کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

گفت‌وگو با فعال سیاسی اصولگرای کهگیلویه و بویراحمد؛ خلقی‌پور تمام حرف‌ها را در باره روشنفکر و هدایت‌خواه زد

خلیفه‌خلقی‌پور: من اگر جای نماینده بویراحمد بودم یا شر درست می‌کردم یا استعفا می‌دادم / مقایسه تاجگردون، موحد و هدایت‌خواه / تاجگردون مرکز استان را به بن‌بست برد / چرا جریان اصولگرا با «روشنفکر» احساس فاصله دارد (+ فیلم )

22 فروردين 1398 ساعت 20:36

خلیفه خلقی پور در ادامه در پاسخ به سووالی در خصوص عملکرد نماینده فعلی بویراحمد و دنا، اظهار کرد: ضمن اینکه بنده احترام خاصی برای آقای «حاج زارع» دارم، ایشان زمانی از نیروهای تند جریان اصولگرایی و حزب الهی بودند. آن موقع این چیزها بورس بود. در دوره اول آقای احمدی نژاد موضع ایشان مشخص بود و دور دوم هم برای آقای احمدی نژاد ستاد مستقلی زد و در دوره‌های بعدی با آقای ولایتی بودند و در همین دوره هم از فعالین ستاد اقای روحانی بودند. بالاخره یک تحلیلی پشت آن هست. ایشان دارای ویژگی‌های منحصر به فردی هستند. بحث ارتباط مردمی و حضورش در مناسبات اجتماعی و خیلی انرژی می‌خواهد.


خلیفه خلقی‌پور از چهره‌های شناخته شده سیاسی و فرهنگی استان کهگیلویه و بویراحمد می‌باشد که سابقه معاون پشتیبانی و منابع انسانی را دارد در گفت‌وگو با سه نقطه (*) به موضوعات اصلی استان پرداخت که بخشی از صحبت‌های او از نظر خوانندگان می‌گذرد.
خلقی‌پور گفت: شرایط استان کهگیلویه و بویراحمد به هیچ وجه قابل مقایسه باقبل ازانقلاب نیست و بدون تردیدمبدأتوسعه استان راسفر مقام معظم رهبری به استان درسال ۷۳ میدانم. همزمان با سفر مقام معظم رهبری پروژه‌های زیادی از جمله جاده پاتاوه-دهدشت، شیراز-یاسوج و جاده بابامیدان-یاسوج، سد کوثر، سد شاه قاسم، تکمیل فرودگاه یاسوج وبسیاری ازطرحهای دیگر مصوب و عملیات اجرایی آنها آغاز شد و بعد از انقلاب به استان کهگیلویه و بویراحمد خیلی خوب رسیدگی شد. البته فاصله خیلی زیادی با آن چیزی که می‌توانیم باشیم داریم.
این چهره سیاسی کهگیلویه و بویراحمد گفت: دلایل متعددی هست که به استان کهگیلویه و بویراحمد، استان کم برخوردار می‌گویند، یکی از این دلایل این بوده که ما از امکاناتی که در اختیارمان بوده به خوبی استفاده نکرده‌ایم، دوم اینکه در مدیریت‌ها از توانمندی‌ها بهره نبرده‌ایم و سوم مصلحت‌ها را بیشتر در کارهایمان ترجیح داده‌ایم. به طور کلی اگر از امکانات به خوبی استفاده میشدشاید خیلی از مشکلات الان وجود نداشت.
وی با بیان اینکه فرهنگ زیربنای هر توسعه‌ای است، افزود: توسعه زمانی محقق می‌شود که متوازن صورت گرفته باشد.
خلقی‌پور در پاسخ به سووالی که آیا عملکرد مسوولان کهگیلویه و بویراحمد در این 40 سال متناسب با توسعه متوازن بود، اظهار کرد: قطعاً اینگونه نبود. در یک برهه مسوولان ما وارداتی بودندو استان کهگیلویه و بویراحمد آزمایشگاه بود و آزمون و خطای مدیران در اینجا بود. اما رویکرد جدیدی در دوران ما ایجاد شد و بومی سازی مدیران در دستور کار قرار گرفت.
وی با بیان اینکه شروع بومی سازی مدیران شروع مبارکی بود، افزود: اما سایه سیاست و قوم گرایی بر مدیران افتاد و فرصت سوزی و پسرفت استان از همین جا هست و باید بحث شایسته سالاری در مدیریت‌ها مدنظر قرار بگیرد. قوم گرایی در مدیریت‌ها خیلی خطرناک است.
خلقی‌پور افزود: بافت استان ما یک بافت قوم گرایی است، اما ما باید از این ظرفیت به بهترین نحو استفاده کنیم.
این فعال سیاسی در پاسخ به سووالی مبنی بر اینکه نسبت جریان‌های اصولگرایی و اصلاح طلبی با انقلاب چیست؟، گفت: در هر جامعه‌ای تضارب آرا باعث پیشرفت آن جامعه می‌شود. اگر دو جریان فعال در حوزه سیاسی را بخواهیم بررسی کنیم، اگر جریان اصولگرایی را بخواهیم بررسی کنیم همه کسانی که در این جریان هستند صرفاً کسانی نیستند که به تمام اصول انقلاب اسلامی پایبند باشند و نمی‌توان تمام افراد حاضر در جریان اصلاح طلبی را با برنامه‌های خاص و عضو اپوزیسیون مخالف نظام بدانیم. یکی از دلایلی که فاصله‌ها وجود دارد و نسل‌ها همدیگر را نمی‌فهمند، این است که باید مسائل در ظرف خودش مورد بررسی قرار بگیرد. باید در هر جریان سیاسی شایسته‌ها در رأس قرار بگیرند. اگر مدیریت بر اساس معامله گری ها و پول به دست بیاید ما در آینده با آسیب‌های جدی روبرو خواهیم شد.
خلقی پور در پاسخ به سووالی در رابطه با حلقه بسته جریان اصولگرایی و عدم استفاده از جوانان گفت: بحث شیخوخیت، یک بحث مبارکی است و اگر شیخوخیت به درستی انجام بگیرد، خیلی هم خوب است. من خودم از منتقدین جدی جریان اصولگرایی هستم. بعضی فکر می‌کنند که افراد باید یک ویژگی خاص از جمله تسبیج و ریش داشته باشند تا آنها را اصولگرا بنامند. اشکال شیخ‌های جریان اصولگرا این است که ارتباطشان با بدنه قطع است و اشکال جوانان این جریان هم این است که حرف‌های پیران و شیوخ را اهمیت نمی‌دهند.
وی گفت: اگرمنصفانه قضاوت کنیم دراین چهل سال سرجمع 12 سال جریان اصولگرایی در رأس حاکمیت بوده و آن هم با مصائب خودش. لازم است که فاصله‌ها در بین پیران و جوانان جریان اصولگرایی از بین برود و بیشتر بر روی اصول صحبت شود.
این فعال سیاسی در ادامه گفت: خودزنی‌های ما گاهی بیشتر ازپرداختن به ضعفهای رقیب است و باید تجدیدنظر شود. با همه این مشکلات که در جریان اصولگرایی وجود دارد استان کهگیلویه و بویراحمد رأی کمتری نسبت به خیلی از استان‌های دیگر به آقای روحانی داد. اما اگر ارتباط را با مردم بیشتر کنیم و با جوانانمان آشتی کنیم و سایر اشکالاتمان را برطرف کنیم قطعاً جایگاه بهتری در بین مردم پیدا می‌کنیم.
وی گفت: ازابتداتاکنون در رفتارمن تغییری پیدا نشده و همیشه متعادل حرکت می‌کردم و گاهی هم مورد نقد قرار می‌گرفتم که مثلاً شما به همه سلام می‌کنید و محافظه کار هستید. در همان دولتی که به آن منتسب بودم و معاون استاندار هم بودم مجبور شدم دو سال مرخصی بدون حقوق بگیرم و بعد ازآن هم تاکنون در مدارس مشغول به کار هستم.
  https://tci1.asset.aparat.com/aparat-video/03b50ea64feb1cf9affd2475d771386b14477261-240p__69062.mp4
خلقی پور گفت: ما نمی‌توانیم سوای از مردم زندگی کنیم و مردم داری بسیار با اهمیت هست و بنده خودم در تمام مناسبات اجتماعی مردم شرکت می‌کنم، بنده نمی‌خواهم رأی بگیریم و نمی‌خواهم در انتخابات شرکت کنم.
این چهره سیاسی اصولگرا گفت: بنده شخصاً در انتخابات آینده شرکت نمی‌کنم و جریان اصولگرایی هم یک سری فعالیت‌هایی را برای انتخابات آینده انجام می‌دهد.
وی افزود: بنده با انتخابات استانی مخالف هستم و این انتخابات به نفع کسانی هست که پول دارند و هر کس می‌خواهد در استان ما کاندیدا شود باید در 8 شهرستان، 17 شهر و بخش‌های مختلف استان ستاد بزند. معاملات در انتخابات استانی بیشتر می‌شود. مثل انتخابات شوراها که اصولگرای دو آتشه با اصلاح طلب دو آتشه یکی می‌شدند. منافع یک سری افراد که هم قدرت دارند، هم پول دارند و هم نفوذ دارند به دنبال تصویب این طرح هستند.
خلقی پور در ادامه به مطرح شدنش برای حضور در انتخابات در دوره‌های قبلی هم گریزی زد و گفت: من واقعاً نمی‌خواهم در انتخابات کاندیدا باشم و باید بیشتر به سمت جوانان برویم. بنده نیازی نمی‌بینم که به شبهات پاسخ بدهم و هیچ استفاده از موقعیتم نکردم و از هیچ رانتی استفاده نکردم. من اگر در انتخابات حضور داشته باشم با همه می‌نشینم با خان، کدخدا، جوان و پیر، انقلابی، غیرانقلابی، همه وهمه می‌نشینم. اما بنده هیچ انگیزه‌ای برای ورود به این عرصه ندارم، سه دوره زمینه آن وجود داشت و اگر می‌آمدم قطعاً به مجلس ورود پیدا می‌کردم.
 وی گفت: تلاش می‌کنم در این دوره به وحدت برسیم، من از آقای «حاج حسینی» که در ادوار گذشته آبرویش را گذاشت تشکرمیکنم و چه تهمت‌هایی را به ایشان زدند و می‌گفتند که بودجه در زمان او برگشت و من می دانم هیچ بودجه‌ای برگشت نخورد. البته آدم‌هایی که تقوای سیاسی ندارند این حرف‌ها را می‌زنند. آقای هدایت خواه 4 دوره آمدند و دو دوره پیروز شد و بسیار مصیبت کشیدندازایشان هم تشکرمیکنم. اعتقادم این است که مجموعه بنشینند و منطقی به یک جمع بندی برسند وخروجی هر کسی شد به او کمک کنند.
این فعال سیاسی اصولگرا در پاسخ به این سووال که برنامه اصولگرایان در رابطه با آقای روشنفکر چیست؟ گفت: آقای دکتر روشنفکر بالاخره با یک خاستگاه وارد این عرصه شدند و آن هم خاستگاه قومیتی بوده که جریان اصولگرایی قبول ندارد. ضمن اینکه می‌توان از آن به عنوان یک فرصت استفاده کرد و هر چه ما از دور گذشته تا الان تلاش کردیم، ایشان نیامد وارد جریان شود و قبول کند. به همین خاطر جریان اصولگرایی با ایشان احساس فاصله می‌کند. 25 سال با آقای دکترروشنفکر رفیق هستم و خیلی هم همدیگر را دوست داریم. اما آنچه از لحاظ سیاسی واقعیت دارد می‌گویم. بالاخره دوست دارم که ایشان بیایند وارد جریان شوند.
 خلیفه خلقی پور در ادامه در پاسخ به سووالی در خصوص عملکرد نماینده فعلی بویراحمد و دنا، اظهار کرد: ضمن اینکه بنده احترامی خاصی برای آقای «حاج زارعی» دارم، ایشان زمانی از نیروهای تند جریان اصولگرایی و حزب الهی بودند. آن موقع این چیزها بورس بود. در دوره اول آقای احمدی نژاد موضع ایشان مشخص بود و دور دوم هم برای آقای احمدی نژاد ستاد مستقلی زد، در دوره‌ی بعدی با آقای ولایتی بودند و در همین دوره هم از فعالین ستاد آقای روحانی بودند. بالاخره یک تحلیلی پشت آن هست. ایشان ویژگی‌های منحصر به فردی دارد. بحث ارتباط مردمی و حضورش در مناسبات اجتماعی خیلی انرژی می‌خواهد.
وی گفت: از نظر بحث نمایندگی ایشان می‌توانستند بهتر عمل کنند. فلان وزیر مستقیم با هواپیما از تهران می‌آید، گچساران می‌نشیند و وزیر از آن پیاده می‌شود و از گچساران به تهران بر می‌گردد. من اگر جای ایشان بودم یا یک شر درست می‌کردم و یا استعفا می‌دادم. این تحقیر مردمی هست که با هیچ، استان را درست کردند. گچساران زمانی شهر بود ما روستا هم نبودیم. الان ما هم متوجه نمی‌شویم و مردم این منطقه بعداً متوجه خواهند شد. در آینده منطقه بن بست می‌شود. اتوبان گناوه و گچساران در حال احداث هست، اتوبان بهبهان- گچساران و اتوبان بابامیدان-گچساران هم تمام شده، اتوبان دیل که می‌رود به چرام و بعد می‌رود به اصفهان در حال احداث است. آنجا دو پرواز دارد و ما هم دو پرواز داریم و امکان پروازش هم از ما بهتر است. بالاخره روزی منطقه ما منزوی و متروکه می‌شود و اگر این قدرت ادامه داشته باشد مرکز استان هم شاید جابه جا شود. من آقای تاجگردون را تحسین می‌کنم بالاخره برای مردم منطقه‌اش خدمت می‌کند. ما می گوییم به گچساران بدهند به ما هم بدهند.
آقای تاجگردون قدرت دارد و هیچ ایرادی بر او نیست. این خیلی بد است که فرودگاه یاسوج تا یک ماه پیش تعطیل بوده است.
خلقی پور در ادامه صحبت‌هایش به موضع اخیر تاجگردون مبنی بر اینکه اگر مردم بویراحمد بخواهند، در آنجا نماینده می‌شوم و یا اگر نیایم، کس دیگری را معرفی می‌کنم؛ گفت: آقای تاجگردون طرفدار انتخابات استانی است، برای آقای تاجگردون گچساران و باشت یک اصل است و او در بویراحمد نماینده نمی‌شود، او اگر در تهران در لیست امید قرار می‌گرفت، پیروز می‌شد. آدم کارکشته‌ای هست، آدم زرنگی هست. بزرگ‌ترین ضربه را دارد به مرکز استان می زند. ایشان می‌تواند به مرکز استان همین الان کمک کند. پست‌های اصلی مدیریت‌ها در کهگیلویه و بویراحمد منصوب ایشان هستند. ایشان از لحاظ نمایندگی طراز بالایی دارد. مسوولیت های مهمی در کشور داشتند. در مملکت ما همه چیز به چانه زنی‌ها بستگی دارد. وقتی اتوبان‌های گچساران و جاده دیل و چرام احداث شود، این‌ها اسمش توسعه است و زندگی مردم متحول می‌شود.
وی در بخش‌های پایانی صحبت‌هایش گفت: اگر به لحاظ وظیفه نمایندگی بخواهیم بررسی کنیم من فکر نکنم 10 نماینده مثل آقای هدایت خواه باشد. آقای موحد هم دارای ویژگی منحصر به فردی هستند و عاشق گره گشایی از مشکلات شخصی مردم هستند. آقای تاجگردون نماینده قوی هستند، اما به لحاظ شاخص‌های نمایندگی کسی مثل آقای هدایت خواه کمترعمل می‌کند و اگر قدرتی که آقای هدایت خواه در دولت نهم داشتند و می‌خواستند از این ظرفیت استفاده کنند و معامله کنندمی‌توانستند کارهای زیادی بکنند مثلاً سه استاندار در استان‌های دیگر منصوب کند و چندمعاون وزیر بگذارد. بیشترین ارتباط را با آقای هدایت خواه دارم و کسی مثل ایشان نبود. خیلی هم دوستش دارم. ایشان یک نماینده در طراز ملی هست و رادیو فردا بر روی رأی نیاوردن آقای هدایت خواه تحلیل داشت.
متن کامل صحبت‌های خلیفه خلقی‌پور را در فیلم بالا ببینید.
----------------------------------------------------------------------------------------
گروه مستند سیاسی، فرهنگی و اجتماعی سه نقطه به منظور بررسی مسائل مختلف کهگیلویه و بویراحمد اقدام به مصاحبه با چهره‌های مختلف استان می‌کند. این گروه اولین گفت‌وگو خود را با خلیفه خلقی‌پور انجام داد. دست‌اندرکاران این گروه به شرح زیر است؛
سیدسعید هاشمی
اکرم السادات هاشمی
صیاد خردمند
مهدی دلبند
هومان خدابخشی
امیر فرزانه
مهدی قاسمی


کد مطلب: 408585

آدرس مطلب :
https://www.kebnanews.ir/interview/408585/خلیفه-خلقی-پور-اگر-جای-نماینده-بویراحمد-بودم-یا-شر-درست-می-کردم-استعفا-می-دادم-مقایسه-تاجگردون-موحد-هدایت-خواه-مرکز-استان-بن-بست-برد-چرا-جریان-اصولگرا-روشنفکر-احساس-فاصله-فیلم

کبنانیوز
  https://www.kebnanews.ir

1