیگران باشد یعنی ما ببینیم چه کسی قدرت رأی آوری بیشتری دارد این را باید در نظر بگیریم.
بنابراین یکی بحث رأی اکثریت است که ما باید تن بدهیم هر کسی که می‌خواهد دموکراسی را رعایت کند باید تن به رأی اکثریت و پایگاه اجتماعی دهد، اینکه ما بگوییم حتماً باید فلان شخص باشد، خب اگر این شخص رأی نمی‌آورد چه کار باید بکنیم، لذا باید برویم سراغ کسی که زمینه حمایتی بیشتری دارد که برای این کار یک مقدار عقلانیت وانصاف لازم است.
کبنا: معتقدید که برای اتحاد اصلاحات و انتخاب کاندید مجمع باید به دموکراسی و رأی اکثریت گردن نهاد، در حالی که خود شما به رأی بیش از 20 نفر از مجمع (7 نفر طیف شما،7 نفر طیف لاهوتی و 14 نفر از احزاب) که کامرانی را معرفی کرد گردن ننهادید، آیا این عین نقض دموکراسی نیست؟
ایشان به این سؤال پاسخ نداد.
کبنا: اشاره کردید که برای اتحاد اصلاح طلبان و معرفی کاندید باید به پتانسیل‌ها توجه کرد و ببینیم چه کسی رأی بیشتری می‌آورد، از طرفی شما همیشه معتقد هستید که آرای شما از لاهوتی بیشتر است حال یک برداشت از این سخن این است که کاندید مجمع را باید شما انتخاب کنید چون معتقدید آرای طیف شما بیشتر است یعنی در واقع اتحاد را به این شرط می‌پذیرید؟
ایشان به این سؤال پاسخ نداد.
کبنا: واکنش آقای لاهوتی به دعوت شما به به گفتگو چه بود؟
 فقط می‌توانم بگویم که ایشان تا الان از گفت و گو خود داری کردند، بهتراست دلیل را ازخودشان بپرسید، بنده برای گفتگو آماده‌ام درهر زمان و مکان.
 کبنا: بسیاری از مردم  می گویند در آن دوره که شما و آقای لاهوتی رد صلاحیت شدید، اقای لاهوتی از رستاد که مورد حمایت شما بود حمایت نکرد، چون معتقد بود  طرفدار یک اصولگرا (موحد) است ولی گفته می‌شود بسیاری از طرفدارانش حتی لیدرهای وی از رستاد حمایت کردند در کنار شما
نخست این که می گویند آقای رستاد اصولگرا بود بی انصافی است و صحت ندارد اگر دلیلی برای عدم حمایت نداریم نباید بهانه بسازیم.
وقتی خود آقای لاهوتی حمایت نکرد، چند نفری از دوستانش حمایت کردند و بقیه هم حمایت نکردند و پراکنده شدند.
بنا براین وقتی خودش در رأس مجموعه‌اش حمایت نکرد بقیه هم خیلی نقشی نمی‌توانستند ایفا کنند، لازم است بدانیم اختلاف آراء آقای رستاد با اقای بزرگواری بسیار پایین بود و حدود ۷ هزار رأی بود اما اختلاف آراء اقای کامرانی با شخص قبول شده حدود 32 هزار رأی بود.
اقای رستاد اگر تشکری از موحد کرد اولاً یک عرف وتشریفات انتخاباتی بود و هم به خاطر جلب آرای طرفداران ایشان بود و در واقع یک احترامی به هواداران آقای موحد بود و این را نباید بهانه گرفت.
کبنا: معتقدید که آقای لاهوتی چون در رأس مجموعه‌اش در آن دوره از رستادحمایت نکرد لذا بقیه طرفدارانش خیلی نمی‌توانستند در پیروزی رستاد نقشی ایفا کنند، از این سخن شما برداشت می‌شود که از قدرت اثر گذاری یک چهره سیاسی شناخته شده (لاهوتی و منطقیان) بر طرفدارانش آگاهید، ولی با این حال از کامرانی حمایت نکردید در حالی که پیشتر فرمودید مردم و طرفداران گوش به فرمان ما نیستند، آیا این صحبت‌ها کمی تناقض ندارد؟
ایشان به این سووال پاسخ ندادند.
کبنا: آقای لاهوتی معتقد بود که به دلیل رد صلاحیت شما و ایشان در آن دوره هیچ اصلاح طلبی قرار نیست پیروز انتخابات باشد که خود شما هم در بالا این موضوع را تأیید کردید،از طرفی رستاد را طرفدار یک اصولگرا(موحد) می‌دانست و از وی حمایت نکرد،در دوره قبل نیز علی رغم فشار و اصرار حتی بزرگان اصلاح طلب به لاهوتی که از کامرانی بخواهد به نفع یک اصولگرا(موحد) کنار رود موافقت نمی‌کند در حالی که از لحاظ قومیت(ثلاث) به هم نزدیک بودند،حال بسیاری از اصلاح طلبان معتقدند که اقدامات لاهوتی به عنوان یک اصلاح طلب درست و در موافق جریان اصلاحات بود اگر چه هیچ وقت کاندید اصلاح طلبی به مجلس راه نیافت،نطرتان راجب این تحلیل چیست؟
ایشان به این سؤال پاسخ نداد. 
کبنا:تحلیل انتخاباتی شما برای کهگیلویه بزرگ با توجه به حضور هاشمی پور،موحد و آقای کامرانی چیست؟/به آقای کامرانی رأی می‌دهید؟
در رابطه با انتخاباتی که پیش رو داریم،به هیچ عنوان فعلاً نمی‌توانیم صحبت کنم چون معلوم نیست چه اتفاقاتی بیفتد،چه کسانی تأیید شوند چه وضعی پیش آید،فضای سیاسی پر از دلهره است و البته آنها که اصولگرا هستند خیلی امیدوار هستند و تلاش می‌کنند،و انهایی که اصلاح طلب هستند در واقع هیچ تضمینی برای تأیید شدن ندارند و فضای سیاسی براشون خیلی امن نیست و نهایتاً همه چیز بر می‌گردد به 6 روز آخر انتخابات.
معلوم نیست نهایتاً چه کسانی در صحنه بمانند،لذا الان بنده هیچ نظری در مورد فضای انتخاباتی آینده ندارم چون فضای مبهمی است و به هیچ عنوان پیشاپیش بنده نمی‌توانم اعلام کنم که از چه کسی حمایت می‌کنم یا حمایت نمی‌کنم چرا که در واقع اوضاع خیلی روشن و زلال نیست.
کبنا: راهکار شما برای خروج کهگیلویه از بن بست چه می‌تواند باشد؟
شهرستان کهگیلویه در واقع بخشی از استان کهگیلویه وبویراحمد است و استان هم بخشی از کشور ایران است،بنابراین بستگی دارد به تصمیم مسوولان در سطح کلان تا کهگیلویه تغییر کند،البته باید کسانی هم در استان و شهرستان باشند که مطالبات و خواسته‌های مردم را جدی پیگیری کنند.
اما در عین حال مرکز کشور هم باید نگاه داشته باشند به تمام مناطق ایران از جمله استان کهگیلویه وبویراحمد و شهرستان کهگیلویه و برای آن اعتبار و بودجه کافی در نظر بگیرند و زمینه فقر زدایی این شهرستان را فراهم کنند،بنابراین اینگونه نیست که کهگیلویه به تنهایی خودش بتواند خود را از بن بست خارج کند.
کهگیلویه هم وابسته به کشور و تصمیم مسوولان است،این نیاز به بحث مفصل و کارشناسی شده دارد،بایدکارشناسان بیایند نظر بدهند،راه‌های توسعه را بررسی کنند،اینگونه نیست که یک نفر خودش به تنهایی راه توسعه را نشان بدهد،اما در کل باید با توجه به کوهستانی بودن استان و شهرستان،کهگیلویه به بودجه کلان و توجه ویژه‌ای نیاز دارد،همچنین نیروهایی که در استان و شهرستان هستند،آن‌هایی که دستشان می‌رسد، باید تلاش های ویژه‌ای برای خروج کهگیلویه از بن بست کنند.

کبنا: عملکرد نماینده کهگیلویه،بهمئی،چرام و لنده را چگونه ارزیابی می‌کنید؟
مشکلی که الان داریم این است که در مورد عملکردهای نمایندگان نمی‌توان به سادگی داوری کرد،چون نماینده می‌تواند بگوید،در کل وضع کشور به گونه‌ای است که ما نمی‌توانیم آن کاری را که باید انجام بدهیم،برای اینکه بودجه و اعتبار نیست و شرایط اقتصادی کشور به ما اجازه نمی‌دهد.
باید ما تفکیک کنیم که چقدر تصمیم مسئولان در مرکز در عدم پیشرفت شهرستان مؤثر است و چقدر نقش نماینده تأثیر دارد،فعلاً یک فضایی است که داوری و قضاوت کردن عملکرد نماینده کار ساده‌ای نیست.
اما در کل این داوری و ارزیابی باید توسط خود مردم صورت گیرد،ببینید در دور آینده از نماینده استقبال می‌شود یا نه؟باید دید داوری خود مردم نسبت به اینکه نماینده به تعهدات خود عمل کرده است یا خیر چگونه است بهتراست این را به ارزیابی و داوری مردم واگذار کنیم.
کبنا: پس به عنوان یک شهروند نظر خود را در مورد عملکرد نماینده بگویید؟
با توجه به اینکه فضا به روی جریان اصلاح طلب به میزان چشمگیری بسته شده و زمینه لازم برای کارنداریم،فعلاً درست نیست که در این رابطه نقد یا قضاوتی کنیم.
چون درحال حاضرشرایط درکل کشور رضایت بخش نیست و مردم از وضع نابسامان اقتصادی و تورم و گرانی و دیگر کاستی‌ها به شدت نگرانند،دراین شرایط ما نیاز به یک اصلاح عمیق در اهداف و برنامه‌ها درکل کشورداریم.
کبنا: اگر بخواهیم نمایندگان استان را با همدیگر مقایسه کنیم،به نظر شما آقای هاشمی پور،چه قدرت یا نفوذ خاصی دارد که امتیاز وی نسبت به دیگر نمایندگان استان است تا به پیشرفت کهگیلویه کمک کند؟
در رابطه با ارزیابی کار نمایندگان و توانشان این را به عهده مردم بگذارید،بنده مایل نیستم در این باره صحبت کنم چون هرنظری بدهیم سیاسی محسوب می‌شود.
اما در استان ما یک معضلی وجود دارد که مسئولان استانی و شهرستانی چندان به آن توجهی نشان نمی‌دهند و گویا خبرندارند و ان معضل وضعیت جاده‌های استان و تصادفات و کشتارهای جاده‌ای است.
هر روز خبر از تصادف و مرگ و میر در این جاده‌هاست،ولی متاسفانه هیچ کاری برای کاهش مرگ و میر در این جاده‌ها صورت نگرفته است،چرا؟
چون جاده‌های ما یک گذرگاه‌های کم عرضی  هستند و راه فراری نیست،جاده اتوبان نداریم،یک جاده‌های پرپیچ و کم عرض داریم و این همه اتفاق ناگوار در این جاده‌ها می افتد هیچ کسی هم در واقع پاسخ گونیست.
اقدام فوری برای کاهش تصادفات و مرگ ومیر در جاده‌های استان این است که فعلاً به شانه سازی و تعریض جاده‌ها بپردازند تا شرایط بعدی فراهم شود که این اقدام در کاهش خطرات جاده‌ای موثراست.
وبنده همه این وضع را در سه عنوان خلاصه کرده‌ام«جاده‌های مرگبار،خانواده‌های سوگوار،مسئولان سهل انگار» برعهده نمایندگان و مدیران استان است که برای این معضل چاره اندیشی فوری کنند.
کبنا:عملکرد نمایندگان کهگیلویه از گذشته تا الان،در مقایسه با یکدیگر را چگونه ارزیابی می‌کنید؟
در حوزه نمایندگان مایل به داوری نیستم این را به عهده مردم بگذارید.
کبنا: مدیریت استاندار تا الان را چگونه ارزیابی می‌کنید؟
این یکی از مواردی است که اصلاً مایل نیستم در مورد آن صحبت کنم.
به طور کلی فکر می‌کنم که جامعه ما فعلاً یک فضای راکدی دارد،حرکت‌ها و وضعیت مردم رضایت بخش نیست،یعنی درکل نحوه پاسخگویی به نیازها و خواسته‌های مردم نگران کننده است.
از هر جهتی که حساب کنید،امروز تنها پاسخی که مسوولان به ما می‌دهند این است که بودجه و اعتبارنداریم و وضع درکل خوب نیست به این خاطر ماهم خیلی تمایل نداریم در اینباره صحبت کنیم.
فضایی که الان ایجاد شده،اقشار مختلف مردم ،به ویژه جوانان از آن ناراضی هستند،بیکاری،گرانی،کمبودها مردم را دارند آزار می‌دهند،و این فضا نگران کننده است!
کبنا:اصلاح طلبان معتقدند که استاندار ارتباط خوبی با آنها که حامیان دولت بودند نداشته است،نظر شما چیست؟
از نظر من ارتباط آقای استاندار با اصلاح طلبان گسسته و ضعیف است و اصلاح طلبان اکثراً  از وضع موجود ناخوشنودند،ارتباطی که مایه خرسندی اصلاح طلبان باشد وجود ندارد.
البته کهگیلویه بیشتر از همه جای استان،مورد بی مهری مرکز و استان قرار گرفته است،بی توجهی به شهرستان کهگیلویه بزرگ،با توجه به محرومیت‌هایش،با توجه به جمعیت بیشترش واقعاً نگران کننده است،البته همانطورکه پیشترگفتم این وضعیت ریشه درسیاست های کلی‌تری درکشور دارد.
کبنا:عملکرد آقای پرواز معاون سیاسی استاندار را چگونه ارزیابی می‌کنید؟
من در این خصوص صحبت خاصی ندارم.
کبنا:در خصوص نحوه انتخاب فرماندار کهگیلویه چه نظری دارید/عملکرد فرماندار کهگیلویه را تا الان چگونه ارزیابی می‌کنید؟
در مورد نحوه انتخاب فرماندارکهگیلویه اطلاعی ندارم و یک مرتبه اتفاق افتاد،فقط می‌توانم بگویم که جناب آقای پوزش قبل از ایشان بود به هر حال از نیازهای منطقه باخبر و واقف بود و تلاش زیادی داشت انجام می‌گرفت و صادقانه داشت کار می‌کرد ولی کنار گذاشتن ایشان خیلی ناگهانی و غیر قابل انتظار بود.
الان هم وضعیت خاصی در کهگیلویه نیست که ما بخواهیم در موردش داوری کنیم و اتفاق خاصی نیفتاده است و در کل الان یک فضای راکدی وجود دارد.
کبنا:بسیاری معتقدند که به دلیل گرایش‌های سیاسی مشترک بین شما و برخی از اعضای شورای شهر و شهردار،معرف شهردار بودید و در حال حاضر شهر از نظر مدیریت شهری رها شده است،این تحلیل را چگونه می‌بینید؟
بنده جز کسانی بودم که دوست داشتم شهردار فعلی،اقای برخه انتخاب شود،اما انتخاب شهردار به وسیله شورای شهر انجام می‌گیرد،اینکه بیایند نسبتش بدهند به شخصی خارج از شورای شهر،یک مقدار بی انصافی است.
اتفاقاً در شورای شهر فعلی،نگاه‌های سیاسی متفاوتی وجود دارد،اینگونه نیست که همه از نظرسیاسی کنار هم باشند،ولی جمع بندی این بود که از میان 7 نفر،6 نفر به ایشان رأی دادند و بنا براین منتخب شورای شهر است و بنده فقط به عنوان یک شهروند داوری می‌کنم که عملکرد عمرانی و خدمات شهری شهردار بسیار جالب و پسندیده است.
باید بروید تحقیق کنید و کارهای انجام شده شهردار را ازنزدیک ببینید،این که می گویند شهر رها شده کلی گویی و بی انصافی است.
بسیاری از خیابان‌ها و کوچه‌ها آسفالت شدند،به کارکنان و کارگران شهرداری توجه ویژه شده است،حقوق‌ها را تاکنون به موقوع پرداخت کرده‌اند،کارگرانی که سال‌ها به صورت روز مزد بودند تبدیل به قرار دادی شدند،کانال  شمالی غربی شهر احداث شد و خطر آبگرفتگی در شهر از بین رفت،بخشی از کانال بزرگ داخل شهر پوشیده شد،پارک و فضای سبز احداث شد،سیستم شهرداری کامپیوتری و ماشینی شد،شهر پاکسازی شد،بازار روز ساماندهی شد، ضابطه مندی در شهرداری به وجود آمد،شب و روز دارند فعالیت می‌کنند،وضعیت شهرداری قانون مندتر شده یعنی به زیبایی شهر بیشتر رسیدن و دارند تلاش می‌کنند اما با وجود این کمبود در شهر دهدشت زیاد است و شهرداری هم همیشه از کمبود بودجه و اعتبار صحبت  می‌کند و نیا زبه اعتبار بیشتر دارد.
اما در کل با توجه به شرایط اگر بخواهیم قضاوت کنیم عملکرد شهردار دهدشت مثبت بوده است و رسا نه ها  هم می‌توانند آمار بگیرند و بررسی کنند و واقعیت را منعکس نمایند با وجود این کارهای ناشده فراوان است.
کبنا: عملکرد دولت آقای روحانی را چه طور ارزیابی می‌کنید/آیا از رأی دادن به روحانی پشیمان هستید؟
دولت اقای روحانی در دور اول خیلی موفق بود،اما در دور دوم با توجه به وضعیت نا بسامان اقتصادی وتورم وگرانی افسارگسیخته‌ای که پیش آمده وضع فعلی و موجود  رضایت بخش نیست!
البته وضعیت موجود هم ناشی از یکسری معادلات ملی و بین المللی و خارجی و داخلی است و تنها نمی‌شود دولت را مقصر کرد،دولت هم به اندازه سهم خودش مسئول و مقصراست و بایدبه صورت شفاف پاسخگو باشد.
یعنی ما باید ببینیم در کل نظام چه می‌گذرد،دولت هم یک سهمی دارد که باید در حد خود نقد و ارزیابی شود.
وضعیت گرانی که الان در کشور ما به وجود آمده،کمبودهایی که به وجود آمده و سیل و زلزله‌ها هم به آن اضافه شده و شرایط بین المللی که پیش آمده،همه را نمی‌توان به گردن دولت انداخت.
دولت هم یک سهمی دارد و باید سهمش را در نظر گرفت و بعد ببینید چه امکانات و پتانسیل‌هایی دارد و در کجا دولت توانسته و عمل نکرده و نقدشود.
 در فضای امروز کشور همه مسولان و مدیران در هر سطحی که هستند باید پاسخگوی وضع موجود کشور باشند.
از رأی دادن به روحانی پشیمان نیستم چون در  فضای آن روز انتخابات تصمیم گرفتیم و هر چیزی را باید در فضای خودش ارزیابی کرد.
اما اکنون برای آینده فکر و تجربه دیگری دارم و دیگر مثل گذشته عمل نمی‌کنیم.
کبنا: شما گفتید که اصلاح طلبان از عملکرد نماینده دولت در استان راضی نیستند و پیگیری در مرکز هم بی نتیجه بود، آیا این نشانه‌ای بر پشیمانی از رأی دادن به روحانی نیست؟
 با توجه اینکه هر تصمیم در یک شرایط خاص زمانی ومکانی و اجتماعی صورت می‌گیرد و ما با توجه با شرایط  دور اول دولت اقای روحانی، در دور دوم هم از ایشان حمایت کردیم بنابراین ما پشیمان نیستیم که کاری را که در یک مقطع خاصی انجام دادیم.
اما در شرایط فعلی به نظر بنده دولت از نظر  سیاسی وعملکرد خیلی پاسخ گو نیست و بسیاری از اصلاح طلبان هم درشرایط فعلی از نظر سیاسی واقتصادی از عملکرد دولت و دیگر قوای موجود در کشور راضی نیستند،دولت‌ها و نهادهای حکومتی باید درچهارچوب اختیارات قانونی خودپاسخگو باشندکه چندان نیستند.
 
کبنا:سهم مردم و انتخاب بدون از تفکر انها در مشکلات کهگیلویه چیست؟چگونه باید این شیوه انتخاب کمرنگ شود؟
الان دو پدیده در منطقه به صورت موروثی وجود دارد،یکی منطقه ودیگری هم قوم و نژاد که هر دو در انتخابات مؤثر هستند،عامل سوم هم فکری و سیاسی است.
بنا براین،این موارد باعث شده ما نتوانیم درست انتخاب کنیم،وقتی نگاه منطقه‌ای، قومی و قبیله‌ای در کار باشد این در انتخاب ما اثر می گذراد.
راه درست این است که ما به انسان و جامعه نگاه کنیم نه به منطقه،نه به قومیت خاص باید فردیت،شخصیت و انسان را تقویت کنیم،یک نگاه انسانی به جامعه داشته باشیم و تا زمانی که نگاه ما قومی و قبیله‌ای است،ما در انتخابات مشکل پیدا می‌کنیم و از نگاه سیاسی هم باید یک نگاه عقلانی داشته باشیم،یعنی به جای این که با تعصبات محلی ومنطقه ای نگاه کنیم،با نگاه عقلانی به سرنوشت کل جامعه بنگریم و جایگاه خودمان را درنظر بگیریم.
ما باید از فرهنگ موروثی قدم پیشتر بگذاریم و به وضع کشورهای جهان توجه کنیم و ببینیم که چه کشورهایی پیشرفت کردند و کدام کشورها عقب ماندند و چرا؟معمولاً کشورهایی که  بیشتر تعلق منطقه‌ای و نژادی و قبیله‌ای دارند و بر یکسری باورهای ثابت تکیه کردند و نو آوری درفرهنگ و فکر نداشتند،خیلی پیشرفت نکردند و امروز لازم است که ما برای پیشرفت وبهترشدن با توجه به شرایط و زمینه‌های موجود،با یک نگاه عقلانی رفتارمان را دگرگون وتنظیم کنیم.
به گزارش کبنا از دهدشت، بخشی کمی از این مصاحبه به درخواست آقای منطقیان حذف و اصلاح شده است لذا به رسم امانتداری، این پایگاه خبری از نشر قسمت‌های حذف شده معذور است، همچنین در ادامه تعدادی سؤال برای آقای منطقیان ارسال شد که ایشان صلاح ندانستند، پاسخ دهند.

------------------------------------------
گفتگو از:سیده فاطمه خطیبی
------------------------------------------
نام شما

آدرس ايميل شما

منطقیان
Iran, Islamic Republic of
درمتن چندپرسش آمده است وگفته شده که پاسخ ندادم
بایدگفت که این پرسشها پس ازمصاحبه حضوری وبعداز بازنگری وتنظم مصاحبه ازطریق واتساپ برایم فرستاده شدکه کاردرستی نبودودیگرمصاحبه بازنگری و اصلاح وتمام شده بود.آوردن این گونه پرسشهای بی پاسخ وپس ازانجام مصاحبه را نادرست ویک نوع شیطنت خبرنگاری می دانم
رسانه ها باید امانتدار و پای بند به اصول رسانه ای باشند.
درضمن به خاطر طرح پرسشها پس ازمصاحبه به خبرنگارمحترم پیام کتبی واتساپی دادم که مصاحبه را درسایت نزندومنتشرنکندکه این کار را بر خلاف نظربنده انجام داد.
Iran, Islamic Republic of
شما چرا جواب سوالات واتساپی رادادید این متن شما هم بک شیطنت ازنوع اصلاح طلبی هست .
منصف
Iran, Islamic Republic of
سلام جالبه ایشان غیر خودش کسی نیست همه بدهکار هستند که رد صلاحیت شد بوقتش اصلاح طلبه وقتی هم اختیاری اومد دستش توده مردم بویراحمد و ثلاث میشه
دشت مازه
Iran, Islamic Republic of
دس از سرمون بردار
خواننده
Iran, Islamic Republic of
این که بلد نیست جواب بده و در مورد مسائل منطقه و حامعه حرف بزند این چه اصلاح طلبی است که جرات اظهار نظر در مورد هیچکس را ندارد واقعا جای تاسف داره که پشت سر این آقا اصلاح طلبی را یدک بکشیم انسان اصلاح طلب باید شجاع و شفاف در جهت اصلاح گام بردارد نه اینکه به سئوالاتی که راجع به افراد با نفوذ و توانمنده جواب نده و اینقد محافظه کار باشه از اول تا آخر جواب ها متناقض بوده
ازاده والا
Iran, Islamic Republic of
درود بر استاد معرفت منطقیان
ودرود بر شما دوستان سایت کبنا
United States
اصلاح طلبه
محسن
Iran, Islamic Republic of
جناب اقای منطقیان سلام
شما به عنوان نماد اصلاح طلبی در شهرستان باید جوابگوی همه سوالات باشید.
حق جوانان این شهرستان هست بدانند شما در پشت پرده چه کارهایی میکنید.
پس لطفا جوابگو باشید .
هر چند که اصلاحات دیگر جوابگو نیست.
Romania
استاد عزیز نمیگم کامرانی خوب بود ولی خود جنابعالی خوب میدانی چه خدمتی به عدل کردی و اونم در راستای بقای و استحکام استانداری خادمی ولی خب دیگه گذشت
این دوره هم نماینده مورد وثوقتون هم تشکیلاتتون که داره دهبانی پور رو بازی قرار میده به نتیجه نخواهند رسید
اف -جیم -تهران
Iran, Islamic Republic of
پیام اصلی این تفکر و اندیشه جناب منطقیان این هست :
تا وقتی تایید صلاحیت نشویم تفکر اصلاح طلبی را به گروگان میگیریم .
استاد عزیز یادتان باشد ما هردو قربانی رد صلاحیت ها و گزینش هایی هستیم که جامعه را به این روز انداختند .حال شما میفرمایید اصلاح طلبان را قربانی میکنیم تا تایید صلاحیت شویم این نسخه هیچگاه جواب نمی دهد و دقیقا رد صلاحیت کنندگان اصولگرا هم خوب ابزاری برای سواری بدست گرفتند .میشه از این فرمایش شما که می گویید با امدن موحد رد صاحیت ما شروع چنین استنباد کرد که شما هم اصلاح طلبان را بارها و بارها قربانی کردید تا از موحد انتام بگیرید .
حال ایا انتقام گرفتن کافی نیست ؟؟؟
در دور گذشته 6هزار از ارای کامرانی در بهمیی متعلق به موحد بود این فقط یک مورد .
سراسیاب یوسفی
Iran, Islamic Republic of
باسلام،،،
اولا اینکه به خیلی از سوالا این جواب رو داد:مایل نیستم پاسخی بدهمـ ازطرفی از عملکرد استاندار ناراضی بود اما حاظر نشدند نقدی به عملکرد اقای هاشمی پور وارد کند
خیلی خنده داره چنین شخصیت اصلاح طلبی حرف ازحمایت های قومی بزند ، بنظرمن ایشون چهره واقعی خودش رو در این مصاحبه رو کرد
باتشکر ازادمین محترم سایت،،،لطفا نظرم رو چاپ کنید قسمت نظرات
تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

هر چه مجلس کوتاه بیایید، دیگران او را به گوشه رینگ برده و مورد ضرباتی قرار می‌دهند. تخریب‌گران ...
اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

باور بر این است که اختلال عاطفی فصلی به دلیل اختلال در ریتم شبانه روزی بدن رخ می دهد....
سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در مصاحبه‌اش اشاره کرد که از 16 میلیون واکسن آنفولانزای ...
به نظر شما کدام دانشگاه سال 1402 در استان کهگیلویه و بویراحمد عملکردی بهتری داشته است؟
دانشگاه یاسوج
دانشگاه علوم پزشکی
دانشگاه آزاد اسلامی
دانشگاه پیام‌نور
دانشگاه علمی کاربردی
دانشگاه فنی و حرفه‌ای
هیچ کدام
1