تاریخ انتشار
يکشنبه ۲۱ بهمن ۱۳۹۷ ساعت ۱۴:۰۷
کد مطلب : ۴۰۷۰۸۰
مدیرکل ثبت احوال کهگیلویه وبویراحمد در گفت‌وگو با کبنا تشریح کرد

ثبت احوال کهگیلویه و بویراحمد در چله انقلاب

۱
۰
ثبت احوال کهگیلویه و بویراحمد در چله انقلاب
کبنا ؛انقلاب اسلامی در چهلمین سالگرد پیروزی خود قرار دارد، چهار دهه‌ای که به برکت استقرار نظام اسلامی شاهد دستاوردهای عظیم وقابل توجهی در ابعاد وحوزه های مختلف کشور بوده‌ایم. سازمان ثبت احوال کشور نیز یکی از سازمان‌هایی است که طی این چهار دهه دوران شکوفایی و پویایی را گام به گام طی کرده تا امروز شاهد ثبت احوالی پویا، مدرن و پیشرفته در کل کشور و به موازات آن در استان کهگیلویه و بویراحمد باشیم. نگاه به گذشته و مقایسه آن با امروز نشان دهنده عمق تحولی است که ملت ایران به برکت انقلاب آن را در زمینه‌های مختلف تجربه کرده است. آنچنان که مدیرکل ثبت احوال کهگیلویه وبویراحمد می‌گوید: وظایف و ماموریت ثبت احوال در این استان در سالهای قبل از انقلاب منحصر به تنظیم سند هویتی و ثبت وقایع حیاتی بود و به‌جز این ماموریت وظیفه دیگری را شاهد نبودیم و خروجی ثبت احوال فقط آن شناسنامه‌ای بود که تحت عنوان سند هویتی در اختیار مردم قرار می‌گرفت. موضوعی که پس از انقلاب دستخوش تغییرات اساسی شد و ماحصل آن عملکرد قابل توجه و چشمگیر این اداره کل در سطح استان بوده است.
سید محمدعلی تقوی مدیرکل ثبت احوال استان کهگیلویه و بویراحمد در گفت‌وگو با کبنا ضمن گرامیداشت ایام الله دهه فجر و چهلمین سالگرد انقلاب فاطمی در کشورمان ایران اسلامی، در خصوص تاریخچه ایجاد سازمان ثبت احوال در کشور عنوان داشت، نخستین سند رسمی هویتی درکشور درتاریخ 3 دی 1297 به نام فاطمه ایرانی در تهران تنظیم شد و از تاریخ تنظیم اولین سند هویتی تا کنون بیش از 125 میلیون سند هویتی در حوزه ولادت و وفات در کشور به ثبت رسیده است. سید محمدعلی تقوی تصریح کرد: قبل از پیروزی انقلاب اسلامی، شروع بکار اداره ثبت احوال در استان، از سال 1337 و با راه اندازی ثبت احوال شهر دوگنبدان آغاز شد. پس از آن اداره ثبت احوال بویراحمد در سال 1342 و ثبت احوال دهدشت در سال 1353 آغاز بکار کردند. وی ادامه داد: در طی سالهای قبل از انقلاب ماموریت اصلی اداره ثبت احوال در استان محدود به تنظیم سند هویتی و صدور شناسنامه بود که در سه اداره یاد شده در شهرستان‌های استان انجام می‌گرفت. تقوی با بیان اینکه به برکت انقلاب اسلامی شاهد گسترش و راه اندازی تشکیلات جدیدی در سطح ادارات ثبت احوال استان بودیم، ابراز داشت: در همین راستا ادارات ثبت احوال شهرستان و بخش‌ها راه اندازی شد، به‌طوری که در حال حاضر 10 اداره ثبت احوال در سطح شهرستان‌ها و بخش‌ها و 4 نمایندگی فعال در استان خدمات مورد نیاز مردم را در این حوزه ارائه می‌دهند.
تشریح عملکرد ثبت احوال در طول چهار دهه سپری شده
مدیرکل ثبت احوال استان در ادامه به تشریح عملکرد ثبت احوال استان در طول چهار دهه سپری شده از عمر با برکت انقلاب اسلامی پرداخت و دراین خصوص بیان داشت: بعد از پیروزی انقلاب و به دستور امام بیشتر فعالیت‌های سازمان ثبت احوال متمرکز برطاغوت زدایی از اسناد هویتی و تعویض شناسنامه‌های شاهنشاهی به شناسنامه‌های جمهوری اسلامی بود. وی ادامه داد: در دهه دوم انقلاب ساماندهی بایگانی‌های ثبت احوال و مرتب سازی آنها و همچنین حفظ، حراست و نگهداری این اسناد برای مدت زمان طولانی در دستور کار قرار گرفت و اطلاعات این اسناد به پایگاههای محلی که در ادارات ثبت احوال پیش بینی شده بود انتقال یافت و در واقع طرح گذر از ثبت احوال سنتی به ثبت احوال مدرن و امروزی از همینجا کلید خورد. تقوی با اشاره به اینکه صدور شناسنامه مکانیزه وکارت شناسایی ملی در دهه سوم انقلاب انجام گرفت، افزود: درهمین راستا اطلاعات تمامی افراد به پایگاه اطلاعات جمعیتی کشور مستقر در سازمان ثبت احوال منتقل و زمینه برای آرشیو اسناد و ارائه خدمات هویتی الکترونیکی سکونت محور در کشور فراهم گردید.
آرشیو الکترونیکی اسناد هویتی یک میلیون و 200 هزار نفر دراستان
مدیرکل ثبت احوال استان عنوان کرد: اسناد هویتی یک میلیون و 200 هزار نفر دراستان به صورت آرشیو الکترونیکی انجام شده که این امر امکان ارائه خدمات سکونت محور را برای مردم در سطح کشور و استان فراهم کرده، به گونه‌ای که هرکسی در هر نقطه‌ای سکونت داشته باشد، می‌تواند از این خدمات بدون نیاز به حضور در ثبت احوال محل صدور شناسنامه استفاده نماید. وی بیان کرد: در دهه چهارم انقلاب به دلیل وجود ثبت احوالی نوین و مدرن که ارائه دهنده خدمات الکترونیکی است شاهد تکمیل وبلوغ فعالیت ثبت احوال هستیم که خروجی این مسئله صرفجویی در وقت وهزینه های مردم بوده است. تقوی ادامه داد: اقدامات و فعالیت‌های اداره کل ثبت احوال استان در دهه چهارم انقلاب و به خصوص دولت تدبیر وامید قابل مقایسه با هیچ دوره‌ای نیست چون عمده طرح‌ها و پروژه‌های ثبت احوال در این سالها به بار نشسته و شاهد بهره برداری پروژه‌های این اداره کل یکی پس از دیگری هستیم.
بیش از 75 درصد مردم استان دارای شناسنامه‌های مکانیزه هستند
مدیرکل ثبت احوال کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به اینکه اقدامات انجام شده در اداره کل ثبت احوال استان در طی این چهاردهه اقدامی به هم پیوسته بوده که هر کدام از مسئولین حاضر دراین مجموعه بخشی از این فعالیت و مسئولیت را برعهده داشتند گفت: علاوه بر آرشیو الکترونیکی اسناد، طرح تعویض شناسنامه‌های دستی به شناسنامه‌های مکانیزه از سال 1382 آغاز و درهمین راستا قریب به 190 هزار شناسنامه مکانیزه دراستان تا سال 92 صادرشد. تقوی افزود: در دولت تدبیر وامید این افتخار را داشتیم که به دلیل فراهم شدن امکانات و زیرساخت‌های صدور شناسنامه مکانیزه، بیش از 340 هزار جلد شناسنامه مکانیزه در طی 4 سال گذشته صادر گردد، به‌طوری که هم اکنون آمار کل شناسنامه‌های مکانیزه استان از مرز 530 هزار جلد شناسنامه مکانیزه فراتر رفته و در صورت مراجعه، تا پایان سال آینده تمامی شناسنامه‌های در دست مردم مکانیزه خواهد شد. وی گفت هم اکنون از جمعیت 713 هزارنفری استان بر اساس سرشماری سال 95 بیش از 75 درصد شناسنامه‌های در دست مردم استان از نوع مکانیزه می‌باشد.
ثبت نام کارت ملی هوشمند و تعویض کارت‌های قبلی تا پایان سال
این مسئول با بیان اینکه طرح صدور کارت هوشمند ملی که هم اکنون مراحل پایانی آن با پیشرفت بالای 80 درصد در استان در حال اجرا می‌باشد، پس از تکمیل پروژه ابلاغ کد پستی و شماره ملی و همچنین اجرای پروژه آرشیو اسناد هویتی و ساماندهی بایگانی‌های ثبت احوال دنبال گردید، کاری حساس و نفس گیر و زمانبر که در نهایت در سال 1392 منجر به صدور کارت هوشمند ملی درکشور و استان گردید. وی بیان داشت: تا قبل از سال 92 و شروع دولت تدبیر و امید، 2 هزار و 54 نفر کارت هوشمند ملی دریافت کردنه بودند که اوج اجرای این طرح در دولت فعلی بود که تاکنون بیش از 80 درصد مردم استان این کارت دریافت نموده‌اند. وی در همین رابطه گفت، از جمعیت 536 هزار نفری واجد شرایط بالای 15 سال در استان، هم اکنون بیش از 430 هزارنفر برای کارت هوشمند ملی ثبت نام کرده‌اند و کارت خود را دریافت نموده‌اند. وی به آمار سال جاری اشاره نمود و اظهار داشت، در سال 97 تقاضا برای صدور کارت ملی هوشمند از مرز 65 هزارنفر گذشته و ادارات ثبت احوال و دفاتر پیشخوان دولت نیز باتوجه به غیرفعال شدن کارتهای ملی سابق درسال جدید آمادگی ثبت نام و تحویل کارت‌های ملی جدید را دارند، تا مردم از مزایای این کارت در سال آینده محروم نشوند، بنابراین انتظار می‌رود افراد واجد شرایط حتماً تا پایان سال و مهلت باقیمانده نسبت به ثبت نام برای کارت جدید اقدام کنند تا با محدودیت ثبت نام در سال 98 مواجه نشوند.
فعالیت 43 دفتر پیشخوان دولت برای ارائه خدمات ثبت احوال
تقوی با بیان اینکه برای دسترسی بهتر مردم به خدمات ثبت احوال، اقدام به برون سپاری خدمات و واگذاری آن به دفاتر پیشخوان نمودیم: درهمین زمینه، بیش از 43 دفتر پیشخوان دولت شهری و روستایی در استان مجوز ارائه خدمات ثبت احوال را دریافت کردند تا به مردم خدمات لازم را ارائه دهند. وی ادامه داد: برای ثبت نام کارت‌های هوشمند ملی علاوه بر دفاتر پیشخوان از ظرفیت ادارات پست هم کمک گرفته شد و این اداره کل در شهرستانهای بزرگ درثبت نام کارت هوشمند با ما همکاری دارد.
مدیرکل ثبت احوال استان راه اندازی سامانه استعلام برخط از طریق پایگاه اطلاعات داده‌های جمعیتی کشور را از دیگر اقدامات مهم دراین سازمان دانست و افزود: هم اکنون تمامی ادارات ثبت احوال استان به صورت برخط با این پایگاه در ارتباط هستند و بیش از 130 دستگاه اجرایی و مرکزی در 200 هزار نقطه در کشور اکنون به صورت برخط جهت استعلام الکترونیکی هویتی با این پایگاه ارتباط دارند و تمامی ادارت استان نیز می‌توانند از طریق درگاه مرکزی خود به این پایگاه وصل و از خدمات این سامانه جهت استعلام هویتی متقاضیان و مردم استفاده کنند. وی در همین زمینه اضافه نمود، در حقیقت طرح حذف کپی شناسنامه و کارت ملی در دستگاههای دولتی به دنبال اجرا و راه اندازی همین سامانه توسط ثبت احوال عملیاتی گردید.
ثبت بیش از 99 درصد ولادتها و وفات استان درمهلت قانونی
تقوی ثبت به موقع وقایع حیاتی را یکی از ماموریت های مهم ثبت احوال استان برشمرد و ابراز داشت: با برنامه ریزی‌های انجام شده طی چهارسال اخیر علیرغم همه سختی‌ها و پراکندگی جمعیت استان، بیش از 5/99 درصد ولادتها درمهلت قانونی ثبت شده، و در زمینه ثبت واقعه فوت نیز بیش از 99 درصد فوتی‌ها در مهلت قانونی مقرر ده روز ثبت می‌گردد. وی یادآور شد: ثبت آمار ازدواج و طلاق نیز جز وظایف اصلی این اداره کل است که اقدامات مطلوبی نیز دراین زمینه صورت گرفته که از جمله این اقدامات، برقراری و ایجاد سامانه استعلام ثبت احوال با ثبت اسناد بوده که نتیجه این امر انتقال کلیه آمار و اطلاعات ازدواج و طلاقهای ثبت شده در دفاتر ازدواج و طلاق به اداره ثبت احوال استان بوده است. تقوی ادامه داد: وقایع حیاتی یکی از پارامترهایی است که بر روی کمیت وکیفیت جمعیت کشور و استان اثرگذاراست، لذا باتوجه به کاهش رشد جمعیت کشور و همچنین استان در سال‌های اخیر، لازم است با تشویق مردم به امر ازدواج و افزایش نرخ باروری شاهد تغییرات اثربخشی دراین زمینه باشیم، تا در آینده گرفتار مشکلات هر چه بیشتر ناشی از سالخوردگی جمعیت نگردیم. این مسئول به کاهش پدیده طلاق دراستان در طول دوسال اخیر اشاره کرد و بیان داشت: هرچه این آسیب اجتماعی دراستان کمتر شود شاهد پایداری و ثبات بیشتر بنیان خانواده خواهیم بود.
تغییر 242 هزارنام و نام خانوادگی نامناسب درکمیته تغییر نام استان
مدیرکل ثبت احوال استان به تغییرنام و نام خانوادگی‌های نامناسب که اکثراً مربوط به دوره قبل از انقلاب بوده اشاره نمود و عنوان داشت: تاکنون بیش از 114 هزارنام و 128 هزار نام خانوادگی نامناسب از طریق کمیته تغییرنام ونام خانوادگی استان به نامهای مناسب تغییر پیدا کرده است.
وی به راه اندازی گنجینه اسناد هویتی مشاهیر و بزرگانی نظیر شهدا باتوجه به نقش برجسته آنان در تاریخ و ارتقای سطح فرهنگ و توسعه استان، هم اکنون بیش از 106 سند هویتی از این افراد در گنجینه اسناد هویتی ثبت احوال نگهداری و در معرض بازدید مردم و مسئولین قرار دارد و امسال نیز درجلسه آتی شورای هماهنگی ثبت احوال از سند هویتی 3 نفر دیگر نیز رونمایی می‌شود
تجهیز ادارات ثبت احوال به فیبرنوری
تقوی به گسترش و توسعه زیرساختهای اداره کل ثبت احوال و شبکه ارتباطی این اداره کل در چند سال اخیر اشاره کرد و گفت، برای گذر از ثبت احوال سنتی به ثبت احوال مدرن، اقدامات اساسی در این دستگاه در حوزه زیرساخت ارتباطی و شبکه انجام گرفته، به گونه‌ای که تا قبل از دولت تدبیر و امید هیچکدام از ادارات تابعه ثبت احوال در استان از شبکه فیبر نوری برخوردار نبودند، ولی هم اکنون ادارات اصلی ثبت احوال از این شبکه برخوردارند و طبق برنامه ریزی‌های انجام شده و طی انعقاد قرار دادی که با اداره کل مخابرات استان بسته شد، تا پایان سال تمامی ادارات تابعه ثبت احوال استان به فیبرنوری مجهز می‌شوند. وی یادآورشد: وجود فیبر نوری به ادارات ثبت احوال کمک می‌کند تا از پایداری شبکه ارتباطی خود در طول روز و هفته برخوردار باشند و بتوانند اطلاعات مردم را روی شبکه و پایگاه داده جمعیتی کشور به‌صورت برخط و آنلاین قرار دهند.
مدیرکل ثبت احوال استان در ادامه تصریح کرد: برای دسترسی سریع‌تر وآسانتر مردم به خدمات هویتی علاوه بر دنبال کردن طرح فیبر نوری، برنامه اجرای پهنای باند را نیز در دستور کار قرار دادیم و امروز تمامی ادارات ثبت احوال از حداکثر پهنای باند مورد نیاز برخوردارند به‌طوری که نسبت به 4 سال اخیر در زمینه افزایش پهنای باند بیش از 10 برابر افزایش داشته‌ایم.
تقوی در پایان به طرح ثبت کد پستی و نشانی افراد در سامانه ثبت احوال اشاره کرد و افزود: باتوجه به اینکه درآینده تمامی نشانی وکدپستی افراد از طریق ثبت احوال استعلام گرفته می‌شود، بنابراین ضرورت دارد مردم آخرین تغییرات کد پستی و نشانی خود را به ثبت احوال اعلام کنند تا در ارسال و دریافت خدمات در حوزه‌های مختلف دچار مشکل نشوند. وی ادامه داد در صورت تکمیل این طرح هرگونه جابجایی جمعیتی در روستاها و شهرها قابل رصد و امکان ارائه آمار جمعیتی سکونت محور فراهم می‌گردد که این مهم تاثیر شگرفی را در داشتن اطلاعات بروز جمعیتی جهت نظام برنامه ریزی استان خواهد داشت و در حقیقت با داشتن آمار جمعیتی ثبتی، دیگر ما نیاز به سرشماری در حوزه جمعیت نخواهیم بود.
 
نام شما

آدرس ايميل شما

Iran, Islamic Republic of
خداییش چه خبره هرروز کارت ملی هوشمندتیترخبرکبنا هست کبنا اعتبارخودش روبااین کارداره پایین میاره تعویض کارت ملی هوشمندحاصل زحمات کسانی است که مدیرکل ثبت احوال مزایاشون رودرجهت مانورهای خودش هزینه میکنه.به این قضیه ورودکندکاش کبنااولامیدانی بررسی میکردکه فیبرنوری حاصل عملکردمدیران چندسال پیش هست یامدیرکل فعلی که همه کارای چندسال قبل روالان بنام خودش بیان میکنه تاجایی که بهمون گفتندکل کارکنان ثبت احوال استان امیدودلخوشیشان به رفتن تقوی ومعاون اداری ومالیش هست
تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

هر چه مجلس کوتاه بیایید، دیگران او را به گوشه رینگ برده و مورد ضرباتی قرار می‌دهند. تخریب‌گران ...
اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

باور بر این است که اختلال عاطفی فصلی به دلیل اختلال در ریتم شبانه روزی بدن رخ می دهد....
سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در مصاحبه‌اش اشاره کرد که از 16 میلیون واکسن آنفولانزای ...
1