تاریخ انتشار
پنجشنبه ۹ اسفند ۱۳۹۷ ساعت ۰۹:۳۳
کد مطلب : ۴۰۷۵۵۸
بعد از ماجرای استعفای وزیر امور خارجه و واکنش‌های متعدد مطرح شد

نماینده بویراحمد: ماندن «ظریف» مصداق عزت و حکمت بود

۱۳
۰
نماینده بویراحمد: ماندن «ظریف» مصداق عزت و حکمت بود
کبنا ؛استعفای محمد جواد ظریف با واکنش‌های زیادی روبرو شد، رسانه‌ها، مقامات عالی نظام و حتی مسوولان سایر کشورها را درگیر خود کرد.
غلام‌محمد زارعی نماینده مردم شهرستان های بویراحمد و دنا در مجلس شورای اسلامی گفت: ماندن محمد جواد ظریف وزیر با درایت امور خارجه جمهوری اسلامی بر مسند دستگاه دیپلماسی مصداق بارز عزت، مصلحت و حکمت بود.
زارعی افزود: رئیس جمهوری در این راستا نیز آنگونه که دلسوزان نظام انتظار داشتند، عمل کرد.
وی یادآور شد که روز گذشته و در پی استعفای وزیر محجوب و شخص مورد اعتماد نظام و رهبری، بسیاری از دوستان نظام را نگران کرد.
نماینده مجلس تلاش های صادقانه تیم قوی و با درایت دیپلماسی خارجی کشور در طول 6 سال گذشته با مدیریت دکتر ظریف به ویژه در مذاکرات هسته ای را یادآور شد و گفت: این تلاش ها در حافظه تاریخی ملت خواهد ماند.
زارعی با بیان اینکه رهبر معظم انقلاب نیز با تیزبینی و هوشمندی بارها از این فرزند پاک، متدین، با تدبیر و شجاع ملت تقدیر کرده اند، ادامه داد: مجلس شورای اسلامی نیز تمام قد از این سرمایه ارزشمند و همه دلسوزانی که دل در گرو ایرانی آباد دارند، حمایت قاطع خواهد کرد.
وی ابراز امیدواری کرد که وزارت امور خارجه در سایه تدبیر، تجربه و شجاعت ظریف و تیم همراهش و همراهی دولت و ملت با عزم و اراده ای جدی تر از گذشته برای تقویت مسیر عزتمندانه جمهوری اسلامی در عرصه بین الملل تلاش کنند.
ظریف در حالی دوشنبه شب هفته جاری با انتشار پستی در صفحه اینستاگرام، از استعفای خود از سمت وزارت امور خارجه خبر داد که این خبر همچنان و تا صبح امروز در صدر اخبار رسانه های جهانی و شبکه های مختلف اجتماعی قرار داشت.
کاربران شبکه اجتماعی توئیتر روز سه شنبه در واکنش به استعفای 'محمدجواد ظریف' وزیر امور خارجه ایران نیز با هشتگ «ظریف_بمان» خواستار ماندن وی در ریاست دستگاه دیپلماسی کشور شده بودند به طوری که این هشتگ به ترند نخست توییتر تبدیل شد.
«نه» جواب رئیس‌جمهوری به نامه استعفای ظریف؛ روز گذشته رئیس‌جمهوری طی نامه‌ای پذیرش استعفای ظریف را بر خلاف مصالح کشور دانست و با آن مخالفت کرد. پیش‏تر رئیس دفتر آقای روحانی و همچنین سخنگوی وزارت خارجه خبر داده بودند که با استعفای ظریف موافقت نشده است. وزیر خارجه پس از مخالفت رئیس‌جمهوری متنی را در اینستاگرامش منتشر کرد که درواقع به منزله بازگشت او به وزارت‌خارجه بود. محمدجواد ظریف صبح روز گذشته پس از نامه مخالفت رئیس‌جمهوری با استعفایش همراه حسن روحانی در مراسم استقبال از نخست‌وزیر ارمنستان که برای دیداری دو روزه به ایران سفر کرده است، شرکت کرد. لبخندهای وزیر و رئیس‌جمهوری می‌گوید دلخوری‌ها تمام شده است.
استعفای ظریف در دو روز گذشته مهم‌ترین اتفاق سیاسی کشور بود و توفان فکری را در این مدت در فضای مجازی به راه انداخت. فارغ از علل و انگیزه‌های استعفای ظریف، اکثر نمایندگان مجلس شورای اسلامی خواهان باقی ماندن او در جایگاه سکانداری دستگاه دیپلماسی بودند و هر کدام دیدگاه‌های خود را هم در صفحات اجتماعی و هم در راهرو مجلس بیان کردند. در مقابل برخی از چهره‌های تندرو جریان سیاسی اصولگرایی از این اتفاق استقبال کردند. اما در هر صورت همگان اذعان دارند که دستگاه دیپلماسی در شراط کنونی از داخل و خارج تحت شدیدترین حملات ناجوانمردانه بوده و اگر قرار است راهبرد مقاومت حداکثری در مقابل این سیاست در پیش گرفته شود لازمه آن حمایت از دستگاه دیپلماسی و شخص وزیر خارجه است که در خط مقدم این جنگ نابرابر قرار دارد.
پذیرش استعفا را بر خلاف مصالح کشور می‌دانم
حسن روحانی با اشاره به نامه‌ استعفای وزیر خارجه ضمن مخالفت با آن تصریح کرد: از آنجا که شما را به تعبیر مقام معظم رهبری «امین، غیور، شجاع و متدین و در خط مقدم ایستادگی در برابر فشارهای همه جانبه آمریکا می‌دانم، پذیرش استعفای جنابعالی را بر خلاف مصالح کشور می‌دانم و با آن موافقت نمی‌کنم.»
رئیس‌جمهوری افزود: نامه استعفای مورخ ششم اسفندماه 97 جنابعالی را دیدم. اهتمام جنابعالی به حفظ شان و اعتبار وزارت امور خارجه و جایگاه شخص وزیر امور خارجه به عنوان بالاترین مقام مسئول در اجرای سیاست خارجی کشور ، قابل درک و مورد تایید اینجانب است. وزارت امور خارجه عهده دار روابط خارجی و زمینه ساز تحقق امنیت و منافع ملی است. لذا همانطور که بارها دستور داده‏ام تمامی دستگاه‏ها، اعم از دولتی و یا حاکمیتی ، باید در هماهنگی کامل با این وزارت، در زمینه روابط خارجی باشند.
حسن روحانی در ادامه تصریح کرد: از زحمات و تلاش‌های بی‌وقفه جنابعالی در دوران تصدی مسئولیت سنگین وزارت امور خارجه، در دولت یازدهم و دوازدهم قدردانی می‌کنم و از آنجا که شما را به تعبیر مقام معظم رهبری «امین، غیور، شجاع و متدین» و در خط مقدم ایستادگی در برابر فشارهای همه جانبه آمریکا می‌دانم، پذیرش استعفای جنابعالی را بر خلاف مصالح کشور می‌دانم و با آن موافقت نمی‌کنم.
از این مرحله سخت عبور خواهیم کرد
حسن روحانی با بیان اینکه از فشارهای وارده به دستگاه دیپلماسی کشور، دولت و حتی رئیس‌جمهوری منتخب مردم به خوبی آگاهم گفت: ما به عهدی که با خدا و ملت بسته‌ایم، تا پایان وفادار می‌مانیم و اطمینان دارم که به فضل الهی از این مرحله سخت عبور خواهیم کرد.
روحانی با اشاره به اینکه محمدجواد ظریف کماکان مورد اعتماد رئیس‌جمهوری، مجموعه نظام جمهوری اسلامی و به‌خصوص رهبر انقلاب است و باید به مسیر خود ادامه بدهد، افزود: موفقیت‌های وزارت امور خارجه فقط طی ماه‌های اخیر در مقابله با توطئه‌های آمریکا در نیویورک، وین ، بروکسل ، لاهه ، ورشو، مونیخ و ... پیروزی‌های سیاسی در سطح منطقه‌ای و بین‌المللی قابل توجه بوده است. شادی و پایکوبی دشمنان قسم خورده این مردم همچون رژیم صهیونیستی، از استعفای جنابعالی بهترین گواه بر موفقیت «محمد جواد ظریف» و بزرگ‏ترین دلیل برای استمرار فعالیت شما در سمت «وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران» است. جنابعالی مورد اعتماد اینجانب و مجموعه نظام جمهوری اسلامی و به خصوص مقام معظم رهبری هستید. شما با قوت، شجاعت و درایت به مسیر خود ادامه دهید که خداوند با بندگان صالح خود است.
امیدوارم وزارت خارجه بتواند کلیه مسئولیت‌های خود را با اقتدار و صلابت به انجام برساند
محمد جواد ظریف در نخستین پیام خود پس از مخالفت حسن روحانی با استعفایش ضمن قدردانی از حامیان خود دراین مدت در صفحه اینستاگرامش نوشت: «از محبت‌های سخاوتمندانه و حمایت‌های بی‌دریغ مردم عزیز و دلاور ایران، نخبگان ارجمند و مسئولان محترم در طول دوران خدمتگزاری به‌ویژه در سه ساعت گذشته بسیار سپاسگزارم. عمری است که دل در گرو خدمت به این مرز و بوم و مردم بزرگ دارم و به عنوان خدمتگزاری کوچک هیچ دغدغه‌ای جز اعتلای سیاست خارجی و اعتبار وزارت امور خارجه به عنوان مسئول پیشبرد سیاست خارجی و خط مقدم دفاع از منافع ملی و حقوق مردم شریف ایران در عرصه بین‏المللی نداشته‌ام. امیدوارم وزارت امور خارجه با همکاری و همدلی همگان و درایت، هدایت و نظارت مقام معظم رهبری، ریاست محترم جمهوری بتواند کلیه مسئولیت‌های خود را در چارچوب قانون اساسی و قوانین کشور و سیاست‌های کلی با اقتدار و صلابت به انجام برساند»
سردار سلیمانی: عدم حضور ظریف در دیدار اسد تعمدی نبود
سرلشکر سلیمانی در واکنش به استعفای وزیر خارجه و اظهارنظرهای پیرامون آن گفت: آقای ظریف مسئول سیاست خارجه جمهوری اسلامی ایران است و همواره مورد تائید و حمایت مقامات عالی نظام بوده و هستند.
 خبرگزاری رسمی سپاه به دنبال اعلام استعفای محمدجواد ظریف، وزیر خارجه کشورمان و برخی اظهارنظرها پیرامون آن، سردار سرلشکر پاسدار قاسم سلیمانی فرمانده نیروی قدس سپاه در واکنش به این موضوع گفت: حتما آقای ظریف مسئول سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران است و طی مدت مسئولیت در وزارت امور خارجه کشورمان همواره مورد حمایت و تائید مقامات عالی‏رتبه نظام، به‏ویژه مقام معظم رهبری(مد ظله العالی) بوده و هستند.
وی افزود: ایشان برای تامین منافع ملی کشور پیوسته اقدامات ارزشمندی را در سطوح گوناگون انجام داده و در مسیر مبارزه با دشمنان قسم خورده انقلاب اسلامی و ملت ایران نیزهمراهی لازم را داشته‌اند.
سرلشکر سلیمانی با اشاره به عدم حضور آقای ظریف وزیر امورخارجه کشورمان در ملاقات اخیر رئیس‌جمهوری محترم کشور سوریه با رئیس‌جمهوری محترم کشورمان نیز خاطرنشان کرد: در جریان سفر اخیر آقای بشار اسد به تهران و ملاقات وی با آقای روحانی رئیس‌جمهوری محترم، برخی ناهماهنگی‌ها در نهاد ریاست‌جمهوری که مطرح هم شده، منجر به عدم حضور وزیر امورخارجه کشورمان در این ملاقات و متعاقبا گلایه‌مندی ایشان شده است.
فرمانده نیروی قدس سپاه تاکید کرد: قرائن نشان می‌دهد هیچ‏گونه تعمدی برای عدم حضور آقای ظریف در این ملاقات نبوده است و باید تاکید کنم ایشان به‏عنوان وزیر امورخارجه جمهوری اسلامی ایران مسئول اصلی در حوزه سیاست خارجی کشور هستند.
سرلشکر سلیمانی در پایان با اشاره به ذوق‌زدگی ضد انقلاب و دشمنان ملت ایران از این اتفاق گفت: این ذوق‌زدگی و سوارشدن بر موج اتفاقی که ناشی از سهل‌انگاری اداری است هیچ تاثیری بر اراده نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران در پیشبرد اهداف و منافع ملی و نیز پیروزی درخشان جبهه مقاومت اسلامی نخواهد گذاشت و ملت با عظمت ما تحت زعامت و هدایت‌های مقام معظم رهبری مسیرآینده روشن و تمدن‌ساز انقلاب و صیانت از امنیت و منافع ملی خود را با وحدت و جدیت دنبال خواهد کرد.
سایت خبری انتخاب روز سه‌شنبه نوشته بود در پیامکی دلیل استعفای محمدجواد ظریف را از او جویا شده و وزیر خارجه در پاسخ خود نوشته است: بعد از عکس‌های ملاقات امروز، دیگر جواد ظریف به عنوان وزیر خارجه در جهان اعتباری ندارد.
واعظی: دولت از حضور موثر و بانشاط «ظریف» بهره‌مند خواهد بود
همچنین محمود واعظی، رئیس دفتر رئیس‌جمهوری در صفحه توئیتر خود نوشت: باعث خوشوقتی است که اعلام کنم به‏رغم ذوق زدگی دشمنان قسم خورده انقلاب و نظام، با عدم پذیرش استعفای دکتر ظریف از سوی رئیس جمهوری، مجموعه دولت همچنان از حضور موثر و با نشاط ایشان بهره‏مند خواهد بود.
نام شما

آدرس ايميل شما

بویراحمد
Iran, Islamic Republic of
ای خدا
Iran, Islamic Republic of
ظریف هم درحدشماهست/توچرااظهارنظرمیکنی مگه توهم میدونی که کار امورخارجه چی هست/حالابفرما ظریف تواین 6سال چه کرده ،عملکردایشان درحدخودت هست ؟؟؟؟؟؟
علی موسی
Iran, Islamic Republic of
مگه شما هم هستین ....؟!!!!
زیبا
Iran, Islamic Republic of
ی ککی دارم شیره به تو چه ربطی داره چکار
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
چی؟ تا الان کجا بودی؟
مادر
Iran, Islamic Republic of
یه کلام هم .....
Iran, Islamic Republic of
واقعا حاجی کارت درسته
آفرین براین تدبیر ودرایت
رضا
Iran, Islamic Republic of
اقای تاجگردون داره کلنگ پالایشگاه میزنه این اقا داره این روستا و اون روستا میره برای انتخابات سال بعد من یاسوجی هستم و میگم درود به شرفت اقای تاجگردون شیر مادرت حلالت ولی .. اون دنیا باید جواب بدی
بویراحمد
Iran, Islamic Republic of
آخ و بخت بیراحمد. یو هم یه چی اشنفته، ایخو بگو مو هم یه چی سرم ویبو
Iran, Islamic Republic of
مثل نمایندگی خت که بیراحمده
کل گلاب
Iran, Islamic Republic of
احسنت. واقعا استاد اینکاری . قطعا ظریف با این اوصاف توسعه بویراحمدو دنا را در دستور کار قرار میدهد . بی خرج ترین کاری که میشه انجام داد همینه
اا
Iran, Islamic Republic of
ظریف. بهتر از بازگشتش بوو
دانشجو
Iran, Islamic Republic of
رفتن جنابعالی از جایگاه نمایندگی هم جکمت و عزت هست برای بویراحمد
مصایب اعتمادزدایی میان دولت و مردم ( به قلم؛ محسن خرامین )

مصایب اعتمادزدایی میان دولت و مردم ( به قلم؛ محسن خرامین )

«اعتماد» از عناصر لازم‌ و ابتدایی حکومت‌داری است که حکومت‌ها باید در خلق و حفظ آن گام ...
اگر بایدن پیروز شود...

اگر بایدن پیروز شود...

بايدن با مطرح کردن بحث موشک‌ها، قصد توافق دارد و قطعا ايران هم خطوط قرمزي براي مذاکره ...
اصلاح‌طلبان در سه راهی انتخاب

اصلاح‌طلبان در سه راهی انتخاب

حزب ندای ایرانیان هم یک طیف نواصلاح‌طلب محسوب می‌شود خواهان حضور در رقابت‌های انتخاباتی ...
1