کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

«احمدی» از کهگیلویه و بویراحمد می‌گوید

دستاوردهای دولت تدبیر و امید در کهگیلویه و بویراحمد از زبان «احمدی»

13 اسفند 1397 ساعت 10:40

علی محمد احمدی، استاندار کهگیلویه و بویراحمد که حدود یک سال و نیم در این استان مشغول به کار است در گفت و گوی تفصیلی به بیان دستاوردهای دولت در این مدت پرداخته که گازرسانی به شهر قلعه رئیسی، ساخت نیروگاه و سد چم شیر و ... از جمله این دستاوردهاست.


کهگیلویه وبویراحمد استانی که همواره به دلیل مشکلات عمیق و انباشت شده از گذشته با واژه نامانوس محرومیت عجین بوده اما در سال‌های اخیر به‌رغم شرایط سخت اقتصادی و در سایه تدبیر و تلاش‌های محسوس مجموعه دولت و مدیریت اجرایی این استان به مسیر اصلی توسعه هدفمند بازگشته است.
البته باید همواره به این نکته نیز توجه داشت که در بررسی شاخص‌ها و ارزیابی‌ها در زمینه کارکردهای اجرایی نباید وضعیت فعلی را با وضعیت مطلوب، آرمانی و ایده آل‌ها سنجش کرد.
مشکلات، نارسایی‌ها و دغدغه‌ها آنقدر عمیق هستند که حتی تلاش‌ها و دستاوردهای قابل ملاحظه بعضاً در سایه برخی بی مهری‌ها و سیاه نمایی ها گم می‌شوند و یا کمرنگ جلوه می‌کند، که همین امر گاه منجر به قضاوت‌های نابجا و دور از انصاف حتی در فضای رسانه‌ای و افکار عمومی شده است.
اما با نگاهی عمیق و منصفانه به شاخص‌های آماری، بودجه‌ای و عملکردها در حوزه‌های گوناگون می‌توان تصویری روشن‌تر و واقع بینانه تر از اقدام‌های ارزنده دولتمردان و مدیریت اجرایی این استان را مشاهده کرد.
مسئولان و تیم اجرایی کهگیلویه وبویراحمد با درک عمیق از مشکلات و دغدغه‌های مردم و البته با کارکرد و رویکردی امیدبخش و کارشناسانه هم راستا با خط مشی، اصول و اولویت‌های راهبردی دولت تدبیر و امید اقدام به تدوین برنامه‌ها و تلاش مضاعف برای خروج از محرومیت و پر کردن گودال‌های عمیق و مشکلات انباشت شده از گذشته کرده‌اند.
علی محمد احمدی استاندار کهگیلویه وبویراحمد ظرف حدود یک ونیم سال گذشته توانسته فارغ از هیاهوها و با بینشی عمیق و روشن و البته با چاشی تدبیر و امید و رویکردی اعتدالی نقشه راه و آینده‌ای امیدبخش را در حوزه‌های گوناگون برای این دیار ترسیم کند.
اصول و برنامه‌های راهبردی که آثار و نتایج مثبت و امیدآفرین آن امروز برای مردم قدرشناس این خطه از میهنمان به زیبایی ملموس و نمایان است.
احمدی در گفت وگو با خبرنگار ایرنا به بیان گزارشی از برخی اقدام‌ها در حوزه زیربنایی و اقتصادی از حدود یک سال و نیم گذشته از دوران حضورش در کهگیلویه و بویراحمد پرداخته است.
استاندار کهگیلویه وبویراحمد معتقد است که دولت به‌رغم همه تنگناهای اقتصادی، کمبود منابع و شرایط سخت اقتصادی در خدمتگزاری به مردم از هیچ تلاشی فروگذاری نکرده است.
 حوزه انرژی:
** گازرسانی به دیشموک خدمت ماندگار
احمدی طرح گازرسانی به بخش‌های قلعه رئیسی و دیشموک را خدمت ماندگار دولت تدبیر و امید به مردم دانست و گفت: تاکنون بیش از 800 میلیارد ریال برای اجرای این طرح هزینه شده است.
وی یادآور شد: تاکنون و در فاز نخست این طرح علاوه بر گازرسانی به دو شهر قلعه رئیسی و دیشموک حدود 102 روستای پیرامونی نیز از نعمت گاز بهره مند شده‌اند.
وی یادآور شد: با شتاب بخشی اجرای این طرح 40 درصد باقی مانده روستاها نیز در آینده‌ای نزدیک گازرسانی خواهند شد.
برخی کارشناسان بارها به دلیل مسافت طولانی، سخت گذر بودن مسیر و هزینه زیاد، اجرای طرح گازرسانی به قلعه رئیسی و دیشموک را ناممکن می‌دانستند.
احمدی تصریح کرد: با وجود هزینه بر بودن اجرای این طرح، دولت تدبیر و امید تصمیم گرفت به بخش‌های قلعه رئیسی و دیشموک گازرسانی کند و اکنون ساکنان این دو بخش طعم شیرین خدمت رسانی دولت را می‌چشند.
فاز سوم گازرسانی به بخش‌های قلعه رئیسی و دیشموک کهگیلویه که شامل اجرای شبکه داخلی شهرها و روستاهای اقماری و علمک گذاری بود با حضور معاون وزیر نفت و مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران در اواخر سال 95 آغاز شد.
مدیرعامل شرکت گاز کهگیلویه و بویراحمد در آیین افتتاح طرح گازرسانی به 2 شهر قلعه رئیسی و دیشموک گفت: طرح گازرسانی به 2 بخش چاروسا و دیشموک در سه فاز اجرا شد.
احمدی تصریح کرد: با بهره برداری از این طرح یکهزار و 688 خانوار شهری و هفت هزار و 716 خانوار روستایی در این استان از نعمت گاز بهره مند خواهند شد.
با تلاش و پیگیری مسئولان و همکاری مردم بعد از گازرسانی به 2 شهر قلعه رئیسی و دشموک، کار گازرسانی به روستاهای مسیر در دستور کار مسئولان قرار گرفت.
با تلاش جهادی و شبانه روزی مسئولان شرکت گاز بعد از اجرای شبکه داخلی شهرهای قلعه رئیسی و دیشموک نصب علمک آغاز شد.
بخش‌های قلعه رئیسی و دیشموک در شهرستان کهگیلویه با یاسوج مرکز کهگیلویه و بویراحمد حدود 250 کیلومتر فاصله دارند.
احمدی تأمین سوخت پایدار، جلوگیری از قطع درختان جنگلی، رفع نارضایتی‌های مردم این مناطق، کاهش مصرف بی‌رویه سوخت فسیلی و تسریع در توسعه همه جانبه را از مهمترین فواید گازرسانی به بخش‌های قلعه رئیسی، دیشموک و روستاهای اقماری در شهرستان کهگیلویه عنوان کرد.
وی گفت: با تکمیل این طرح آرزوی دیرینه 732 خانوار در شهر قلعه رئیسی و 978 خانوار در دیشموک برآورده خواهد شد.
وی طول شبکه گازرسانی به قلعه رئیسی را 73 کیلومتر و دیشموک را 90 کیلومتر اعلام کرد و افزود: 110 روستا باقی مانده در حریم 15 کیلومتری این 2 شهر با اولویت بندی طی بازده زمانی مشخص نیز گازرسانی خواهند شد.
احمدی گفت: ساکنان روستاهای در طول مسیر، اداره منابع طبیعی و راه و شهرسازی با رفع معارضان اجتماعی همکاری لازم را برای تسریع در روند اجرایی کار انجام دهند.
این بخش‌ها حدود 50 هزار نفر جمعیت دارند.
بخش‌های قلعه رئیسی و دیشموک با جمعیتی حدود 50 هزار نفر از توابع شهرستان کهگیلویه با یاسوج مرکز کهگیلویه و بویراحمد حدود 250 کیلومتر فاصله دارند.
شهرستان کهگیلویه با جمعیتی نزدیک به 132 هزار نفر دارای چهار بخش، چهار شهر، 10 دهستان و 365 روستای بزرگ و کوچک است.
بیش از 98 درصد جمعیت شهری و 40 درصد جمعیت روستایی کهگیلویه و بویراحمد از نعمت گاز طبیعی بهره‌مند هستند.
وی همچنین گفت که شهرستان‌های گچساران و باشت نیز
برخی شهرستان‌ها گچساران، باشت و بعد از آن بویراحمد شهرستان‌های پاک در زمینه سوخت فسیلی در دسترسی به نعمت گاز خواهند شد.
 ** نیروگاه سیکل ترکیبی 500 مگاواتی کهگیلویه
استاندار کهگیلویه و بویراحمد نیروگاه سیکل ترکیبی 500 مگاواتی در منطقه پادوک کهگیلویه با سرمایه گذاری افزون بر 325 میلیون یورو معادل 15 هزار میلیارد ریال یکی دیگر از طرح‌های مهم زیربنای در حوزه انرژی در این استان دانست.
احمدی گفت: 30 هکتار زمین برای اجرای این طرح بزرگ اقتصادی از سوی منابع طبیعی و راه شهرسازی در نظر گرفته شده است.
وی مدت اجرای این طرح را سه سال عنوان کرد و گفت: با بهره برداری از این طرح برق طرح‌های صنعتی کهگیلویه از جمله پتروشیمی، سیمان سپو و کارخانه آجر به‌صورت پایدار تأمین خواهد شد.
احمدی اظهار داشت: ساخت این نیروگاه گام مهمی از سوی دولت در راستای تأمین برق پایدار مورد نیاز شهرستان کهگیلویه است.
در سفر رئیس جمهوری به استان در سال 1395 مجوز احداث این نیروگاه اخذ شد.
هم اکنون برق شهرستان 131 هزار نفری کهگیلویه از یک ایستگاه 142 ولتی به طول 350 کیلومتر تأمین می‌شود.
 
** سد چم شیر
استاندار کهگیلویه و بویراحمد همچنین سد چم شیر در گچساران را نیز از طرح‌های مهم زیربنایی در حوزه انرژی و منابع آب در استان دانست و با اشاره به برخی مشکلات در زمینه تامین نقدینگی این طرح نیز گفت: با رایزنی‌های متعدد و توجه ویژه دولت و وزارت نیرو افزون بر چهار هزار میلیارد ریال اعتبار در شورای اقتصاد کشور برای تکمیل سد و نیروگاه چم شیر در سال جاری تصویب شد.
وی میزان پیشرفت فیزیکی این طرح مهم آبی را افزون بر 80 درصد و زمان بهره برداری از آن را نیز نیمه نخست سال آینده ذکر کرد.
 ** سرمایه گذاری حدود 20 هزار میلیاردی در حوزه انرژی
احمدی همچنین سرمایه گذاری 190 میلیارد ریالی در حوزه برق رسانی به روستاها را از دیگر خدمات ارزشمند دولت ظرف یک سال و نیم گذشته در این استان دانست.
وی گفت: تمامی روستاهای بالای 10 خانوار دارای کد روستایی در این استان از نعمت برق بهره‌مند هستند.
تعداد روستاهای برقدار کهگیلویه و بویراحمد یک هزار و 754 روستا هستند.
استاندار کهگیلویه وبویراحمد گفت: با هماهنگی شرکت توزیع نیروی برق و سایر دستگاه‌های اجرایی تاکنون بیش از 80 روستای این استان از پنل های خورشیدی بهره مند شده‌اند.
 ** منابع آب
استاندار کهگیلویه وبویراحمد با بیان اینکه هم اینک 53 طرح مطالعاتی تامین آب آشامیدنی و کشاورزی در مناطق مختلف این استان در دست اجراست، گفت: با تکمیل این طرح‌ها آب آشامیدنی مردم کهگیلویه و بویراحمد تا افق 1405 و 12 هزار هکتار زمین کشاورزی تأمین آب می‌شود.
احمدی یادآور شد: ظرف یک و نیم سال گذشته افزون بر 2 هزار میلیارد ریال از محل اعتبارات ملی و استانی برای طرح‌های تأمین آب کهگیلویه و بویراحمد مصوب شد که تاکنون یک هزار میلیارد ریال آن جذب شده است.
وی برخی از طرح‌های ملی حوزه امور آب این استان را شامل سد تنگ سرخ، تأمین آب لیکک، ساخت ایستگاه پمپاژ آب منطقه دهدشت غربی، طرح آبرسانی امامزاده جعفر، ساماندهی رودخانه باشت ذکر کرد.
 ** سرمایه گذاری 1228 میلیارد ریال در حوزه آب وفاضلاب شهری
استاندار کهگیلویه وبویراحمد گفت: ظرف یک سال گذشته افزون بر یکهزار و 228 میلیارد ریال در حوزه طرح‌های آب و فاضلاب شهری در این استان هزینه و سرمایه گگذاری شده است.
وی تصریح کرد: همچنین بیش از 50 کیلومتر شبکه فاضلاب ظرف یک سال و نیم گذشته در شهرهای مختلف استان را از دیگر دستاوردهای ارزشمند دولت در این استان دانست و
استاندار کهگیلویه و بویراحمد گفت: هم اکنون 60 طرح توسعه فاضلاب و 45 طرح اصلاح شبکه آب با اعتباری افزون بر 800 میلیارد ریال در این استان در حال اجراست.
 ** اجرای 650 میلیارد ریال طرح‌های آبرسانی روستایی
استاندار کهگیلویه وبویراحمد همچنین گفت که افزون بر 650 میلیارد ریال طرح‌های آبرسانی روستایی ظرف 2 سال گذشته تاکنون در این استان اجرایی شده است.
احمدی یادآور شد: حدود 473 میلیارد ریال در قالب بیش از 16 مجتمع بزرگ آبرسانی از محل اعتبارات صندوق توسعه ملی و مابقی نیز از محل اعتبارات استانی بوده است.
 ** حوزه راه
استاندار کهگیلویه و بویراحمد گفت که بیش از 400 طرح مهم راهسازی اعم از بزرگراه، راه اصلی و روستایی در مناطق مختلف این استان در حال اجراست.
وی چهارخطه یاسوج- سمیرم - بابامیدان، یاسوج - شیراز، گچساران- بهبهان، 30 کیلومتری ورودی شهرهای استان در حوزه بزرگراهی و جاده ملی پاتاوه - دهدشت، باشت- چرام، یاسوج - سی سخت و همچنین توسعه جاده باغچه سادات- سرفاریاب را از مهمترین طرح‌های در حال اجرا در حوزه راه‌های اصلی ذکر کرد.
احمدی با بیان اینکه طرح‌های راهسازی و بزرگراهی در این استان از نظر وزارت راه و شهرسازی نقش شاهراه حیاتی در کشور را دارند، گفت: جاده‌های ارتباطی در این استان از شمال، جنوب، غرب و شرق به راه‌ها و شریان‌های حیاتی کشور متصل شده است.
وی طرح چهار خطه یاسوج - سپیدان و قطعه دوم آن با اعتباری افزون بر 2 هزار و 191 میلیارد ریال، تکمیل پل سوم بشار یاسوج که یک لاین آن به بهره ربرداری رسیده، پل چهارم بشار، مطالعه مرحله دوم پل تلگاه و تنگ سریز در محور سمیرم نیز از دیگر طرح‌های مهم در حال اجرا در حوزه راهسازی است.
وی گفت: برخی از طرح‌های مهم راهسازی در حوزه کهگیلویه بزرگ شامل اتصال راه فرعی لنده به پاتاوه -دهدشت و مطالعه محور قلعه دختر -قلعه رئیسی و دیشموک، اتصال لنده به تشان - پاتاوه به دهدشت و راه فرعی چرام -باغچه سادات به سرفاریاب و اتصال آن به پاتاوه - دهدشت است.
احمدی یادآور شد: همچنین طرح احداث پل محله لبنان به سادات در شهر دوگنبدان احداث گذرگاه دوگنبدان - چهاربیشه به امام زاده جعفر، اتصال کمربندی گچساران، اتصال گچساران - چرام از طریق احداث تونل و از همه مهمتر نیز محور گچساران به سمت پل خیرآباد از طرح‌های مهم حوزه راهسازی در شهرستان گچساران است.
این در حالی است که استان کهگیلویه و بویراحمد در حوزه اعتبارات راهسازی در سطح کشور در ردیف 15 استان اول کشور است.
 ** نیمه دوم سال 98/ زمان بهره برداری از جاده ملی پاتاوه - دهدشت
احمدی جاده ملی پاتاوه - دهدشت را یکی از مسیرهای اصلی و طرح‌های ملی راهسازی برای اتصال جنوب به مرکز کشور دانست و گفت: با بهره برداری این جاده به طول 137 کیلومتر بیش از 400 روستای محروم در 2 شهرستان بویراحمد و کهگیلویه با جمعیتی افزون بر 100 هزار نفر از نعمت جاده مناسب برخوردار خواهند شد.
وی با بیان اینکه بیش از یک هزار میلیارد ریال از محل‌های مختلف برای شتاب بخشی در اجرای این طرح ملی اختصاص یافته است، گفت: سال گذشته نیز افزون بر 950 میلیارد ریال به این طرح ملی تخصیص یافته بود.
وی با بیان اینکه این میزان اعتبار برای شتاب بخشی و اجرای قطعه سوم به طول 63 کیلومتر تخصیص یافته است، گفت: با توجه به پیش بینی انجام شده، این طرح تا نیمه دوم سال 98 زیر بار ترافیک می‌رود.
 ** اجرای 500 کیلومتر راه روستایی
احمدی با اشاره به اینکه حدود 500 کیلومتر راه روستایی در این استان در حال ساخت، بهسازی و آسفالت است، گفت: بر اساس برنامه پیش بینی شده هر سال حدود 100 کیلومتر آن به اتمام می‌رسد.
وی تصریح کرد که ظرف سه سال گذشته و به‌رغم همه فشارها و تحریم‌ها و کمبود منابع، همچنین بیش از 400 کیلومتر راه روستایی در سطح استان احداث، بهسازی و آسفالت شده است.
احمدی ادامه داد که میزان اعتبار هزینه شده برای این میزان آسفالت راه روستایی در استان ظرف سه سال گذشته افزون بر 2 هزار و 150 میلیارد ریال بوده است.
وی با بیان اینکه کهگیلویه وبویراحمد همچنان به لحاظ شاخص آسفالت راه روستایی نسبت به میانگین کشوری هنوز فاصله زیادی دارد، افزود که بیش از نیمی از مجموع چهار هزار و 500 کیلومتر راه روستایی در این استان خاکی است.
کهگیلویه وبویراحمد حدود 6 هزار کیلومتر راه اعم از بزرگراه، راه اصلی، فرعی و روستایی دارد که از این میزان 142 کیلومتر بزرگراه، 505 کیلومتر راه اصلی، یکهزار و 238 کیلومتر راه فرعی و مابقی نیز روستایی است.
 ** تخصیص 600 میلیارد ریال به جاده لنده - تشان -بهبهان
استاندار کهگیلویه وبویراحمد همچنین یکی از طرح‌های بزرگ راهسازی در کنار محور ملی پاتاوه - دهدشت را مربوط به جاده لنده- تشان، بهبهان دانست و گفت: با بهره برداری از این طرح ملی، مسافت 100 کیلومتری جاده تشان- بهبهان به لنده با 70 کیلومتر کاهش به 34 کیلومتر می‌رسد.
وی تصریح کرد: 600 میلیارد ریال اعتبار برای ساخت فاز نخست جاده لنده به تشان بهبهان در سال جاری اختصاص یافت.
احمدی یادآور شد: همچنین با بهره‌برداری از این طرح، مسیر خوزستان به شهرستان کهگیلویه و مرکز استان با سهولت بهتر و مسافت کمتری صورت می‌گیرد.
استاندار کهگیلویه و بویراحمد گفت: جاده لنده به تراب، جایزان به لیکک، لیکک به رامهرمز و دیشموک به باغملک از دیگر طرح‌های مهم راهسازی برای خروج مناطق گرمسیری از بن بست و توسعه و تقویت زیرساخت‌ها و طرح‌های زیربنایی دریان مناطق است.
 ** افتتاح پل سوم بشار مهمترین اقدام
فاز نخست پل سوم بشار یاسوج پس از 15 سال از آغاز عملیات اجرایی آن در حالی با اصرار و تاکید علی محمد احمدی در اردیبهشت امسال به سرانجام رسید و مورد بهره برداری قرار گرفت که بدون شک یکی از دستاوردهای مهم وی ظرف یک سال و نیم گذشته تاکنون را باید تکمیل و بهره برداری از این نیاز ضروری شهروندان یاسوجی دانست.
احمدی میزان قرارداد اجرای پل سوم بشار را افزون بر 160 میلیارد ریال ذکر کرد و گفت: حدود 200 میلیارد ریال برای تکمیل و بهره‌برداری این پل اختصاص یافت که بخش عمده‌ای از آن در قالب اسناد خزانه بود.
این پل به طول 130 متر و دارای 2 دهانه 25 متری و 2 دهانه 45 متری است که 2 باند رفت و برگشت با عرض هرکدام 11 متر دارد.
وی افزود: یاسوج مرکز سیاسی و اداری کهگیلویه و بویراحمد بوده که باید مبلمان شهری این شهر و مسیرهای رفت و برگشت آن برجسته و متفاوت شود.
پل سوم بشار با هدف کاهش بار ترافیکی در ورودی شهر یاسوج و ارتباط با دشت سررود جنوبی و روستاهای آن در سال 82 کلنگ زنی شد.
نماینده مردم شهرستان‌های بویراحمد و دنا در مجلس شورای اسلامی نیز تصریح کرد: این پل از الزامات و خواسته به حق مردم این شهر است.
برای عبور از رودخانه بشار و ارتباط با دشت سررود جنوبی، روستاهای اقماری و مناطق جنوبی کهگیلویه و بویراحمد تنها 2 پل در جنوب شهر یاسوج احداث شده که یکی به مسیر رفت و دیگری به مسیر برگشت اختصاص دارد و جوابگوی ترافیک این شهر نیست.
شهر یاسوج اکنون بیش از 130 هزار نفر جمعیت دارد و طول آن به بیش از 18 کیلومتر رسیده درحالی‌که در 30 سال گذشته تنها یک پل بر روی رودخانه بشار احداث شده است.
 ** سرمایه گذاری 300 میلیارد ریالی در فرودگاه یاسوج
استاندار کهگیلویه وبویراحمد گفت: برای توسعه، بهسازی و تجهیز فرودگاه یاسوج بیش از 300 میلیارد ریال اعتبار هزینه شده است.
احمدی با تاکید بر اینکه مسیر پروازهای فرودگاه یاسوج ایمن است، تصریح کرد که آنچه ایمنی را در صنعت هوانوردی به خطر می‌اندازد نادیده گرفتن مقررات هوانوردی است و چنانچه این قوانین رعایت شود هیچ مسیری ناایمن نخواهد بود.
وی تاکید کرد: وظیفه شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایجاد زیرساخت‌ها، شرایط ایمن و متناسب برای پروازهای هوایی در این فرودگاه است که هم اینک تمامی امکانات و شرایط لازم برای انجام پروازهای ایمن در فرودگاه یاسوج فراهم شده است.
وی تاکید می‌کند که فرودگاه یاسوج یکی از زیباترین فرودگاه‌های کشور است و تمامی تجهیزات و امکانات مورد نیاز در آن ایجاد شده است.
 ** جذب 2070 میلیارد ریال برای زلزله کهگیلویه و بویراحمد
استاندار کهگیلویه وبویراحمد همچنین با اشاره به وقوع زمین لرزه‌های اردیبهشت امسال در شهرستان‌های بویراحمد و دنا نیز گفت: مبلغ 2 هزار و 70 میلیارد ریال در قالب تسهیلات و کمک بلاعوض به زلزله زدگان در شهرهای مختلف استان ابلاغ شده است.
احمدی تاکید کرد: یک هزار و 700 میلیارد ریال از این میزان در قالب تسهیلات بانکی و 370 میلیارد ریال نیز از طریق کمک‌های بلاعوض به استان ابلاغ شده است.
وی با بیان اینکه میزان برآورد خسارات ناشی از زلزله‌های رخ داده در اردیبهشت سال جاری در استان حدود 2 هزار و 500 میلیارد ریال بوده است، گفت: دولت در این راستا توجه ویژه‌ای به استان داشته و در حد بروز یک زلزله مهیب با قدرت بالا کمک کرده است.
احمدی تصریح کرد: سود تسهیلات پرداختی به خسارت دیدگان در روستاها چهار و در مناطق شهری نیز پنج درصد تعیین شده است.
بر اساس اعلام مدیریت بحران استانداری کهگیلویه وبویراحمد در اثر بروز 43 زمین لرزه در ماه‌های اردیبهشت و خرداد سال جاری در سطح شهرستان‌های بویراحمد و دنا 280 نفر نیز مصدوم شدند.
مخابرات:
** ضریب نفوذ اینترنت به 84 درصد رسید
استان کهگیلویه و بویراحمد که پیش از انقلاب از محروم‌ترین استان‌های کشور در زمینه خدمات مخابراتی و ارتباطی بود اکنون دارای زیرساخت‌های مناسبی است آنچنان که در برخی شاخص‌ها در کشور هم رکورددار است.
استاندار کهگیلویه و بویراحمد گفت: ضریب نفوذ اینترنت پرسرعت از شهریور 1396 تاکنون از 51 درصد به 84 درصد رسیده است.
وی اظهار داشت: طی این مدت ضریب نفوذ تلفن همراه نیز از 93/67 درصد به 96/74 درصد افزایش یافته است.
احمدی تصریح کرد که تمام شهرهای استان تحت پوشش شبکه‌های ارتباطی نسل 3 و 4 قرار گرفته‌اند و امکان اتصال به اینترنت پرسرعت در 232 روستا نیز فراهم شده است.
احمدی با اشاره به برقراری اتصال تلفن همراه در 34 روستای استان در 18 ماه اخیر، بیان کرد: امکان بهره مندی از تلفن ثابت در 264 روستا فراهم شده است.
وی یادآور شد: ارائه تسهیلات از محل منابع داخلی و اشتغال پایدار روستایی و عشایری به میزان 30 هزار و 550 میلیون ریال و با پیش بینی اشتغال 49 نفر از شهریور 96 تاکنون در کهگیلویه و بویراحمد انجام شده است.
استاندار کهگیلویه وبویراحمد گفت: ارائه خدمات پولی و بانکی به روستاها از طریق نصب 37 دستگاه خودپرداز و شروع به کار اپراتور دوم تلفن ثابت و رفع انحصار موجود از جمله اقدامات انجام شده در 18 ماه اخیر در استان است.
کهگیلویه و بویراحمد 723 هزار نفر جمعیت دارد که کمتر از 50 درصد آن در روستاها زندگی می‌کنند.
براساس گزارش مرکز آمار ایران خانوارهای روستایی کهگیلویه و بویراحمد در سال 1396 پس از استان‌های بوشهر، مازندران و خوزستان رتبه چهارم استفاده کنندگان از اینترنت را در اختیار داشتند.
براساس همین گزارش در سال 1396 در کل کشور 12.63 درصد از خانوارهای روستایی به طور میانگین از رایانه استفاده کردند این در حالی است که ساکنان روستایی استان کرمان 3.85 درصد و کهگیلویه و بویراحمد با 29.81 درصد به ترتیب کمترین و بیشترین استفاده کنندگان از رایانه بودند.
براساس این گزارش در سال گذشته 6.97 درصد خانوارهای روستایی کهگیلویه و بویراحمد از تلفن ثابت استفاده می‌کردند.
 ** سرمایه گذاری 97 میلیارد ریالی برای زیر ساخت‌های مخابراتی
استاندار کهگیلویه و بویراحمد گفت: ظرف یک سال گذشته تاکنون بیش از 97 میلیارد ریال برای زیر ساخت‌های مخابرات این استان در بخش خصوصی و دولتی هزینه شده است.
وی ابراز داشت: هم اکنون سه طرح در زمینه واگذاری تلفن و اینترنت با سرعت نامحدود با 20 میلیارد ریال اعتبار (FTTH)، تجمیع دیتای استان (IPNA) با هفت میلیارد ریال و سیستم انتقال بین شهری (Otn) با 70 میلیارد اعتبار در دست اجراست.
وی ضریب نفوذ تلفن همراه در این استان 112.87 درصد ذکر کرد و گفت: بر اساس اعلام شرکت مخابرات استان تاکنون یک هزار و 651 روستای این استان به انواع ارتباطات مخابراتی مجهز شده‌اند.
-----------------------------------
گفت‌وگو از حمید جهان


کد مطلب: 407662

آدرس مطلب :
https://www.kebnanews.ir/interview/407662/دستاوردهای-دولت-تدبیر-امید-کهگیلویه-بویراحمد-زبان-احمدی

کبنانیوز
  https://www.kebnanews.ir

1